7.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
۱۷ روز بیغیرتی
واکنش علیزاده به سخنان رهبر انقلاب.
🔻به خبرگزاریمردمیعَمّار بپیوندید
http://eitaa.com/joinchat/2044657664C50ccd48f34
برای عضویت اینجا بزنید👆
@adminpress : تحریریه
☑️ سواد رسانهای و دهه هشتادی ها!
✅ یکی از ابزارهای مهم دشمن برای رسیدن به هدفش در ایجاد آشوب و برهم زدن امنیت روانی جامعه، رسانه و قدرت رسانهای بوده است که در سالهای اخیر با وجود گسترش شبکههای اجتماعی در کشور این فرصت نیز به بهترین شکل ممکن برای موج سواری دشمن فراهم شده است تا از این ابزار قدرتمند به خوبی استفاده کند.
بی شک از عوامل اصلی و محرک اغتشاشات اخیر که با اسم رمز #مهسا_امینی شکل گرفت.
رسانههای داخلی در جریان پوشش خبری دستگیری و فوت مرحومه امینی بهگونهای سنتی عمل کردند که ناخواسته در فضای زمینِ دشمنان بازی کردند و از سویی دیگر رسانههای ضد انقلاب و فارسی زبان بویژه شبکه تلویزیونی سعودی ایران اینترنشنال با استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی به خصوص توییتر و اینستاگرام و ... با روایتهای جعلی و سناریوی از پیش تهیهشده، آماده اقدام همهجانبه مغرضانه و دوگانه علیه ایران شده بود تا بر ذهن افراد جامعه بخصوص جوانان دهه هشتادی و نودی که از ضعف سواد رسانهای برخوردارند و زود احساساتی و تحریک می شوند، استفاده کند.
برای جلوگیری از اتفاقات مشابه در آینده باید همگان به ویژه نهادهای متولی آموزش کشور و رسانهها به مقوله سواد رسانهای به عنوان یکی از مشکلات اصلی جامعه و جوانان نگاه کنند چرا که رسانههای خارج نشین با استفاده از ضعف سواد رسانهای مردم ایران نقش اصلی و محوری را در این اغتشاشات داشتند.
بنابراین وقتی مردم بتوانند تشخیص دهند چه کسانی با چه هدفی به جز اهداف آنها، در فضای مجازی در حال فعالیت هستند خود را از آنها جدا کرده و سعی میکنند اقدامات منطقیتری انجام دهند و اگر هم اعتراضی دارند آن را برای زمان دیگری نگه دارند که در حاشیه اهداف سو استفاده گران قرار نگیرد.
✍یونس باقرزاده
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی
@asatid_enghelabi ایتا و سروش
🔴دروغ ابراهیم یزدی توسط امام تکذیب شد!
🔻آیا ابراهیم یزدی در سفر امام به پاریس نقشی داشت؟
🔹تحریف نهضت امام خمینی (ره) از زمان حیات ایشان آغاز شده بود و کسانی که به دنبال احراز مناصب مختلف بودند میدانستند بدون اینکه خود را از یاران نزدیک امام جا بزنند به جایگاههای سیاسی حساس دست نخواهند یافت.
🔸یکی از #تحریفات_آشکار در تاریخ انقلاب اسلامی که بارها و بارها تکذیب شده؛ ادعای #ابراهیم_یزدی مبنی بر نقش وی در انتخاب #پاریس به عنوان تبعیدگاه سوم امام خمینی بود اما در مقابل امام خمینی قدس سره الشریف این ادعا را با صراحت رد میکنند.
🔹ایشان «حفظ جان یاران از تعرض #عوامل_حکومتی_عراق» را یکی از علل و عوامل خروج از عراق و حرکت به سمت #کویت، برمیشمارد و تصریح میکند که ابتدا تصمیم به حضور در کویت نیز به صورت موقّتی بوده تا بعداً به یکی از کشورهای اسلامی مهاجرت کنند امّا پس از برخورد دولت کویت، و احتمال بروز برخوردها و محدودیّتهای مشابه در سایر دول اسلامی، تصمیم به سفر به پاریس گرفتهاند. البته امام (ره) تأکید میکند که این تصمیم «بدون هیچ فکر و سابقه ذهنی» بوده و آن را ناشی از اراده و تقدیر الهی بر شمرده است.
