🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴
■●مراقبات شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان●■
■این شب، شب مبارک و فوقالعادهای است و اعمالی برای آن ذکر شده است:
■۱- غسل
■۲- روايت شده است كه حضرت زين العابدين عليه السّلام اين دعا را، در اين شب از اوّل تا آخر شب مكرّر مىخواند:
■اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي التَّجَافِيَ عَنْ دَارِ الْغُرُورِ وَ الْإِنَابَةَ إِلَى دَارِ الْخُلُودِ وَ الاسْتِعْدَادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْتِ
■خدايا روزيم كن دورى گزيدن از خانه فريب و بازگشت به سوى خانه جاويدان و آماده شدن براى موت [قطع دلبستگی از دنیا] پيش از رسيدن فوت.
■۳- دعایی براى اين شب، از رسول گرامى اسلام صلّى الله عليه و آله و سلّم نقل شده است كه مجموعهاى از آيات قرآن است:
■ربَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ كَفِّرْ عَنَّا سَيِّئاتِنا وَ تَوَفَّنا مَعَ الْأَبْرارِ
■ربَّنا وَ آتِنا ما وَعَدْتَنا عَلى رُسُلِکَ وَ لا تُخْزِنا يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّكَ لا تُخْلِفُ الْمِيعادَ
■ربَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَ أَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ فَاعْتَرَفْنا بِذُنُوبِنا فَهَلْ إِلى خُرُوجٍ مِنْ سَبِيلٍ
■ربَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذابَها كانَ غَراماً
■ربَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّيَّاتِنا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِينَ إِماماً
■ربَّنا عَلَيْكَ تَوَكَّلْنا وَ إِلَيْكَ أَنَبْنا وَ إِلَيْكَ الْمَصِيرُ
■ربَّنا لا تَجعَلْنا فِتْنَةً لِلَّذِينَ كَفَرُوا
■ربَّنَا اغفِرْ لَنا ذُنُوبَنَا وَ لِإِخوانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونا بِالْإِيمانِ وَ لا تَجعَلْ فِي قُلُوبِنا غِلًّا لِلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنا إِنَّكَ رَؤُفٌ رَحِيمٌ
■صلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ استُرْ عَلَيَّ ذُنُوبِی وَ عُيُوبِی وَ اغْفِرْ لِی بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدِ إِنَّكَ الرَّئوفُ الرَّحِيم
■پروردگارا، ايمان آورديم، پس گناهان ما را بيامرز و بدىهايمان را بپوشان و همراه با نيكان بميران.
■پروردگارا، آنچه را كه به فرستادگانت وعده دادهاى به ما عطا كن و در روز قيامت رسوايمان مكن، به راستى كه تو هرگز خلف وعده نمىكنى.
■پروردگارا، دو بار ما را ميرانده و دو بار زنده گردانيدهاى، به گناهان خود اعتراف مىكنيم، آيا راهى براى بيرون آمدن [از عذاب تو] وجود دارد؟
■پروردگارا، عذاب جهنم را از ما منصرف گردان، زيرا به راستى عذاب آن زيانبار است.
■پروردگارا، همسران و نسل ما را نور چشم ما قرار ده و ما را پيشواى تقواپيشگان بگردان.
■پروردگارا، بر تو توكّل نموديم و بهسوى تو بازگشتيم و بازگشت [همگان] به سوى تو است.
■پروردگارا، ما را گرفتار در دست كافران قرار مده.
■پروردگارا، ما و برادران ما را كه پيش از ما ايمان آوردهاند، بيامرز و كينه به مؤمنان را در دل ما قرار مده. پروردگارا، به راستى كه تو بسيار مهرورز و مهربان هستى.
■بر محمّد و خاندان او درود فرست و عيبهاى مرا بپوشان و به حق محمّد و آل محمّد مرا بيامرز، به راستى كه تو بسيار مهرورز و مهربان هستى.
