eitaa logo
موسسه محکمات
362 دنبال‌کننده
223 عکس
67 ویدیو
9 فایل
رسالت موسسه مطالعات اجتهاد بنیان محکمات تبیین و ترویج نظام جامع اندیشه اسلامی براساس آثار متفکران انقلاب اسلامی است. 🛂ارتباط با مدیر کانال : @admin_mohkamat
مشاهده در ایتا
دانلود
⚜حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای دامت برکاته: «این بانوی بزرگوار، این دختر جوانِ تربیت‌شده‌ی دامان اهل‌بیت پیغمبر، با حرکت خود در جمع یاران و اصحاب و دوستان ائمه (علیهم‌السّلام) و عبور از شهرهای مختلف و پاشیدن بذر معرفت و ولایت در طول مسیر در میان مردم و بعد رسیدن به این منطقه و فرود آمدن در قم، موجب شده است که این شهر به عنوان پایگاه اصلی معارف اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) در آن دوره‌ی ظلمانی و تاریکِ حکومت جباران بدرخشد و پایگاهی بشود که انوار علم و انوار معارف اهل‌بیت را به سراسر دنیای اسلام از شرق و غرب منتقل کند.» ۱۳۸۹/۰۷/۲۹ 💐ولادت با سعادت کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و آغاز دهه کرامت مبارک باد.💐 @mohkamatqom
📌ترویج به روش 📽 📎بخش اول معمولا بعد از هر تاکید مقام معظم رهبری روی یک موضوع دستگاه های مختلف مرتبط و غیر مرتبط و شخصیت های فرهنگی و منبری ها و تریبون داران به نحوی از آن کلید واژه در برنامه ها و سخنرانی ها و .... خود استفاده می کنند و به نحوی نشان میدهند که ما هم دغدغه مقام معظم رهبری را درک کرده و به دنبال آن هستیم؛ ازجمله این کلید واژه ها، سبک زندگی اسلامی است. مثلا در برنامه های فرهنگی اداره خود یک دوره میگذارند یا در سلسله سخنرانی هایشان در مورد سبک زندگی اسلامی حرف می زنند و حتی دستگاه های بزرگ تر اقدام به برگزاری همایش و نمایشگاه برای این موضوع می کنند ، ان شاء الله که اثر گذار هم هستند. اما فقط به همین امور که شاید مردم را کمتر در آن دخالت میدهند و شریک می دانند اکتفا می کنند و در نتیجه همه اعتراض می کنند که سبک زندگی غربی بر زندگی روزمره مردم احاطه دارد و هیهات که اسلام از دست رفته است. 🔹اما غرب روش های متفاوت و کم هزینه تر و بی سر و صدا تری برای انتقال و ترویج سبک زندگی خود در و در نهایت انتقال دستگاه فکری و فلسفی خود در دارد که ما کمتر به آنها توجه داریم و بد نیست آنها را بررسی کنیم. 🔺یکی از این روش ها که خیلی سریع و بی سر و صدا دارد بین توده مردم رخنه میکند، چیزی است به نام ولاگ که به صورت های مختلف مثل ولاگ روزانه، ولاگ سفر، ولاگ کوتاه یا به قول خودشان نیمچه ولاگ و ... در بستر فضای مجازی که امروزه کل زندگی مردم را به تصرف در آورده است منتشر میشود. اگه مختصر نگاهی به شبکه های اجتماعی که بیشتر بین مردم رواج دارد بیندازید این مجموعه محتوا ها را به وفور می بینید که معمولا همه سعی دارند یک نسخه بی نقص از زندگی خود به نمایش بگذارند و هر کس خودش را غربی تر نشان بدهد موفق تر است، مخاطبین با دیدن این محتوا ها به راحتی آن سبک زندگی را قبول می