.
🚩 قرآن برای ما عادی شده است
استاد محمدرضا حکیمی:
🔹 به دلیل عادی شدن خواندن قرآن کریم و کلمهها و جملهها و آیههای قرآن برای ما، عظمت قرآن را چنان که باید حس نمیکنیم و به هنگام خواندن قرآن یا گوش دادن به آن، آن گونه که باید در مدار روحانیت قرآن قرار بگیریم، قرار نمیگیریم و بارش کلمات و آیات را، به صحرای عطشناک دل و روح خود نمیرسانیم و به مرحله نزول آیات قرآنی بر قلب خویش نمیرسیم و قلب خود را با قلب پذیرنده اصلی قرآن یعنی پیامبر اکرم (ص) منطبق نمیسازیم، بلکه نزدیک به این مرتبه والا نیز نمیشویم.
☘ در صورتی که رحمت عام محمدی «بالمؤمنین رئوف رحیم» و حرصی که پیامبر بر صیرورت قرآنی هر فرد مسلمان داشته است، «حریص علیکم» موجب قطعی آن است که اگر ما در این راه همتی به خرج دهیم و در دل بر سخن خدا بگشاییم، در رده «من کان له قلب» درآییم و دل هامان از تشعشعات فوق ملکوتی «إن قرآن الفجر کان مشهودا» نورباران گردد.
📗 پیام جاودانه ، صفحه ۲۶۰ .
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
💫کانال آیت الله بهجت⇩⇩⇩
🆔 @bahjat_arefan
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
❇️ هدف اصلی از آفرینش ما
🔰 به مناسبت سالروز درگذشت آیتالله سید علی قاضی رضواناللهعلیه، از اساتید آیتالله بهجت قدسسره، ۶ ربیعالاول ١٣۶۶ق؛
✅ حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
▫️ در محضر استادمان آیتالله قاضی بودیم. ایشان فرزندان زیادی داشتند؛ چون چند عیال داشتند؛ بچهها میآمدند، میگفتند:
🔹 پول بدهید!
▫️ ایشان میفرمودند:
🔸 نیست!
▫️ در آخر که بچهها رفتند، آقای قاضی فرمودند:
🔸 من اگر بخواهم، طلا هم حاضر میشود! استاد من هم میتوانست این کار را بکند، ولی ما نمیکنیم!
✨ هدف از خلقت ما این است که بندهی خدا شویم، مقام بندگی خدا، بسیار مقام بالایی است.
💡 ما خلق نشدهایم که حتماً دارای کشف و کرامات باشیم، بلکه غرض اصلی، عبودیّت و بندگی است. چه مقامی بالاتر از این که خداوند ربّالعالمین از انسان راضی باشد؟!
⬅️ برگی از دفتر آفتاب، ص٢٣٠
🏷 #آیت_الله_قاضی (ره)
#آیت_الله_بهجت (ره)
#بندگی
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
💫کانال آیت الله بهجت⇩⇩⇩
🆔 @bahjat_arefan
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
آیت الله بهجت ره:
این دو کار را انجام دهید خیلی در معنویت #پیشرفت می کنید
۱_ نماز اول وقت بخوانید
۲_ دروغ نگویید
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
💫کانال آیت الله بهجت⇩⇩⇩
🆔 @bahjat_arefan
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
سلام مهربان پدرم، مهدی جان ...
هر صبح وقتی چشم می گشایم، وقتی زندگی با لبخند گرم خورشید بر زمین پهن می شود، دلخوشم به اینکه بایستم رو به روشن ترین سمت آبیِ آسمان و دست بر سینه بگذارم و از اعماق جانم سلام تان کنم ...
و چه دلنشین است این سلام های سپیدهدمان و چه پُرامید است حس گرم پاسخ پدرانه ی شما در ذره ذره ی وجودم ...
شکر خدا که شما را دارم ...
شکر خدا که دوست تان دارم ...
شکر خدا که به شما دلخوشم ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #سُنّتهای_پیروزی 1⃣
🔰 رهبر معظم انقلاب:
◀️ در این [قضایا]، نکتهای وجود دارد و آن، این است که وقتی این حوادث اتّفاق میافتاد ــ چه در شهادت شهید بهشتی، چه در حوادث بعدی ــ دشمنان سر شوق میآمدند، امیدوار میشدند که دیگر بساط این نظام انقلابی جمع شد!
ولی ناامید شدند. آن روز ناامید شدند، در این چهار دهه هم مکرّر این ناامیدی تکرار شده. دشمن در یک مقطعی به یک چیزی، به یک ضعفی، به یک کمبودی در نظام جمهوری اسلامی امید بسته و بعد ناامید شده؛ این بارها اتّفاق افتاده.
◀️ منتها مشکل دشمن این است که نمیتواند سرّ این ناامیدی را بفهمد، نمیتواند تشخیص بدهد؛ نمیتواند بفهمد که چرا، علّت چیست که جمهوری اسلامی هر دفعه از زیر بار این همه فشار میتواند بلند بشود بِایستد، سینه سپر کند، راه خودش را ادامه بدهد.
◀️ اینها نتوانستند بفهمند که در عالمِ بشر غیر از محاسبات و مناسبات سیاسی، یک محاسبات و مناسبات دیگری هم وجود دارد که آنها قادر به فهم آن نیستند؛ آنها سنّتهای الهی است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #سُنّتهای_پیروزی 2⃣
🔰 رهبر معظم انقلاب:
◀️ سنّت یعنی قانون، قاعده؛ خدای متعال در عالم طبیعت، در عالم انسان قواعدی دارد، قوانینی دارد. وَ الشَّمسُ تَجری لِمُستَقَرٍّ لَها ذَلِکَ تَقدیرُ العَزیزِ العَلیم * وَ القَمَرَ قَدَّرناهُ مَنازِل؛ اینها همه قانون است دیگر. قوانینِ جاری است منتها قوانینِ جلوی چشم است. قانون جاذبه یک قانون جلوی چشم است و همه میفهمند. [امّا] قوانینی هم دارد که همه قادر به فهم آنها نیستند؛ واقعاً سرتاسر قرآن پُر است از بیان این قوانین.
◀️ [مثلاً] اَنَّ اللَهَ مَعَ المُتَّقین، مَن جاهَدَ فَاِنَّما یُجاهِدُ لِنَفسِه. اینها هم قانون است. وَ مَن اَصدَقُ مِنَ اللَهِ قیلًا، چه کسی راستگوتر از خدا است؟ خدا میگوید این قانون است.
◀️ یکی از این قوانین این است: لَیَنصُرَنَّ اللَهُ مَن یَنصُرُه؛ هر کسی که خدا را نصرت کند، خدا او را نصرت میکند؛ لَیَنصُرَنَّ الله ــ با چند علامت تأکید ــ یا «اِن تَنصُرُوا اللَهَ یَنصُرکُم»؛ این سنّت الهی است.
