🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴
●بازخر ما را از این نفس پلید
●کاردش تا استخوان ما رسید!
■●این غرایز حیوانی که میبایست در اختیار "من ایده آل" قرار بگیرد، روح ما را خریداری کرده و کارد برّان خود را تا اعماقِ استخوانِ موجودیتِ ما فرو برده است. کیست که بتواند چنگال های نفس درنده را از روح و عقل و وجدان ما بیرون آورد؟ جز تو ای خدای توانا!...
■●استاد #علامه_جعفری●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●همانطور که حضرت آقا (علامه حسن زاده )خودشان فرمودند که وقتی به ایشان گفتند از حضرت امام هشتم ( علیه السلام ) یک حاجت بخواهید ، عرض کرد من علم می خواهم
و شما هم باید در وادی مقدس حضرت ایشان ، خیلی حواستان را جمع کنید و افکارتان را خیلی حساب شده در ذهن تطوّر بدهید که گردنه های خیلی سنگین پیش می آید و هرگز آقا را برای دنیا و حتی برای آخرتتان نخواهید ، بلکه آقا را به این خاطر بخواهید که به کمال برسید و به حقّ راه پیدا کنید تا تعلّقات عقلی و هیمان شهودیِ جمالِ مطلقِ حقّ به ما دست بدهد و دیده ی راست بین پیدا کنیم که اگر غیر از این باشد ، همه ره افسانه پیمودن است.
■● #شرح_دروس_معرفت_نفس
استادصمدی آملی حفظه الله●■(۱)
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●همانطور که حضرت آقا (علامه حسن زاده )خودشان فرمودند که وقتی به ایشان گفتند از حضرت امام هشتم ( علی
■●اینکه می گوید من رفتم و آقا دعا کرد و مریضم خوب شد باید گفت این آقایی که تو رفتی تا مریض تو را درست کند ، آن آقا نیست بلکه آقا چیز دیگری است . چون آقا مراتب زیادی دارد و این کسی که تو دنبالش هستی ، آن نیست
اینکه حضرت امیر ( علیه السلام ) شب ها سر در چاه می گذاشتند و گریه می کردند به این خاطر بود که حضرت امیر ( علیه السلام ) می خواست کسی را پیدا کند که این علوم حقیقی را در جانشان بریزد و چون هیچ کس را نداشت ناراحت بودند.
■● #شرح_دروس_معرفت_نفس
استادصمدی آملی حفظه الله●■(۲)
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●سیرۀ رسول خدا صلّی الله علیه وآله در دهۀ آخر ماه رمضان●■
■إنَّ رَسولَاللَهِ صَلَّى اللَهُ عَلَيْهِ وَءَالِهِ وَسَلَّمْ كانَ يَطْوى فِراشَهُ وَ يَشُدُّ مِئْزَرَهُ فى الْعَشْرِ الْأَواخِرِ مِنْ شَهْرِ رَمَضانَ.
■«حضرت رسول خدا صلّى الله عليه وآله وسلّم در ده روز آخر ماه رمضان بستر خود را جمع نموده و مئزر و دامان خويش را محكم بسته و به عبادت مشغول مى گشتند.»
■●«بحار الانوار» ج ۹۴ ص ۱۰●■
#ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●علّامه مجلسی(ره) با بِحارش دین و مذهب را زنده کرد!
کوچک شمردن زحمات علامه مجلسی در تالیف #بحارالانوار ، نشانهٔ جهالت است... ( #آیت_الله_وحید_خراسانی)
■●۲۷ ماه رمضان؛
وفات علامه مجلسی (رَحِمَهُ الله)●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
#دو_علامت_جامعه_زنده
■●در گرفتاری هايى كه امروز براى اسلام هست، مثلًا در همين گرفتارى فلسطين، ما و شما چقدر همدردى داريم؟ واقعاً احساس همدردى ما چيست؟ اگر نباشد، به قول پيغمبر اكرم ما مسلمان نيستيم:
■●«مثَلُ المؤمنينَ فى تَوادّهِم و تراحُمِهِم و تعاطُفِهِم مثَلُ الجسدِ إذا اشتَكى منه عضوٌ تَداعى له سائرُ الجسدِ بالسَّهَرِ و الحُمّى»
■●مىفرماید تمام اين پيكر بىخوابی به سرش مىزند، استراحت و آسايش از او گرفته مىشود؛ يعنى آنقدر به تكاپو مىافتد كه ديگر خوابش نمىبرد.
اين جمله از پيغمبر اكرم بود كه نشانهاى از حيات را به دست مىدهد.
