eitaa logo
کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان
298 دنبال‌کننده
153 عکس
27 ویدیو
37 فایل
▫️کانال محتوایی اداره امور قرآنی استان زنجان (تبلیغات اسلامی) 🔸ویژه مربیان قرآن و فعالین فرهنگی🔸 ◾️ مهارت های قرآنی ◾️مباحث تربیتی و معرفتی ___________________ 🌐 کانال رسمی اداره: @telavat_zn 📞 ارتباط با ادمین ⬇️ @admintelavat_zn ________
مشاهده در ایتا
دانلود
🌕 آیات مهدوی / ۱۸ 🔸أذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا ۚ وَإِنَّ اللَّـهَ عَلَىٰ نَصْرِ‌هِمْ لَقَدِيرٌ‌‏ (سوره حج / آیه ۳۹) به كسانى كه جنگ بر آنان تحميل شده، رخصت [جهاد] داده شده است، چرا كه مورد ظلم قرار گرفته‌اند و البته خدا بر پيروزى آنان سخت تواناست. ◀️ حضرت صادق عليه السّلام ذیل این روایت می فرمایند: «عامه مى‌گويند: اين آيه نازل شد در حق حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله وقتى كه قريش او را از مكه‌ بيرون نمودند؛ و حال آنكه در حق قائم عجل اللّه فرجه است، وقتى كه خروج نمايد و مطالبه خون حضرت حسين عليه السّلام را نمايد و مى‌گويد: مائيم اولياء آن خون، و مائيم طلب كننده آن» ( تفسير برهان، ج ۳، ص ۹۴، به نقل از على بن ابراهيم) I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
📂 پوستر مفهومی آیات / ۱۹ 🟠 گردش ایام! 📖 آیه ۱۴۰ سوره آل عمران : تِلْكَ الْأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَيَتَّخِذَ مِنْكُمْ شُهَدَاءَ «و ما این روزها(ی پیروزی و شکست) را در میان مردم می‌گردانیم؛ (-و این خاصیّت زندگی دنیاست-) تا خدا، افرادی را که ایمان آورده‌اند، بداند (و شناخته شوند)» I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان
📔مباحث علوم قرآنی / ۱۸ ▫️تلخیص از کتب مرحوم آیت الله معرفت (ره) ☑️ نزول قرآن (بخش۹) - اسباب نزول
📔مباحث علوم قرآنی / ۱۹ ▫️تلخیص از کتب مرحوم آیت الله معرفت (ره) ☑️ نزول قرآن (بخش۱۰) - اصطلاحات ◾️ سبب نزول يا شأن نزول‌ چه فرقى ميان اين دو عبارت وجود دارد؟ بيشتر مفسرين فرقى ميان اين دو قايل نشده‌اند و هر مناسبتى را كه ايجاب كرده است آيه يا آيه‌هايى نازل شود، گاه سبب نزول و گاه شأن نزول گفته‌اند. در صورتى كه ميان اين دو عبارت فرق است، از اين جهت كه شأن نزول اعم از سبب نزول است. هرگاه به مناسبت جريانى درباره شخص و يا حادثه‌اى، خواه در گذشته يا حال يا آينده و يا درباره فرض احكام، آيه يا آياتى نازل شود همه اين موارد را شأن نزول آن آيات مى‌گويند، مثلا مى‌گويند كه فلان آيه درباره عصمت انبيا يا عصمت ملائكه يا حضرت ابراهيم يا نوح يا آدم نازل شده است كه تمامى اين‌ها را شأن نزول آيه مى‌گويند. اما سبب نزول، حادثه يا پيش‌آمدى است كه متعاقب آن، آيه يا آياتى نازل شده باشد و به عبارت ديگر آن پيشامد باعث و موجب نزول گرديده باشد. لذا سبب، اخصّ است و شأن اعم. ◾️تنزيل و تأويل‌ در اصطلاح سلف، تنزيل بر مورد نزول گفته مى‌شود. اين مورد مى‌تواند يك واقعه خاص باشد كه آن واقعه سبب نزول