eitaa logo
🟣 رویش ✼ محمد عالم‌زاده نوری ✼ 🟣
439 دنبال‌کننده
109 عکس
58 ویدیو
48 فایل
ان الذین آمنوا والذين هاجروا و جاهدوا في سبيل الله أولئك يرجون رحمة الله صبر و بصر همان ایمان وجهاد است که برای افراشتن پرچم توحید به هردو نیاز است؛ فی سبیل الله: همان راهی که در انتها به چیرگی اسلام بر همه آیین‌ها می‌انجامد. 🌷
مشاهده در ایتا
دانلود
☘ تبلیغ متمرکز، تبلیغ منتشر تبلیغ دین مهم‌ترین وظیفه حوزه‌های علمیه است. همه ساله هزاران تن از طلاب حوزه‌های علمیه در ایام و مناسبت‌های خاص مانند دهه اول محرم، دهه آخر صفر، و ماه مبارک رمضان برای بیان معارف دینی به اقصا نقاط شهرها، روستاها، نهادها، ادارات و مراکز مختلف اعزام می‌شوند و پیام مکتب اهل بیت را به گوش توده مردم می‌رسانند. نوع طلبه‌ها معمولا برای انتخاب محل تبلیغ خود اصراری ندارند و کار تعیین محل را به خدا واگذار می‌کنند. بدین ترتیب دست مراکز اعزام را برای این موضوع باز می‌گذارند. این وضعیت باعث شده تا یک طلبه در هر سال به مراکز و استان‌های مختلف اعزام شود و با مقتضیات محیط‌های مختلف آشنا گردد و تجربیات اجتماعی فراوانی به دست آورد. می‌توان این شیوه تبلیغ را تبلیغ منتشر نام نهاد. شیوه مقابل تبلیغ منتشر تبلیغ متمرکز است که در آن یک روحانی در یک مرکز تبلیغی متمرکز می‌گردد و به صورت مستمر با آنجا ارتباط دارد. مقایسه مزایا و کاستی‌های این دو شیوه مفید است. ⏺ آشنایی متقابل ـ قدرت تأثیرگذاری در شیوه متمرکز بر اثر حضور مستمر روحانی در یک منطقه آشنایی متقابل حاصل می‌شود. یعنی هم روحانی با شرایط و ظرفیت‌های محل آشنا می‌شود و هم اهل محل کاملا با روحانی آشنا می‌شوند و به او اعتماد می‌کنند بدین ترتیب امکان استفاده دوسویه فراوان حاصل می‌شود. مثلا روحانی شخصیت‌های نافذ و تأثیرگذار را می‌شناسد و می‌تواند از توان و استعداد آنها در کار خود بهره گیرد. شخصیت‌های مشکل‌داری را هم که باید نسبت به آنها تحفظ داشته باشد یا برای آنها بیشتر سرمایه‌گذاری کند می‌شناسد. با فضاهای محیط کاملا آشنا می‌شود. از نقاط امتیاز و نقاط آسیب در آن منطقه آگاه می‌شود و به خوبی می‌تواند برای حضور خود ناظر به فرصت‌ها و تهدیدها برنامه‌ریزی کند این که بر چه مطالبی تأکید ورزد و با چه جریان‌هایی دست دهد و با چه مسائلی مقابله کند و ... اهل منطقه هم با روحانی و توانمندی‌های او آشنا می‌شوند و نیروی او معطل نمی‌ماند. مثلا اگر روحانی در خطابه و سخنرانی قوی است یا اگر در مدیریت فعالیت‌های فرهنگی خلاقیت دارد و یا اگر در ارتباط با جوانان، نخبه و ممتاز است در همان زمینه از توان و مهارت او استفاده بهینه می‌شود و در جهات دیگر انتظار بی‌مورد از او نمی‌رود. یعنی سخن او کاملا مفهوم است و انتقال برخی از مسائل تنها با یک عبارت صورت می‌پذیرد و اشتراک ذهنی و مفهومی خاص و ادبیات مشترکی میان او و مخاطبش پدید آمده که کار ارتباط را بسیار روان و سهل می‌کند. اما در شیوه تبلیغ منتشر