کنند و آن را نماد متمدن بودن و پیشرفته بودن میدانند و سعی در تقلید از آنها و نشان دادن نسخه خودشان از آن سبک زندگی هستند. البته انگیزه کسب درآمد از این درگاه های شبکه مجازی هم بی تاثیر نیست. مثلا یک درگاه شبکه اجتماعی مثل از افراد استفاده میکند و آنها برایش محتوا تولید میکنند و بعد درصدی از درآمد خودش از تبلیغات را هم به آنها میدهد و دو طرف خوشحال از معامله ای پرسود. اجمالا یوتیوب چنین فضایی دارد که می طلبد یادداشت مفصلی درباره آن نوشته شود. 🔻در چنین بستری که بیشتر یا بهتر بگوییم همه مردم تحت تاثیر فضای مجازی هستند و سبک زندگی غرب را دارند به چشم می بینند و تقلید می کنند، ما توقع داریم با کتاب و همایش و سخنرانی و هزینه کردن بودجه های هنگفت بلاثمر به رقابت با سبک زندگی غربی برویم و سبک زندگی اسلامی را نشر بدهیم و همه به راحتی ما را قبول کنند. به نظر باید یک بازنگری جدی در شیوه های تبلیغاتی خودمان داشته باشیم که اثر گذاری بیشتری هم داشته باشند. ‼️ بی انصافی نشود ، باید از همه کسانی که در زمینه سبک زندگی اسلامی کار می کنند تقدیر شود که در این عرصه زحمت می کشند ،اما باید علاوه بر محتوا به قالب هم توجه داشته باشیم. ✍ انگاشته ای از محمد چیت ساززاده @mohkamatqom
📌ترویج به روش 📽 📎بخش دوم روش ولاگ، روشی است که به عنوان یکی از روش های غربی برای ترویج و انتقال سبک زندگی به شمار می رود که با اقتضائات و دستگاه فکری غرب هم همسو است. اما آیا می تواند روش خوبی برای ترویج سبک زندگی اسلامی باشد؟ یا باید به دنبال روش های بهتری باشیم. روش ولاگ آسیب ها و تهدید های جدی ای دارد که باید آن ها را ملاحظه کرد که نشان می دهد، روش مناسبی برای ترویج سبک زندگی نخواهد بود. در ولاگ ها حریم های بین صاحب اثر و مخاطب برداشته می شود و خصوصی ترین لحظه های زندگی خود را با آنها به اشتراک می گذارد، هنجار های مذهبی که به کل نادیده گرفته می شوند و بعضا به سخره گرفته می شوند، حجاب و بعضا احترام به والدین معنایی ندارد و با شوخی های عجیب و غریب با والدین سعی در دادن جلوه ای طنز آمیز به اثر هستند. روابط بین محرم و نامحرم و رابطه دوست پسر و دوست دختر کاملا عادی سازی می شود. ❗️بعضی از کسانی که معتقد به اسلام هستند هم سعی دارند که سبک زندگی متفاوت خود به عنوان یک مسلمان را به اشتراک بگذارند اما ندانسته در پازل غرب بازی میکنند و مجبور به رعایت برخی قواعد این روش ترویجی هستند. 🔺باید به دنبال قالبی بهتر و در خور فرهنگ اسلامی و در عین حال جذاب و به روز باشیم تا بتوانیم از این عرصه ی فضای مجازی به نفع ارزش ها و آرمان های خود استفاده کنیم و در دام آسیب های آن هم نیفتیم. ✍انگاشته ای از محمد چیت ساززاده @mohkamatqom