اگر طریقی که شما دارید میروید، کاری که شما دارید میکنید، جهتگیری شما، نصرت خدا [باشد] ــ نصرت خدا یعنی نصرت دین خدا، یعنی نصرت ارزشهای الهی؛ یعنی این ــ اگر در این جهت حرکت بکنید، پیروز خواهید شد.
البتّه به شرطی که حرکت کنید، عمل کنید، نه اینکه [فقط] بگویید؛ عمل کنید. این یک سنّت الهی است.
◀️ لَئِن شَکَرتُم لَاَزیدَنَّکُم؛ اگر نعمت الهی را در جایش مصرف کردید، خدا آن نعمت را بر شما زیاد خواهد کرد؛ این سنّت الهی است.
◀️ اَلَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهدیَنَّهُم سُبُلَنا و اِنَّ اللَهَ لَمَعَ المُحسِنین؛ این سنّت الهی است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #سُنّتهای_پیروزی 3⃣
🔰 رهبر معظم انقلاب:
◀️ وقتی حضرت موسیٰ بنیاسرائیل را برداشت و شبانه به طرف دریا حرکت کردند که از آنجا بگریزند، فرعونیها فهمیدند، اینها را دنبال کردند. وقتی که نزدیک شدند و دیده میشدند، فَلَمَّا تَراءَا الجَمعان، اصحاب موسیٰ ــ بنیاسرائیل ــ ترسو و کمیقین به موسیٰ گفتند: اِنّا لَمُدرَکون؛ الان میآیند ما را میگیرند؛ پدرمان درآمد! حضرت موسیٰ فرمود: کَلّا؛ هرگز! اِنَّ مَعِیَ رَبّی سَیَهدین. این سنّت الهی است.
◀️ سنّت الهی یعنی قانون؛ قانون چه جوری عمل میکند؟ قانون یک موضوع دارد، یک حکم دارد؛ یک موضوع دارد، یک نتیجه دارد. شما خودتان را با آن موضوع منطبق کنید، نتیجه قطعاً مترتّب خواهد شد. اِن تَنصُرُوا اللَهَ یَنصُرکُم. «تَنصُرُوا اللَه» موضوع است؛ یاری کنید خدا را، حکم و نتیجه «یَنصُرکُم» است. اگر شما خودتان را با این تطبیق کردید، حتماً آن نتیجه مترتّب خواهد شد؛ بروبرگرد ندارد... . منتها شرط این است که شما خودتان را منطبق کنید با آن موضوع... .
◀️ هر وقتی هم ما پیروز شدیم، این جوری حرکت کردیم؛ [یعنی] خودمان را با یک مصداق سنّت الهی منطبق کردیم و خدای متعال هم نتیجه را مترتّب کرد.
◀️ سنّتهای خدای متعال انواع و اقسامی دارد دیگر؛ آنجا میگوید: لَئِن شَکَرتُم لَاَزیدَنَّکُم، بعد میگوید: وَ لَئِن کَفَرتُم اِنَّ عَذابی لَشَدید؛ این هم سنّت است. اگر کفران نعمت هم کردید، از نعمت استفاده نکردید، سوء استفاده کردید، اِنَّ عَذابی لَشَدِید؛ آن هم یک سنّت الهی است. اگر خودمان را بر طبق آن موضوع قرار دادیم، آن نتیجه بر آن مترتّب خواهد شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #سُنّتهای_پیروزی 4⃣
🔰 رهبر معظم انقلاب:
◀️ در سورهی آلعمران، دو جور سنّت بیان میشود:
سنّت پیروزی
و
سنّت شکست.
◀️ یکی در آیه ۱۷۳: اَلَّذینَ قالَ لَهُمُ النّاسُ اِنَّ النّاسَ قَد جَمَعوا لَکُم فَاخشَوهُم فَزادَهُم ایماناً وَ قالوا حَسبُنَا اللَهُ وَ نِعمَ الوَکیلُ* فَانقَلَبوا بِنِعمَةٍ مِنَ اللَهِ وَ فَضلٍ لَم یَمسَسهُم سُوء.
جنگ اُحد تمام شد، کسی مثل حمزه سیّدالشّهدا در این جنگ به شهادت رسید، پیغمبر مجروح شد، امیرالمؤمنین مجروح شد، تعداد زیادی شهید شدند. حالا قریش که ضربه زده بود، امّا نتوانسته بود پیروز بشود، بیرون مدینه در فاصلهای در چند کیلومتریِ مدینه جمع شدند، گفتند امشب حمله کنیم و مسئله را تمام کنیم. عواملشان آمدند داخل مدینه شروع کردند هراسافکنی: اَلَّذینَ قالَ لَهُمُ النّاسُ اِنَّ النّاسَ قَد جَمَعوا لَکُم فَاخشَوهُم؛ آمدند گفتند اینها لشکر فراهم آوردهاند میخواهند پدر شما را دربیاورند! امشب میریزند چنین و چنان میکنند! اینهایی که مخاطب هراسافکنی بودند، قالوا حَسبُنَا اللهُ وَ نِعمَ الوَکیل. پیغمبر فرمود آن کسانی که امروز در اُحد زخمی شدند، جمع بشوند... فرمود بروید مقابل اینها؛ رفتند آنها را شکست دادند و برگشتند: فَانقَلَبوا بِنِعمَةٍ مِنَ اللهِ وَ فَضل؛ یک مقدار زیادی غنیمت آوردند و هیچ مشکلی هم برایشان پیش نیامد. این سنّت الهی است.
◀️ بنابراین، اگر در مقابل هراسافکنی دشمن، شما به معنای واقعی کلمه معتقد شدید که «حَسبُنَا اللهُ وَ نِعمَ الوَکیل» و به وظایفتان عمل کردید، نتیجهاش این است.
این [بخش از] سورهی آلعمران این سنّت را برای ما بیان میکند.
الحكمة ١٤٧: وقال عليه السلام لرجل سأله أن يعظه: لا تكن ممن يرجوالآخرة بغير العمل، و يرجي التوبة بطول ...
http://qadatona.org/%D8%B9%D8%B1%D8%A8%D9%8A/%D9%86%D9%87%D8%AC-%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%BA%D8%A9/468
نگرشی بر شخصیت ربانی حاج قاسم سلیمانی
یاد امام وشهدا نه تنها سکوی پرش وپرواز تا بی نهایت است ودل را می برد کرب وبلا
بلکه تدریس درسنامه عشق وعرفان است
حاج قاسم نه تنها در سال های اخر عمر خویش زیرک بود و حتی در دل داعش نفوذ کرد بلکه در نوجوانی هم زیرک بود ومشکلات اقتصادی پدر وخانواده را با کار وتلاش ممتاز بر طرف می کرد
ادا کردن قرض پدر/ مناعت طبع را از پدرم یاد گرفتم
📚خاطرات خود نوشت شهید حاج قاسم سلیمانی
✍️پدرم نهصد تومان به بانک تعاون روستایی بدهکار بود. تصمیم گرفتم من به شهر بروم و به هر قیمتی قرض پدر را ادا کنم، اما پدر و مادرم مخالفت کردند.
خلاصه اینکه با احمد و تاجعلی برای کار به کرمان رفتم. اولین بار بود که شهر و ماشین را می دیدم.
🔻احساس غریبی می کردم. درِ هر مغازه و کافه و رستوران و کارگاهی را می زدم و می گفتم :
کارگر نمی خواهید؟
و همه یک نگاهی به قد کوچک و جثه نحیفم می کردند و جواب رد می دادند.
به یک خانه در حال ساخت وارد شدم. استادکار به من نگاهی کرد و گفت :
🔻اسمت چیه؟ گفتم: قاسم
گفت : چند سالته؟ گفتم : سیزده سال
گفت: مگه درس نمی خونی!؟
گفتم: ول کردم. گفت: چرا؟!
گفتم: پدرم قرض دارد. وقتی این را گفتم اشک در چشمانم جمع شد.
منظره دستبند زدن به دست پدرم جلوی چشمم آمد و اشک بر گونه هایم روان شد و دلم برای مادرم هم تنگ شده بود.
🔻گفتم : آقا، تو رو خدا به من کار بدید. اوستا که دلش به رحم آمده بود، گفت: می تونی آجر بیاری؟
گفتم: بله. گفت: روزی دو تومان بهت میدم، به شرطی که کار کنی. خوشحال شدم که کار پیدا کرده ام.
به مدت شش روز بعد از طلوع آفتاب تا نزدیک غروب در ساختمان نیمه ساز خیابان خواجو مشغول کار بودم.
🔻جثه نحیف و سن کم من طاقت چنین کاری را نداشت. از دستهای کوچکم خون می آمد. اوستا بیست تومان اضافه مزد بهم داد و گفت: این هم مزد این هفته ات.
حالا حدود سی تومان پول داشتم. با دو ریال بیسکویت خریدم و پنج ریال دادم و چهار عدد موز خریدم. خیلی کیف کردم،
همه خستگی از تنم بیرون رفت. اولین بار بود که موز می خوردم. شب در خانه عبدالله تخم مرغ گوجه درست کردیم و خوردیم.
🔻عبدالله معتقد بود من نمی توانم این کار را ادامه بدهم، باید دنبال کار دیگری باشم.
پولهایم را شمردم.، تا نهصد تومان هنوز خیلی فاصله داشت. یاد مادر و خواهر و برادرانم افتادم.
سرم را زیر لحاف کردم و گریه کردم و با حالت گریه به خواب رفتم. صبح با صدای اذان از خواب بیدار شدم. از دوران کودکی نماز می خواندم.
🔻نمازم را که خواندم به یاد امامزاده سیدِ خوشنام، پیر خوشنام در روستا افتادم. ازش طلب کردم و نذر کردم اگر کار خوبی پیدا کردم یک کله قند داخل امامزاده بگذارم.
صبح به اتفاق تاجعلی و عبدالله راه افتادیم. به هر مغازه، کافه، کبابی و هر درِ بازی که می رسیدیم سرک می کشیدیم و می گفتیم:
آقا، کارگر نمی خوای؟ همه یک نگاهی به جثه ضعیف ما می کردند و می گفتند: نه.
🔻تا اینکه یک کبابی گفت که یک نفرتان را می خواهم با روزی چهار تومان. تاجعلی رفت و من ماندم. جدا شدنم از او در این شهر سخت بود.
هر دو مثل طفلان مسلم به هم نگاه می کردیم، گریه ام گرفته بود. عبدالله دستم را کشید و من هم راه افتادم، تا آخر خیابان به پشت سرم نگاه می کردم.
حالا سه روز بود که از صبح تا شب به هر درِ بازی سر می زدم.
🔻رسیدیم داخل یک خیابان که تعدادی هتل و مسافرخانه در آن بود. به آخر خیابان رسیدیم و از پله های ساختمانی بالا رفتم.
مردی پشت میز نشسته بود و پول می شمرد. محو تماشای پولها شده بودم و شامه ام مست از بوی غذا.
آن مرد با قدری تندی گفت : چکار داری؟!
با صدای زار گفتم: آقا، کارگر نمی خوای؟ آن قدر زار بودم که خودم هم گریه ام گرفت.
🔻چهره مرد عوض شد و گفت : بیا بالا. بعد یکی را صدا زد و گفت : یک پرس غذا بیار.
چند دقیقه بعد یک دیس برنج با خورشت آوردند. اولین بار بود که آن خورشت را می دیدم. بعداً فهمیدم به آن چلوخورشت سبزی می گویند.
به خاطر مناعت طبعی که پدرم یادم داده بود با وجود گرسنگی زیاد و خستگی زیاد گفتم : نه، ببخشید، من سیرم.
آن شخص که بعداً فهمیدم نامش حاج محمد است، با محبت خاصی گفت: پسرم، بخور. غذا را تا ته خوردم.
🔻حاج محمد گفت : از امروز تو می تونی این جا کار کنی و همین جا هم بخوابی و غذا هم بخوری. روزی پنج تومان هم بهت می دهم.
برق از چشمانم پرید و از امامزاده سید خوشنام، پیر خوشنام تشکر کردم که مشکلم را حل کرد.
پس از پنج ماه کار کردن شبی آهسته پولهایم را شمردم. سرجمع هزار و دویست و پنجاه تومان شد.
🔻از خوشحالی در پوست خودم نمی گنجیدم، هزار تومان برای پدرم پول فرستادم تا قرضش را ادا کند.۱
محمد جواد حیدری
۱📚برگرفته از کتاب «از چیزی نمی ترسیدم» خاطرات خود نوشت شهید حاج قاسم سلیمانی
تعظیم واحترام سادات
تعظیم واحترام به سادات احترام به اهل بیت علیهم السلام است بحمدالله داب علمای بزرگ این بود که سادات را دوست داشتند وبه ایشان خدمت می کردند واز ایشان انتظار شفاعت داشتند یادم نمی رود پدرم ایت الله حاج شیخ علی حیدری که از شاگردان ممتاز امام خمینی وعلامه طباطبایی وایت الله سید محمد داماد بودند برای سادات احترام ویژه ای قائل بودند وضمن خدمت ایشان را بر خویش مقدم می داشتند
هرگاه ایت الله سید محمد تقی دیباجی اصفهانی را زیارت می کنم خاطره جالبی از مرحوم والد بیان می کند ایشان می فرمود:
خداوند پدرتان را رحمت کند وبا اجداد طاهرینم محشور نماید
خیلی به سادات احترام می گذاشتند ومانند پدر مهربان از ما حمایت می کردندواگر کسی از اهالی کم لطفی می کرد به او تذکر می دادند ودر منبر و وعظ وتبلیغ جایگاه ممتازی برای ما قائل بودند با اینکه ایشان از نظر سوابق علمی و فضایل اخلاقی وتدریس وتبلیغ از پیش کسوتان بودند و بر ما سبقت داشتند وقتی علت این همه تعظیم وتکریم را از ایشان
جویا می شدیم می فرمود :
قیامت نزد مادرتان حضرت صدیقه شهیده علیها السلام شهادت دهید که سادات را دوست دارم
🔖 آیت الله شبیری زنجانی نیز داستان جالبی را نقل فرمودند:
✏️ حاج شیخ مرتضی آشتیانی شخص اوّل تهران بود.
✏️به نظرم از آسیّد فرج الله فقیهی اصفهانی شنیدم: نماز حاج شیخ مرتضی به قدری شلوغ میشد که برای مأمومینی که دیر میآمدند، جا پیدا نمیشد. یکی از اشراف برای اینکه در نماز حاج شیخ مرتضی شرکت کند، به یکی از مأمومین پنج تومان داد تا جایش را به او بدهد. این قضیه مربوط به بیش از ۱۰۰ سال پیش است و در آن وقت پنج تومان مبلغ زیادی بود.
✏️حاج شیخ مرتضی مخالفی داشت که سیّد بود. آن سیّد برای اینکه مرحوم آشتیانی را از میدان به در کند، با مقدّماتی در بین مردم شایع کرد که وی با روسها در به توپ بستن حرم حضرت امام رضا علیه السلام همکاری و تبانی کرده است!
✏️این شایعه و تهمت بزرگ، وقتی در میان مردم منتشر شد، کار را به جایی رساند که حتّی یک نفر هم در نماز وی شرکت نمیکرد و فقط کسی که سجاده را میانداخت، همراه او میآمد. شرایط به گونهای شد که مرحوم آشتیانی نتوانست در تهران بماند و به مشهد رفت.
✏️ وقتی آن سیّد موفّق شد به این شکل مرحوم آشتیانی را کنار بزند و میدان برای او خالی شد، متوجه شد که چه گناه بزرگی کرده و چه ضربهای به مرحوم آشتیانی زده است. لذا برای استحلال نزد او رفت. آشیخ مرتضی بزرگوارانه گفت: اگر به من وعده بدهی که نزد جدّت از من شفاعت کنی، حاضرم تو را ببخشم!
✏️ وی در احترام به سادات بسیار عجیب بود. آقای حاج آقا رضا صدر میگفت: یادم هست وقتی کودک دو سه سالهای بودم، آقای آشتیانی مرا بغل میکرد و گاهی پای مرا به ریشش میکشید و تبرّک میجُست. وی مرد فوق العادهای بود.
📚جرعهای از دریا، ج ۳، ص۴۳۳
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
💫محمد جواد حیدری
https://eitaa.com/mohammadjavadheidari
۱۳شهریور۱۴۰۳ حرم رضوی نایب الزیاره ودعاگوی
تمام تأسیسات نظامی و زیربنایی سوریه توسط رژیم اشغالگر قدس نابود شد و بخش جدیدی از خاک این کشور نیز توسط رژیم کودک کش به اشغال در آمد. سوریه هم در هرج و مرج کامل، قیمت اجناس ظرف یک هفته چند برابر، داعشیهای اسم عوض کرده در حال قتل و غارت و... ؛ یعنی اسد و سوریه چند برابر هزینه یک جنگ را در ظرف فقط دو هفته متحمل شده اند و تازه این اول ماجرا است. آری، مقاومت و سازش، هر دو هزینه دارد، اما همیشه هزینه سازش بیش از مقاومت است.
♦️روح امر به معروف و نهی از منکر
⭕️دو واجب فراموش شده(۴)
⭕️
🔻معروف و منكر از نظر اسلام محدود به حدّ معين نمى شود.
تمام هدفهاى مثبت اسلامى داخل در معروف و تمام هدفهاى منفى اسلامى داخل در منكر است،
🔻روح امر به معروف و نهى از منكر عبارتست از :
لزوم استفاده از هر وسيله مشروع براى پيشبرد اهداف اسلامى.
🔻متأسفانه كارنامه ما مسلمين در اين زمينه كارنامه درخشانى نيست ؛
اولًا ما آن حساسيتى را كه اسلام در اين زمينه دارد نداريم،
يعنى آن اهميتى را كه اسلام به اين موضوع داده است درك نكرده ايم
و ثانياً در حدودى هم كه به حساب و خيال خودمان به اهميت اين موضوع پى برده ايم، واجد شرايط آن نبوده ايم.
🔻اسلام براى امر به معروف و نهى از منكر ارزش درجه اول قائل است،
يعنى آن را يكى از اركان تعليمات خودش مى داند،
🔻اگر اين ركن نباشد ساير تعليمات نمى توانند كار كنند؛
🔻اگر مى خواهيم به خودمان ارزش بدهيم،
اگر مى خواهيم قيمت پيدا كنيم، اگر مى خواهيم در نزد خدا و پيغمبر خدا محترم باشيم،
در نزد ملل جهان محترم باشيم، بايد اصل امر بمعروف و نهی از منکر را زنده كنيم.(ادامه دارد)
▪️ مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(۱ و ۲))، ج۱۷، ص: ۲۹۳-۲۸۱-با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/mohammadjavadheidari
https://eitaa.com/shakhes1340
تمام تأسیسات نظامی و زیربنایی سوریه توسط رژیم اشغالگر قدس نابود شد و بخش جدیدی از خاک این کشور نیز توسط رژیم کودک کش به اشغال در آمد. سوریه هم در هرج و مرج کامل، قیمت اجناس ظرف یک هفته چند برابر، داعشیهای اسم عوض کرده در حال قتل و غارت و... ؛ یعنی اسد و سوریه چند برابر هزینه یک جنگ را در ظرف فقط دو هفته متحمل شده اند و تازه این اول ماجرا است. آری، مقاومت و سازش، هر دو هزینه دارد، اما همیشه هزینه سازش بیش از مقاومت است.
https://eitaa.com/mohammadjavadheidari
🔷 استقلال فرهنگی
🔹 استکبار جهانی برای بردن منابع عظیم مسلمانان وبرای استعمار اقتصاد وتجارت وبهداشت و...نخست فرهنگ یک ملت را استعمار می نماید رابطه تمام استثمارها واستعمارها با استعمار فرهنگی رابطه تولیدی است یعنی وقتی فرهنگ جامعه وملتی استعمار شد اقتصاد ومنابع واجتماع وامنیت وبهداشت و... هم استعمار می گردد
استحاله فرهنگی ومسخ هویت در فرهنگ منشا استعمارهای دیگر می گردد
مهمترین رسالت حوزه وروحانیت این است که از فرهنگ اسلامی خویش حفاظت نماید وتدبیری بیندیشد تا کسی نتواند فرهنگ دینی را استعمار نماید
حکیم شهید مطهری می فرماید:
▪️کلمه «استعمار» را ما خیلی شنیدهایم. استعمار یک شکل ندارد. استعمار سیاسی داریم، استعمار اقتصادی داریم و استعمار فرهنگی داریم که از استعمار سیاسی و اقتصادی خطرناکتر است و اصلا امکان ندارد که استعمار اقتصادی باشد بدون استعمار سیاسی و استعمار فرهنگی. پایه استعمار سیاسی و استعمار اقتصادی استعمار فرهنگی است.
▪️استعمار اقتصادی چه میکند؟ میخواهد منابع یک کشور را ببرد و مردم این کشور را به صورت کارگرها و مصرف کنندههای خودش دربیاورد. استعمار سیاسی چه میکند؟ کوشش میکند حکومت را به دست افرادی بدهد که عامل او و مجری منویات او باشند؛ به ظاهر مستقل باشند و حتی در مقابل آنها غرّش هم بکنند، غرّه هم بکشند اما در باطن، همه دستورها را از آن جا بگیرند.
▪️مگر ممکن است ملتی را استعمار اقتصادی و استعمار سیاسی بکنند بدون آن که استعمار فکری بکنند یعنی بدون آن که فکرش را هم طوری بسازند که با استعمار سیاسی و اقتصادی جور دربیاید؛ شخصیت فکری او را از او بگیرند، او را به آنچه مال خودش است بدبین کنند و به آن فکری که از ناحیه استعمارگر آمده خوشبین کنند، یعنی در مردم حالت تجدد زدگی ایجاد کنند. به آداب خودشان بدبین باشند، آداب آنها را بهتر بدانند. به رسوم خودشان بدبین باشند، رسوم آنها را از رسوم خودشان بهتر بدانند. به ادبیات خودشان بدبین باشند، ادبیات آنها را از ادبیات خودشان بهتر بدانند. به فلسفه خودشان بدبین باشند، فلسفه آنها را از فلسفه خودشان بهتر بدانند.
▪️به دین و آیین خودشان بدبین باشند، دین و آیین آنها را بهتر بدانند. به کتابهای خودشان بدبین باشند، کتابهای آنها را از کتابهای خودشان بهتر بدانند. هر چه که از ناحیه آنهاست آن را خوب بدانند، هر چه از ناحیه خودشان است آن را بد بدانند. ۱
۱ 📚 آینده انقلاب اسلامی ایران، ص162
https://eitaa.com/mohammadjavadheidari
محمد جواد حیدری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 ویدئوی نادر
اقامه نماز میت بر پیکر مطهر حضرت آیت الله العظمی خویی(ره) توسط حضرت آیت الله العظمی سیستانی
https://eitaa.com/joinchat/1314259625C0dfc6d8dc8
لینک گروه مردمی ( ایران گپ ) 👆👆
🌹🌷🌺🌹🌷🌺🌹🌷🌺🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیگر مرا ام البنین نخوانید
روضه خوانی
«وفات حضرت ام البنین تسلیت باد»
https://eitaa.com/mohammadjavadheidari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آدم موفق چه کسی هست ⁉️⁉️⁉️
دراین کلیپ پاسخ را ببینید
کانالوگُمنکنید وعضوشوید👇👇👇👇
@pasog2
.
♻️ پاسخ آیتالله سبحانی از مراجع معظم تقلید به استفتائی درباره حجاب اجباری و وظیفهی حکومت
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹اینجانب در مسجد اعظم پس از فراغت از درس خارج اصول دو مطلب را یادآور شدم.
1️⃣ مطلب نخست، این که حجاب اجباری دو تفسیر دارد. تفسیر اول آن غلط و تفسیر دوم آن مورد اتفاق همه علمای اسلام است. اما تفسیر غلط این که اگر زن بیحجابی، در کوچه و خیابان مشاهده شد، مأمور دولتی فوراً چادری به دست بگیرد و بر سر او بیفکند و او را مجبور به رعایت حجاب کند. این تفسیر مسلماً غلط و احدی از عالمان اسلامی چنین فتوایی نداده است.
🔹اما تفسیر دوم و صحیح آن، این است که منکرات بر دو نوع است:
۱- فردی منکری را در دور از چشم مردم در خانه خود انجام میدهد، تکلیف او با خدا است و ما درباره او تکلیفی نداریم.
حکومت اسلامی باید از منکری که برای جامعه مضر است جلوگیری کند.
۲- منکری که وجود آن مضر به حال جامعه است مسلماً باید حکومت اسلامی از آن جلوگیری کند. کسی بخواهد آشکارا مشروب خواری کند و یا قمار بازی، کند.
🔹مسلماً چنین منکری مایه گسترش گناه در جامعه میشود. بیحجابی نیز از این منکرات است که سبب میشود گناه در میان جوانان گسترش پیدا کرده و عفت عمومی خدشهدار شود. باید به گونهای برنامهریزی شود که چنین منکری در خارج تحقق پیدا نکند. (این برنامهریزی اعم از فرهنگی، اجتماعی و روانشناسی، اقتصادی و قضایی و انتظامی است)
🔹دلیل این سخن حدیثی از رسول خدا(ص) است که میفرماید:
إِنَّ الْمَعْصِيَةَ إِذَا عَمِلَ بِهَا الْعَبْدُ سِرّاً لَمْ تُضِرَّ إِلَّا عَامِلَهَا وَ إِذَا عَمِلَ بِهَا عَلَانِيَةً وَ لَمْ يُغَيَّرْ عَلَيْهِ أَضَرَّتِ الْعَامَّةَ
هرگاه بنده خدا گناهی را در پنهان انجام دهد ضرر آن متوجه خود اوست ولی اگر آشکار انجام بدهد و از آن جلوگیری نشود به جامعه ضرر میزند.
🔹نویسندهای مسأله حجاب اجباری را مطرح میکند و میگوید: بله اگر بیحجابی به مرحلهای برسد که مایه ابتذال و گسترش گناه شود باید از آن جلوگیری کرد.
🔹در پاسخ سخن ایشان یادآور شدم که اصولاً بیحجابی یک صورت بیشتر ندارد و آن همان صورتی که خود او متذکر شده است. آیا می توان جاذبه جنسی میان برهنگان و بیحجابان و جوانان امروز که سن ازدواج آنان بالا رفته را انکار کرد؟ مسلماً این نوع گناه آشکار، اخلاق جوانان را فاسد میسازد.
2️⃣ مطلب دومی که یادآور شدم این است. امر به معروف دو مرحله دارد. مرحله نخست: مرحله نصیحت و تذکر است و این از آن عموم مردم است، البته شرایطی هم دارد.
🔹مرحله دوم جلوگیری از منکرات است که از آن حکومت اسلامی است. امام صادق(ع) چنین میفرمایند:
انما هو علی القوی المطاع العالم بالمعروف من المنکر، لا علی الضعیف الذی لا یهتدی سبیلا الی ایّ من ایّ یقول من الحق الی الباطل، و الدلیل علی ذلک کتاب الله عزوجل قوله.... وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَي الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ.
امر به معروف وظیفه قدرت نیرومندی است که اطاعت مردم برگردن آنها است. معروف را از منکر تمیز میدهد. این وظیفه ربطی به انسان ناتوان که راهی به جایی نمیبرد، ندارد و شاید حق را از باطل باز نمیشناسد.
🔹اتفاقاً آیه ۴۱ سوره حج ناظر به همین قسم دوم همین گروه نیرومند است که اجرای امر به معروف بر عهده آنها است، آنجا که میفرماید:
«الَّذينَ إِن مَكَّنّاهُم فِي الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّكاةَ وَأَمَروا بِالمَعروفِ وَنَهَوا عَنِ المُنكَرِ وَلِلَّهِ عاقِبَةُ الأُمورِ.
آنان که به آنها قدرت دادیم کسانی هستند که نماز را پرپا میسازند و زکات میدهند و به کارهای نیک فرمان میدهند و از منکرات مردم را باز میدارند. سرانجام کارها با خدا است.
🔹جمله «ان مکناهم» گواه بر این است که این نوع امر به معروف برای انسان های متمکن و قدرتمند و به تعبیر امروزی از آن حکومت اسلامی است و تفسیر این آیه به امر به معروف سفارشی، دور از مضمون آیه است.
👈
💚ﺯﻥ ﯾﻌﻨﯽ : ﻧﺎﺯ ﻫﺴﺘﯽ ﺩﺭ ﻭﺟﻮﺩ
💚ﺯﻥ ﯾﻌﻨﯽ : ﯾﮏ ﻓﺮﺷﺘﻪ ﺩﺭ ﺳﺠﻮﺩ
💚ﺯﻥ ﯾﻌﻨﯽ : ﯾﮏ ﺑﻐﻞ ﺁﺳﻮﺩﮔﯽ
💚ﺯﻥ ﯾﻌﻨﯽ : ﭘﺎﮐﯽ ﺍﺯ ﺁﻟﻮﺩﮔﯽ
💚ﺯﻥ ﯾﻌﻨﯽ : ﻫﺪﯾﻪ ﯼ ﻣﺮﺩ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ
💚ﺯﻥ ﯾﻌﻨﯽ : ﻫﻤﺪﻡ ﻭ ﯾﮏ ﻫﻢ ﺻﺪﺍ
💛ﺯﻥ ﯾﻌﻨﯽ : ﻋﺸﻖ ﻭ ﻫﺴﺘﯽ؛ ﺯﻧﺪﮔﯽ
💛ﺯﻥ ﯾﻌﻨﯽ : ﯾﮏ ﺟﻬﺎﻥ ﭘﺎﯾﻨﺪﮔﯽ
💛ﺯﻥ ﯾﻌﻨﯽ : ﻟﻄﯿﻒ؛ ﻓﺼﻞ ﺑﻬﺎﺭ
💛ﺯﻥ ﯾﻌﻨﯽ : ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺩﺭ ﻻﻟﻪ ﺯﺍﺭ
💛ﺯﻥ ﯾﻌﻨﯽ : ﻋﺎﺷﻘﯽ؛ ﺩﻟﺪﺍﺩﮔﯽ
💛ﺯﻥ ﯾﻌﻨﯽ : ﺭﺍﺳﺘﯽ ﻭ ﺳﺎﺩﮔﯽ
❤️ﺯﻥ ﯾﻌﻨﯽ : ﻋﺎﻃﻔﻪ؛ ﻣﻬﺮ ﻭ ﻭﻓﺎ
❤️ﺯﻥ ﯾﻌﻨﯽ : ﻣﻌﺪﻥ ﻧﻮﺭ ﻭ ﺻﻔﺎ
❤️ﺯﻥ ﯾﻌﻨﯽ : ﺭﺍﺯ؛ ﻣﺤﺮﻡ؛ ﯾﮏ ﺭﻓﯿﻖ
❤️ﺯﻥ ﯾﻌﻨﯽ : ﯾﺎﺭ ﯾﮑﺪﻝ؛ ﯾﮏ ﺷﻔﯿﻖ
❤️ﺯﻥ ﯾﻌﻨﯽ : ﻣﺎﺩﺭ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻣﺮﺩ
❤️ﺯﻥ ﯾﻌﻨﯽ : ﻫﻤﺪﻡ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺩﺭﺩ
💙ﺯﻥ ﯾﻌﻨﯽ : ﺣﺲ ﺧﻮﺵ؛ ﺣﺲ ﻋﺠﯿﺐ
💙ﺯﻥ ﯾﻌﻨﯽ : ﺑﻮﺳﺘﺎﻧﯽ ﭘﺮ ﻧﺼﯿﺐ
💙ﺯﻥ ﯾﻌﻨﯽ : ﺑﺎﻏﻬﺎﯼ ﺁﺭﺯﻭ
💙ﺯﻥ ﯾﻌﻨﯽ : ﻧﻌﻤﺘﯽ ﺩﺭ ﭘﯿﺶ ﺭﻭ
💙ﺯﻥ ﯾﻌﻨﯽ : ﺑﻨﺪﻩ ﯼ ﺧﻮﺏ ﺧﺪﺍ
💙ﺯﻥ ﯾﻌﻨﯽ : ﻧﯿﻤﯽ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺟﺪﺍ
💜ﺯﻥ ﯾﻌﻨﯽ : ﻫﻤﺴﺮﯼ ﺧﻮﺏ ﻭ ﺷﻔﯿﻖ
💜ﺯﻥ ﯾﻌﻨﯽ : ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﯾﺎﺭ ﻭ ﺭﻓﯿﻖ
💜ﺯﻥ ﯾﻌﻨﯽ : ﺍﻧﻔﺠﺎﺭ ﻧﻮﺭﻫﺎ
💜ﺯﻥ ﯾﻌﻨﯽ : ﻧﻐﻤﻪ ﯼ ﺭﻭﺡ ﻭ ﺭﻭﺍﻥ
💜ﺯﻥ ﯾﻌﻨﯽ : ﺳﺎﺯ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﺟﺎﻥ
💜ﺯﻥ ﯾﻌﻨﯽ : ﻣﺮﻫﻢ ﻫﺮ ﺧﺴﺘﮕﯽ
💜ﺯﻥ ﯾﻌﻨﯽ : ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﻭﺍﺑﺴﺘﮕﻰ
تقدیم به تمام بانوان ایران زمین
روز زن و بزرگداشت مقام مادر پیشاپیش مبارک
🌹🌹🌹🌹🌹🤲🤲🤲🤲🤲
بسمه تعالی
🔸پرسشي پیرامون زیارت امین الله
سؤال: زیارت امین الله معتبرترین زیارتی است که در همه مشاهد مشرفه خوانده میشود. اساس آن زیارت امیر مؤمنان 7است اما با یک دگرگونی در خطاب میتوان در تمام اعتباب مقدسه تلاوت کرد و از مضامین عالیه برخوردار گشت . به گونهای که اگر زائر به مفاهیم آن توجه کند یک نوع انقلاب روحی به او دست میدهد.
در مفاتيح الجنان مرحوم قمی در آغاز زیارت خطاب به امیر مؤمنان 7چنين آمده است «حتی دعاک اللّه إلی جِواره فقبضكَ إليه بإختیاره» مفاد ظاهری آن این است که خدا تو را با اختيار به سوی خود فراخواند و روح تو را قبض کرد. نقطه سؤال این است که ضمیر در «بـإختیاره» به خدا برمیگردد و مفاد آن این است که خدا با اراده و اختیار تو را قبض روح کرد. در این موقع اين سؤال در ذهن انسان پدید میآید که همه کارهای خدا از روی اختیار است این مورد (قبض روح امام) چه خصوصیتی دارد؟
پاسخ: زيارت امين الله در منابع نخستين به دو صورت نقل شده است.🔻
1. صورت نخست همان است كه ابن قولويه 368 مانند مفاتيح الجنان قمی نقل كرده است كه طبعاً سؤال انگيز است.
اما در منابع ديگر: صورت كاملتر نقل شده كه معنی را دگرگون میسازد.
اينك در منابع:
1. سید بن طاووس (م 664) در کتاب اقبال الاعمال جمله را به اين نحو نقل کرده است: «فقبضك إليه باختیاره لك کریم ثوابه» (اقبال الاعمال، ط. قدیم، ص470)
گذشته بر ایشان برادرزاده سید بن طاوس، عبدالکریم بن طاوس (م639ق) در کتاب «فرحة الغری» این فقره را در دو مورد نقل کرده است. در صفحه 41 به صورت ناقص اما در صفحه 44 به نحو کامل آورده است و از نظر قوانین رجالی، اگر حدیث به دو نحو نقل شود یکی ناقص و دیگری کامل دومی را میگیریم زیرا افزودن اشتباهی کمتر است اما نقيصه سهوی زیاد است.
2. گذشته بر اين مرحوم علامه مجلسی در مجلدات بحار الانوار ج 97 صفحه 267 زیارت امین الله را به همین صورت کامل نقل کرده است و همچنین در کتاب زاد المعاد.
با توجه به صورت دوم كه میفرمايد: (فقبضك اليه بإختياره لك كريم ثوابه) معني جمله دگرگون میشود.
زيرا طبق نقل نخست لفظ «بإختياره» قيد «فقبضك» است كه سؤال برانگيز است ولي طبق نقل دوم «بإختياره» بيان علّت قبض است و معنی اين است: «تو را به سوی خدا خواند به خاطر ثواب بزرگی كه برای تو در آن جهان تهيه ديده شده است».
و به عبارت روشنتر، گويا سؤال میشود كه چرا خدا تو را قبض روح كرد.
در پاسخ گفته میشود اين كار به خاطر ثواب عظيمی كه برای وی در جهان ديگر آماده کرده است انجام گرفته است.
از این بیان نتیجه می گیریم که جمله باختیاره ذیلی دارد که مفاد آن را روشن میکند ولذا لازم است اولیاء امور در مشاهد مشرفه نسخهها را اصلاح فرمایند.
فرزند مرحوم آیت الله مروارید، جناب آقای حاج شیخ مهدی دامت بركاته نقل فرمودند مرحوم حاج شیخ عباس قمی بر اشتباه خود واقف شده بود و مفاتیح الجنان منزل پدر را با دست خود تکمیل کرد.
از خداوند متعال خواهانیم ما را به زیارت پیشوایان معصوم موفق بدارد و به همگان حضور قلب و آگاهی دل عطا بفرماید و ادعيه را مستجاب بفرمايد.
جعفر سبحانی
#امین_الله
@j_sobhani
سلام علیکم
قبلا مقاله ای در همایش سلامت ارائه شده است شاید با سرچ قابل مشاهده باشد
موضوع کرسی:
فقه سلامت وراهکارهای ارتقای سلامت معنوی
ارائه دهنده :محمد جواد حیدری
ناقدان محترم: دکتر فقیهی ودکتر گرامی پور
دبیر جلسه : اقای دلاوری
♻️ضرورت ارتقای سلامت معنوی در ایران
محمد جواد حیدری
هدف افرینش پرورش انسان های سالم وشخصیت های متعادل اخلاقی وکنترل افراط وتفریط هاست متاسفانه اختلال شخصیت ونشانه های افسردگی و بد اخلاقی های فردی وخانوادگی واجتماعی در زندگی ما ایرانیان فراوان دیده می شود دلیل این مدعا تقابل های جناحی وسیاسی به جای تعامل ونزاع های خانوادگی وامار رسمی طلاق ونیز اختلافات حقوقی وکیفری وپرونده های موجوددر دادگستری است سزاوار است متخصصان علوم پزشکی وعلوم الهیات در این خصوص اندیشه ورزی کنند وطرحی نو در اندازند
نتایج یکنظر سنجی در باره خلقیات اجتماعی ما ایرانیان درقالب
🔘 جامعه شناس معاصر ۱ یک پیمایش آزمایشی در سطح ملی، با طرح پرسشهایی دربارۀ خلقیات اجتماعی ایرانیان به شکل الکترونیکی با کمک تعدادی از اعضای هئیت علمی دانشگاه های سراسر کشور انجام داده است و یکی از سؤالات آن پیمایش این بود که اگر روحیات و خلقیات ایرانی بحث انگیز است، بیشتر به کدام مؤلفهها از خلقیات ایرانی مربوط میشود؟
▫️نتایج برحسب رتبه،به شرح زیر است:
🔸بالاترین جوابی که در بحث انگیز بودن خلقیات ایرانی داده بودند، «ضعف فرهنگ کار جمعی و فعالیت مشترک گروهی» بود.
🔸در رتبه بعد «انتقاد پذیری» را بحثانگیز دیدند. این که ایرانیان از انتقاد آزرده و ناراحت میشوند و وقتی کسی از آن ها انتقاد کند، به دل میگیرند.
🔸در رتبۀ سوّم به رودربایستی زیاد، تعریف و تمجید در حضور یکدیگر و قضاوتهای منفی در غیاب یکدیگر اشاره کردند. گفتند، تعارف ایرانیان در حد واقعیت و رفتارشان نیست.
🔸در رتبۀ چهارم گفتند، ایرانیان معمولا ً پنهانکاری میکنند و غالباً شفاف نیستند.
🔸 در رتبۀ پنجم گفتند، ایرانیها خودمدارند؛ بیشتر خواستههای خود را مبنا قرار میدهند. بیش از این که به خواستههای جمعی و گروه و منافع عمومی فکر کنند، میخواهند خود را نجات دهند.
🔸در رتبۀ ششم معتقد بودند، احساسات در ایران بیشتر بر خردورزی چیره میشود.
🔸 در رتبۀ هفتم گفتند، «دروغ» بین ایرانیان رواج دارد.
🔸 سرانجام معتقد بودند ایرانیها به سختی میتوانند گفتوگو و توافق پایداری انجام دهند. ۲
نگارنده معتقد است این پژوهش نیاز به روش علمی دارد وبامصاحبه وپرسش نامه نمی توان به نتایج قطعی دست یافت
البته به استناد ایات قران کریم واحادیث انجام محرمات ومعاصی وترک واجبات وخروج از ایین عبودیت وتوحید بیانگر بیماری و ضعف شخصیت وفقدان سلامت معنوی است
به استناد مشاهدات عینی وشواهد وقرائن خارجی وتحقیقات موجود
نشانه های فوق وخشم های بی جا وداوری های بی اساس ونداشتن ظرفیت انتقاد شنوی وانتقاد پذیری وبرخوردهای تهاجمی وتقابلی با نظریه رقیب والوده شدن به تحقیر وتوهین وتهمت وفحش ودرگیری در خانواده وجامعه وفضای مجازی دلیل افت سلامت معنوی وبیانگر بیماری روانی وافسردگی واختلال شخصیت است درمان این امور به راحتی و از طریق موعظه ونصیحت ومانند ان ممکن نیست وبه درمان علمی وتخصصی نیازمند است البته پیش گیری از این امور مهم تر از درمان است
مهمترین راه کار برای ارتقای سلامت معنوی اصلاح دیدگاه وتحول بینش وقدرت تفکر وتوانایی ذهن وفکر برای تجزیه وتحلیل مسائل وتقویت معنویت وایمان ومهندسی شخصیت ونظریه سعادت است
بحمداله اخیرا تلاش هایی توسط پژوهشکده علوم انسانی دانشگاه قم وجلسات مشترکی میان اقایان علوم پزشکی والهیاتی اغاز شده است که به دلیل پراکنده کاری و فقدان طرح وبرنامه منسجم ونداشتن نظریه جامع سعادت کافی نیست
📝۱دکتر مقصود فراستخواه
۲ر .ک به کتاب ما ایرانیان، صفحۀ ۲۰، نشر نی
گفت وگو با استاد دکتر محمد جواد حیدری
سوال:
جنابعالی بارها در درس فقه محیط زیست ارشادی بودن احکام فقهی را مطرح نمودید لطفا دلیل ان را بیان کنید؟
پاسخ :
نظر به اینکه تمام احکام فقهی تابع مصالح ومفاسد واقعی است می توان گفت تمام فقه ارشاد به حکم عقل است واگر عقل از عقلانیت برخی از احکام فقهی درکی نداشته باشد با حکم شارع درک خواهد کرد
سوال:
نظر علامه طباطبایی وایت الله جوادی چیست؟
پاسخ :
علامه طباطبایی در ایه ۳۰روم با استناد به فطره الله التی فطر الناس علیها می گوید مجموعه معارف دینی شامل فقه اکبر واصغر فطری وارشاد به عقل است
فقه اکبر شامل منطق وکلام وفلسفه وعرفان نیز می گردد
ومراد از فقه اصغر فقه احکام وفقه مصطلح در حوزه هاست
ایت الله جوادی هم مجموعه معارف دینی را فطری وعقلی می دانند.
سوال:
نظر جنابعالی در خصوص نسبت روایات امامیه به روایات اهل سنت
چیست؟
پاسخ:
در این مسأله سه دیدگاه عمده وجود دارد:
1️⃣ آیت الله بروجردی: حاشیه بودن فقه امامیه و احادیث فقهی شیعه بر فقه اهل سنت
برخی از اساتید ما که از شاگردان مرحوم بروجردى بودند نقل می کردند که ایشان فرموده فقه شیعه و روایات شیعه مثل حاشیه است و لذا روایات اهل سنت مثلاً متن مى شود. حالا نمى دانیم چرا تعبیر به حاشیه کرده اند!
2️⃣ آیت الله سیستانی: مهیمن بودن فقه واحادیث ما بر فقه وروایات عامه
ایت الله آقاى سیستانى نیز به (مهیمن) بودن قرآن اشاره مى کند و مى فرماید همان طور که قرآن بر تورات و انجیل ناظر است، روایات ما هم بر روایات عامه مهیمن هستند.
3️⃣ آیت الله سید احمد مددی: سلطان بودن فقه واحادیث فقهی امامیه بر روایات وفقه عامه
من تعبیر سلطان را بیشتر مى پسندم؛ زیرا روایات ما بر روایات اهل سنت سلطنت دارند. این دو تعبیر (مهیمن وسلطان) از قرآن استفاده مىشود.
به نظر حقیر گرچه مراد از مهیمن همان سلطنت است ولی تعبیر و نظریه سوم رساتر است وبیشتر به
دل می نشیند.
📚
سلام علیکم
هم اکنون در این گروه فاخر جهت بزرگداشت پیش کسوتان و فقیهان امامیه وشهدا و تمام رفتگان از محبان اهل بیت علیهم السلام بویژه اموات اهالی محترم گروه جلسه ختم مجازی بر قرار می گردد
رحم الله من قرا الفاتحه مع الصلوات
🌷 امام رضا (علیه السلام) :
🖌 هر گاه می خواهی دعایت به عرش برسد و مستجاب گردد ، اول در حق پدر و مادرت دعا کن .
📚 بحار الانوار ، ج ۶۱ ، ص ۳۸۱
☀️ به ما بپیوندید 👇
http://eitaa.com/joinchat/243138561C1ffca3526e