معمولا نه روحانی شناخت موثری از مخاطب خود دارد و نه مخاطب از روحانی شناخت قابل توجهی دارد. لذا اولا ارتباط به خوبی برقرار نمی‌شود. ثانیا کلام او تأثیر لازم را ندارد. البته گاهی اطلاع مخاطب از گذشته روحانی خصوصا ویژگی‌های دوران کودکی او اثر معکوس دارد. همچنین وقتی مخاطب به شدت با روحانی صمیمی است و تعارفات را کنار گذاشته و به قول خودمانی با او راحت شده است حرمت او را نگاه نمی‌دارد، استفاده لازم را از او نمی‌برد و قدر او را نمی‌شناسد. گاهی نفس این تازه بودن تأثیر کلام را بیشتر می‌کند. وقتی که شخص تکراری شده سخنانش عادی تلقی می‌شود. اما وقتی که چهره جدیدی است از باب تنوع جویی و لکل جدید لذه گاهی بیشتر تأثیر می‌گذارد؛ همان گونه که پدر و مادر در محیط خانواده نفوذ کلام کمتری بر فرزندان خود دارند و گاهی نصیحت پدرانه از زبان یک غریبه بیشتر در فرزند اثر می‌گذارد تا زبان مستقیم خود پدر. ⏺ اعتماد متقابل در شیوه متمرکز اعتماد متقابل پدید می‌آید. یعنی از یک سو مردم به روحانی اعتماد می‌یابند و برای سخن او ارج ویژه قائل می‌شوند و از یک سو روحانی می‌تواند به برخی از اهالی اعتماد ویژه کند و برخی از کارها را به آنها واگذار کند. گاهی به جهت این اعتماد متقابل پیش‌برد کارها بسیار روان می‌شود. حضور مستمر یک روحانی در یک منطقه اعتمادی پدید می‌آورد که جلوی بسیاری از بدگمانی‌ها و انگیزه‌خوانی‌های بیجا را می‌گیرد. البته این شیوه همان طور که موجب اعتماد متقابل می‌شود ممکن است برخی از غفلت‌ها و اشتباهاتی که از روحانی سر زده باعث شود که اعتماد افراد به او کم شده یا حرمت او در نظر کسانی شکسته باشد و فعالیت‌های بعدی او تحت الشعاع قرار گیرد. https://eitaa.com/mohammad_nooori
⏺ دانش افزایی مستمر هر طلبه‌ای با شناختی که از معارف دینی داشته به مسائل بسیار مهم و لازمی مواجه شده که آموختن آنها را به دیگران خصوصا نسل جوان لازم می‌شمارد. طبعا به جهت همین احساس ضرورت آمادگی‌های لازم برای ارائه آنها را نیز به دست آورده است. این موارد جلوه‌های ویژه کار یک طلبه به شمار می‌رود؛ زیرا هم اعتقاد فراوانی به آن دارد و آن را از سر سوز درون و یافت شخصی بیان می‌کند نه تصنعی و فرمایشی و هم مهارت کامل برای بیان آن را به دست آورده است. وقتی روحانی به صورت منتشر تبلیغ می‌کند و در طول سال به مراکز مختلفی تردد دارد در هر نوبت با مخاطبان جدیدی مواجه می‌شود که همه نیازمند آن مباحث هستند. روحانی احساس می‌کند که تا این پیش‌نیاز‌ها را عرضه نکند نوبت به مطالب پس از آن نمی‌رسد. این پیش‌نیازها از طرفی بسیار اساسی و غیرقابل چشم‌پوشی هستند و از طرفی ارائه آن توسط روحانی چندان زحمت و مؤونه‌ای ندارد. در طول مدت ده روزه یا یک ماهة تبلیغ، این پیش‌نیازها به خوبی عرضه می‌شود اما هرگز نوبت به مسائل پس از آن نمی‌رسد. نتیجه این می‌شود که روحانی خود را نسبت به آمادگی‌های بعدی بی‌نیاز می‌انگارد و مانند معلمی که همواره کلاس اول را درس می‌دهد از رشد شخصی باز می‌ماند و همواره به سخنرانی‌های مفید ولی تکراری بسنده می‌کند. اما اگر فرض کنیم در یک کانون تبلیغی به صورت مستمر حضور یابد نمی‌تواند مباحث تکراری عرضه کند و باید مخاطب را کلاس به کلاس بالا آورد و روز به روز با مطالب بعدی آشنا سازد. این موضوع باعث می‌شود که در تکاپوی آماده‌سازی محتوای جدید برآید و خود نیز بهره تازه‌ای برد. ⏺ آشنایی با صفر تا صد فرایند تحول انسان روحانی باید مدیریت تحول یک انسان را بر دوش گیرد و تنها به بیان چند نکته مفید بسنده نکند. تبلیغ در معنای پیشرفته خود تحول بخشیدن به انسان است. مخاطب تبلیغ باید تغییری در خود احساس کند و مسیری را طی نماید. این تغییر تنها آموختن چند نکته جدید نیست، بلکه یک تحول پایدار و اساسی است. اگر روحانی خود را نسبت به صفر تا صد تحول انسان مسوول بشمارد نه این که از ابعاد مختلف زندگی انسان تنها یک قطعه را مد نظر قرار دهد و ما بقی را به خود او بسپارد. مبلغ باید مربی باشد. اگر مربی باشد با دردها از نزدیک آشنا می‌شود و نسبت به فرایند کامل تربیت احساس مسئولیت می‌کند اما اگر فقط خود را موظف به بیان مسائل مفید ببیند هیچ وقت احساس کمبود نمی‌کند. پدران در مقام تربیت فرزند این تجربه و وظیفه را دارند که او را کامل بار آورد نه این که فقط چند نکته با او در میان بگذارد و او را در مسیر تربیت تنها گذارد. مبلغ موفق نیز به سان یک پدر معنوی این گونه عمل می‌کند. حال اگر فرض کنیم مبلغ به صورت مستمر به جایی رود می‌تواند منحنی رشد مخاطبان خود را در یک زمان نسبتا طولانی در نظر داشته باشد و از نیمرخ تحول آنان سراغ گیرد و آنان را پله به پله رشد دهد. اما وقتی که به صورت منتشر فعالیت می‌کند طبعا از این مساله محروم می‌گردد. تبلیغ متمرکز تبلیغی معطوف به «تربیت» است . یعنی از سطح اولیه تبلیغ فراتر می‌رود و آرام آرام صورت تربیتی به خود می‌گیرد. پس از چندی از آن هم فراتر خواهد رفت و صورت «ساختارسازی» و «مهندسی اجتماعی» خواهد گرفت. این همه امکان و فرصت در تبلیغ منتشر وجود ندارد. ⏺ آشنایی با فضاهای مختلف و به دست اوردن تجارب جدید امتیاز ویژه تبلیغ منتشر این است که طلبه را با محیط‌ها فرهنگ‌ها و شرایط مختلف آشنا می‌سازد و تجربیات اجتماعی او را بسیار بالا می‌برد. نفس حضور در میان جوامع مختلف در پیچیده ساختن شخصیت انسان مؤثر است و او را ورزیده و توانا می‌سازد. همین اطلاعات در انتخاب نقطه تمرکز بسیار مورد نیاز است. یعنی اگر کسی بخواهد تبلیغ متمرکز را آغاز کند باید توجه داشته باشد که انتخاب نقطه تمرکز به معنای صرف انرژی بسیار زیادی در سال‌های متمادی است. برای این موضوع باید دقت کافی صورت گرفته باشد که این همه نیرو و زمان در جای شایسته‌ای صرف شود. https://eitaa.com/mohammad_nooori
