«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
فلسطین
(قسمت سوم : فلسطین در دوره اسلامی)
دین اسلام در زمان خلافت ابوبکر وارد سرزمین فلسطین شد؛[20] امّا فتح این سرزمین در سال ۱۳ هجری قمری و در زمان خلافت عمر بن خطاب بوده است.[21]
در عهد خلافت عمر بن خطاب، فلسطین جزئی از سرزمین اسلامی شد و خلفای بنیامیه و بنیعباس بر این سرزمین حکومت داشتند. در ۳۵۸ق فاطمیان کنترل فلسطین را به دست گرفتند.[22] حدود ۴۰۰ق عثمانیها اختیار فلسطین را در دست گرفتند.[23] پس از جنگهای صلیبی و کشته شدن حدود هفتاد هزار نفر از مسلمانان، در ۴۹۳ق، مسیحیان اروپایی بر فلسطین سیطره یافتند.[24] حکومت مسیحیان پس از جنگهای صلیبی، ۸۸ سال ادامه داشت. مسلمانان پس از نبرد حَطّین تحت رهبری صلاح الدین ایوبی فلسطین را پس گرفتند.[25] حکومت عثمانیها بر فلسطین تا اشغال آن توسط بریتانیا در سال ۱۹۱۷م ادامه داشت.[26] اشغال فلسطین توسط بریتانیا تا سال ۱۹۴۸م ادامه یافت.[27]
برای مقابله با سیاست یهودیسازی فلسطین و ازدیاد نفوذ اقتصادی و سـیاسی یهودیان، در سال ۱۹۳۱م (۱۳۱۰ش) کنگرهای با نام کنگره اسلامی قدس توسط محمد امـین الحـسینی، مفتی اعظم فلسطین، در بیت المقدس برگزار شد.[28] نـایب رییـس و ریاست دبیرخانه این کنگره بر عهده سید ضیاءالدین طباطبایی (درگذشت: ۱۳۴۸ش)، سیاستمدار ایرانی بود.[29].و همچنین شخصیتهایی همچون اقبال لاهوری در این کنگره حضور داشته و سخنرانی کردند.[30]
در سال ۱۹۳۶م، مردم فلسطین علیه حکومت بریتانیا انقلاب کردند؛ اما این انقلاب با کارشکنیهای بریتانیا و صهیونیسم با شکست مواجه شد.[31] با شکست این قیام، مقامات انگلیسی، امـین الحـسینی را تبعید و مانع برگزاری کنگره دوم قدس شدند.[32]
ادامه دارد...
پایان قسمت سوم
التماس دعا
__________________
🔹پی نوشت:
20. صالح، فلسطین، ۲۰۰۲م، ص۱۳.
21. آغا، مدائن فلسطین، ۱۹۹۳م، ص۴۲.
22. ابو خلیل، أطلس دول العالم الإسلامی، ۲۰۰۳م، ص۸۵.
23. صالح، فلسطین، ۲۰۰۲م، ص۱۳.
24. صالح، فلسطین، ۲۰۰۲م، ص۱۴.
25. صالح، فلسطین، ۲۰۰۲م، ص۱۴.
26. آغا، مدائن فلسطین، ۱۹۹۳م، ص۴۷.
27. صالح، فلسطین، ۲۰۰۲م، ص۱۴.
28. آغا، مدائن فلسطین، ۱۹۹۳م، ص۴۷.
29. صالح، فلسطین، ۲۰۰۲م، ص۱۹.
30. نگاه کنید به:صالحی، «سید ضیاءالدین طباطبایی و اتهام خرید و فروش زمین در فلسطین».
31. «جلسه: ۴ صورت مشروح مجلس روز چهارشنبه ۱۷ اسفند ماه ۱۳۲۲ش»، کتابخانه مجلس.
32. صالحی، «سید ضیاءالدین طباطبایی و اتهام خرید و فروش زمین در فلسطین»، ص۱۴۵.
🔹🔹🔹
🔹🔹
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
پیرامون ،عبادت، ذکر ودعا، یوسف شیخ.m4a
17.13M
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🔸پیرامون عبادت، ذکر و دعا
🎙یوسف شیخ
🕧 زمان: ۱۷ دقیقه و۲۸ ثانیه
🔹🔹🔹
🔹🔹
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
تفسیرِ «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
(35)
🔸تفسیر روایی🔸
عَن ابْنِ عَبَّاس ره: حَدَّثَنِی أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) فِی بَاءِ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ مِنْ أَوَّلِ اللَّیْلِ إِلَی الْفَجْرِ لَمْ یَتمّ.
ابنعبّاس ره گوید: امیرمؤمنان (علیه السلام) دربارهی «باء» بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ از آغاز شب تا سپیدهدم برایم سخن گفت و گفتارش به پایان نرسید.
📚1.تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۴۸ ؛نهج الحق، ص۲۳۸
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
هدایت شده از 🌷محبان صاحب الزمان(عج)🌷
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🔸السَّلامُ علیکَ یا صاحِبَ الزَّمان عج🔸
🔸اللهُمَّ عَجِّل لِوَلِیِّکَ الفَرَج🔸
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🌼احادیث مهدویت
(۳)
💠تفسير فرات بن إبراهيم جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْفَزَارِيُّ مُعَنْعَناً عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیهالسلام فِي قَوْلِهِ تَعَالَى وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطاناً قَالَ: الْحُسَيْنُ، «فَلا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ إِنَّهُ كانَ مَنْصُوراً» قَالَ: سَمَّى اللَّهُ الْمَهْدِيَّ الْمَنْصُورَ كَمَا سُمِيَّ أَحْمَدُ وَ مُحَمَّدٌ و محمود [مَحْمُوداً] وَ كَمَا سُمِّيَ عِيسَى الْمَسِيحَ علیه السلام؛ (بحارالانوار، ج۵١، ص٣٠)
فرات بن ابراهیم کوفى در تفسیر خود از امام محمد باقر علیهالسّلام روایت کرده که آن حضرت در تفسیر آیه شریفه: «وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً» فرمود: او حسینبنعلی علیهالسلام است. و درباره بقیه آیه «فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیهِ سُلْطاناً فَلا یسْرِفْ فِی الْقَتْلِ إِنَّهُ کانَ مَنْصُوراً» فرمود: مقصود امام زمان است که نامش در آیه «منصور» میباشد چنانکه خداوند احمد و محمد را محمود و عیسى را مسیح خوانده است.
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
3804312_40kb.mp3
1.13M
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
📖تلاوت نور
🔸تلاوت ترتیل صفحه ای قرآن کریم
🌼امروز، صفحه۱۷۷:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْأَنْفَالِ ۖ قُلِ الْأَنْفَالُ لِلَّهِ وَالرَّسُولِ ۖ...
🎙استاد پرهیزکار
🕧 زمان: ۲دقیقه و۱۸ثانیه
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
💠عنه عليه السلام : إذا بَعَثَ اللّه ُ المؤمنَ مِن قَبرِهِ خَرَجَ مَعهُ مِثالٌ يَقدُمُ أمامَهُ ، كُلَّما رَأى المؤمنُ هَوْلاً مِن أهوالِ يَومِ القِيامَةِ قالَ لَهُ المِثالُ : لا تَفزَعْ و لا تَحزَنْ··· فيقولُ لَهُ المؤمنُ :··· مَن أنتَ ؟ فيقولُ: أنا السُّرورُ الذي كُنتَ أدخَلتَ على أخيكَ المؤمِنِ .[الکافی، ج۲، ص۹۰، ح۸]
امام صادق عليه السلام : چون خداوند مؤمن را از قبرش برانگیزد مثالى با او خارج می شود كه در جلو او راه مى رود و هر زمان مؤمن يكى از صحنه هاى هراس انگيز روز قيامت را ببيند آن مثال به او گويد : نترس و غم به خود را مده . . . و مؤمن به او گويد : . . . تو كيستى؟ مثال گويد : من همان شادى و سرورى هستم كه بر برادر مؤمنت وارد نمودی .
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🌻نوای مهدوی
🌱محبوب مردمان
به ظهورت غم نهان شود...
🌱میآیی و زمین
ز شکوهت آسمان شود...💞
#استوری
#امام_زمان_ عج 🌼
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
تفسیرِ «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
(36)
🔸تفسیر روایی🔸
أمیرالمؤمنین (علیهِ السَّلامُ)- کِتَاب إِرْشَادِ الْقُلُوبِ، فِیمَا کَتَبَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ (علیهِ السَّلامُ) إِلَی مَلِکِ الرُّومِ حِینَ سَأَلَهُ عَنْ تَفْسِیرِ فَاتِحَةِ الْکِتَابِ: فَأَمَّا سُؤَالُکَ عَنِ اسْمِ اللَّهِ تَعَالَی فَإِنَّهُ اسْمٌ فِیهِ شِفَاءٌ مِنْ کُلِّ دَاءٍ وَ عَوْنٌ عَلَی کُلِّ دَوَاءٍ؛[1]
امیر مؤمنان (علیه السلام) به پادشاه روم که از تفسیر فاتحة الکتاب پرسیده بود، نوشت: امّا پرسش تو از نام خدا؛ همانا آن اسمی است که درمان همهی دردها و کمک هر دارویی است.
📚1.تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۵۰؛ بحارالأنوار، ج۸۹، ص۲۵۹.
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🌼احادیث مهدویت
(۴)
💠عن أبى محمّد علیهالسلام قال: «قد وضع بنو اميّة و بنو العبّاس سيوفهم علينا، لعلّتين: إحديهما، أنّهم كانوا يعلمون أنّه ليس لهم فى الخلافة حقّ، فيخافون من ادّعائنا إيّاها و تستقرّ فى مركزها؛ و ثانيهما: أنّهم قد وقفوا من الأخبار المتواترة على أنّ زوال ملك الجبابرة و الظّلمة على يد القائم منّا، و كانوا لا يشكون أنّهم من الجبابرة و الظّلمة، فسعوا فى قتل أهل بيت رسول اللّه صلّى اللّه عليه و اله و إبارة نسله طمعا منهم فى الوصول الى منع تولّد القائم عليه السّلام أو قتله، فأبى اللّه أن يكشف أمره لواحد منهم إلّا أن يتمّ نوره و لو كره الكافرون.»؛]1]
امام حسن عسکری علیهالسلام:
بنیامیه و بنیعباس شمشیرهایشان را علیه ما کشیدند، به دو علت: یکی آنکه آنان میدانستند که در خلافت حقی ندارند، به همین دلیل از اینکه ما خلافت را ادعا کنیم و از اینکه خلافت در جایگاهش قرار گیرد میترسیدند؛ دوم اینکه آنان از روی اخبار متواتره[2] مطلع شدند که از بین رفتن فرمانروایی سرکشان و ستمگران به دست قائم از ماست و شک نداشتند که خودشان از سرکشان و ستمگران هستند، پس در قتل اهلبیت رسول خدا صلیاللهعلیهوآله و نابودی نسل او کوشیدند، به امید آنکه مانع ولادت قائم علیهالسلام یا موجب قتل او شوند، اما خدا ابا کرد از اینکه امرش برای احدی از ایشان روشن شود و جز این را اراده نکرد که نورش را کامل گرداند، هرچند کافران نپسندند.
📚1.اثبات الهداة بالنصوص و المعجزات، ج۵، ص ۱۹۷.
2.خبر متواتر به خبری گفته می شود که راويان آن بقدری زیاد هستند که یقین به صدور آن داریم.
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
💠 الامام الحسین علیه السلام:
یَا ابْنَ آدَمَ تَفَکَّرْ وَ قُلْ أَیْنَ مُلُوکُ الدُّنْیَا وَ أَرْبَابُهَا الَّذِینَ عَمَرُوا وَ احْتَفَرُوا أَنْهَارَهَا وَ غَرَسُوا أَشْجَارَهَا وَ مَدَّنُوا مَدَائِنَهَا فَارَقُوهَا وَ هُمْ کَارِهُونَ وَ وَرِثَهَا قَوْمٌ آخَرُونَ وَ نَحْنُ بِهِمْ عَمَّا قَلِیلٍ لَاحِقُونَ یَا ابْنَ آدَمَ اذْکُرْ مَصْرَعَکَ وَ فِی قَبْرِکَ مَضْجَعَکَ وَ مَوْقِفَکَ بَیْنَ یَدَیِ الله تَشْهَدُ جَوَارِحُکَ عَلَیْکَ یَوْمَ تَزِلُّ فِیهِ الْأَقْدَامُ وَ تَبْلُغُ الْقُلُوبُ الْحَناجِرَ وَ تَبْیَضُّ وُجُوهٌ وَ تَسْوَدُّ وُجُوهٌ وَ تَبْدُو السَّرَائِرُ وَ یُوضَعُ الْمِیزَانُ لِلْقِسْطِ یَا ابْنَ آدَمَ اذْکُرْ مَصَارِعَ آبَائِکَ وَ أَبْنَائِکَ کَیْفَ کَانُوا وَ حَیْثُ حَلُّوا وَ کَأَنَّکَ عَنْ قَلِیلٍ قَدْ حَلَلْتَ مَحَلَّهُمْ وَ صِرْتَ عِبْرَةً لِلْمُعْتَبِرِ وَ ...؛[1]
امام حسين عليه السلام: ای فرزند آدم! اندیشه کن و( با خود) بگو: پادشاهان دنیا کجایند و صاحبان دنیا که آن را آباد کردند کجایند؟ آن ها که نهرهای آن را روان ساخته ودرختانش را کاشتند، شهرها بنا کرده و آنها را ترک کردند در حالی که خوش نداشتند( که از آنها جدا شوند) و گروه دیگری وارث آنان شدند و بی تردید ما هم اندکی دیگر به آنان ملحق می شویم.
ای فرزند آدم! بیاد آور آن جا را که روزگار تو را به زمین زند و گور تو خوابگاه تو است. و یاد کن آن روزی را که در پیشگاه خدا قرار گیری؛(آن روز) اعضای تو بر ضررت گواهی دهند؛ آن روزی که گام ها بلغزند و جان ها به گلوگاه رسد، گروهی روسفید و جمعی سیه رو باشند و رازهای نهفته آشکار شود و ترازوی دادگری نهاده شود؛
. ای فرزند آدم! به یاد آور خوابگاه پدران و نیاکانت و فرزندانت را که چطور بودند و چگونه فرود آمدند و گویا تو هم در آینده نزدیکی به همان مکان فرود خواهی آمد و برای دیگران عبرت و پند خواهی شد.
📚1.إرشاد القلوب، ج ۱، ص ۳ .
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
3822363_40kb.mp3
1.32M
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
📖تلاوت نور
🔸تلاوت ترتیل صفحه ای قرآن کریم
🌼امروز، صفححه۱۷۸: إِذْ تَسْتَغِيثُونَ رَبَّكُمْ فَاسْتَجَابَ لَكُمْ...
🎙استاد پرهیزکار
🕧 زمان: ۲دقیقه و۵۷ثانیه
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
هدایت شده از 🌷محبان صاحب الزمان(عج)🌷
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
الإمامُ الصّادقُ عليهِ السَّلامُ : فَضلُ الوَقتِ الأوَّلِ على الآخِرِ كَفَضلِ الآخِرَةِ على الدُّنيا؛
[ثواب الأعمال، ج۲، ص۵۸]
امام صادق عليه السلام فرمود : فضيلت اوّل وقت [نماز ]بر آخر وقت همچون فضيلت آخرت بر دنياست.
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
💥اثر مال حرام 💥
💥اثر مال حرام آنقدر زیاد است که حتی در نوه هم ظاهر می شود😳😳
💥 آیتالله جوادی آملی حفظه الله.
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام