کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 7-9 آل عمران ، قسمت هفتم بخش پنجم ● پاسخ به اين توهم كه هر تفسيرى كه از كلمات صحابه و تابعين
آیات 7-9 آل عمران ، قسمت هفتم
بخش ششم1⃣
● شأن پيامبر (صلی الله علیه و آله ) فقط تعليم كتاب و تسهيل فهم كلام الهى است
و از همين جا روشن مى شود كه شأن پيامبر در اين مقام تنها و تنها تعليم كتاب است ، و تعليم عبارت از هدايت معلمى خبير نسبت به ذهن متعلم است ، و كارش اين است كه ذهن متعلم را به آن معارفى كه دستيابى به آن برايش دشوار است ارشاد كند، و نمى توان گفت تعليم عبارت از ارشاد به فهم مطالبى است كه بدون تعليم ، فهميدنش محال باشد، براى اينكه تعليم آسان كردن راه و نزديك كردن مقصد است ، نه ايجاد كردن راه ، و آفريدن مقصد، معلم در تعليم خود مى خواهد مطالب را جورى دسته بندى شده تحويل شاگرد دهد كه ذهن او آسان تر آن را دريابد، و با آن مأنوس شود، و براى درك آنها در مشقت دسته بندى كردن و نظم و ترتيب دادن قرار نگرفته ،
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 132
عمرش و موهبت استعدادش هدر نرفته ، و احيانا به خطا نيفتد.
و اين آن حقيقتى است كه امثال آيه : ((و انزلنا اليك الذكر لتبين للناس ما نزل اليهم )) و آيه : ((و يعلمهم الكتاب و الحكمه )) بر آن دلالت دارد.
به حكم اين آيات رسول اللّه (صلى اللّه عليه و آله ) تنها چيزى از كتاب را به بشر تعليم مى داده و برايشان بيان مى كرده كه خود كتاب بر آن دلالت مى كند، و خداى سبحان خواسته است با كلام خود آن را به بشر بفهماند، و دست يابى بر آن براى بشر ممكن است ، نه چيزهائى راكه بشر راهى به سوى فهم آنها ندارد، و ممكن نيست آن معانى را از كلام خداى تعالى استفاده كند، چنين چيزى با امثال آيه : ((كتاب فصلت آياته قرآنا عربيا لقوم يعلمون )). و آيه : ((و هذا لسان عربى مبين )) سازگارى ندارد، براى اينكه اولى قرآن را كتابى معرفى كرده كه آياتش روشن است ، و براى قومى نازل شده كه مى دانند، و دومى آن را زبانى عربى آشكار معرفى نموده است .
علاوه بر اينكه اخبار متواتره اى از آن جناب رسيده كه امت را توصيه مى كند به تمسك به قرآن ، و اخذ به آن ، و اينكه هر روايتى از آن جناب به دستشان رسيد عرضه بر قرآنش كنند، اگر با قرآن مطابق بود به آن عمل كنند، وگرنه به ديوارش بزنند، و اين توصيه ها وقتى معنا دارد كه تمامى مضامين احاديث نبوى را بتوان از قرآن كريم در آورد، وگرنه اگر بنا باشد استفاده آنها منوط به بيانى از رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) باشد دور لازم مى آيد، (يعنى لازم مى آيد كه فهم قرآن منوط به بيانات رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) باشد، و فهم بيانات رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) هم منوط به فهم قرآن باشد، كه اصطلاحا اين را دور و محال مى دانند ((مترجم ))).
علاوه بر اينكه احاديثى كه از طرق صحابه از رسول خدا نقل شده در بين خود آنها اختلاف ، و بلكه در بين احاديثى كه از يكى از صحابه نقل شده اختلاف هست ، و اين بر هيچ حديث شناس متتبع پوشيده نيست .