📌اصلاح با اصلاح یکی از مسائل مهمی که مقام معظم رهبری بارها بر آن تاکید کرده اند اصلاح الگوی مصرف است، ایشان در ارتباط تصویری خود با نمایندگان تشکل های دانشجویی فرمودند: عادات غلطی در بین ما مردم وجود دارد که با اینها بایستی برخورد کرد. با نصیحت و توصیه و راه‌حل‌های جزئی نمیشود کار کرد، یک کار تحوّلی لازم است؛ مثلاً فرض کنید قضیّه‌ی اسراف. در کشور ما اسراف وجود دارد؛ اسراف آب، اسراف موادّ غذائی، اسراف برق. مسابقه‌ی تجمّل؛ که حالا ما اشرافیگری را نفی کردیم و زشت شمردیم که به جای خود مطلبِ کاملاً درستی است لکن مشکل اینجا است که ریخت‌و‌پاش‌های اشرافی‌گرانه به طبقات غیراشرافی هم در واقع سرایت کرده و متأسّفانه مسابقه‌ی تجمّل در ازدواجها، در خانواده‌ها و کارهای گوناگون وجود دارد و باید با آن مبارزه کرد. یا بالا رفتن سنّ ازدواج، یا پیری جمعیّت کشور و همین مسائلی که در بیانات بعضی از دوستان هم بود.۱۴۰۰/۰۲/۲۱ ✅یکی از کار های مهمی که میتوان در این قضیه انجام داد ارائه در قالبی جذاب است و البته نباید به صورت شعار زده هدفمان را محکم به صورت مخاطب بزنیم بلکه باید با لطافت و هنر رسانه آن را به مخاطب نشان دهیم تا راحت تر آن را قبول کند. 🔸نمایش های تلویزیونی، فیلم های سینمایی، تبلیغات بازرگانی و ... فقط گزارش یک سبک زندگی یا یک روایت داستان صرف یا یک تبلیغ کالا نیستند؛ بلکه سازنده و شکل دهنده یک سبک زندگی و ایجاد کننده نیاز و در کل سازنده ی واقعیت در ذهن مخاطب هستند مثلا وقتی که مخاطب در یک نمایش تلویزیونی سبک لباس پوشیدن، چیدمان خانه، لوازم خانه، دغدغه های اقتصادی، نحوه مصرف را می بیند اینگونه نیست که فقط دیده باشد بلکه این بذر در ذهن او کاشته می شود که چرا من این گونه رفتار نکنم، چرا من فلان وسیله را نداشته باشم حتی اگر واقعا به آن احتیاج نداشته باشد، چرا که در تصور او این رفتار ها صحیح جلوه کرده اند. 🔭رصد رسانه های غربی: رسانه های غربی در نمایش های تلویزیونی خود ذائقه ی مخاطبان را به چالش کشیده و آنها را تغییر میدهد و با این تغییر ذائقه هم سبک زندگی آنها و هم الگوی مصرف آنها را تغییر می دهد. 🔺مثلا یکی از نمایش های معروف که مخاطب زیادی در غرب دارد، یک خانواده را به تصویر میکشد و تمام لحظات زیست این خانواده در معرض نمایش است، از نحوه رفتارشان با یکدیگر، سبک پوشش، غذا خوردن، مسافرت رفتن، چالش های زندگی، انتخاب شغل، ازدواج و نقش خانواده، فرزند آوری و... همه را به نمایش میگذارد و آن را به عنوان الگویی معرفی می کند. اما اثر آن بر روی مخاطب چگونه است؟! فقط تماشا کرده و لحظاتی با آن نمایش سرگرم شده است؟! یا اینکه دیدگاه او نسبت به زندگی، رفاه، خوشبختی، شغل، خانواده و... تغییر کرده است و البته این تغییر ناخودآگاه و دارای اثری عمیق است. ✔️لذا ما هم باید قالب مناسب خودمان را پیدا کنیم و به لطیف ترین نحو، الگوی صحیح خودمان را به مخاطب نشان دهیم. ✍انگاشته ای از محمد چیت ساززاده @mohkamatqom
💐السلام علیک یا علی بن موسی الرضا 💐 ولادت با سعادت ثامن الحجج علیهم السلام مبارک باد. @mohkamatqom
📌از نظام فکری امام خمینی تا مکتب معرفتی انقلاب اسلامی ✍ سید مهدی موسوی ♦️بخش اول: ❇️ مقدمه 🔹 انقلاب اسلامی ایران تولید کننده‌ی یک مکتب معرفتی جامع و بی‌بدیل است که طرحی نو در اسلام‌شناسی درافکند و بدین واسطه جهان معنایی جدیدی متولد شد و در این عالَم، افق‌های جدیدی در عرصه ی شناخت هستی و انسان، معرفت و سیاست، اجتماع و مدیریت به روی بشریت گشوده شد. بنیان این مکتب معرفتی را نظام فکری حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه) تشکیل می‌دهد. از این رو پرسش از چگونگی تبدیل نظام فکری امام خمینی به مکتب معرفتی انقلاب اسلامی می‌تواند الهام بخش ما در برقراری نسبت عمیق‌تر با امام و انقلاب و آینده ایران اسلامی باشد. چرا که شخصیت و نظام فکری امام صورت باطنی انقلاب اسلامی و تاریخ ماست و می تواند ما را از تحیر و پریشانی فکری و از جاکندگی معرفتی خلاصی بخشد. پریشانی ای که محصول غفلت از حقیقت انقلاب و عهد ملت ایران با امام خمینی است. نظام فکری امام خمینی تنها امکان ما جهت رجوع به فطرت و اسلام و خروج از سیطره تفکر غربی است چرا که به تعبیر رهبر معظم انقلاب «آن مرد عظیمی که بلاشک خداوند متعال لمعه ای و لمحه ای از انوار طیبه ی نبوت ها در وجود او قرار داده بود.» ۲۱/۱۱/۱۳۹٠ 🔸 مقصود این نوشته از "نظام فکری" عناصر بنیادین معرفتی و محکمات فکری است که نقش معنابخشی، نظم‌دهی و جهت‌دهی به سایر عناصر و اجزای یک مجموعه‌ی معرفتی دارد. نظام فکری در این تلقی، غیر از "منظومه‌ی فکری" است که به مجموعه عناصر معرفتی به هم‌پیوسته و مرتبط اطلاق می‌شود. در واقع "نظام فکری" هسته‌ی سخت و اصول بنیادین در منظومه فکری است که به آن روح، معنا، نظم و جهت می‌دهد. نظام فکری ان دسته از محکمات و مبادی ثابت و پایدار و عمومی یک متفکر است که مقدمه ی تفکر و اندیشه او قرار می گیرد و در نقش پایگاه فکری، با مجهولات و مسایل جدید روبرو می شود و در صدد پاسخ دادن بر می اید به نحوی که در مواجهه با همه مجهولات و پرسش ها به گونه ای سخن بوید که در آن تناقض و پریشانی نباشد بلکه همه پاسخ ها منظومه وار حول نظام فکری به عنوان نخ تسبیح سامان یابد. وجود نظم فکری و مبادی ثابت معرفتی، نظم شخصیتی، نظم شناختی و نظم دانشی ایجاد می کند و انسان از حزب باد بودن و همج رعا و متشتت و متحیر بودن در شرایط بحرانی و موقعیت‌های مرزی می رهاند و به تفکر و اطمینان قلبی و ثبات در قدم می‌انجامد. بنابراین فرد و جامعه‌ای تفکر می کند که از نظام فکری برخوردار باشد تا از یک پایگاه معرفتی مشخصی به پدبده‌هاو پرسشها بنگرد و به تجزیه و تحلیل اطراف آن و همچین مقایسه آن با وضع مطلوب و آرمانی بپردازد و الا گرفتار وهم و خیال پردازی و سطحی‌نگری می‌شود و از حقیقت دور می‌گردد. 