■●همچنين پيغمبر اكرم فرمود: «مَن سمِعَ رَجُلًا يُنادى يا لَلْمسلمينَ فلم يُجِبْهُ فليس بمسلم». هركسى كه بشنود مردى استغاثه مىكند و مسلمانان را به كمك مىطلبد و او را اجابت نكند و جواب ندهد، در منطق من او مسلمان نيست. كسى كه بستگى و پيوستگى او با برادران مسلمانش اين قدر نباشد، او مسلمان نيست. اين هم يك علامت ديگر.
■●استاد شهید مطهری، احیای تفکر اسلامی، ص۲۵●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴
□دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان□
□اَللَّـهُمَّ ارْزُقْنی فيهِ فَضْلَ لَيْلَةِالْقَدْرِ، وَصَيِّرْ اُمُوري فيهِ مِنَ الْعُسْرِ اِلَی الْيُسْرِ، وَاقْبَلْ مَعاذيری، وَحُطَّ عَنّیِ الذَّنْبَ وَالْوِزْرَ، يا رَؤُفاً بِعِبادِهِ الصّالِحينَ.
□خدایا در این روز فضیلت شب قدر را روزیام ساز، و کارهایم را از سختی به آسانی برگردان، و پوزشهایم را بپذیر، و گناه و بار گران را از گردهام بریز، ای مهربان به بندگان صالح.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 □دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان□ □اَللَّـهُمَّ ارْزُقْنی ف
#شرح_دعاے_روز_بیست_و_هفتم
□○آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره):○□
□اللَّهُمَّ ارْزُقْنِے فِیهِ فَضْلَ لَیلَةِ الْقَدْرِ
اے خدا در این روز فضیلت لیلة القدر را نصیب من گردان؛
□بعض اهل تحقیق با استناد بہ این دعا احتمال مے دهند ڪہ شب بیست و هفتم شب قدر باشد؛ دربارہ شب قدر اختلاف است بہ طورے ڪہ اهل تشیع بین سہ شب نوزدهم، بیست و یڪم و بیست و سوم، شب بیست و سوم را مهمتر از دو شب دیگر مے دانند و احتمال قوے مے دهند ڪہ شب قدر، شب بیست و سوم باشد لذاست ڪہ در شب نوزدہ و بیست و یڪم یڪ غسل مستحبے دارد و شب بیست و سوم دو غسل مستحبے دارد، یڪے در اول شب و دیگرے در آخر شب، همچنین در شب بیست و سوم سورہ هاے روم و عنڪبوت و حم دخان خواندہ مے شود در حالے ڪہ این اعمال را در شب هاے دیگر شاهد نیستیم البتہ احتمال شب قدر بودن نیمہ شعبان هم دادہ شدہ است، ولے اهل سنت عقیدہ بہ بیست و هفتم دارند و آن را لیلة القدر مے دانند.
□لذاست ڪہ در زمان شب قدر اختلاف مے باشد.
□نقل شدہ است ڪہ بعض اولیاء الهے تمام طول سال را احیاء داشتند بہ امید اینڪہ شب قدر را درڪ ڪنند!
□"اے خواجہ چہ جویے ز شب قدر نشانے
هر شب شب قدر است اگر قدر بدانی"
□خدایا فضیلت شب قدر را نصیب من ڪن شب قدر، شب عجیبے هست چرا ڪہ «تَنَزَّلُ الْمَلائِڪةُ وَ الرُّوحُ فیها» در این شب ملائڪہ از آسمان فرود مے آیند «بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ ڪلِّ أَمْرٍ» تا تقدیر و سرنوشت ما را معین ڪنند.
□ملائڪہ محل فرود مے خواهند و باید فرودگاہ دل ما آمادہ باشد؛ دل هاے ما پر از محبت دنیا و زن و فرزند شدہ است و جایے براے نزول ملائڪہ الهے باقے نگذاشتہ است و خوشا بحال آن دلهایے ڪہ فرودگاہ فرشتگان و ملائڪہ مقرب الهے هستند.
