eitaa logo
باغ اندیشه-محمدمهدی شیرمحمدی
718 دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
3.7هزار ویدیو
35 فایل
✍ منشور ما؛ تحلیل‌های روز ایران، جهان و اسلام جز انتقاد سازنده؛ خبر منفی نداریم مگر افشای چهره خبیث شیطان بزرگ و اشاراتی به حقیقت تمدن غرب درباره خودم؛ دانش‌آموخته اندیشه سیاسی اسلام روزنامه‌نگار پیش‌کسوت عطار
مشاهده در ایتا
دانلود
14.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تا اخرش گوش کنید تا نتیجه بگیرید در ضمن طارق عزیز نخست وزیر وقت صدام در زمان‌حمله امریکا به عراق بود و سه روز بعد از جنگ خلیج با هیلی کوپتر با خانواده به یه جزیره ای در انگلیس رفت و هنوز زنده هست نتیجه بگیرید. •┈••✾🔹✾••┈• ✍ باغ اندیشه محمدمهدی شیرمحمدی https://eitaa.com/mohammadmahdishirmohammadi •┈••✾🔹✾••┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
واکنش بختیار نخست وزیر به جمله معروف "داشتیم می شدیم " خودش که میگه این یک توهمی بیش نبود. اصلا انقلاب شد، چون شاه، مردم را به حساب نمی‌آورد‌.👌 این مصاحبه سال ۱۹۸۹ یا همون ۱۳۶۷ انجام شده •┈••✾🔹✾••┈• ✍ باغ اندیشه محمدمهدی شیرمحمدی https://eitaa.com/mohammadmahdishirmohammadi •┈••✾🔹✾••┈•
پاسخ محمدرضا شهبازی به یک سؤال مهم ❌ چرا هاشمی اصرار داشت خلق و خوی اشرافی را در خاطراتش ذکر کند؟ 🔺 یکی از افرادی که در شبهای قدر و مواقف استجابت دعا وسوسه میشوم برایش دعا کنم و حتی فاتحه‌ای بخوانم، مرحوم هاشمی رفسنجانی ست! واقعا تلاش و ممارست آن مرحوم در ثبت خاطرات روزانه به قدری ستودنی‌ست که گاهی فکر میکنم ارزشش را دارد اگر 364 روز سال بد و بیراه بارش میکنیم، لااقل یکبار هم دعایش کنیم. البته آن کتب خاطرات به جهات مختلف می‌تواند مورد توجه و قدردانی و حائز اهمیت باشد اما برای شخص بنده بیش از هرچیز از این جهت خواندنی است که به نظرم بهترین و مهمترین سند شناخت و آشنایی با «اشرافیت انقلابی»ست. شرح میدهم: من هر وقت بخشهایی از کتابهای خاطرات آن مرحوم را میخوانم با خودم میپرسم چرا یک روحانی باید رویش بشود این را که در روز تاسوعا رفته جت‌اسکی سوار شده، بنویسد و بعد چاپ کند؟ ببینید! اینکه در تاسوعا رفته جت‌اسکی سوار شده را کار ندارم‌‌ها، اینکه این را نوشته و چاپ کرده را میگویم! یا مثلا چرا باید بنویسد و منتشر کند که برای پسرش در حول و حوش بیست سالگی، سفارش کرده تا عضو هیئت مدیره کشتی‌رانی شود؟ یا از این قبیل موارد که در کتب خاطراتش پر است. یعنی خود آن کارها که بد است و اشرافی‌ست و تبعیض‌آمیز است و پارتی بازی‌ست، به درک، نکته‌ام اینه که خود این ثبت و انتشار واقعا عجیبه. در واقع این مسئله بیش از اینکه از سر تعهد به تاریخ و آیندگان و شفافیت و گردش آزاد اطلاعات و این قبیل خزعبلات باشد، ناشی از یک اعتماد بنفس اشرافی‌ست که تو نه تنها به خودت حق می‌دهی چنین غلط‌هایی بکنی بلکه حتی آنقدر آن را حق می‌دانی که هیچ ابایی نداری آن را جار بزنی، ترویج کنی و برای همیشه تاریخ در مقابل دید‌گان بقیه قرار دهی و آن را به فرهنگ مسئولین تبدیل کنی. از این جهت است که عرض میکنم کتب خاطرات هاشمی مهمترین سند آشنایی با چیزی است به نام اشرافیت انقلابی. چیزی که در آن شما به صرف دخیل بودن در انقلاب و مدیر بودن در جمهوری اسلامی کاملا حق داری متفاوت زندگی کنی. اشرافیتی که به شما حق می‌دهد حالا که داری امور رعیت را تدبیر می‌کنی، بیش از آنها از امکانات برخوردار