eitaa logo
دلنوشته های یک طلبه
89.7هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
655 ویدیو
125 فایل
نوشتارها و رمان های محمد رضا حدادپور جهرمی ادمین: @Hadadpour سایت عرضه آثار: www.haddadpour.ir توجه: هر نوع استفاده یا برداشت و کپی و چاپ مستندات داستانی چه به صورت ورد یا پی دی اف و ... و حتی اقتباس برای فیلم‌نامه و تئاتر و امثال ذلک جایز نیست.
مشاهده در ایتا
دانلود
علیکم السلام اره. چرا با بچه ها نگاه نکنیم؟ چیز زشت و یا ناجوری که نیست. وقتی هم ببینیم داره ترسناک میشه، با بچه ها حرف میزنیم، تیکه میندازیم، شوخی میکنیم، یا از عمد خودمو به ترس میزنم و بقیه از ترس من خندشون میگیره😂 والا ول کنین این حرفا بذارین کار مردم دیده بشه صد تا ناظر پخش عاقل و مسلمون نشستن و تاییدش کردند. مگر اینکه بگیم کلا همه دارن خیانت میکنن الا شما و خانواده مکرمتون😂
نه جانم! اشتباه به عرض رساندند اون مال کسی هست که از عمد و لجاجت و عناد نرفته باشه در حالی که میتوانسته برود اما نرفته و زیارت نکرده و نسبت به عظمت اباعبدالله الحسین بی تفاوت بوده! و الا این همه آدم عاشق و دلسوخته نرفتن حکم کنیم همشون قبرستون ارمنی ها دفن بشن؟! به حق چیزای ندیده و نشفته! اما در کل الهی هر چه زودتر بری زیارت کربلا و از اونجا واسمون فیلم و عکس بفرستی و گزارش بدی بعدش هم یهو مهمونت کنن دارالضیافه حرم و یه ناهار توپ بهت بدن با نوشابه تگری عراقی!😍 راستی سه شبه تو ترکم و نوشابه نخوردم😉
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صفحه 42 از اواسط صفحه به بعد آیت‌الکرسی هست تنها آیه‌ای که در آن 16 بار شعار توحید داده شده، آیه 255 سوره بقره معروف به آیت‌الکرسی هست. 🔹نکته: در نماز شب‌اول‌قبر فقط باید آیه اول آیت‌الکرسی (تا و هو العلی العظیم) خوانده شود؛ اما زمانی که برای تبرک می‌خوانید هر3 آیه خوانده شود( تا هم فیها خالدون) 🔸حدیث داریم که فرمودند: اگر کسی شب قبل از خواب آیت الکرسی بخواند خدا علاوه بر اینکه خود فرد و خانواده اش را حفظ می‌کند 40 همسایه از طرف او را هم حفظ می کند 🔸وقتی در طول روز آیت‌الکرسی بخوانید، کارهای شما با خیر و صلاح شما پیش می‌رود. لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ این آیه در رابطه با اصل ابتدای پذیرش دین است. همان لحظه اول که به دین و اعتقادات نیاز داری باید فکر کنی که دین برای تو خوب است یا نه، می‌توانی هم قبول نکنی که البته باید در قیامت توضیح بدی که از لجبازی بوده یا واقعا قانع نشدی! اما اگر پذیرفتی دیگه باید به لوازمات هم اعتقاد داشته باشی؛ واگرنه میشی [ یومنون ببعض و تکفرون ببعض ] قرآن فرمودن: با کسانی که بعضی آیات را قبول دارند و بعضی آیات را تکذیب می‌کنند برخورد می‌کنیم. [ اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ.....] این شامل حال ما میشه ما کسانی بودیم که از ظلمت به سمت نور رفتیم [ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ ] کیا هستن؟ اندیشمندان و رجال سیاسی غرب هستن که دارن با تفکرشون دنیا رو به گند میکشن... این‌ها از نور به سمت ظلمت رفتن موضوع این آیه در رابطه با یکی از پیامبران الهی به نام است 🔹در تفسیر المیزان آمده که جناب عزیر قطعا پیامبر بوده چون خدا با ایشون حرف میزده و خدا فقط با پیامبرانش سخن می‌گفته! حضرت عزیر تردیدهایش در مورد "روز قیامت و زنده شدن مردگان" را با خدا درمیان گذاشت؛ پروردگار هم به مدت 100 سال ایشون رو قبض روح کرد و دوباره برگرداند یعنی پروردگار ما میگه ما این طوری در قیامت شما رو برمی‌گردانیم و شما باید پاسخگوی اعمالتون باشید. 