آيه شده است. ولى تأويل مفهوم عامّى است كه از آيه برداشت مى‌شود و قابل انطباق بر جريانات مشابه است. در برخى تعابير به اين دو اصطلاح ظهر و بطن نيز گفته مى‌شود كه ظهر همان تنزيل و بطن همان تأويل است، زيرا ظاهر آيه همان مورد نزول را مى‌رساند و در بطن آيه مفهوم گسترده‌ترى نهفته است. I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 کلیپ قرآنی / ۱۹ 🔹حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) ⬅️ آثار تلاوت قرآن I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
💠 در محضر قرآن کریم / ۱۹ 🔹براساس نکات تفسیری آیت الله جوادی آملی (دامت برکاته) 🕋 بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ قلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِى يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَ يغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ (آل‌عمران/۳۱) ✨(اى پیامبر!) بگو: اگر خداوند را دوست می‌دارید، پس مرا پیروى كنید، تا خدا نیز شما را دوست بدارد و گناهانتان را بر شما ببخشد و خداوند بسیار آمرزنده و مهربان است. 📝نکته ها: 🔺درباره جایگاه پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) و لزوم اطاعت از او، در قرآن می‌خوانیم: «مَن یطع الرّسول فقد اطاع اللّه» هر كس از پیامبر(ص) پیروى كند، قطعاً از خدا پیروى كرده است. و در جاى دیگر: «انّ الّذین یبایعونک انّما یبایعون اللّه» بیعت با تو بیعت با خداست. 🔺شخصى به امام صادق علیه السلام عرض كرد: جانم فدایت، ما فرزندان خود را به نام‌هاى شما و پدرانتان می‌نامیم، آیا براى ما مفید است؟ حضرت فرمودند: مگر دین غیر از محبّت است، خداوند فرموده: «ان كنتم تحبّون اللّه فاتّبعونى» 📩پیام ها: ▫️هر ادّعایى با عمل ثابت می‌شود. «ان كنتم تحبّون اللّه فاتّبعونى» ▫️لازمه‌ى ایمان به خدا، پیروى از اولیاى خداست. «فاتّبعونى» ▫️هر كس در عمل سست است، در حقیقت پایه‌ى محبّت او سست است. «تحبّون... فاتّبعونى» ▫️در راه اصلاح جامعه، از عواطف كمک بگیریم. «ان كنتم تحبّون اللّه» ▫️عمل، سخن و سكوت رسول خدا، حجّت و قابل پیروى است. «فاتبعونى» ▫️پیامبر(ص) معصوم است، زیرا فرمان پیروى عام و بی‌چون‌وچرا براى غیر معصوم، حكیمانه نیست. «قل... فاتبعونى» ▫️اگر می‌خواهید خداوند شما را دوست بدارد، باید از سنّت و سیره رسول اللّه پیروى كنید. «فاتّبعونى یحببكم اللّه» ▫️انسان می‌تواند به جایى برسد كه رضاى او، رضاى خدا و پیروى از او، پیروى از خدا باشد. «فاتّبعونى یحببكم اللّه» ▫️امتیاز دین الهى بر قوانین بشرى، وجود عنصر محبّت، الگوى عملى و صلاحیّتِ قانونگزار است. «تحبّون... فاتبعونى یحببكم اللّه» ▫️بهترین پاداش‌ها، پاداشِ معنوى است. محبوبیّت نزد خدا و دریافت مغفرت، بهترین پاداش براى مؤمنان است. «یحببكم اللّه» I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
🖥 عکس نگاشت قرآنی / ۱۹ 🏷 جدایی از قرآن و عترت 📝 حضرت آیت الله بهجت(ره): از خدا بخواهیم که از قرآن، ما را جدا نکند! همچنین از خدا بخواهیم ما را از عترت جدا نکند؛ که عترت با قرآن است و قرآن هم با عترت است. اگر کسی یکی از این دو تا را ندارد، هیچ کدام را ندارد. I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
💠 قرآن و شهدا / ۷ 📝فرازی از وصیت نامه شهید سیدمجتبی علمدار : «به همه شما وصیت می کنم همه شمائیکه این وصیت را می خوانید؛ قرآن را بیشتر بخوانید بیشتر بشناسید بیشتر عشق بورزید بیشتر معرفت به قرآن داشته باشید بیشتر دردهایتان را با قرآن درمان کنید سعی کنید قرآن انیس و مونستان باشد نه زینت دکورها و طاقچه های منزلتان بهتر است قرآن را زینت قلبتان کنید.» ▫️ولادت: ساری - سال ۱۳۴۵ ▫️شهادت: تهران - سال ۱۳۷۵ (این شهید عزیز و جمیع شهدای اسلام را یاد کنیم با ذکر صلوات) I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
💌 حدیث قرآنی / ۱۹ 📜 پيامبر اکرم (صلی الله عليه و آله) : فَضلُ القُرآنِ عَلی سائِرِالکَلامِ کَفَضلِ اللهِ عَلی خَلقِهِ ( جامع الاخبار، ج۱، ص۴۰) « برتری قرآن بر سایر سخنان، همانند برتری خداوند است بر بندگانش» I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
🌕 آیات مهدوی / ۱۹ 🔸سنُرِ‌یهِمْ آیاتِنَا فِی الْآفَاقِ وَفِی أَنفُسِهِمْ حَتَّیٰ یتَبَینَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُ به زودی نشانه های خود را در کرانه ها و اطراف جهان و در نفوس خودشان به آنان نشان خواهیم داد تا برای آنان روشن شود که بی تردید او حق است. (سوره فصلت / آیه ۵۳) ⬅️ علامه طباطبایی در المیزان ذیل این آیه، روایتی را از امام باقر(علیه السلام) نقل می کنند که حضرت می فرمایند: مقصود خداوند در این آیه خروج قائم است كه او حقّ‌ است از جانب خداى عزّ و جلّ‌، و اين خلق او را مى‌بينند و چاره‌اى از آن نيست. (المیزان، ج۱۷، ص ۴۰۶ ) منابع حدیث: الغیبه نعمانی، ص۲۶۹ الکافي، ج۸، ص۳۸۱ بحار الأنوار، ج۵۱، ص۶۲ I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
📂 پوستر مفهومی آیات / ۲۰ 🟠 عامل بودن خودمان به حرف خودمان! 📖 آیه ۲ سوره صف : يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ «ای مؤمنان! چرا چیزی را می گویید که خود عمل نمی کنید؟! » I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان
📔مباحث علوم قرآنی / ۱۹ ▫️تلخیص از کتب مرحوم آیت الله معرفت (ره) ☑️ نزول قرآن (بخش۱۰) - اصطلاحات
📔مباحث علوم قرآنی / ۲۰ ▫️تلخیص از کتب مرحوم آیت الله معرفت (ره) ☑️ نزول قرآن (بخش۱۱) - اصطلاحات ◾️ سوره سوره از «سوره بلد» (ديوار بلند و گرداگرد شهر) گرفته شده است، زيرا هر سوره آياتى را در بر گرفته است و به آن احاطه دارد؛ مانند حصار (سور) شهر كه خانه‌هايى را در بر گرفته است. برخى آن را به معناى بلنداى شرف و منزلت رفيع گرفته‌اند، زيرا بنا بر گفته ابن فارس يكى از معانى سوره، علوّ و ارتفاع است و «سار يسور» به معناى غضب نمودن و برانگيخته شدن از همين ماده است. هر طبقه از ساختمان را نيز سوره مى‌گويند. برخى ديگر آن را از «سور» به معناى