🔸ایشان همچنین در بیانات خود، تصریح میکند که تا انتخاب محل جدید، موقتّاً به #فرانسه سفر کرده بودند و در جای دیگر بر این معنا تأکید میکنند که « ما هیچ بنا نداشتیم كه به پاریس برویم.»
🔹همان گونه که میبینید، در کلمات امام خمینی (ره) هیچ اشارهای به تأثیرگذاری ایرانیان مقیم فرانسه بر مهاجرت ایشان به آن جا، به چشم نمیخورد! با این وجود، برخی از چهرههای سیاسی (مانند دکتر ابراهیم یزدی) ادّعا کردهاند که طرح مهاجرت به پاریس را آنها مطرح کردهاند.
🔸ابراهیم یزدی در خاطراتش چنین مینویسد:
«در آخرین مرحله نیز، هنگامی که توافق سه دولت ایران، عراق و آمریکا برای خاموش کردن صدای خمینی، موجب شد که ایشان تصمیم به ترک عراق بگیرند، توسط آقای #دعایی از من خواستند که به ایشان بپیوندم. مورّخان و تحلیلگران #تاریخ_انقلاب گفته و نوشتهاند که اگر من به #نجف نمیرفتم و آقای خمینی را همراهی نمیکردم، و اگر دولت کویت مانع ورود آقای خمینی و همراهانش به کویت نمیشد،.... جنبش به احتمال زیاد در همان سطح محدود ملّی باقی میماند. یکی از دستاوردهای این ارتباط سازمانیافته، سفر آقای خمینی به پاریس بود.
🔹یزدی در جای دیگر، ابتکار سفر به پاریس را از خود معرّفی میکند و مینویسد:
«حاج احمد آقا گفتند که آقا با پیشنهاد شما برای سفر به پاریس موافقت کردهاند...بعد از آن که آقای خمینی پیشنهاد سفر به پاریس را پذیرفتند، در مورد جوّ سیاسی ایرانیان مقیم پاریس صحبت شد.»
🔸او در جای دیگر در تاریخ ٨۵/١١/٢٢ در گفتگو با #آفتاب، همین مدّعا را مطرح میکند و میگوید:
«[بعد از بازگشت از مرز کویت]، در #هتل_بصره بود که ایشان [امام] به من گفتند: من نظر تو را در باره رفتن به پاریس پذیرفتم. امّا به این شرط که وابسته به گروهی نباشم و در خانه کسی وارد نشویم.»
🔹این قبیل مدّعاهای غیرمستند جناب دکتر یزدی تا کنون از سوی افراد مختلف رد شده است که از آن جمله میتوان به مرحوم #فردوسیپور و #سیّداحمد_خمینی (به عنوان دو تن از همراهان امام در سفر به پاریس) اشاره کرد. امّامهمتر از همه، بیانِ صریحِ امام خمینی (ره) در وصیتنامه الهی-سیاسیشان است که به منظور جلوگیری از سوء استفاده از این موضوع، همه ادّعاهای دروغ در مورد اثرگذاری اطرافیان(غیر از سیّداحمد) در سفر به پاریس را رد میکند و چنین میفرماید:
🔸«از قرار مذكور، بعضی ها ادّعا كردهاند كه رفتن من به پاریس به وسیله آنان بوده، این دروغ است. من پس از برگرداندنم از كویت، با مشورت احمد پاریس را انتخاب نمودم، زیرا در كشورهاى اسلامى احتمال راه ندادن بود؛ آنان تحت نفوذ شاه بودند ولى پاریس این احتمال نبود.» (نقدی بر مدخل امام خمینی در دایرة المعارف تشیع، ص ١٣٣-١٣٠)
🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️فرانسه و دروغ آزادی
📍نامه کمتر دیده شده مرحوم حاج احمد خمینی به همسرشان؛ از تبعیدگاه فرانسه/1
⬅️بهبهانه سالروز ورود امام خمینی به تبعیدگاه سوم
🔹...از حال ما بخواهی همگی خوب هستیم؛ گوش به حرف روزنامهها و زید و عمرو نکن که میدانم نمیکنی، آقا بحمدالله خوب است و مشغول چه مشغولی. درست است که کارش زیاد است ولی مهیا هم شده است.
