eitaa logo
دلنوشته های یک طلبه
88.5هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
669 ویدیو
125 فایل
نوشتارها و رمان های محمد رضا حدادپور جهرمی ادمین: @Hadadpour سایت عرضه آثار: www.haddadpour.ir توجه: هر نوع استفاده یا برداشت و کپی و چاپ مستندات داستانی چه به صورت ورد یا پی دی اف و ... و حتی اقتباس برای فیلم‌نامه و تئاتر و امثال ذلک جایز نیست.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 آیه ۲۱ سوره مبارکه طور اَلَتناهُم : از ریشه الت و یا لَوَتَ به معنای نقص و نقصان ، به خاطر الحاق فرزندان به پدران چیزی از اجر پدران کم نمی کنند . رَهین : به معنی مرهون مرحوم علامه در المیزان فرموده هر شخصی نزد خدا در مقابل عمل خود مقبوض و محفوظ است تا به جزای عمل خود از نظر ثواب و عقاب برسد . ✔️ همراهی و علاقه به نسل و فرزندان از لذت های بهشتی است و در آخرت هم وجود دارد . اماطبیعتا کسی این نعمت شامل حالش می شود که : ✔️ ۱ . خانواده اش اهل تربیت شده باشند . خانواده نااهل در بهشت به فرد ملحق نمی شوند . ✔️۲ . از همراهی هم در دنیا لذت برده و راضی باشند ✔️۳. دلشان بخواهد در آخرت هم با هم باشند ✔️ ۴ .در روز قیامت که هر کسی از دست پدر و مادر و.... فرار می کند اینقدر فرد از فرزندی که تربیت کرده خیالش راحت باشد که از فرزندش فراری نباشد . 👈 باید کارمان درست باشد که از آثار نیک اعمالمان این قرار بدهند که نسل و ذریه ما در فردای قیامت به ما ملحق شود . 🔴 آیه ۲۶ طور رمز این نعمت و دور هم جمع شدن در آیه ۲۶ سوره مبارکه طور مطرح شده از آیه ۲۱ تا ۲۶ اگر به ترجمه توجه کنید یک گفتگو بین بهشتیان مطرح شده و یکی از بزرگترین دلایل محوری بهشتی شدن افراد اینست : قالو انا کنا قبل فی اهلنا مشفقین ما در دنیا نسبت به خانواده خیرخواه بودیم یعنی آنها را درست تربیت می کردیم برای مردم مفید و در دنیا و آخرت سالم تربیت کردیم . فی اهلنا : در میان خانواده و اهلبیت فرد مشفقین جمع مشفق ، ترسان ، هراسان بیمناک از بازخواستی الهی در پایان عمر و پیامد اخروی اعمال آیه ۲۶ سوره طور رمز در قیامت با خانواده بودن را این میداند : ✔️ اولا کلید این بهشت را باید در دنیا جست ✔️ ثانیا دلسوزی و شفقت و دغدغه مندی در مورد خانواده ، کلید بهشت است . ✔️ بسیاری از افراد فکر می کنند دغدغه خواب ، خوراک ، مسکن و .... برای فرزندان داشته باشند کافیست و فقط فکر آسایش هستند اما به فکر آرامش روحی نیستند . آسایش وقتی محقق شود ، نفس ارضاء می شود اما آرامش وقتی محقق شود ، روح اشباع می شود. آسایش صفات جسم است به دنیا و ظاهر برمی گردد ، اما آرامش صفت روح است . ✔️ بسیاری از خانواده ها قربانی مسوولیت ها و دغدغه های اجتماعی پدر و مادر شده اند تا جاییکه فرزندان دارند و همسرانشان یک همزیستی مسالمت آمیز دارند و از شکل همسری خارج شده است . پیامبر اکرم ( ص) : نشستن مرد ، نزد خانواده اش در پیشگاه خدا از اعتکافش در مسجد نزد من محبوبتر است . ( تنبیه الخواطر . ج ۲ . ص ۱۲۲ ) 👈پیش خانواده بودن هم به معنی مدام منت گذاشتن نیست . برطرف کردن نیازهای خانواده و در کنار آن ها بودن به معنی وقت تلف کردن نیست . ✔️ امان از مادری که اجتماع را بر خانواده و احساسات اجتماعی را بر خانواده و همسر و فرزندانش ترجیح دهد. نقش مادر در خانواده نقش نخ تسبیح است . در کتاب به این نکته خیلی تاکید کرده ام . هیچکس منکر نقش زن در اجتماع نیست ولی تا جایی که فرزندان نگیرند و همسران نسبت به همدیگر نگیرند و ارجحیت بر اجتماع و شغل نباشد . دردناک است که به خاطر شغل خانمها گاهی اصلا ازدواج نمی کنند (مثل سلبریتی ها ) و یا وقتی ازدواج می کنند زیر بار مسوولیت فرزندآوری و تربیت فرزند نمی روند .
