اون آقاهه بود شعار میداد: تاقدسو پس نگیریم آروم نمیگیگیریم...
آهش خیلی گیرا بوده،دمش گرم😅👌
اون موقع کل دنیا بش میخندیدن
الان اون داره به کل دنیا میخنده
ارسالی مخاطبین
رفقا اصرار دارند که از مطالب ارائه شده در برنامه تدبر در قرآن مسابقه بذاریم.
بسیار خوب
هر چند اصلا تو فکرش نبودم اما چشم
لطفا با دقت فایل ها را گوش بدید و مطالعه کنید
🔹دور اول مسابقات هم زمان با میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام
🔹دور دوم همزمان با عید فطر
✅ جوایز مسابقات:
اهدای کتاب ماقبل الشهاده(دوره دو جلدی) به ارزش ۱۵۰ هزار تومان به پنج نفر در هر دوره
#دلنوشته_های_یک_طلبه
#تدبر_در_برخی_آیات_جزء_یازدهم
🔴 آیه ۹۷ سوره توبه :
الاعراب اشد کفرا و نفاقا
کلمه اعراب در اینجا به معنی عربهای بادیه نشین است و مفرد آن " اعرابی " است .
عربهای شهر نشین را " عرب "می گفتند . نسبتش را هم می گفتند " عربی "
جمعِ اعراب میشود : اَعاریب یعنی بادیه نشینها
اشد کفرا و نفاقا : در کفر و نفاق شدیدتر هستند .
و اجدَرُ : اجدر یعنی لایق از جَدیر ( لایق ، سزاوار ) سزاوارتر
اینها سزاوارتر هستند که حدود الهی را که پروردگار سبحان بر پیامبرش نازل می کند را ندانند ، پروردگار سبحان دانا و حکیم است .
اصل بادیه نشینی و دوری از مراکز علمی و فرهنگی ، موجب دوری ما از فرهنگ و آداب دینی هم میشود .
محیط اجتماعی و فرهنگی انسان ، در بینش و موضع گیری او در رابطه با حقایق و معارف بسیار موثر است .
افراد ناآگاه و دور از فرهنگ ، آلت دست کافران و منافقان می شوند .
با کلمه" اشد " می شود فهمید که این افراد ، حتی از خود کفار و منافقین هم بی منطق تر می شوند .
اینجا بحث #هجرت هم مطرح می شود ، اگر احساس می کنید ، در محیطی که هستید خیلی محیط مناسبی برای فرزندانتان نیست ، بر شما لازم است که هجرت کنید . مطمئن باشید که پرورگار سبحان در هجرت به شما توفیق می دهد و چه بسا روزی شما در هجرت قرار داده شده باشد .
✔️ هجرت حتما از یک شهر به شهر دیگر هم میتواند نباشد ، گاهی از یک کوچه به کوچه دیگر و یا یک محله به محله دیگر هم برویم که مباحث تربیتی و فرهنگی رعایت شود .
شهید مطهری فرمودند : حتی فقه عالم و مجتهدی که در یک روستا دارد می فهمد از آیات و روایات ، با یک فقیهی که در قم ، نجف یا مراکز علمی دیگر استنباط می کند فرق دارد .
👈محیط بسیار موثر است .
🔴 آیه ۹۹
و من الاعراب : مِن بعضیه
این آیه در کنار آیه ۹۷ می فرماید : اگر یک گروهی را داریم سرزنش می کنیم ، خوبانش را هم نباید فراموش کنیم ، بالاخره محیط اجتماعی موثر هست ، اما اختیار رشد را از انسان نمی گیرد .
🔴نکته :
انفاق خالصانه در محیط های بی فرهنگ ، خیلی بیشتر مورد تقدیر و توجه پروردگار است .
🔴 طلاب محترم ، اهل علم ، مراکز تبلیغی و...حواسمان بیشتر به مناطق حاشیه ای باشد .
اگر دنبال رشد هستیم هجرت کنیم ، خود را به مراکز علمی ، فرهنگی برسانیم ولی بعد برگردیم و مردم را آگاه کنیم .
🔴 متاسفانه بیشترین مراجعاتی که به حاشیه ها می شود در زمان انتخابات و برای رای جمع کردن است که این اشتباه محض است .
🔴 آیه ۱۰۷ توبه
این آیه در مورد مسجد ضرار است .