🔹 مقصود از "مکتب معرفتی" نظم معرفتی و دستگاه منسجم، هماهنگ و به هم‌پیوسته‌ای است که افق‌های جدیدی را در تبیین پدیده‌ها و توصیف لایه‌های عمیق‌تر واقعیت می‌گشاید و به طرح و برنامه‌ی زندگی می‌انجامد که امکان آن در دستگاه‌های دیگر وجود ندارد. در درون هر "مکتب معرفتی" انواعی از "مدرسه معرفتی" متفاوتی امکان تحقق دارد که در عین اشتراک در نظم بنیادین از عناصر ویژه‌ای برخوردارند که موجب شکل‌گیری نوآوری‌های علمی می‌شود. به طور نمونه "حکمت متعالیه" یک مکتب فلسفی متفاوت از "حکمت مشاء" و " حکمت اشراق" و "فلسفه غربی" است اما در عین حال مدرسه‌های معرفتی مختلفی ذیل آن وجود دارد. مانند "مدرسه فلسفی اصفهان"، "مدرسه فلسفی تهران"، "مدرسه فلسفی خراسان" از آنجمله است. همچنين در حوزه فقه و اصول، دو "مکتب اصولی" و "مکتب اخباری" وجود دارد که ذیل هر کدام مدرسه‌های معرفتی متفاوتی وجود دارد . در ذیل مکتب اصولی چند مدرسه وجود دارد که در عین التزام به مکتب اصولی و مبادی و منهج کلان از نوآوری‌های مختلفی ب خوردارند مثل "مدرسه فقهی قم" و "مدرسه فقهی نجف". ❇️ دارایی‌های فکری و معرفتی امام خمینی امام خمینی به لحاظ فقهی در ادامه "مکتب اصولی" و "مدرسه فقهی قم" قرار دارد و در ادامه آیت‌الله حائري و آیت‌الله بروجردی به تقویت و تعمیق این مدرسه‌ی فقهی پرداختند و نوآوري‌های بسیاری هم دارند. به لحاظ فلسفی و عرفانی در ادامه‌ی مکتب "حکمت متعالیه" و "مدرسه‌ی فلسفی تهران و قم" قرار دارند که مهم‌ترین ویژگی آن جمع میان حکمت وعرفان است. در این بین بسیار از آیت‌الله شاه‌آبادي متأثر است. اما آنچه امام خمینی را از دیگران متمایز می‌کند آن "نظام فکری" ایشان است که از جامعیت ویژه‌ای برخوردار است که در نهایت به تولید مکتب فکری انقلاب اسلامی در عرصه‌ی اسلام‌شناسی و طرح کلی و جامع زندگی انسان در عصر تجدد و حجاب حقیقت منجر شده است و موجب آغاز تاریخی نوین برای بشریت عصیان‌زده شده است. https://eitaa.com/hekmat121
📌از نظام فکری امام خمینی تا مکتب معرفتی انقلاب اسلامی ✍ سید مهدی موسوی ♦️بخش دوم: ❇️ویژگی های نظام فکری امام خمینی امام خمینی متفکری برجسته و صاحب یک نظام فکری و نظام جامع از اندیشه‌ی اسلامی بود که از ویژگی‌های مختلفی برخوردار بود که مهم‌ترین آن از این قرار است: ۱. توجه جدّی به محکمات اندیشه و اصول معرفت در مسیر انکشاف حقیقت و تفکیک آنها از سایر معارفی که به توضیح و تفصیل و اثبات آن می پردازد و تلاش برای بازگرداندن همه‌ی معارف تفصیلی و توضحی به آن محکمات و اصول ثابت و عمومی؛ محکمات نظام فکری امام خمینی همان مقاصد اصلی دین اسلام و فلسفه‌ی واقعی احکام الهی است. ۲. توجه مراتب و درجات تشکیکی معرفت که کاملا ناظر به واقعیت ذومراتب حیات انسانی و نظام خلقت دارد. لذا تناظر میان معرفت، انسان و هستی برقرار می‌کند و از ظواهر اشیا و سطوح معرفت عبور کرده و راهی به لایه‌های باطنی و غیبی واقعیت جستجو می کند لذا منزل اول سلوک انسانی است. تفکر یعنی عبور از خیالات و انگاره های ذهنی، مشهورات زمانه و عادات اجتماعی(حجابهای خودساخته) که حجاب موقعیت ما و مهجوریت قرآن و حقیقت شده است و نسبت ما را با حقایق ثابت هستی مختل کرده است و در عین حال توجه به حقایق ثابت و مقصد اعلای حیات انسانی است. ۳. از منابع مختلف معرفت بخش بخصوص قرآن و حدیث، عقل و تاریخ (بخصوص تاریخ انبیاء و اولیاي الهی) بهره می‌برد تا جوانب مختلف واقعیت و لایه‌های معنایی هستی و ابعاد باطنی انسان آشکار شود. از این‌رو معرفت امر ذو مراتب و درجات است که هرکس براساس ظرفیت خود از آن بهره دارد. ۴. پس از کسب اجتهاد در علوم اسلامی و تراث دانشی مسلمین(بخصوص، عرفان و فلسفه، فقه و اصول) از آنها برای صورتبندی نظام اندیشه خود بهره گرفته است. هیج علمی را فداي دیگری نمی‌کند و با هیچ دانشی سر ستیز و تقابل ندارد. ۵. . در نظام اندیشه امام خمینی، همه‌ی معرفت‌ها و علوم برای "زندگی توحیدی"، عمل و حرکت انسان به سمت کمال است و هیچ دانشی فی‌نفسه مقصود نیست مگر معرفت قلبی و ایمانی به خداوند متعال (به عنوان حقیقت همه حقایق و کمال مطلق فطری) که ره‌آورد عمل و حرکت آگاهانه‌ی انسان و نتیجه تکامل وجودی او و اتصال قلبی به حقیقت است. چون هدف علم و معرفت انکشاف حقیقت و اتصال به حقیقت از طریق عمل است به جای کثرت اطلاعات، تذکر و درونی شدن معرفت بسیار اهمیت می یابد تا معرفت از حالت لقلقه زبان و حال خارج شود به ملکه و حقیقت وجودی مبدل شود. ۶. این نظام فکری چند بعدی و چند لایه است، محور در عرصه‌ی انسان شناسی است در عرصه‌ی هستی شناسی است، درعرصه‌ی معرفت‌شناسی انکشاف حقیقت و است و در عرصه‌ی حرکت و زندگی و در همه‌ی ساحت‌های حیات انسانی و تمامی زوایای زندگی است که برنامه‌ی عملیاتی برای زندگی توحیدی عزتمندانه و جامعه متکامل در دنیا عرضه می‌کند. ۷. غایت اصلی کل تفکر اسلامی، انسان و یافتن "صورت انسانی" است. باقی اهداف و مقاصد همچون پیشرفت و رفاه، قسط و عدالت، آزادی و رهایی، امنیت و سلامت نقش طریقی و مقدمی برای تربیت و کمال حقیقی انسان را دارند و نباید نگاه استقلالی به آنها داشت که نگاه استقلالی موجب تقلیل‌گرایی اسلام و تضاد فکری و اجتماعی می‌شود. ۸. نظام فکری علی‌رغم ثبات در محورها و اصول، درهر زمان و مکانی، دلالت‌ها و اقتضاهای معرفتی ورفتاری خاصی دارد. لذا در ذات آن پویایی وانعطاف نهفته است. بدین‌جهت از جمود، تحجر والتقاط مبرا است و همواره‌ به اجتهاد نو به نو و توجه به معادلات و اقتضائات زمان و مکان در همه‌ی ساحت‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی لازم است. https://eitaa.com/hekmat121
📌 از نظام فکری امام خمینی تا مکتب معرفتی انقلاب اسلامی ✍ سید مهدی موسوی ♦️بخش سوم: ۹. نظام فکری امام خمینی، ناظر به ابعاد فطری و اشراقی حیات انسان و عناصر انسانی مکتب اسلام است و به همین جهت هویت جهانی دارد و به مناسبات سیاسی و اجتماعی جهان توجه دارد و در اندیشه‌‌ی تحقق توحید و عدالت حقیقی در سراسر گيتي و کسب قدرت اداره‌ی جهان در قامت یک تمدن متعالی بواسطه‌ی بیداری ملت‌ها و جبهه مستضعفان جهانی و "آزادی انرژی متراکم جهان اسلام" است. بدین جهت، نظام فکری امام، آغازی بر تاریخ فطری و اشراقی جهان و تغییر مناسباتی است که در غیبت حقیقت و انحراف فطرت از غیب به طبیعت و ادعای حصر وجود در طبیعت محدود (علت نهیلیسم) بر جهان مسلط شده است. تفکری که اساس آن را تذکار به حقیقت و مشاهده ی افق های اشراقی و متعالی هستی شکل داده است و همه مناسبات انسانی و معادلات جهانی را در ان افق به توصیف و تفسیر و تبیین نشسته است تا بشر راهی به عالم قدسی بیابد و با عبور از مجازها، عصر حقیقت و وحدت را آغاز کند. 10. نظام فکری امام خمینی، اگرچه دارای بنیان‌های حکمی و فقاهتی عمیقی است اما به عنوان یک دانش و علم رسمی وارد عرصه‌ی عمومی نشد که مردم با درس و بحث رسمی با آن آشنا بشوند و بدان اقبال نشان دهند بلکه به عنوان یک گفتمان و عقلانیت عملی و اجتماعی وارد فرهنگ عمومی شد و با دردها و دغدغه های مردمان جامعه ارتباط برقرار کرد و پاسخی بود به تمنای تاریخی ملتی که در پی طرحی نو بودند. جامعه‌ی ایرانی در نظام فکری امام خمینی گمشده ی تاریخی خویش را دیدند و با جان خود با آن اتصال برقرار کردند و اقبال نشان دادند. از اینرو، نظام فکری امام خمینی (محکمات و عصاره اندیشه و دانش) در چارچوب زبان مردم (ساده و بی قلق، عمیق و همه فهم) با ارجاع به فطرت و موقعیتی که مردمان در آن قرار گرفته و وجود اجتماعی انها را ساخته است و ازطریق اعلامیه ها و سخنرانی ها(رسانه ها) و بواسطه تلاش فکری و عملی شاگردان و مصلحان(تبلیغ و جهاد تبیین) به خلق یک جهان معنایی و چشم انداز بینشی، گرایش و کنشی نوینی در عرصه‌ی فرهنگ عمومی انجامید. ❇️ فرایند تبدیل نظام فکری به مکتب معرفتی حضرت امام خمینی از سال ۱۳۰۸ شمسی به بعد که قلم به دست گرفت، در تلاش بود تا بتواند یافته‌های علمی و شهودی خویش را به نگارش درآورد و در لابلای این آثار، محکمات و اصول فکر وی به تدریج آشکار می شد. ایشان همچنین در تدریس و تربیت شاگردان فاضل و برجسته‌ی فلسفی و فقهی توانست نظام فکری خویش را به شاگردان انتقال دهد و ذهن جان آنها را صیقلی دهد. اما بیش از همه جا، این تفکر و اندیشه در بیانات حماسی اعلامیه‌های انقلابی وی امتداد عینی و اجتماعی به خود گرفت و جوانب مختلف آن بر همگان آشکار می‌شد. به خصوص اینکه بعضی از شاگردان و تربیت شدگان در تلاش بودند تا اندیشه‌های حضرت امام را در سطح جامعه تبیین و تفسیر کنند و بنیان‌های قرآنی و حدیثی، فلسفی و کلامی، تاریخی و اجتماعی آن را با زبان بلیغ و قلم روان بیان کنند و یک گفتمان فکری عمومی را به وجود آورد. با توسعه آثار قلمی و زبانی در اطراف ایده‌ی انقلاب اسلامی و تفسیر و تبییو اندیشه‌های امام و اکتشاف لایه‌های عینی و اجتماعی آن زمینه برای شکل گیری مکتب معرفتی انقلاب اسلامی فراهم شد، مکتبی که حرف نوئی برای بازگشت بشریت به عهد قدسی و استقرار توحید و عدالت بر همه مناسبات انسانی و معادلات جهانی عرضه کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در جریان تدوین قانون اساسی و مباحثات نخبگانی اطراف آن، ظرفیت‌های این نظام فکری برای مطرح شدن به عنوان یک مکتب معرفتی پویا و فعال در برابر مکاتب لیبرالیستی و سوسیالیستی بیشتر آشکار شد. متفکران مسلمان نشان دادند که بر اساس معارف اسلامی می‌توانند نقشه جامعه ای از زندگی انسان را در ساحت‌های مختلف ترسیم کنند. پس از تدوین قانون اساسی و تشکیل نظام جمهوری اسلامی، مکتب معرفتی انقلاب اسلامی وارد دوران جدیدی شد و با توجه به حوادث و رویدادهای بعد از انقلاب (جنگ‌ها، تحدیدها، تحریم‌ها، ریزش‌ها و رویش‌ها) و تجربه‌های جدید کنشگران ایرانی در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی روز به روز ابعاد بیشتری از ظرفیت‌های این مکتب معرفتی روشن می‌شد و بر بالندگی آن افزوده می‌گشت. نقش امام خمینی در دوران و بالندگی مکتب معرفت انقلاب اسلامی نیز بسیار حائز اهمیت است. ایشان از یک سو با رهبری الهی و حکیمانه خود این کاروان را منزل به منزل به جلو هدایت میکرد. از سوی دیگر، با حکمت و اجتهادات عمیق دینی و فقهی خود به بسیاری از اختلافات فکری پایان داد و موانع را از سر راه بر داشت و در عین حال افق‌های امیدبخش آینده و مسیرهای جدید تفکر و حرکت را به مردم و نخبگان نشان داد. https://eitaa.com/hekmat121
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم 🏴انا للّه و انا الیه راجعون🏴 با نهایت تاسف و تاثر درگذشت طلبه فاضل جناب آقای محمدحسین خانجانی را به پدر گرامی ایشان استاد عزیز جناب حجه الاسلام و المسلمین خانجانی و خانواده معظم تسلیت میگوییم. استاد عزیز، برای شما و خانواده محترمتان صبر و شکیبایی و برای آن عزیز در گذشته غفران و رحمت واسعه الهی را خواستاریم. ☆غفر اللّه لنا و له و حشره مع النبیّین و الصدیقین و الشهداء و الصالحین☆ @mohkamatqom
🏴 السَّلامُ عَلَيْكَ يا مَوْلايَ يا أَبا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ الْهادِيَ الْمُهْتَدِيَ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكاتُهُ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚دروس «مکتب فقاهتی امام خمینی» 📔درس خارج اصول حضرت آیت الله مبلغی(حفظه الله) با محوریت کتاب انوارالهدایه امام خمینی 🏠مکان: مرکز فقهی ائمه اطهار، طبقه همکف، اتاق ۱۲، مدرس ۴ ⏰زمان: شنبه تا دوشنبه، بعد از نماز مغرب و عشا ☪ کلاس از بستر ایتا؛ @BSHEIKHANSARI به صورت آنلاین پخش خواهد شد. 💙طرح شهید آقا مصطفی
🏴سَیعلَمُ الّذینَ ظَلَموا أَی مَنقَلَبٍ ینقَلِبونَ🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🩸متفکر فقیه شهید مطهری: اگر حسین بن علی بود می‌گفت اگر می‌خواهی برای من عزاداری کنی شعار امروز تو باید فلسطین باشد. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✅ https://eitaa.com/hekmat121
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ⚜نشست تخصصی با موضوع نظام جامع اندیشه اسلامی با سخنرانی حضرت آیت الله احمد مبلغی (نماینده خبرگان رهبری استان ایلام)و سخنرانی حجه الاسلام والمسلمین رضا خانجانی(معاونت مرکز مطالعات راهبردی حوزه علمیه) و حجه الاسلام والمسلمین میثم قاسمی(استاد حوزه علمیه) در موسسه مطالعات اجتهاد بنیان محکمات برگزار شد. @mohkamatqom