باشی. حالا که روزی پانزده شانزده ساعت از این جلسه به آن جلسه به فکر آب و نان رعیت هستی، حق داری هشت ساعت بقیه را در خانه لوکس بالای شهرت استراحت کنی. حالا که روز و شب برای امورات این مردم وقت گذاشتی، حق داری دو تا سفر تفریحی کیش و خارج و... بروی. حالا که داری فکر میکنی چطور برای آینده توله‌های رعیت شغل و مسکن بسازی، حق داری بچه خودت را مدرسه گران‌قیمت بفرستی و پیش پیش برایش شغل کنار بگذاری. حالا که داری از تمام توانت برای جا انداختن استفاده از کالای ایرانی که سودش در جیب خود رعیت میرود و برای خود او شغل ایجاد میشود، استفاده میکنی، حق داری خودت کالای خارجی با کیفیت استفاده کنی. حالا که داری تلاش میکنی روشهای نوینی مثل قرعه کشی فروش خودرو برای کاهش قیمت بازار و کارخانه ابداع میکنی، حق داری خودروی ایمن خارجی سوار شوی. و حق داری خانه تخفیفی از دم قسط بگیری، و حق داری به اسم خیریه چند هزار متر زمین بگیری، و حق داری... دعوای این روزها و همه روزهای پس از انقلاب سر همین است. طبقه‌ای از مدیران ایجاد شده که فکر میکنند چون دارند خدمت میکنند (خدمت میکنند؟!) حق دارند بیشتر برخوردار باشند، حق دارند بهتر بخورند، بهتر بگردند، بهتر بپوشند، بهتر سوار شوند، بهتر تربیت شوند، بهتر آموزش ببینند و... چون اگر آنها خانه و سفر و تفریح خوبی داشته باشند و خوب استراحت کنند و ماشین خوبی داشته باشند و ایمن بمانند و دغدغه مدرسه وتربیت بچه نداشته باشند و وقت ذهنشان باز باشد و... بیشتر میتوانند به رعیت خدمت کنند و سودش در جیب همان رعیتی میرود که از قضا این روزها یک کم پررو شده است و دارد جفتک می‌اندازد و سبک زندگی اینها را با آرمانهای انقلاب و مدل حکومت داری امیرالمومنین و حرفهای امام و رهبری مقایسه میکند. ما دچار چنین طبقه‌ای شده‌ایم. و خدا نگذرد از هاشمی رفسنجانی که پایه‌گذار چنین منش ومرامی بود و این را تئوریزه و توجیه کرد. حالا اینکه آن فاتحه و طلب رحمت اول متن این لعن و نفرین را میشورد یا برعکس، نمیدانم! اما هرچه هست مطمئنم اگر نبود شجاعت و جسارت (والبته شاید تا حدی وقاحت!) هاشمی رفسنجانی در ثبت این خاطرات، ما این روزها به این راحتی نمیتوانستیم از پس نفاق و ظاهرسازی این طبقه مدیران اصولگرا و اصلاح‌طلب به این شناخت دقیق برسیم. ✍️ محمدرضا شهبازی •┈••✾🔹✾••┈• ✍ باغ اندیشه محمدمهدی شیرمحمدی https://eitaa.com/mohammadmahdishirmohammadi •┈••✾🔹✾••┈•
تودهنی امروز رهبر انقلاب به یاوه گویان رهبر انقلاب: وقتی یک رئیس‌جمهوری با توده‌ی مردم انس می‌گیرد حرف می‌زند کار میکند بین آنها، میرود در دل مردم، یک عده‌ای از آنجا بلند میشوند می‌گویند این پوپولیسم است. اهانت میکنند. نه، این مردم‌داری است. این نشان گرفتن نقطه‌ی اصلی است. توده‌ی مردم همه‌کاره‌اند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠«ذوالقرنین»،«مردم»،«انتخابات»، «امنیت»/ فَأَعِينُونِی بِقُوَّةٍ... ✍ شبیر فیروزیان ⚠️ رهبر معظم انقلاب بخش مهمی از سخنرانی خود در دیدار با مردم قم را به مسئله «مردم» و اهمیت حضور آنها در میدان های مختلف و نتایج مهم آن در ایجاد امنیت و پیشرفت مادی و معنوی کشور و اصلاح امور اختصاص دادند. در ادامه با تمرکز بر ماجرای ذوالقرنین در قرآن، به تبیین بیشتر این مسئله مهم خواهیم پرداخت. ⚠️ یکی از داستان های عبرت آموز قرآن کریم، ماجرای ذوالقرنین است. او فرد باهوش و پرکاری بود که ظاهراً تحت ولایت یکی از پیامبران الهی و با استفاده درست از ظرفیت ها و منابع خدادادی، به گره گشایی امور مردم در مناطق مختلف اقدام می کرد. در یکی از این موارد، او با مردمی برخورد کرد که از آزار دشمنانی که در نزدیکی آنان زندگی می کردند و به غارت آنان می پرداختند، به ستوه آمده بودند. آنان به ذوالقرنین پیشنهاد دادند تا در قبال هزینه ای که به او خواهند داد، برای آنان سدّی بسازد که از تهاجم و آسیب دشمن به آنان جلوگیری نماید.(کهف: 94) ⚠️ ذوالقرنین ضمن ردّ پیشنهاد گرفتن پاداش از آنان، با اتکاء به امداد الهی، از آنان خواست تا آستین ها را بالا زده و با نیروی خودشان، به کمک او بشتابند تا چیزی محکم تر از سدّ (رَدم) برای آنان بسازد: 🔸«قالَ ما مَكَّنِّی فِيهِ رَبِّی خَيْرٌ فَأَعِينُونِی بِقُوَّةٍ أَجْعَلْ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَهُمْ رَدْماً؛ (ذو القرنين) گفت: «آنچه پروردگارم در اختيار من قرار داده، بهتر است (از آنچه شما پيشنهاد مى‏كنيد)! مرا با نيرويى يارى دهيد، تا ميان شما و آنها(دشمنان) سدّ محكمى قرار دهم!» (کهف: 95) تعبیر «ما مَكَّنِّی فِيهِ رَبِّی خَيْرٌ» در این آیه شریفه، نشان دهنده اعتماد ذوالقرنین به امداد خداوند و تعبیر «فَأَعِينُونِی بِقُوَّةٍ» نشان دهنده استفاده بهینه او از «ظرفیت و نیروی مردمی» در پیشرفت جامعه و مقابله با هرگونه تهاجم امنیتی و اقتصادی دشمن است. حاصل این «اعتماد به خداوند» و «استفاده بهینه از ظرفیت مردم»، این بود که در برابر هر نوع از تهاجم و فشار دشمن بیمه شدند: 🔸 «فَمَا اسْطاعُوا أَنْ يَظْهَرُوهُ وَ مَا اسْتَطاعُوا لَهُ نَقْباً؛ (سرانجام چنان سدّ نيرومندى ساخت) كه آنها [طايفه يأجوج و مأجوج‏] قادر نبودند از آن بالا روند و نمى‏توانستند رخنه و راه نفوذی در آن ايجاد كنند.» (کهف: 97) ⚠️ واقعیت آن است که اگر مردم به کمک ولیّ خدا و نظام اسلامی نیایند، هیچ پیشرفت و امنیتی حاصل نخواهد شد. اگر مردم به ندای «فَأَعِينُونِی بِقُوَّةٍ» ولیّ خدا پاسخ مثبت دهند، آنگاه خواهند توانست تا حد زیادی کشور را در برابر تهاجمات نظامی، امنیتی و حتی اقتصادی دشمن بیمه کرده و همچون سدّ ذوالقرنین، راه نفوذ دشمن را ببندند و امنیت خود را تامین نمایند. مردم باید اهمیت این مطلب را با همه وجود و با استدلال و منطق و روشهای هنری جذاب درک کنند که راه اصلاح و پیشرفت، تنها و تنها با حضور قدرتمند آنان در بزنگاههای مهمی همچون "انتخابات" است. ⚠️ از سوی دیگر اگر دشمن احساس کند مردم به ندای «فَأَعِينُونِی بِقُوَّةٍ» ولیّ خدا پاسخ مثبت نمی دهند و نظام اسلامی را با قوت خود اعانه نمی کنند، آنگاه طمعش برای تحریم و فشار بیشتر و ایجاد ناامنی در کشور بیشتر خواهد شد. هنوز از یاد نبرده ایم که شروع تحریم های فلج کننده و ترور دانشمندان هسته ای ما، پس از فتنه ۸۸ و ترور سردار سلیمانی نیز پس از فتنه آبان ۹۸ بود، که در هر دو مورد تصور دشمن این بود که اکثریت مردم به نظام اسلامی بی اعتماد و دلسرد شده اند. ⚠️ یکی از تجربیات مهم در طول عمر 44 ساله جمهوری اسلامی، این بود که هرگاه مردم و جوانان به صحنه آمدند و در اداره کشور مشارکت داده شدند، پیشرفت کردیم. با کمک مردم و حضور مردم و اعتماد مردم به کارگزاران بود که توانستیم در جنگ تحمیلی پیروز شویم، اورانیوم 20 درصد و موشک نقطه زن و سلّولهای بنیادین و صدها چیز ارزشمند دیگر تولید کنیم. ⚠️ البته وارد کردن مردم به صحنه های مهمی همچون "انتخابات"، الزامات و اقتضائاتی دارد که ان شاءالله در آینده به آن خواهیم پرداخت. @basaer_fi
«مشارکت و مساله معیشت»! حتی در زمان مشارکت بالا مرسوم بوده گشایشی اقتصادی قبل از انتخابات رقم میخورد. اما حالا علیرغم نیاز به مشارکت مردم و تورم ماندگار بالا، دائما نسخه‌های گران‌سازی از برق، گاز، خودرو، اینترنت، بنزین، بلیط اتوبوس، قطار و هواپیما روی میز است. افزون بر این نسخه‌های تورمی، دولت دو سال پیاپی حقوق کارکنان را کمتر از نصف تورم افزایش داده و پرداخت معوقات بازنشستگان و فرهنگیان و.. هم بیش از حد به تاخیر افتاده است. عواملی که حتی در شرایط عادی هم ابزار ناامیدی و کاهنده مشارکت است چه برسد که نیازمند مشارکت هستیم. حدود ۵۰روز مانده به انتخابات، دولت و مجلس باید با قلع و قمع تمام نسخه‌های گران‌کن و تورم‌آفرین، به فکر گشایش سفره مردم باشد و با اجرای طرح‌های کوتاه مدت و موثر، ناکامی‌ها را جبران و رضایتمندی اقتصادی ملموس بسازد. ‏در این راستا چند راهبرد از جمله تلاش برای افزایش قابل توجه قدرت خرید از طریق یارانه تولید و توزیع و مصرف و گشایش اعتباری، پرداخت تعهدات معوق دولت به مردم، کاهش اقساط و افزایش بازه زمانی پرداخت تعهدات مسکن ملی، توقف تمام طرح‌ها و نیز اخبار مرتبط با گرانی و.. مورد توجه است. ‏از طرفی انداختن تمام بار جلب مشارکت بر دوش مبلغین و تبیین‌گران و سپر کردن آنان، بدون کنش موثر به ویژه در اقتصاد، راه به جایی نبرده و سرمایه اجتماعی فعالان تبیینی را هم به مخاطره می‌اندازد. امید است برای افزایش مشارکت انتخابات تلاش موثری برای حضور مردم صورت پذیرد. ✍امیرحسین حسینی •┈••✾🔹✾••┈• ✍ باغ اندیشه محمدمهدی شیرمحمدی https://eitaa.com/mohammadmahdishirmohammadi •┈••✾🔹✾••┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
10.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نمی دانم دانا و نمی دانم نادان! شما صدای استاد سید علی اکبر پرورش (ره) را می شنوید: بسوخت جان که شود کار دل تمام و نشد گداختیم در این آرزوی خام و نشد حافظ در آخرین غزلهای خود و بعد از گذشت عمری طولانی میگوید: "نه، نشد". چنین حالتی به درستی برای همه شخصیت ها و سالکان طریق الهی ایجاد میشود که بعد از عمری طی طریق و اشک ریختن ها و ریاضت ها، در آخر کار احساس میکنند که شرایط آخرین روزهاشان مساوی دوران اول راه و یا حتی بدتر از آن روزهاست. این موضوع در ادبیات ما از سوی ادیبان و عرفای بزرگ، همچون نظامی و پروین اعتصامی فراوان است. این حالت و فریادِ کوتاه آمدن، نشد و نرسیدیم در همه بلند است و میگویند ایکاش مادر مرا نزاییده بود. چنین حالتی مربوط به پایین ها نیست و اگر کسی به درستی راه را طی کرده باشد، باید به جایگاه "نشد" و شرایط "نمیدانم" برسد و حتی نبی اکرم که خداوند به عمر بابرکتش قسم یاد میکند، عرض میکند که: یالَیتَ رَبّ مُحَمَّد لَم یَخلُق مُحَمَّداً ایکاش خدای محمد او را خلق نکرده بود. "نه، نشد" سخنانی از عارف واصل، سالک الی الله پیر و بزرگمرد انقلاب اسلامی در اصفهان، مرحوم استاد سید علی اکبر پرورش رضوان الله علیه (۱۳۲۱- دیماه ۱۳۹۲) •┈••✾🔹✾••┈• ✍ باغ اندیشه محمدمهدی شیرمحمدی https://eitaa.com/mohammadmahdishirmohammadi •┈••✾🔹✾••┈•
6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☝️بمناسبت سالگرد دانشمند هسته ای شهید مصطفی احمدی روشن •┈••✾🔹✾••┈• ✍ باغ اندیشه محمدمهدی شیرمحمدی https://eitaa.com/mohammadmahdishirmohammadi •┈••✾🔹✾••┈•