یکی از شهدای شاخص به نام حنظله غسیل الملائکه که به پیامبر ایمان آورده بود و شب عروسیش متوجه شد پیامبر برای جنگ می رود ولی پیامبر (ص) مانع از او شد .
فردای آن روز که خواست به جبهه برود آب برای غسل پیدا نمی کرد ، و در جنگ شهید شد و پیامبر ( ص) همانطور که اشک در چشمانشان حلقه زده بود فرمودند : حنظله را دیدم که ملائک میان زمین و آسمان ، او را غسل می دادند .
پدر حنظله به نام ابوعامر اهل کتاب بوده ، نفوذ هم داشته ، ایشان مسجدی زیبا تاسیس می کند و پیامبر را برای افتتاح دعوت می کند ، پیامبر آن زمان در جنگ بوده ، ولی بعد از بازگشت از جنگ ؛ اولین کاری که کرد این بود که آن مسجد را خراب کرد و این آیه نازل شد .
ابوعامر هم اول رفت مکه و بعد به روم پناهنده شد و در نقش اپوزوسیون مدام مردم را علیه حکومت نبوی تحریک میکرد .
🔴 نکته اول : به شدت مراقب پولهایی که برای مخارج هیات ، مسجد و تاسیس و استمرار جلسات مذهبی می آید ، باشید . این پولها ، خیلی وقتها سلب توفیق از فرد می کند .
ما با تجسس مخالفیم ولی کسانی که مدام پولهایی را در هیات و مداحان و ... می آورند و اینها را بر اساس پول و ثروت و قدرت دور هم جمع می کنند ، باید مراقب اینها باشیم .
گاهی بعضی فرقه های موسوم به #شیعیان_انگلیسی با همین روش در بسیاری از شهرها هیات خیلی بزرگ و معروفی را هم طراحی کرده اند . به اسم امام حسین (ع) و مکتب ولی در اصل می بینیم آدمهای مساله دار که کینه دارند را جذب کرده اند .
👈اگر چنین مراکز فرهنگی تاسیس شد ، باید خراب شود ، باید این افراد را متفرق کرد ، دلسوزی الکی به خرج ندهیم ، با همین کارها الان از بزرگترین سرمایه های ما که خون امام حسین علیه السلام بود و ظهور امام عصر ارواحنا فدا بدترین قرائتها در حال رشد هستند .
همین هیات مساله دار که سال به سال سبکهای سینه زنی و روضه خوانی و اشعار بی محتواتر ، سخیف تر و سبک تر می شود و در زمینه ی مسائل مربوط به مهدویت و امام عصر همین بلایی که به نام حرکتهای یمانی و فرزند امام عصر ظهور کرده و یار جمع می کنند و ....
✔️مراقب جوانها و بچه های هیاتی و مذهبی باشیم ، سوالاتشان را بی پاسخ نگذاریم .
نکاتی از جزء یازده قرآن.pdf
56.8K
#نمودار تدبر در برخی آیات جزء یازدهم
تقدیم به کسانی که هیچ کس ندارند و یا کسانی را که دارند یادشان نیست به آنها این جمله کوتاه و صمیمی را بگوید:
قبول باشه🌷
تدبر۱۲، حدادپور جهرمی.mp3
8.48M
نکاتی از #جزء_دوازدهم قرآن
#حدادپور_جهرمی
#تدبر_در_برخی_آیات_جزء_دوازدهم
🔴آیه ۶ سوره مبارکه هود
دابه : به هر جنبنده ای میگویند
رزق : به معنی بخشش مستمر هست ، چه مادی ، چه معنوی
مستقر : یعنی جایگاه ثابت
مستودع : جایگاه موقت
پروردگار سبحان علم دارد و می داند که جایگاه ثابت رزق من وجایگاه موقتش کجاست که من باید به دنبالش بروم و چه کارهایی باید انجام بدهم .
✔️کسب رزق و روزی غم و غصه نمی خواهد ، تلاش و حرکت ، فکر و برنامه می خواهد و دقیقا به خاطر همین مساله والدین به اندازه ای که باید غصه مسایل تربیتی و مفید بودن فرزندان را بخورند ، خیلی لازم نیست که غصه چیزهایی را بخورند که پروردگار سبحان قول آن را داده و به عنوان یک سنت در دنیا جاری است .
پس هر روز به خودمان تاکید کنیم که :
✔️هرآنکس که دندان دهد ، نان دهد
لذا لازم نیست ، دست به هر کاری بزنیم .
🔴 سوال :
راههای ساده زیاد شدن رزق و روزی برای بنده ها چیست ؟
✔️ ۱ . تعقیبات نماز صبح
✔️ ۲ . پرداختن زکات و خمس
✔️ ۳ . ذکر استغفار ( استغفر الله ربی و اتوب الیه ) حداقل روزی ۷۰ بار
✔️ ۴ . ذکر صلوات : فوق العاده در جلب و جذب نعمتهای پروردگار سبحان کمک می کند .
✔️ ۵ . زمانی که احساس تنگنا کردید توسل به امام جواد علیه السلام است .
ولی آن چیزی که از این آیه باید استفاده کنیم اینست که رزق و روزی ما مشخص و معین است .
🔴 آیه ۹ سوره مبارکه هود :
فرح : شادمانی توام با تکبر
فخر : بالیدن و پز دادن است
مگر اینکه کسانی که صبر می کنند و عمل صالح انجام می دهند .
همه جای قرآن الا الذین ءامنوا و عملو الصالحات آمده ولی در این آیه می فرماید : الا الذین صبروا و عملوا الصالحات
✔️پس معلوم می شود که صبر مساوی با ایمان است و ایمان مساوی با صبر است .
در آیه ۹ : اَذَقنا یعنی کامیابی انسان فقط در حد چشیدن است ، اصلا به معنی خوردن و در پیش خود نگه داشتن نیست .
ما خیلی فقیریم .
یکی از اذکاری که وارد شده برای قنوت اینست :
یا من له الدنیا و الاخره ، اِرحَم من لیس له الدنیا و الاخره 🤲
ببخش کسی را که نه دنیا دارد ، نه آخرت
ما صاحب هیچ چیز نیستیم
با این وضع روزگار که دارد پیش می رود ، من و شما وقتی از میانسالی عبور کردیم همه کاره ی حساب ، کتاب و اموالمان می شوند ورثه .
✔️ نکته بعد اینکه ایمان ما به پروردگار نباید وابسته به کامیابی ها و شیرینی ها باشد . ایمان ما نباید بوی تجارت بدهد .
👈لیوس کفور : حساب ما با خدا فقط مربوط به دوران دست و دلبازی خدا نیست .
حواسمان باشد که نعمتها در دست انسانها دست به دست می شود و می چرخد .
یاس و نا امیدی مقدمه کفر و ناسپاسی است .
مایوس نباشیم و روحیه خود را حفظ کنیم .
🔴 آیه ۱۰ سوره هود :
انسان کم ظرفیت است ، و بلکه بهتر است بگوییم بی ظرفیت .
نه روزهای خوشی ابدی است و نه روزهای بدی .
شخصیت انسانها اغلب متزلزل و وابسته به حوادث بیرونی است ، نه کمالات درونی و اینگونه است که ما یا ( یاس و کفر ) داریم یا ( فرح و فخور ) داریم .
🔴 دنیا با همه سختی ها یک نقطه قوت دارد که هیچوقت آن را فراموش نکنید و آن اینست که
👈می گذرد ... تمام می شود ، هم خوشی هم ناخوشی
🔴یک نکته در مورد آیه ۱۱ :
آیه ۹ و ۱۰ هم مورد روزهای سختی حرف زد و هم در مورد روزهای شادمانی ، اما الاالذین صبروا در آیه ۱۱ در واقع نسخه #صبر را برای هر دو توصیه می کند .
معمولا از صبر در ناملایمات زیاد می شنویم ، اما این آیه علاوه بر آن صبر در خوشی ها را هم شامل شده است حواسمان به این ۴ نکته باشد :
✔️ ۱ . زیادی ذوق نکنیم ، زیادی مست نشویم
✔️ ۲ . خیلی پز ندهیم و فخرفروشی نکنیم ، این اصلا ماندگار نیست ، هر لحظه ممکن است از ما سلب شود .
✔️۳ . جوری مستی و فراموشکاری نکنیم که برنامه تدبیر برای روزهای سختی را یادمان برود .اتفاقا برای روزهای جنگ ، باید در صلح برنامه ریزی کرد و گرنه غافلگیر می شویم .
✔️ ۴ .در روزهای خوشی باید اتفاقا دفع خطر کرد و منتظر نمانیم که ایام سختی برسد . اگر روزهای خوشی را مدیریت کردیم، روزهای سختی را هم میتوانیم مدیریت کنیم .
نکاتی از جزء دوازده قرآن.pdf
59.3K
#نمودار تدبر در برخی آیات جزء دوازدهم
دلنوشته های یک طلبه
ی سوال فوق عرفانی! چرا سحری اینقدر میچسبه؟☺️
سحری میچسبه
چون یه زن پخته
سفره را انداخته
حتی تلویزیون هم رو شبکه ای که دعای سحر میخونه تنظیم کرده
بعدش صدامون میزنه
و ما هم مثل خانِ خانان
اولش هنگ میکنیم وقتی تو خواب میشنویم که «پاشو سحره!»
و اگه خدا نخواد به دادمون برسه اون لحظه، تو خواب میگیم «به سحر بگو بعدا خودم بهش میزنگم!!»
ولی
خدا رحم میکنه و فقط غر و لند میکنیم که باشه، فهمدیم، حالا پامیشم
بعدش هم پامیشیم و با دست و روی نَشُسته
بر سر سفره نزول اجلال فرموده
و با همان چشمانی که نیمه خمار نگهش میداریم تا خدایی نکرده خواب از چشمانمان نپرد
خورشت را روی برنج میریزیم و
قاشق را دو برابر حجم مصوبش پر کرده و
دهان را باز کرده و
چنان میفرستیم تهِ حلق و معده مان
که انگار قرار است فردا کوه جابجا کنیم
قاشق اول
قاشق دوم
قاشق ...
تا اینکه بشقاب دوم را میخواهد زحمتش را بکشد و پر کند
مظفرانه صدا کلفت کرده و میفرماییم: فقط ته دیگ!
ته دیگ را گذاشته و روی آن آب خورشت ریخته و اندکی هم بلندش میکند تا زیرش هم آب خورشت فرا بگیرد تا خدایی نکرده آقای خانه ته دیگ خشک از حلقوم پایین نکنند و خاطرشان مکدر نگردد
بعدش هم دو سه تا لیوان آب و
عرق خاکشیر و تخم شربتی و بیدمشک را علی برکت الله و ... الیه المصیر !
جسارتا
ببخشید
پایان بخش برنامه هم تکیه بر بالشت و همانجا لم دادن و
با باد گلویی از تهِ اعماق، اعلام رضایت و خرسندی خود را از سفره و سفره دار اعلام مینماییم!
بله
باید هم سحری خوشمزه باشد
به این ترتیب، خیلی هم باید خوشمزه باشد
اما
لااقل
تشکری
تقدیری
دستت درد نکندی
خدا از خانمی کمت نکندی
تو بهترین هستی ای
قربان دستانت برومی
چیزی
والا
پیش خدا که گم نمیشود
بلکه #زن خوشحال شود و دلش خوش بشود که مردش
آقای بالا سرش
بیشتر از خمیازه و بادگلو و سفره جمع نکردن،
محبت و توجه هم بلد است
انسانیت حالیش هست
دوستش دارد💝💕💘
#حدادپور_جهرمی
#دلنوشته_های_یک_طلبه
دلنوشته های یک طلبه
نکاتی از #جزء_سیزدهم قرآن #حدادپور_جهرمی
رفقا تمنا میکنم همه این فایل را گوش بدهند👆
نکاتی از جزء سیزده قرآن.pdf
67.4K
#نمودار تدبر در برخی آیات جزء سیزدهم
#تدبر_در_برخی_آیات_جزء_سیزدهم
🔴 آیه ۵۳ سوره یوسف
با توجه به مفاد آیات قبل که به آن سیاق هم می گویند چنین متوجه می شویم که این عبارات حضرت یوسف باشد .
چند حالت در قرآن برای نفس بیان شده است :
✔️ اماره
✔️ لوامه
✔️ مطمئنه
👈نفس اماره : به سوی زشتی امر می کند .اگر در بعضیها تقویت شود و فقط بخواهند به حالت اماره نفس توجه کنند یواش یواش گناهکار می شوند و در گناهان غرق می شوند .
👈نفس لوامه : ملامت می کند .
قدر نفس لوامه را باید دانست .
آیت الله فاطمی نیا می فرمودند : یکی از راههایی که باعث می شود که بفهمیم گناهکار حرفه ای هستیم یا نه اینست که بعد از گناه ، ناراحت بودیم یا وجدان درد داشتیم ، می فهمیم که حرفه ای نشدیم و راه برای توبه فراهم تر هست نسبت به کسانی که به راحتی گناه را توجیه می کنند .