□وَ صَیرْ أُمُورِے فِیهِ مِنَ الْعُسْرِ إِلَے الْیسْرِ
خدایا امورات مرا از سختے بہ آسانے مبدل ڪن
□الان غالب مردم گرفتار انواع سختے ها و مشڪلات هستند، گرفتار همسایہ بد، داماد بد، فرزند ناصالح و... مے باشند لذا از خدا مے خواهیم ڪہ این سختے ها را بہ آسانے تبدیل ڪند و گرفتارے ما را اصلاح ڪند
□اقْبَلْ مَعَاذِیرِے
خدایا عذر من را بپذیر؛
□همہ ما باید بخاطر گناهان مان بہ درگاہ الهے عذر تقصیر آوریم و بگوئیم خدایا غلط ڪردم و بدانیم ڪہ خدا ڪہ سر چشمہ مهربانے و رحمت است ما را در آغوش لطف خودش قرار خواهد داد
□"بندہ همان بہ ڪہ ز تقصیر خویش
عذر بہ درگاہ خداے آورد"
□"ور نہ سزاور خداوندیش
ڪس نتواند ڪہ بجاے آورد"
□وَ حُطَّ عَنِّے الذَّنْبَ وَ الْوِزْرَ
خدایا گناهانم را محو ڪن و در نامہ عملم اثرے از گناهانم باقے نگذار
□یا رَءُوفاً بِعِبَادِهِ الصَّالِحِین
اے خدایے ڪہ بہ بندگان صالحت مهربانے
□خداوند متعال خیلے مهربان است حتے افرادے بودند ڪہ خیلے بدے ڪردہ بودند و همین ڪہ بہ در خانہ خداوند تضرع ڪردند و گفتند خدایا غلط ڪردم خداوند از ایشان دستگیرے ڪرد و عاقبت بہ خیر شدند، ڪسانے بودند ڪہ عمرشان بہ گناہ و معصیت و مشروب خورے گذشتہ بود و فقط دهہ محرم لباس سیاہ بہ تن مے ڪردند و بہ ناگاہ نور لطف الهے در قلب ایشان تابیدہ بود و دگرگون شدہ بودند و تمام گناهان گذشتہ را ترڪ ڪردہ بودند، خدا سریع الرضاست، و عذر تو را زود قبول مے ڪند.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●دعای امام سجاد علیه السلام در شب بیست و هفتم - قسمت دوم●■ ■اللَّ
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴
■●دعای امام سجاد علیه السلام در شب بیست و هفتم - قسمت پایانی●■
■۳-وَ الاِسْتِعدادَ لِلمَوتِ قَبلَ حُلُولِ الْفَوتِ
■●خدایا به ما روزی کن پیش از آنکه فوت ما فرارسد، آمادگی موت پیدا کنیم.
#موت غیر فوت است. موت، قطع تعلّق از دنیا و دامن برچیدن از دنیاست. امّا فوت، همان مرگی است که دست و پاهای شخص را رو به قبله دراز می کند و جنازهاش را دفن میکنند. موت قطع دلبستگی از دنیا و خیره نبودن بر این جلوه ی ناپایدار است. نگاه برداشتن از دنیا و دل شستن از محبّت دنیاست.
■●خدایا استعداد موت را روزیِ ما کن؛ مثل غافلان موتمان، هنگام فوت فرانرسد. غافلان به موت اضطراری نائل میشوند؛ یعنی تا زنده اند، دل از این معشوقه ی طنّاز دنیا نمی کَنند. این معشوقهی پیر فرتوت، با مشّاطه گری و آرایش سحرآمیز، چهره ی زشت و کریه خود را آراسته و به صورت یک نوعروس جوان دلربا درآورده است؛ والاّ باطن دنیا، بسیار زشت و پلید است.
■●اکثریّت مردم که همین جلوه ی ظاهری را می بینند، گول آرایش و تزیین دنیا را می خورند و تا زنده اند، دل از محبّت دنیا نمی شویند؛ تا اینکه بالأخره حضرت عزرائیل برسد و آنان را بهزور از آغوش این معشوقه بیرون کشد و به موت اضطراری نائل شوند. این متعلّق به اکثریّت خلق است که غافلند. امّا اقلّیّتی که به زشتی این عجوزه و عفریته و دیو وحشتناک، پی بردند و دانستند زیبایی و جذّابیت او حقیقتی ندارد، با اختیار از آغوش او بیرون آمدند.
■●آنان به پست و مقام، نام و شهرت، لذّت و شهوت و تمام این چیزهای خیالی دل نمیبازند؛ درمییابند که دنیا نیست، و با سحر، خود را هست جلوه میدهد؛ پس درحالی که زنده هستند، دل از محبّت دنیا میشویند و به موت نائل میشوند.
●تعلّق حجاب است و بیحاصلی
●چو پیوندها بگسلی، واصلی
■●پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله) فرمودند: مُوتُوا قَبلَ اَن تَمُوتُوا ؛ قبل از آنکه به اضطرار و اجبار، شما را به موت نائل کنند؛ با اختیار از موت استقبال کنید؛ و استعداد موت در خود ایجاد کنید. یعنی دلبستگی و چسبندگی به دنیا از بین برود؛ نه اینکه بمیریم.
■●چرا مرگ و جدا شدن از دنیا سخت و دردناک است؟ چون به دنیا چسبیدهایم، کنده شدنمان دردناک و وحشتناک میشود. گفتیم مثل چسب زخمی که به قسمتی از پوست بدن که مو دارد، چسبیده است. وقتی می خواهند این چسب را بکنند، با هر تکان چندین مو از ریشه کنده میشود. انسانی که ذرّه ذرّه و سلّول سلّول وجودش به دنیا چسبیده، وقتی میخواهند همه ی وجودش را از دنیا بکنند چه درد وحشتناکی دارد! سختی جان دادن بهدلیل دلبستگی به دنیا و محبّت دنیاست.
■●در محضر استاد مهدی طیب - جلسه ٢٧ مهر ٨٥●■
#ماه_مبارك_رمضان #شب_بیست_و_هفتم
#موت_و_فنا
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴
■ما در دنیا و آخرت مهمان خدا هستیم. آداب مهمانی را باید رعایت کرد. باید در بدو ورود صاحبخانه را ملاقات کرد، بعد هر جا که گفت بنشین، نشست و هر چه پذیرایی کرد، بهره برد و به صاحبخانه فرمان نداد و جز آنچه آماده کرده، نخواست و دل به وسایل و منزل صاحبخانه نبست و آرزوی مالکیت آنها را نکرد.
#یاعلی
■مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی■
#مصباح_الهدی
#تٱلیف_استاد_مهدی_طیّب
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 242-228 بقره قسمت هفتم بخش هفتم1⃣ ● زندگى زن در ملت هاى عقب مانده زندگى زن در امتها و قبائل و
آیات 242-228 بقره قسمت هفتم
بخش هفتم2⃣
● زندگى زن در ملت هاى عقب مانده
و به همين جهت بسيار مى شد كه بهره كشى از آن زبان بسته ها، مستلزم رفتارى مى شد كه از نظر خود آن حيوانات بسيار ظالمانه بود، و اگر حيوان زبان مى داشت وخودش ناظر در سرنوشت خود بود فريادش از اين زورگوئى هاى عجيب بلند مى شد، چه بسيار حيوانى كه بدون داشتن هيچ جرمى مظلوم واقع مى شد، و چه بسيار حيوان ستم كشى كه از ظلم صاحبش به استغاثه در مى آمد و امروز هم در مى آيد، و كسى نيست كه به دادش برسد، و چه بسيار ستمكارى كه بدون هيچ مانعى به ظلم خود ادامه مى دهد، چه بسيار حيواناتى كه بدون داشتن هيچگونه استحقاق ، زندگى لذت بخشى دارند، و تنها به خاطر اينكه سگ خوش قواره اى است از كاخ ها و بهترين ماشين ها و بهترين غذاها برخوردار باشند، و فلان اسب فقط به خاطر اينكه نژاد خوبى دارد در ناز و نعمت بسر برده و در مساله تخم گيرى از او استفاده كنند.
و بر عكس چه بسيار حيواناتى كه بدون هيچ تقصيرى ، در سخت ترين شرايط زندگى كنند، و مانند الاغ باربر و اسب عصارى ، دائما در زحمت و سختى باشند.
حيوان براى خودش هيچ حقى از حقوق زندگى ندارد، و در سايه حقوقى كه صاحبش براى خودش قائل است زندگى مى كند، اگر كسى پاى سگى و يا اسبى را بشكند از اين نظر تعقيب نمى شود كه چرا حيوان بى زبان را آزردى ، و حق او را پايمال ساختى ؟، بلكه از اين نظر تعقيب مى شود كه چرا به صاحب حيوان ضرر رساندى ، و حيوان قيمتى او را از قيمت انداختى ، همه اينها براى اين است كه انسان ، زندگى و هستى حيوانات را دنباله رو زندگى خود و فرع هستى خود مى داند، و ارزش جايگاه آنها را طفيلى ارزش وجودى خود مى شمارد.
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 395
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 242-228 بقره قسمت هفتم بخش هفتم2⃣ ● زندگى زن در ملت هاى عقب مانده و به همين جهت بسيار مى شد ك
آیات 242-228 بقره قسمت هفتم
بخش هفتم3⃣
● زندگى زن در ملت هاى عقب مانده
در اين امت ها و قبائل زندگى زنان نيز در نظر مردان چنين زندگى يى بود، يعنى مردان زندگى زنان را پيرو زندگى خود مى دانستند، و معتقد بودند كه زنان براى خاطر مردان خلق شده اند، و بطور اجمال و سربسته و بدون اينكه فكر كنند چه مى گويند، مى گفتند: هستى و وجود زنان و زندگيشان تابع هستى و زندگى مردان است ، و عينا مانند حيوانات هيچ استقلالى در زندگى و هيچ حقى ندارند و زن ، مادام كه شوهر نكرده تحت سرپرستى و ولايت پدر است ، و بعد از ازدواج تحت ولايت شوهر است ، آن هم ولايت بدون قيد و شرط و بدون حد ومرز.
در اين امتها مرد مى توانست زن خود را به هر كس كه بخواهد بفروشد، و يا ببخشد و يا او را مانند يك كالا قرض دهد تا از او كام بگيرند، بچه دار شوند، يابه خدمت بگيرند و يا بهره هائى ديگر بكشند، و مرد حق داشت او را تنبيه و مجازات كند، كتك بزند، زندان كند، و حتى به قتل برساند، و يا او را گرسنه و تشنه رها كند، حال او بميرد يا زنده بماند، و نيز حق داشت او را مخصوصا در مواقع قحطى و يا جشن ها مانند گوسفند چاق بكشد، و گوشتش را بخورد، و آنچه را كه از مال مربوط به زن بود، مال خودش مى دانست ، حق زن را هم ، حق خود مى شمرد، مخصوصا از جهت دادوستد و ساير معاملاتى كه پيش مى آمد خود را صاحب اختيار مى دانست .
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 395
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴
■●سلسله بیانات آیتالله بهجت قدسسره در مورد #قرآن و #اهلبیت علیهمالسلام●■
#ویژه_ماه_مبارک_رمضان
■●اگر از قرآن استفاده نمیکنیم برای آن است که یقین ما ضعیف است؛ ازاینرو، اگر خود امام علیهالسلام را هم ببینیم، تغییر در حال ما حاصل نمیشود، چنانچه عدهای در حال حضور به ائمه علیهمالسلام بد و ناسزا میگفتند!
■●در محضر بهجت، ج۲، ص۲۸۰●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●اینکه می گوید من رفتم و آقا دعا کرد و مریضم خوب شد باید گفت این آقایی که تو رفتی تا مریض تو را درس
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴
■●در نهج البلاغه می فرمایند « إنّ هیهنا لَعِلماً جَمّاً لَو کانَ لَه حَمَله » که جان مرا علم جمّ پر کرده و از قلّه ی معرفت جان من ، حقایق و معارف و اسرار ، مانندِ سیل سرازیر است ، اما چون یک نفر تشنه را پیدا نمی کنند که این اسرارشان را برای او بگویند و برای اینکه این اسرارشان در دلشان نماند و از این نشئه ی طبیعت نبرند ، چاهی حفر می کنند و این اسرار و حقایق را در آنجا بر نظام تکوین القاء می کنند تا در کتاب تکوینی نوشته شود.
■● #شرح_دروس_معرفت_نفس
استادصمدی آملی حفظه الله●■(۳)
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●در نهج البلاغه می فرمایند « إنّ هیهنا لَعِلماً جَمّاً لَو کانَ لَ
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴
■●که ائمه – علیهم السلام – دوست دارند این حقایق را در کتاب انفسی من و شما بنویسند ، ولی چون می بینند ما آن ها را فقط برای مریضی و مشکلات و گرفتاری های دنیایی می خواهیم ، برای چاه و کتاب تکوین ، حقایق را القاء می کنند و چقدر حضرت آقا پیش ما فرمودند که من عقیم شده ام ، یعنی کسی را پیدا نکردم تا این حقایق را به او بدهم
لذا باید سر در چاه کنند و اسرار خودشان را به کتاب تکوینی بگویند.
■● #شرح_دروس_معرفت_نفس
استادصمدی آملی حفظه الله●■(۴)
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴
□دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان□
□اَللَّهُمَّ وَفِّرْ حَظّی فيهِ مِنَ النَّوافِلِ، وَاَكْرِمْنی فيهِ بِاِحْضارِ الْمَسآئِلِ، وَقَرِّبْ فيهِ وَسيلَتی اِلَيْکَ مِنْ بَيْنِ الْوَسآئِلِ، يا مَنْ لا يَشْغَلُهُ اِلْحاحُ الْمُلِحّينَ.
□خدایا بهرهام را در این روز از مستحبّات فراوان کن، و مرا با تحقّق درخواستها اکرام فرما، و از میان وسایل وسیلهام را به سویت نزدیک کن، ای که پافشاری اصرار ورزان مشغولش نسازد.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 □دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان□ □اَللَّهُمَّ وَفِّرْ حَظّ
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴
#شرح_دعاے_روز_بیست_و_هشتم
□○آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره)○□
□اللَّهُمَّ وَفِّرْ حَظِّے فِیهِ مِنَ النَّوَافِلِ
خدایا توفیق نوافل و اعمال مستحبے بدہ و بهرہ من را از نوافل زیاد ڪن
□دعا موجب ڪمال انسان است، دعا خواندن براے رسیدن بہ ڪمالات مے باشد بر خلاف تصور عموم مردم ڪہ فڪر مے ڪنند هدف از خواندن دعا رسیدن بہ ثواب الهے است ٰ مضامین ادعیہ سراسر پر از درس هاے اخلاق و حڪمت است ڪہ توجہ بہ آن معانے سبب ڪمال انسان مے گردد. اگر هم ڪسے با زبان عربے آشنا نیست بہ ترجمہ ادعیہ مراجعہ ڪند و بہ مضامین و نڪات آموزندہ ادعیہ توجہ ڪنند تا بہ برڪت آن بہ ڪمالات والاے انسانے برسد؛ امثال دعاے ابو حمزہ ثمالے و... براے ڪمال یافتن من و شما مے باشد اینڪہ در دعاے ابو حمزہ امام سجاد علیہ السلام مے فرمایند:
خدایا آیا بدتر از من هم بندہ اے دارے؟
□این براے ڪمال است و درس مبارزہ با عجب و غرور را بہ ما مے دهد؛ جایے ڪہ امام معصوم چنین حرفے مے زند دیگر تڪلیف من و شما روشن است و جایے ندارد ڪہ ما بہ خاطر دو رڪعت نافلہ و نماز شب دچار عجب بشویم.
□باز دعاے ابو حمزہ مے فرماید:
خدایا اگر من با این حال بمیرم چہ ڪنم؟
□امروز داشتم فڪر مے ڪردم ڪہ خدایا اگر من امروز دست خالے بمیرم چہ ڪنم؟ گفتم خدایا یڪ موقعے بمیرم ڪہ آمادہ باشم و الان آمادہ نیستم!
□آیت اللہ العظمے خوانسارے(ره) با آن مقام و عظمت مے فرمود: از این دنیا مے روم در حالے ڪہ دست خالے هستم امام(ره) دربارہ ایشان فرمودہ بودند: آیت اللہ خوانسارے مرجع متقین بود؛ و ایشان را صاحب نفس قدسیہ مے دانستند. وقتے از عدالت آیت اللہ خوانسارے سئوال شد؛ امام گفتند: ما در عصمت ایشان مشڪوڪ هستیم و شما از عدالت ایشان مے پرسید؟!
در عمر حود مرجعے بے هوے؛ مثل آیت اللہ خوانسارے ندیدہ ام و دربارہ ایشان مطالب زیادے دارم ڪہ الان فرصت گفتن آن مطالب نیست این مرجع عظیم مے گفت: من از این دنیا مے روم در حالے ڪہ دست خالے هستم ایشان مے فرمود؛ فقط بہ یڪ عملم امید دارم ڪہ باعث نجاتم شود آن هم بہ اشڪهایے است ڪہ در مجالس عزاے اهل بیت عصمت و طهارت مے ریختم.
□مثل پیر زنها بہ دنبال مجالس روضہ بگردید و گریہ براے امام حسین (علیہ السلام) را ڪوچڪ نشمارید؛ وقتے حبیب بن مظاهر را در رویا دیدند؛ ایشان فرمودہ بودند: خیلے دوست دارم ڪہ بہ دنیا برگردم؛ و در مجالس عزاے ابا عبداللہ گریہ ڪنم.
□استاد من آقاے برهان(ره) مے گفتند:
گاهے اوقات انسان باید مستحبات را هم نوبر ڪند همانطورے ڪہ اگر میوہ جدید بہ بازار مے آید مے خرید و نوبر مے ڪنید گاهے اوقات نماز شب را هم نوبر ڪنید؛ دعاے مجیر را هم نوبر ڪنید؛ آدمے ڪہ اهل مستحبات نیست بدرد نمے خورد اگر همیشہ هم توفیق ندارید لا اقل گاهے اوقات مستحبات را نوبر ڪنید.
□وَ أَڪرِمْنِے فِیهِ بِإِحْضَارِ الْمَسَائِلِ
خدایا من را گرامے بدار تا مسائل شرعے ام را بدانم؛
□انسان باید مسائل دین خود را بداند مخصوصا طلبہ ڪہ باید مشتش پر باشد و بتواند جواب مسائل مردم را بدهد.