✔️ دغدغه مند بودن با مدام نگران بودن فرق دارد ، کسی که دغدغه داردعلاوه بر اینکه به فکر است زحمت می کشد و به دنبال حل مساله می رود ، اما کسی که نگران است دستپاچه است . 🔴 آیه ۶ سوره مبارکه تحریم در ادامه بحث خانواده در جزء ۲۸ قرآن کریم در سوره تحریم آیه ۶ می فرماید : ای کسانی که ایمان آوردید خود را و خانواده خویش را از آتش دوزخ نگه دارید . از صفات آتش دوزخ اینگونه است که مردم دل سخت کافر و سنگ ، آتش افروز جهنم هستند . یعنی جهنمی که هیزمش مردم و سنگهای خارا هستند . قُوا : فعل امر است ، نگه دارید وَقود : افروخته شدن آتش حِجاره : سنگ ها ، مفردش می شود حجر غِلاظ : جمع غلیظ ضد رقیق ، منظور نوعی از خشونت و سختی در اعمال شِداد : جمع شدید ، سخت و محکم ؛ منظور قوی بودن است . ✔️ در آیات متعدد از قرآن به رسالت انسان در برابر خانواده اشاره شده ( سوره طه آیه ۱۳۲ ، سوره شعراء آیه ۲۱۴ ، سوره لقمان آیه ۱۷ و ...) مطرح شده . یکی از دغدغه قرآن که همان دغدغه خداوند سبحان می باشد بحث در رابطه با است و حفظ خانواده و دغدغه داشتن در مورد خانواده . ✔️ایمان داشتن صرف کافی نیست حفظ هر فرد اولین مرحله تربیت برای خانواده و فرزند محسوب می شود . قوا انفسکم : اول خودت را حفظ کن و اهلیکم‌ : و بعد خانواده اصلاح خودمان و بستگان بر اصلاح جامعه از طریق جهاد با کفار که در آیه ۹ این سوره آمده اولویت دارد . ✔️ایمان به معاد و دوزخ نقش مهمی در ایجاد تقوی چه در خودمان و چه در خانواده دارد . چرا ناراحت می شویم از قبر و قیامت و مرگ و...صحبت کنیم .اگر ناراحت می شویم بدانیم یک جای کار می لنگد . ✔️ اول نفس انسان سرکش است و نیاز به حفاظت دارد و بعد تربیت خانواده به عهده خودمان است هیچ پایگاه بسیج ، هیات ، مدرسه و ... اولویت بر ما در تربیت خانواده ندارد . و دیگر اینکه هیچکس مثل ما ، فرزندمان را تربیت نمی کند . ما می توانیم و حرف ما در فرزند ، از حرف دیگران اثرگذارتر است . ✔️ در رابطه با ملائکه ای که در جهنم کار می کنند نکته مدیریتی جالبی در این آیه وجود دارد . در مدیریت مسئول هر کار ، باید با آن کار سنخیت داشته باشد . اگر مسئول جهنم غلاظ و شداد نداشته باشد یا خودش اذیت می شود یا آن کاری که باید انجام دهد و رسالتی که به عهده دارد ، درست انجام نمی دهد . 👈 هر کسی ، سر جای خودش ✔️در ایام انتخابات هستیم ، بعضی ها احساس تکلیف الکی نکنند . بعضی کاندیداها مخصوصا آنها که ادعای انقلابی گری و اصولگرایی دارند ، متاسفانه دچار خطای محاسباتی میشوند. یک مقدار فکر کنیم . اگر جای خودمان را درست تشخیص ندهیم و سر جای دیگری بایستیم دو گناه کرده ایم : ✔️یک : کاری که وظیفه اصلی ما بوده انجام ندادیم و زمین مانده ✔️دو : سر جای مردم را غصب کردیم . بنابراین تشخیص اینکه کجا ، جای من است و تشخیص وظیفه و تکلیف از عمل کردن به آن وظیفه و تکلیف به مراتب مهمتر و سخت تر است . عزیز گرانمایه ای که در صحنه انتخابات حاضر میشوی، فارغ از دعوت دوستان و گروه های مردمی، آیا تکلیف اصلی شما همین است؟ به جای اینکه مرتب از احساس تکلیفشان پرده برداری کنند، لطفا توضیح بدهند که چطور تکلیفشان را اینگونه تشخیص دادند؟!
وبینار آموزشی: «آشنایی با الفبای سواد رسانه» چهارشنبه و پنجشنبه ساعت ۲۲ لینک دعوت: https://www.aparat.com/kanoon_namaz.ilam/live باتشکر از بچه های دانشگاه ایلام🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 صفحه ۵۶۴ سوره قلم از آیه ۸ تا ۱۴ ✔️ حتی اگر پیامبر خدا هم باشی باید مراقب اطرافیانت و روابطت باشی و ارتباط با دفترت ، مسئولینی که به آنها کار محول کردی ، مشاورینت و...‌باید با حساب و کتاب قرآنی آنها را انتخاب کنی والا هم خودت ضربه می خوری و هم حکومت اسلامی و هم وضعیت مردم به هم می خورد . چه بسا در این آیات به افرادی اشاره می کند که هم نباید به آنها رسانه داد و هم نباید موقعیت کاری قابل توجهی واگذار کرد چه برسد که به آنها موقعیت و یک قوه یا نهاد را در ید قدرت آنها بگذاریم . در این آیات حدودا ۱۲ مورد معیار و ملاک از آنهایی که نباید با آنها ارتباط داشت یا نباید به آنها داد ، کسانی که برای خانواده و جامعه مضر هستند ذکر شده : ✔️ ۱ .فلا تطع المکذبین ( آیه ۸ . قلم ) با آنهایی که دروغگو هستند ، مکذبین به هر کسی که هر حقیقتی را نادیده بگیرد هم در دسته مکذبین است . کسی که مردم را فقط در زمان انتخابات یادش بیاید و از ظرفیت و خواست مردم در دیگر اوقات چشم پوشی می کند به نحوی این فرد مکذبین محسوب می شود . ✔️ ۲ .ودوا لو تدهن فیدهنون (آیه ۹) اهل نرمش و تساهل تسامح نباشد یکی از کسانی که نباید به آنها رای بدهیم کسانی هستند که اهل نرمش و تساهل هستند . کلمه یدهنون از ماده مداهنه در اصل دُهن به معنی روغن می آید .