eitaa logo
محکمات
337 دنبال‌کننده
439 عکس
159 ویدیو
28 فایل
🔺نکات ناب از منظومه معارف اسلامی به انتخاب حجه‌الاسلام حریزاوی 🔺ارتباط با مدیر کانال @ADMIN_Harizavi
مشاهده در ایتا
دانلود
محکمات نکات ناب از منظومه معارف اسلامی به انتخاب حجه‌الاسلام حریزاوی https://eitaa.com/mohkamat
💠 دعایی برای زندگی شیرین و مرگ راحت 🔅مرحوم آقای بهجت (ره) می‌فرمودند این دعا را زیاد بخوانید: «یا الله یا رحمن یا رحیم یا مقلب‌القلوب ثبت قلبی علی دینک». 🔅 ممکن بود یک اشکال مقدّری وجود داشته باشد، ایشان به آن هم جواب می‌داد. ممکن بود کسی بگوید وقتی میگوئیم «ثبت قلبی علی دینک»، ما که دینمان درست است، منطقی است، مستحکم است، این برای آن طبقات پایین است. ایشان می‌فرمود در هر طبقه‌ای که دل انسان و ایمان انسان و دینداری انسان هست، تنزل از آن طبقه، برگشت است. «ثبت قلبی علی دینک» یعنی دین را در همان طبقه‌ی عالی نگه دار و تثبیت کن. 🔅اگر این شد، آن وقت زندگی می‌شود شیرین، مرگ هم مرگ راحت. 🔰 رهبر معظم انقلاب 📚 بیانات 89.08.02 #کلام_ولی #اخلاق_و_عرفان #سالروز_رحلت_آیت_الله_بهجت #سلسله‌ی_شاگردان_آخوند_ملاحسینقلی @almorsalat
🔴 حقیقت معنای ولایت چیست؟ كلمه هر چند كه اهل لغت معانى بسيارى براى آن بر شمرده‌اند، ليكن اصل در معناى آن برطرف‌شدن واسطه بين دو چيز است، به گونه‌اى كه بين آن دو، واسطه‌اى كه از جنس آنها نيست وجود نداشته باشد (كه در اين صورت هر يك ولى ديگرى محسوب می‌شوند). و ليكن از باب استعاره در معناى ديگرى نيز استعمال شده، و آن نزديكى چيزى به چيز ديگر است، حال اين نزديكى به هر وجهى كه باشد، چه نزديكى به مكان باشد و چه به نسب و خويشاوندى و چه به مقام و منزلت و چه به دوستى و صداقت و چه به غير اين‌ها، كه با اين حساب كلمه" ولى" بر هر دو طرف ولايت اطلاق می‌شود، (اين ولى او است، و او ولى اين است، يعنى از نظر مكان و يا خويشاوندى و يا مقام و يا دوستى و يا غير اينها نزديك وى است)، مخصوصا اگر معناى اصلى كلمه را در نظر بگيريم كه عبارت بود از اتصال دو چيز به يكديگر و نبودن واسطه‌اى بين آن دو، اين اطلاق طرفينى روشن‌تر می‌شود، چون يكى از آن دو چيز آن چنان در دنبال آن ديگرى قرار گرفته كه هيچ چيز ديگرى غير اين، به دنبال آن قرار نگرفته است. 👈 پس، وقتى می‌گوئيم خداى تعالى ولى بنده مؤمنش می‌باشد، معنايش اين است كه آن چنان وصل به بنده است و آن چنان متولى و مدبر امور بنده است كه هيچ كس ديگرى اين چنين ارتباطى را با آن بنده ندارد. 📔ترجمه المیزان، ج10، ص129
هدایت شده از افق حوزه
❄️ سخن روز ✅ عناوین دنیوى، اگر وفا و دوام داشته باشند تا لب گورند ‌و نوعاً هم، بى‌وفا هستند؛ بعد از آن، مائیم و ابدِ ما. علامه طباطبایی (ره)  🔰 @ofogh_howzah 
🔴 طرح نان در این طرح تعدادی از خانواده‌های بسیار محروم در روستاهای دور افتاده که به‌دلیل عدم توانایی مالی نان را به‌صورت نسیه از نانوایی می‌گیرند شناسایی شده است. 🔷هزینه هر نان در این روستاها 400تومان است که اگر روزی پنج نان اختصاص دهیم، ماهیانه شصت هزار تومان معادل روزانه 5 نان رایگان خواهد شد. 🔷این طرح با همکاری تعدادی از خیرین پنج ماه است که آغاز شده و تاکنون موفق بوده است. علاقه‌مندان می‌توانند مبالغ مورد نظر را به حساب حجه‌الاسلام علی شیرمحمدیان از طلاب مومن و موثق واریز نمایند. 6037997386831771
🔴 آیا کیفیت نزول قرآن در شب قدر را می‌توان فهمید؟ 🔰 امام خمینی 🔺 در ماه مبارک رمضان قضیه‌ای اتفاق افتاد که ابعاد آن قضیه و ماهیت آن قضیه در ابهام الی‌الابد مانده است برای امثال ماها و آن نزول قرآن است. نزول قرآن بر قلب رسول الله در لیله‌القدر، کیفیت نزول قرآن و قضیه چه بوده است و روح‌الامین در قلب آن حضرت قرآن را نازل کرده است و از طرفی خدا انْزَلْناهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ این نزول قرآن در قلب پیغمبر در لیله‌القدر کیفیتش چیست؟ 🔺 باید بگویم غیر از خود رسول اکرم و آنهایی که در دامن رسول اکرم بزرگ شدند و مورد عنایت خدای تبارک و تعالی، عنایات خاص او بودند، برای دیگران مطلقاً در حجاب ابهام است که مساله تنزّل چی است، نزول در قلب چی است، روح‌الامین چی است، کیفیت وارد شدن روح‌الامین با قرآن در قلب رسول‌الله‌ چی است، «لَیْلَهِ الْقَدْرِ» چی است؟ اینها مسائلی است که به نظر سطحی یک مطالب آسانی است، و گاهی هم یک حرف‌هایی گفته شده است؛ لکن به شما عرض کنم کیفیت نزول قرآن در ابهام باقی مانده است برای امثال ما، و کیفیت نزول ملائکه‌الله در لیله‌القدر و ماهیت لیله‌القدر. 📚 62.03.21 @almorsalat @mohkamat
🔴 کدام عمل در ماه مبارک رمضان بیشترین قرب الهی را ایجاد می‌کند؟ از علامه طباطبایی سوال شد: مقرِّب‌ترین عمل از ماه صیام که سالک را به مقصد نایل می‌سازد و انقطاع از عالم طبع حاصل می‌شود، چیست؟ حضرت علامه فرمودند: ماه مبارک رمضان ماشاالله پر از اعمال است؛ اما آنچه لازم است، آن است که سالک "مراقبه" را در هیچ یک از اعمال به اقتضای آن عمل فراموش ننماید. با روزه، جوع و عطش روز قیامت را به یاد آورد و توجه داشته باشد که تمام اعضا وجوارحش روزه‌دار باشند؛ چنانکه روایت بر آن دلالت دارد. با قرآن خواندن نیز کلام الهی را در نظر داشته باشد و توجه کند به اینکه حضرت حق _سبحانه_است که با او سخن می‌گوید و در واقع، سخن را از وی _تبارک وتعالی_شنوا باشد. "دعاهای توحیدی" را برای خواندن انتخاب کند، همچون "دعای سحر"، و در امور دیگر مراقبه را به اقتضای خودش داشته باشد. 📔 ثمرات حیات، ص۲۰۷
🔴شرط ورود به ضیافت الهی چیست؟ 🔰 امام خمینی ✨ضیافت پیامبر (ص) در شب قدر به نزول قرآن‌ و این دعوتی که خدای تبارک و تعالی به حسب آن چیزی که از رسول اکرم منقول است که دُعیتُمْ الی‌ ضِیافَهِ الله، ضیافت چی هست و کی پذیرفته است این ضیافت را، و برای مقدمات پذیرش، این زیارت، این ضیافت چی هست و خود ضیافت چی هست؟ باید عرض کنم که غیر از خود رسول اکرم (ص) کسی به این ضیافتی که خدای تبارک و تعالی دعوت کرده است، آن طور که او اجابت کرده است کسی اجابت نکرده است. دعوت مراتب دارد، اجابت هم مراتب دارد. آن مرتبه اعلای اجابت، آنی است که پس از حصول مقدمات و ریاضاتی که رسول خدا (ص) کشیده‌اند منتهی شد به اینکه خدای تبارک و تعالی از او ضیافت کرد به نزول قرآن. قرآن آن نعمتی است که در ضیافتی که از رسول خدا شده است، آن نعمتی است که در آن سفره‌ای که از ازل تا ابد پهن است پیغمبر اکرم برخوردار از آن بوده، و مقدمات، آن مقدماتی است که سال‌های طولانی ریاضات معنوی کشیده است تا رسیده است به آنجایی که لایق این ضیافت شده است؛ "و مهم قضیه اعراض از دنیاست". ✨آن چیزی که انسان را به ضیافت‌گاه خدا راه می‌دهد این است که غیر خدا را کنار بگذارد و این برای هر کس میسور نیست؛ برای افراد انگشت شماری که در راس آنها رسول‌الله است میسور بوده. آن توجه قلبی به مبدا نور و اعراض از ماورای او، او را لایق‌ کرد به ضیافه‌الله و لایق کرد برای اینکه، قرآن یک‌مرتبه به طور بسیط در قلب او وارد بشود. لیله مبارکه یکی از احتمالاتش بنیه خود رسول اکرم است که مشکات نورالله است و احتمالات دیگر هم هست. مهم ادراک این معناست که مراتب کمالات انسان برای ورود در ضیافت خدا زیاد است، و باید از مقدمات شروع بشود. مقدمات هم همانی است که" توجه به غیر نداشتن" و غیری را ندیدن و "جز خدا ندیدن" و "توجه به هیچ چیز غیر از او نداشتن". در اینجا باید عرض کنم که از همه مردم این معنا مطلوب است، و اگر بخواهند در ضیافت خدا وارد بشوند به اندازه وُسع خودشان باید از دنیا اعراض کنند و قلبشان را از دنیا برگردانند. ✨ بخواهید دعوت خدا را به ضیافت اجابت کنید و وارد بشوید در ضیافه‌الله بدون این‌که قلب‌های خودتان را از این دنیا منسلخ کنید، امکان ندارد. اولیای خدا آن چیزی که پیششان مهم بود تهذیب نفس بود و دل کندن از غیر خدا و توجه به خدا. تمام مفاسدی که در عالم واقع می‌شود از این توجه به خود است در مقابل توجه به خدا. تمام کمالاتی که برای اولیای خدا و انبیای خدا حاصل شده است از این "دل کندن از غیر" و بستن به اوست؛ و علامات این مسائل در اعمال ماها ظاهر می‌شود. 📚 62.03.21 @almorsalat @mohkamat
هدایت شده از گام دوم انقلاب
♨️ تبلیغ باید گفتمان ساز باشد ♨️ 💠 می خواهيم عرض بكنيم تبليغ بايد باشد تبليغ بايد باشد تبليغ بايد فضا ايجاد كند؛ گفتمان ايجاد كند. 💠 گفتمان يعنى يك مفهوم و يك معرفت بشود در برهه‌اى از زمان در يك جامعه. آن وقت، اين مي شود گفتمان جامعه. اين، با كارهاى جدا جداى برنامه‌ريزى نشده، حاصل نخواهد شد؛ اين كار احتياج دارد به برنامه‌ريزى و كارِ فعال و مثل دميدن پيوسته‌ى در وسيله‌ى فشارى است كه مي تواند آب يا مايه‌ى حيات يا هوا را به نقاط مختلفى كه مورد نظر است، برساند. بايد دائم با اين دم دميد، تا اين اشتعال هميشه باقى بماند. اين كار هيچ نبايد متوقف بشود و به برنامه‌ريزى احتياج دارد. 🔅۱۳۸۸/۰۹/۲۲ 🌸🍁🌸🍁🌸🍁🌸🍁 ➡️ eitaa.com/joinchat/4048814097C98a7538217 🍀🌺🍀🌺🍀🌺 🔥 کانال 🔥
مرحوم علامه طهرانی: اگر صفات باطنی انسان تغییر کند، خدا هم مقدّرات انسان را عوض می‌کند.
هدایت شده از رهبر حوزه‌ها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید| پاسخ رهبر انقلاب به شبهه ناصبی بودن مردم فلسطین 📡 در بحبوحه‌ی این حرف‌ها، یک وقت دیدیم که ویروسی دارد تکثیر مثل می‌کند؛ دائم می‌روند پیش بعضی از بزرگان، بعضی از علماء، بعضی از محترمین، که آقا! شما دارید به کی‌ کمک میکنید؛ اهل غزه ناصبی‌اند! ۱۳۸۸/۰۲/۲۳ @Khamenei_Hawzah
🔴 وظیفه ما در قبال اسلام چیست؟ ⚠️ اسلام فقط نیست؛ معارف هم هست. 🔸️ حوزه، مرکز آموزش اسلامی است. اسلام باید فهمیده شود. اسلام فقط آموزش معرفت نیست؛ این معارف هم جزو اسلام است. 🔹️ یک وقت اسلام را فقط اصول و فروع و ارزش‌ها و سبک زندگی و آئین حکمرانی می‌دانیم که باید یاد بگیریم، لکن این بخشی از کارهای حوزه‌ها است، بخشی از اسلام است. 🔸️ بخش دیگر، کردن این حقایق در بطن زندگی مردم است. اسلام فقط توحید نیست، اسلام عبارت است از . 👈 شما موظفید به‌عنوان عالم دین، اسلام را محقق کنید؛ این کاری است که امام بزرگوار کرد. را بخوانید امام به معنای واقعی کلمه حکیم بود و حکمت در رفتار او موج میزد. این کاری که حوزه‌ی علمیه در زمان مبارزات اخیر انجام داد، درست وظیفه‌ی حوزه بود. امام در رأس بود و طلاب و بزرگان حوزه همراهی می‌کردند. 🔹️ طلبه‌ی آن روز، هم میرفت مردم را می‌کرد و می‌کرد و هم نیش خود را به آن کسی که باید بزند می‌زد. 🔺️ حوزه‌ی آن روز، آن کاری را که باید، کرد. امروز هم که نظام اسلامی تشکیل شده و ما منتظر تشکیل دولت اسلامی و جامعه‌ی اسلامی و تمدن اسلامی هستیم، حوزه مسئولیت دارد. باید بنشینید و فکر کنید. 🔈 ۹۸/۲/۱۸
هدایت شده از روزنه
🔸جملاتی زیبا از شهید محمد مهدی لطفی نیاسر از شهدای حمله اسراییل به سوریه که بر روی سنگ قبر آن شهید بزرگوار نقش بسته است : 🔻 اجر کسانی است که در زندگی خود مدام در حال درگیری با نفسند و زمانی که نفس سرکش خود را رام نمودند خداوند به مزد این جهاد اکبر شهادت را روزی آن ها خواهد کرد. نقل از کانال: روزهای زندگی @rozaneebefarda
🔴 آیا مجازیم ناامید شویم؟ ✴️ یک چیزهایی ممکن است شما مشاهده کنید که برای شما ناپسند باشد؛ فرض کنید فلان شخصیّت یا در کار فلان مسئول در فلان قوّه برای شما ناخوشایند است. اگر صد مورد از این حوادث را هم مشاهده می‌کنید، نشوید؛ این آن توصیه‌ی و من است. ناامید نشوید! 🌺 همه چیز است برای ما، همه چیز است برای ما. همان طور که اشاره کردم، ما یک ملّتی هستیم که عوامل در پیرامون ما و در درون ما به‌مراتب بیشتر است از عوامل مأیوس‌کننده و ناامید‌کننده. این عوامل مژده‌دهنده را ببینید، پیدا کنید، به آنها دل‌گرم بشوید، به خدای متعال کنید، قصدتان را و نیّتتان را خالص کنید و بدانید که خدای متعال شما را کمک خواهد کرد و مدد خواهد کرد. ان‌شاءالله همه‌ی شماها ، یعنی همین تمدّنِ آمریکاییِ منحط و را به لطف الهی خواهید دید. 🎙 ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
✨برخی از اعمال شب آخر ماه مبارک رمضان از مفاتیح الجنان 👌شب بسیار مبارکى است و از براى این شب چند عمل است: اول: غسل دوم: زیارت امام حسین علیه‌السلام سوم:خواندن سوره انعام و کهف و یس و صد مرتبه أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ چهارم: بخواند این دعا را که شیخ کلینى از حضرت صادق علیه السلام نقل کرده:  اللَّهُمَّ هَذَا شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أَنْزَلْتَ فِیهِ الْقُرْآنَ وَ قَدْ تَصَرَّمَ وَ أَعُوذُ بِوَجْهِکَ الْکَرِیمِ یَا رَبِّ أَنْ یَطْلُعَ الْفَجْرُ مِنْ لَیْلَتِی هَذِهِ أَوْ یَتَصَرَّمَ شَهْرُ رَمَضَانَ وَ لَکَ قِبَلِی تَبِعَةٌ أَوْ ذَنْبٌ تُرِیدُ أَنْ تُعَذِّبَنِی بِهِ یَوْمَ أَلْقَاکَ پنجم: بخواند دعاى یا مدبر الامور که در اعمال شب بیست و سوم گذشت ششم: وداع کند ماه رمضان را به دعاهاى وداع که شیخ کلینى و صدوق و شیخ مفید و طوسى و سید بن طاوس رضوان‌الله‌علیهم نقل کرده‌اند و شاید بهترین آنها دعاى چهل و پنجم صحیفه کامله باشد و سید بن طاوس روایت کرده است از حضرت صادق علیه‌السلام که: هر که در شب آخر ماه رمضان وداع کند آن ماه شریف را و بگوید: اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِیَامِی لِشَهْرِ رَمَضَانَ وَ أَعُوذُ بِکَ أَنْ یَطْلُعَ فَجْرُ هَذِهِ اللَّیْلَةِ إِلا وَ قَدْ غَفَرْتَ لِی ،حق تعالى او را پیش از آنکه صبح کند بیامرزد و توبه و انابه را روزی او فرماید.
💐 حلول ماه شوّال و عید سعید فطر مبارک باد. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 🔸 به منظور کمک به سیل‌زدگان نیازمند شماره حساب آیت‌الله‌ فرحانی(مدظله)، جهت واریز فطریه اعلام می‌شود: 5859831089345226 👈 بانک تجارت؛ به نام عبدالکریم فرحانی
شماره کارت سیدفقیر جهت واریز زکات فطره سادات ۵۸۵۹۸۳۱۰۱۶۳۴۷۶۵۹ لواسانی
🔴 وظیفه اخلاقی روحانیون چیست؟ اگر ما از زیّ متعارف روحانیت خارج بشویم و خدای نخواسته، توجه به مادیات بکنیم، درصورتی که خودمان را با اسم روحانی معرفی می‌کنیم، این منتهی ممکن است بشود به این‌که روحانیت شکست بخورد. من این نگرانی که همیشه در دلم هست این است که من خوف این را دارم که آنها [مردم] برای خاطر ما و شنیدن حرف ما به بهشت بروند و ما برای خاطر این‌که خودمان مهذب نبودیم به جهنم. و این خجالت را انسان کجا ببرد که این‌ها برای خاطر ما به آن مقامات رسیده‌اند و ما برای خاطر هواهای نفسانی به این درجه سفلی‌. این یک خوفی است که بسیاری از اوقات من متذکرش هستم. 📚 صحیفه نور امام خمینی(ره)، ج۱۸، صفحه ۱۳
💢 سه نظریه در مورد انسان و رسيدن به يگانگي‌‌‌‌‌ 👈 1- نظریه ماتریالیستی 👈 2- نظریه ایده آلیستی 👈 3- نظریه رئالیستی 🔰 شهید آیت الله مطهری 🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🌿 مسئله به يگانگي رسيدن واقعيت وجودي انسان در يک نظام رواني و در يک جهت انساني و تکاملي و همچنين رسيدن جامعه انسان به يگانگي و يکپارچگي در يک نظام اجتماعي هماهنگ تکاملي، و متقابلًا مسئله تجزيه شخصيت فردي انسان به قطبهاي مختلف و قطعه قطعه شدن واقعيت وجودي او به بخشهاي ناهماهنگ و تجزيه جامعه انسان به «من» ها و به گروهها و طبقات متضاد و متناقض و ناهماهنگ، مسائلي هستند که همواره انديشه‌‌‌‌‌ها را به خود معطوف داشته‌‌‌‌‌اند. در اينجا سه‌‌‌‌‌گونه نظريه است: 🌐 الف. نظريه ماترياليستي‌‌‌‌‌ 🔺اين نظريه که تنها به ماده مي‌‌‌‌‌انديشد و براي روان هيچ‌‌‌‌‌گونه اصالتي قائل نيست، مدعي است آنچه فرد انسان را از جنبه رواني و جامعه انسان را از نظر اجتماعي تجزيه و متلاشي مي‌‌‌‌‌کند و به صورت قطبهاي ناهماهنگ در مي‌‌‌‌‌آورد، تعلق اختصاصي اشياء به انسان (مالکيت) است. اين، اشياء هستند که با تعلق اختصاصي‌‌‌‌‌ خود به انسان، انسان را از نظر فردي و رواني و از نظر اجتماعي قطعه‌‌‌‌‌قطعه مي‌‌‌‌‌کنند. 🔺در فجر تاريخ، انسان به صورت اجتماعي و به صورت «ما» مي‌‌‌‌‌زيست؛ «من» وجود نداشت؛ يعني «من» را حس نمي‌‌‌‌‌کرد، «ما» را حس مي‌‌‌‌‌کرد؛ وجود فردي خود را نمي‌‌‌‌‌شناخت، وجود جمعي خويش را مي‌‌‌‌‌شناخت؛ انسان در آغاز تاريخ، زندگي اشتراکي داشت و به همين جهت با روح جمعي و احساس جمعي مي‌‌‌‌‌زيست؛ 🔺انسان به واسطه پيدايش مالکيت، از درون خود با خود واقعي‌‌‌‌‌اش که خود اجتماعي بود و خود را عين انسانهاي ديگر احساس مي‌‌‌‌‌کرد، بيگانه شد و به جاي اينکه خود را «انسان» احساس کند «مالک» احساس کرد و با خود بيگانه شد و کاستي گرفت. 🔺تنها با بريدن اين قيد و اين تعلق است که انسان بار ديگر به يگانگي اخلاقي و سلامت رواني و هم به يگانگي اجتماعي و سلامت اجتماعي باز مي‌‌‌‌‌گردد. حرکت جبري تاريخ به سوي اين يگانگيهاست. @almorsalat 🌐 ب. نظريه ايده‌‌‌‌‌آليستي‌‌‌‌‌ 🔺 اين نظريه تنها به روان و درون انسان و رابطه انسان با نفس خودش مي‌‌‌‌‌انديشد و آن را اصل و اساس مي‌‌‌‌‌شمارد. اين نظريه مي‌‌‌‌‌گويد درست است که تعلق و اضافه مانع وحدت و موجب کثرت است، عامل تفرقه و متلاشي شدن جمع است، فرد را به تفرقه رواني و جامعه را به تجزيه گروهي مي‌‌‌‌‌کشاند، اما همواره «مضافٌ‌‌‌‌‌اليه» سبب تفرقه و تجزيه «مضاف» است نه «مضاف» سبب تفرقه و تجزيه «مضافٌ‌‌‌‌‌اليه». «مضاف» به دست «مضافٌ‌‌‌‌‌اليه» قطعه‌‌‌‌‌قطعه مي‌‌‌‌‌شود نه «مضافٌ‌‌‌‌‌اليه» به دست «مضاف». اضافه و تعلق اشياء- مال، زن، پست و مقام و غيره- به انسان سبب قطعه‌‌‌‌‌قطعه شدن روان و تجزيه جامعه انسان نيست، بلکه اضافه و تعلق دروني و قلبي انسان به اشياء سبب تفرقه‌‌‌‌‌ها و تجزيه‌‌‌‌‌ها و بيگانگيهاي انسان است. «مالکيت» انسان او را از خودش و جامعه‌‌‌‌‌اش جدا نکرده، بلکه «مملوکيت» انسان او را از خودش و جامعه‌‌‌‌‌اش جدا ساخته است. آنچه «من» را از نظر اخلاقي و از نظر اجتماعي تجزيه مي‌‌‌‌‌کند، «مال من»، «زن من»، «پست و مقام من» نيست، بلکه «منِ مال» و «منِ زن» و «منِ پست و مقام» است. براي اينکه «من» تبديل به «ما» بشود، قطع تعلق اشياء به انسان ضرورت ندارد؛ تعلق انسان به اشياء بايد بريده شود. @almorsalat 🔺انسان را از قيد اشياء رها سازيد تا به واقعيت انساني‌‌‌‌‌اش بازگردد نه اشياء را از قيد انسان. به انسان آزادي معنوي بدهيد، از آزاد کردن و رها ساختن اشياء چه اثري ساخته است؟! به شخصْ رهايي و آزادي و اشتراکيت و وحدت بدهيد نه به «شي‌‌‌‌‌ء». 🔺 عامل توحيد اخلاقي و اجتماعي انسان از نوع عوامل آموزشي و پرورشي مخصوصاً آموزش و پرورش معنوي است نه از نوع عوامل اقتصادي. تکامل دروني انسان عامل توحيد اوست نه کاستي بروني. براي يگانگي انسان بايد به او «معني» داد و نه اينکه از او «ماده» را گرفت. 1⃣ 📌 ادامه 👇 👇
📌 ادامه از👆 🔺 بعلاوه قطع تعلق اختصاصي اشياء به انسان امري ناممکن است. فرضاً در مورد مال و ثروت اجرا شود، در مورد زن و فرزند و خانواده چه مي‌‌‌‌‌توان کرد؟ آيا مي‌‌‌‌‌توان در آن زمينه اشتراکيت را مطرح کرد و به کمونيسم جنسي قائل شد؟ اگر ممکن است، چرا کشورهايي که سالهاست مالکيت شخصي را در مورد ثروت الغاء کرده‌‌‌‌‌اند، به نظام اختصاصي خانواده چسبيده‌‌‌‌‌اند؟ فرضاً نظام اختصاصي فطري خانوادگي نيز اشتراکي شود، پُستها، مقامها، شهرتها، افتخارها را چه مي‌‌‌‌‌توان کرد؟ آيا مي‌‌‌‌‌توان اينها را نيز به طور يکسان تقسيم کرد؟ استعدادهاي جسماني و بدني خاص افراد وهمچنين استعدادهاي رواني و هوشي آنان را چه مي‌‌‌‌‌توان کرد؟ اين تعلقات، جزء لاينفک وجود هر فرد است و جداشدني و برابرکردني نيست. 🌐 ج. نظريه رئاليستي‌‌‌‌‌ 🔺اين نظريه معتقد است که آنچه انسان را از نظر فردي و اجتماعي تقسيم و تجزيه مي‌‌‌‌‌کند و عامل اصلي تفرقه و تکثير انسان است، تعلق انسان به اشياء است نه تعلق اشياء به انسان. اسارت انسان ناشي از «مملوکيت» اوست و نه «مالکيتش»؛ از اين رو براي عامل تعليم و تربيت، انقلاب انديشه، ايمان، ايدئولوژي و آزادي معنوي نقش اول را قائل است ولي معتقد است که انسان همچنان که ماده محض نيست، روح محض هم نيست، معاش و معادْ توأم با يکديگرند، جسم و روان در يکديگر تأثير متقابل دارند، در همان حال که بايد با عوامل روحي و رواني تفرقه در پرتو توحيد در عبادت و حق‌‌‌‌‌پرستي مبارزه کرد، [بايد] با عوامل تبعيض، بي‌‌‌‌‌عدالتيها، محروميتها، ظلمها، اختناقها، طاغوتها، غير خدا را «رب گرفتن» ها به شدت جنگيد. اسلام چنين منطقي دارد. اسلام که ظهور کرد، در آنِ واحد به دو دگرگوني و انقلاب و دو حرکت دست زد. اسلام نگفت تبعيضها، بي‌‌‌‌‌عدالتيها يا مالکيتها را از بين ببريد خود به خود همه چيز درست مي‌‌‌‌‌شود، و نگفت درون را اصلاح کنيد و به برون کار نداشته باشيد، اخلاق را بسازيد اجتماع خود به خود ساخته مي‌‌‌‌‌شود؛ اسلام در آنِ واحد که نداي توحيد رواني و دروني در پرتو ايمان به خداوند متعال و يگانه‌‌‌‌‌پرستي ذات يگانه او را داد، فرياد توحيد اجتماعي در پرتو جهاد و مبارزه با ناهمواريهاي اجتماعي را بلند کرد. 🔺 اين بود که اسلام در دستي منطق و دعوت و برنامه تعليم و تربيت در راه يگانگي فردي و اجتماعي انسانها در جهت خداپرستي داشت و در دستي ديگر تيغ براي قطع روابط نامتعادل انساني و درهم ريختن طبقات اجتماعي و درهم شکستن طاغوتها. 💠 انسانِ مدلِ نظريه ماترياليستي چون از درون به آزادي نرسيده و تنها تعلقات بيروني‌‌‌‌‌اش بريده شده، مرغ بي‌‌‌‌‌بال و پري است که قيد و بند از او برداشته شده ولي در اثر بي‌‌‌‌‌بال و پر بودن قادر به پرواز نيست. و اما انسانِ مدلِ نظريه ايده‌‌‌‌‌آليستي از درون آزاد است و از بيرون بسته؛ مرغِ با بال و پري است که پا يش به جسم سنگيني بسته شده است. ولي انسان مدل نظريه رئاليستي مرغ با بال و پري است که هم وسيله پرواز دارد و هم قيد و بندهاي سنگين از پاهايش برگرفته شده است. 📚 جهان بینی توحیدی ص 44-58 (با تلخیص) 2⃣ @almorsalat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹از شام بلا، فرمانده شهید آورده اند... ♦️پخش زنده مراسم تشییع پیکر شهید محمد جنتی پنجشنبه ۲۳ خرداد ساعت ۹ صبح از 🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا 🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
🔴اعتقاد به چه تعهداتی بر دوش یک جامعه می‌گذارد؟ 🔰 رهبر معظم انقلاب 🔺سخن در این است که توحید اگر قرار شد که یك عقیده‌ای باشد که به دنبال خود تعهدی را و مسئولیتی را و تكلیفی را، برای معتقد به این عقیده به ارمغان می‌آورد، پس باید فهمید، دانست، که این مسئولیت و این تعهد و این تکلیف‌ها چیست بالاخره. 🔺آیا این تعهد در همین خلاصه می‌شود که ما به زبان یا به دل و به فكر، این عقیده را بپذیریم؟ یعنی خود اعتقاد، يك مسئولیتی است؟ یا از منطقه فکر و دل بیرون‌تر می‌آید حد و قلمروی این مسئولیت. 🔺اما در اعمال شخصی، مثلا موحد، يك سلسله تکالیفی را به مقتضای توحید بر دوش خود دارد، از جمله اینکه نماز بخواند، از جمله اینکه نام خدا را در آغاز و انجام هر کاری بیاورد، از جمله اینکه مثلا فرض کنید گوسفند را، ذبیحه را جز به نام خدا نکشد و از این قبیل، در همین حد خلاصه می‌شود؟ یا نه، تعهدی که توحید به فرد موحد یا به جامعه موحد می‌دهد، از حد فرمان‌های شخصی و تکالیف فردی بالاتر است. 🔺تعهدی که توحید به يك جامعه موحد می‌دهد، شامل مهم‌ترین، کلی‌ترین، بزرگ‌ترین، اولی‌ترین و اساسی‌ترین مسائل يك جامعه است، مثل چه؟ مثل حکومت، مثل اقتصاد، مثل روابط بین الملل، مثل روابط افراد با یکدیگر، که اینها مهم‌ترین حقوق اساسی است برای اداره و زندگی يك جامعه. ما معتقدیم که تعهد توحید و مسئولیتی که بار دوش موحد می‌شود، مسئولیتی است در حد تكاليف اساسی و حقوق اساسي يك جامعه. ص221 @almorsalat @mohkamat
🔴 فرق هوش و حیله در چیست؟ وَ اللَّهِ مَا مُعَاوِيَةُ بِأَدْهَي مِنِّي وَ لَكِنَّهُ يَغْدِرُ وَ يَفْجُرُ وَ لَوْ لَا كَرَاهِيَةُ الْغَدْرِ لَكُنْتُ مِنْ أَدْهَي النَّاسِ وَ لَكِنْ كُلُّ غُدَرَةٍ فُجَرَةٌ وَ كُلُّ فُجَرَةٍ كُفَرَةٌ وَ لِكُلِّ غَادِرٍ لِوَاءٌ يُعْرَفُ بِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ اللَّهِ مَا أُسْتَغْفَلُ بِالْمَكِيدَةِ وَ لَا أُسْتَغْمَزُ بِالشَّدِيدَةِ. امیرالمومنین(ع) در خطبه ۲۰۰ نهج‌البلاغه درباره معاويه می‌فرمایند: سوگند به خدا! معاويه از من زیرک‌تر نيست. او حیله و خیانت می‌کند و مرتکب گناه می‌شود، اگر نيرنگ، ناپسند نبود من زيرك‌ترين افراد بودم، و اما هر نيرنگي گناه، و هر گناهي، كفر است، "در دست هر حيله‌گری پرچمی است كه روز قیامت، با آن شناخته می‌شود." به خدا سوگند! من با فريب‌كاری غافل‌گير، و با سخت‌گيری ناتوان نمی‌شوم.
🔴 در صورت کم‌بودن جبهه اهل حق چگونه باید بود؟ أَيُّهَا النَّاسُ ! لَا تَسْتَوْحِشُوا فِي طَرِيقِ الْهُدَي لِقِلَّةِ أَهْلِهِ فَإِنَّ النَّاسَ قَدِ اجْتَمَعُوا عَلَي مَائِدَةٍ شِبَعُهَا قَصِيرٌ وَ جُوعُهَا طَوِيلٌ ... نهج البلاغه خطبه ۲۰۱ اي مردم ! در راه هدایت، از كمي اهل حق نهراسيد، زيرا اكثريت مردم بر گرد سفره‌ای جمع شدند كه سيري آن كوتاه، و گرسنگی آن طولانی است...