eitaa logo
دلنوشته های یک طلبه
89.9هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
649 ویدیو
124 فایل
نوشتارها و رمان های محمد رضا حدادپور جهرمی ادمین: @Hadadpour سایت عرضه آثار: www.haddadpour.ir توجه: هر نوع استفاده یا برداشت و کپی و چاپ مستندات داستانی چه به صورت ورد یا پی دی اف و ... و حتی اقتباس برای فیلم‌نامه و تئاتر و امثال ذلک جایز نیست.
مشاهده در ایتا
دانلود
در آیه ۸۸ سوره مبارکه اعراف می فرماید : آن کسانی از سرکردگان قوم که اهل بودند گفتند : ای شعیب ! تو و همه کسانی که با تو ایمان آوردند از شهر بیرون می کنیم .یا اینکه شما با ما همراه می شوید . قریه به مکان اجتماعی شهری یا روستایی می گویند اما بیشتر در مورد شهر به کار می رود . قال او لو کنا کرهین : معنی امروزی این عبارت میشود اگه نخواهیم برویم چه کار باید بکنیم ؟! در این آیه یک نوع تقابل اهل ایمان و دشمنان را با هم مطرح می کند .‌ما هیچ وقت نباید از حرف زدن با دشمن بترسیم . اتفاقا هر جا لازم شد میرویم حرفم میزنیم ولی هیچوقت کوتاه نمیایم و الکی موضع نمی گیریم . 👈از حرف زدن با دشمن نترس . 🔴آیه ۹۴ ✔️باساء : حوادث و ضربه های جسمی ✔️ضراء : ضربه ها و زیان های مالی می فرماید : ما هیچ پیامبری را به سرزمینی نفرستادیم مگر اینکه اینها را با مسائل و حوادث و ضربه ها و زیان های مالی آزمایش کردیم . 👈لعلهم تا شاید زاری بکنند و در واقع در محضر پروردگار عالم سر به سجده بگذارند . 🔴نکته اول : ناگواری همیشه قهر الهی نیست . بعضی ها همیشه خود را متهم می بینند و همیشه می گویند ما تو زندگیمون چه بدی کردیم خیلی وقتها به ما ربطی ندارد و فورا نباید عذاب وجدان بگیریم . صبور باشیم و کمتر خود را متهم کنیم . گاهی اوقات سختیها ، دقیقا لطف است مثل گداختن آهن در کوره که محکمتر می شود . 🔴نکته دوم : این از سنتهای الهی است که بعد از هر انقلابی مردم دچار سختی ، تلخی و نا ملایمات می شوند . بالاخره وقتی شرایط اجتماعی و سیاسی یک کشور به طور کلی بخواهد تغییر کند مطمئنا عرصه های جنگ و جبهه و عرصه های مختلفی بر روی مردم باز خواهد شد . ‌ یک خواهش از روحانیون و عزیزانی که درس ظهور و مهدویت دارند : لطفا در تشریح ایام ظهور واقعیت را ترسیم کنید . در دوران ظهور که ظاهرا امام عصر ارواحنا فدا بعد از ظهور ، چهار ، پنج سال‌بیشتر عمر مبارکشان نیست و در این ایام روزهای راحتی نیست و فکر نکنیم که از همان لحظه ظهور دولتها تغییر می کنند و همه چیز خوب می شود . تازه اول زحمت ، تلاش ، کار و تغییر دنیاست . عافیت طلبی به این شکل بسیار کلیشه ای و زشت است . 🔴آیه ۹۶ اعراف این آیه می گوید : اگر مردم و را رعایت بکنند سبب نزول می شود . 👈سوال : پس چرا کفار وضعشان بهتر از ماست ؟ توجیه نمی کنم جواب اینست : ✔️اولا ایمان و تقوا فقط نماز و روزه نیست بلکه زحمت و تلاش مستمر هم هست . شاید ما معنی ایمان و تقوا را درست نفهمیدیم . غربیها زحمت کشیدند الان هم سر سفره زحمتشان هستند . ✔️نکته دوم : ما قوانین اسلام را پیاده نمی کنیم که الان توقع فتح و ظفر داشته باشیم ! اصلا چه کسی گفته که میشود اسم کشورمان را بگذاریم کشور اسلامی و دینی اینکه در راس حکومت ولی فقیه باشد و قوانین بر اساس قرآن کریم نوشته شده باشد اما زیر دستها عمل نکنند ، روز به زور تنها تر و هم روز به روز مهجورتر می شود . بنابراین تا قوانین از گرفته تا همین رسم و رسومات کلیشه ای که در شهرها اجرا میشود اصلاح نشود ، در واقع ما فقط اسم اسلام را یدک می کشیم اما نمی توانیم قسم بخوریم که ما جزء کشورهای اسلامی محسوب می شویم . 👈واقع بین باشیم .
🔴 آیه ۹۷ و ۹۸ آیا پس از این ساکنان شهرها و آبادیها ایمن شدند و خیالشون راحته که تو شامگاه عذاب بهشون نمیرسه ؟ یا اینها خیلی خیالشون راحته که در روز که سرگرم بازی های دنیوی هستند عذاب پروردگار به اینها نمی رسد ! ما در شرایطی داریم این آیه را با هم تشریح می کنیم که روز قبل هم در روز ، هم شب سربازان اسلام حمله کردند به اسرائیل و اراضی اشغالی . البته اسرائیل کشور نیست ، ما طویله ای به اسم اسرائیل نمی شناسیم چه برسد به کشور حمله شب ، حمله موشکی به نیروگاه اتمی شون بود و حمله روز هم انفجار در کارخانه موشک سازی شون بالاخره اینها باید تقاص پس بدهند . 🔴 صفحه ۱۶۴ و ۱۶۵ بحث در رابطه با زمانی است که حضرت موسی (ع) دارند خودشون رو آماده می کنند برای رویارویی با دانشمندان و ساحران دربار فرعون . داستان موسی طولانی و معروف است ولی خلاصه اینکه زمانی که پرورگار به موسی گفت عصات رو بنداز و عصا تبدیل به اژدها شد و مارها را بلعید ساحران وقتی حقیقت علم و ایمان را دیدند همه به سجده افتادند و فهمیدند که این از یک آدم عادی و معمولی نیست . چون خودشان هم این توانایی رو از حالت عادی به دست نیاورده بودند . آنها اجداد ماسون های تاریخ بودند . بزرگترین رویارویی ساحران صاحب سبک تاریخ بود و آنها بخشی از علم خود را از شیاطین آموخته بودند و آمده بودند در همان جلسه کل ماجرای موسی ( ع ) را تمام بکنند و دیدند که کلا اشتباه کردند و در برابرش به سجده افتادند و بقیه ماجرا ... 🔴 نکته : گاهی عاقبت به خیری و حتی در گرو دو چیز است : ✔️۱ . شکست بخوری و جلو مردم رسوا شوی ✔️۲. هزینه بپردازی هزینه برای ساحران جانشان بود و اینکه گفتند ما تسلیمیم . اگر فرعون ساحران را کشته باشد جزء شهدای تاریخ هستند ، شهدایی که به موسی ایمان آوردند و لجبازی نکردند و در ایمان به موسی محو شده بودند .
نکاتی از جزء نه قرآن.pdf
59.1K
تدبر در برخی آیات جزء نهم
ی چی بگم؟☺️
امونیاک کارخونه کوکاکولای حیفا نشتی داده و اسرائیلی ها از حاشیه جنوبی کارخانه خارج کردند.
رئیس پژوهشکده امنیت اسرائیل: 🔹مطمئن باشید حادثه دیشب دیمونا پاسخ ایران به حادثه مرکز غنی سازی نطنز نیست. 🔹شرایط بسیار بغرنجی را پشت سر می‌ گذاریم، 👈 ایرانی‌ها هنوز با ما تسویه حساب نکرده‌اند. 🔹با این حال باید نفس راحتی بکشیم که آنچه منفجر شد موشک ایرانی نبود.
‏شبکه الجزیره ادعا کرده یک دستگاه تانکبر اسرائیلی در حوالی مرز لبنان بر اثر ورود به میدان مین !!! چپ کرده! از تلفات این حادثه خبری منتشر نشده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ هیجده نکته درباره ام المؤمنین حضرت خدیجه سلام الله علیها ۱. اول زنى که به رسول خدا (صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله) ایمان آورد . ۲. بانویی که پیامبر اکرم (صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله) درباره اش فرمود: «افضل زنان بهشت است» . ۳. زنى که خداوند از طریق جبرئیل و پیامبر (صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله) به او سلام مى رساند . ۴. همسرى که سالها بعد از وفاتش پیامبر اکرم (صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله)، نام او را مى برد و ستایش و دعا مى کرد، و گاهى در فراق او اشک مى ریخت و به زنان خود مى فرمود: خیال نکنید مقام شما بیش از اوست، زمانى که همۀ شما کافر بودید، او به من ایمان آورد. او مادر فرزندان من است . عایشه مى گوید: هرگاه مى خواستیم خود را نزد پیامبر (صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله) عزیز جلوه دهیم ستایش از خدیجه (علیها السلام) مى کردیم . ۵. بانویى که تا زنده بود، رسول خدا (صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله) با دیگرى ازدواج نکرد . بانویى که عاشق کمال بود و به همین دلیل، همین که از صداقت و امانت حضرت محمد(صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله) باخبر شد، شخصى را با اموال خود براى تجارت به سراغ حضرت فرستاد، و طى یک قرارداد، اموال را همراه یک غلام براى تجارت به شام در اختیار حضرتش قرار داد . ۶. خدیجه، تنها یک همسر نبود، بلکه در حقیقت، یار و همراه و بازوى صادقى براى پیامبر اکرم (صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله) بشمار مى رفت . ۷. خداوند، بسیارى از ناگوارى هاى پیامبر عزیز (صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله) را از طریق خدیجه آسان مى فرمود : اموال این بانو در پیشبرد اهداف پیامبر اکرم (صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله)، نقش مهمى داشت. ۸. او در راه حمایت از رسول خدا (صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله)، آخرین فداکارى و ایثار را از خود نشان داد . ۹. پیامبر اکرم (صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله) بعد از وفات خدیجه، گاه و بیگاه گوسفندى ذبح و گوشت آن را میان دوستان خدیجه تقسیم مى کرد و بدین وسیله نام و یاد او را گرامى مى داشت . ۱۰. کمالات خدیجه از یک سو، وفاى رسول خدا (صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله) از سوى دیگر، کار را به جایى رساند که عایشه مى گوید: هرگز پیامبر عزیز (صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله) از خانه بیرون نمى رفت، مگر ستایشى از خدیجه مى نمود. ۱۱. خدیجه، زیباترین زنان قریش بود. ۱۲. اموال خدیجه در سه سالى که مسلمانان مکّه در محاصره اقتصادى کفار قرار گرفتند، نقش مهمى داشت. ۱۳. خدیجه، بانویى با اراده، عاقل و شریف بود. شخصى را نزد حضرت محمد (صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله) فرستاد و پیام داد که من به خاطر شرافت و قرابت و امانت و صداقت و اخلاق، به تو علاقه پیدا کرده ام. پیامبر عزیز (صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله) مسأله را با عموهاى خود مطرح کرد، مقدمات ازدواج حضرت آماده شد، و با اینکه فرزندان متعددى از پیامبر اکرم(صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله) پیدا کرد، ولى پس از فوت پیامبر (صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله) تنها، فاطمۀ زهرا (علیها السلام) به یادگار ماند. ۱۴. خدیجه (علیها السلام) به قدرى محبوب رسول اکرم (صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله) بود که در تاریخ مى خوانیم، پیرزنى خدمت پیامبر (صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله) رسید و مورد لطف قرار گرفت، همینکه خارج شد، عایشه پرسید: این پیرزن کیست‌؟ حضرت فرمود: کسى است که در زمان حیات خدیجه (علیهاالسلام) به منزل ما مى آمد و با او رفت و آمد داشت، اکنون ما باید همان پیمان دوستى آنان را حفظ‍‌ نماییم؛ زیرا که خودش پیمانى از ایمان انسان است. ۱۵. خدیجه (علیهاالسلام) بیست و پنج سال در خدمت رسول اکرم (صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله) بود و در سن شصت و پنج سالگى از دنیا رفت. رسول خدا (صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله) بیست شتر جوان، مهریۀ خدیجه (علیهاالسلام) کردند و خطبه عقد را ابوطالب، عموى حضرت خواندند . ۱۶. و بالاخره، دنیا جاى ماندن نیست، خدیجه (علیهاالسلام) نیز، همچون دیگران از دنیا رفت و پیامبر اکرم(صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله) را در سوگ خود نشاند. هنگام دفن خدیجه (علیهاالسلام)، رسول خدا (صلّى‌اللّه‌علیه‌وآله) وارد قبر شد و به یاد او گریست و در محلۀ «حجون» به خاک سپرده شد. ۱۷. خدیجه (علیها السلام) کسى بود که خداوند، رسول گرامى خود را مأمور مى کند تا بشارت بهشت به او دهد . ۱۸. خدیجه (علیها السلام) کسى بود که امام حسین(علیه‌السلام) بر سر قبر او آمد و گریست و مشغول نماز و مناجات شد، سپس دست به دعا برداشت. 📚منبع: قرائتی محسن، کتاب عمره، صص ۴۶ الی۵۱ با تشکر از عزیز ارسال کننده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سینا(روزنامه نگار روزنامه های زنجیره ای) و فرناز(مجری بی‌بی‌سی) در سال ۸۳ شدند و پدر سینا به اتهام فراری دادن آنها از ایران محکوم شد! بعد از آزادی، پدر سینا سالهاست که فیلمنامه نویسی را شدیداً و حتی با موقعیت های بهتری دنبال کرده و صدا و سیما حسابی بهش کار میده و قبلا ستایش ۱و۲و۳ و امسال هم با مهمان خانه های ماست!! خیره انشاءالله فقط می‌خوام بدونین به کیا کار میدن و اصرار دارن که ما را چه کسانی بنویسند؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ببخشید تدبر در قرآن امروز دیر شد کمی کسالت داشتم و وقتی بعد از نماز صبح میخواستم ضبط کنم، با اینکه مطالبم آماده بود، هر کاری کردم نتوانستم ضبط کنم و توفیق نداشتم. عمر و آدمی همینطوریه دیگه یهو وسط کلی برنامه و فعالیت، جلوت ظاهر میشه و میگه بسه! هر چی گفتی و نوشتی بسه دیگه! میگی: ببخشید جنابعالی کی باشین؟ میگه: چاکر شما ملک الموت! میگی: گرفتی ما ر‌و؟ میگه: حالا وقتی کاری کردم که خودت یه طرف باشی و جنازه ات هم یه طرف، میفهمی گرفتن ینی چی؟ میگی: باشه. قبول. فقط بذار اینو تمومش کنم و بعدش بریم. میگه: علاج نداره. همین حالا. زود باش. تسلیمم میشی یا بتسلیممت؟ که یهو ... چند ساعت بعدش هم تو فضای مجازی میپیچه و اعلامیه ترحیمت همه گروه ها پخش میشه که بالاش نوشته «اذا مات العالم... سوراخی در دنیا پیش میاد که دیگه کسی نمیتونه پُرش کنه» بعدش هم ملت همیشه در صحنه، گمانه زنی ها میکنن که فقط خودت خبر نداری و ملک الموتت! یه عده میگن آخیش، راحت شدیم یه عده هم میگن آخی، جوون بود که بعضیام میگن مشکوکه مرگش و نکنه کار خودشونه و... بعضیای دیگم میگن ... اون وقته که تو و اون، اون طرفین و بهش میگی: خُنُکت شد که منو کشتی؟ لنگ کشتن من بودی تو؟ خب حالا چیکار کنم؟ کجا برم؟ میگه: لازم نیست جایی بری داداچ! دارن میان ببرنت! میگی: کیا؟ حوری موری؟ میگه: بستگی داره اینایی که دارن میان به طرفت چطوری ببینیشون! با تعجب میگی: به طرفم؟ کو؟ کجان؟ میگه: اونا، برگرد، پشت سرت هستن😱 آره دیگه خدا عاقبتمون به خیر کنه اگه خودش و حضرت زهرا دستمون بگیرن وگرنه ...
🔴 آیه ۴۱ سوره انفال : آین آیه معروف به آیه خمس است . ✔️فقها خمس را در ۷ چیز واجب می دانند : ۱ . سود و منفعت مربوط به کسب و درآمد سالانه ۲ . گنج ۳ . معادن ۴ . گوهرهایی که از غواصی در دریا به دست می آید . ۵ . مال حلالی که مخلوط به حرام شده باید حتما توسط خمس پاک شود . ۶ . زمینی که کافر ذمی از مسلمان می خرد . ۷ . غنائم جنگی از احکام مالی است و از هاییست که حق الله هم داخل آن است . محرومیت زدایی از برنامه های اسلام است و باید به نفع فقرا گام برداشت . خمس و زکات از مسائلی است که اسلام بر آن تاکید دارد و باید حتما پرداخته شودتا قوام جامعه حفظ شود و در مواردی که تعیین شده مصرف و خرج بشود . بنابراین باید خمسی تعیین کنیم . یک روز از سال را به عنوان سال خمسی در نظر بگیریم ؛ پیشنهاد می کنیم در روزی تعیین بکنیم که اولا فراموش نکنیم و دوما در تاریخی باشد که قبل و بعد آن خرج قابل توجهی ندارم مثل ایام عید یا بازگشایی مدارس و... هر مالی که سال بر آن بگذرد خمس به آن تعلق می گیرد ، به عنوان مثال حساب بانکی . و دنبال فرار از خمس نباشید ، کلا زکات ، خمس و انواع صدقات برکاتش بی حد و حصر است . 🔴حدیث از امام جواد علیه السلام : اگر کسی خمس ندهد ، حداقل بلایی که به سرش می آید اینست که از دعای مادرمان حضرت زهرا (س) محروم می شود . ✔️سوال : اگر قوم و خویشی داریم که می دانیم خمس نمی دهد و ما را دعوت کرده ، چطور متوجه شویم که این پول از پول مخمس هست یا نه ؟ اولا : شما اصلا لازم نیست که بخواهید ، اطلاع پیدا کنید . تفحص در این موارد حتی حرام است . ثانیا : معمولا فردی می خواهد مهمانی بدهد از سپردهای طولانی مدت نمی دهد بلکه از همان پولهایی که در همان هفته یا ماه به دست آورده ، وسایل پذیرائی را تهیه می کند ، که آن هم خمس تعلق نمی گیرد . مگر اینکه مطمئن باشید آن مال حرام است که بحث دیگریست . 🔴 یک نکته برای کسانی که در دفاتر خمس هستند : نظام مصرف خمس باید برای مردم شفاف باشد ، وگرنه مردم حق دارند سوال بپرسند که کجا خرج می شود و یا اینکه مردم حق دارند بپرسند که آیا حوزه های لاکچری با پول خمسهایی بوده که اینها پرداخت کردند یا نه ! ✔️دل کندن از مال سخت است به قدری که ممکن است رزمنده ، اهل علم ، اصلا اهل نماز شب هم باشیم ولی خمس را پرداخت نکنیم و عاقبت به خیر از دنیا نرویم‌ . اینطور نباشد که ماه رمضان بر ما بگذرد و سال خمسی نداشته باشیم . با دفاتر مراجع تقلید تماس بگیریم و با راهنمایی آنها ان شاء الله این کار را دنبال کنیم . 🔴 آیه ۴۶ انفال در رابطه با اطاعت و وحدت صحبت شده است . ✔️و اطیعوالله و رسوله : باید حتما از امر دین اطاعت کرد ✔️و لا تنازعوا فتفشلوا : باید حتما وحدت داشت 👈اول و بعد یعنی وحدت در محور و زیر هیات و بیرق اطاعت از خدا و پیامبر و ولی خداوند سبحان باشد .نمیشود با سلیقه شخصی دور هم جمع شد و محور دین ، ولی فقیه و مصلحت جامعه نباشد . شرایط فعلی جامعه به گونه ای نیست که نزاع بردار باشد . و در انتهای آیه : اگر در اطاعت و وحدت بر خلاف میل ما رفتار شد باید کنیم :ان الله مع الصابرین ممکن است وحدت حتی حول محور دین نظر ما را تامین نکند باید سکوت کرد گاهی سکوت باعث میشود چند صدایی به وجود نیاید . نباید دشمن را شاد کرد .
