🏴🏴🏴🏴🏴
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
السَّلامُ علیکَ یا علیُّ بنُ موسی الرضا
امام رضا علیه السلام
🔹قسمت سوم🔹
مناظرات
مأمون پس از آوردن امام رضا(ع) به مرو، جلسات علمی متعددی با حضور علمای گوناگون تشکیل داد. در این جلسات، مذاکرات زیادی میان امام(ع) و دیگران صورت میگرفت که به طور عمده درباره مسائل اعتقادی و فقهی بود. بخشی از این مذاکرات را طبرسی ره در کتاب احتجاج فراهم آورده است.[1] برخی از این احتجاجات [مناظرات] از این قرارند:[2]
.مناظره در باب توحید
.مناطره در باب امامت
.مناظره با سلیمان مروزی
.مناظره با ابو قرة
.مناظره با جاثلیق
.مناظره با رأس الجالوت
مأمون میخواست با کشاندن امام به بحث، تصوری را که عامه مردم درباره ائمه اهل بیت علیهم السلام داشتند و آنان را صاحب علم خاص مثلاً «علم لدنّی» میدانستند، از بین ببرد.[3] صدوق در این باره میگوید: مأمون اندیشمندان سطح بالای هر فرقه را در مقابل امام قرار میداد تا حجت آن حضرت را به وسیله آنان از اعتبار بیندازد و این به جهت حسد او نسبت به امام و منزلت علمی و اجتماعی او بود. اما هیچ کس با آن حضرت روبه رو نمیشد جز آن که به فضل او اقرار کرده و به حجتی که از طرف امام علیه او اقامه میشود، ملتزم میگردید.[4]
این مجالس به تدریج مشکلاتی برای مأمون درست کرد. زمانی که وی متوجه شد تشکیل چنین جلساتی برای وی خطرناک است، اقدام به محدود کردن امام(ع) کرد.
از عبدالسلام هروی نقل شده که به مأمون اطلاع دادند: امام رضا(ع) مجالس کلامی تشکیل داده و بدین وسیله مردم شیفته وی میشوند. مأمون به محمد بن عمرو طوسی دربان مخصوصش مأموریت داد تا مردم را از مجلس آن حضرت طرد نماید و پس از آن برخورد اهانت آمیزِ مأمون با حضرت، امام(ع) در حق مأمون نفرین کرد.[5]
ادامه دارد...
پایان قسمت سوم
التماس دعا
یوسف شیخ
____________
🔹پی نوشت:
1. جعفریان، حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، ۱۳۸۱ش، ص۴۴۲.
2. ر.ک: طبرسی، الاحتجاج، ۱۴۰۳ق، ج۲، ص۳۹۶ به بعد.
3. جعفریان، حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، ۱۳۸۱ش، ص۴۴۲.
4. جعفریان، حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، ۱۳۸۱ش، ص۴۴۲ به نقل از شیخ صدوق در عیون اخبار الرضا(ع)، موسسه اعلمی، ج۱، ص۱۵۲.
5. جعفریان، حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، ۱۳۸۱ش، ص۴۴۲-۴۴۳؛ نیز نگاه کنید به: شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا(ع)، ۱۳۷۸ق، ج۲، ص۱۷۲.
🔹🔹🔹
🔹🔹
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🔸امام صادق علیه السلام:
فَازُوا وَ اللَّهِ الْأَبْرَارُ، أتَدْرِي مَنْ هُمْ؟
هُمُ الَّذِينَ لَا يُؤْذُونَ الذَّرَّ؛[1]
به خدا سوگند، ابرار(نیکان) رستگار شدند؛
آیا میدانی آنها چه کسانی هستند؟
آنها کسانی هستند که(حتی) مورچه را آزار نمیدهند.
📚1.بحار الانوار، ج ۷۵، ص۱۹۳
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
هدایت شده از 🌷محبان صاحب الزمان(عج)🌷
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🔸تفسیر «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
(۳)
الرَّحمنِ الرَّحیمِ: دو صفت از صفات خداوند متعال است که مشتق از "رحمت" هستند.
راغب اصفهانی در کتاب مفردات، ص۱۹۷، ماده رحم گوید:
الرحمة: رقة تقتضی الاحسان الی المرحوم وقد تستعمل تارة فی الرقة المجردة وتارة فی الاحسان المجرد عن الرقة، نحو رحم الله فلاناً واذا وصف به الباری فیس یراد به
الاحسان المجرد، دون الرقة وعلی هذا روی ان الرحمة من الله انعام وافضال؛
رحمت، آن رقت قلبی است که باعث احسان ونیکی به ديگري میشود. و گاهی اوقات فقط در رقت قلب استعمال می شود، وبالعکس گاهی اوقات فقط در احسان ونیکی به کار میرود، مانند: رحم الله فلاناً. وهنگامی که صفت خداوند واقع شود معنای آن جز احسان نخواهد بود( زیرا در خداوند انفعال وجود ندارد) وبدین خاطر روایت شده: رحمت از جانب خداوند به معنای نعمت دادن و تفضل کردن( به مخلوقات) است.
التماس دعا
یوسف شیخ
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
هدایت شده از 🌷محبان صاحب الزمان(عج)🌷
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🚩در هر شهر ودیاری هستی۳ بار بگو:
🔸صَلَّی اللهُ عَلیکَ یا ابا عَبدِالله🔸
🔸🔸🔸
🚩راوی(حسین بن ثویر)گوید:
کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَةَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً فَقَالَ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاکَ إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ فَأَیَّ شَیْءٍ أَقُولُ فَقَالَ قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید؛ [1]
من و یونس بن ظَبیان و مُفضّل بن عمر و ابو سَلَمه سَرّاج، نزد امام صادق علیه السلام نشسته بودیم و یونس از همه ما مُسنتر وسخنگویما بود. به امام صادق علیه السلام عرض کرد: فدایت شوم! من امام حسین علیه السلام را بسیار یاد میکنم. چه چیزی بگویم؟
امام صادق(ع) فرمود: بگو: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِاللَّهِ» سه بار این ذکر را میگویی، بی تردید سلام از دور و نزدیک، به او میرسد.
📚1.کلینی، الکافی، ج۴، ص۵۷۵
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
3639176_40kb.mp3
1.23M
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
📖 تلاوت نور
❇️تلاوت ترتیل صفحه ای قرآن کریم
🌼امروز، صفحه ۱۳۲: إِنَّمَا يَسْتَجِيبُ الَّذِينَ يَسْمَعُونَ ۘ...
🎙استاد پرهیزکار
🕧 زمان: ۲دقیقه و ۳۹ثانیه
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
💠 پیامبر اکرم (ص) :
العِلمُ خَليلُ المُؤمِنِ ، وَالحِلمُ وَزيرُهُ ، وَالعَقلُ دَليلُهُ ، وَالعَمَلُ قَيِّمُهُ ، وَاللِّينُ أخوهُ ، وَالرِّفقُ والِدُهُ ، وَالصَّبرُ أميرُ جُنودِهِ؛[1]
دانش، دوست مؤمن
بردبارى، وزیر او
عقل، راهنمای او
عمل، سرپرستش
نرمش، برادرش
مدارا پدرش
و شكيبايى، فرمانده سپاهیان اوست .
📚1.المَجازات النبويّة، ص ۱۸۸، ح ۱۵۴
«مَجازات الآثار النبویّه» تالیف ابوالحسن محمد بن حسین بن موسى سیّد رضى (۳۵۹ـ۴۰۶ق).
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
💠امیر مؤمنان علیه السلام:
صِيَامُ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ مِنْ كُلِّ شَهْرٍ صِيَامُ الدَّهْرِ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها»؛[1]
سه روز روزه گرفتن از هر ماه، روزه تمام عمر است، زیرا خداوند عزّ وَجلّ در قرآن میفرماید: «هر که عمل نیکی بجای آورد ده برابر آن پاداش دارد».
📚1.الکافی، ج۴، ص،۹۳
🔸🔸🔸
🔸🔸
🌏مجتمع اهل البیت علیهم السلام