eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️در سیر انفسی، چیزی به نام مرگ وجود ندارد و این نفس است که مرگ را می‌چشد یعنی مرگ مُدرَک نفس است و ادراک کننده نفس ناطقه است. حقیقت عالم یقظان اعنی بیدار است؛ «لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ». نفس ناطقه‌ نیز حی بن یقظان است؛ او زنده‌ای است که فرزند همین حقیقت می‌باشد [فرزند به معنای ظهور آن حقیقت] لذا نفس ناطقه نیز مظهر «لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ» است؛ نفس ما نه می‌خوابد و نه مرگ بر او جاری می‌شود. او زنده و جاوید است و حیات ابدی دارد منتها پیوسته در حال استکمال است و از منزلی به منزل دیگر حرکت می‌کند. اصلا کار نفس همین است؛ در مورد مرگ گفته‌اند «إنَّمَا تَنْتَقِلُونَ مِنْ دَارٍ إلَی‌ دَارٍ»، شما از منزلی به منزلی دیگر نقل مکان می‌کنید و تنها شما اینگونه‌اید؛ هیچ مخلوق دیگری از حیوان و نبات و جماد اینگونه نیست و این مختص انسان است چرا که خدا فقط در مورد شمای انسان فرمود «وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي». از آنجا که حق تبارک و تعالی لایتناهی است و حد ندارد، روح دمیده شده‌ی او نیز به شاکله‌ی اوست لذا شما نیز در استکمال حد ندارید و پیوسته در صیرورت به کمالات بی منتها هستید.
□مراقبات شب پانزدهم ماه رجب□ □شب نیمۀ ماه رجب شب شريفى است و در آن چند عمل مستحبّ است: ○اوّل: غسل ○دوّم: شب زنده دارى به عبادت ○سوّم: زيارت حضرت سيد الشّهدا عليه السّلام ○چهارم: شش ركعت نماز به كيفيتى كه در اعمال شب سيزدهم گذشت ○پنجم: سى ركعت نماز خوانده شود، در هر ركعت: □سوره «حمد» یک مرتبه □سوره «توحید» ده مرتبه □اين نماز را سيّد ابن طاووس با فضيلت بسيار از رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلّم روايت كرده است. ○ششم: دوازده ركعت نماز، هر دو ركعت با يك سلام خوانده شود، در هر ركعت: □سوره «حمد» ۴ مرتبه □سوره «توحيد» ۴ مرتبه □سوره «فلق» ۴ مرتبه □سوره «ناس» ۴ مرتبه □«آيه الكرسى» ۴ مرتبه □سوره «قدر» ۴ مرتبه : □اللهُ اللهّ رَبِّي لا أُشْرِکَ بِهِ شَيْئا وَ لاأَتَّخِذُ مِنْ دُونِهِ وَلِيّا ○سپس هر دعايى كه مى‌خواهد بخواند. ○سيّد اين نماز را به اين صورت از امام صادق عليه السّلام روايت كرده، ولى شيخ در كتاب «مصباح» فرموده که: ○داود بن سرحان از امام صادق عليه السّلام روايت كرده است: در شب نيمۀ رجب دوازده ركعت نماز به جا می‌آورى در هر ركعت بعد از سوره «حمد» يک سوره خوانده و هنگامی كه از نماز فراغت يافتى، می‌خوانی: □سوره «حمد» ۴ مرتبه □سوره «فلق» ۴ مرتبه □سوره «ناس» ۴ مرتبه □سوره «توحید» ۴ مرتبه □«آية الكرسى» ۴ مرتبه : ○سُبْحَانَ اللهِ وَ الْحَمْدُ لِلهِ وَ لا إِلَهَ إِلا اللهُ وَ اللهُ أَكْبَرُ : □اللهُ اللهُ رَبِّي لا أُشْرِکَ بِهِ شَيْئا وَ مَا شَاءَ اللهُ لا قُوَّةَ إِلا بِاللهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ. ○همچنين در شب بيست و هفتم هم مثل اين نماز را می‌خوانی. @mohamad_hosein_tabatabaei
□مراقبات روز پانزدهم ماه رجب□ □روز نيمۀ رجب روز مباركى است و در آن چند عمل مستحب است: ○اوّل: غسل ○دوّم: زيارت حضرت سيّدالشهداء عليه السّلام، زيرا از ابن ابى نصر نقل شده كه گفت: از حضرت رضا عليه السّلام پرسيدم، امام حسين عليه السّلام، را در كدام ماه زيارت كنيم؟ فرمود: در نيمۀ رجب و تمام ماه شعبان. ○سوّم: خواندن نماز سلمان فارسی □به اين صورت كه ده ركعت نماز گزارد، بعد از هر دو ركعت سلام دهد و در هر ركعت بخواند: ○سوره «حمد» یک مرتبه ○سوره «توحيد» سه مرتبه ○سوره «كافرون» سه مرتبه □و پس از هر سلام دست‌ها را بلند كند و بگويد: □لا إِلَهَ إِلا اللهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ يُحْيِي وَ يُمِيتُ وَ هُوَ حَيٌّ لا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلَى كُلِّ شَيْ ءٍ قَدِيرٌ : □إلَها وَاحِدا أَحَدا فَرْدا صَمَدا، لَمْ يَتَّخِذْ صَاحِبَةً وَ لا وَلَدا □سپس دست‌ها را بر چهره خود بكشد. ○چهارم: چهار ركعت نماز بخواند و پس از سلام دست به دعا بردارد و بگويد: □اللَّهُمَّ يَا مُذِلَّ كُلِّ جَبَّارٍ وَ يَا مُعِزَّ الْمُؤْمِنِينَ أَنْتَ كَهْفِي حِينَ تُعْيِينِي الْمَذَاهِبُ وَ أَنْتَ بَارِئُ خَلْقِي رَحْمَةً بِي وَ قَدْ كُنْتَ عَنْ خَلْقِي غَنِيّا وَ لَوْ لا رَحْمَتُكَ لَكُنْتُ مِنَ الْهَالِكِينَ وَ أَنْتَ مُؤَيِّدِي بِالنَّصْرِ عَلَى أَعْدَائِي وَ لَوْ لا نَصْرُكَ إِيَّايَ لَكُنْتُ مِنَ الْمَفْضُوحِينَ يَا مُرْسِلَ الرَّحْمَةِ مِنْ مَعَادِنِهَا وَ مُنْشِئَ الْبَرَكَةِ مِنْ مَوَاضِعِهَا يَا مَنْ خَصَّ نَفْسَهُ بِالشُّمُوخِ وَ الرِّفْعَةِ فَأَوْلِيَاؤُهُ بِعِزِّهِ يَتَعَزَّزُونَ وَ يَا مَنْ وَضَعَتْ لَهُ الْمُلُوكُ نِيرَ الْمَذَلَّةِ عَلَى أَعْنَاقِهِمْ فَهُمْ مِنْ سَطَوَاتِهِ خَائِفُونَ أَسْأَلُكَ بِكَيْنُونِيَّتِكَ الَّتِي اشْتَقَقْتَهَا مِنْ كِبْرِيَائِكَ وَ أَسْأَلُكَ بِكِبْرِيَائِكَ الَّتِي اشْتَقَقْتَهَا مِنْ عِزَّتِكَ وَ أَسْأَلُكَ بِعِزَّتِكَ الَّتِي اسْتَوَيْتَ بِهَا عَلَى عَرْشِكَ فَخَلَقْتَ بِهَا جَمِيعَ خَلْقِكَ فَهُمْ لَكَ مُذْعِنُونَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ. □روايت شده: هر صاحب اندوهى اين دعا را بخواند حق تعالى او را از اندوه و غم رهايى بخشد. ○پنجم: عمل امّ داود كه مهم‌ترين عمل اين روز است و براى برآمدن حاجات و برطرف شدن سختی‌ها، و دفع ستم ستمكاران بسيار مؤثّر است. @mohamad_hosein_tabatabaei
