بسم الله الحکیم
نقش #نگرش در #پیشرفت و #کارآمدی
پیشنهاد : حتماً مطالعه کنید. اگر لازم شد دوبار.
✅ #نگرش، انسان پیشتاز در خویشتن حقیقی است
نگرش انسان پیشتاز در خویشتن حقیقی ماست که ریشههای آن در درون، ولی میوهی آن در بیرون است. نگرش این قدرت را داردکه گروهی را بالا ببرد یا از هم بگسلد. وجه تمایز انسانهای موفق در نگرش آنها و نه در لیاقت آنها است. نگرش عالی باعث ارتقاء مقام است، نه مقام باعث نگرش عالی و به همین دلیل بهره نگرشی از بهرهی هوشی مهمتر است ؛ چرا که بسیاری از افراد باهوش به خاطر نگرش بد نمی توانند به #موفقیت برسند.
✅ #نگرش مُسری است
#نگرش خودش را زود نشان میدهد بقیه هم یاد میگیرند و دراین میان #نگرشبد سریعتر از #نگرشخوب سرایت میکند و قدرت القاء زیادی دارد. نگرش بد همان #نقزدنی است که دائم میخواهد تخریب کند و بقیه را تحقیر کند و به عبارت بهتر؛ ناتوانی از اعتراف به اشتباه، ناتوانی از بخشیدن دیگران، بیماری خودخواهی، روحیهی نق زدن، آرزوی اختصاص همه افتخارات به خود را در سر می پروراند.
✅ افزایش #کارآمدی و #توانمندی با ایجاد #نگرش مثبت و ظهور #رهبران بزرگ از دل #بحران ها
نگرش ما مثل دماغهی هواپیما است که طرز مواجهه ما نسبت به زندگی را تعیین میکند ، اگر بالا باشد به سمت بالا حرکت میکند و اگر پایین باشد پایین می آید و به زمین میخورد. گاهی افراد هوشمند و دارای نگرش مثبت از باد مخالف و انتقادات علیه شان استفاده می کنند و مانند بادبادک بالا می روند به شرط اینکه ما بدانیم چطور از این باد مخالف استفاده کنیم. این نیاز به فکر دارد، نیاز به #نگرشعالی دارد. شخص صاحب نگرش عالی بهترین استفاده را از بدترین اتفاقات میکند. به همین دلیل است که #رهبرانبزرگ از درون #بحرانها ظهور میکنند، چون منجر به دستیابی آنها به نیروی درونی قوی خود میشوند. در مقابل، برخی افراد سعی می کنند با هرگونه عامل مزاحم مقابله کنند. مانند داشتن روحیات متعصبانه که به دلیل عدم بهبود نگرش است. برخی روی افکار منفی گیر کرده و نمیخواهند آنها را رها کنند. به قول یکی از اندیشمندان؛ هفت گناه بزرگ مانع نگرش مثبت میشود: 1. غرور، 2. طمع، 3. شهوت، 4. حسد، 5. خشم، 6. تنبلی، 7. پرخوری.
✅ افراد دارای #نگرش مثبت این گونه پاسخ می دهند
واکنش افراد دارای #نگرشمثبت به محدودیتها «چرا» و «چگونه» است، نه اینکه «اشکالی ندارد و باید بسوزم و بسازم». میگویند: "چرا این اتفاق افتاد؟ چرا این محدودیت وجود دارد؟ چگونه من این را درست کنم؟ منفینگری موقوف! باید به سمت اصلاح حرکت کرد." آدم مثبتنگر میداند که سفر به سوی موفقیت به اندازهی خود مقصد لذتبخش است. از کسی پرسیدند: شاهکارت چیست؟ گفت: کار بعدیام. او یک #نخبه است. کلاً قدمهایش را مثبت حساب میکند.
✅ #نگرش در درون افراد رخ می دهد و بر اتفاقات بیرون اثر می گذارد
نگرش احساسی درونی است ولی از طریق رفتار ظهور و بروز دارد و بیان میشود، حتی در قیافه این طور است. اگر در قیافهی انسانها نگاه کنید، برخی انرژی میدهند ولی قیافهی برخی دیگر مخرب است. چون #نگرش به مدت طولانی قابل کتمان نیست، در تقلا است که راهش را به بیرون باز کند و هیچکسی نمیتواند در درون سفر کند ولی در بیرون ساکن بماند. بنابراین نگرش افراد و آنچه که در درون افراد رخ میدهد بر اتفاقات بیرون اثر میگذارد و موفقیت یا شکست آن ها را تعیین میکند. نگرش ما طرز برخورد ما نسبت به زندگی را تعیین میکند.(اقتباس از کتاب اصول نگرش نوشته جان سی. #مکسول)
این اصل مهم را باید در رابطه با تحولات این روزهای ایران و منطقه نیز به کاربرد.