🔸وضع ما اینجا معلوم نیست مرتب از طرف الیزه که آقا سر ما را کلاه گذاشتید و یک مرتبه در این دیار که نامش به آزادی همه جا را گرفته است، وارد شدی ولی آخر ما با ایران معاهدات اقتصادی داریم و سایر کشورها هم دست کمی از فرانسه ندارند، موجه وحشتشان شده است. مرزها را برای این پیرمرد نه تنها نگشودهاند که شديد كنترل میکنند. دیروز قرب دو هزار پسر و دختر در سالنی جمع شده بود از سراسر اروپا تا په سخنرانی امامشان گوش دهند که ناگهان نماینده ژیسکار ديستن با دستی لرزان که فکر میکرد وارد درباری میشود و از سادگی اوضاع تعجب کرده بود، از رفن ایشان با کمال احترام جلوگیری کردند.
🔹میبینی که این غرب است که یک عمر است ما را به اسم آزادی بازی میداده. اینجا با شرق تنها این فرق را دارد که در اینجا با پنبه سر میبرند و در شرق با شمشير؛ ولى ماحصل یکی است. این مرد که برای نجات امتش لباس مرجعتش را در نجف کند و یک مرتبه با یک تصمیم محیرالعقول از نظر آخوندی، خود را با حصارهای تنیده از همه چیز غير از اسلام رهانید در فضایی خود را یافت که این بار دربانانش همه به دوشکشندگان پرچم آزاديند. او با دست لرزانش - که لرزشش این روزها بیشتر شده است - از فرودگاه بغداد پیامی برای مردمش که خود را جلوی گوله غرب و شرقی میدهند، فرستاد و در اعلامیهها نیز همچون همیشه میغرد که اگر قطعه قطعهام كنند، دست از کار نمیکشم.
🔸ما در غرب، غريبیم؛ چرا که فکر میکردیم در اینجا چیزی را مییابیم که شرق فاقد آن است و آن آزادی است، شاید بیش از سیصد خبرنگار و فیلمبردار بر سر پیر مرد ريختهاند که همه بالاتفاق در این روزها نوشتهاند که هر چه هست زیر سر این یک مشت استخوان است و جلودار اینها بیش از ۱۰۰ پلیس فرانسه که به اسم محافظ چون نجف شديدا همه جا را کنترل
کردهاند و الحق که دنیایی است و پیرمرد به تمام اینها میخندد و معتقد است که همه کشک است و کسی به او هیچکاری ندارد و من هم به هر دو معتقد یعنی اعتقاد به طرفين دو ضد.(1)
🔹امشب آقا محمود [بروجردی داماد امام] گفت که آمدهای تهران و همه رفتهاند قم و دیگر هیچ نگفت. آخر تو تنها آمدهای تهران که چی؟ آیا حسین طوری شده خودت خدای ناکرده بلایی سرت آمده؟ آقا محمود ساکت بود، امیدوارم که مواظبت کنند. خانم احساس ناراحتی و اظهار تنهایی کرده است، با اینکه وضعمان هيچ معلوم نیست و بناست اینجا را ترک کنیم با این وضع میخواهیم که این زن که زندگی پر ماجرایش دیدنی است را بیاوریم هر چه شد، شد. زنی که زندگیاش را بر برگ غربت نوشتهاند.
🔸اوضاع اینجا: تیپها مختلف، عقايد متضاد، حرفها مترادف و محتوا و مفهوم در صورتی که ترادف در کلام باشد قهرا یکی است و ژستها مشترک، شکایات متناقض، و دین آری دین، دینِ یک بعدی، که حرکت رکوع را موج میداند که در نهایت شاه را بر میدارد!!(2)
🔹اگر بگویی چه گل قشنگی است فریاد اعتراض که مردم زیر شکنجه اند(3) و من در این محیط مسمومیتم قطعی و قهری است، اکثرا با شور و شوقي و کثیرا بیاطلاع و تک توکهایی که مطلب دستشان است خیلی ناکس(4) و فهیم
🔸 و اما محيط غرب همه سگ باز و اگر راستش را بخواهی همهی سگها آدم باز. و منزل ما سه اتاق دارد یکی برای آقا و یک اتاق1/2x1/5پرای من که درش توی اتاق آقا باز میشود و اگر احتیاجی شود، درها صدا دار و من [برای رعایت حال آقا] از پنجره به حیاط میروم و باید مواظب باشم که افسر روبروییم تیرم نزند به عنوان یک تروریست!! میبینی که چه شلم شوربایی است! در اتاقی دیگر ۱۰ نفر میخوابند که در اتاق آقا توی اون باز میشود یعنی من اگر بخواهم بیرون بروم باید از اطاقم برم توی اطاق آقا از آنجا باید برم توی اطاق ده نفری [ و در آن اطاق ده نفری] همه تا قبل از خواب وزير و وکیل مملکت آینده!! و بر سر رئیسجمهور این ملک دعوا، همین حالا یاد حرف جلال افتادم که میگوید روشنفکران ما از هر چهار نفر دور میز یک رئیس جمهور! الحق همین طور است.
🔹همین الان نماينده ابو عمار آمده است که ياسر گفته است که این مردی که میگوید من فرودگاه به فرودگاه میروم تا حرفم را بزنم باید بیاید اینجا تا به این عربها شجاعت را یاد دهد، گمانم خیال دارد آقا آنجاها شهید شود من که نیستم!! ...(از غربت غرب تا رحمت انقلاب اسلامی، فصلنامه پانزده خرداد، شماره2، زمستان 1383)
🇮🇷 @IRANeMOASER
💢یادداشت ویژه آیتالله سیدمصطفی خمینی در مورد برخورد رژیم بعث با آیتالله حکیم
📌نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/107
🔸شهید آیتالله #سيدمصطفى_خمينى در يادداشتهاى خود، ماجراى آقاى حكيم را چنين بازگو كرده است:
🔹 ... دولت وقت #عراق كه بسيار خبيث و بدبخت و به غايت دور از اساس اسلام است و متمايل به چپ مىباشد، با كمال دقت مشغول ريشهكن كردن او بودند.
🔸يک آنكه در ابتداى حكومت، رئيس جمهور وقت [احمد حسن البکر] به منزل شخصى ايشان رفت و اظهار كرد كه آقا مناسب است حكومت #ايران را نصيحت كند كه با ما چنين سوء رفتار نداشته باشد و آقازاده آقا كه در مجلس بوده دفاع از حكومت ايران كرده و اينكه شماها با ايران چه كرديد كه ايران با شما بكند.
🔹و غافل از آنكه آمدن او و اين صحبتهايشان به خاطر آلوده كردن #افكار_عمومى_ملت بود كه آقا با دولت ايران ... رابطه بهخصوص دارد كه بايد ميان دو دولت ميانجيگرى كند، ايرانى كه ملت عراق به خون آن تشنه است، ايرانى كه به عنوان #يهودى و #طرفدار_يهود در بين افراد عرب و عربزبان بسيار بدسابقه و كفرمآب است.
🔸و غافل از آنكه مردم مىنشينند و مىگويند كه رئيس وقت كه خدمت شخص (منزل) آقا رفتند، آقا براى بهبود وضع شيعيان از او چه خواسته و چه گفته و مقاصد خودشان را چرا به آنان در مقابل بعضى باجها، تحميل نكردند....
🔹با در نظر گرفتن اين جهات و يك جهت ديگر كه دولت عراق پيش آورد آقا را غافل كردند و به عنوان طرفدار عجم در عراق معرفى نمودند؛ و آن اين بود كه حمله كردند به ايرانىها كه در عراق هستند و آنها را تسخير كردند و كتک زدند و اذيت نمودند و روحانيت را تحت فشار قرار دادند... بعد ايشان هم به عنوان اعتراض از #كربلا، كه در ايام صفر بود و اربعين، مراجعت به نجف كرده و آن دولت قلدر بىانصاف، به مجرد ورود آقا به #نجف دست از زشتكارىهاى خود برداشت و با اين عمل كوچک به مردم #نجف اعلام كرد كه آقا طرفدار عجم است و با اين دسيسهكارىها ملت عراق را از ايشان جدا كردند، و جدا بودند، و اسباب سابق كافى بود كه رشته ناگسستنى تقليد گسيخته شده باشد و بىاثر بماند، آنقدر بين مردم و او جدايى افتاد كه در كوچه شنيده شد كه گفته شده: سيدمحسن طلع عجمى؛ يعنى سيد محسن عجم شده.
🔸نگارنده كه خوب اين قصهها را مىفهميد و از دسيسهها مطلع شد و از پيش هم به خاطر داشت، رفت خدمت آقا و موضوع سوءنظر را تذكر داد كه بلكه معظمٌله از اين رفتار منصرف شوند.
🔹البته من در نظر داشتم كه گذشته از اينكه ايشان از مرگ حتمى در اجتماع عراق نجات پيدا كنند، از خرده اشكالاتى كه متوجه ايشان از قديم الايام بوده رها شوند و تزكيه و تطهير نسبى پيدا كنند و در نتيجه مىتوان به مقصود واقعى و اصلى كه مبارزه با حكومت وقت ايران بود نايل شد و در اين صف آقا را هم علمدار معرفى كرده باشيم. بدين منظور خدمتش عرض كردم: آنچه به نظر مىرسد و من فكر مىكنم و شما بايد احتمال بدهيد، آن است كه دولت عراق مىخواهد شما را از نظر جامعه عرب عراق ساقط كند و طرفدار عجم معرفى نمايد تا بتواند در وقتش شما را بكوبد. مناسب است كه در كارها دقتى بيشترى كنند.
🔸اين پيشنهاد از من در آن وقت بسيار زننده بود و از نظرى هم خطرناک، چه آنكه اگر آقايان ايرانى مطلع مىشدند لبه تيز شمشير برنده خويش را براى نابودى مخلص به كار مىبردند ولى در عين حال من فكر كردم اين كار لازم است و لابد كسانى از من بعداً يا در همان مجلس خواهند سؤال كرد كه بايد چه كرد در اين حوادث، و من مىخواستم حل اين مشكله در شروع به مبارزه با حكومت ايران تذكر دهم ولى قضاى الهى بر آن شد كه به فكر چارهجويى نيفتادند و اصولاً هم نمىتوانستند و يا نمىشد كه در آن اوان با دولت و حكومت ايران شروع به مبارزه كنند.
🔹ولى پيشنهاد مرا خيلى ترتيب اثر ندادند و آن شد كه شنيديد و فهميدههاى عراق از رفتار ايشان به خاطر اين پيشامدها كه گذشت دل خوشى نداشته و آخرالامر ابتلا به #خانهنشينى و گوشهگيرى پيدا كرد و در همان اوقات حضرت آقاى والد در ملاقاتش با او تذكر داد كه اين قبيل حوادث هم در ايران پيش مىآمد ولى من فكر مىكنم كه اين گوشهگيرى چندان صحيح نباشد، گرچه ممكن است از نظر شما و وضع خودتان صحيح باشد، ايشان هم در جواب گفته بودند كه من فعلاً پيش از اينكه به عنوان انزجار از حكومت كنارهگيرى كنم (وظيفهاى) نمىدانم.
🔸بالاخره در آن سنين از عمر و اين فشار، البته اين سنخ اشخاص از پاى در خواهند آمد تا آنكه در ماه ربيعالاول 90 دار فانى را وداع فرمودند. غفراللّه له و لنا و للمؤمنين و المؤمنات فى يومالحساب انشاءاللّه تعالى. (نهضت امام خمینی، ج2، صص572-571)
#نهضتخوانی
🇮🇷 @IRANeMOASER
خاطرات پاریس حاج احمد آقا.pdf
203K
📌نامه کمتر دیده شده مرحوم حاج احمد خمینی به همسرشان؛ از تبعیدگاه فرانسه/3
توضیحات:
1. منظور مرحوم حاج احمد خمینی این است که ایشان از یکسو به اطمینانی که حضرت امام میداده آگاهی و ایمان داشت و از سوی دیگر در برابر عشقی که به امام داشت و با آگاهی که از حجم دشمنیها و توطئههای مخالفین داشته است، نسبت به احتمال هرگونه اتفاق سوئی نگران بوده است.
2. اشاره به برداشت رایج و منفی متحجرین از اسلام که با مبارزه با شاه و بیدادگری مخالف بوده و معتقد بودند فقط باید دعا کرد و نماز خواند.
3. اشاره به افراطیگریها و روحیات نامتعادلی که در اوایل انقلاب تحت تأثیر روحیه انقلابیگری بر بسیاری از انقلابیون بهویژه جوانان در آن ایام دارد که همه چیز را حتی مسائل ذوقی و احساسی و عرفانی از دریچه برخورد انقلابی مینگریستند.
4. اشاره به سیاستبازانی که برای عقب نماندن از قافله انقلاب و بهرهبرداریهای بعدی در نوفللوشاتو گرد آمده بودند، چهرههایی همچون بنیصدر و قطبزاده و همفکرانشان از لیبرالها و ملیگرایان و دیگران...
