✔️امر به معروف و نهی از منکر از وجهه رحمت رحیمیه است.
❗️پس بر آمر به معروف و ناهی از منکر لازم است که به قلب خود از رحمت رحیمیه بچشاند، و در نظرش در امر و نهی، خودنمایی و خودفروشی و تحمیل امر و نهی خود نباشد؛ زیرا که اگر با این نظر مشی کند، منظور از امر به معروف و نهی از منکر، که حصول سعادت عباد و اجرای احکام الله در بلاد است، حاصل نشود؛ بلکه گاه شود که از امر به معروف انسان جاهل، نتیجه معکوسه حاصل شود، و چندین منکر سربار شود برای یک امر و نهی جاهلانه که از روی خواهش نفسانی و تصرف شیطانی واقع شود.
❗️و اما اگر حس رحمت و شفقت و حق نوعیت و اخوت انسان را به ارشاد جاهلان و بیدار کردن غافلان وادار کند، کیفیت بیان و ارشاد که از ترشحات قلب رحیمانه است طوری شود که قهراً تاثیر در مواد لایقه بسزا کند و قلوب صلبه سخت را نیز از آن استکبار و استنکار فرونشاند.
❗️افسوس که ما از قرآن تعلم نمی گیریم و به این کتاب الهی نظر تدبر و تعلم نداریم و استفاده ی ما از این ذکر حکیم کم و ناچیز است.
📚امام خمینی رحمه الله، آداب الصلوه ، صفحه ۲۳۷.
#امر_به_معروف_نهی_از_منکر
#امام_خمینی_رحمه_الله
#نظام_اخلاقی
#روش_تربیتی
#آداب_الصلوه
@mohkamatqom
ای درود آفرینش بر تو و بر شوهرت
وی سلام الله بر دامان زهرا پرورت
در مقام زن ولی مردانگی قانون توست
تا قیامت هر کجا مؤمن بوَد، ممنون توست
🏴وفات ام المومنین حضرت خدیجه سلام الله علیها تسلیت باد. 🏴
@mohkamatqom
May 11
هدایت شده از امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
📌 تقابل گرایی
یکی از ترفندهای برخی از چهرههای منبری و رسانهای، القا دوگانههای مفهومی و تقابلگراییهای معرفتی و عملی است که هم بُرد تبلیغاتی و هنری دارد و مخاطب را جذب میکند و هم موجب برانگیختن حساسیتهای اجتماعی میشود.
متاسفانه این شیوه در دهه اخیر بسیار گسترش یافته است و دو گانههایی نظیر عدالت یا ولایت/ شریعت یا سیاست / معنویت یا سیاست / آزادی یا امنیت / اخلاق یا دیانت مطرح شده است که حقیقتا هیچ کدام حقیقی نیست و ناشی از نداشتن نگرش منظومهای به دین و عدم ابتنای همهی آنها به نظام جامع اندیشهی اسلامی است.
بیچاره مردمی که در این میان گرفتار تلقی های مختلف و تفسیرهای متضاد از دین و عقل و اخلاق و معنویت و سیاست هستند. نتیجه این بیسامانی معرفتی و از جا کندگی مفهومی چیز جز حیرت ، ضلالت، تفرقه و تشتت فکری و اجتماعی نیست.
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121