#محمدتقیدشتی
@mohammadtaghidashti
بسمه تعالی
#شاخصهای سنجش #کارآمدی #دولت ها (قسمت اول)
✅ #شاخصها میزان و ابزار سنجش رشد و #پیشرفت محسوب می شوند و به وسیله آنها می توان به موفقیت دولت ها پی برد.
✅ #شاخصها به سه دسته تقسیم می شوند:
الف- شاخص های #کارایی(انجام کارها باکمترین هزینه و زمان)
ب- شاخص های #اثربخشی(میزان رسیدن به اهداف پروژه)
ج- شاخص های #نتایج و آثار مورد انتظار
✅ #کارآمدی از نظر اینجانب تلفیق هرسه شاخص بالا می باشد که با مسامحه اسم آن را شاخص کارآمدی می گذارم.
✅ شاخص #کارآمدی سیستم با #ویژگی های آن تفاوت دارد. از طریق ویژگی ها می توان سلامتی و نحوه حرکت سیستم را تشخیص داد اما به وسیله شاخص می توان میزان تحقق #اهداف و #پیامدها را اندازه گرفت.
به عبارتی #ویژگی ها برای تشخیص در مسیر بودن و #شاخص ها برای تشخیص میزان تحقق عینی هدف و نتایج آنها مطرح می شوند.
✅ شاخص های #کارآمدی زیر برای سنجش میزان موفقیت دولت ها طراحی شده و از منظر رویکرد #نتیجهگرایی ( #توفیقاتنهایی) و #رضایت مردم نوشته شده اند :
1- میزان دستیابی به #اهدافکلان و متعالی:
این اهداف عمدتاً در قوانین اساسی و اسناد بالادستی هر کشوری تعیین میشوند به عنوان مثال اهداف متعالی #نظام #جمهوریاسلامیایران طبق اصل دوم #قانوناساسی جمهوری اسلامی ایران" #قسط و عدل"، " #استقلال فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و نظامی" و " #همبستگیملی" عنوان شده است. البته در اصول دیگر و اسناد بالادستی ( مثل #سند چشم انداز) اهداف متعدد دیگری بیان شده است.
2- میزان برقراری ثبات، آرامش و #امنیت همه جانبه :
امنیت هسته حیات اجتماعی است. بدون امنیت و آرامش هیچ نعمتی (غیر از سلامت) به چشم مردم نمی آید اما یکی از شاخصهای مهم و مستقل در کارآمدی دولت ها محسوب می شود.
3- میزان #سرمایهاجتماعی:
سرمایه اجتماعی شامل شش مولفه مهم #رضایت، #امید، #اعتماد، #مقبولیت، #مشارکت و #نشاط اجتماعی می باشد. اگر دولتی کارآمد باشد نرخ سرمایه اجتماعی به سطح قابل قبول یا بالایی می رسد و البته قابل سنجش نیز می باشد.
4- #رفاه و تامین اجتماعی همگانی:
رفاه عمومی و تامین اجتماعی شاخص مهمی برای فهم و سنجش توفیق و #کارآمدی #دولت هاست. به نحوی که اغلب کشورهای دنیا این مولفه را مهمترین یا یکی از مهمترین شاخصهای کارآمدی تلقی می کنند. درآمد سرانه، برخورداری از امکانات، شغل و مسکن و بازنشستگی و… از جمله این موضوع می باشند.
ادامه دارد...
پیشنهاد کتاب : کارآمدی نظام ؛ نوشته دکتر #میرتبار، دکتر #عیوضی ،دکتر #دشتی
انتشارات #مکثاندیشه
@mohammadtaghidashti
هدایت شده از نشر مکث اندیشه
کاتالوگ مکثا.pdf
10.92M
📚 لیست محصولات نشر مکث اندیشه
⏱بروزرسانی: شهریور ماه 1403
👆🏻با کلیک بر روی «لینک کتاب» امکان خرید کتاب از سایت انتشارات فراهم است.
🆔 @maks_e_andisheh
بسمه تعالی
#شاخص های سنجش #کارآمدی #دولت ها (قسمت دوم)
✅ همچنان که در پست قبلی بیان شد؛ #شاخص ها ابزار سنجش هستند و شاخص #کارآمدی وسیله ای برای سنجش میزان #پیشرفت محسوب می شود.
✅ چهار مورد از #شاخص ها در پست قبلی مطرح شد که عبارت بودند از :
1- میزان دستیابی به #اهداف کلان
2- میزان برقرار ثبات، آرامش و #امنیت
3- میزان# سرمایهاجتماعی
4- #رفاه و #تامین اجتماعی همگانی
✅ در این قسمت به بقیه #شاخص های سنجش #کارآمدی دولت ها اشاره می شود:
5- کاهش اختلافات و تنش ها و افزایش #همگرایی بین گروه های مختلف جامعه:
به قول امام علی(ع) اختلاف امور سامان یافته را نیز به هم می ریزد. واگرایی و اختلاف نتیجه سیاست های #ناکارآمد است. اگر دولتی بتواند در میان گروه ها و نهادها و #اقوام و #مذاهب جامعه #انسجام و همگرایی ایجاد کند، عملاً کارآمد تلقی می شود.
6- افزایش #جامعهپذیری و احساس تعلق شهروندی در میان #مردم:
عبور از فردیت و پیوستن به جامعه و یافتن #هویت جمعی مدرن( #شهروندی) به جز از طریق کارآمدی امکان پذیر نیست. جامعهای که دولت نتواند افراد تشکیل دهنده آن را به هم پیوند داده و احساس تعلق #شهروندی به وجود آورد نابسامان و سست خواهد شد.
7- کاهش #فساد اداری، سیاسی و اقتصادی:
#فساد نتیجه کمرنگ شدن اصول #حکمرانیشایسته است. اصول حکمرانی شایسته یکی از مهم ترین رویکردهای حکومت #علوی است. حتی در منطق UNDP ( برنامه #توسعه ملل متحد) #حکمرانیشایسته معیار تشخیص دولتهای خوب و بد است. هر دولتی دارای #فساد کمتری باشد یعنی #کارآمدی خوبی داشته است.
8- کاهش شکایات، درگیری ها، #اعتراضات و #آشوبها در جامعه
این که چرا مردم اعتراض و شورش میکنند، بحث مفصل و پیچیدهای است اما به طور قطع #ناکارآمدی یکی از دلایل مهم #اعتراضات و #آشوبهاست. دولت کارآمد به انحاء مختلف از اعتراضی شدن جامعه جلوگیری کرده و کانال های معقول برای پاسخ به اعتراضات و شکایات و برآوردن آنها می یابد.
9- کاهش گستره، میزان و شدت #مسائلاجتماعی ( از قبیل: اعتیاد، حاشیه نشینی، خشونت، مفاسد اخلاقی، طلاق، خودکشی و…):
#مسائلاجتماعی برونداد نحوه عملکرد #دولت ها هستند. البته متغیرهای دیگری نیز ( مثل #تهاجمفرهنگی و #مدرنیته و…) در آن ها دخیل اند اما #دولتکارآمد اثرات متغیرهای خارجی را نیز کنترل میکند .
10- کاهش #جرائم:
معمولاً جرائم نتیجه عملکرد نادرست مجموعه نهادهای #جامعه است اعم از از نهاد #خانواده، نهاد #تعلیموتربیت، نهاد #رسانه، نهاد #دین و… #دولت به عنوان نهادِ نهادها باید با ایجاد ارتباط مناسب بین این نهادها و کارآمد سازی آن ها #شهروندان #قانون مدار و هنجارمند تحویل جامعه بدهد. اگر میزان #جرائم در جامعه فزونی یابد یعنی #دولت نمی تواند #شهروند قانون مدار تربیت یا مدیریت کند. کاهش #جرائم در جامعه نشانه #کارآمدی است.
11- افزایش #معنویت، #دینداری و فرهنگ دینی( در جوامع دینی)
دینداری را نباید در برخی عبادات فردی یا مناسک جمعی خلاصه کرد. #دینداری؛ اعتقادات، اخلاقیات، شرعیات، عبادات و معنویات را شامل میشود و بعد فردی و جمعی دارد همچنین ابعاد گوناگون سیاسی،اقتصادی و اجتماعی نیز دارد، #دولتکارآمد در جغرافیای #اسلام مردم دیندار تحویل جامعه می دهد.
پیشنهاد کتاب : کارآمدی نظام ؛ نوشته دکتر #میرتبار، دکتر #عیوضی ،دکتر #دشتی
#محمدتقیدشتی
@mohammadtaghidashti
سلام بر عزیزان. در حال تدوین کتابی هستم با عنوان نکات طلایی کارآمدی (۴۰ نکته طلایی کارآمدی سیستم ها). به فضل الهی تدوین محتوا تقریبا به اتمام رسیده است.
تصمیم دارم حتی الامکان رئوس این نکات طلایی را با شما به اشتراک بگذارم و توضیحات آن بماند برای زمان انتشار کتاب.
اگر عزیزان نکته ای یا مطلبی برای بهبود این اثر دارند لطفا در خصوصی به اینجانب پیام دهند. متشکرم.
آیا خطر ظهور #خوارج در عرصه #سیاسی ایران جدی است؟
ویژگی های #خوارج و گروههای #تکفیری در پهنه #سیاسی کدامند؟
چگونه می توان گروههای خوارج مسلک و تکفیری را تشخیص داد؟
✅ برخی معتقدند که خطر ظهور #خوارج و گروههای تکفیری در عرصه #سیاسی ایران جدی است.
✅ در صحبتی که با یکی از معتقدین به این فرضیه داشتم، می گفت :
« در شرایط کنونی گروههای مشابه #خوارج ( داعش و ...) در خارج از کشور کم نیستند. در داخل کشور نیز برخی گروههای شبه تکفیری در حوزه اعتقادات از قدیم الایام وجود داشته اند اما آنچه موجب نگرانی است، پیدایش و گسترش #خوارج نوین در عرصه #سیاسی کشور است. کسانی که خود را کاملا حق می دانند و افراد متفاوت و مخالفان را سکولار، خائن، منافق، فاسد و فاسق قلمداد می کنند. کسانی که برای تخریب دیگری از هیچ روشی حتی بردن آبروی او فروگذار نمی کنند. اگرچه اهل #عبادت و #مناسک هستند اما اهل #رفق و #مدارا و تسامح نیستند. اگر کسی بخواهد حرف از مصلحت، عقلانیت ، کیاست و ... بزند، متهم به سازش ، خودباختگی و.... می کنند. دنبال قدرت هستند تا به وسیله آن و البته به قصد قربت به اهدافشان برسند... .»
✅ اما به نظر من شاید نتوان این گونه حکم کلی و مبهم صادر کرد. برای اثبات و یا رد این فرضیه لازم است که ویژگی های خوارج را در طول تاریخ و به ویژه در دوره حکمرانی امام علی علیه السلام مرور کرد آن گاه با تطبیق معیارهای مذکور با رفتارهای جریانات ادعا شده ، به حقیقت ماجرا پی برد.
✅ #خوارج چند ویژگی بارز داشتند :
۱. #حق پنداری مطلق و عدم احتمال وجود خطا در عقاید و رفتار خود.
۲ . #باطل پنداری دیگران و عدم احتمال حق بودن دیگران.
۳. #تکفیر و تفسیق مخالفان و افرادی که متفاوت با آنها می اندیشند.
۴. معمولا برای آنها هدف وسیله را توجیه می کند( مثل کشتن زن حامله به جرم دوستی با امام علی علیه السلام )
۵. داشتن #خشونت و غلظت و کمبود #رحمت و گذشت.
۶. کمرنگ بودن #عقلانیت در تصمیمات و مواضع و رفتار.
۷. پر رنگ کردن برخی از ابعاد #دین و عدم توجه به سایر ابعاد (عدم جامع نگری در دین)
۸. تقید به #عبادات و ظواهر شرع و انجام پررنگ و گاهی افراطی برخی اعمال دینی.
۹. ضعف #اخلاق اجتماعی
۱۰. #اخباریگری، قشری نگری و ضعف توجه به مقاصد و مذاق شریعت.
۱۱. عدم تمایز بین #حقبودن و #حقداشتن.(بعدا در این مورد خواهم نوشت ان شاءالله )
۱۲. و....
✅ حال قضاوت با شماست.
@mohammadtaghidashti
🍀الإمامُ الصّادقُ عليه السلام في حديثٍ في أصحابِ القائمِ عليه السلام:
و هُم مِن خَشيَةِ اللّه ِ مُشفِقُونَ، يَدْعُونَ بِالشَّهادَةِ، و يَتَمَنَّونَ أن يُقتَلُوا في سبيلِ اللّه ِ، شعارُهُم : يا لَثاراتِ الحُسينِ عليه السلام ، إذا سارُوا يَسِيرُ الرُّعبُ أمامَهُم مَسِيرَةَ شَهرٍ.
آنان از خوف پروردگارشان بیمناک هستند،
و همواره شهید شدن را دعا می کنند، و آرزو می کنند كه در راه خدا كشته شوند، شعارشان: «اى خونخواهان حسين عليه السلام » است، زمانی که به حركت در آيند، ترس و وحشت، به فاصله يك ماه مسافت، پيشاپيش آنان حركت مى كند.
مستدرك الوسائل: 11/114/12565
شهادت یحیی سنوار تسلیت باد.
اللهم عجل لولیک الفرج
اختلال در چهار نهاد #جامعهپذیری و انسان ساز در جامعه ایران
✅ چهار #نهاد برای #جامعهپذیر کردن و تربیت انسان و شهروند استاندارد وجود دارد.
نهاد #خانواده (با محوریت #مادر)
نهاد #آموزش (با محوریت #معلم)
نهاد #دین ( با محوریت #عالم)
نهاد #رسانه ( با محوریت #هنرمند و #سلبریتی )
✅ اگر این نهادها کارکرد مناسبی داشته باشند قطعا اعضای #جامعه رفتار شایسته و بایسته ای خواهند داشت و مسائل فرهنگی و اجتماعی جامعه به حداقل خواهد رسید. اما هرگونه اختلال در آنها جامعه را از حالت عادی خارج نموده و دچار #مسائل متعددی خواهد کرد.
✅ متاسفانه این نهادها در جامعه ایرانی دچار اختلال شده اند و کارکرد شایسته خود را ندارند.
✅ به این گزاره ها دقت کنید :
الف- نهاد #خانواده با مسائل متعددی از قبیل؛ کاهش #ازدواج و افزایش سن ازدواج به حدود ۲۷ سال، کاهش فرزندآوری و رشد #جمعیت به حدود ۶/ درصد، ضعف #تربیت فرزندان، تنش و #فروپاشیخانواده، رشد سریع #سالمندی و... دچار اختلال است.
ب- مشکل اصلی نهاد #آموزش؛ ضعف در #مهارتمحور و #تربیتگرا بودن آموزش ها. در واقع نهاد آموزش بیشتر حافظه محور است و انگار فلش مموری تربیت می کند تا در کنکور و آزمون ها اطلاعات فرد را ارزیابی کند. یک فرد در نظام آموزشی ما دیپلم و لیسانس و فوق لیسانس و حتی دکترا می گیرد اما ضعف جدی در مهارت های #تفکر، #حلمسئله، #گفتگو، #تعاملاجتماعی و.... دارد.حتی در رشته تحصیلی خودش نیز مهارت عملی زیادی ندارد.
ج- نهادهای #دینی ما #انسجام زیادی ندارند و هماهنگ عمل نمی کنند. به همین دلیل بهره وری آنها پایین است.
د- نهاد #رسانه و #فضای مجازی هم که بسیار ناکارآمد است و به قول #مقاممعظمرهبری عملا رها شده و متاسفانه حکمرانی ما در رسانه در سطح پایینی قرار دارد.
✅ راهبردهای کلان برای کارآمدسازی نهادهای جامعه پذیری( راهکارهای متعددی برای اجرایی سازی این راهبردها وجود دارد)
۱. لزوم تاسیس #نهادمتولیمسئول و متمرکز در امر #خانواده
۲. #مهارتمحور و #تربیتگرا نمودن نهاد #آموزش از طریق تغییر دروس، سبک تدریس و شیوه برگزاری آزمون ها
۳. #انسجامبخشی به نهادهای متولی امور #دینی در جامعه و تقسیم هوشمندانه امور بین آنها
۴. #حکمرانی و #مدیریت هوشمند بر #رسانه و #فضای مجازی به صورت مدبرانه، مدرن و منسجم.
✅ برای مطالعه در این مورد به کتاب های #نظاموارهجامعمسائلکشور، #نظاموارهمسائلآموزش، #نظامجامعخانواده
از #انتشاراتمکثاندیشه رجوع شود.
@mohammadtaghidashti
نمودار تبنا.jpg
524.8K
نمودار کلان #تحول بنیادین نظام #اداری کشور
برای حل یکی از 11 #مسئله مادر نظام و کشور
لطفا با دقت به تمام ابعاد تحول اداری دقت کنید. با انجام این تحولات می توان بسیاری از مسائل کشور را حل کرد. این را قول می دهم و امضاء می کنم.
توضیحات بماند برای جلسه حضوری
@mohammadtaghidashti
✅ ببخشید که چند روزی است مطلب بارگذاری نکرده ام . سرم شلوغ بود و مشغول برگزاری دوره های اخلاق اداری در نهج البلاغه بودم.
✅ الان مطلبی را دیدم که نظر من را به خود جلب کرد شاید نظر شما را نیز تحت تأثیر خود قرار دهد.
یازده اصل پس از ۲۲ سال
بهترین طنزهای سیاسی معمولا آنهایی هستند که با ژرفترین نگاهها روی تلخترین حقایق نوشته شدهاند. در واقع بسیاری از طنزهای درخشان سیاسی را کسانی خلق کردهاند که طنزپرداز نبودهاند، سهل است شاید نیت خلق طنز سیاسی هم نداشتهاند. یک نمونه برنار لانگلوا روزنامهنگار برجسته فرانسوی است که یادداشتی طنزآمیز با عنوان «راهنمای کوچک اطلاعات گمراهکننده (disinformation) درباره یک مناقشه در خاورمیانه» در سال ۲۰۰۲ در مجله Politis منتشر کرد. این نوشته که پس از انتفاضه دوم فلسطین منتشر شد را بخوانید و ببینید آیا موبهمو با آنچه اکنون در جریان است میخواند یا نه.
—————————-
یازده اصل روزنامهنگارانه برای گمراهی عامدانه در باب مناقشه خاورمیانه*
✍️برنار لانگلوا، Politis، 2002
۱. همیشه اعراب حمله را آغاز میکنند و اسرائیل همیشه در حال دفاع از خود است.
این اصل اساسی است که باید در تمامی گزارشها رعایت شود: هرگونه خشونت از جانب اسرائیل به عنوان "تلافی" مطرح میشود.
۲. اعراب حق ندارند غیرنظامیان اسرائیلی را بکشند.
این "تروریسم" است. هرگونه حمله به غیرنظامیان اسرائیلی، بیدرنگ باید به عنوان ترور محکوم شود.
۳. اسرائیل حق دارد غیرنظامیان عرب را بکشد.
این "دفاع مشروع" است و نباید مورد سؤال قرار گیرد، بهویژه هنگامی که از تلافیجویی صحبت میشود.
۴. وقتی اسرائیل تعداد زیادی از مردم را میکشد، قدرتهای غربی از آن میخواهند که کمتر بکشد.
این به عنوان "واکنش جامعه بینالمللی" تعبیر میشود که خواهان آرامش است.
۵. فلسطینیها و لبنانیها نباید سربازان اسرائیلی را به اسارت بگیرند، حتی اگر این تعداد کم باشد.
اسیر گرفتن سربازان اسرائیلی غیرقابل قبول است و هرگونه تلاش برای این کار باید به شدت محکوم شود.
۶. اسرائیل مجاز است افراد را برباید و فلسطینیها را به تعداد زیاد دستگیر کند.
این "بازداشتهای اداری" است و برای دفاع از امنیت اسرائیل ضروری است، بدون نیاز به اثبات جرم.
۷. هنگامی که از حزبالله صحبت میشود، باید فوراً «مورد حمایت ایران و سوریه» را ذکر کرد.
این تضمین میکند که حزبالله به عنوان یک نیروی خارجی و وابسته معرفی شود.
۸. هنگامی که از اسرائیل صحبت میشود، هرگز نباید به حمایت آمریکا و اروپا اشاره کرد.
این ممکن است تصور ناعادلانهای از عدم تعادل در قدرت ایجاد کند.
۹. نباید از سرزمینهای اشغالی، قطعنامههای سازمان ملل، یا نقض حقوق بینالملل صحبت شود.
این مباحث ممکن است توجه مخاطب را از مسئله اصلی منحرف کرده و احساسی منفی نسبت به اسرائیل ایجاد کند.
۱۰. اسرائیلیها بهتر از اعراب به زبان ما (فرانسوی/اروپایی) صحبت میکنند.
بنابراین، آنها فرصت بیشتری برای توضیح دادن وقایع از منظر خود دریافت میکنند. این را "بیطرفی رسانهای" مینامند.
۱۱. اگر با این اصول مخالفید، شما یک یهودیستیز هستید.
هرگونه انتقاد از این اصول ممکن است به عنوان ضدیت با یهودیان تلقی شود و باید شدیداً محکوم شود.
—————————
* عنوان اصلی این است: Petit manuel de désinformation sur un conflit au Proche-Orient
که در ترجمه اول آمده. تیتر دوم ترجمه انتخابی من است.
محمود فرجامی
@FarjamiMahmud