■۴- دعاى شب بيست و هفتم :
■يا مَادَّ الظِّلِّ وَ لَوْ شِئْتَ لَجَعَلْتَهُ سَاكِنا وَ جَعَلْتَ الشَّمْسَ عَلَيْهِ دَلِيلا ثُمَّ قَبَضْتَهُ [إِلَيْكَ ] قَبْضا يَسِيراً يَا ذَا الْجُودِ وَ الطَّوْلِ وَ الْكِبْرِيَاءِ وَ الْآلاءِ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ عَالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهَادَةِ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ يَا قُدُّوسُ يَا سَلامُ يَا مُؤْمِنُ يَا مُهَيْمِنُ يَا عَزِيزُ يَا جَبَّارُ يَا مُتَكَبِّرُ يَا اللَّهُ يَا خَالِقُ يَا بَارِئُ يَا مُصَوِّرُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ لَكَ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى وَ الْأَمْثَالُ الْعُلْيَا وَ الْكِبْرِيَاءُ وَ الْآلاءُ أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ،
■و أَنْ تَجْعَلَ اسْمِی فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ فِی السُّعَدَاءِ وَ رُوحِی مَعَ الشُّهَدَاءِ وَ إِحْسَانِی فِي عِلِّيِّينَ وَ إِسَائَتِی مَغْفُورَةً وَ أَنْ تَهَبَ لِی يَقِينا تُبَاشِرُ بِهِ قَلْبِی وَ إِيمَانا يُذْهِبُ الشَّكَّ عَنِّی وَ تُرْضِيَنِی بِمَا قَسَمْتَ لِی وَ آتِنَا فِی الدُّنْيَا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنَا عَذَابَ النَّارِ الْحَرِيقِ وَ ارْزُقْنِی فِيهَا ذِكْرَكَ وَ شُكْرَكَ وَ الرَّغْبَةَ إِلَيْكَ وَ الْإِنَابَةَ وَ التَّوْبَةَ وَ التَّوْفِيقَ لِمَا وَفَّقْتَ لَهُ مُحَمَّدا وَ آلَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ
#مراقبات_ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴
■دعای روزهای پايانی■
■اللّهم ادّ عنّا حقّ ما مضی من شهر رمضان و اغفر لنا تقصیرنا فیه و تسلّمه منّا مقبولا و لا تواخذنا باسرافنا علی انفسناو اجعلنا من المرحومین و لا تجعلنا من المحرومین
■خدایا از ما حق آنچه را که از ماه رمضان گذشته ادا فرما!
و تقصیرهای ما را در این ماه رمضان ببخش!
و این ماه را به سلامت از ما پذیرا شو!
و ما را به خاطر زیانهای عظیمی که بر خود تحمیل کردیم، مورد مؤاخذه قرار نده!
و ما را جزء کسانی قرار بده که مشمول رحمت تو شدند و از محرومان قرار مده!
#ماه_مبارك_رمضان
#روزهای_پایانی
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴
■● #ورع_اهل_توبه ، #ورع_اهل_صلاح●■(۱)
■●رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در آخرین جمعهٴ ماه شعبان در خطبه اش فرمود: «والشّیاطینُ مغلولة فاسْئلوا ربّكم أن لا یسلّطها علیكم»؛ از خدا مسئلت كنید تا شیطان را بر شما مسلّط نكند. اگر خدا بخواهد #شیطان را مسلط كند او را به وسیله ابزار درونی وخاطرات نفسانی بر ما مسلّط می كند و قوای نفسانی ما را ابزار دست شیطان قرار می دهد.
■●وقتی سخن رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به اینجا رسید، حضرت علی (علیه السلام) كه همهٴ این معارف را از زبان رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) شنیدند فرمودند:
من از بین مردم برخاسته، از پیامبر سؤال كردم بهترین اعمال در این ماه چیست؟
#فقال: یا أبا الحسن أفضل الأعمال فى هذا الشهر الورعُ عن محارم الله عزّ وجلّ» بهترین عمل در این ماه #پارسایی و #اجتناب از محرّمات خداست. آنچه را كه خدا تحریم فرموده، از آنها اجتناب كند و وارسته باشد.
#حکمت_عبادات
#ماه_مبارک_رمضان
#آیت_الله_جوادی_آملی
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴
■●دعای امام سجاد علیه السلام در #شب_بیست_و_هفتم - قسمت اول●■
■دعایی کوتاه ولی بسیار عمیق از امام سجاد (علیه السلام) روایت شده است که حضرت در شب بیستوهفتم از ابتدای شب تا به صبح، بارها تکرار می کردند. این دعا سه جمله است؛ امّا دریایی از معارف در آن وجود دارد.
■اَللَّـٰـهُمَّ ارْزُقنِی التََّجافِیَ عَن دارِ الْغُرُورِ ؛ وَ اْلاِنابَةَ اِلىٰ دارِ الْخُلُودِ؛ وَ الاِسْتِعدادَ لِلمَوتِ قَبلَ حُلُولِ الْفَوتِ
# شرحی_بر_فراز_اول_دعا:
■ ۱-اَللَّـٰـهُمَّ ارْزُقنِی التََّجافِیَ عَن دارِ الْغُرُورِ
■خدایا به من روزی کن از این دار غرور پهلو خالی کنم. حمّالی این خانه ی دروغین را نکنم و تن زیر بار این خانه ی پلید ندهم.
■دنیا دارالغرور و سرای فریب است. انسان را گول می زند. نیست؛ امّا خود را هست نشان می دهد. به سراب می ماند که از دور آب می نماید؛ امّا درحقیقت هیچ نیست؛ سایه و توهّم است.
■قرآن کریم فرمود: كَسَرابٍ بِقيعَةٍ يَحسَبُهُ الظَّمآنُ ماءً ؛ (۳۹ سوره ی نور)
■مثل سرابی در یک دشت گسترده ی تفتیده که تشنه کام از دور آن را آب می پندارد؛ امّا وقتی بعد از تقلاّهای بسیار به آن می رسد، لَم يَجِدهُ شَيئاً، می بیند هیچچیز نیست. دنیا از دور نمود و جلوه ای دارد؛ امّا حقیقتش نیستِ صرف است. انسان تا غافل است و از دور به سراب نگاه می کند، هیچ تفاوتی با آب نمیبیند و به یقین مطمئن میشود آب است. تا وقتی انسان در خواب رؤیا میبیند، ذرّه ای تردید ندارد که آنچه می بیند، عین واقعیّت است. وقتی آن فرد به سراب نزدیک شد و آن بهخوابرفته بیدار شد، هیچ اثری از آنچه می دید باقی نمیماند.
■امام سجّاد از خدای متعال می خواهد و ما هم به اقتدای امام سجّاد از خدا بخواهیم به ما توفیق دهد دیگر پهلو زیر بار دنیا ندهیم. دیگر بس است! هرچه حمّالی دنیا را کردیم؛ هرچه دنبال دنیا و جلوه های دنیا دویدیم؛ از پول و ثروت، نام و شهرت، پست و مقام، لذّت و شهوت، منیّت های خودمان، بس است! دیگر دنبال دنیا نرویم .
#ادامه_دارد....
■●در محضر استاد مهدی طیب- جلسه ۲۷ مهر ۸۵●■
#ماه_مبارك_رمضان #شب_بیست_و_هفتم
#موت_و_فنا
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■● #ورع_اهل_توبه ، #ورع_اهل_صلاح●■(۱) ■●رسول خدا (صلی الله علیه و
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴
■● #ورع_اهل_توبه ، #ورع_اهل_صلاح●■(۲)
#درجات_پارسایی
■● #ورع_و_پارسایی درجاتی دارد:
اولین درجهٴ آن كه از همه نازل تر است، #ورع_اهل_توبه است كه انسان از معصیت می پرهیزد و توبه می كند و به اطاعت روی می آورد. از این بالاتر #ورع_اهل_صلاح است، كه از مشتبهات نیز می پرهیزد.
■●رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «دعْ ما یریبك إلی ما لا یریبك» چیزی كه شبهه ناك است و كاری كه مشتبه است و #حلال بودن آن روشن نیست ترك كنید.
■●غذای شبهه ناك حرف شبهه ناك را گرچه ظاهراً حلال است، ولی چون حلیتش مشكوك است، ترك كنید. این #ورع_صالحین است. از این بالاتر #ورع_اهل_تقوا است؛ كه نه تنها از محرّمات و مشتبهات پرهیز دارند بلكه حتی از حلالهایی كه انسان را به سوی مشتبه می كشاند، نیز می پرهیزند.
■●از این بالاتر #ورع_صدّیقین است. كه از هر چه غیر خداست وارسته اند؛ از هر چه غیر حق است پرهیز می كنند. اگر قلب جز محبت خدا چیز دیگر نپذیرفت قلب صدیقین است. خدای سبحان فرمود: ﴿ما جعل الله لرجلٍ من قلبینِ فی جوفه﴾ .
■● #قلب، یعنی همان لطیفه و جان الهی، در یك انسان دو قلب وجود ندارد. به ما هم آموختند كه از خدای سبحان مسئلت كنید كه در این قلب جز محبت حق چیزی راه پیدا نكند. «وقلبى بحُبّك مُتیماً» . بار الها قلب مرا به #محبت و #دوستی خود شیدا و بیقرار كن. این تربیت، تربیت صدّیقین است كه قلب، از غیر خدا وارسته باشد.
#حکمت_عبادات
#ماه_مبارک_رمضان
#آیت_الله_جوادی_آملی
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴
■مراقبه شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان■
■اللَّهُمَّ ارزُقنی التَّجافیَ عَن دَارِالغُرورِ وَ الْإِنَابَةَ إِلَى دارِالخُلُودِ وَالاستِعدادَ لِلموتِ قَبْلَ حُلولِ الفَوتِ■
@mohamad_hosein_tabatabaei
■اگر انسان نتواند، يا نخواهد زندگي خود را با حقايق اصيل تنظيم كند، قطعی است كه حقايقی مصنوعی مانند: نژاد، پول، مقام، شهرت و قهرمان تلقی شدن و غير آن، روزگارِ عمرِ او را تباه خواهند ساخت.
■●استاد #علامه_جعفری●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴
#مصاحبه
■●صبح ها که من و خواهرم از خواب برمی خاستیم، پدرم را در حال قرآن خواندن می دیدیم. او ما را روی پای خود می نشاند و در آغوش می فشرد و در همان حال با صدای بلند و دلنشین قرآن می خواند.
■●ما با قرآن می خوابیدیم و برمی خواستیم و انس با قرآن در خانه ما عادت شده بود. ایشان همه ما را هم توصیه می کردند که با قرآن مأنوس باشیم.
■●یکی از بستگان در خواندن قرآن قدری غلط داشت و می گفت: اگر قرآن بخوانم ممکن است غلط شود. پدرم می فرمود: قرآن غلط خواندنش هم خوب است. نگذارید یاد قرآن در دلتان کهنه شود.
■●همچنین ایشان هر گاه در منزل فرصتی پیش می آمد، مطالبی از قرآن را برای ما بازگو می کردند، گاه در موقع صرف صبحانه یا نهار؛ چنانکه بعضی وقتها حرفشان را با تعبیر یا آیه ای قرآنی بیان می کردند.
#یاعلی
■●مصاحبه با مرحوم عبدالباقی طباطبایی
فرزند مرحوم علامه طباطبایی●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
سلام علیکم
□شب های پایانی رو در یابیم همراهان فهیم کیش مهری
□در دعاهامون همدیگر رو یاد کنیم
اولین آن در حق مولای غایب از نظر
□بهترین ها رو در این دهه آخر ماه مبارک
برای شما مسئلت دارم!
□من الله التوفیق ان شاءالله
□و بندگی خدا روزیتون✋
آیات 242-228 بقره قسمت هفتم
بخش هفتم1⃣
● زندگى زن در ملت هاى عقب مانده
زندگى زن در امتها و قبائل وحشى ، از قبيل ساكنين افريقا و استراليا و جزائر مسكون در اقيانوسيه و امريكاى قديم و غير اينها نسبت به زندگى مردان نظير زندگى حيوانات اهلى بود، آن نظرى كه مردان نسبت به حيوانات اهلى داشتند همان نظر را نسبت به زن داشتند، و به زنان با همان ديد مى نگريستند.
به اين معنا كه انسان به خاطر طبع استخدامى كه در او هست همانطور كه اين معنا را حق خود مى شمرد، كه مالك گاو و گوسفند و شتر و ساير حيوانات اهلى خود باشد، و در آن حيوانات هر نوع تصرفى كه مى خواهد بكند، و در هر حاجتى كه برايش پيش مى آيد به كار ببندد، از مو و كرك و گوشت و استخوان و خون و پوست و شير آن استفاده كند، و به همين منظور براى حيوان طويله مى ساخت ، و حفظش مى كرد، و نر و ماده آنها را به هم مى كشانيد تا از نتائج آنها هم استفاده كند، بار خود را به پشت آنها مى گذاشت ، و در كار شخم زمين و كوبيدن خرمن و شكار، آنها رابه كار مى گرفت ، و به طرق مختلف براى كارهاى ديگر، كه نمى توان شمرد، حيوانات را استخدام مى كرد.
و اين حيوانات بى زبان از بهره هاى زندگى و آنچه كه دلهايشان آرزو مى كرد از خوردنى و نوشيدنى و مسكن و جفت گيرى و استراحت آن مقدار را دارابودند كه مالكش در اختيارش بگذارد، و انسان هم آن مقدار در اختيار حيوانات مى گذاشت كه مزاحم و منافى با اغراضش نباشد، او اين حيوانات را تسخير كرد، تا به زندگى او سود رساند، نه اينكه مزاحم زندگى او باشد.
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 395
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴
■●سلسله بیانات آیتالله بهجت قدسسره در مورد #قرآن و #اهلبیت علیهمالسلام●■
#ویژه_ماه_مبارک_رمضان
■●خدا میداند ما چقدر باید سعی کنیم تا علوم حقیقیه و معارف الهیه را از نااهلان و بداندیشان تحفظ و تستّر(پنهان) و کتمان نماییم.
■● #جهانخواران هرجایی را که متصرف میشوند و بر آن سلطه پیدا میکنند، ابتدا دانشمندان فنون مختلف را میدزدند. این به دلیل اهمیت علم است.
■●چقدر ما مسلمانها بیقابلیتیم که قدر عالمان علوم الهیه و #اهلبیت علیهمالسلام و قدر #قرآن ـ ثروتی که فقر ندارد ـ را نمیدانیم! الآن واضح و آشکار است که دولتهای اسلامی در برابر دولتهای کفر مثل بندهی ذلیل هستند؛ در برابر کسانی که قرآن و عظمت آن برای آنها معنا و مفهوم ندارد.
■●حقاٌ کفار اَضَل و گمراهتر از بهایماند، وگرنه چگونه انسان میتواند با بزرگی و عظمت قرآن مخالفت کند؟! مقصود ما مسلمانهایی است که ثبات و استقامتی در امر دین ندارند و برای کسانی که قرآن را عظیم نمیدانند، عظمت قائلند و آنها را بزرگ میشمارند! اعظم کتابها، یعنی قرآن را داریم، معذلک در روی کره زمین اَحوَج (نیازمندتر) از همه هستیم. چقدر کار ما خراب است!
■●در محضر بهجت، ح۲، ص۳۲●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●دعای امام سجاد علیه السلام در #شب_بیست_و_هفتم - قسمت اول●■ ■دعا
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴
■●دعای امام سجاد علیه السلام در شب بیست و هفتم - قسمت دوم●■
■اللَّهُمَّ ارزُقنی التَّجافی عَن دارِ الغُرورِ
وَالإنابَةَ إلى دارِ الخُلودِ
وَالاستِعدادِ لِلمَوتِ قَبلَ حُلولِ الفَوتِ■
■۲-وَ اْلاِنابَةَ اِلىٰ دارِ الْخُلُودِ؛
■خدایا به ما روزی کن که به خانه ی جاودانگی و حقیقت ماندگار هستی روی آوریم؛ به آن هست پایدار، آنجا که بویی از نیستی در آن نیست؛ دار القرار و دار البقاء است.
■خدایا چنان کن که رویکردمان به سمت آخرت و حقایق ماندگار عالم باشد و این جلوه های فریبنده ما را بیراه نکند. حقایق گرانبها و گوهرهای ارزشمند عالم هستی هدف ما شود.
■آن عرصه ای که خدای متعال در آن تجلّی تام می کند، عرصه ی قیامت، جهتگیری و آرمان ما باشد. به باطن راه پیدا کنیم؛ به باطنی که حقیقت است؛ نه این ظاهری که فریبنده و دروغین است. به هرچه ماندگار است روی آوریم و از هرچه گذراست، بگذریم.
■لفظ گذرا هم با ارفاق و تسامح است. دنیا نیست؛ نه اینکه هست و روزی میگذرد و از بین می رود.
كُلُّ مَن عَلَيها فانٍ ؛ نفرمود فانی خواهد شد؛ هماکنون فانی است.
■هم موت و هم فنا اکنون وجود دارد. همین الآن در موتیم، امّا حواسمان پرت است؛ خوابیم و نمی بینیم.
■خداوند به پیامبرش فرمود: اِنَّكَ مَيِّتٌ وَ اِنَّهُم مَيِّتُونَ ؛ نفرمود در آینده خواهی مرد؛ بلکه اکنون مردهای؛ دیگران هم مردهاند؛ ولی #موت را در وجود خود پیدا نکردند. بههمین ترتیب كُلُّ مَن عَلَيها فانٍ، یعنی همهچیز در این عالم، همین الآن فانی است و هستی ندارد. این جنبه های ناپایدار فقط نمود و جلوه ای دارند؛ وجودی ندارند.
■خدایا به ما روزی کن، فریب این جلوه ها را نخوریم و به آن هست پایدار و جاودان رو کنیم؛ به آنچه واقعاً هست؛ وَ يَبقىٰ وَجهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلالِ وَ اْلاِكرامِ ؛ تنها وجه پروردگارت که دارای جلال و اکرام است، باقی است.
■آن هستی که نیست به آن راه ندارد. دنیا، نیستی است که اصلاً هست به آن راه ندارد. و راه بین دنیا و آخرت، برزخ، آمیزه ای از هست و نیست است. #دنیا، نیستِ صرف و #آخرت، هستِ صرف است.
■خدایا به ما توفیق ده هدفمان را، آن هستِ صرف و پایدار، آن هستِ جاودان و باقی قرار دهیم؛ نه این جلوه ی فانی و هیچ محض.
■●در محضر استاد مهدی طیب- جلسه ٢٧ مهر ٨٥●■
#ماه_مبارك_رمضان #شب_بیست_و_هفتم
#موت_و_فنا
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴
●بازخر ما را از این نفس پلید
●کاردش تا استخوان ما رسید!
■●این غرایز حیوانی که میبایست در اختیار "من ایده آل" قرار بگیرد، روح ما را خریداری کرده و کارد برّان خود را تا اعماقِ استخوانِ موجودیتِ ما فرو برده است. کیست که بتواند چنگال های نفس درنده را از روح و عقل و وجدان ما بیرون آورد؟ جز تو ای خدای توانا!...
■●استاد #علامه_جعفری●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●همانطور که حضرت آقا (علامه حسن زاده )خودشان فرمودند که وقتی به ایشان گفتند از حضرت امام هشتم ( علیه السلام ) یک حاجت بخواهید ، عرض کرد من علم می خواهم
و شما هم باید در وادی مقدس حضرت ایشان ، خیلی حواستان را جمع کنید و افکارتان را خیلی حساب شده در ذهن تطوّر بدهید که گردنه های خیلی سنگین پیش می آید و هرگز آقا را برای دنیا و حتی برای آخرتتان نخواهید ، بلکه آقا را به این خاطر بخواهید که به کمال برسید و به حقّ راه پیدا کنید تا تعلّقات عقلی و هیمان شهودیِ جمالِ مطلقِ حقّ به ما دست بدهد و دیده ی راست بین پیدا کنیم که اگر غیر از این باشد ، همه ره افسانه پیمودن است.
■● #شرح_دروس_معرفت_نفس
استادصمدی آملی حفظه الله●■(۱)
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●همانطور که حضرت آقا (علامه حسن زاده )خودشان فرمودند که وقتی به ایشان گفتند از حضرت امام هشتم ( علی
■●اینکه می گوید من رفتم و آقا دعا کرد و مریضم خوب شد باید گفت این آقایی که تو رفتی تا مریض تو را درست کند ، آن آقا نیست بلکه آقا چیز دیگری است . چون آقا مراتب زیادی دارد و این کسی که تو دنبالش هستی ، آن نیست
اینکه حضرت امیر ( علیه السلام ) شب ها سر در چاه می گذاشتند و گریه می کردند به این خاطر بود که حضرت امیر ( علیه السلام ) می خواست کسی را پیدا کند که این علوم حقیقی را در جانشان بریزد و چون هیچ کس را نداشت ناراحت بودند.
■● #شرح_دروس_معرفت_نفس
استادصمدی آملی حفظه الله●■(۲)
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●سیرۀ رسول خدا صلّی الله علیه وآله در دهۀ آخر ماه رمضان●■
■إنَّ رَسولَاللَهِ صَلَّى اللَهُ عَلَيْهِ وَءَالِهِ وَسَلَّمْ كانَ يَطْوى فِراشَهُ وَ يَشُدُّ مِئْزَرَهُ فى الْعَشْرِ الْأَواخِرِ مِنْ شَهْرِ رَمَضانَ.
■«حضرت رسول خدا صلّى الله عليه وآله وسلّم در ده روز آخر ماه رمضان بستر خود را جمع نموده و مئزر و دامان خويش را محكم بسته و به عبادت مشغول مى گشتند.»
■●«بحار الانوار» ج ۹۴ ص ۱۰●■
#ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●علّامه مجلسی(ره) با بِحارش دین و مذهب را زنده کرد!
کوچک شمردن زحمات علامه مجلسی در تالیف #بحارالانوار ، نشانهٔ جهالت است... ( #آیت_الله_وحید_خراسانی)
■●۲۷ ماه رمضان؛
وفات علامه مجلسی (رَحِمَهُ الله)●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
#دو_علامت_جامعه_زنده
■●در گرفتاری هايى كه امروز براى اسلام هست، مثلًا در همين گرفتارى فلسطين، ما و شما چقدر همدردى داريم؟ واقعاً احساس همدردى ما چيست؟ اگر نباشد، به قول پيغمبر اكرم ما مسلمان نيستيم:
■●«مثَلُ المؤمنينَ فى تَوادّهِم و تراحُمِهِم و تعاطُفِهِم مثَلُ الجسدِ إذا اشتَكى منه عضوٌ تَداعى له سائرُ الجسدِ بالسَّهَرِ و الحُمّى»
■●مىفرماید تمام اين پيكر بىخوابی به سرش مىزند، استراحت و آسايش از او گرفته مىشود؛ يعنى آنقدر به تكاپو مىافتد كه ديگر خوابش نمىبرد.
اين جمله از پيغمبر اكرم بود كه نشانهاى از حيات را به دست مىدهد.
■●همچنين پيغمبر اكرم فرمود: «مَن سمِعَ رَجُلًا يُنادى يا لَلْمسلمينَ فلم يُجِبْهُ فليس بمسلم». هركسى كه بشنود مردى استغاثه مىكند و مسلمانان را به كمك مىطلبد و او را اجابت نكند و جواب ندهد، در منطق من او مسلمان نيست. كسى كه بستگى و پيوستگى او با برادران مسلمانش اين قدر نباشد، او مسلمان نيست. اين هم يك علامت ديگر.
■●استاد شهید مطهری، احیای تفکر اسلامی، ص۲۵●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴
□دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان□
□اَللَّـهُمَّ ارْزُقْنی فيهِ فَضْلَ لَيْلَةِالْقَدْرِ، وَصَيِّرْ اُمُوري فيهِ مِنَ الْعُسْرِ اِلَی الْيُسْرِ، وَاقْبَلْ مَعاذيری، وَحُطَّ عَنّیِ الذَّنْبَ وَالْوِزْرَ، يا رَؤُفاً بِعِبادِهِ الصّالِحينَ.
□خدایا در این روز فضیلت شب قدر را روزیام ساز، و کارهایم را از سختی به آسانی برگردان، و پوزشهایم را بپذیر، و گناه و بار گران را از گردهام بریز، ای مهربان به بندگان صالح.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 □دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان□ □اَللَّـهُمَّ ارْزُقْنی ف
#شرح_دعاے_روز_بیست_و_هفتم
□○آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره):○□
□اللَّهُمَّ ارْزُقْنِے فِیهِ فَضْلَ لَیلَةِ الْقَدْرِ
اے خدا در این روز فضیلت لیلة القدر را نصیب من گردان؛
□بعض اهل تحقیق با استناد بہ این دعا احتمال مے دهند ڪہ شب بیست و هفتم شب قدر باشد؛ دربارہ شب قدر اختلاف است بہ طورے ڪہ اهل تشیع بین سہ شب نوزدهم، بیست و یڪم و بیست و سوم، شب بیست و سوم را مهمتر از دو شب دیگر مے دانند و احتمال قوے مے دهند ڪہ شب قدر، شب بیست و سوم باشد لذاست ڪہ در شب نوزدہ و بیست و یڪم یڪ غسل مستحبے دارد و شب بیست و سوم دو غسل مستحبے دارد، یڪے در اول شب و دیگرے در آخر شب، همچنین در شب بیست و سوم سورہ هاے روم و عنڪبوت و حم دخان خواندہ مے شود در حالے ڪہ این اعمال را در شب هاے دیگر شاهد نیستیم البتہ احتمال شب قدر بودن نیمہ شعبان هم دادہ شدہ است، ولے اهل سنت عقیدہ بہ بیست و هفتم دارند و آن را لیلة القدر مے دانند.
□لذاست ڪہ در زمان شب قدر اختلاف مے باشد.
□نقل شدہ است ڪہ بعض اولیاء الهے تمام طول سال را احیاء داشتند بہ امید اینڪہ شب قدر را درڪ ڪنند!
□"اے خواجہ چہ جویے ز شب قدر نشانے
هر شب شب قدر است اگر قدر بدانی"
□خدایا فضیلت شب قدر را نصیب من ڪن شب قدر، شب عجیبے هست چرا ڪہ «تَنَزَّلُ الْمَلائِڪةُ وَ الرُّوحُ فیها» در این شب ملائڪہ از آسمان فرود مے آیند «بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ ڪلِّ أَمْرٍ» تا تقدیر و سرنوشت ما را معین ڪنند.
□ملائڪہ محل فرود مے خواهند و باید فرودگاہ دل ما آمادہ باشد؛ دل هاے ما پر از محبت دنیا و زن و فرزند شدہ است و جایے براے نزول ملائڪہ الهے باقے نگذاشتہ است و خوشا بحال آن دلهایے ڪہ فرودگاہ فرشتگان و ملائڪہ مقرب الهے هستند.
□وَ صَیرْ أُمُورِے فِیهِ مِنَ الْعُسْرِ إِلَے الْیسْرِ
خدایا امورات مرا از سختے بہ آسانے مبدل ڪن
□الان غالب مردم گرفتار انواع سختے ها و مشڪلات هستند، گرفتار همسایہ بد، داماد بد، فرزند ناصالح و... مے باشند لذا از خدا مے خواهیم ڪہ این سختے ها را بہ آسانے تبدیل ڪند و گرفتارے ما را اصلاح ڪند
□اقْبَلْ مَعَاذِیرِے
خدایا عذر من را بپذیر؛
□همہ ما باید بخاطر گناهان مان بہ درگاہ الهے عذر تقصیر آوریم و بگوئیم خدایا غلط ڪردم و بدانیم ڪہ خدا ڪہ سر چشمہ مهربانے و رحمت است ما را در آغوش لطف خودش قرار خواهد داد
□"بندہ همان بہ ڪہ ز تقصیر خویش
عذر بہ درگاہ خداے آورد"
□"ور نہ سزاور خداوندیش
ڪس نتواند ڪہ بجاے آورد"
□وَ حُطَّ عَنِّے الذَّنْبَ وَ الْوِزْرَ
خدایا گناهانم را محو ڪن و در نامہ عملم اثرے از گناهانم باقے نگذار
□یا رَءُوفاً بِعِبَادِهِ الصَّالِحِین
اے خدایے ڪہ بہ بندگان صالحت مهربانے
□خداوند متعال خیلے مهربان است حتے افرادے بودند ڪہ خیلے بدے ڪردہ بودند و همین ڪہ بہ در خانہ خداوند تضرع ڪردند و گفتند خدایا غلط ڪردم خداوند از ایشان دستگیرے ڪرد و عاقبت بہ خیر شدند، ڪسانے بودند ڪہ عمرشان بہ گناہ و معصیت و مشروب خورے گذشتہ بود و فقط دهہ محرم لباس سیاہ بہ تن مے ڪردند و بہ ناگاہ نور لطف الهے در قلب ایشان تابیدہ بود و دگرگون شدہ بودند و تمام گناهان گذشتہ را ترڪ ڪردہ بودند، خدا سریع الرضاست، و عذر تو را زود قبول مے ڪند.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴 ■●دعای امام سجاد علیه السلام در شب بیست و هفتم - قسمت دوم●■ ■اللَّ
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴
■●دعای امام سجاد علیه السلام در شب بیست و هفتم - قسمت پایانی●■
■۳-وَ الاِسْتِعدادَ لِلمَوتِ قَبلَ حُلُولِ الْفَوتِ
■●خدایا به ما روزی کن پیش از آنکه فوت ما فرارسد، آمادگی موت پیدا کنیم.
#موت غیر فوت است. موت، قطع تعلّق از دنیا و دامن برچیدن از دنیاست. امّا فوت، همان مرگی است که دست و پاهای شخص را رو به قبله دراز می کند و جنازهاش را دفن میکنند. موت قطع دلبستگی از دنیا و خیره نبودن بر این جلوه ی ناپایدار است. نگاه برداشتن از دنیا و دل شستن از محبّت دنیاست.
■●خدایا استعداد موت را روزیِ ما کن؛ مثل غافلان موتمان، هنگام فوت فرانرسد. غافلان به موت اضطراری نائل میشوند؛ یعنی تا زنده اند، دل از این معشوقه ی طنّاز دنیا نمی کَنند. این معشوقهی پیر فرتوت، با مشّاطه گری و آرایش سحرآمیز، چهره ی زشت و کریه خود را آراسته و به صورت یک نوعروس جوان دلربا درآورده است؛ والاّ باطن دنیا، بسیار زشت و پلید است.
■●اکثریّت مردم که همین جلوه ی ظاهری را می بینند، گول آرایش و تزیین دنیا را می خورند و تا زنده اند، دل از محبّت دنیا نمی شویند؛ تا اینکه بالأخره حضرت عزرائیل برسد و آنان را بهزور از آغوش این معشوقه بیرون کشد و به موت اضطراری نائل شوند. این متعلّق به اکثریّت خلق است که غافلند. امّا اقلّیّتی که به زشتی این عجوزه و عفریته و دیو وحشتناک، پی بردند و دانستند زیبایی و جذّابیت او حقیقتی ندارد، با اختیار از آغوش او بیرون آمدند.
■●آنان به پست و مقام، نام و شهرت، لذّت و شهوت و تمام این چیزهای خیالی دل نمیبازند؛ درمییابند که دنیا نیست، و با سحر، خود را هست جلوه میدهد؛ پس درحالی که زنده هستند، دل از محبّت دنیا میشویند و به موت نائل میشوند.
●تعلّق حجاب است و بیحاصلی
●چو پیوندها بگسلی، واصلی
■●پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله) فرمودند: مُوتُوا قَبلَ اَن تَمُوتُوا ؛ قبل از آنکه به اضطرار و اجبار، شما را به موت نائل کنند؛ با اختیار از موت استقبال کنید؛ و استعداد موت در خود ایجاد کنید. یعنی دلبستگی و چسبندگی به دنیا از بین برود؛ نه اینکه بمیریم.
■●چرا مرگ و جدا شدن از دنیا سخت و دردناک است؟ چون به دنیا چسبیدهایم، کنده شدنمان دردناک و وحشتناک میشود. گفتیم مثل چسب زخمی که به قسمتی از پوست بدن که مو دارد، چسبیده است. وقتی می خواهند این چسب را بکنند، با هر تکان چندین مو از ریشه کنده میشود. انسانی که ذرّه ذرّه و سلّول سلّول وجودش به دنیا چسبیده، وقتی میخواهند همه ی وجودش را از دنیا بکنند چه درد وحشتناکی دارد! سختی جان دادن بهدلیل دلبستگی به دنیا و محبّت دنیاست.
■●در محضر استاد مهدی طیب - جلسه ٢٧ مهر ٨٥●■
#ماه_مبارك_رمضان #شب_بیست_و_هفتم
#موت_و_فنا
@mohamad_hosein_tabatabaei