3636565_40kb-۱.mp3
1.31M
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
📖 تلاوت نور
🏴تلاوت ترتیل صفحه ای قرآن کریم
🏴امروز، صفحه ۱۳۰: قُلْ أَيُّ شَيْءٍ أَكْبَرُ شَهَادَةً ۖ ...
🎙استاد پرهیزکار
🕧 زمان: ۲دقیقه و ۵۴ثانیه
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
کربلای معلی_۲۰۲۳_۰۹_۱۴_۲۱_۰۰_۳۴_۳۶۰.mp3
9.04M
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🏴یا #امام رضا_ ع مدد
🎙مداح اهل بیت_ ع
🕕 زمان: ۳ دقیقه و ۴۵ ثانیه
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
🏴🏴🏴🏴🏴
32.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🏴میخوام برم #امام_رضا_ ع
به خدا دلم تنگه دیگه...😢
🎙شاعر و مداح اهل بیت_ ع، مرحوم آغاسی
🕧 زمان: ۱دقیقه و ۵۳ثانیه
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
🏴🏴🏴🏴🏴
هدایت شده از 🌷محبان صاحب الزمان(عج)🌷
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🔸تفسیر «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
(۲)
بسم الله:
باء: در پیام قبلی گذشت.
اسم:
اصل اسم یا از "سمو" است بهمعنای رفعت و بلندی،
و یا از "وسم" است به معنای علامت.
الله: اسم ذات خداوند است، آن ذات مقدسی که جامع همه کمالات است و از هر عیب ونقصی منزَّه است. الله اسم ذات خداوند است ودیگر اسمای خداوند نامهای صفات اوست. این اسم شریف، ۲۶۹۸ بار در قرآن آمده است.
اين نام مبارك كه از آن به لفظ جلاله ياد مى شود و 2698 بار در قرآن كريم به كار رفته است، در اصل اله بوده و همزه آن بر اثر كثرت استعمال حذف شده است و با پيوستن الف و لام به آن به صورت الله در آمده است. اله به معناى ماءلوه است و ماءلوه به معناى معبود است يا متحير فيه (ذاتى كه همه عقلها و دلها درباره او متحير و سرگردانند )، يا مفهومى جامع بين اين دو.
در زبان عرب و فرهنگ وحى، اله بر هر معبودى كه عابدان در پيشگاهش خضوع كنند، اطلاق مى شود؛ حق باشد يا باطل: ( لا تتخذوا الهين اثنين )
امّا لفظ جلاله الله فقط نام ذات خداوند است که معبود حقیقی است، زیرا دیگر معبودان باطل هستند و سزاوار عبادت و پرستش نیستند. خداوند در سوره بقره آیه ۲۵۵ می فرماید:اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ... یعنی هیچ معبود ی( که شایسته پرستش باشد) بجز"الله" وجود ندارد.
التماس دعا
یوسف شیخ
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
3637346_40kb.mp3
1.21M
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
📖 تلاوت نور
❇️تلاوت ترتیل صفحه ای قرآن کریم
🌼امروز، صفحه ۱۳۱: بَلْ بَدَا لَهُمْ مَا كَانُوا يُخْفُونَ ...
🎙استاد پرهیزکار
🕧 زمان: ۲دقیقه و۳۵ ثانیه
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
🏴🏴🏴🏴🏴
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
السَّلامُ علیکَ یا علیُّ بنُ موسی الرضا
امام رضا علیه السلام
🔹قسمت دوم🔹
سفر به خراسان
در برخی منابع، زمان حرکت امام رضا (علیه السلام) آخر سال ۲۰۰ ق دانسته شده است. به گزارش یعقوبی، فرستاده مأمون برای انتقال امام رضا(ع) از مدینه به خراسان، رجاء بن ابیضحاک خویشاوند فضل بن سهل بود. و او را از راه بصره به مرو آورد.
مسیر حرکت طبق کتاب اطلس شیعه چنین بوده است: مدینه، نقره، هوسجه، نباج، حفر ابوموسی، بصره، اهواز، بهبهان، اصطخر، ابرقوه، ده شیر (فراشاه)، یزد، خرانق، رباط پشت بام، نیشابور، قدمگاه، ده سرخ، طوس، سرخس، مرو.
بیان حدیث سلسلة الذهب
اسحاق بن راهْوَیه گوید: وقتی امام رضا(ع) در سفر به خراسان به نیشابور رسید، شمار زیادی از مُحدِّثان عرض کردند: ای پسر پیامبر(ص)، از شهر ما تشریف میبرید و برای ما حدیثی بیان نمیفرمایید؟ پس از این تقاضا، حضرت سرش را از کجاوه بیرون آورد و از پدر و اجدادش ازجدش رسول خدا(ص) نقل کرد که جبرئیل گفت شنیدم از خداوند که فرمود:
کلمه «لا إِلهَ إِلَّا اللهُ» دژ من است. پس هر کس داخل دژ و حصار من شود، از عذاب من ایمن خواهد بود.» و هنگامی که مَرکب حضرت حرکت کرد با صدای بلند فرمود: با شروط آن و من یکی از آن شروط هستم.
بیان این حدیث را در نیشابور یکی از مهمترین و مستندترین حوادث مسیر حرکت امام رضا(ع) میدانند.
ولایتعهدی
دوران ولایتعهدی امام رضا(ع) را مهمترین دوران زندگی سیاسی او دانستهاند. به گفته برخی محققان، امام رضا(ع) با پذیرش ولایتعهدی توانست جامعه را به صورت غیرمستقیم هدایت کند. ماجرای ولایتعهدی امام رضا(ع) یکی از مسائل بحثبرانگیز در تاریخ اسلام است که هم از نظر سیاسی و هم از نظر کلامی اهمیت دارد.
بسیاری از پژوهشگران بر این باورند که مأمون برای تأمین اهداف ذیل، ولیعهدی خود را به امام(ع) پیشنهاد داد: ایمن شدن از خطر امام(ع) و زیر نظر گرفتن او، خاموش کردن انقلاب علویها، استفاده از امام(ع) برای مشروعیت بخشیدن به خلافت خود و راضی کردن اهل خراسان. . با این حال امام(ع) توانست با سیاستها و فعالیتهای خود، مأمون را از دستیابی به این اهداف ناکام گذارد.
به گفته سیّد جعفر مرتضی عاملی، تاریخپژوه شیعه، روایتهای متواتری بر رضایت نداشتن امام رضا(ع) به ولایتعهدی دلالت دارد. مأمون پیش از ولایتعهدی، خلافت را به امام(ع) پیشنهاد کرد. گفته شده هدف او از پیشنهاد خلافت تثبیت خلافت خود بوده است.ولی امام رضا(ع) علاوه بر ردّ پیشنهاد، مشروعیت خلافت او را زیر سؤال برد.با نپذیرفتن خلافت، مأمون با تهدید امام(ع) به قتل، او را به قبول کردن ولایتعهدی مجبور کرد،ازاینرو امام(ع) ناچار شد پیشنهاد وی را بپذیرد، ولی شرط کرد در امور حکومتی هیچ دخالتی نکند.
پایان قسمت دوم
ادامه دارد
التماس دعا
یوسف شیخ
_________________
🔹منابع:
نوبختی، فرق الشیعه
یعقوبی، تاریخ یعقوبی
جعفریان، اطلس شیعه.
شیخ مفید، الارشاد.
الدوری، العصر العباسی الاول.
سیدمرتضی، تنزیه الانبیا(ع).
شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا(ع).
عاملی، الحیاة السیاسیة للامام الرضا(ع).
شیخ صدوق، امالی.
درخشه، حسینی، «سیره سیاسی امام رضا(ع).
🔹🔹🔹
🔹🔹
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
🏴🏴🏴🏴🏴
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
السَّلامُ علیکَ یا علیُّ بنُ موسی الرضا
امام رضا علیه السلام
🔹قسمت سوم🔹
مناظرات
مأمون پس از آوردن امام رضا(ع) به مرو، جلسات علمی متعددی با حضور علمای گوناگون تشکیل داد. در این جلسات، مذاکرات زیادی میان امام(ع) و دیگران صورت میگرفت که به طور عمده درباره مسائل اعتقادی و فقهی بود. بخشی از این مذاکرات را طبرسی ره در کتاب احتجاج فراهم آورده است.[1] برخی از این احتجاجات [مناظرات] از این قرارند:[2]
.مناظره در باب توحید
.مناطره در باب امامت
.مناظره با سلیمان مروزی
.مناظره با ابو قرة
.مناظره با جاثلیق
.مناظره با رأس الجالوت
مأمون میخواست با کشاندن امام به بحث، تصوری را که عامه مردم درباره ائمه اهل بیت علیهم السلام داشتند و آنان را صاحب علم خاص مثلاً «علم لدنّی» میدانستند، از بین ببرد.[3] صدوق در این باره میگوید: مأمون اندیشمندان سطح بالای هر فرقه را در مقابل امام قرار میداد تا حجت آن حضرت را به وسیله آنان از اعتبار بیندازد و این به جهت حسد او نسبت به امام و منزلت علمی و اجتماعی او بود. اما هیچ کس با آن حضرت روبه رو نمیشد جز آن که به فضل او اقرار کرده و به حجتی که از طرف امام علیه او اقامه میشود، ملتزم میگردید.[4]
این مجالس به تدریج مشکلاتی برای مأمون درست کرد. زمانی که وی متوجه شد تشکیل چنین جلساتی برای وی خطرناک است، اقدام به محدود کردن امام(ع) کرد.
از عبدالسلام هروی نقل شده که به مأمون اطلاع دادند: امام رضا(ع) مجالس کلامی تشکیل داده و بدین وسیله مردم شیفته وی میشوند. مأمون به محمد بن عمرو طوسی دربان مخصوصش مأموریت داد تا مردم را از مجلس آن حضرت طرد نماید و پس از آن برخورد اهانت آمیزِ مأمون با حضرت، امام(ع) در حق مأمون نفرین کرد.[5]
ادامه دارد...
پایان قسمت سوم
التماس دعا
یوسف شیخ
____________
🔹پی نوشت:
1. جعفریان، حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، ۱۳۸۱ش، ص۴۴۲.
2. ر.ک: طبرسی، الاحتجاج، ۱۴۰۳ق، ج۲، ص۳۹۶ به بعد.
3. جعفریان، حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، ۱۳۸۱ش، ص۴۴۲.
4. جعفریان، حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، ۱۳۸۱ش، ص۴۴۲ به نقل از شیخ صدوق در عیون اخبار الرضا(ع)، موسسه اعلمی، ج۱، ص۱۵۲.
5. جعفریان، حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، ۱۳۸۱ش، ص۴۴۲-۴۴۳؛ نیز نگاه کنید به: شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا(ع)، ۱۳۷۸ق، ج۲، ص۱۷۲.
🔹🔹🔹
🔹🔹
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🔸امام صادق علیه السلام:
فَازُوا وَ اللَّهِ الْأَبْرَارُ، أتَدْرِي مَنْ هُمْ؟
هُمُ الَّذِينَ لَا يُؤْذُونَ الذَّرَّ؛[1]
به خدا سوگند، ابرار(نیکان) رستگار شدند؛
آیا میدانی آنها چه کسانی هستند؟
آنها کسانی هستند که(حتی) مورچه را آزار نمیدهند.
📚1.بحار الانوار، ج ۷۵، ص۱۹۳
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
هدایت شده از 🌷محبان صاحب الزمان(عج)🌷
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🔸تفسیر «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
(۳)
الرَّحمنِ الرَّحیمِ: دو صفت از صفات خداوند متعال است که مشتق از "رحمت" هستند.
راغب اصفهانی در کتاب مفردات، ص۱۹۷، ماده رحم گوید:
الرحمة: رقة تقتضی الاحسان الی المرحوم وقد تستعمل تارة فی الرقة المجردة وتارة فی الاحسان المجرد عن الرقة، نحو رحم الله فلاناً واذا وصف به الباری فیس یراد به
الاحسان المجرد، دون الرقة وعلی هذا روی ان الرحمة من الله انعام وافضال؛
رحمت، آن رقت قلبی است که باعث احسان ونیکی به ديگري میشود. و گاهی اوقات فقط در رقت قلب استعمال می شود، وبالعکس گاهی اوقات فقط در احسان ونیکی به کار میرود، مانند: رحم الله فلاناً. وهنگامی که صفت خداوند واقع شود معنای آن جز احسان نخواهد بود( زیرا در خداوند انفعال وجود ندارد) وبدین خاطر روایت شده: رحمت از جانب خداوند به معنای نعمت دادن و تفضل کردن( به مخلوقات) است.
التماس دعا
یوسف شیخ
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
هدایت شده از 🌷محبان صاحب الزمان(عج)🌷
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🚩در هر شهر ودیاری هستی۳ بار بگو:
🔸صَلَّی اللهُ عَلیکَ یا ابا عَبدِالله🔸
🔸🔸🔸
🚩راوی(حسین بن ثویر)گوید:
کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَةَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً فَقَالَ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاکَ إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ فَأَیَّ شَیْءٍ أَقُولُ فَقَالَ قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید؛ [1]
من و یونس بن ظَبیان و مُفضّل بن عمر و ابو سَلَمه سَرّاج، نزد امام صادق علیه السلام نشسته بودیم و یونس از همه ما مُسنتر وسخنگویما بود. به امام صادق علیه السلام عرض کرد: فدایت شوم! من امام حسین علیه السلام را بسیار یاد میکنم. چه چیزی بگویم؟
امام صادق(ع) فرمود: بگو: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِاللَّهِ» سه بار این ذکر را میگویی، بی تردید سلام از دور و نزدیک، به او میرسد.
📚1.کلینی، الکافی، ج۴، ص۵۷۵
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
3639176_40kb.mp3
1.23M
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
📖 تلاوت نور
❇️تلاوت ترتیل صفحه ای قرآن کریم
🌼امروز، صفحه ۱۳۲: إِنَّمَا يَسْتَجِيبُ الَّذِينَ يَسْمَعُونَ ۘ...
🎙استاد پرهیزکار
🕧 زمان: ۲دقیقه و ۳۹ثانیه
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
💠 پیامبر اکرم (ص) :
العِلمُ خَليلُ المُؤمِنِ ، وَالحِلمُ وَزيرُهُ ، وَالعَقلُ دَليلُهُ ، وَالعَمَلُ قَيِّمُهُ ، وَاللِّينُ أخوهُ ، وَالرِّفقُ والِدُهُ ، وَالصَّبرُ أميرُ جُنودِهِ؛[1]
دانش، دوست مؤمن
بردبارى، وزیر او
عقل، راهنمای او
عمل، سرپرستش
نرمش، برادرش
مدارا پدرش
و شكيبايى، فرمانده سپاهیان اوست .
📚1.المَجازات النبويّة، ص ۱۸۸، ح ۱۵۴
«مَجازات الآثار النبویّه» تالیف ابوالحسن محمد بن حسین بن موسى سیّد رضى (۳۵۹ـ۴۰۶ق).
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
💠امیر مؤمنان علیه السلام:
صِيَامُ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ مِنْ كُلِّ شَهْرٍ صِيَامُ الدَّهْرِ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها»؛[1]
سه روز روزه گرفتن از هر ماه، روزه تمام عمر است، زیرا خداوند عزّ وَجلّ در قرآن میفرماید: «هر که عمل نیکی بجای آورد ده برابر آن پاداش دارد».
📚1.الکافی، ج۴، ص،۹۳
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
آثار بندگی خدا
ویرایش دوم
💠امام حسن مجتبی علیه السلام: مَن عَبَدَ اللّهَ عَبَّدَ اللّهُ لَهُ كُلَّ شَىءٍ؛ [1]
هر كس خدا را بندگى كند، خداوند همه چيز را بنده و مطیع او گرداند.
📚1تنبیه الخواطر، ج۲، ص۱۰۸
تَنبیهُ الخَواطِر و نُزهَةُ النَّواظِر معروف به مجموعه وَرّام، کتابی با موضوع مواعظ و حِکَم اخلاقی، تألیف وَرّام بن ابیفراس حلّی، فقیه ومُحدِّث امامی قرن ششم و آغاز قرن هفتم هجری است.
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام