به توپ بستن مجلس.pdf
14.72M
🔴نقش مرموز تقی زاده در ماجرای به توپ بستن مجلس
سالروز صدور فرمان مشروطیت
▫️دولتهای مستبد از جمله دولت #محمدعلی_شاه_قاجار هیچگاه دل خوشی از مردمسالاری نداشتهاند اما آیا در ماجرای به توپ بستن مجلس در عهد قاجار، تنها عامل محمدعلی شاه و روسیه بود؟
▪️با توجه به گرایش محمدعلی میرزا به روسیه و همچنین تمایلات وی به علما، #انگلستان طبق سیاست دیرین خود : «تفرقه بینداز و حکومت کن» بر آن شد به دست مهرههای خود میان محمدعلی میرزا و مشروطهخواهان - و به ویژه علمای اسلامی- بدبینی، دشمنی و درگیری پدید آورد. به عالمان دینی و مشروطهخواهان بباوراند که محمدعلی میرزا اندیشه #براندازی_نظام_مشروطه را دارد و از آن سو برای نامبرده نیز جا بیندازد که مشروطهخواهان با تاج و تخت او سر ستیز دارد و برای از میان برداشتن او به توطئه نشستهاند.
▫️این مأموریت را #مهرههای_انگلیسی بر دوش گرفتند و سرکرده این توطئهگرها نیز #تقیزاده بود که با تحریک #انجمن_تبریز و خطدهیهای پشتپرده سفارت انگلستان، آتشبیار معرکه به شمار میرفت و پیوسته با انجمن تبریز در ارتباط بود و نقشهها و برنامهها و به گفته کسروی کسروی «آگاهیها را به تبریز داد.» و در نهایت...
🖇ضمیمه: مقاله «نهضت مشروطه، محمدعلی میرزا و بمباران مجلس (بازشناسی نقش جریانهای غربگرا در سقوط مشروطه اول)»حجتالاسلام و المسلمین #سیدحمید_روحانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره4، 1384ه.ش.
🇮🇷 @IRANeMOASER
انقلاب مشروطه، تاریخنگاری رسمی و مشهورات شبههتاریخی.pdf
1.07M
نقدی بر کتاب انقلاب مشروطیت از سری انتشارات ایرانیکا
سالروز صدور فرمان مشروطیت
کتاب «انقلاب مشروطیت» از سری مقالات « #دانشنامه_ایرانیکا»، زیر نظر #احسان_یارشاطر است. کتاب مذکور مجموعهای از چند مقاله با گرایشهای فکری و تاریخی خاص است که توسط آقای #پیمان_متین ترجمه و با مقدمهای از آقای #ناصر_همایون_تکمیل به بازار عرضه شده است.
مطالعه این کتاب حاکی از آن است که برخلاف ادعای مقدمهنویسان و مترجم محترم، مجموعهای از مقالات تکراری و تحت تأثیر سلسلهای از مشهورات غلط تاریخی است.
مقالات این مجموعه از دیدگاه علمی و پژوهشی و مستندات تاریخی، نواقص جدی دارد که در مقاله ضمیمه به نقد آن پرداخته شده است.
🖇ضمیمه: مقاله «انقلاب مشروطه، تاریخنگاری رسمی و مشهورات شبهتاریخی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره1، 1383ه.ش.
🇮🇷 @IRANeMOASER
آسیب شناسی تاریخ نگاری انقلاب اسلامی در پرتو نهضت مشروطه.pdf
247.1K
آسیبشناسی تاریخنگاری انقلاب اسلامی در پرتو نهضت مشروطه
سالروز صدور فرمان مشروطیت
▫️یکی از اشتباهات تاریخنگاری نهضت مشروطه، تقلیل آن به چند فرد شاخص در چهار جبهه مشروطهخواه، مشروعهخواه، دربار و سفارت است و کمترین انحرافی که در تقلیل جریانها به افراد رخ میدهد، تنزل سطح جریانهاست. بهعنوان مثال در نهضت مشروطه، جریان مشروعهخواهی به شخص شهید #شیخ_فضلالله_نوری و جریان مشروطهخواهی به اشخاصی چون #سیدعبدالله_بهبهانی و #سیدمحمد_طباطبایی تقلیل داده شده است و چنین تقلیلی باعث میشود که صبغه دینی مشروطه ضعیف جلوه داده شود .
▪️بهنظر میرسد در تاریخنگاری انقلاب اسلامی نیز چنین اشتباهی رخ داده است که در مقاله ضمیمه به این مهم پرداخته شده است.
🖇ضمیمه: مقاله «آسیبشناسی تاریخنگاری انقلاب اسلامی در پرتو نهضت مشروطه»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره22، 1388ه.ش.
🇮🇷 @IRANeMOASER
شهید مجتهد خمامی و جستارهایی پیرامون نقش علمای گیلان در تأسیس جریان مشروعهخواهی.pdf
775.2K
شهید مجتهد خمامی و ماجرای تأسیس جنبش مشروعهخواهی
سالروز صدور فرمان مشروطیت
▫️گيلان در تاريخ معاصر ايران، يكی از مهمترين مناطق از حيث فعاليتهای سياسی و دينی بود و در دوران مشروطه، فعاليتهای مردم گيلان به فتح تهران و اعاده مشروطيت منجر شد. از همان ابتدای مشروطه، مردم گيلان فعاليتهای پررنگی داشتند كه كمتر
در منابع تاريخی به آنها توجه شده است.
▪️فعاليت مشروعهخواهانه مردم گيلان در همان آغاز مشروطه باعث گرديد تا گيلان به يكی از اركان جريان شريعتخواهی دركشور بدل شود و حاج #ملا_محمد_خمامی- مرجع دينی مردم گيلان- به عنوان يكی از سه رهبر جريان مشروعهخواهی ايران و از مؤسسين آن در تهران به شمار رود. اكثر علمای گيلان از جريان شريعتخواهی در مشروطه حمايت كردند.
▫️آيتالله خمامی كه قبل از شيخ فضلالله نوری توسط يكی از شبكههای تروريستی مشروطهخواهان به نام «كميته ستار» به شهادت رسيد را بايد در رديف اولين شهدای انتقاد از غرب و غربپرستی و دفاع از استقلال و آزادی ايران به حساب آورد.
🖇ضمیمه: مقاله «شهید مجتهد خمامی و جستارهایی پیرامون نقش علمای گیلان در تأسیس جریان مشروعهخواهی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 64-63، 1399ه.ش.
🇮🇷 @IRANeMOASER
فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی:
💢شاگردان مکتب شهدا در نقاط مقاومتی دنیا تکثیر شدهاند/ از خباثتها و جنایتهای آمریکا و اسرائیل غافل نمیشویم
🔶سردار «قاآنی» با بیان اینکه شهدا درسدهندگان و اساتید یک مکتبی هستند که شاگردان آن در هر نقطه مقاومتی دنیا؛ در یمن، سوریه، فلسطین و لبنان تکثیر شدهاند، گفت: هیچگاه از خباثتها و جنایتهای آمریکا بر مردم خودمان و مظلومین منطقه و رژیم جنایتکار کودککش که اینهمه انسان مظلوم را کشته و هرروز یک جنایتی میکند، غافل نمیشویم.
https://dnws.ir/538036
@defapress_ir
روز عاشورا؛
💢یادمان فکه میزبان عزاداران حسینی میشود
🔶مراسم عزاداری روز عاشورا به همراه اجرای ویژهبرنامه خیمهسوزان در یادمان فکه برگزار میشود.
https://dnws.ir/538042
@defapress_ir
آغاز موج جدید شلیک موشک به اراضی اشغالی
🔹شبکه الجزیره قطر از آغاز دور جدید شلیک موشک و راکت از نوار غزه به دو شهر اشدود و عسقلان در اراضی اشغالی خبر داد.
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی
@asatid_enghelabi ایتا و سروش
نماینده ادوار مجلس در گفتوگو با دفاعپرس:
💢برخورد با دلالان و مافیای اقتصادی گام بلندی در توسعه دیپلماسی اقتصادی است
🔶حجتالاسلام سالک گفت: باید باند مافیای دلال اقتصادی در کشور دستشان قطع شود و اگر بتوانیم یک اقتصاد سالم در بخشهای کشاورزی، صنعتی، معدنی و تجارت دانشبنیان رقم بزنیم، گام بلندی در توسعه دیپلماسی اقتصادی برداشتهایم.
https://dnws.ir/537400
@defapress_ir
📜 #متن
#پاسخ_به_سوالات
استاد دکتر محمدحسین #رجبی_دوانی
ویژه ماه #محرم
🚦#سوال : آیا در کربلا اهل بیت علیهم السلام تشنه بودند؟ آیا شب عاشورا غسل کردند؟ آیا نمی شد چاه حفر کنند چون نزدیک به فرات بودند؟ آیا فقط حضرت زینب و حضرت عباس و امام حسین علیه السلام تشنه بودند؟
📍#پاسخ : اهل بیت علیهم السلام در واقعه کربلا تا هفتم محرم مشکلی از نظر آب نداشتند. روز هفتم محرم بود که فرمانی از عبیدالله بن زیاد لعنه الله برای عمر سعد لعنه الله رسید که در آن گفته بود: "آب را روی حسین و کسان او ببند، همانگونه اینها آب را روی خلیفه مظلوم عثمان بستند ."
📍لذا از شب هفتم در حقیقت دسترسی اهل بیت علیهم السلام و اصحاب و یاران امام به آب ممنوع شد.
📍اما نقلی داریم که وقتی مشکل آب پدید آمد، حضرت عباس علیه السلام به همراه حضرت علی اکبر علیه السلام با بیست نفر که مشک هایی در دست داشتند و سی نفر که آنها را حفاظت می کردند هجوم به شریعه بردند و افراد مستقر در شریعه را پراکنده کردند و توانستند با خود آب به خیمه گاه بیاورند.
📍آنچه مسلم هست روز عاشورا این بزرگواران آب نداشتند و غسل هم که گفته شده در این سوال آمده که آیا شب غسل کردند، خیر صبح روز عاشورا هست که غسل صورت می گیرد در این که ما این نقل را داریم شکی نیست.
📍اینکه گفتند که آیا نمیشد چاه حفر کرد؟ باید بگوییم حتی نقلی داریم که چاهی هم حفر شد، اگر چه ذکر شده است که بعد قوای دشمن آمدند این چاه را پر کردند و مانع استفاده شدند ولی به نظر می رسد که از این چاه آب هم استخراج کرده اند ولی ظاهرا این آب قابل شرب نبوده و می توانستند با آن غسل کنند و وضو بگیرند ولی قابل خوردن نبوده است.
📍لذا از صبح عاشورا تا عصر عاشورا همگی تشنه هستند و اختصاص هم به امام حسین وحضرت زینب و حضرت عباس علیهم السلام ندارد بلکه همه ی اصحاب حضرت و همه ی اهل حرم و کودکان همه اینها تشنه بودند و مشکل بسیار سنگین شده بود بخصوص که هوا گرم بود. به ویژه برای کسانی که می جنگیدند چون زره و کلاه خود های آهنی بر سر داشتند و این خود بر عطش آنها می افزود...
📲 @rajabidavani
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آیا امام حسین (ع) قیام کرد؟ اگر قیام کرده بود چرا فرزندانش را با خود برد؟! و اگر قصد قیام داشت، چرا به اندازه کافی آذوقه به همراه نبرد؟! (بخش پنجم)
🔸برای دستیابی به فهم صحیحی از انگیزه حرکت مصلحانه #امام_حسین (ع) باید چهار مؤلفه اساسی را در تحلیل درست این واقعه تاریخی مدنظر قرار داد:
3⃣تشکیل حکومت اسلامی (۲)
🔴پس از مرگ معاويه و به خلافت رسيدن يزيد، شرايط براى مبارزه با ستمگران و #تشكيل_حكومت_اسلامى - بيش از زمان گذشته - فراهم شده بود و #امام_حسین (ع) در اين مسير اقداماتى را در پيش گرفت:
💠الف) ترك بيعت با يزيد (و اعلام عدم شايستگى او براى خلافت):
🔹با توجّه به اينكه #امام_حسين (ع) #يزيد را هرگز شايسته اين جايگاه رفيع نمیدانست و خود را به حق، شايسته ترين فرد براى امر خلافت مى ديد با يزيد بيعت نكرد و حكومت او را به رسميّت نشناخت. از اين رو، هنگامى كه خبر مرگ معاويه به مدينه رسيد و آن حضرت توسّط والى مدينه احضار شد، امام (ع) در پاسخ به عبدالله بن زبير كه پرسيد چه خواهى كرد؟ فرمود: «هيچگاه با #يزيد بيعت نخواهم كرد، چرا كه امر خلافت پس از برادرم حسن تنها شايسته من است». [۱]
🔹همچنين و همانطور که پیش از این نیز اشاره شد به والى مدينه نيز فرمود: «إِنَّا أَهْلُ بَيْتِ النُّبُوَّةِ، وَ مَعْدِنُ الرِّسالَةِ، وَ مُخْتَلِفُ الْمَلائِكَةِ... وَ يَزيدُ رَجُلٌ فاسِقٌ شارِبُ الْخَمْرِ، قاتِلُ النَّفْسِ الُمحَرَّمَةِ، مُعْلِنٌ بِالْفِسْقِ، وَ مِثْلِي لا يُبايِعُ لِمِثْلِهِ؛ [۲] ما از #خاندان_نبوّت و #معدن_رسالت و جايگاه رفيع رفت و آمد فرشتگانيم... در حالى كه #يزيد مردى است، فاسق، مى گسار، قاتل بى گناهان؛ او كسى است كه آشكارا مرتكب فسق و فجور مى شود. بنابراين، هرگز شخصى همانند من، با مردى همانند وى بيعت نخواهد كرد». علاوه بر آن #حضرت_سيدالشهداء (ع) در پى اصرار «مروان بن حكم» براى بيعت با يزيد، با قاطعيّت فرمود: «هنگامى كه امّت اسلامى به زمامدارى مثل #يزيد گرفتار آيد، بايد فاتحه اسلام را خواند! من از جدّم رسول خدا شنيدم كه مى فرمود: خلافت بر خاندان ابوسفيان حرام است». [۳] در واقع #امام_حسين (ع) با اين جمله، عمق فاجعه زمامدارى يزيد را بيان مى كند و با استشهاد به كلام رسول خدا (ص) تصدّى خلافت توسّط فرزندان ابوسفيان را حرام مى شمارد.
💠ب) تصريح به شايستگى خود براى خلافت:
🔹 #امام_حسين (ع) علاوه بر آنكه #يزيد را شايسته اين جايگاه والا نمى دانست، به شايستگى خود نسبت به امر ولايت و حاكميّت اسلامى تصريح مى كند. در واقع امام (ع) با اين جملات در مسير #تشكيل_حكومت_اسلامى و به عهده گرفتن #خلافت_مسلمين حركت مى كند. #امام_حسين (ع) در خطبه اى كه پس از نماز عصر در جمع لشكريان «حرّ» خواند، فرمود: «أَيُّهَا النَّاسُ! أَنَا ابْنُ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ (ص) وَ نَحْنُ أَوْلى بِوِلايَةِ هذِهِ الْأُمُورِ عَلَيْكُمْ مِنْ هؤُلاءِ الْمُدَّعِينَ ما لَيْسَ لَهُمْ؛ [۴] اى مردم! من فرزند دختر رسول خدايم، ما به ولايت اين امور بر شما [و امامت مسلمين] از اين مدّعيان دروغين سزاوارتريم». همه اينها علاوه بر مواردى است كه #امام_حسين (ع) در حيات معاويه و آنگاه كه مسأله ولايتعهدى يزيد مطرح شد به شايستگى خويش بر امر خلافت تأكيد ورزيد و در منابع حدیثی نیز ثبت شده است. [۵]
💠ج) پاسخ به دعوت كوفيان:
🔹از نمودهاى تلاش #امام_حسين (ع) براى تشكيل حكومت اسلامى، پاسخ به دعوت كوفيان جهت پذيرش رهبرى قيام بر ضدّ #حكومت_نامشروع_يزيد است. همچنین فرستادن مسلم به عقیل به کوفه به عنوان سفیر و برای ارزیابی دعوت آنان و بسيج نيروها و گرفتن بيعت از مردم، حكايت از عزم امام (ع) جهت #تشكيل_حكومت_اسلامى و الهى دارد. با توجّه به اين كه كوفه مركز علاقمندان و شيعيان على بن ابیطالب (ع) بود، پس از مرگ معاويه و به دنبال يك گردهمايى در منزل «سليمان بن صرد خزاعى» جمعى از بزرگان كوفه نامه اى به محضر امام (ع) نوشته و براى پذيرش رهبرى آن حضرت جهت برپايى نهضتى همگانى اعلام آمادگى كردند. [۶] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] مقتل الحسين، خوارزمى، موفق بن احمد، مكتبة المفيد، چ اوّل، ج ۱، ص ۱۷۲
[۲] بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۳۲۵
[۳] همان، ص ۳۲۶
[۴] الفتوح ابن اعثم، ابن عثم کوفی، دارالندوة الجديدة، چ اول، ج ۵، ص ۱۳۷
[۵] برای مثال ر.ک: موسوعة كلمات الحسين (ع)، لجنه الحدیث فی معهد باقرالعلوم، دارالمعروف، چ اول، ص ۲۶۵
[۶] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها، ص ۲۵۵
منبع: مقاله «ارزیابی حرکت امام حسین(ع)»، ابو علم، توفیق، ترجمه: امینی، عبدالله، نشریه علمی تخصصی حکومت اسلامی، ش ۲۵، ص ۲۳
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_حسین #کربلا #یزید
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ سرانجام مذاکرات
▪️در این دور از مذاکرات، غربیها با عجیبترین آرایش ممکن به وین آمدهاند (حضور نماینده آمریکا و غیبت نمایندگان سه کشور اروپایی) تا با دادن «هیچ» امتیاز، طرف ایرانی را مجبور به تکرار تجربه برجام و پذیرش شکست کنند! (بدون دادن تضمین برای لغو تحریمها، با امکان خروج مجدد آمریکا از برجام و تکرار بهانهها و افزایش تحریمها، بدون خارج کردن سپاه از فهرست گروههای تروریستی!!!)
❇️ آیا این بار مذاکره کنندگان ایرانی آن قدر از قاطعیت و هوش انقلابی برخوردارند که مسابقه را با نتیجه ۳ بر صفر واگذار نکند؟
دکتر #کوشکی
✅ تحلیل سیاسی و جنگ نرم
http://eitaa.com/joinchat/1560084480C6ad9c44032
روزمان را با #قرآن آغاز کنیم
✅بصیرت به افق کربلا(۷)
✅🔰حسین بن علی مصباح الهدی
سوره الأنفال (8): آيه 42]
لِيَهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَنْ بَيِّنَةٍ وَ يَحْيى مَنْ حَيَّ عَنْ بَيِّنَةٍ وَ إِنَّ اللَّهَ لَسَمِيعٌ عَلِيمٌ (42)
تا هر كس (به گمراهى) هلاك مىشود، از روى حجّت و آگاهى هلاك شود و هر كس (به هدايت) حيات يافت، از روى دليل، حيات يابد و همانا خداوند شنوا و داناست.
✳️المیزان:
جمله" لِيَهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَنْ بَيِّنَةٍ وَ يَحْيى مَنْ حَيَّ عَنْ بَيِّنَةٍ" معنايش اين است كه خداوند اگر اين قضا را راند كه شما با كفار اينطور تلاقى و برخورد كنيد، و در چنين شرايطى شما مؤمنين را تاييد نمود و كفار را بيچاره كرد همه براى اين بود كه خود دليل روشنى بر حقانيت حق و بطلان باطل باشد تا هر كس هلاك مىشود با داشتن دليل و تشخيص راه از چاه هلاك شده باشد و هر كس هم زنده مىشود با دليل روشن زنده شده باشد.
و به اين بيان روشن مىشود كه منظور از هلاكت و زنده شدن، هدايت و ضلالت است، چون ظاهرا چيزى كه مرتبط با وجود بينه و دليل روشن باشد همين هدايت و ضلالت است
✍#رجبعلی_بازیاد
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی
@asatid_enghelabi ایتا و سروش
https://eitaa.com/asatid_enghelabi
http://sapp.ir/asatid_enghelabi