□عمل امّ‌ داود در روز پانزدهم ماه رجب□ □عمل امّ‌ داود مهم‌ترين عمل این روز است و براى برآمدن حاجات و برطرف شدن سختی‌ها و دفع ستم ستمكاران بسيار مؤثّر می‌باشد. □كيفيت آن چنين است که چون بخواهد اين عمل را بجا آورد: □روزهاى سيزدهم، چهاردهم و پانزدهم را روزه بدارد، سپس در روز پانزدهم هنگام ظهر غسل كند و چون وقت ظهر داخل گردد، نماز ظهر و عصر را با ركوع و سجود نيكو بجا آورد، در جايى خلوت كه چيزى او را مشغول نكند و كسى با او سخن نگويد. □چون از نماز فراغت يابد، رو به جانب قبله كند و بخواند: ○سوره «حمد» را صد مرتبه ○سوره «توحيد» را صد مرتبه ○«آية الكرسى» را ده مرتبه : ○«انعام ○بنى اسرائيل (اسراء) ○کهف ○لقمان ○يس ○صافات ○حم سجده ○حم عسق ○حم دخان ○فتح ○واقعه ○ملك ○نون ○اذا السّماء انشقّت» و پس از آن را تا آخر قرآن. □و چون از اينها فارغ شود، درحالی‌كه رو به قبله می‌باشد بگويد: □صَدَقَ اللَّهُ الْعَظِيمُ الَّذِي لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ‏ ذُو الْجَلاَلِ وَ الْإِكْرَامِ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ الْحَلِيمُ الْكَرِيمُ‏ ....... ( جهت قرائت متن کامل به مفاتیح الجنان مراجعه شود) □سپس یک بار در حالت سجده و یک بار در حالی که طرف راست صورت را بر خاک گذاشته و بار دیگر در حالی که طرف چپ صورت را بر خاک گذاشته بگوید: □اللَّهُمَّ لَكَ سَجَدْتُ وَ بِكَ آمَنْتُ فَارْحَمْ ذُلِّی وَ فَاقَتِی وَ اجْتِهَادِي وَ تَضَرُّعِی وَ مَسْكَنَتِی وَ فَقْرِی إِلَيْكَ يَا رَبِ‏ □خدايا براى تو سجده می‌كنم و به تو ايمان دارم تو به خوارى و پريشانی‌ام ترحم كن كه جهد و كوششم و زارى و مسكنت و فقرم به درگاه توست، اى پروردگار من □و كوشش كند كه اشک بريزد هر چند به قدر سر سوزنى باشد. به درستى كه اين علامت استجابت دعاست، ان‌شاءالله @mohamad_hosein_tabatabaei
■السَّلامُ عَلَیک یا بِنْتَ وَلِی اللهِ الْاعْظَمْ السَّلامُ عَلَیک یا اخْتَ وَلِی اللهِ الْمُعَظَّمْ السَّلامُ عَلَیک یا عَمَّةَ وَلِی اللهِ الْمُکرَّمْ السَّلامُ عَلَیک یا امَّ الْمَصآئِبِ یا زَینَبُ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ ■السَّلامُ عَلَیک ایتُهَا الصِّدّیقَةُ الْمَرْضِیةُ السَّلامُ عَلَیک ایتُهَا الْفاضِلَةُ الرِّشیدَةُ السَّلامُ عَلَیک ایتُهَا الْکامِلَةُ الْعامِلَةُ السَّلامُ عَلَیک ایتُهَا الْکریمَةُ النَّبیلَةُ السَّلامُ عَلَیک ایتُهَا التَّقِیةُ النَّقِیةُ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●منزلت علمی حضرت زینب سلام الله علیها●■ ■منزلت علمی حضرت زینب علیها السّلام مورد تأیيد و تأكيد امام معصوم قرار گرفته است. امام سجّاد علیه السّلام خطاب به عمّه‌ بزرگوار خود حضرت زینب فرمودند: ●«اَنتِ بِحَمدِ اللهِ عالِمَةٌ غَيرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَة»● ■عمّه جان! به حمد خدا تو عالمه‌‌ و بانوی دانشمندی هستی كه نزد هيچ استادِ بشری علم نياموختی، علمی كه در وجود تو موج می‌زند از منبع علم یعنی محضر پروردگار به تو عنایت شده است؛ تو عالمه‌ی غير معلّمه هستی. این بحث بسيار عظيمی است كه مقام محدّثه بودن زینب كبری علیها السّلام را می‌رساند. نشان می‌دهد كه ایشان در محضر هيچ استاد بشری علم نياموخته است؛ بلكه همه‌ی علوم و معارف بلند و عميقی كه در وجود این بانوی بزرگوار وجود دارد و سر منشأ رفتارهای عظيم این بانوست؛ همه موهبت و عطای الهی است. ■در بحث علم لدنّی نكات بسيار عميقی وجود دارد و مظهر زیبای علم لدنّی در غير پيامبر و دوازده امام و فاطمه‌ی زهرا علیهم السّلام، وجود مقدّس زینب كبری سلام الله علیهاست كه امام سجّاد علیه السّلام تأكيد فرمودند: ●«اَنتِ بِحَمدِ الله عالِمَةٌ غَيرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَة»● ■تو شخصيت فهيم، فكور و با ادراكی بسيار عميق هستی كه این فهم و ادراک عميق خویش را هم از احدی كسب نكرده‌ای، بلکه مستقيماً از پروردگار خود دریافت كرده‌ای. این صحّه‌ای است كه امام سجّاد علیه السّلام بر منزلت بلند علمی عمّه‌ی خود زینب كبری علیها السّلام نهادند. ■در سال‌های حكومت و خلافت اميرالمؤمنين علی علیه السّلام در كوفه، این بانوی بزرگوار محضر درس داشتند، زنان شهر كوفه به مجلس درس زینب كبری علیها السّلام می‌آمدند. ایشان علم دین و تفسير قرآن تدریس می‌فرمودند و به سؤال‌های معرفتی و دینی زنان كوفه پاسخ می‌گفتند. ■نكته‌ی بسيار حيرت انگيزی كه در این بُعد از شخصيت زینب كبری علیها السّلام قابل توجّه است؛ این است كه ایشان راوی خطبه‌ی نسبتاً طولانی فدكيّه است. در حالی كه زمانی كه حضرت زهرا علیها السّلام آن خطبه را ایراد می‌فرمودند، ایشان پنج سال بيشتر نداشتند. ■خطبه‌ی بسيار طولانی فاطمه‌ی زهرا علیها السّلام در مسجد مدینه، معروف به خطبه‌ی فدكيّه معارف بسيار عظيم و مطالب بسيار دقيقی در حوزه‌ی معرفتی و اعتقادی دارد، همچنين حاوی نكته‌های بسيار عظيمی است در تحليل مسائلِ رخ داده‌ی بعد از رحلت رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم در غصب خلافت اميرالمؤمنين علیه السّلام و غصب فدک كه عطيّه‌ی الهی برای فاطمه‌ی زهرا علیها السّلام بود و خدای متعال به پيامبر امر كرد فدک را كه فِیء و متعلّق به شخص رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم بود را در زمان حيات خود به فاطمه‌ی زهرا علیها السّلام ببخشد. ■در این خطبه حضرت زهرا مناظره‌ی عجيبی با غاصب خلافت اميرالمؤمنين، یعنی ابابكر در مسجد داشتند. بسيار جالب است كه راوی این خطبه‌ی طولانی زینب كبری علیها السّلام است كه در آن زمان پنج سال بيشتر نداشتند. خطبه‌ی فدكيّه را ابن عبّاس نقل می‌كند؛ سند او هم زینب كبری است. زینب كبری علیها السّلام در مسجد در كنار مادر حضور داشتند و این سخنرانی بسيار عميق، عظيم و حيرت‌انگيز را این دختر پنج ساله كلمه به كلمه به خاطر سپرد و بعد راوی خطبه‌ی فدكيّه‌ی فاطمه‌ی زهرا شد. ■بنابراین یكی از ابعاد بسيار عبرت‌انگيز و الهام‌بخش شخصيّت حضرت زینب، بُعد علمی این بزرگوار است كه جا دارد همه‌ ارادتمندان آن حضرت یعنی مرد و زن به ایشان اقتدا كنند -این گونه نيست كه حضرت زینب فقط الگوی خانم‌ها باشد، نه هركدام از اهل‌بيت علیهم السّلام چه زن و چه مرد به یكسان الگوی تماميّت انسانی هستند- تا انسان‌های فرهيخته و والایی در عرصه‌ علم و دانایی شوند و چه بهتر كه با تهذیب و تزكيّه‌ی نفس به علم موهبتی الهی و علم لدنّی هم دست پيدا كنند؛ همان طور كه در احادیث داریم: ●«مَن عَمِلَ بِمَا عَلِمَ وَرَّثَهُ اللَهُ عِلْمَ مَا لَمْ يَعْلَم»● ■هركس به آنچه می‌داند عمل كند، خدا علم آنچه را كه نمی‌داند از درون و باطن به او ارث خواهد رساند. ■باز حدیث داریم، هركس علم بدون تعلّم می‌خواهد، بی‌رغبتی نسبت به دنيا پيشه كند تا بدون تعلّم و زانو زدن نزد استاد خدای متعال به او علم عنایت كند. ●«مَنْ زَهِدَ فِى الدُّنیا .... عَلَّمَهُ بِغَیرِ تَعلِیم»● ■بنابراین در الهام گرفتن از شخصيّت علمی زینب كبری علیها السّلام علاوه بر تلاش ظاهری برای دستيابی به دانش و علم اكتسابی، جا دارد انسان راه تهذیب و تزكيّه‌ی نفس و وارستگی و بی‌رغبتی نسبت به دنيا و به كار بستن آموزه‌های دینی را نيز در پيش بگيرد تا آن علم موهبتی نصيبش شود و از رهگذر تقوا همانگونه كه خدای متعال در قرآن وعده كرده، به او علم و دانایی عطا كند: ●«وَاتَّقُوا اللهَ وَ یُعَلِّمُکُمُ الله»● ■استاد مهدی طیّب■ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️صلوات بر حضرت زينب كبرى سلام الله عليها◾️ "صلوات الله و ملائكته و رسله و حملة عرشه و جميع خلقه من أرضه و سمائه على المرأة الصالحة و المجاهدة الناصحة و الحرّة الابيّة، المعجزة المحمديّة، الذخيرة الحيدرية، الوديعة الفاطمية، المحجة قلب البتول و القرّة عين الرسول، حبيبة خير خلق الله، ربيبة بيت وحي الله، شقيقة سبطين الحسن و الحسين، عمّة الائمة الميامين من آل طه و يس، عالمة غير معلّمة، فهّمة غيرمفهمة، عقيلة القريش، محبوبةالمصطفى، نائبةالزهراء، شريكة الحسين، كعبة الرزايا، امّ اخيها و زين ابيها، مظهر شجاعة العلوية، ثمرة شجرة النبوّة، مشكاة الولاية، دوحة الفاطمية و رحمة الله الواسعة الالهية، السيّدة الجليلة، النبيلة الجميلة، خِدر الرسالة، مصباح الهدى و مِشكاة الدُّجى، الراضية بالقدر و القضاء، كلمةطيبة، صديقةالطاهرة، فصيحة البليغة، صابرة شاكرة، باكية موثقة، عابدة زاهدة، ولية الله، امينة الله، حافظة الحدود و الاحكام، مبلّغةالايمان، لسان نجم الثاقب، زينب بنت على بن ابيطالب سلام الله عليهما. عصر عاشوراى ١٤٤٠ هجري قمري
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️آثار مخرّب روحى ارتکاب گناهان و غوطه‌ورى در لذایذ طبیعى و نفسانى◾️ ▪️معصیت، دل را فاسد و تباه مى‌
◾️توبه و تغییر رویّه◾️ ▪️با پى‌بردن به ماهیّت پلید و خطرناک گناه، از یک سو و زشتى و قباحت اخلاقى آن، از سوى دیگر و زیان‌هاى معصیت‌کارى، هوسرانى و لذّت‌جویى‌هاى مادّى، از دیگر سو، شخص از اینکه تاکنون به این امور زشت و ویرانگر مبتلا بوده و در اثر آن، لحظه به لحظه از بلنداى کمال انسانى دورتر مى‌شده و در سیاه‌چال تباهى‌ها و انحطاط‌ها بیشتر فرو مى‌رفته است، پشیمان و شرمنده مى‌شود و از رویّۀ پیشین خود منزجر و متنفّر مى‌گردد. ▪️این ندامت و شرمندگى، گوهر اصلى توبه است. چنانکه پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم مى‌فرمایند: ▪️اَلنَّدَمُ تَوبَةٌ ▪️ندامت و پشیمانى، توبه است. ▪️ندامت و پشیمانى، سه پیامد عملى دارد که از آنها به لوازم توبه تعبیر مى‌شود و وجود آنها حاکى از راستین بودن ندامت است. ▪️نخستین اثر عملى ندامت، عزم قاطع بر ترک همیشگى گناهان و معاصى، بطالت و تباهى‌ها و رویّه و مسیر نادرست و منحطّ گذشته است. ▪️دوّمین اثر عملى ندامت، با تمام توان در مقام جبران خطاها و جرائم گذشته برآمدن، به ترمیم خسارات و لطمات وارده بر خویش و دیگران پرداختن و به جبران حقوق تضییع شدۀ خدا، خلق و خود مبادرت ورزیدن است. ▪️سوّمین اثر عملى ندامت، با تمام وجود از خداوند پوزش‌خواهى و طلب بخشش نمودن است، در حالى که شخص از یک سو به دلیل عظمت جرائم و جساراتش، به هیچ وجه خود را مستحقّ بخشیده شدن نمى‌داند، امّا از سوى دیگر، با توجّه به بیکرانگى فضل و رحمت الهى، یقین دارد که محال است خداوند درخواست عفو او را نپذیرد و او را از درگاه خویش ناامید کند. ◾️کتاب شراب طهور تألیف استاد مهدی طیّب◾️ - ۵ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️در قبول شدن عملت شک نکن - ۱ ◾️عمل خیری که خداوند توفیق انجامش را به تو داد، در قبول شدنش شک نکن. اگر خدا نمی‎خواست قبول کند، توفیق انجامش را نمی‎داد. کارهایت را باید خودت قبول کنی و تا خودت قبول نکنی، مقبول واقع نمی‎شود. ◾️استاد مهدی طیّب ◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️در قبول شدن عملت شک نکن - ۱ ◾️عمل خیری که خداوند توفیق انجامش را به تو داد، در قبول شدنش شک نکن.
☑️در قبول شدن عملت شک نکن - ۲ ◾️عبادات و طاعات خود را اگر کار خدا بدانی (ما اَصابَکَ مِن حَسَنَةٍ فَمِن اللهِ: آنچه حسنه به تو برسد، از جانب خداست)، دیگر در مقبول بودن آن شک نمی‎کنی. ◾️استاد مهدی طیّب ◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️توبه و تغییر رویّه◾️ ▪️با پى‌بردن به ماهیّت پلید و خطرناک گناه، از یک سو و زشتى و قباحت اخلاقى آن
◾️فوریّت توبه◾️ ▪️هر چند اگر شناخت زشتى و پلیدى و ویرانگرى گناه و هوسرانى، عمیق و دقیق باشد، محال است شخص بلافاصله از گذشتۀ خویش شرمنده و پشیمان نشود و درصدد ترک گناه و جبران گذشته و پوزش‌خواهى از خدا برنیاید، امّا تأکید بر این نکته خالى از فایده نیست که توبه امرى است که به هیچ وجه نباید به تأخیر افکنده شود. ▪️زیرا از یک سو با تداوم راه باطل پیشین، اعتیاد به گناه پدید مى‌آید و هر لحظه اعتیاد مزبور شدیدتر و ترک آن دشوارتر مى‌شود و ممکن است کار به جایى برسد که به‌طور کلّى امکان ترک آن از بین برود و راه بازگشت براى همیشه بسته شود. ▪️از سوى دیگر، هیچ کس از آینده باخبر نیست و نمى‌داند عمر او چه زمانى به پایان مى‌رسد. مرگ، هیچ زمان