ضمیمه: مقاله «از غربت غرب تا رحمت انقلاب اسلامی؛ یادی از یادگار امام»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره2، زمستان 1383
🇮🇷 @IRANeMOASER
📌#سربازگیری از #رسانههای_داخلی مقدمه #فتنه آمریکایی- اسرائیلی 88
💐بسیاری از وقایع و رویدادهای پس از انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری سال 1388، هنوز ناگفته و ناشنیده باقی مانده است. شور و هیجان و جوّی که در طی آن سال به وجود آمد و فضای غبارآلودی که توسط محافل و رسانههای خارج کشور دامن زده شد، شاید مانع از رویت همه واقعیت از سوی برخی گردید. اما اینک که از آن روزها و سالها فاصله گرفتهایم و فرصتی است تا با تامل و درنگ و تفکر بیشتر و براساس اسناد و مدارک و شواهد به آن وقایع و اتفاقات نگاه کنیم، برخی از آن اسناد و مدارک و شواهد را مرور مینماییم.
اسنادی که گام به گام، طرح سرنگونی نظام جمهوری اسلامی را از سال 1384 تا 1388 نشان میدهد:
زمینهها:
مارک پالمر، عضو برجسته «کمیته خطر جاری» The committee on the present danger» (از مهمترین موسسات استراتژیک ایالات متحده آمریکا) در سال 2005 میلادی (1384 شمسی) در گزارشی تحت عنوان «ایران و آمریکا، رهیافت جدید» نوشت:
«براندازی نظام جمهوری اسلامی در سه محور: مهار انقلاب، نبرد رسانهای و ساماندهی نافرمانی مدنی فرمولیزه میشود با استفاده از ضعف سیاستهای اقتصادی و اختلافات درونی»، «دامن زدن به نافرمانی مدنی در تشکلهای دانشجویی و نهادهای غیردولتی و صنفی به عنوان ابزار فشار»، «افزایش فشار سیاسی/اقتصادی در پرونده هستهای و کشاندن آن به شورای امنیت»، «دعوت فعالان جوان ایرانی به خارج برای شرکت در سمینارهای کوچک»، «از میان بردن قدرت بسیج و سپاه و ایجاد تغییرات اساسی در وزارت اطلاعات»1
✅در سپتامبر 2006 (شهریور 1385) گزارش افشاگر دو خبرنگار هلندی به اسامی:Thomas Erdbrink وThalia Verkad، طراحی جدیدی برای براندازی نرم نظام جمهوری اسلامی با استفاده از رسانههای داخلی و خارجی را لو داد:
«... وزارت امور خارجۀ هلند به یک سازمانِ نو محافظهکار آمریکایی یارانه داده است تا از طریق برنامهای، جابهجایی ِصلحآمیز قدرت را در ایران عملی سازد. سازمان خانۀ آزادی (Freedom House) که در سال 2003 از حملۀ آمریکا به عراق جانبداری میکرد، امسال حدود 630 هزار یورو از دولت هلند دریافت داشت.
✅ روزنامۀ انگلیسی فاینشنال تایمز میگوید که خانۀ آزادی یکی از سازمانهایی است که از وزارت امور خارجۀ آمریکا برای عملیات پنهانی و غیرقانونی در ایران، پول دریافت میکند. ایالات متحده 75 میلیون دلار برای «آوردن دموکراسی و آزادی در ایران» اختصاص داده است.
خانۀ آزادی یکی از نیروهای مؤثر در پشتیبانی از «انقلاب نارنجی» طی سالهای 2004 و 2005 در اوکراین و نیز در جنبش دانشجویی Otpor در صربستان بود...»2
✅به دنبال این گزارشها در 3 آذرماه 1385 وب سایت رادیو زمانه (از پایگاههای رسانهای غرب) در مطلبی به نام «انقلاب مخملی در ایران» برای نخستین بار به طور علنی به راهاندازی #انقلاب_مخملی در ایران اشاره کرد:
«... این هفته روزنامة «نیویورک تایمز» برای نخستین بار فاش کرد که سازمانی غیردولتی به نام «سازمان آموزش مبارزة غیر خشونتآمیز استراتژیک» هر سه ماه یکبار با برگزاری کارگاههای آموزشی در شیخنشین دوبی، به ایرانیانِ علاقهمند اصول مقاومت و مبارزة صلحآمیز را میآموزد...»3
در مطلب فوق به نقل از نیویورک تایمز به خبر تکاندهندهای درباره آموزش برخی خبرنگاران ایرانی برای راهاندازی یک انقلاب مخملی پرداخت:
«... یکی از گروههای غیردولتی مستقر در دوبی، «مرکز ایرانی (برخورد) غیرخشونتآمیز کاربردی» است.
این مرکز از ایرانیها دعوت میکند تا در کارگاههای آموزشی خود، به آنها نشان دهد که چگونه اعتراضهای مسالمتآمیز در گرجستان، فیلیپین و دیگرمناطق دنیا شکل گرفته است. این مرکز امیدوار است با برگزاری کلاسهایی درباره نافرمانی مدنی، به #شورشهای_مسالمتآمیز در ایران دامن بزند...
✍دفتر پژوهشهای مؤسسه کیهان
⭕️متن کامل را در زیر بخوانید
https://kayhan.ir/fa/news/233341/
🔺رمز آشوب| تروریسم سازمانیافته با نام جنبش جدید
🔹ویژه نامه صبح صادق برای وقایع اخیر
🖊مصطفی قربانی - دکترای علوم سیاسی
📝نکته مهم در این ارتباط آن است که بررسی روندهای آشوب در ایران از دی ماه 96 تا کنون حکایت از آن دارد که طبقه متوسط شهری تا زمانی با این فضاهای اعتراضی همراهی میکند که منجر به تقابل با نظام و تخریب نشود. به همین دلیل، این طبقه نه در دی 1396 و نه در آبان 1398 و نه در وضعیت کنونی با تغییر شیوه اعتراضهای نرم(رسانهای) به اردوکشیهای خیابانی و اقدامات مخرب همراهی نکرد و نمیکند. بر این اساس، بیگانگان معارض و ضدانقلاب، چون همواره ناتوان از تحریک کردن و به صحنه آوردن طبقه متوسط شهری هستند، به سمت حرکتهای خشن، کور و تروریستی سوق مییابند. در این صورت اگرچه ممکن است تخریبهایی صورت گیرد، اما پردامنه نخواهد بود و به راحتی مدیریت میشود.
📎 در سایت هفته نامه متن کامل را بخوانید
@ssweekly
☑️ سواد رسانهای و دهه هشتادی ها!
✅ یکی از ابزارهای مهم دشمن برای رسیدن به هدفش در ایجاد آشوب و برهم زدن امنیت روانی جامعه، رسانه و قدرت رسانهای بوده است که در سالهای اخیر با وجود گسترش شبکههای اجتماعی در کشور این فرصت نیز به بهترین شکل ممکن برای موج سواری دشمن فراهم شده است تا از این ابزار قدرتمند به خوبی استفاده کند.
بی شک از عوامل اصلی و محرک اغتشاشات اخیر که با اسم رمز #مهسا_امینی شکل گرفت.
رسانههای داخلی در جریان پوشش خبری دستگیری و فوت مرحومه امینی بهگونهای سنتی عمل کردند که ناخواسته در فضای زمینِ دشمنان بازی کردند و از سویی دیگر رسانههای ضد انقلاب و فارسی زبان بویژه شبکه تلویزیونی سعودی ایران اینترنشنال با استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی به خصوص توییتر و اینستاگرام و ... با روایتهای جعلی و سناریوی از پیش تهیهشده، آماده اقدام همهجانبه مغرضانه و دوگانه علیه ایران شده بود تا بر ذهن افراد جامعه بخصوص جوانان دهه هشتادی و نودی که از ضعف سواد رسانهای برخوردارند و زود احساساتی و تحریک می شوند، استفاده کند.
برای جلوگیری از اتفاقات مشابه در آینده باید همگان به ویژه نهادهای متولی آموزش کشور و رسانهها به مقوله سواد رسانهای به عنوان یکی از مشکلات اصلی جامعه و جوانان نگاه کنند چرا که رسانههای خارج نشین با استفاده از ضعف سواد رسانهای مردم ایران نقش اصلی و محوری را در این اغتشاشات داشتند.
بنابراین وقتی مردم بتوانند تشخیص دهند چه کسانی با چه هدفی به جز اهداف آنها، در فضای مجازی در حال فعالیت هستند خود را از آنها جدا کرده و سعی میکنند اقدامات منطقیتری انجام دهند و اگر هم اعتراضی دارند آن را برای زمان دیگری نگه دارند که در حاشیه اهداف سو استفاده گران قرار نگیرد.
✍یونس باقرزاده
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی
@asatid_enghelabi ایتا و سروش