👈 نفس مطمئنه : تسلیم وسوسه نشدن و همیشه محکم ایستادن
حضرت یوسف گفت : من خودم را تبرئه نمی کنم ، هر چند گناهی انجام نداده ام اما نفسم را هم تبرئه نمی کنم که بگویم هیچوقت ، هیچ گناهی انجام نداده ام .
گناه پیش می آید ، اگر ما زرنگ باشیم ، نفس لوامه ما زنده باشد که باعث شود توبه کنیم ، اگر غیر از این باشد باید پناه ببریم به خدا .
امام سجاد در مناجات خمس عشر مناجات الشاکین ، ۱۵ خطر نفس را بیان کرده که پیشنهاد می شود حتما مطالعه کنید .
۴ تاکید در این آیه به کار می رود که به ما بگوید که خطرناکترین موجود برای ما خودمان هستیم .
✔️ ۱ . انَّ : انَّ النَّفس ...
✔️ ۲. لام تاکید : لاماره
✔️ ۳ . صیغه مبالغه : اماره
✔️ ۴ . جمله اسمیه : ان النفس لاماره بالسوء الا ما رحم ربی
واجب است بدانیم بزرگترین و خطرناکترین موجود و دشمن علیه سرنوشت خودمان ، خودمانیم .خیلی از مسائل ربطی به شیطان یا آمریکا و اسرائیل ندارد .
راه حل چیست ؟
راه حل فقط شرکت کردن در درس اخلاقهای عمومی نیست ، چون نهایتا اینها برای ما حال خوش می آورد ، خیلی اوقات باعث ترک کردن نقاط ضعف و گناهان نمی شود .
راه حل اینست که نقاط قوت و ضعف را یادداشت کنیم و برای آنها برنامه ریزی کنیم .
مثلا کسی که نقطه ضعفش چشم چرانی است ، باید از سرچشمه مواظب باشد و فقط قسم نخوریم و توبه نکنیم بلکه دنبال راه حل باشیم .
🔴 ترک گناه بسیار آسانتر و راحت تر از توبه کردن است 🔴
کسی که در راه ترک گناه تلاش کند ، ثواب توبه کار هم برایش می نویسند .
🔴 آیه ۵۴ سوره یوسف
در تفسیر مجمع البیان ذیل همین آیه می فرماید :
یوسف (ع) وقتی می خواسته از زندان بیرون بیاید ، چند جمله بالای در زندان نوشت که ما که آزاد هستیم اصلا حواسمان به این جملات نیست .
حضرت یوسف نوشتند :
✔️ ۱ . هذا قبور الاحیاء : اینجا گورستان زنده هاست ، اگر آدم میمرد و در قبر دفن میشد خیلی راحت تر بود که حالا بخواهد زنده باشد و در یک گورستان جمعی دیگر زندانی شود .
✔️ ۲ .بیت الاحزان : خانه غمها
تا برای کسی پیش نیاید نمی داند این حالت یعنی چه
بارها شده در امر مشاوره و تحقیقات با زندانی ها ، این بیت الاحزان بودن را در همه آنها دیدم .
✔️ ۳ . تجربه الاصدِقاء : محل آزمودن دوستان که ببینی چه کسی به دادت می رسد و چه کسی به دادت نمی رسد .
✔️۴ . و شماته الاعداء : محل شماتت توسط دشمنان ماست ولو با زبان دلسوزی ولی در کلامش شماتت موج می زند .
خواهش می کنم هر کسی را که زندان رفت ضرورتا آدم بد و منفی حساب نکنید بسیاری به خاطر جرائم غیر عمد به زندان افتاده اند و یا ورشکست شده اند .ممکن است برای همه ما به نحوی اتفاق بیفتد .
🔴 ۷ وظیفه انسانی و اجتماعی برای ما
و ۳ وظیفه برای کسانی که در زندان هستند
۳ وظیفه برای روحانیون و مشاورانی که با زندانیان در ارتباط هستند گوشزد می کنم :
👈وظیفه انسانی و اجتماعی ما حداقل این ۷ مورد است :
✔️ ۱ . اگر می توانیم کار و شغل مختصر برای کسانی که سوء سابقه دارند فراهم کنیم کوتاهی نکنیم .
✔️ ۲ . خیلی مخفیانه و آرام و بدون چشمداشت و محترمانه به خانواده های زندانیان جرائم غیر عمد و عمد کمک کنیم .
✔️۳ . وقتی فرد تازه آزاد شده در جمع ما هست یا فرزند آنها را می بینیم خیلی خیره نشویم و به هم نشان ندهیم .
✔️ ۴ . رفتار و حرف زدن ما با آنها نباید بوی بی اعتمادی بدهد . وقتی حرفی می زند ، خیلی عادی رفتار کنیم .
✔️ ۵ . تا آمدند در رابطه با عزیزانشان برای کار ، ازدواج ، دانشگاه و... تحقیق کنند ، شما به عنوان نکته اول یا دوم فورا دست روی سابقه دار بودن فرد نگذارید . از توانمندی خود فرد صحبت کنید .نقاط مثبت را بگوییم نه اینکه یک فرد سابقه دار در فامیلشان هست
✔️ ۶ . اگر فرد یا خانواده زندانی سراغ داریم که علیرغم پیش آمدن همه مشکلات ، هنوز پای نظام و انقلاب ایستاده اند بیشتر حواسمان به اینها باشد و کمکشان کنیم .
✔️ ۷ . هر شب برای آزادی آنها مخصوصا آنهایی که نمی توانند بی گناهی خود را ثابت کنند دعا کنیم . مخصوصا اگر زندانیان خانم هم باشند .
👈 ۳ نکته برای برادر و یا خواهرانی که در زندان هستند :
✔️ ۱ . حداقل تا زمان سپری شدن دوران محکومیت یک هنر یا یک رشته ورزشی را تمرین کنید ..
✔️ ۲ . چه مقصر بوده اید یا نه ، کینه خود را در همان زندان بگذارید و بیرون بیایید . تمرین و تلاش کنید که یک انسان سالم و آرام از حبس بیرون بیایید .
✔️ ۳ . از نظر ظاهر و روحیه در ساعات ملاقات با خانواده ها طوری عمل کنید که به خانواده روحیه بدهید . اینطور نیست که آنها در بیرون از زندان با شادی زندگی کنند .
👈 ۳ نکته به روحانیون و مشاورینی که با زندانیان در ارتباط هستند :
✔️ ۱ . فورا برای اینکه بخواهید به زندانیان روحیه بدهید از مدت زمان زندانی امام موسی کاظم (ع) و امام حسن عسکری( ع) و امام جواد ( ع) صحبت نکنید . مقایسه اشتباه است .
✔️ ۲ . فقط از توبه حرف نزنید ، یک بار در رابطه با توبه بگویید . این اشتباه است مباحث خیلی مهمتری هست که باید کار و تحقیق و صحبت کنید .
✔️۳ . برای اینکه بخواهیم به آنها روحیه بدهیم شوخی های سخیف جنسی با آنها انجام ندهیم ،در کلام جوکهای زننده جنسی تعریف نکنیم . اینکار اشتباه است حتی ممکن است باعث در فشار و سختی قرار دادن آنها شود و یا ذهنشان در گیر شود . مهربان و باوقار باشیم و آنها را نصیحت نکنیم .
AUD-20210427-WA0032.
8.28M
نکاتی از #جزء_چهاردهم قرآن
#حدادپور_جهرمی
#تدبر_در_برخی_آیات_جزء_چهاردهم
🔴جزء چهاردهم قرآن کریم با سوره مبارکه ی حِجر آغاز می شود .
حجر نام یک شهر بوده که قوم ثمود ( قوم حضرت صالح ) در آنجا زندکی می کردند .
چون محصور در سنگ بوده و خانه ها و کلا شهرشان سنگی بوده و در دل کوه ها خانه ایجاد کرده بودند به آنها شهر حجر می گفتند .
اسم این سوره برگرفته از آیه ی ۸۰ این سوره است که فرمودند :
" ولقد کذب اصحب الحجر المرسلین "
"اصحاب حجر پیامبرانشان را تکذیب کردند "
اغلب مطالب این سوره در رابطه با تهمت و تمسخر کفار نسبت به پیامبر است و همچنین دستور به صبر دادن به پیامبر و گذشت کردن و در اصل نوعی دلداری و آرامش دادن به پیامبر در برابر هجوم مخالفان است که بعد از وفات حضرت خدیجه (س) و حضرت ابوطالب تشدید شده بود این سوره نازل شد .
🔴 آیه ۸۰ سوره حجر
دو احتمال در رابطه با مرسلین در تفاسیر قید شده است :
✔️ ۱ . قوم ثمود فقط یک پیامبر (حضرت صالح ) نداشت ، بلکه پیامبران دیگر هم داشتند .
✔️۲ . احتمال دوم که علامه طباطبایی هم در المیزان فرمودند ، اینست که تکذیب یک پیامبر ، موجب تکذیب همه انبیا می شود . به همین دلیل فرمودند : مرسلین
🔴 آیه ۸۱
ما هیچ پیامبری بدون معجزه نداشتیم و حتی معجزه ها متعدد بوده و تکرار میشده ، به فراخور حال و دانش و سطح فکر و اندیشه مردم و صلاح پروررگار سبحان ، معجزه نازل میشده است .
فکانوا عنها معرضین : اینها رویگردانی کردند از حضرت صالح ، کسی از پیامبر ، دینش و از اعتقاداتش روی برمیگرداند که یا برایش اهمیت نداشته باشد و یا دوست داشته باشد که اهمیت ندهد ، در هر حال بی توجهی کردن و اعراض از دین یکی از مطالبی است که قرآن در مورد آن بسیار حساس است.
🔴 آیه ۸۲
اینها در دل کوهها صنعت خانه سازیهای مدرن و بسیار باشکوهی را برقرار کرده بودند .جالب است که غارنشین نبودند بلکه به نوعی از صنعت و تمدن کوه خواری و استحکام سازی استفاده کرده بودند در مسیر آسایش و امنیتشان و به این تکنولوژی رسیده بودند .
جالب است که گفته نشده " فی الجبال "
گفته شده : از کوه خانه می ساختند ، این ارزش کار آنها را نشان می دهد که در این مساله خبره بودند .
✔️بحث بعدی اینست که درصد و میزان امنیتشان را به بالاترین حد ممکن رسانده بودند طوری که قرآن برای آنها از واژه "امنین " استفاده می کند .
بعد از اینکه آیات پروردگار را تکذیب کردند مخصوصا مساله پی کردن ناقه صالح را انجام دادند می گفتند : پس کی عذاب نازل می شود ؟
که حضرت صالح در جواب فرمودند : اگر تا ۳ روز توبه کردید این مساله از شما برداشته میشود ولی اگر توبه نکردید ، عذاب پروردگار ، اول اینست که در سه روز رنگهای شما تغییر می کند و بعد هم نابود میشوید و آنها باز هم تمسخر می کردند و توجهی به سخنان حضرت صالح نمی کردند .
🔴 آیه ۸۳
هر گاه کلمه مصبحین در این آیه و یا آیه ۸۱ سوره هود :" الیس الصبح بقریب " را می شنوم بدنم می لرزد .
👈خیلی باید مراقب سحر و بین الطلوعین باشیم .خیلی اذکار و اوراد برای آن لحظات وارد شده است .
امیرمومنان علی علیه السلام بین الطلوعین را کاملا به تسبیح پروردگار سبحان می پرداختند .
اغلب عذابها هم در این ساعتها بر اقوام ستمگر وارد می شود .
🔴 آیه ۸۴
فما اغنی : بی نیازشان نکرد آنچه کسب کرده بودند .
👈هر مال و سرمایه ای انسان را بی نیاز نمی کند .خانه های عجیب و غریب ساخته بودند که از بلایای طبیعی در امان باشند ، اما توسط یک صیحه بسیار بلند و وحشتناک از پا در آمدند و نابود شدند .
✔️بترس از مال و شمشیر و وسیله ای که اول سر خودت را به باد بدهد.
🔴 نکته
سروران محترم شما چه هنری دارید ؟ چه نقطعه ضعفی دارید ؟
هنرها ، نقطه قوت ها و توانمندیهای ما اگر درست استفاده نکنیم ، مصداق آیه ۸۴ می شود .
این آیه را هیچوقت فراموش نکنیم .
مطلب دیگر اینکه اگر خدای نکرده کسی دلش می خواهد به سمت گناه حرکت کند ، گناه کند ؛ چرا آیات پروردگار را تکذیب می کند ، این بدتر است .
امام جعفر صادق ( ع ) از گذرگاهی رد می شد به جوان شرابخواری هم که شراب در دستش بود برخورد کرد ، وقتی به هم رسیدند ، جوان رو کرد به سمت دیوار ، امام صادق ایستاد و سلام کرد و یک جمله گفت .
فرمود : در هر حالی هستی به ما پشت نکن که بد بخت می شوی
جوان رو کرد به امام صادق علیه السلام .حضرت فرمود که در کوزه ای که همراه داری چیست ؟ جوان خواست دروغ بگوید که خود را نجات دهد ، گفت در داخل کوزه شیر هست .
امام صادق فرموند : کمی شیر برای بنده بریز .
جوان مضطرب وقتی کوزه را خم کرد با کمال تعجب دید که از کوزه شیر بیرون ریخت .
و بعد امام صادق ( ع ) از او پرسید : امام تو کیست ؟
جوان با چشم گریان متوجه قضیه شد و گفت : امام من همان کسی است که شراب سرخ یمن را تبدیل به شیر سفید می کند .
حضرت فرمودند : برو بیشتر مراقب خودت باش و در هر حال هستی به ما پشت نکن . توبه کن 😭
من و شما اگر گنه کار حرفه ای نشده باشیم و همچنان نفس لوامه ، ما را ملامت می کند این نشانه بسیار خوبی است .
#تدبر_در_برخی_آیات_جزء_پانزدهم
🔴 جزء پانزدهم قرآن کریم ، سوره مبارکه الاَسراء که به آن " الاِسراء " می گویند اما آن فعلی که در آیه اول به کار برده شده در واقع کلمه " اَسری " است .
این سوره ۳ اسم دارد :
✔️۱ : به جهت کلمه اول سوره که " سُبحن " است به آن سوره " سبحن " هم می گویند .
✔️۲ : ماجرای "اسری " که سفر در شب یا سیرشبانه معروف است .
✔️ ۳ : به خاطر بازگو کردن داستان بنی اسرائیل به آن سوره " بنی اسرائیل " هم می گویند .
در روایتی زیبا از امام صادق علیه السلام نقل شده : هر کس سوره بنی اسرائیل را در شبهای جمعه تلاوت کند ، نمی میرد مگر اینکه امام عصر ارواحنا فداه را درک می کند و از اصحاب حضرت می شود .
🔴نکته : متاسفانه بیشتر تفاسیر معاصر این آیات را حمل بر معراج کرده اند با وجودیکه ظاهرا معراج با " اسری " با هم فرق دارند .
معراج صعود عمودی است ، یک مساله مکانتی است .
اما " اِسری " یک سیر افقی ،یا مکانی است .
از نقطه A به نقطه B پیامبر منتقل می شود .
در آیه ۱ هم آمده از مسجد الحرام به سوی مسجد الاقصا که با معراج فرق می کند .
در جای جای قرآن وقتی از خاتم پیامبران که بالاترین انسان از حیث شرف و معنویت و... است می خواهد صحبت کند از ایشان به نام " عبد " نام می برد و حتی در نماز می خوانیم :
" اشهد ان محمدا عبده و رسوله "
یعنی هر اتفاق افقی یا عمودی ، می خواهد معراج باشد یا اسری برای انسان بخواهد بیفتد باز باید " عبد " باشد .
👈یعنی باید انسان به مقام عبودیت برسد .
عبودیت مقدمه حرکت معنوی است .
وقتی عبد شدیم ، زمینه دریافت های معنوی را هم پیدا می کنیم .
عبد یعنی گوش به فرمان پروردگار بودن است .
🔴 در سیر الی الله شب موضوعیت دارد
" لیلا : به صورت نکره ذکر شده است یعنی یک شب نبوده ، بلکه تکرار می شده ، همچنان که پیامبر یک بار به معراج نرفته و چندین مرتبه بوده سیر شبانه هم به صورت مکرر بوده است .
در سوره مزمل ( آیه ۶ ) هم می خوانیم :
ان ناشئه الیل هی اشد وطئاو اقوم قیلا
ناشئه الیل : قیام و قعود و نشئه شبانه ، اذکار و اوراد شبانه
در قرآن ۷ مرتبه به شب قسم یاد شده است و این اشاره به جایگاه والای شب دارد .
بر خلاف تصور ما ، شب فقط مایه آرامش برای انسانها نیست ، تا جایی که امام سجاد (ع) به خدمتکارشان دستور دادند بین الطلوعین حیوانات را ذبح نکند ، چرا که خداوند سبحان شب را برای همه مایه آرامش قرار داده است .