⏺ تنوع عرضه فرهنگی اگر باب تبلیغ منتشر بسته شود و همه طلاب به تبلیغ متمرکز روی آورند پاره‌ای از مخاطبان از دست خواهند رفت. گاهی روحانی بسیار شخصیت قوی و برجسته‌ای است، اما توان ارتباط با سنخی از شخصیت‌ها را ندارد. لزوم سنخیت در ارتباطات فرهنگی را نباید انکار کرد و نقش ذائقه و سلیقه افراد را نباید دست کم شمرد. همان گونه که در عرضه کالاهای مصرفی یا صنعتی تنوع سلایق لحاظ می‌شود و انواع و اقسام کالاها با طرح‌ها و مدل‌ها و اندازه‌ها و رنگ‌های گوناگون عرضه می‌شود، در عرضه فرهنگی نیز باید این موضوع در نظر گرفته شود. ممکن است فردی ـ به هر جهت ـ چهره و کلام و سلایق و اخلاق فردی یک روحانی را نپسندد و در عین اعتراف به خوبی او نتواند با او ارتباط برقرار کند. اگر باب تبلیغ منتشر باز باشد، هر محیط تبلیغی روحانیان متنوعی را خواهد دید و هر مخاطبی روحانی مطلوب و مورد نظر خود را در نهایت خواهد یافت و با کسی انس خواهد گرفت اما اگر نظام تبلیغی ما فقط به سبک متمرکز عمل کند این برکت از دست خواهد رفت. از سوی دیگر نفس مواجهه با انواع شخصیت‌ها انواع امتیازات را پیش دیدگان افراد قرار می‌دهد و شخصیت آنان را کامل‌تر می‌کند تنوع الگوها برخی از خشک مغزی‌ها را می‌شکند و برخی از تصورات واهی را باطل می‌کند. ⏺ ترکیب دو طرح گویا باید به طلبه پیشنهاد کرد که ترکیبی از تبلیغ متمرکز و منتشر را برای خود در نظر گیرد و از مزایای هر دو بهره‌مند باشد. به این صورت که حتما یک پایگاه تبلیغی ثابت داشته باشد که در آن نسبت به صفر تا صد فرایند تحول مخاطبان احساس مسئولیت کند و با آنان به صورت مستمر پیش رود. علاوه بر این گاه و بیگاه به تجربه شرایط تازه و پاسخ به نیازهای موردی نیز بپردازد و این دانش انباشته و آماده خود را در جاهای دیگر نیز صرف کند. اکتفا به هر یک بدون دیگری گویا ناقص و نارسا است. اگر تنها به تبلیغ منتشر اکتفا کند از رشد شخصی و به روزرسانی اطلاعات خود محروم می‌ماند و تجربه یک کار کامل تربیتی و تبلیغی را به دست نمی‌آورد و هرگز ظرفیت تأثیرگذاری بالا را به دست نمی‌آورد و اگر هم تنها به تبلیغ متمرکز بسنده کند گرچه در حوزه کوچکی ممکن است موفق باشد اما تجربیات رنگارنگ اجتماعی را به دست نخواهد آورد. https://eitaa.com/mohammad_nooori
مطالعه این کتاب را به مدیران مدارس علمیه، معاونان تهذیب حوزه‌های علمیه و همه اساتید دلسوزی که به شکوفایی و تربیت طلبه اهتمام دارند توصیه می‌کنم. https://eitaa.com/mohammad_nooori
✅ جواب سلام تو صحن دانشگاه با یه دانشجو مواجه شدم که پوشش ظاهریش متفاوت بود؛ خیلی... سلام کردم.... بلند و واضح! جواب نداد؛ بی‌اعتنا و متکبرانه رد شد. انگار نه انگار که من آدمم! خیلی زننده بود. چه کار باید می‌کردم؟ احتمالا شما هم مثل من به یکی از این عکس‌العمل‌ها فکر می‌کنید: • افسرده و پژمرده بشم ... و پشیمان از تبلیغ دانشگاه ...، نا امید و سرگردان و دلخور! • برگردم و بش بگم: هی! آدم جاهل!‌ مثل اینکه سلام کردم ها! • یا یک عبارت درشت دیگه‌ ...، که وقتی بشنوه احساس حقارت کنه و دیگه به مقام روحانیت این‌جوری اهانت نکنه! • بی‌اعتنا و خونسرد از کنارش رد بشم و پیش خودم بگم جاهل است دیگه. شعورش نمی‌رسه. انتظار بیشتری نباید داشته باشی. (و اذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما). • مثل مالک اشتر برم مسجد و براش دعا کنم. یا مثل پیامبر اکرم دست به دعا بردارم و زیر لب بگم: (اللهم اهد قومی فانهم لایعلمون). توی اون لحظه دردناک و سنگین خدا اینو به ذهنم انداخت: به سمتش رفتم و بلند گفتم: آقا ، ‌ببخشید آقا ... برگشت نگام کرد. - شما آقای جعفری نیستید؟ - نه - من شما را سال گذشته توی دانشگاه شریف ندیده‌ام؟ - نه ؛ من تا حالا اونجا نبودم. - پس من قبلا کجا شما را دیدم؟ - هیچ وقت. من که یادم نمی‌آد. - سال گذشته ماه رمضان من دانشگاه شریف بودم، با دانشجوها ...، ...، ... مساله حل شد. با هم رفیق شدیم. دعوت کرد به اتاقشون. کلی گفتگو کردیم و درد دل. تبلیغی https://eitaa.com/mohammad_nooori
✅ امید و پایداری همون سال که در هجدهم تیرماه، حادثه کوی دانشگاه رخ داد، ماه رمضان برای تبلیغ، کوی بودم. نگاه‌های دانشجوها و تیکه‌های گاه و بیگاهشون نشون می‌داد که خیلی دلخور و شاکی‌ان. از نظام، از انقلاب، از روحانیت و از ما طلبه‌ها.... حتی بچه‌مذهبی‌ها و دور و بری‌های خودمون، یا گلایه‌مند بودند یا سرخورده. برخوردهای سرد، بی‌اعتنایی، کنایه‌های سنگین، گفتگوهای تهاجمی، اعتراض و گله... وقتی توی جمعی احساس کنی همه از تو کینه دارن و بهت معترض‌ان خیلی سخت می‌گذره. یک روز... دو روز ... سه روز... بالاخره آدم تاب نمی‌آره و خسته می‌شه. و احتمالا در کار خودش تردید می‌کنه... در اثرگذاری‌اش، در مفید بودنش، در اینکه آیا این کار وظیفه است و هیچ کار بهتری وجود نداره؟ تو چنین فشاری سه چیز آدم رو نجات می‌ده. یکی: توجه به خدا، توسل به اهل بیت، مناجات با امام زمان. دعای نیمه‌شب ... دوم: توجه به زجر و مصیبتی که پیامبران گذشته برای هدایت مردم کشیدن و اهانت‌ها و متلک‌ها و تهدیدهایی که از مردم شنیدن؛ و داستانش در قرآن نقل شده ... سوم: گفتگو با دوستان و اساتید، و بیان شرایط و حالات روحی خود برای اون‌ها و مشورت گرفتن و بعد هم تشویق‌ها و دلداری‌هایی که از اون‌ها دریافت می‌کنی: و تواصوا بالصبر. این جوری ... هم آرام می‌شیم. هم انگیزه پیدا می‌کنیم. هم با حرارت و نشاط و امید به کار خودمون ادامه می‌دهیم تبلیغی https://eitaa.com/mohammad_nooori
تصویری از آن سال‌ها در جمع دانشجویان
خلاصه کتاب.pdf
971.3K
خلاصه کتاب راهبرد تربیت اخلاقی توسط برادر عزیز حسین عبداللهی سروی https://eitaa.com/mohammad_nooori
گویا فایل هشتم از مجموعه فایلهای صوتی راهبرد تربیت اخلاقی مشکلی داشت که باز نمی‌شد. دو باره دانلود شد.
بحث هدف خلقت دانشگاه صنعتی شریف رمضان المبارک سال ۱۳۸۳ شمسی
نقش مربی در تربیت اخلاقی ارایه در مرکز ملی پاسخ‌گویی به سوالات دینی پاییز ۱۳۹۸
نگاهی به رزق و معیشت طلاب در پرتوی آموزه‌های دینی سخنرانی در هیأت خانه طلاب جوان اسفند ۱۳۸۹