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
🍀میلاد امام اهل یقین، قطب العارفین و اسوه موحدین، مولانا و مقتدانا امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه افضل صلوات المصلین بر یکایک شیعیان و محبان حضرتش مبارک و فرخنده باد🍀
صلوات عرشی جناب محی الدین ابن عربی بر امام المتقین، حضرت امیرالمؤمنین، اسدالله الغالب، امام علی بن ابیطالب علیهماالسلام
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی سِرُّ الأسرارِ و مَشرِقِ الأنوارِ ، المُهندِسِ فی الغُیُوبِ اللّاهوتِیَّة ، السّیّاحِ فی الفیافِی الجَبَروتیَّة ، المُصّوِّر لِلهَیولَی الملکوتیَّة ، اَلوالی للولایةِ النّاسوتیّة ، أُنمُوذِجِ الواقِعِ ، و شَخصِ الإطْلاقِ المُنْطَبِعِ فی مَرایا الأنفُسِ و الآفاقِ ، سرِّ الأنبیاء و المرسلینَ ، سیّدِ الأوصیاء و الصّدیقین ، صورة الأمانة الإلهیّة ، مادةِ العلومِ الغیرِ المُتناهیةِ ، الظّاهرِ بالبرهانِ ، الباطنِ بالقَدْرِ و الشّأنِ ، بِسْمَلَةِ کتابِ الموجودِ ، فاتحة مصحفِ الوجودِ ، حقیقة النقطةِ البائیّة ، المتحقّقِ بالمراتبِ الإنسانیّة ، حَیدَرِ آجام الإبداعِ ، الکرّار فی معارکِ الإختراع ، السّرِ الجلیّ و النّجم الثّاقبِ ، علیِّ بن أبی طالب ، علیه الصّلوةُ و السّلام.
@mohamad_hosein_tabatabaei
○ذکر صبح سیزدهم ماه رجب○
□صبح روز ۱۳ رجب، بعد از نماز صبح ۱۰۹ بار گفته شود:
□لٰا إِلٰهَ إِلّٰا هُوَ (فتحۀ واو ادا شود)
#سپس_یک_بار_گفته_شود:
□لٰا إِلٰهَ إِلّٰا هُوْ (واو ساکن ادا شود)
#مراقبات_ماه_رجب
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○نماز شب چهاردم ماه رجب از کتاب اقبال
الاعمال سید بن طاووس (ره)○□
○شب ۱۴
○۳۰ رکعت
○هر رکعت : حمد (۱) + توحید(۱)+ قل اِنّما انا بشر ( آیه آخر سوره کهف) (۱)
○۴ رکعت
○هررکعت :حمد(۱)+یس(۱)+ملک(۱)+توحید(۱)
@mohamad_hosein_tabatabaei
#حديث
○حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السّلام فرمودند: هرکس به محاسبـه خویشتن پردازد، سود برد و هرکس از خویشتن غفلت بورزد، زیانکار شود و هرکس ترسد (احتیاط کند) در امان باشد و هرکس عبرت بگیرد بینا گردد و هر شخصی که بینا شود به مقام فهم رسد و کسی که بفهمد به علم نایل گردد.
○من حاسب نفسه ربح، و من غفل عنها خسر، و من خاف أمن، و من اعتبر أبصر، و من أبصر فهم، و من فهم علم.
□○نهج البلاغه، حکمت ٢٠٨○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○به مناسبت ولادت اميرالمومنين (علیه السلام)○□
□از يك عالم سنی در مورد امام علی(علیه السلام) سوال كردند:
"ما تقول في عليّ؟"
(در مورد علی چه ميگويی؟)
□پاسخ بسيار لطيفی داد، گفت:
" چه بگويم درباره ی كسی كه دشمنانش از روی حسد و بغض و دوستانش به سبب ترس وتقيّه ازدشمنان ، فضائلش را كتمان كردند ، اما از بين اين دو كتمان آنقدر فضيلت خارج شده است كه مشرق و مغرب عالم را پر كرده است!"
#الله_اكبر_از_اين_عظمت!
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○ #نکته_ناب○□
#بسمه_تعالی_شانه
□○در زیارت هفتم حضرت امیر المومنین علیه السلام آمده است:
□○السَّلامُ عَلَى الْمَوْلُودِ فِي الْكَعْبَةِ الْمُزَوَّجِ فِي السَّماءِ ، و بلافاصله بعد از آن می فرماید: السَّلامُ عَلَىٰ مَنْ شُرِّفَتْ بِهِ مَكَّةُ وَمِنىٰ ، تا بفرماید این ولادت در داخل کعبه شرافت برای کعبه است و علی عالی اعلی بسی بالاتر از آن است که مظاهر و تعینات برای او شرافت باشند بلکه هر موجودی و مخلوقی به او شریف شده است اعنی در دایره وجود آنکه اصالت دارد و موجود است این نفس علوی رحمانی است و دیگران مصداق بالعرض این وجود ذی جودند:
○تو اصل وجود آمدی از نخست
○دگر هر چه باشد همه فرع تست
□○در عظموت و جبروت صاحب ولایت مطلقه و کبرای الهی همین بس که در سماء احدیت که مقام اطلاق قسمی است با آن سرّ ازلی و ابدی و مکتوم و مکنون سرمدی و اسم مستاثره ذات غیبی، یگانه محبوبه و معشوقه هویت مطلقه مقسمی حضرت فاطمه ی زهرا سلام الله علیها اتحاد وجودی یافته و برای او کفوی شده تا در نشئه طبیعت و در نکاح انسانی مبداء خروج لولو و مرجان امامت شود.
□○السَّلامُ عَلَى الْمَخْصُوصِ بِسَيِّدَةِ النِّسَاءِ؛ آن گزین خلقت و تتمه ی دوران حضرت ختمی مرتبت صلوات الله علیه فرمود: "خصصت بفاتحة الكتاب و خواتيم البقرة"، فاتحه ی کتاب ،کل قرآن است و کل فاتحه در بسم الله آن و آن نیز در باء بسم الله و علی نقطه تحت باء است و خواتیم بقره ایمان رسول به آنچه از جانب حق نازل شد که ولایت امیرالمومنین علیه السلام است آن سرّی است که خاتم رسالت صلی الله علیه و آله بدان اختصاص یافت. بنگر مقام امام الموحدین و سرّ الانبیاء و المرسلین را که اختصاص یافته ی به سیدة النساء است و این فقط و فقط مستاثره امیرالمومنین علیه السلام است و احدی به این مشهد راه ندارد مگر او و فرزندان طاهرینش به سبب اتحاد با آن جناب صلوات الله علیهم اجمعین.
رسالت مخصوص به ولایت است و ولایت مخصوص به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیهم اجمعین و این سرّ لو لا فاطمه لما خلقتکماست.
صبح ۱۳ رجب ۱۴۴۱ ه ق
#ح_م
🍀نصیبتان از برکات میلاد امام المتقین، قدوه اهل یقین، تمامیت ایمان و دین، قطب الاقطاب عارفین، علی بن ابی طالب، #امیرالمومنین علیه افضل صلوات المصلین صد افزون و ورود حقیقت ام الائمه المعصومین فاطمه بنت اسد علیها سلام الله الملک الحق المبین و میلاد حقیقت علوی در کعبه دل نصبیتان باد.🍀
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️قبح اخلاقى گناه◾️ ▪️اگر کسى بىطمع، بىغرض و بدون اینکه نیازى داشته باشد، صرفاً از سر محبّت و لطف
◾️آثار مخرّب روحى ارتکاب گناهان و غوطهورى در لذایذ طبیعى و نفسانى◾️
▪️معصیت، دل را فاسد و تباه مىکند و در صورت تداوم و افراط، آن را واژگونه و از هویّت اصلى خود خارج مىسازد و راه بازگشت به نیکىها و پاکىها را بر آن سد مىکند. امام باقر علیه السّلام مىفرمایند:
▪️ما شَىءٌ اَفسَدَ لِلقَلبِ مِنَ الخَطیئَةِ. اِنَّ القَلبَ لَیُواقِعُ الخَطیئَةَ فَما تَزالُ بِهِ حَتّى تَغلِبَ عَلَیهِ فَیُصَیِّرَ اَسفَلَهُ اَعلاهُ وَ اَعلاهُ اَسفَلَهُ
▪️هیچ چیز مانند خلافکارى و گناه، دل را فاسد نمىکند. قلب با گناه درمىآمیزد و این وضعیّت ادامه مىیابد تا جایى که گناه بر دل چیره مىشود و آن را واژگونه و زیر و رو مىکند.
▪️همچنین آن حضرت مىفرمایند:
▪️ما مِن عَبدٍ اِلّا وَ فى قَلبِهِ نُکتَةٌ بَیضاءُ، فَاِذا اَذنَبَ ذَنبآ، خَرَجَ فِى النُّکتَةِ نُکتَةٌ سَوداءُ. فَاِن تابَ، ذَهَبَ تِلکَ السَّوادُ وَ اِن تَمادَى فِى الذُّنوبِ، زادَ ذلِکَ السَّوادُ حَتّى یُغَطِّىَ البَیاضَ. فَاِذا غَطَّى البَیاضَ، لَم یَرجِع صاحِبُهُ اِلى خَیرٍ اَبَدآ
▪️هیچ بندهاى نیست مگر اینکه در قلبش نقطۀ سفیدى وجود دارد. هنگامى که مرتکب گناهى مىشود، نقطۀ سیاهى در آن نقطه بیرون مىآید. اگر توبه کند، آن سیاهى از بین مىرود و اگر در ارتکاب گناه مداومت ورزد، آن سیاهى زیاد مىشود تا جایى که تمامى آن سفیدى را مىپوشاند. وقتى آن سفیدى پوشیده شد، صاحب آن قلب هرگز به نیکى باز نخواهد گشت.
▪️غوطهورى در لذّتهاى جسمانى و نفسانى، هوسرانى، شکمچرانى، شهوترانى و غرق شدن در رفاه مادّى، دل را مىمیراند و لطافت و رقّت و حسّاس بودن آن را در برابر امور معنوى از بین مىبرد. در نتیجه، صاحب چنین قلب قسى و بىاحساسى، از درک لذّتهاى معنوى محروم مىشود و دیگر نمىتواند حلاوت و شیرینى ذکر، دعا، عبادت و راز و نیاز عاشقانه با خدا را احساس کند و لذا نسبت به امور معنوى بىرغبت مىشود.
◾️کتاب شراب طهور
تألیف استاد مهدی طیّب◾️
#توبه_و_تغییر_مسیر_و_رویه - ۴
@mohamad_hosein_tabatabaei
□ #شبزیارتی_ارباب□
○در بارگاهِ قدسِ خدا، پنجشنبه ها
○سرهایِ قدسیان،طرفِ شاهِ بی سر است
@mohamad_hosein_tabatabaei
🍀هدیهی روز پدر به امیرالمؤمنین علیه السلام🍀
▪️روز پدر معمولاً فرزندان به منظور قدرشناسی و تشکّر و ابراز احترام، به پدر هدیه ای میدهند.
▪️پیغمبراکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «اَنا وَ عَلِيٌ اَبَوا هَذِهِ اْلاُمَّةِ» (۱) من و علی دو پدر این امّتیم.
یک نفر، دو پدر که نمی تواند داشته باشد؛ معلوم است یکی پدربزرگ و دیگری پدر مستقیم است. پدربزرگ رسول الله(صلی الله علیه وآله) و پدر مستقیم امیرالمؤمنین(علیه السلام) هستند.
▪️نکته ای به یادم آمد: قرآنکریم در آیه ای از سوره ی احزاب زنانی که بر پیغمبر(صلی الله علیه وآله) حلالند را میشمارد؛ از جمله ی آنها زنانی را نام می برد و می فرماید:
▪️«وَ امْرَاَةً مُؤْمِنَةً اِنْ وَهَبَتْ نَفْسَها لِلنَّبِيِّ اِنْ اَرادَ النَّبِيُّ اَنْ يَسْتَنْكِحَها» (۲)
▪️یکی از زنانی که بر پیغمبر(صلی الله علیه وآله) حلال خواهد بود، زنی است که خود را به پیغمبر (صلی الله علیه و آله) هدیه می کند. گاهی پیغمبر(صلی الله علیه وآله) زنی را خواستگاری می کنند، مهریهای می پردازند و او را به همسری اختیار می کنند. گاهی خود آن زن رِند است. پیش پیغمبر (صلی الله علیه وآله) می رود و می گوید: من خودم را به شما هدیه کردم؛ من مال شما هستم. مهریه و هیچ چیز دیگر نمی خواهم.
زرنگی را ببینید، یاد بگیرید. من که نگاه کردم، دلم خواست روحیه ی این زنان را پیدا می کردیم. فرمود: اگر پیغمبر(صلی الله علیه وآله) بخواهد این زنان را به همسری برگزیند، اینها بر پیغمبر (صلی الله علیه وآله) حلالند. من هم گفتم از این تَرفَند استفاده کنم، بگویم:
▪️یا امیرالمؤمنین! من که چیزی ندارم برای شما بیاورم، خودم را آوردم به شما هِبِه کنم. درست است نمی ارزم و سیاه رویم و شایستگی شما را ندارم؛ امّا شما بزرگی کنید، همان طور که پیغمبر(صلی الله علیه وآله) آن همسران را می پذیرفتند، شما هم ما را بپذیرید. ما می خواهیم خودمان را به شما بدهیم و خود را به تَمَلُّک شما درآوریم و غلام و کنیز شما باشیم.
▪️دیدم تنها هدیه ای که می توانم در محضر امیرالمؤمنین(علیه السلام) عرضه کنم، در عین اقرار به اینکه این هدیه اصلاً تناسبی با امیرالمؤمنین علیه السلام ندارد، این است. روز پدر خودمان را به امیرالمؤمنین(علیه السلام) هدیه کنیم. بگوییم:
▪️یا امیرالمؤمنین! شما خود ما را قبول کنید. روز تولّد امیرالمؤمنین(علیه السلام) از ایشان چیزی نخواهیم.
▪️می گوید: یا امیرالمؤمنین! به ما چیزی بده. روز پدر که از پدر چیزی نمی گیرند. روز پدر به پدر هدیه می دهند. خودمان را هدیه کنیم.
▪️بگوییم: خودمان، همه چیزمان، همه ی هستی مان مال شما. وقتی ما مال شما شدیم، هر چه هم که به ظاهر می گویند مال ماست، آنها هم مال شماست.
▪️«اَلْعَبْدُ وَ ما فِی یَدِهِ طُرّاً لِمَوْلاهُ» عبد و هرچه در دست اوست، یکسره از آنِ مولای اوست. عرضه بداریم:
▪️«يا مَنْ يَقْبَلُ الْيَسِيرَ» ای مولایی که هدیه های کوچک را می پذیری
▪️«وَ يَعْفُو عَنِ الْكَثِيرِ» و خطاکاری ها و اشتباه کاری ها و خلاف کاری های بسیار را مورد عفو قرار میدهی.
▪️«اقْبَلْ مِنِّي الْيَسِيرَ» این وجود بی ارزش و کوچک را از من قبول کن
▪️«وَ اعْفُ عَنِّي الْكَثِيرَ» بی ادبی ها، جسارت ها و کاستی های مرا بر من ببخش.
▪️«اِنَّكَ اَنْتَ الْغَفورُ الرَّحِيمِ» چرا که تو بخشنده و مهربانی.
◾️در محضر استاد مهدي طيب ۹۲/۰۳/۰۲◾️
◾️۱. امام حسن عسکری ع، تفسیر منسوب، ص ۳۳۰و مجلسی، بحار، ج ۱۶، ص ۹۵.
۲. سوره ی اَحزاب، آیه ی ۵۰.
۳. مجلسی، بحار، ج ۷۸، ص ۲۳۳ و قمی، مفاتیح، دعای سحرهای ماه رمضان.
#امیرالمومنین #سیره_تاریخ
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 7-9 آل عمران ، قسمت هفتم بخش ششم1⃣ ● شأن پيامبر (صلی الله علیه و آله ) فقط تعليم كتاب و تسهيل
آیات 7-9 آل عمران ، قسمت هفتم
بخش ششم2⃣
● شأن پيامبر (صلی الله علیه وآله ) فقط تعليم كتاب و تسهيل فهم كلام الهى است
ممكن است در حل اشكال بگوييد مسلمانان مى توانند از بين اقوالى كه صحابه در معناى يك آيه دارند قولى را اختيار كنند كه مخالف اجماع نباشد، ليكن اين سخن مردود است ، براى اينكه خود صحابه اين راه را، راه حل ندانسته و به اين روش عمل نكرده اند، و وقتى
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 13
از يكى از ايشان تفسير آيه اى سؤال مى شده بدون پروا از مسأله اجماع ، تفسيرى مى كرده كه مخالف تفسير ساير صحابه بوده است ، آن وقت چطور بگوئيم ديگران از مخالفت اجماع پرهيز نموده ، و تنها نظريه اى بدهند كه در اقوال صحابه وجود داشته باشد، با اينكه قول صحابه هيچ فرقى با ساير اقوال ندارد، و بر ساير امت حجت نيست ، و چنان نيست كه مخالفت با قول يك صحابى بر ساير اصحاب حلال و بر ديگر مردم حرام باشد.
علاوه بر اينكه اكتفا كردن به اقوال مفسرين صدر اسلام ، و تجاوز نكردن از آن ، در فهم معانى آيات قرآن باعث مى شود كه علم در سير خود متوقف شود، و آزادى در تفكر از مسلمين سلب گردد، همچنان كه ديديم (در اثر سانسور شدن بحث از ناحيه بعضى خلفا) مسلمانان صدر اول ، نظريه قابل توجهى در اين باب از خود بروز ندادند، و به جز كلماتى ساده و خالى از دقت و تعمق از ايشان به يادگار نمانده ، در حالى كه قرآن به حكم آيه : ((و نزلنا عليك الكتاب تبيانا لكل شى ء)) مشتمل بر دقائقى از معارف است .
و اما اينكه بعيد شمردند كه معانى قرآن بر صحابه پوشيده مانده باشد، با اينكه مردمى فهميده و كوشاى در فهم بوده اند استبعادى است نابجا، به دليل همان اختلافى كه در اقوال آنان در معانى بسیاری از آیات هست ، و اختلاف و تناقض جز با پوشیده ماندن حق و مشتبه شدن راه حق و راه باطل ، تصور ندارد.
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei