فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بدون_مسامحه
نحوه برخورد دولت فرانسه با آشوبهای خیابانی
- از دستگیریهای گسترده تا وادار کردن خوانندههای مشوق آشوب به عذرخواهی
@mohebbin_velayat
جنگ روایت ها را دست کم گرفته ایم!
✍سید علیرضا آل داود
رهبر انقلاب، در دیدار مدافعان سلامت:
🔹شما روایت کنید حقایق جامعهی خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را. اگرشما روایت نکنید دشمن روایت میکند؛ شما اگر انقلاب را روایت نکنید دشمن روایت میکند؛ شما اگر حادثهی دفاع مقدس را روایت نکنید دشمن روایت میکند، هرجور دلش میخواهد. توجیه میکند، دروغ میگوید، ۱۸۰ درجه با این خلاف واقع، جای ظالم و مظلوم را عوض میکند.
🔹شما اگر حادثهی تسخیر لانهی جاسوسی را روایت نکنید که متأسفانه نکردید، دشمن روایت میکند و کرده. دشمن روایت کرده، روایتهای دروغ. این کاری است که ما باید انجام بدهیم، این وظیفهی جوانهای ما است.۱۴۰۰/۹/۲۱
✅ در کتاب جنگ های شبکه ای اندیشکده رند سالها قبل آمده است: در جنگ های فردا کسی برنده نیست که بزرگترین بمب ها را دارد، بلکه کسی پیروز است که بهترین روایت را دارد.
◽️در عصر رسانه های هوشمند قرار داریم. در عصری که پلتفرم ومحتوا همپوشانی بسیار جدی با یکدیگر با فناوری هایی نظیر هوش مصنوعی و... دارند.
◽️در این عصر جریانی در عرصه های شناختی، ادراکی و رسانه ای پیروز است که بتواند نخستین و دقیقترین روایت را از یک واقعه، حادثه، موضوع یا چالش بسازد، روایت را مدیریت کند یا روایت خود را در اذهان و قلوب مخاطب تثبیت کند.
◽️در این عصر پیروزی با روایت غالب را پیروزی بدون جنگ و درگیری هم مینامند.
◽️متاسفانه فرماندهی جنگ روایت ها در داخل کشورمان در فضای مجازی ول در دست غول های روایت ساز سایبری-شناختی نظیر شبکه های اجتماعی و پیام رسان های عمدتا غربی است که با تصویر سازی، بمباران اطلاعاتی، پمپاژ اخبار جعلی و منفی مشغول مهندسی اجتماعی و ذهنی جامعه هستند.
◽️در این جنگ ابتدا کلان روایت توسط رسانه ها ساخته می شود، سپس پس از زمان مشخصی خرده روایت ها با ۲ عنصر قدرت برانگیختگی و قدرت توزیع شوندگی ساخته می شوند.
◽️در این شرایط با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب باید هرچه سریعتر کلان روایت ها وخرده روایت ها را برای وقایع مهم انقلاب اسلامی بسازیم.
◽️یادمان نرود اگر جنگ روایت ها را دست کم بگیریم، اذهان و قلوب مردم با روایت های ساخته شده توسط دشمن تسخیر خواهد شد و این تمام هدف استعمارگران با استعمار فرانو در عرصه های شناختی-سایبری در داخل کشور است.
@mohebbin_velayat
🔴 از داد و بیداد نترسیم ...
یکی از مواردی که موجب اِنفعال فرد میشود، احساس در اقلّیت بودن است.
وقتی چند نفر در یک جمع ساکتند، کمکم همان افراد فکر میکنند تنها هستند. همین موضوع موجب میشود، جسارت حرف زدن و اظهار نظر کردن از فرد گرفته شود. (خصوصاً اگر اعتماد به نفس پایینتری داشته باشد) اما همین که یک نفر شروع به حرف زدن میکند بقیه هم جرأت و جسارت اظهار نظر، دفاع و حمله پیدا میکنند.
از حرف زدن و حرف حق زدن نباید ترسید. خصوصاً مواقعی که یک منطق ساده یا یک مثال کوچک نشان میدهد که طرف مقابل اشتباه میکند. باور کنیم حرفی که باطل است مثل کف روی آب میماند. ممکن است ما تا کیلومترها کف ببینیم، اما زیر آن یک دریا آب است.
منظور این است که وقتی با حجم زیادی از سر و صدا و داد و بیداد مواجه میشویم ولی در عین حال پاسخی منطقی و مستدل برای آنها داریم، منفعل نشویم.
+ اِنفعال هم جسارت را از اطرافیانِ همسو با ما میگیرد و هم جلوی انتقال حق را ...
#حمید_کثیری 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2151219200Cf6cb8914a4
🌀 دین برای شراب و قمار آنقدر حساسیت ندارد که برای تفرقۀ در جامعه حساسیت دارد
🔹 امیرالمؤمنین(ع): کسی که به شعار تفرقه دعوت میکند او را بکشید ولو زیر عمامۀ من باشد
◽️ برخی عمامه بهسرها در این فتنه، زود موضِع غلط گرفتند اما دربارۀ آشوبها و قتل شهدای فتنه سکوت کردند
◽️ از هنرمند و ورزشکاری که از احکام اسلام خبر ندارد، انتظاری نیست اما عالم دینی چرا باید به تفرقه دامن بزند و امنیت جامعه را بههم بزند؟!
برخی از عمامه بهسرها در این فتنۀ اخیر، قسمتی از کلام امیرالمؤمنین(ع) را در اطلاعیۀ ضدّ نظام و تفرقهافکنشان نوشتند و گفتند: امیرالمؤمنین فرمود که ظلم به یک دختری را اگر کسی بشنود و بمیرد حق دارد!
امیرالمؤمنین(ع) نفرمود که غارت آن گوشواره، طلب مرگ دارد، بلکه فرمود: بیتفاوتی در مقابل غارتگران، آرزوی مرگ دارد. یک جایی دختری را غارت کردند و دیگران در مقابل این تروریستهای غارتگر ساکت بودند و دفاع نکردند. اگر کسی از این بیتفاوتی بمیرد حق دارد.
اگر یک بیسوادی از نهجالبلاغه سوءاستفاده کرد بر او حرجی نیست؛ عمامهبهسر چرا باید از نهجالبلاغه بد برداشت کند؟ برخی عمامه بهسرها در این فتنه، زود موضِع غلط گرفتند اما دربارۀ غارت و آشوب و شهادت امثال این شهید، سکوت کردند. طبق کلام امیرالمؤمنین(ع) این سکوت عمامه بهسرها در برابر ظلمی که به این ملت و به این شهیدان میشود را اگر کسی ببیند و آرزوی مرگ کند حق دارد.
برخی عمامه بهسرها هستند که دستور قتل آنها را امیرالمؤمنین(ع) در نهجالبلاغه داده است. میفرماید: با جمعیت و با مردم باشید، دست خدا با جماعت است و از تفرقه پرهیز کنید. «وَ إِيَّاكُمْ وَ اَلْفُرْقَةَ» بعد میفرماید: کسی که به شعار تفرقه دعوت میکند او را بکشید ولو زیر عمامۀ من باشد «فَاقْتُلُوهُ وَ لَوْ كَانَ تَحْتَ عِمَامَتِي هَذِهِ» (نهجالبلاغه/خطبه127)
حضرت امام بیش از هزار مرتبه در سخنرانیهایشان به وحدت دعوت کردهاند ولی ما عمامه بهسرهایی داریم که رسماً به تفرقه دعوت میکنند! کجای دنیا مردم را علیه نیروی انتظامی و نیروهای نظمبخش جامعه تشجیع میکنند؟ آیا این کار از یک عالم دینی باید سر بزند؟ چه کسی فضا را داغ کرد تا امثال این جوان به شهادت برسند؟ بر هنرمند و ورزشکار و افرادی که چهبسا از احکام اسلامی خبردار نباشند، حرجی نیست اما یک عمامه بهسر چرا باید این کار را بکند؟
چرا در حوزه، کسی باید بیاید مردم را به تفرقه دعوت کند؛ آنهم تفرقه از جنس اپوزسیون شدن در مقابل نظام؟ یعنی از وقیحانهترین حالتش! ریشۀ مشکلات ما اینها است. همیشه تفرقه را در جامعه، داغ نگه میدارند و با هر حادثهای دوباره میآیند روی موجش سوار میشوند. یک عالم دینی این کار را نمیکند.
عالم دینی سرسپردۀ هیچ جناحی نیست. عالم دینی نباید به تفرقه دامن بزند چون خطر کلام امیرالمؤمنین(ع) او را میگیرد. از عالم دینی انتظار نمیرود که امنیت جامعه را بههم بزند.
اگر جامعه آرام باشد، وقتی یک مشکلی در جامعه پیش بیاید، آن را حلّ میکنیم. ولی اینها هیچوقت نمیخواهند مشکلات حل بشود. در یک فضای آرام که دوقطبی نباشد، هر مشکلی در اقتصاد و مدیریت کشور و مشکلاتی از جنس رانتخواری، ضعف مدیران و ناصحیح بودن قوانین، همه حلشدنی است.
چه وقت میشود دربارۀ هر قانونی از جمله قانون حجاب، صحبت کرد؟ وقتی که جامعه آرام شد و دوقطبی از بین رفت. نه وقتی که کومله میخواهد امنیت ما را از بین ببرد؛ کوملهای که هنرش این است که با موزاییک سر میبرد و اصلاً مال کردستان هم نیست بلکه مال استان دیگری است و تا دلت بخواهد از کُردها هم کشته است.
از ائمۀ محترم جمعه گله دارم که چرا سورۀ منافقین را-که علیه دوقطبیسازی و تفرقه است- در فرهنگ جامعه جا نمیاندازند؟ بگذارید همۀ جوانهای ما بدانند که دین برای عرق و شراب و قمار و خیلی از محرّمات آنقدر حساسیت ندارد که برای تفرقۀ در جامعه حساسیت دارد.
ما منتظر امامزمان(ع) هستیم تا این منافقین ذلیل و نابود بشوند «تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ» البته در آن زمان هم نفاق اعتقادی و اخلاقی داریم ولی نفاق اجتماعی نهتنها نداریم بلکه بر اساس روایات، کسی که ذرهای بهسوی نفاق اجتماعی برود، حضرت مهدی(ع) دستور قتل او را خواهد داد و این فرمان امیرالمؤمنین(ع) را اجرا خواهد کرد. چرا؟ چون همۀ جامعۀ بشری توجیه هستند و میفهمند که تفرقه افکندن چه پدیدۀ شومی است و زشتترین نوع تفرقه افکندن هم «دوقطبیسازی» است..
🚩 مسجد اعظم قم - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
@Panahian_text
شگرد رسانه ای اکثریت پنداری
🔹رسانههای خبری ماهوارهای و اینترنتی ازجمله ابزارهای مصادره مردم است.
🔹 رسانهها همان حس «ما زیاد هستیم» و حتی «ما بیشتر هستیم» یا بهعبارتی «خود اکثریت پنداری» را با دروازهبانی هدفمند اخبار برای مخاطبان خود رقم میزنند.
🔹 یک رسانه حرفهای برای ایجاد چنین حسی حتی نیاز به دروغپردازی و پخش تصاویر تکراری و قدیمی ندارد. تنها با تاکید بر «بخشی» از حقیقت و مسکوت گذاشتن باقی آن -که به آن چهارچوببندی گفته میشود- احساس در اکثریت بودن به مخاطبان منتقل خواهد شد.
🔹 عموم مردم از انزوا منزجر هستند و احساس همراه بودن با دیگران، یکی از مویدات ذهنی است که برای باورهای فرد در نظر گرفته میشود.
🔹 از آنجا که مشاهده پیامهایی که باورهای فرد را رد میکند، احساسی منفی برای فرد به ارمغان میآورد، عموم مردم بین لذت و آزار، لذت را انتخاب و به مشاهده برنامههایی که باورهای قبلیشان را تایید میکند، عادت میکنند.
شبکههای اجتماعی این فرآیند را بهصورت افراطیتر درآوردهاند.
🔹اگر قبلا این افراد بودند که بهخاطر احساسات مثبت و منفی خود به انتخابگری میان رسانهها دست میزدند، حالا شبکههای اجتماعی بهوسیله پویش رفتارهای دقیق مخاطب خود (کدام پستها را مشاهده کرد، کدام را رد کرد، روی کدام مکث کرد و...) از ابتدا تلاش میکند تا آنچه را او میپسندد، نمایش داده و از نمایش آنچه او را آزار میدهد، اجتناب کنند.
🔹اتفاقی که درنهایت میافتد، افتادن مخاطبان در «حباب فیلتر» یا «اتاق پژواک» است. مخاطب هرسو که مینگرد اطلاعات و پیامهایی موید ایده خود میبیند (شاید بهندرت پیامهای مخالف هم مشاهده کند) و در چنین حالتی بهراحتی تصور میکند که افراد مشابه او بسیار زیاد هستند.
@mohebbin_velayat
هیأت محبین ولایت شهرک پرواز
شگرد رسانه ای اکثریت پنداری 🔹رسانههای خبری ماهوارهای و اینترنتی ازجمله ابزارهای مصادره مردم است.
هر چند تکراری
اما فوق العاده مهم ...
🌀 راستی میدانستید کلمه مجازی در مورد فضای سایبری و شبکههای اجتماعی اشتباهست . .؟!
دقت بفرمایید ؛ مجاز در مقابل حقیقت قرار دارد یعنی غیر حقیقی ...
و حال آنکه اینجا حقیقت نه مجاز است !
🔹آبشخور فکر و اندیشه و سلوک ملتها در گرو این فضاست؛ بنابراین جا دارد با بازبینی نوع نگاهمان با جدیت و برنامه و مدیریت صحیح فضای سایبری از آن به نفع ابدیتمان سود ببریم .
نکته : هر چند جادارد معادلی برای کلمه لاتین "سایبری" به کار ببریم اما "مجازی" معادل خوبی نیست ...
آزاده عسکری
@mohebbin_velayat
🌀 ناتو در سال 2020 پنج حوزه جنگی را با دشمنان آمریکا تعریف کرد که عبارتاند از:
1-زمین2-هوا 3- دریا 4-فضا 5-فضای سایبری
◽️ اخیرا حوزه جدیدی را به این 5 حوزه اضافه کردهاند و آن را «جنگ شناختی» نام گذاردند و بهشدت در آن متمرکز هستند.
- ازنظر استراتژیستهای ناتو، ذهن انسان اصلیترین میدان نبرد است.
در این میدان از تیر،تفنگ، تانک و موشک و... خبری نیست. خبر، تحلیل، گزارش و ... چون فشنگ عمل میکند.
- آنها میگویند؛ باید روی بار معنایی هر کلمه که با اعصاب و روان و مغز حریف سروکار دارد کار کرد.
+ لذا در اتاق جنگ آنها، آنچه مطرح است، «طراحی پیام» و اثرگذاری آن در حوزه سیاسی، اجتماعی و حتی نظامی است که حرف اول را میزند.
@mohebbin_velayat
Zalodarmani.mp3
4.81M
عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد...
چگونه دشمن، ناخواسته باعث زالو درمانی بدنه نظام شد؟!
@mohebbin_velayat
🌀 «مشابه اینستاگرام»
🔹میگن اگر اینستاگرام را قطع کنیم، بیش از یک میلیون نفر، کارشان را از دست میدهند
✅ اما توجه نمی کنند که پلتفرم داخلی، بیش از این یک میلیون، تولید شغل می کند.
- به علاوه، آسیبهایی که از قبل امثال اغتشاش اخیر که پیچش دست مدیریت شیطانی همین پلتفرم هاست، حد ندارد. مشاغلی که آسیب دیدند، اموال عمومی و شخصی ای که از بین رفتند، کسب و کارهایی که به خاطر شلوغی ها، کساد شد، بسیاری از منابع درآمدزای کشور مثل صنعت توریسم و سرمایه گذاری و ترانزیت و.... که لطمه اساسی خورد و همه اینها سفره مردم را کوچک کرد.
🔹میگن ، ما عرضه تولید مشابه اینستاگرام و وات ساپ را نداریم.
✅ اما توجه نمی کنند که ایران و ایرانی اراده کرد و صنعت هسته ای خود را راه انداخت و جزء معدود کشورهای هسته ای شد، موشک نقطه زن تولید می کند، ماهواره و سلولهای بنیادین و نانو و واکسن کرونا و.... همگی نشان از توان و عرضه بالای ایرانی است.
🔹عمده این است که اراده ملی در میان مردم و مسئولین شکل بگیرد.
🔹میگن پلتفرم های داخلی، چیزی شبیه پراید در صنعت خودروسازی است، باگهای عجیب و غریبی که حوصله کاربر را سر می برد.
🔹اما توجه نمی کنند که تلگرام و اینستاگرامی که امروز این قدر برو و بیا دارند، در عنفوان کودکی و جوانی شان، توان راه رفتن هم نداشتند، اوضاع روزهای اولی که تلگرام آمده بود را یادتان هست؟!
🔹 یک پایه پیشرفت این اپلیکیشن ها، #حمایت_مردم و اعتماد به تولید کنندگان آن است.
- البته باید مراقبت کرد تا به سرنوشت برخی کالاهای ایرانی مثل خودرو و لوازم خانگی دچار نشویم و جنس بنجل تحویل خلق الله ندهیم ولی هیچ کس از ترس تصادف، پیاده مسافرت نمی کند.
✅ منطق استقلال در حکمرانی مجازی، حرف روشن و محکمی است که نباید از آن کوتاه بیاییم.
🔷 ما جنگ نظامی و تهاجم فرهنگی و ناتوی سیاسی و محاصره اقتصادی را به فضل الهی، پشت سر گذاشتیم.
+ در جنگ شناختی که کارش مدیریت اذهان است، با وابستگی به خارج از کشور؛ کارمان راه نمی افتد.
🖌 حسین کاظم زاده
#تقویت_پیام_رسان_های_داخلی
@mohebbin_velayat
🌀 فلسفه حجاب از لحاظ علمی!
- اینکه میگن حجاب مصونیت میاره، موضوع این نیست که شما از چشمِ بد قراره درون یک صدف قرار بگیرید؛
در واقع ظاهرِ شما، اجازه نمیده اشخاصی بتونن تصوراتی باهاتون داشته باشن و در قالب مَتَلَکهای زننده یا عاطفی یا قدرتِ چشمهای هیز و زوم شده روی شما، تصوراتشون رو بیرون بریزن
+ بیرون ریختنِ تصورات، شروعِ مشکلات شماست
نه فقط راجع به حجاب!
وقتی این شکل از تصورات رو کسی به شما بده همونطور که گفتیم، شما هم راجع به کلمههایی که شنیدید یا رفتارهایی که دیدید،
+ شروع به تصور کردن میکنید خصوصا اگر دلچسب بوده باشه
مثلا یکی تیکه بندازه " چقدر تو خوشگلی " و شما دیگه کارتون تمومه و از فردا همون روسریای رو میپوشید که احساس کردید باعث شد بهتون بگن چه قدر خوشگلی!
+ چه صحنهسازی هایی هم توی ذهن میکنید !
و اگر مدتی نگن، سعی میکنید فراتر برید ... رو میارید به سمت فرو رفتن و تنوع ..
+ و این یعنی آغازِ مشکلات جهت خودنماییهای بیشتر و هرچیزی که نتونید کنترلش کنید
+ پس قوه تصورات هست که تأثیرگذاری رو در ما ایجاد میکنه و بهوجود میاره !
تصورات به حدی واقعی هستند که انگار واقعا در آن زندگی میکنید و می توانند باعث تحریک احساسات و همچنین تاثیر گذاری روی سیستم بدنی شوند.
مثل تصور چیزهای خیلی ترش که باعث ترشح بزاق دهان میشود و تمایل شما در لحظه به سمت همان خوردنیهای ترش میرود !
🔹تصور، از واقعیت قویتر است
#ریشهیابی
@mohebbin_velayat
دلی که زود به زود تنگ میشه چارهش چیه حسین جان ؟!
@mohebbin_velayat
جسارت به حرم امام خمینی توسط گوگلمپ آمریکایی
❌ این جسارتها با حمایت خود گوگل اتفاق میافته…
مثل اینستاگرام آمریکایی که هر پیام دارای عکس و اسم #حاج_قاسم را پاک میکنه…
- اگر تصمیم دارید یه تو دهنی بهش بزنید، گوگلمپ را از روی گوشی تون حذف Uninstall یا غیرفعال Disable کنید.
بعدش هم به جاش، نقشه و مسیریاب ایرانی و فوقالعادۀ «نشان» Neshan.org یا «بَلد» Balad.ir را نصب کنید.
- به جای جستجوگر گوگل هم از جستجوگرهای ایرانی و دانشبنیان «گردو» Gerdoo.me و «ذرهبین» Zarebin.ir استفاده کنید.
#جهاد_تبیین
@mohebbin_velayat
14.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بلاگرها بلای امروز زندگی های مشترک و جامعه..!
@mohebbin_velayat
روسیه «متا» را به فهرست سازمانهای تروریستی اضافه کرد
🔹اینترفاکس: دولت روسیه شرکت آمریکایی متا (شرکت مادر اینستاگرام، فیسبوک و واتساپ) را بهدلیل انجام فعالیتهای افراطی، در لیست سازمانهای دخیل در تروریسم اضافه کرد.
🔹چندی پیش فیسبوک و اینستاگرام تهدید و توهین به روسها را مجاز اعلام کرده بودند.
@Farsna
⭕️ سایه روشن مجازی اغتشاشات
✔️ از حضور مجازی مردم ایران تا حضور میدانی آنها چقدر فاصله است؟!
✍️ شاید در این روزها گفتن این مطلب که جامعه ایران برخلاف نظر، پیش بینی و تحیقات بسیاری از کارشناسان رسانه و فضای مجازی به یک پیروزی تاریخی در جنگ رسانهای رسیده، کمی سخت باشد ولی واقعیتی است که در صحنه میدان اتفاق افتاده است.
1️⃣ در حوادث اخیر بالاترین سطح جنگ رسانهای با تلفیق احساسات، پیشداوریهای قبلی القا شده درباره گشت ارشاد، آدرس اولیه غلط برخی خواص، نقش کاتالیزروی برخی سلبریتیها و نقش محوری تولید و وایرال میلیونها ویدیوهای کوچک چند ثانیهای به خوبی نمایان است. البته سلبریتیها و خواص سیاسی در مراحل اولیه نقش محرک و کاتالیزور داشتند و از آن به بعد رسانه اصلیترین نقش را داشته و در ادامه نیز نقش آن بیشتر از همه عوامل دیگر است. بگونهای که میتوان گفت اساس این حوادث بر مرکزیت رسانه قرار گرفته و دیگر عوامل نقش کمککننده دارند.
2️⃣ حوادث اخیر بهانه ظاهری آن بر جدیترین چالش فرهنگی سالهای اخیر یعنی حجاب بنا شده است. موضوع چالش برانگیزی که نحوه مواجه، حراست، تبلیغ، تعریف و حتی چگونگی شکل عرفی آن بیش از بسیاری از قوانین اجتماعی اسلام در جامعه مورد بحث و اختلاف نظر شده است. به این مساله چالش شیوه اجرای گشت ارشاد که نظر اکثریت قالبی درباره آن نه در جامعه بلکه حتی در میان مذهبیها نیز وجود ندارد، باید اضافه کرد.
3️⃣ یکی از مهمترین ویژگیهای اغتشاشات اخیر نقش دهه هشتادی ها در آن بود. این نقش البته به معنای پیشران، هسته شکلدهنده یا پشت صحنه نیست بلکه به این معناست که حضور جوانان کم سن و سال هیجانی و حتی دارای ذهینت بسیار منفی به بخشی اعتقادات دینی در آن برجسته و پررنگ هست. یعنی شما با قشری روبه رو هستید که تربیتش، اخلاقش و کنش اجتماعی و سیاسی و حتی مذهبیاش در فضای مجازی غیر عرف ایرانی شکل گرفته و انگار در مراکز حقیقی آموزشی و فرهنگی جامعه بسیار بسیار کم حضور داشته است.
4️⃣ نقش مخرب برخی خواص و تعدادی از فعالین رسانهای در دامن زدن و تکمیل پازل شبهه آفرینی و زمینهسازی اعتراض غیر معقول و همچنین خود ابعاد شخصیتی مهسا امینی اعم از زن بودن، کرد بودن، شهرستانی بودن،اهل سنت بودن سبب خاص شدن سوژه وفات او و پیچیدهتر شدن حوادث و سخت شدن مدیریت افکار عمومی شد.
🔸حال تعریف حوادث اخیر چگونه می شود؟ حوادث اخیر مثل 88 یک اقدام دسته جمعی که مشروعیت سیاسی را هدف قرار داد، نبود. مثل آشوبهای 98 نیز که دال مرکزی آن معیشت بود، نیست، بلکه اینبار پوستهای به ظاهر فرهنگی و رسانهای و عملکردی کاملا آشوب طلبانه و براندازانه داشت و البته از رسوب ظرفیت تمامی فتنههای گذشته نیز بهره برد.
🔸با این وجود وقتی حجم انبوه استفاده و تاثیر افکار عمومی در ایران از اینستاگرام و خواص در توییتر را در سالهای اخیر ملاحظه میکنیم، این سوال پیش میآید که مردم ایران چگونه از یک جنگ رسانهای با این عظمت و ابعاد غیر رسانهای گفته شده، بیرون آمدند؟! و حتی در همان روزهای اول واکنش دقیق نشان دادند و زمان زیادی میان فاصله گذاری اکثریت مردم با اقلیت بسیار کوچک اغتشاشگر طی نشد.
🔸بنابراین اگر همه مولفههای بالا یکجا در نظر بگیریم و عملکرد مردم را متناسب با آن مورد ارزیابی قرار میدهیم، نمره واقعی بصیرت و حتی سواد رسانهای مردم ایران معلوم می شود.
👈 اما میتوان دلایلی زیر را هم در این پیروزی بزرگ بصیرتی موثر دانست:
1️⃣ مردم در این سالها فتنههای متعددی را پشت سر گذاشتهاند، عملکرد جمهوری اسلامی را هم دیدهاند و مهمتر از همه اقدامات دشمن را هم در این بزنگاهها تجربه کردهاند و البته نباید منکر بود که سطح سواد رسانه جامعه ایران قطعا نسبت به گذشته رشد داشته که توانست از این فتنه رسانهای عبور کند ولو اینکه با نقاط مطلوب عملکرد رسانهای بخشهای زیادی از افکار عمومی فاصله نگرانکننده داشته باشد.
2️⃣ اما تاثیر جامعه ایران از فضای مجازی را در بدترین و بدبینانهترین وضعیت ممکن در حوادث اخیر فرض کنیم، به این معنا که مثلا قتل را به جای مرگ طبیعی مهسا باور کرده، نیروی انتظامی را نیروی سرکوبگر درک کرده و حتی فهمش از باطن حوادث موضوع ظاهری مبارزه برای انتخاب نحوه پوشش و حجاب بوده باشد، با وجود همه این فرضیهها، بازهم اکثریت قاطع جامعه در کف میدان عاقلانه با موضوع برخورد کرده است. آنهم با این همه تولید نفرت و تحریک احساسات کاذبی که دشمن علیه نیروی انتظامی و حاکمیت در فضای مجازی شکل دادند. با وجود موارد گفته شده، بازهم جامعه امنیت میخواهد و بی نظمی نمی خواهد، ضمن اینکه در همین فضا نیز از کلیت حاکمیت و جمهوری اسلامی نمیخواهد عبور کند. این بدترین حالت ممکن بود که گفته شد، پس بازهم میتوانیم بگوییم جامعه ایران بر یکی از بزرگترین جنگهای رسانه ای و شناختی سالهای اخیر در جهان و ایضا در همین فضای ول مجازی کشور، پیروز شده است.
🔸🔸پی نوشت: بخش قابل توجهی از جامعه ایران ممکن است در فضای مجازی عملکرد مطلوبی نداشته باشند ولی بسیاری از همانها در کف میدان متفاوت عمل کردند. این نکته مهمی است که بین عملکرد کاذب مجازی و میدانی مردم فاصله زیادی وجود دارد و قبل از آنکه دشمن با فریبکاری مجاز کاذب را به واقعیت تبدیل کند باید فکر چاره بود.
*مهدی جهان تیغی
ایتا:
http://eitaa.com/joinchat/3093233666C13840b79c5
بچهها!
ما در یک دورهی خاصی از تاریخ هستیم؛
هرکدومتون برید دنبال اینکه بفهمید
ماموریتِ خاصتون در دورانِ قبل از ظهور چیه!؟
شما الان وسط معرکهاید!
وسط میدونِ مین هستید؛
بچهها!
از همین جوونی خودتونو برای؛
امامزمانعجالله آماده کنید!
#حاجحسینیکتا
@mohebbin_velayat