🔸2تانکته: 1⃣ مراقب ریشه های شک و تردیدتون باشید؛ اگر این تردیدها و سوالات در کودکی، نوجوانی و جوانی حل نشه؛ مطالعه و مباحثه نکنید و دنبالش نروید؛ حتی اگر پیامبر خدا هم باشید یه روز این شک شما را از پا در می‌آورد! یه شک پیامبر خدا را 100 سال کشت که برطرف بشه، یعنی 100 سال مردن برای فهمیدن یک نکته... پس در رابطه با هرچه که سوال دارید، اهلش را پیدا کنید و حضوری و شفاهی( نه در فضای مجازی) بحث کنید. 2⃣ در این آیه به شدت در رابطه با رجعت بحث شده؛ رجعت حالتی است که ( کسانی که دعا کرده باشن، شهید شده باشن و...) در زمان ظهور امام عصر به دنیا برمیگردن. در دعای "عهد" هم هست که میگه [ اللّٰهُمَّ إِنْ حالَ بَیْنِی وَبَیْنَهُ الْمَوْتُ الَّذِی جَعَلْتَهُ عَلَىٰ عِبادِکَ حَتْماً مَقْضِیّاً فَأَخْرِجْنِی مِنْ قَبْرِی مُؤْتَزِراً کَفَنِی] این داره دلالت بر رجعت می‌کنه که من میخوام برگردم و به هرقیمتی به امام عصر خدمت کنم! 🔹باتوجه به این آیه ظرفیت رجعت در دنیا وجود دارد. این آیه میگه: صدقات، محبت‌ها، خوبی‌هاتون با منت و اذیت همراه نباشه واگرنه ارزش ندارد؛ پس باید به محبت بی‌منت عادت کنیم! 🔸2تانکته: 1⃣ رفاه برای خانواده و نزدیکان و حتی التماس دعا هم نباید با منت باشد! 2⃣ در بعضی مسائل ( مانند مسائل زناشویی) نمی‌توان گروگیری و کروکشی کرد. نیاز جسمی و روحی که زن و شوهر باهم دارند، اگر هر مشکلی به وجود بیاد بخواد به گروگیری و گروکشی منجر بشه، اون فرد به شدت مورد لعن پروردگار و ملائک قرار می‌گیره. چرا؟ چون اگر این مسئله اشباع و ارضاع نرسه؛ در پیشگاه پروردگار مسئول هست، و اگر طرف مقابل گناهی مرتکب بشه، فردی که کم گذاشته در آن گناه شریک است.
کسانی که اموالشان را شبانه‌روز (مخفیانه یا آشکار) انفاق می‌کنند؛ اجر آنها نزد پروردگار محفوظ هست 🔹مصداق اموال چیه؟ اموال همش پول و خوراکی و... نیست، ممکنه علم، هنر، قلم یا حتی آبروی من و شما باشد. این‌ها را کف دست بگیرید و خالصانه به مردم انقلاب و ولایت فقیه خدمت بکنید که مطمئناً در پیشگاه پروردگار سبحان اجر آنها محفوظ است. [ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ ] و بیمی بر اونها نیست و اندوهگین نمی‌شوند! 🔹موضوع طولانی‌ترین آیه در طولانی‌ترین سوره قرآن که یک صفحه کامل دربارش بحث شده چیه؟ مادیات و دنیا_ سندنویسی_ شاهدگرفتن برای چی؟ برای اینکه رعایت بشه. و خدا به داد کسانی برسد که از اعتماد مردم سوء‌استفاده می‌کنند. 🔸3آیه آخر سوره بقره که خیلی تاکید شده بعد از نماز عشا خواندن بشه. 🔹در این 3 آیه درباره(توحید، نبوت، معاد و مردم) بحث شده 👈 خداوند در آخر طولانی‌ترین سوره قرآن میگه [ لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا ] یعنی هرمشکلی که در زندگی پیش بیاد، چند پله از صبر و ظرفیت تو پایین‌تره خدا میگه برای اینکه دلت آروم بشه بیا برام حرف بزن آخرش میخواد بگه: بنده ی من! خیالت راحت. مشکلی پیش نمیاد، بیشتر از صبر و تحملت بهت مصیبت نمیدم! ضمن اینکه همه ی سختی‌ها نتیجه ی کارهای خودته؛ اما بازم من هواتو دارم...
نکاتی از جزء سوم قرآن.pdf
75.4K
تدبر در برخی آیات جزء سوم
یه خانمی میگفت: کش ماسکموانداختم پشت گوشم کش چادرمم گذاشتم پشت گوشم گوشواره هامم به گوشم بود هندزفری گوشیم هم تو گوشم بود داشتم عینک هم میزدم برم بیرون 👂🏻گوشم برگشته میگه میخوای کیفتم بده من بیارم 😅🤣🤣🤣
خدا رحمتش کنه خاطرات خوبی ازش داریم خیلی باعث خنده و فراموش کردن مشکلاتمون شد. انشالله دل خودش هم اون دنیا با دیدن رحمت واسعه الهی خنک و خوش بشه. ولی به یاد ماندنی ترین صحنه ای که ازش سراغ داریم، همین لحظه ای هست که در وضعیت خوبی نیست ولی داره صادقانه دست خانمش میبوسه. در حالی که می‌دونه نه قراره عکسش روی جلد مجلات پر فروش ثبت بشه و اصلا دیگه ریا و خود شیرینی و... معنایی براش نداره. نکته اش اینجاست👈 کسی می‌تونه در این لحظه دست خانمش در جمع ببوسه، که بارها این کار را صادقانه در خلوت و خونه تکرار کرده باشه. وگرنه بنده خدا حتی حال نداره درست و حسابی بشینه ولی حال داره خودش تکون بده و خم بشه و دست خانمش ببوسه. آفرین خدا رحمتش کنه باید ازش یاد بگیریم. اینجوری بوده که خانمش تا آخر بیماری اش باهاش مونده و همیشه شیک و پیک و تر و تمیزش می‌کرده و اجازه نمی‌داده در این روزهای آخر عمر، گوشه گیر بشه و بیفته گوشه خونه و فقط ناله کنه. آفرین به چنین مردی که اینطوری خانمشو عاشق خودش کرد🌷 روحش شاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۹۲ : هرگز انسان به مقام بر و نیکی نمی رسد مگر اینکه از آن چیزی که دوست دارد بگذرد و انفاق کند. این یک مقام معنوی است : مقام بر و نیکی و شرط آن اینست که شما باید از هر گونه وابستگی ( نام ، شهرت ، تالیف ، پول ، خانواده و...) خودتونو رها کنید . این وابستگیها اگر من و شما را به خداوند سبحان برساند و ما را از سربازی امام عصر (عج) نیندازد ارزش دارد در غیر اینصورت فقط بازیچه دنیا و لعب و لهو است و ما به هر چه که وابسته شدیم از همان طریق هم آزمایش و ابتلا در ما صورت خواهد گرفت . ۱۰۳ و اعتصموا بحبل الله .... این آیه اعتصام است نه وحدت ✔️تفاوت وحدت و اعتصام : هر وحدتی باعث اعتصام به حبل الله نمیشه چون ممکنه شما در مورد مطلبی بکنی و کینه ها را کنار بگذاری که منفعت تون در اون شرایط اقتضا می کنه نه اینکه تکلیف شما از باب یک مساله شرعی بخواد مطرح بشه . اما قطعا هر اعتصام به حبل الله سبب وحدت می شود .هر کسی که زیر پرچم توحید و اهل بیت جمع بشود و سعی کند تفرقه ها را کنار بگذارد این باعث می شود که ما اعتصام به حبل الله هم پیدا کنیم . نسبت وحدت و اعتصام در منطق نسبت عموم و خصوص مطلق است . به معنای نیست . بعضی وقتها تا یک کلمه را مطرح می کنی فورا گفته می شود این حرف را مطرح نکنید که مساله وحدت زیر سوال می رود . به عنوان مثال در روزگار ما اسناد شهادت خانم فاطمه زهرا (س) را به اسم وحدت دارند از کتابها حذف می کنند که اینها باعث وحدت سوزی و می شود . ۱۰۴ ولتکن منکم امه ... این آیه در رابطه با سخن گفته شده است . در اغلب آیات قرآن وقتی گفته می شود : منکم و در ادامه یک حکمی تشریح می شود این را حمل بر کنید . یعنی یک عده ای کفایت می کند به این امر عمل کنند ، از گردن بقیه ساقط می شود . دوما اینکه اول باید امر به معروف باشد بعد نهی از منکر نه اینکه فقط نهی از منکر کنیم فقط زخمها را نگوییم بلکه باید معروف ها را هم باید مطرح کرد . ۱۱۳ تا ۱۱۵ اهل کتاب با هم برابر نیستند .گروهی از آنها ، آیات پرورگار را در حالت شب و روز و سجده تلاوت می کنند مبدا و معاد را قبول دارند اهل امر به معروف و نهی از منکر هستند در کارهای خیر از هم پیشی می گیرند اینها از هستند چرا با اینکه اهل کتاب هستند از صالحین هستند . 👈 آیه ۱۱۵ هر کسی کار نیکی انجام بدهد پوشیده نمی شود خداوند سبحان همراه تقوا پیشگان است حتی ممکنه کسانی باشند که در ظاهر شیعه و اسلام را قبول نداشته باشند ولی مطمئنا مقامشون از ما بالاتر است . ۱۳۵ والذین اذا فعلوا فحشه ... فحشه : کار بسیار زشتی که قبح و زشتی آن برای همه مردم روشن است او ظلموا انفسهم ... اینها باید ذکر پروردگار را زیاد بگویند و طلب مغفرت نمایند و نباید بر گناهانشان اصرار نمایند . مدام توبه کردن و توبه شکستن کاری از پیش نمی برد .ما باید گناه را ترک کنیم .ترک گناه مطمئنا منجر به توبه هم خواهد شد . زمینه هایی که باعث میشه ما اصرار بر گناه کنیم باید از ما سلب شود. مثال : وقتی چشم یا گوش ما به هرزگی عادت کرده تلاش کنیم در شرایطش قرار نگیریم و اصرار بر گناه را از نفس بگیریم ، این بسیار از توبه کردن راحت تر است .
۱۴۰ ان یمسسکم قرح .... اگر به شما روز سختی رسیده مطمئن باشید مثل این سختی به دشمن شما هم وارد شده . بنابراین پیروزی و شکست با شماست و بستگی به میزان توان مندی و هوش و توکل هر دو طرف داره ✔️ و تلک الایام ... هر روزگاری بین مردم دست به دست میشه بسته به اینکه با خودمان ، نیروها و شرایط چگونه برخورد کنیم پیروز میدان خواهیم شد . حتی در مورد اینطور نیست که همیشه یک جناح رای بیاره و اگر ما رای نیاوردیم بگوییم مردم شده اند . مردم برنامه ها را می بینند و البته گاهی حریف با استفاده از عملیات روانی مردم را به سمت اشتباه می برد و این بستگی به کاربلدی ما دارد . ۱۴۴ محمد (ص) پیامبر مکرم اسلام است اگر پیامبر شهید شد یا فوت کرد بناتون بر اینه که کلا دین را رها کنید ؟؟ ✔️وقتی پروردگار دینی را برای ما میفرستد و ما می پذیریم این دین قائم به فرد نیست بلکه قائم به سیستم است . همانگونه که اگر بعد از فوت امام راحل مردم دلسرد می شدند انقلاب سالگرد ۴۲ سالگی خود را طی نمی کرد .حفظ مسیر و هدف وظیفه ماست . ۱۵۹ 🔴نکته اول : اگر زبانت بد باشد نیتت ناجور باشد کلا تند باشی مردم از دور شما پراکنده می شوند هر چند حرف حق بگویی. ✔️ حدیث : اخلاق خوب ، نصف عقل است . یک انسان مذهبی باید الگوی باشد . 🔴 نکته دوم : وشاورهم فی الامر کسانی که آروغهای روشنفکری می زنند میگویند به پیامبر امر شده که باید با مردم مشورت کند ، بله ؛ ولی پیامبر مجبور نیست به حرف مردم عمل کند . در ادامه آیه آمده : فاذا عزمت ... تصمیم را خودت بگیر و آنگاه بر پروردگار سبحان توکل کن این نوع نگاه به این آیه کج اندیشی است . ۲۰۰ یا ایها الذین ءامنوا اصبروا و صابروا .... ✔️اصبروا :صبر کنید ✔️ و صابروا : در صبر هماهنگ هم عمل کنید. ✔️و رابطوا : با هم ارتباط بگیرید ✔️واتقوالله : تقوا پیشه کنید ، سلیقه ای عمل نکنید این ۴ مورد اصطلاحا ۴ ضلع رستگاری اجتماعی هم گفته می شود: ۱ ) صبر کردن ۲) در صبر با دیگران هماهنگ عمل کردن ۳) ارتباط و رابطه مشروع مناسب با مردن برقرار کردن ۴) تقوای الهی پیشه کردن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فایل صوتی کم حجم نکاتی از جزء پنجم👇
آیه ۲۴ : والمحصنات من النساء... معنی ساده این آیه به این معنیست که زنان شوهردار که بر بقیه حرام شده‌اند به استثنای آنهایی که به حالت عبد هستند که در قدیم معمول بوده یعنی خدواند سبحان درباره زن‌های شوهرداری که شوهرانشان در حالت کفر بودند اما اینها به اسلام پناه آورده بودند یا در جنگ‌ها اسیر شده بودند، اسلام برای اینها برنامه داشت و به هیچ وجه اجازه‌ی تعدی نمی‌داد و به شدت مراقبت می‌کردند که برای آنها حالت بی عفتی یا سوءاستفاده پیش نیاید‌. فرمودند : این حکم پروردگار سبحان است که هر زنی که در این آیه و آیات قبل ذکر شد برای شما حلال است که از طریق زناشویی ارتباط برقرار کنید و اگر به حالت ازدواج موقت ( متعه ، صیغه ) درآمد در صورتی که بخواهند مدت تعیین شده را ادمه بدهند اشکالی ندارد و می‌توانند مهریه را اضافه یا کم کنند. 🔴 محصنت : حصن به معنای قلعه. کسی که خود را از بی عفتی کند می‌گویند محصن. کلمه‌ی محصنات از نظر لغوی یعنی آنچه در حصن و حریم باشد. ریشه این کلمات در قرآن برای سه گروه استعمال شده. ✔️ ۱. زنان عفیف و پاکدامن : حضرت مریم (س) الذی احصنت فرجها ✔️۲. زنان شوهردار : المحصنات من النساء : شوهر حالت حصن دارد ✔️ ۳. زنان آزاده که اسیر جنگی نبودند کنیز هم نیستند. بی عفتی در میان کنیزان شایع بوده و اسارت موجب پرده‌های حیا و عفت زن می‌گردد. از "فما استمتعتم" تا آخر در رابطه با ازدواج موقت یا همان صیغه است. توجه به چهار شرط که از مجموع روایات استفاده می‌شود اما از عقل و وجدان هم استفاده می‌شود اگر رعایت بشود رفتن به سمت صیغه یا عقد موقت اشکال ندارد. ✔️ ۱. باعث سردی و بی‌توجهی به خانواده دائم نشود. درباره پسران مجرد این قضیه نباید باعث بی‌توجهی به ازدواج دائم شود. ✔️۲. به سایر زن‌ها و دختران به چشم خریدارانه نگاه نکنند ( باعث بی‌عفتی می‌شود) ✔️ ۳‌. مسائل آبرویی و حتی ضد امنیتی ماجرا باید حفظ شود. کسانی که در موقعیت‌های خاص هستند و بیم آن دارند که این مسئله موجب بی‌آبرویی شود باید حواسشان به نابود کردن این حس غریزی باشد. ✔️ ۴. تنوع‌طلب نشود و مدام باعث تکثر افراد نشود. 🔴 اگر این شرط‌ها رعایت شود باز هم ما توصیه نمی‌کنیم. آیه ۳۴ : الرجال قوامون علی النساء 🔴 نکته اول : قوام در اینجا به معنی پاسدار و نگهبان است. به معنی چیرگی و سلطنت و پادشاهی مرد نیست. 🔴 نکته دوم : بما انفقوا من اموالهم هزینه‌ی زندگی به عهده‌ی مرد است و زن حتی اگر کار می‌کند هیچ‌ وظیفه‌ای ندارد و مرد حق ندارد بدون رضایت واقعی زن از آن مال استفاده کند و اینکه هزینه‌ی زندگی به عهده‌ی مرد است یکی از دلایل قوام بودن مرد است اصطلاحا به آن نفقه می‌گوییم. مرد باید تمام نفقه‌هایی که برعهده‌اش است بدون ‌منت پرداخت کند. 🔴 والاتی تخافون نشوزهن برای زنی که کم بگذارد سه راه برای مقابله ذکر شده‌ است نه اینکه شما همه‌ی سه راه را انجام دهید میخواهد مرتبه‌اش را بگوید. ✔️ فعظوهن : موعظه‌اش کنید. کسانی که مدرک و توانایی کافی ندارند در این مسئله وارد نشوند. مجرد‌ها مشاوره‌ی پیش از ازدواج بروند و در زندگی به دنبال نصیحت هم نباشند. ✔️ واهجروهن فی المضاجع ؛ به معنی زندانی کردن نیست باید زن در دایره خانواده مهجور باشد. اگر کسی استفاده‌ی صحیح از اینترنت را بلد نیست و اینترنت در اختیارش باشد باید در انتظار تبعات آن بود. ✔️ واضربوهن ؛ به معنای کتک زدن نیست به معنی برخورد است و به شوهر نگفته تو برخورد کنی بلکه به عهده‌ی حاکم شرع است و اسلام و قرآن اصلا این را توصیه نکرده است. ۵۶ و ۵۷ آیه ۵۶ : ان الذین کفروا بآیاتنا آنانی که کافر شدند در آینده‌ی زود جوری مزه‌ی آتش را می‌کشند که پوست می‌اندازند. یعنی به آتش جهنم عادت نمی‌کند. آیه ۵۷ : والذین آمنوا و عملوا الصالحات در رابطه با اهل ایمان و بهشتیان 🔴 در مسائل تربیتی بیم و امید با هم است. آیه ۵۶ : بیم | آیه ۵۷ : تشویق و امید 👈 نکته : در این دو آیه در رابطه با کافران می‌گوید : "سوف نصلیهم نارا" سوف برای آینده‌ی زود است. "س" برای آینده‌ی بسیار بسیار نزدیک در رابطه با عذاب می‌گوید سوف 👈 مقداری دورتر در رابطه با بهشت، آرامش و مسائل تشویقی می‌گوید به چشم به هم زدنی با تو می‌دهیم. 🔴 یعنی لطف خدا از قهرش سریع‌‌تر است.🔴 من و شما باید مظهر لطف باشیم‌. ۵۹ این آیه به نام آیه‌ی اولی الامر است. یک کلمه‌ی اطیعوا برای الله و یک کلمه‌ی اطیعوا برای رسول و اولی الامر به کار برده شده. اولی الامر عطف به رسول است نه عطف به الله. جنس اطاعتی که از پروردگار می‌کنیم جنس عبد و معبود؛ اما جنس اطاعت از پیامبر جنس اطاعت فردی که به پیامبر و اهل بیت ایمان آورده و وقتی امر می‌کنند به دنبال آنان می‌رود. ✔️ همه‌چیز سلسه مراتب دارد.
فاِن تنازعتم فی شیءِ... اگر در هر امری من و شما به مشکل برخورد کردیم باید به پروردگار سبحان و اهل بیت مراجعه کنیم. در ادامه‌ی آیه می‌فرماید : این کنتم تومنون اگر راست می‌گویید و اگر واقعا اهل ایمان هستید به هر کسی مراجعه نمی‌کنید که بخواهید مشکلات را بگویید. یک جمله درباره کسانی که مشکلات درونی کشور را با مطرح می‌کنند هیچ آدم عاقلی دعوای خانگی‌اش را بیرون نمی‌برد و بهانه دست بقیه نمی‌‌دهد که بخواهند کشور را مورد انواع و اقسام مشکلات سیاسی و حقوق بشر و... قرار بدهند. این در مورد مسائل سیاسی و اجتماعی است وگرنه کسی که با همسر مشکل دارد باید به مشاور مراجعه کند. ۷۱ خذوا حذرکم : در رابطه با و است ✔️ سامانه یعنی دستگاه و وسیله ✔️ آرایه یعنی افراد و نیروهای مسلح هر‌گاه در آیات گفته می‌شود "یا ایها الذین آمنوا" بدانید این آیات در مدینه نازل شده است. "خذوا حذرکم" بروید وسائل دفاعیتان را دربرابر دشمنتان بردارید. تولید، کار و مطالعه کنید. خیلی کلی : باید که حمله می‌کند سلاح متناسب با آن را برداریم. با کلاشینکف تنها نمی‌شود جلوی همه ایستاد. با دشمنی که مجهز به است باید سراغ موشک رفت‌ حتی مطالعات هسته‌ای و اتمی را برای حالت‌هایی که نیاز داریم نباید رها کنیم. فانفروا ثبات او انفروا جمیعا : می‌خواهد گروه گروه باشد یا به صورت دسته جمعی 🔴 در نیروهای مسلح مقدم بر کارهای دیگر است. یعنی اساس کار، کارِ فرهنگی است. آرایه‌ها ( نیرو‌های مسلح ) مقدم بر سامانه‌ها هستند. ضرورت کار تربیتی و فرهنگی توسط نهادهای فرهنگی نیروهای مسلح از اینجا مشخص می‌شود. ۷۲ و ۷۳ در رابطه با در نیروهای مسلح صحبت شده است. و ان منکم لمن لیبطئن : نفوذی‌هایی در نیروهای مسلح و اهل ایمان هستند که لاابالی‌گری می‌کنند و وقتی سختی و به آنها می‌رسد می‌گویند : خدا را شکر که ما با شما نبودیم. و لئن اصابکم فضل من الله : اگر شما به یک خوبی برسید می‌آیند و از در غنائم وارد جمع شما می‌شوند و می‌گو‌یند کاش ما با شما بودیم و شروع می‌کنند با شما عکس یادگاری می‌گیرند. یک آیه درباره اساس کارهای فرهنگی ( آرایه و سامانه‌ها ) است. دو آیه درباره‌ی جامعه در سیاست و نیروهای مسلح و ضرورت توجه بیشتر و حفاظت بیشتر از گزند آنان آمده است. ۷۹ هر خوبی که به شما می‌رسد از جانب پروردگار سبحان و هر بدی از جانب خودتان است. پروردگار سبحان خیر مطلق است و اگر شما مورد و آزمایش قرار می‌گیرید زمینه‌اش را خودتان فراهم می‌کنید. اعتراض نکنید که چرا مورد آزمایش قرار گرفته‌اید. به هر کس متناسب با آنچه انجام می‌‌دهد می‌رسد.
22.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چه خوش است صوت قرآن ز تو دلربا شنیدن به رخت نظاره کردن سخن خدا شنیدن تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط رهبر فرزانه و حکیم انقلاب اسلامی تشکر فراوان از عزیز ارسال کننده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام و صبح شما بخیر طاعات و عبادات قبول لطفا نظرتون را درباره برنامه تدبر در قرآن بفرمایید و آیا مفید بوده تا حالا؟
نکاتی از جزء شش قرآن.pdf
63.2K
تدبر در برخی آیات جزء ششم
جهر به معنی آشکار کردن ، صدا را بالاتر بردن و بدگویی کردن در مورد مردم است که خداوند سبحان این را دوست ندارد مگر اینکه که به کسی ظلم شده باشد . بدی و ظلم دیگران برای مظلوم اشکالی نداره میتونه از حق خودش دفاع کنه، اما گاهی آنقدر آن مظلوم در رابطه با آن ظلم حرف میزند که خودش تبدیل به ظالم میشود .ما تا جایی که ظلم شده و در همان مساله می توانیم با دیگران صحبت کنیم . 👈 از حق نباید تجاوز کرد . ✔️مثال تاریخی : ما به عنوان شیعیان با خلیفه دوم مشکل داریم و اسنادی هم از خود اهل سنت داریم ، و فقط در همین زمینه ظلم هایی که مرتکب شده باید صحبت کنیم و نه در رابطه با نطفه و گناهان دیگر خلیفه دوم . مطرح کردن موضوعات دیگر مشکلی را حل نمی کند بلکه باعث عداوت و کینه های عمیق و حتی جنگهای مذهبی می شود . ✔️مثال اجتماعی : ما اجازه نداریم به بهانه و انتخابات پیش رو فقط جناح مقابل را مقصر بدانیم . باید در راستای عملکردها صحبت کنیم . حتی به کار بردن کلمه خائن بار حقوقی ، شرعی و عرفی دارد . ۱۵۰ این آیه به ما می گوید نمی توان دین را پاره پاره کرد . نمی توان یک تکه از دین را گرفت و یک تکه از آن را نگرفت . این حرف بسیار شنیده می شود که من تا مساله ای را با عقل خودم درک نکنم نمی توانم به آن عمل کنم در مورد مسائلی مثل نماز ، حجاب و... ✔️اگر عقل ما ، این مساله را هیچوقت برای ما حل نکرد چه ؟ ✔️معمولا عقها در گیر خواستهای نفسانی و خواهشهای فردی است گاهی انقدر به مسایل دنیایی فکر می کنیم که حتی ترغیب به فکر کردن در مسایل دینی نمی شویم چه رسد به اینکه قضاوت عادلانه هم انجام دهیم . پس نمی توانیم همه دین ، خانواده و جامعه را معطل این کنیم که از نظر عقلی دین را درک کنیم یا نه ! گاهی این صحبتها برای اینست که وجدان خود را آسوده کنیم و دنبال راه در رویی باشیم و بعد هم بگوییم که بعضی مذهبیها تندرو هستند و ما را درک نمی کنند . اینطور اگر بخوان درک کنند باید بگن همه امور دینی را تعطیل کن ! ۱۶۳ و ۱۶۴ 🔴نکته اول : قصه همه پیامبران در قرآن نیست اما می دانیم که ۱۲۴ هزار پیامبر داشتیم .در هر جایی که تعدادی انسان زندگی می کردند خداوند سبحان برای اینکه حجتش را بر بندگان تمام کند حتما پیامبری داشتند . 🔴نکته دوم :معمولا داستانهای پیامبرانی که جریانشان با جریان تاریخ هماهنگ باشد در قرآن آمده است ، یعنی معمولا جریاناتی که برای افراد در سطوح مختلف پیش می آید . داستان پردازی در قرآن حکمتی داشته و آن هم اینکه تاریخ تکرار می شود و این حوادث برای مردم هم اتفاق می افتد . 🔴نکته سوم :در آیه ۱۶۳ نام اسماعیل هم آمده . ما دو نفر در قرآن داریم که نام هر دو اسماعیل است : ۱)فرزند حضرت ابراهیم ۲)از انبیای بنی اسراییل که اسماعیل نام داشته و فوق العاده انسان حلیم ، صبور و بردباری بوده . ۱۷۱ ✔️غلو در دین : نه تنها هیچ ضرورتی ندارد که شما در دین غلو کنید بلکه گاهی اوقات کار به کفر هم کشیده می شود . ممکن است افراد در رابطه با پیشوایانی که به آنها علاقه دارند حرفهایی بزنند که از دایره شرع هم خارج شود که این اشتباه است . به عنوان مثال در ماه محرم ، و اشعار روضه ها ، در رابطه با مقام اهل بیت همان چیزی که گفته شده و درست و متقن و قطعی است را باید مطرح کرد . 👈نباید مقام اهل بیت را پایین آورد .
🔴سوره مائده در وسط آیه ۳ سوره مائده که در رابطه با انواع خوراکی ها و حلال و حرام بودن مطرح می شود ،می گوید : الیوم یئس الذین کفروا من دینکم .... اینجا مطرح می شود . چرا ؟ ✔️دلیل اول و اصلی آن اینست که این رسم پیامبر و جبرئیل بوده که گاهی در یک آیه چند موضوع مطرح می شده . حتی در آیه اول سوره مائده هم چند موضوع مطرح شده و یا در تفاسیر گاهی برای هر بخشی از آیه شان نزول جداگانه آورده شده 👈قرآن نظم تالیف بشری را ندارد بلکه مجموعه ای از آیات است که بر حسب حوادث و پیشامدهای گوناگون تدریجا از طرف پروردگار سبحان فرستاده شده . 🔴نکته : و رضیت لکم الاسلام دینا کی ؟ ✔️در زمانی که در مساله اعلام شد ، نصب صورت گرفته بود . حتی نعوذبالله پیامبر تهدید می شود اگر نگویی کلا تبلیغت زیر سوال می رود . 👈اسلام با کلمه ولایت آمده و تکمیل شده است . ۶ به آیه معروف است . تفاوتی که ما با برادران اهل سنت داریم در این موضوع بعضی می گویند به این آیه برمی گردد که در کتاب " چرا سنی نیستم" و " چرا شیعه هستم " در موردش صبحت کردیم . اصلا اختلاف وضوی ما با اهل سنت به مسائل روایی و تاریخی برمی گردد . ✔️الی المرافق : باید مراجعه کنیم به سنت پیامبر که در خود منابع اهل سنت هم آمده و به این شکل نبوده که از نوک انگشت دست بکشه به سمت آرنج ، بلکه در زمان یکی از خلفا باب شده الی المرافق محدوده و حد غسل و شستن را به من و شما می گوید نه سمت و سو ۸ ✔️اعدلوا هو اقرب للتقوی در دشمنی و حد و مرز و اخلاق دشمنی و انتقاد را به ما یاد می دهد که می گوید با عدالت رفتار کنید . که این در رابطه با دشمنان است . ✔️خواهش می کنم هوای کسانی را که بچه های انقلاب هستند و بچه های ارزشی و دلسوز انقلاب هستند را داشته باشیم . انقدر دایره خودی ها تنگ نکنیم به خاطر انتقادات بی جا ، به اسم روشنگری که این کار اسمش خیانت و نفوذ است و حتی باعث ریزش می شود .
والا اینا خطرناکترند وگرنه اونی که تو کانادا و اسراییل نشسته، سگ کی باشه که دستش به اعصاب و روان مردم ما برسه و بخواد اینجوری جو بده؟! کرم از خود درخته حالا میخواد بدشون بیاد یا میخواد خوششون بیاد