تعریف شدۀ یکسانى براى همۀ افراد ندارد. در سنّ نوجوانى، جوانى، میانسالى، پیرى و کهنسالى، هر لحظه ممکن است اجل شخص فرا رسد و مهلت و فرصت توبه براى همیشه از دست او برود. تأکید فراوانى که در احادیث بر اجتناب از تسویف و به تأخیر افکندن توبه شده، به دلیل وجود همین خطر است. ◾️کتاب شراب طهور تألیف استاد مهدی طیّب◾️ - ۶ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️فوریّت توبه◾️ ▪️هر چند اگر شناخت زشتى و پلیدى و ویرانگرى گناه و هوسرانى، عمیق و دقیق باشد، محال ا
◾️توبه؛ نیازى همگانى◾️ ▪️لازمۀ رشد و بالا رفتن مرتبۀ کمال هر شخص این است که آنچه در مرتبۀ قبل انجام داده است، به نظرش ناقص و ناکافى بیاید و به سبب آن شرمنده و خجل باشد و در مقام پوزش و عذرخواهى برآید. ▪️بنابراین هر کس در هر مرتبه‌اى که قرار دارد، وقتى به آنچه در مراحل قبل انجام داده است، توجّه و نگاه مى‌کند، در پیشگاه خداوند احساس شرمندگى مى‌نماید و در صدد عذرخواهى و توبه برمى‌آید، لذا از کوچک‌ترین تا بلندمرتبه‌ترین و کامل‌ترین انسان‌ها، همگى نیازمند به توبه‌اند. امّا آنچه در هر مرتبه در شخص احساس شرمندگى و ندامت و طلب پوزش پدید مى‌آورد، با مراتب دیگر متفاوت است. ▪️یکى از ارتکاب معصیت و ترک طاعت ▪️دیگرى از کوچک، اندک و کم‌اهمّیّت شمردن گناهان خود ▪️سوّمى از بزرگ شمردن طاعات و عبادات خود ▪️چهارمى از سستى و کوتاهى خویش در ترک مکروهات و انجام مستحبّات ▪️پنجمى از هدر دادن عمر در اثر اشتغال بیش از حدّ ضرورت به مباحات و لذّت‌هاى حلال ظاهرى ▪️ششمى از کوتاهى و ناتوانى خود در معرفت، شکر و عبادت حضرت حق ▪️هفتمى از اینکه در طاعات و عباداتش در پى نجات از دوزخ و دستیابى به بهشت بوده ‌است ▪️هشتمى به دلیل اینکه هنوز آن‌گونه نشده که هم‌سلیقۀ خدا باشد و هر آنچه را خدا مى‌پسندد بپسندد و آرزو کند ▪️نهمى از اینکه چرا چنان مستغرق و محو و مبهوت جمال الهى نیست که خود و هرچه جز اوست را نبیند و وجودشان را احساس نکند و ▪️دهمى از ...، شرمنده، نادم، عذرخواه و تائب است. ▪️مواردى که به‌عنوان نمونه ذکر شد، مصداق این فرمودۀ منسوب به پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم است که: ▪️حَسَناتُ الاَبرارِ سَیِّئاتُ المُقَرَّبینَ آنچه براى نیکان، حسنه به‌شمار مى‌آید، براى مقرّبان در حکم سیّئه است. ▪️توجّه به مطلب فوق، حقیقت نیازمندى همگان به توبه را، در هر مرتبه‌اى از مراتب کمال که باشند، آشکار مى‌کند. به همین دلیل قرآن کریم تمامى مؤمنان را، از کوچک‌ترین و گناهکارترین فرد، تا شخص پیامبر اکرم صلّی الله علیه و اله و سلّم که در بالاترین مرتبۀ ایمان و کمال قرار دارند، به توبه کردن فراخوانده و فرموده است: ▪️تُوبوا اِلىَ اللهِ جَمیعآ اَیُّهَا المُؤمِنونَ لَعَلَّکُم تُفلِحونَ اى مؤمنان! همگى در پیشگاه الهى توبه کنید، باشد که رستگار شوید. ◾️کتاب شراب طهور تألیف استاد مهدی طیّب◾️ - ۷ @mohamad_hosein_tabatabaei