🔴 آیه ۵۸ انفال اگر خوف این را داری که قومی بخواهند کنند به گونه ای برابر قرارداد یا هر چیزی که هست را به طرف آنها بیفکن . واجب نیست که بخواهید به تعهداتتان عمل بکنید بلکه عقلانی هم نیست. هر جا در قرآن خطاب پیامبر بود اما واژه ( اما تخافن ) داشت یعنی حواست باشد و پیشگیری کن . 👈منتظر وقوع خیانت نباش بلکه با احتمال عقلایی نسبت به وقوع خیانت اقدام کن . مخاطب تشخیص شواهد و قرائن و تصمیم در اینگونه آیات فقط است . اگر قرار است ایرانی و مسلمان باشیم و دل در گرو انقلاب داشته باشیم به هیچ عنوان نباید در هر چیزی که به مربوط نیست دخالت کنیم . خود رهبری اعلام می کنند و برنامه دارند . ✔️اشتباه است که در همه مفاد و عهدنامه با بخواهید انجام بدهید و یا یکطرفه لغو کنید . علی سواء 👈 به نحو برابر بدون تعارف در مورد برجام ما اشتباه کردیم . برخلاف بیانات رهبری که به شدت تاکید کردند که مرحله به مرحله ... تاریخی مردم ضعیف است و اینگونه فکر نکنیم که اینها که انقدر ناموفق بودند در انتخابات آتی خواهند باخت . گروهی یا رای نمی دهند یا به شعارهایی رای می دهند که برایشان دلپسند باشد . 🔴توجه :اغلب روشنگری ها بین خود حزب الهی هاست در خارج از خودمان روشنگری بین افراد خاکستری جامعه وجود ندارد . ما نتوانستیم با قشر خاکستری جامعه ارتباط بگیریم .یک حرکت و ابتکاری باید به خرج بدهیم که حرف ما به خارج از دایره خودمان برسد . 🔴 آیه ۶۰ انفال و اعدوا : تهیه کنید ، مهیا کنید مااستطعتم : ما موصوله ، ما موصوله عام است یا حالت ابهام دارد ، یعنی هر چه از دستت بر می آید . من قوه : اعم از نیروهای انسانی و نیروهای دیگر همه چیز را دور هم جمع کنید ، چه دانش ، چه وسیله و... بروید مهیا کنید من رباط الخیل : در مورد سامانه ها صحبت می کند . ترهبون به عدوالله و عدوکم : واضح است تا هم دشمنان پروردگار حساب ببرند و نوعی بازدارندگی و اقتدار پیش بیاید . من دونهم لا تعلمونهم ، الله یعلمهم : حتی کسانی که خودتان خبر ندارید از وجودشان و فقط خدا می داند که اینها با شما دشمن هستند .اعم از بعضی دولتها ، سرویس های جاسوسی ، بعضی موسسات بین المللی ... همه را شامل می شود . 🔴 آیه ۶۱ انفال و ان جنحوا للسلم : اگر دشمن برای شما بالش را باز کرد برای صلح و سازش و دوستی ، تو هم بر خدا توکل کن ✔️آیه ۶۰ و ۶۱ می گوید : جوری در موضع آمادگی و قدرت باش که تقاضای صلح و مذاکره از طرف دشمن باشد نه تو دشمن در برابر کسی که و قدرتمند است زانو میزند و آماده به مذاکره می شود . اصل صحبت آقا در هفتم حاج قاسم فقط یک جمله بود : . 🔴امام علی ( ع) در نامه ۵۳ نهج البلاغه : وقتی دشمن با پیشنهاد صلح به سمتت می آید فورا رد نکن ، لکن خیلی حواست باشد از دشمنِ بعد از صلح ، 👈چون گاهی دشمن نزدیک می شود برای غافلگیر کردنت مخصوصا بعضی ها که متخصص غافلگیر شدن هستند 😐 🔴 آیه ۶۲ اگر اراده کردند تو را گول بزنند خداوند مهربان برای تو کافیست . هر گاه عبارت " و ان یریدوا " را در قرآن دیدید ترجمه کنید : " اگر بخواهند " به قدری حواست جمع باشد و به روز و قوی باش که اگر اراده ای کردند شما باید از اراده آنها اطلاع داشته باشی . اراده قبل از تصمیم و تصمیم هم قبل از عملیات است . باید به اتاق عملیات دشمن باید سرک بکشی 👈بالاتر در اتاق تصمیم گیری دشمن 👈حتی بالاتر در اتاق تصمیم سازی دشمن سرک بکشی نباید فقط صبر کرد تا دشمن به سراغ ما آمد بگوییم چشم 🔴 نباید از نقش یاری مردم غافل شد ، با یاری مردم خیلی از مسائل حل می شود . ما را یا بلد نیستیم یا خیلی اهمیت نمی دهیم . اگر فضا مدیریت شود حتی اگر همه دشمنان جمع شوند هیچ کس حریف ما نمی شود .
نکاتی از جزء ده قرآن.pdf
69.6K
تدبر در برخی آیات جزء دهم
دقایقی پیش سه راکت به اسراییل شلیک شد که دو تا از گنبد آهنین گذشت و اصابت کرد.
اون آقاهه بود شعار میداد: تاقدسو پس نگیریم آروم نمیگیگیریم... آهش خیلی گیرا بوده،دمش گرم😅👌 اون موقع کل دنیا بش میخندیدن الان اون داره به کل دنیا میخنده ارسالی مخاطبین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رفقا اصرار دارند که از مطالب ارائه شده در برنامه تدبر در قرآن مسابقه بذاریم. بسیار خوب هر چند اصلا تو فکرش نبودم اما چشم لطفا با دقت فایل ها را گوش بدید و مطالعه کنید 🔹دور اول مسابقات هم زمان با میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام 🔹دور دوم همزمان با عید فطر ✅ جوایز مسابقات: اهدای کتاب ماقبل الشهاده(دوره دو جلدی) به ارزش ۱۵۰ هزار تومان به پنج نفر در هر دوره
🔴 آیه ۹۷ سوره توبه : الاعراب اشد کفرا و نفاقا کلمه اعراب در اینجا به معنی عربهای بادیه نشین است و مفرد آن " اعرابی " است . عربهای شهر نشین را " عرب "می گفتند . نسبتش را هم می گفتند " عربی " جمعِ اعراب میشود : اَعاریب یعنی بادیه نشینها اشد کفرا و نفاقا : در کفر و نفاق شدیدتر هستند . و اجدَرُ : اجدر یعنی لایق از جَدیر ( لایق ، سزاوار ) سزاوارتر اینها سزاوارتر هستند که حدود الهی را که پروردگار سبحان بر پیامبرش نازل می کند را ندانند ، پروردگار سبحان دانا و حکیم است . اصل بادیه نشینی و دوری از مراکز علمی و فرهنگی ، موجب دوری ما از فرهنگ و آداب دینی هم میشود . محیط اجتماعی و فرهنگی انسان ، در بینش و موضع گیری او در رابطه با حقایق و معارف بسیار موثر است . افراد ناآگاه و دور از فرهنگ ، آلت دست کافران و منافقان می شوند . با کلمه" اشد " می شود فهمید که این افراد ، حتی از خود کفار و منافقین هم بی منطق تر می شوند . اینجا بحث هم مطرح می شود ، اگر احساس می کنید ، در محیطی که هستید خیلی محیط مناسبی برای فرزندانتان نیست ، بر شما لازم است که هجرت کنید . مطمئن باشید که پرورگار سبحان در هجرت به شما توفیق می دهد و چه بسا روزی شما در هجرت قرار داده شده باشد . ✔️ هجرت حتما از یک شهر به شهر دیگر هم میتواند نباشد ، گاهی از یک کوچه به کوچه دیگر و یا یک محله به محله دیگر هم برویم که مباحث تربیتی و فرهنگی رعایت شود . شهید مطهری فرمودند : حتی فقه عالم و مجتهدی که در یک روستا دارد می فهمد از آیات و روایات ، با یک فقیهی که در قم ، نجف یا مراکز علمی دیگر استنباط می کند فرق دارد . 👈محیط بسیار موثر است . 🔴 آیه ۹۹ و من الاعراب : مِن بعضیه این آیه در کنار آیه ۹۷ می فرماید : اگر یک گروهی را داریم سرزنش می کنیم ، خوبانش را هم نباید فراموش کنیم ، بالاخره محیط اجتماعی موثر هست ، اما اختیار رشد را از انسان نمی گیرد . 🔴نکته : انفاق خالصانه در محیط های بی فرهنگ ، خیلی بیشتر مورد تقدیر و توجه پروردگار است . 🔴 طلاب محترم ، اهل علم ، مراکز تبلیغی و...حواسمان بیشتر به مناطق حاشیه ای باشد . اگر دنبال رشد هستیم هجرت کنیم ، خود را به مراکز علمی ، فرهنگی برسانیم ولی بعد برگردیم و مردم را آگاه کنیم . 🔴 متاسفانه بیشترین مراجعاتی که به حاشیه ها می شود در زمان انتخابات و برای رای جمع کردن است که این اشتباه محض است .