□وَ قَرِّبْ فِیهِ وَسِیلَتِے إِلَیڪ مِنْ بَینِ الْوَسَائِلِ
خدایا در بین وسائل آن وسیلہ اے ڪہ من را زودتر بہ تو مے رساند بہ من نزدیڪ ڪن؛
□بهترین وسیلہ هم اهل بیت هستند.
□یڪے از علماء بہ من یاد دادند ڪہ براے مشڪلاتم متوسل شوم بہ حضرت نرجس خاتون (سلام اللہ علیها) مادر امام زمان (علیہ السلام) اگر بہ ایشان توسل داشتہ باشید امام زمان بہ حرمت مادر بزرگوارشان توسل شما را اجابت مے ڪنند و از خواص این توسل سرعت اجابت آن است.
□یا مَنْ لاَ یشْغَلُهُ إِلْحَاحُ الْمُلِحِّین
اے ڪسے ڪہ سماجت و الحاح بندگان تو را باز نخواهد داشت
□اگر همہ عالم با خدا حرف بزنند؛ خدا را از دیگرے غافل نمے ڪند و در آن واحد بہ همہ بندگان توجہ دارد؛ از تو مے خواهیم ڪہ دعاهاے من را مستجاب ڪنے.
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴
■●مراقبات شب آخر ماه مبارک رمضان●■
■شب بسيار مباركى است و براى اين شب چند عمل وارد شده است:
■ #اوّل: غسل.
■ #دوم: زيارت امام حسين عليه السّلام.
■ #سوم: خواندن سوره هاى «انعام» و «كهف» و «يس» و گفتن صد مرتبه:
■أسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ
■ #چهارم: اين دعا را كه شيخ كلينى از امام صادق عليه السّلام روايت كرده بخواند:
■اللَّهُمَّ هَذَا شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أَنْزَلْتَ فِيهِ الْقُرْآنَ وَ قَدْ تَصَرَّمَ وَ أَعُوذُ بِوَجْهِكَ الْكَرِيمِ يَا رَبِّ أَنْ يَطْلُعَ الْفَجْرُ مِنْ لَيْلَتِی هَذِهِ أَوْ يَتَصَرَّمَ شَهْرُ رَمَضَانَ وَ لَكَ قِبَلِی تَبِعَةٌ أَوْ ذَنْبٌ تُرِيدُ أَنْ تُعَذِّبَنِی بِهِ يَوْمَ أَلْقَاكَ
■خدايا اين است ماه رمضان، كه قرآن را در آن نازل كردى، اينک در حال گذشتن است، و من به ذات كريمانهات پناه میآورم از اينكه سپيده اين شب طلوع كند، يا ماه رمضان بگذرد، و نزد تو برايم نتيجه كار ناشايست يا گناهى باشد كه بخواهى مرا به سبب آن، روزى كه ملاقاتت كنم عذاب نمايى.
■ #پنجم: بخواند:
■یا مُدَبّرَ الاُموُرِ، یا باعِثَ مَن فی القُبُور، یا مُجری البُحُور، یا مُلَیَّن الحَدیدِ لِداوُد، صَل عَلی مُحَّمد وَافعَل بی کَذا وَ کَذا
■و به جاى «كذا و كذا» حاجات خود را بخواهد.
■ #ششم: ماه رمضان را با دعاهاى وداع، وداع گويد: دعاهايى كه شيخ كلينى و شيخ صدوق و شيخ مفيد و شيخ طوسى، و سيّد ابن طاووس نقل كردهاند و شايد بهترين آنها دعاى چهل و پنجم صحيفه كامله باشد.
■سيّد بن طاووس از امام صادق عليه السّلام روايت كرده كه هر كس در شب آخر ماه رمضان، آن ماه شريف را وداع گفته و بگويد:
■اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِی لِشَهْرِ رَمَضَانَ وَ أَعُوذُ بِكَ أَنْ يَطْلُعَ فَجْرُ هَذِهِ اللَّيْلَةِ إِلا وَ قَدْ غَفَرْتَ لِی
■خدايا اين ماه را آخرين بار روزهام در ماه رمضان قرار مده، و به تو پناه میآورم از اينكه سپيده اين شب سر زند، مگر اينكه مرا آمرزيده باشى.
■پيش از آنكه سپيده بر آيد، حق تعالى او را بيامرزد، و توبه و بازگشت نصيب وى كند.
■سيّد بن طاووس و شيخ صدوق از جابر بن عبدالله انصارى روايت كردهاند كه در جمعه آخر ماه رمضان خدمت رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلّم رسيدم، چون نظر آن حضرت بر من افتاد، فرمودند: اى جابر اين آخرين جمعه از ماه رمضان است، پس آن را وداع كن و بگو:
■اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إِيَّاهُ فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِی مَرْحُوما وَ لا تَجْعَلْنِی مَحْرُوما
■خدايا اين ماه را آخرين بار روزهداری ما قرار مده، و اگر قرار دادى پس مرا رحمت شده قرار بده و محروم از رحمت قرار مده.
■زيرا كه هر كه اين دعا را در اين روز بخواند به يكى از دو خصلت نيكو ظفر مىيابد؛ يا به رسيدن ماه رمضان آينده يا به آمرزش خدا و رحمت بىانتها.
■ #هفتم: سيّد بن طاووس و كفعمى از حضرت رسول صلّى الله عليه و آله و سلّم روايت كردهاند كه فرمودند: هر كه در شب آخر ماه رمضان، ده ركعت نماز و هر دو رکعت به یک سلام بخواند و در هر ركعت:
■سوره «حمد» ۱ بار
■سوره «توحید» ۱۰ بار
و در هر يك از ركوع و سجود ده مرتبه بگويد:
■سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ
■و هنگامی كه از ده ركعت فراغت يافت هزار مرتبه استغفار كند.
■و پس از استغفار سر به سجده گذارد و در حال سجده بگويد:
■يا حَيُّ يَا قَيُّومُ يَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِكْرَامِ يَا رَحْمَانَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ رَحِيمَهُمَا يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ يَا إِلَهَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَ تَقَبَّلْ مِنَّا صَلاتَنَا وَ صِيَامَنَا وَ قِيَامَنَا
■سوگند به كسی كه مرا به راستى به پيامبرى مبعوث كرد، كه جبرئيل مرا از اسرافيل خبر داد و اسرافيل از پروردگار خود، كه سر از سجده برنداشته، خدا او را بيامرزد، و ماه رمضان را از او قبول كند، و از او درگذرد.
■و اين نماز در شب عيد فطر هم روايت شده است، ولى در اين روايت آمده است كه تسبيحات اربعه را در ركوع و سجود به جاى ذكر ركوع و سجود بخواند، و به جای «اغفر لنا ذنوبنا» تا آخر بگويد:
■اغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ تَقَبَّلْ صَوْمِی وَ صَلاتِی وَ قِيَامِی
■گناهم را بیامرز، و روزه و نماز وشب زنده داریام را بپذیر
#مراقبات_ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴
■ماه رمضان شرایط تفکر را هموار می کند. هرچه غبار از روی چهره ضمیر انسان زدوده شود، واقعیت انسان ظاهرتر می شود.
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴
#بسم_الله_الرحمن_الرحیم
■●خدایا اعتراف می کنیم حق ماه مبارک رمضان را ادا نکردیم اما امید به فضل تو داریم●■
#امام_زین_العابدین_علیه_السلام:
■●اللَّهُمَّ فَلَكَ الْحَمْدُ إِقْرَاراً بِالْإِسَاءَةِ، وَ اعْتِرَافاً بِالْإِضَاعَةِ، وَ لَكَ مِنْ قُلُوبِنَا عَقْدُ النَّدَمِ، وَ مِنْ أَلْسِنَتِنَا صِدْقُ الِاعْتِذَارِ، فَأْجُرْنَا عَلَى مَا أَصَابَنَا فِيهِ مِنَ التَّفْرِيطِ أَجْراً نَسْتَدْرِكُ بِهِ الْفَضْلَ الْمَرْغُوبَ فِيهِ، وَ نَعْتَاضُ بِهِ مِنْ أَنْوَاعِ الذُّخْرِ الْمَحْرُوصِ عَلَيْهِ.
■●بار پروردگارا! حمد مخصوص توست در حالى كه به بدیهای خويش اقرار و اعتراف می کنیم که حقّ تو و ماه مبارک را ضایع کردیم، و در پیشگاه تو از اعماق دلمان پشيمان شده ايم و از سر صدق با زبان پوزش مى طلبيم.
■●پس در برابر کوتاهی كه در اين ماه در طاعت و بندگی تو، از طرف ما صورت گرفته، ما را پاداشى ده تا به فضل تو بر آن فضيلتهای مورد انتظار در این ماه دست يابيم و از انواع ذخایری که همه بدان اشتیاق دارند چیزی به عنوان عوض دریافت کنیم.
■● #صحیفه_سجادیه ،دعای۴۵●■
#وداع_با_ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei