هدایت شده از امیدیه خبر
💥راهپیمایی ۹دی (روز بصیرت )
دوشنبه ۹/۱۰/۹۸
⏰ : ۱۰ صبح
👈میدان شهدا ( فرمانداری ) تا مسجد جامع
🔺 #لطفا_اطلاع_رسانی_کنید🔺
🔘به امیدیه خبر در ایتا بپیوندید
👇👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/3685548042C29e46b26dd
🔺 #۹دیـــ
♻️ فتنـه خامـوش شد اما #نهـمدی باقیست.........
🔰 سالــروز حماســهـ #نهـمدی مــاه روز شـور و شعـور #امت و میثـاق با #ولایت گرامـی بـاد.
#سیاسیام
#هیئتانقلابی
#هیئتسیاسی #هیئتترازانقلاب
@mohebinalroghaye
هیئت محبین الرقیه (س)
ا🔉صوت شماره ( *۳۱* )
📃 *موضوع سخنرانی* :
*رفتن به پشت در🚪*
🗣 *سخنران : استاد ارجمند مومنی*
🔷 متن شماره (۳۱)
🔵 ادامه متن شماره ۲۲
❇ *فدک و ارث*
اکنون نوبت اصل مطلب که مقدمات آن فراهم شده بود . مرحله ی بعد که سخن در آن به اوج خود رسیده بود ، با جرقه ای وارد مسئله فدک شد و حضرت چنین خطاب فرمودند :
*شما اکنون معتقدید که ارثی و نصیبی برای ما اهل بیت نیست* ❗❗
*آیا در پی حکم جاهلیت هستید؟! البته که همچون آفتاب تابنده برای شما روشن است که من دختر اویم.از شما مسلمانان بعید است ! آیا ارث پدرم به زور گرفته شود* ❓❓
سپس شواهد قرآنی بر ارث انبیا را رد حدیث جعلی ابوبکر، یکی پس از دیگری برشمردند و خطاب را مستقیما متوجه خلیفه اول نموده فرمودند :
*ای پسر ابو قحافه ، آیا در کتاب خدا نوشته شده که تو از پدر ارث بری ولی من از پدرم ارث نبرم ؟؟ مطلبی تعجب آور و متحیر کننده آورده اید که از روی جرأت بر قطع رحم رسول الله و شکستن پیمان چنین اقدام کرده اید!! آیا از روی عمد کتاب خدا را رها کرده و پشت سر خود افکنده اید؟؟ آنجا که خداوند متعال میفرماید در آیه ۱۶ سوره نمل : (( و سلیمان از داوود ارث برد)) و آنچه حکایت نموده از قضیه یحیا و زکریا آنجا که در سوره مریم آیات ۴ و ۵ و ۶ میفرماید : پروردگارا فرزندی به ما عنایت بفرما که از من و از آل یعقوب ارث ببرد و در سوره انفال آیه ۷۵ میفرماید : خویشان میت بعضی بر بعضی دیگر در کتاب خدا در ارث بردن تقدم دارند .و در سوره نسا آیه ۱۱ فرمودند خداوند در رابطه با اولادتان سفارش می نماید که فرزندان پسر دوبرابر فرزندان دختر ارث می برند. و در سوره بقره آیه ۱۸۰ اگر میت چیزی بعد از خود باقی بگذارد برای والدین و خویشان به نیکی وصیت نماید این حقی است که متغیر فقط باید آن را انجام دهند.*
با قطعی شدن ارث انبیا نوبت آن بود که راه بر تمام شبهات احتمالی بسته شود. در این باره سوالات بسیار دقیقی بر لسان مبارک حضرت جاری شد: *((گمان نمودید بهره از ارث برای من نیست و از پدرم ارثی هم نمیرسد و بین من و پدرم نسبتی نیست ؟؟!! آیا خداوند شما را به آیه ای اختصاص داده که پدرم را از آن خارج نموده است ؟؟ یا میگوید ما اهل دو* *مذهب هستیم که از یکدیگر ارث نبریم ؟؟ آیا من و پدرم هر دو از یک مذهب نیستیم ؟؟!! یا این که شما با اینکه عام و خاص قرآن از پدرم و پسر عمویم علی علیه السلام آگاه ترید* .
از آنجا که پیدا بود فدک را باز نخواهد داد و چنین لقمه ی آماده ای را از کف نمیدهند ، نهیب حضرت فاطمه سلام الله علیها در حرمت ابدی آن بر غاصبین و همدستان و تهیه کنندگانشان سند دائمی تاریخ بود ، که محاکمه ی آن را فقط به فردای قیامت موکول نموده فرمودند :
اکنون که فدک را نمیدهی این مرکب زین و افسار شده ی آماده را بردارید تا در قبر به همراه تو باشد و روز قیامت و بال آن گریبانت را بگیرد .
خداوند خوب حکم کننده به حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم خوب زعیمی و قیامت خوب وعده گاهی است .
بعد از مدت کوتاهی و شما می شوید و در روز قیامت اهل باطل زیان می کنند ، و زمانی پشیمان می شوید که برای شما نفعی ندارد ، و برای هر خبری زمان وقوعی است ،و به زودی می فهمید عذاب خوارکننده گریبان چه کسی را میگیرد و چه کسی است که عذاب دائمی را بر نازل می شود .
متن شماره (۳۱)
آيا روايت : « أنصحهم لله و لرسوله الخليفة الصديق » از قول امير المؤمنين عليه السلام صحت دارد ؟
توضيح سؤال :
آيا روايت : « أنصحهم لله و لرسوله الخليفة الصديق » از قول امير المؤمنين عليه السلام صحت دارد ؟
و في رسالة بعثها أبو الحسن رضي الله عنه إلي معاوية رضي الله عنه يقول فيها " و ذكرت أن الله اجتبي له من المسلمين أعواناً أيدهم به فكانوا في منازلهم عنده علي قدر فضائلهم في الإسلام كما زعمت و أنصحهم لله و لرسوله الخليفة الصديق و خليفة الخليفة الفاروق ، و لعمري أن مكانهما في الإسلام شديد يرحمهما الله و جزاهم الله بأحسن ما عملا "
📖📕📚 شرح النهج لابن ميثم ص ۴۸۸ .
❇ پاسخ :
از مواردي كه در تأييد خلافت ابو بكر و عمر سود جسته اند ، نامه ي علي عليه السلام در جواب نامه ي معاويه است ، كه در آن تعريفي كوتاه و مختصر از شيخين شده است.
اين نامه را (نصر بن مزاحم منقري) در كتاب (وقعة صفّين ) نقل كرده است و تنها سندي است كه از آن براي مشروعيّت و مقبوليّت دستگاه خلافت از طرف حضرت علي عليه السلام استفاده كرده اند.
بخشي از اين نامه كه مورد بهره برداري قرار گرفته از اين قرار است، كه امام عليه السلام در جواب معاويه مي نويسد:
وذكرت أنّ اللّه اجتبي له من المسلمين أعواناً، فكا نوا في منازلهم عنده علي قدر فضائلهم في الإسلام، فكان أفضلهم ـ زعمت ـ في الإسلام، وأنصحهم للّه ورسوله، الخليفة، وخليفة الخليفة، ولعمري إنّ مكانهما من الإسلام لعظيم، وإنّ المصاب بهما لجرح في الإسلام شديد، رحمهما اللّه، و جزاهما بأحسن الجزاء.
ترجمه : نوشته اي كه خداوند يارانی از ميان مسلمانان برای پيامبرش برگزيد، و هر كدام به اندازه ی امتيازشان در اسلام در جايگاه مخصوص نزد خدا خواهند بود، و به گمان تو برترين اين افراد و خير خواه ترين براي خدا و رسول خليفه ي اوّل و جانشين او است، به جانم سوگند كه جايگاه آن دو در اسلام بزرگ است، و از دست دادن آنان مصيبت سختي در اسلام وارد ساخت، خداوند رحمتشان كند، و به بهترين پاداشها جزايشان دهد.
اين نامه در كتابي غير از مدرك فوق در كتب متقدّمين از محدّثين ديده نشده است، و در كتب مؤلّفين قرون بعد از مؤلّف مانند شرح ابن ابي الحديد كه مصدري غير از همان كتاب ندارد به مناسبت آمده است.
بنا براين، بحثي كوتاه و مختصر در اعتبار و عدم اعتبار لازم است تا مقدّمه اي بر جواب از نامه ي امام عليه السلام به معاويه باشد.
1⃣ شكي نيست كه سخنان و نامه ها و آثار برجاي مانده از امام اوّل حضرت امير المؤمنين علي عليه السلام محدود به مجموعه اي كه سيد رضي تحت عنوان نهج البلاغه گرد آوري نموده است، و يا كتابهايي از قبيل الغارات ثقفي و... نمي شود.
بنابراين، تحقيق در اسناد آن به امير مؤمنان (علیه السلام ) نيازمند تلاشي همه جانبه و پژوهشي تخصصي است.
اگرچه درباره ي نهج البلاغه تا اندازه اي اين كار انجام شده است، ولي در باره ي نامه ها و سخنان آن حضرت در كتابهاي ديگر صورت نگرفته است.
و امّا در آنچه نويسنده و مؤلّف كتاب (وقعة صفّين ) به امام نسبت داده است جاي شكّ و ترديد بيشتر وجود دارد ؛ چرا كه محقق و پژوهشگر اين كتاب آقاي محمّد هارون مصري در مقدمه ي خودش در باره ي ويژگي كتاب مي نويسد:
اوّلين بار چاپ سنگی آن در سال 1410 در ايران انجام شد، نسخه اي كه:
وقد طمست بعض كلمات هذه النسخة، ووقع فيها كثير من التحريف والتصحيف، والزيادة، والنقص، وهذه النسخة هي التي قد أخذتها أصلا في نشر هذا الكتاب و تحقيقه... .
مقدمه ي كتاب وقعة صفّين:
🔷 *بعضي از كلمات اين نسخه پاك شده بود، و تحريف و كم و كاستي، و زياد كردن كلمات به آن فراوان ديده مي شود، و من همين نسخه را اصل قرار دادم.*
🔷سپس مي نويسد: نسخه ي دوّم را شرح ابن ابي الحديد قرار داده و نواقص را بر اساس آن انجام دادم.
در نتيجه دخل و تصرّف و افزودن و كاستن سليقه اي، با جانبداري از مباني اعتقادي، از درجه ي اعتبار منقولات مي كاهد، و شك
در صحّت را تشديد مي كند.
2⃣. پژوهشگر نستوه و نويسنده ي كتاب نهج السعادة استاد آقاي محمّد باقر محمودي در ج ۴، ص ۱۷۷، در پاورقي شماره ي ۲۱ سخن و كلام مولا را اين چنين تفسير كرده و مي نويسد:
أي إنّ الذي أصاب الناس في الإسلام بواسطتهما ومن أجلهما شديد
آنچه كه مردم از مصائب و مشكلات بوسيله ي اين دو نفر در اسلام ديدند، بسيار سخت بود.
كه در حقيقت مدحي ديده نمي شود، بلكه مذمّت آنها است.
3⃣. بر فرض صحّت نامه و پذيرش مطالب آن و عدم دخل و تصرّف در محتويات آن، اين نامه زماني نوشته شده است كه امام (علیه السلام ) در كوفه بسر مي برد، و اهل كوفه از هواداران و دوستداران خليفه ي اوّل و دوّم بوده، و معتقد به نيكو بودن روش آن دو و خلافتشان را حق مي دانستند.
بنا بر اين، آنچه كه امام (علیه السلام ) در تعريف
هیئت محبین الرقیه (س)
ا🔉صوت شماره ( *۳۲* )
📃 *موضوع سخنرانی* :
*اقتدا کردن به حضرت زهرا سلام الله علیها 🚪*
شبهه شماره (۳۲)
*آيا اجماعي بر اولين مسلمان بودن امير المؤمنين (عليه السلام) در بين علماي اهل سنت وجود دارد؟*
*پاسخ* : بله ، بدون در نظر داشتن رواياتي كه در منابع اهل سنت آمده، اگر اقوال علماي بزرگ آنها را بررسي كنيم، به دست مي آيد كه آنها بر نخستين مسلمان بودن اميرمؤمنان عليه السلام اجماع دارند.
1⃣ حاكم نيشابوري (عدم اختلاف تاريخ نويسان در نخستين مسلمان بودن علي )
حاكم نيشابوري مي گويد: *در ميان اصحاب تاريخ اختلافي نيست كه در اين كه اميرمؤمنان علي عليه السلام نخستين مسلمان است.*
ولا أعلم خلافا بين أصحاب
التواريخ أن علي بن أبي طالب رضي الله عنه أولهم إسلاما
*من در ميان مورخان مخالفي نمي شنام در اين كه علي بن ابي طالب اولين مسلمان است.*
📖📚📕 النيسابوري، معرفة علوم الحديث، ج ۱، ۲۲
2⃣ سيوطي و ابن حجر هيثمي و نقل اجماع
سيوطي در كتاب «تاريخ الخلفاء»، نيز ادعاي اجماع در اين باره را نقل كرده است:
وعلي رضي الله عنه أحدالعشرة المشهود لهم بالجنة ... وهو أول خليفة من بني هاشم وأبو السبطين أسلم قديما بل قال ابن عباس وأنس وزيد بن أرقم وسلمان الفارسي وجماعة إنه أول من أسلم ونقل بعضهم الإجماع عليه.
(امير مؤمنان) علي كه خداوند از او راضي باشد، يكي از ده نفري است كه به بهشت بشارت داده شده است ... او نخستين خليفه از بني هاشم و پدر دو نوه رسول خدا (صلي الله عليه وآله) است و از اولين مسلماناني است كه در همان ابتدا اسلام آورد؛ بلكه ابن عباس، انس، زيد بن ارقم، سلمان فارسي و گروهي گفته اند كه *علي نخستين مسلمان بوده است* و برخي نقل كرده اند كه بر اين مطلب اجماع وجود دارد.
📕📚📖السيوطي، تاريخ الخلفاء، ج۱، ص۱۶۶
3⃣ابن حجر هيثمي نيز شبيه عبارت سيوطي را نقل كرده و مي نويسد:
الفصل الأول في إسلامه وهجرته وغيرهما
أسلم رضي الله عنه وهو ابن عشر سنين وقيل تسع وقيل ثمان وقيل دون ذلك قديما بل قال ابن عباس وأنس وزيد بن أرقم وسلمان الفارسي وجماعة إنه أول من أسلم ونقل بعضهم الإجماع عليه.
📖📚📕 الهيثمي، الصواعق المحرقة علي أهل الرفض والضلال والزندقة، ج۲، ص۳۵۱،
بنابر اين، در نخستين مسلمان بودن حضرت علي (عليه السلام) بين علماي متقدم اهل سنت اجماع و اتفاق نظر است.