eitaa logo
دلنوشته های یک طلبه
88.9هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
666 ویدیو
125 فایل
نوشتارها و رمان های محمد رضا حدادپور جهرمی ادمین: @Hadadpour سایت عرضه آثار: www.haddadpour.ir توجه: هر نوع استفاده یا برداشت و کپی و چاپ مستندات داستانی چه به صورت ورد یا پی دی اف و ... و حتی اقتباس برای فیلم‌نامه و تئاتر و امثال ذلک جایز نیست.
مشاهده در ایتا
دانلود
دلنوشته های یک طلبه
نکاتی از #جزء_اول قرآن #حدادپور‌_جهرمی #دلنوشته_های_یک_طلبه
اگر بزرگواری بتواند مطالب تدبر را به صورت روزانه خلاصه و حداکثر در دو صفحه تایپ کند تا عزیزان ناشنوا و کم شنوا هم استفاده کنند ممنون میشم. اجرکم عندالله.
از همه عزیزانی که فایل امروز را پیاده سازی کردند ممنونم. خلاصه تقدیم با احترام👇
تدبر در برخی از نکات بسم الله الرحمن الرحیم ✔️ ابتدا دو توصیه در رابطه با ماه مبارک رمضان: ۱: خیلی توجه شود که ماه رمضان فقط گرسنگی و تشنگی نکشیم بلکه علاوه بر روزه دهان و شکم روزه چشم و زبان و اعضاء و جوارح هم داشته باشیم . حتی یک پله بالاتر ما هم روزه باشد . تلاش ۳۰ روزه برای اینکه فکر گناه نکنیم و یاری خواستن از خدا کمک می کند ذهن هم عادت کند به مسائل منفی فکر نکند . ۲: به هیچ وجع از گرسنگی و تشنگی جزع و فزع نکنیم تا جزء کسانی قرار بگیریم که در مسیر طاعت پروردگار صبر و حلم به خرج می دهیم . ✅ شیوه ی کار در ماه مبارک رمضان : هر روز یک یا چند موضوع از قرآن که مربوط به همان جزئی است که تلاوت میشود در کانال مطرح میکنیم. دو نکته: اینکه بلافاصله بعد از سوره که درباره ی خداوند سبحان و ارتباط من و شما با خدا و تقسیم بندی مردم هست وارد سوره ی می شویم که در روایات آمده است : سوره حمد مادر قرآن ، و سوره ی بقره فرزند ارشد قرآن است. با فهم تفسیر و معارف این دو سوره شاید به بیش از ۷۰ درصد معارف قرآن آشنا می شویم . اینکه در همان ابتدای سوره ی بقره با بحث مواجه می شویم . ( آیه ۳ ) بسیاری از مسائلی که در قرآن مطرح می شود که ما نمی توانیم درک بکنیم مصدر این مسائل از غیب است. آیا فقط دانستن این موضوع که از غیب است کافیست ؟ ----> خیر بلکه باید پیدا کنیم. در مرحله بعد می گوید : و یقیمون الصلاه و بعد مسائل مادی و مربوط به انفاق : و مما رزقنهم ینفقون و این ۳ موضوع صفات است که در انتهای ۲ به آن اشاره شده است. ✔️ ایمان به غیب چگونه حاصل می شود ؟ با و تا بتوانیم با عالم غیب ارتباط برقرار کنیم . 👈 ۳ تعبیر در مورد عالم غیب در تفاسیر آمده : ۱ : ذات عالم و اشیاء و اینکه پشت پرده عالم چه خبر است . ۲ : بدانیم علت و معلول بسیاری از افعال که اتفاق می افتد یک پروردگار و یک علت العلل در پس این مسائل هست . ۳ : ما یک دنیای تکوین داریم. یک دنیای تشریع ( باید و نباید ها ) به عقیده بعضی مفسران الذین یومنون در واقع عالم تکوین است. یقیمون الصلاه و مما رزقنهم ینفقون هم تشریع عالم است . نکته بعد در رابطه با صفحه سوم قرآن است که در مورد صحبت کرده و فرموده. ۶ :ان الذین کفروا ... انسانهایی که حق را پوشانده و کافر شده اند . نه اینکه خدا را قبول ندارند بلکه حق را پوشانده اند و برایشان فرقی نمی کند چه هشدار بدهی چه هشدار ندهی اهل ایمان نیستند. ۷ : ختم الله علی قلوبهم ...اینها پروردگار سبحان بر گوشها و دلهایشان مهر زده در قرآن در هر جا تعبیر به بصر و می کند منظور دیدن با دل و باطن یا همان بصیرت است . ۸ : و من الناس ... یعنی بعضی از مردم هستند تعدادشون خیلی نیست اما ضرباتشون کاریه مِن بعضیه است . ۹ یخدعون الله .... می خواهند خدعه کنند و ما یخدعون اما اشتباه می کنند خودشان را گول می زنند و ما یشعرون : یعنی قوه باریک بینی و شعور از اینها برداشته شده است. و نکته وحشتناک و قابل تامل اینه که همه این افعال مضارع به کار برده شده است. ۱۰ فی قلوبهم مرض ... مرض در قلب اینها درد و نارسایی معرفتی است و این هم یک امر تکوینیست یعنی شما وقتی به سمت یک امر بد می روید و واصل می شوید در واقع جزء آثار اون اعماله و شما در آن مساله غرق می شوید. و عذاب دردناکی در انتظار آنهاست چون آنچه را می دانستند تکذیب کردند. ۱۱ و اذا قیل لهم لا تفسدوا .... حتی ممکنه روبروی شما بایستند و به شما بگویند در روی زمین فساد نکنید و خود را معرفی کنند . ۱۳ و اذا قیل لهم ءامنوا .... این گروه مسخره هم می کنند و می گویند ما هیچوقت با سفیهان و کسانی که اهل دین و بصیرت هستند برابری نمی کنیم آنها خودشان سفیه و احمق هستند و نمی فهمند و لکن لا یعلمون : قدرت علم هم از آنها گرفته شده است . : اینها فقط در رابطه با منافقینه ما از منافقین بدتر را داریم مساله چند پله از نفاق بالاتر است. یک تعدادی ممکنه منافق باشند اما اهل نفوذ کردن در بین من و شما نباشند و یا اهل اینکه بخواهند مراحل بالاتری از حکومت ، ثروت و قدرت را کشف و ضبط کنند نباشند. مطالب قرآن در مورد را در روزهای بعد انشاءالله خدمت شما عرض خواهم کرد.
تدبر جزء یک.pdf
67.5K
تدبر در برخی آیات جزء اول 👈 ابتکار خوبی بود. از عزیز ارسال کننده تشکر میکنم.
علیکم السلام کلیه مطالب مربوط به تدبر در قرآن اعم از فایل صوتی و نوشتارها را میتوانید در گروه ها و برای عزیزانتان منتشر کنید. فقط دعا کنید بتونم هر روز درباره اش صحبت کنم🙈😂 وگرنه با این استقبال خوبی که الحمدلله شده، آدم شرمنده مردم میشه
بیداری؟
این فیلم از اون دسته فیلم هایی هست که هر وقت میبینم داره پخش میشه میشینم و نگاه میکنم. چه کرده شهاب حسینی در این فیلم؟ چه کرده نگار جواهریان؟ چقدر بوی سادگی و زندگی و مهر و محبت و صدها احساس خوب میده. گاهی آدم یه فیلمایی که میبینه یا بعضی رمان ها که میخونه چندین سال از نظر احساس و حال خوب جلو میفته یکیش یکیش یکیش و ... جالبن ببینید با خانواده ببینین پیش هم بشینین و گوشی بذارین کنار و چایی بخورین و سکوت کنین و غرق در صفای زندگی هایی بشین که خیلی از ما دور نیستن اما باهاشون فاصله داریم.
elahi Al'af.._6032785895176801559.mp3
13.35M
مناجات بنی فاطمه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دلنوشته های یک طلبه
نکاتی از #جزء_دوم قرآن #حدادپور‌_جهرمی #دلنوشته_های_یک_طلبه
صفحه ی۲۲ قرآن کریم ، جزء ۲ به عنوان صفحه ی " بیان قبله " معروف شده است . چون در این صفحه آیات جالب و کاملی در رابطه با بیان قبله ،ایرادات و شبهاتی که منافقان یا کافران با پیامبر و اهل ایمان در رابطه با قبله بیان می کردند ، صحبت شده است . ۱۴۲ سیقول السفهاءُ من الناس ... سفهاء به معنی یک مشت انسان سبک مغز و نادان پروردگار به پیامبر می فرماید : به زودی یک مشت نادان می آیند و به شما ایراد می گیرند چه شد که از قبله روی برگرداندید ؟ جواب بده ، بگو شرق و غرب از آن پروردگار من است . "یهدی من یشاء " خودش ما را به این سمت هدایت کرده است . یک جمله : این آیه به ما این را می رساند که ما خیلی وقت برای توضیح دادن به ایرادهایی که آدم های نادان می گیرند تلف نکنیم . ۱۴۵ و لئن اتیت الذین اوتوا الکتاب ..‌. اگر به درستی هر نشانه ای برای اهل کتاب بیاوری از تو پیروی نخواهند کرد و ما بعضهم بتابع قبله بعض 👇 آنها حتی خودشان هم با خودشان مشکل دارند و توقع احمقانه ایست که تو که راهت روشن و حق است از آنها پیروی کنی . و لئن اتبعت اهواءهم من بعد ما جاءک من العلم : بعد از اینکه علم به تو رسید اگر از این راه منحرف شوی مطمئن باش از ستمکاران هستی . ⭕️ نکته : اهل کتاب همدیگر را قبول ندارند چه رسد به اینکه با تو راه بیایند . پس اصل اینکه مدام فکر کنی اینها کرده اند و بالاخره می آیند به راه اسلام و انقلاب مانند اصل این حرف یک حرف اشتباهست و با چارچوب قرآنی ما جور در نمی آید . حتی جناب با اینکه مسلکش تغییر کرد و جزء شهداء کربلا شد ولی دو توفیق ( جدا شدن سر از بدن مثل بقیه شهدا ، و دفن نشدن پیکرش کنار بقیه شهداء کربلا ) از او سلب شد . حالا استکباری که خوی استکبارگری اش بدتر هم شده بگوییم اینها آمده اند کنند و ما باید قبول کنیم . ۱۵۱ کما ارسلنا فیکم رسولا منکم ... ✔️ارسال پیامبران به چه درد می خورد ؟ 1⃣ : یتلوا علیکم ءایتنا : آیات و احکام ما را به شما بگوید . 2⃣ : و یزکیکم : به شما کمک کند که پاک باشید و پاک زندگی کنید . 3⃣ : و یعلمکم الکتاب و الحکمه : به شما کتاب و حکمت یاد بدهد . تفاسیر فراوانی در مورد کتاب و حکمت مطرح است . کتاب : حالت ظاهره دارد که فرد میتواند به دنبال آن برود . حکمت : علوم عقلی ، علومی که با قوه فهم انسان ها مواجه است . اما معرکه تر از همه اینجاست 👈یعلمکم ما لم تکونوا تعلمون آن چیزی که قادر به فهمش نبودید اگر پیامبران و اهل بیت نبودند ما از کجا متوجه مفاهیمی همچون شب اول قبر ، نکیر و منکر ، اعمال و آثار آنها می شدیم ! پس ارسال پیامبران برای ثواب و هیات رفتن و حاجت گرفتن نیست ، بلکه برای آموختن آنچه قادر به فهمش نیستیم ( یعلمکم ما لم تکونوا تعلمون ) است . ۱۵۲ فاذکرونی اذکرکم مرا یادآور شو به تعبیر ساده و امروزی ✔️ اگه یادم بودی ، یادت هستم ... واشکروا لی و لا تکفرون ✔️ نقطه مقابل شکر ، کفران است : شما یا شاکر پروردگار هستید یا نعمتهای پروردگار را کفران می کنید ، حالت سومی ندارد که بگویید من اگر شکر نکردی داری کفران می کنی ۱۵۳ یا ایها الذین ءامنوا استعینوا بالصبر و الصلوه ... نکته اول : عارفان در عبارت " یا ایها الذین ءامنوا " توقف می کردند و اشک شوق می ریختند و می گفتند : خدا ما را مورد خطاب و ندا قرار داده است و نکته بعدی : استعینوا : یاری جویید وقتی کسی دارد غرق می شود می گویند بگیر بیا بالا اعراب به این می گویند استعانت کردن می گوید : مثل کسی که دارد غرق می شود و تنها یک راه نجات دارد همانطور به و تمسک کن . جالبه اول صبر با وجود اینکه نماز ستون دین است . اگر کسی اهل صبر باشد به سمت صلاه هم رهنمون می شود . اگر صبور نیستی ۲ راه داری 👈 خودتو به صبر بزن 👈 با اهل صبر رفت و آمد داشته باش ۱۷۴ ان الذین یکتمون ما انزل الله ... ساده اش اینه 👈 اگه کسی بدونه و نگه میدونه حقیقت چیه و مردم دارن گمراه میشن ولی حرف نمیزنه ، بی بخاره 👈و یشترون به ثمنا قلیلا حرف نمی زنه که ضررنکنه و براش بد نشه اگر کسی به خاطر منافعش و یا حقیقت را به مردم نگه بلکه حقیقت بکنه اولئک ما یاکلون فی بطونهم الا النار هیچ چیزی جز آتش عایدش نمیشه هر چیزی از راه سکوت گیرش بیاد حرامه و باعث سوزاندن ایمان ، اعتقاد، حیا ، عفت و همه چیز می شود . از این بدتر 😔 و لا یکلمهم الله یوم القیامه خدا روز قیامت می گوید : میخوام صداتو نشنوم چرا ؟؟!! چون دهان موقعی که باید باز می شد باز نشد و لا یزکیهم 👈 پاکشم نمی کنم مورد آمرزش و مغفرت و تزکیه نفس قرار نمیدم و لهم عذاب الیم عذاب" الیم "و "عظیم " با هم فرق دارند . الیم یعنی عذابی که شاید در دنیا در برابر بی تفاوت بود و حرف نزد ولی در مورد