و این تعبیر بار منفی دارد و در رابطه با انعطاف های مذموم و منافقانه به کار برده می شود ، اصلا نرمخویی بحث دیگری است . ✔️ ۳ . و لا تطع کل حلاف مهین ( آیه ۱۰ ) حَلاف : کسانی که زیاد سوگند می خورند ، آدمی که صاف و صادق باشد مدام سوگند نمی خورد مهین : افراد فرومایه و کم فکر ، کسانی که کاری را که حتی اعتقادی ندارند ولی به خاطر لجبازی انجام می دهند و جامعه را به دردسر می اندازند . کسی به فرومایه بودن خود اعتراف نمی کند ، ولی از ویژگی های افراد فرومایه اینست که با وجود این که کوچکند مطالبه جاهای بزرگ می کنند و ذات و فکر کوچک خود را نمایش می دهند . باید مسئولیت را به اندازه رزومه مطالبه کرد . باید در حد و اندازه توان قول بدهیم . در غیر این صورت از پستی و کوچکی ذات پرده برده داری می کنیم . ✔️ ۴ .هماز مشاء بنمیم : هماز : کسانی که خیلی اهل غیبت و بدگویی باشند از ماده هَمَزَ به معنای عیبجویی و غیبت کردن است . گاهی فردی نقد منصفانه می کند و گاهی شروع می کندبه عیبجویی و آبروی کشور و انقلاب را در دنیا ریختن در مناظرات افرادی که بیشترین حرفهای ناجور را به هم نسبت می دهند مصداق هماز محسوب می شوند ‌. ✔️ ۵ و ۶ . مشاء بنمیم : آنهایی که اهل دو به هم زنی باشند . ایجاد درگیری و خصومت بین مردم می کنند . هر کس آحاد مردم را برخلاف منویات مقام معظم رهبری به هم می زند که فضا را چند قطبی نکنید بلکه برنامه ارائه بدهید ،هر کس اینگونه باشد هر چقدر هم بیانش درست باشد ولی چون تبعات اجتماعی سنگین_ در شرایط بسیار حساس جامعه که نیاز به آرامش داخلی داریم _ از هر جناحی باشد مطرود قرآن است و نباید به او رای داد . یک اخلاق و روشی دارد به معنی این نیست که نباید کم بیاورم به معنی دفاع از حق به هر قیمتی نیست. نباید شامل هماز مشاء بنمیم شد . ✔️۷ .مناع للخیر : آنهایی که مانع کار خیر هستند . مردم نیازهایی دارند ولی او شعارهای دیگری مطرح می کند یا مردم نیاز به یک نفر دارد که مانند حضرت ابراهیم وسط آتش بیاید و مردم و ایران را نجات دهد اما دقیقا از همان جناح افرادی برای عرض اندام و معرفی خودشان رقابت می کنند . با وجودی که می دانند نمی توانند جلب آرای عمومی کنند ، تحت تاثیر مشاورین اشتباهی در روزهای اول هم در انتخابات ثبت نام می کنند که این اشتباهست . 👈هرکسی باید حد و اندازه و معیارهای خودش را بداند . در روایات از پیامبر ( ص) و دیگر اهلبیت داریم که هر کس به کاری مشغول شود که می داند از خودش بهتر در آن کار هست ولی بخواهد خودش آن کار را انجام دهد ، لعنت پروردگار سبحان و ملائکه و من پیامبر شاملش می شود .
✔️۸ . معتد اثیم : پا را از گلیم خود درازتر می کنند ؛ معتقدم آنهایی که به نهادهای انقلابی ما در شرایط داخلی و منطقه ای الان در مناظرات به آبروی اینها رحم نمی کنند ، به فرزندانی که جان خود را بر کف دست قرار دادند و برای مملکت در داخل و خارج از کشور زحمت می کشند اینها را میخواهند از میدان به در کنند و یا افرادی را به مردم به عنوان مقصر اصلی معرفی می کنند و می گویند ما می خواستیم کار انجام دهیم و ..‌مطمئن باشید آدرس اشتباه به مردم می دهند و اینها نهادهای پذیرفته شده انقلاب ، رهبری و مردم نباید به این راحتی در مناظرات مورد تیر و طعن عده ای قرار بگیرند . 🔴جالب است همین طایفه می گویند ما اختیار نداشتیم و مطالبه اختیارات بیشتر می کنند و از سمت دیگر هم دعوا دارند که چه کسی را معرفی کنند . ✔️ ۹ و ۱۰ . عتل بعد ذلک زنیم ( آیه ۱۳ ) عُتُل به دو معناست : ۱ ) کسی که پرخوری می کند بلکه تک خوری می کند ، افراد پر اشتها ، فقط به معنای خوردن غذای معمولی نیست بلکه همینطور اشتهایشان برای گرفتن پستها و اختیارات خیلی زیاد است به اندازه ای که مطالبه مسائلی را می کنند که از سرشان بسیار زیادتر است اما به همان مقدار کار و خدمت نمی کنند . معمولا هم از همه ظرفیتها استفاده نمی کنند . هر جناح می آید همه چیز را جوری تغییر می دهد که انگار کسانی که قبلا بودند کلا اشتباه بوده اند . همفکر بودن درست است ، اما افراد توانمند و متعهد به اسلام و انقلاب و ولی فقیه هم هستند که می شود از آنها استفاده کرد . ۲) عتل به معنی کینه توز و بی حیا هم هست . کسانی که منتقد هستند و بد دهن هستند . این اشتباه محض است و باید با این افراد به نحوی خداحافظی کرد . ✔️۱۱ . کسانی که اصل و نصب درستی ندارند و به هر جناحی نسبتشان می دهند در حالیکه نه از آن جناح و حزب هستند و نه آنها را جزئی از خودشان می دانند . زَنیم در اصل زَنَمَ : قسمتی از گوشت گوسفند که آویزان است انگار بخشی از گوشت گوسفند هم هست ، هم نیست خلاصه به افراد آویزون هر جناح که ممکن است حقیقتا نسبتی هم با آن جناح نداشته باشد که معمولا شامل حال دو گروه از افراد می شود : ۱ ) افرادی که برای رای آوردن نگاه می کنند ببینند جو با کیست که با همان ها ببندند که معمولا در انتخابات مجلس و شورای شهر زیاد دیده می شود . خودش استقلال رای و شخصیتی ندارد . ۲) افرادی که از یک گروهی شاید باشند ولی به قدری نبوده که بخواهند روی او اجماع کنند و او را معرفی کنند و اندازه و قدر و قامت این مسئولیتها نبوده ، اما ظاهرش را شبیه آنها می کند و جلسه و .... این راه را اشتباه می رود . در اغلب تفاسیر بعد ذلک بعد از دو صفت عتل و زنیم ( ۹و ۱۰ و ۱۱ ) آمده یعنی هر چه فردی پراشتهاتر باشد ، کینه توز باشد و جناحش معلوم نباشد مطمئن باشید این فرد اشتباهی است . ✔️ ۱۲ . ان کان ذا مال و بنین ( آیه ۱۴ ) کنایه از قدرت و ثروتی که اینها دارند ، خیلی به این توجه نکن . اینها پیروی و اتصال و مراوده با مراکز قدرت و ثروت دارند و اینها را از عمد علم کرده اند که یا انشقاق در میدان پیش بیاورند و یا بخواهند آدم خودشان را بر سر کار بیاورند ، باید شناسایی و به مردم معرفی کرد . معنی دیگر اینکه اینها اصلا معنی فقر و توده مردم را نچشیده اند و به درد وکالت و وزارت و ریاست نمی خورند . برآیند زندگی هر فرد مهم است ، چند ماه قبل و بعد انتخابات مهم نیست . 🔴نکته دیگراینکه پیروی و اتصال و مراوده هر کسی که به نوعی سنگربان عقاید مردم هست با صاحبان زر و زور و قدرت اشتباه محض است و این آیه به تعبیری از این کار نهی می کند . ائمه جمعه و جماعات ،طلاب ، اندیشمندان ، دانشگاهیان ، معتمدین محل و شهر و روستاها اتصال به افراد پولدار و قدرت و زور علاوه بر اینکه بین شما و مردم فاصله عمیق می اندازد باعث می شود که هیچوقت حرف و تکلیف واقعی خود را نتوانید بگویید و آسیب می بینید و مردم ناامید می شوند . تکلیفمان را روشن کنیم .