پاره و باقى‌مانده چيزى دانسته‌اند. ابو الفتوح در اين باره مى‌گويد: «اما آن كه مهموز گويد، اصل آن از «سؤر الماء» باشد و آن بقيه آب بود در آبدان و عرب گويد: «أسارت في الإناء» اگر در ظرف چيزى باقى گذارى. بنابراين، سوره در اصل سؤره بوده (به معناى پاره‌اى از قرآن) و به منظور سهولت در تلفظ، همزه به واو بدل شده است، و تمام قاريان متفقا آن را با واو خوانده‌اند و در هيچ‌يك از موارد نه‌گانه كه در قرآن آمده كسى آن را با همزه قرائت نكرده است. ◾️آیه آيه، به معناى علامت است، زيرا هر آيه از قرآن نشانه‌اى بر درستى سخن‌ حق‌تعالى است يا آن كه هر آيه مشتمل بر حكمى از احكام شرع يا حكمت و پندى است كه بر آن‌ها دلالت دارد. ⬅️ لازم است به طور اختصار يادآور شويم كه اشتمال هر سوره بر تعدادى آيات، يك امر توقيفى است. و كوچك‌ترين سوره- سوره كوثر- شامل بر سه آيه است. و بزرگ‌ترين سوره- سوره بقره- شامل بر ۲۸۶ آيه است. به هر تقدير كم يا زياد بودن آيه‌هاى هر سوره با دستور خاص پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله انجام گرفته و همچنان بدون دخل و تصرف تاكنون باقى است، و در اين امر سرّى نهفته است كه مربوط به اعجاز قرآن‌ و تناسب آيات مى‌باشد. I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 کلیپ قرآنی / ۲۰ 🔹مرحوم آیت الله ناصری (ره) ⬅️ نحوه شفاعت قرآن در قیامت I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
🔴 آموزش کامل تجوید قرآن کریم 🎙 استاد محمدرضا پورزرگری 📂 ۷۹ جلسه ا هرجلسه حدودا ۱۸ دقیقه ⬅️ بخش اول | ۲۵ جلسه(کلیک کنید) ⬅️ بخش دوم | ۲۵ جلسه ⬇️ بخش سوم | ۲۹ جلسه ▫️۵۱ - عدم تعلق لفظی ▫️۵۲ - وقف و ابتدا ضروریات دانش ▫️۵۳ - موارد سکت واجب ▫️۵۴ - سکت و قطع ▫️۵۵ - مد فرق و مد لین ▫️۵۶ - مروری بر مد لین ▫️۵۷ - تمرین ▫️۵۸ - احکام غنه ▫️۵۹ - تجوید ▫️۶۰ - مد ▫️۶۱ - احکام مد ▫️۶۲ - قرائت آیات و مرور نکات ▫️۶۳ - ادغام متقاربین ▫️۶۴ - ادغام تام و ناقص ▫️۶۵ - احکام نون ساکن و تنوین ▫️۶۶ - ادغام در تجوید ▫️۶۷ - اقلاب و اخفاء ▫️۶۸ - اخفائ نون ساکن ▫️۶۹ - احکام میم ساکن ▫️۷۰ - موارد ادغام ▫️۷۱ - ادغام ▫️۷۲ - وقف حسن ▫️۷۳ - وقف منزل ▫️۷۴ - ابتدا در قرآن ▫️۷۵ - موارد ابتدا ▫️۷۶ - سجده های واجب ▫️۷۷ -فرش الحروف ▫️۷۸ -وقف و ابتدا در قرآن ▫️۷۹ - ابتدای تام و کافی 🖇 دانلول یکجا در قالب فایل فشرده (rar): ا B2n.ir/u91244 🔘 حجم: 166 مگابایت 🔴دیگر آموزشها: 🔸 آموزش صوت و لحن (استاد احمد ابوالقاسمی) 🔸 آموزش وقف و ابتدا (استاد محمدحسین محمدزاده) I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
💠 در محضر قرآن کریم / ۲۰ 🔹براساس نکات تفسیری آیت الله جوادی آملی (دامت برکاته) 🕋 بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَيهُ قُلْ فَأْتُواْ بِسُورَةٍ مِّثْلِهِ وَ ادْعُواْ مَنِ اسْتَطَعْتُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ‏ (یونس/۳۸) ✨بلكه مى‌گویند: قرآن را بافته (و به دروغ به خدا نسبت داده) است. بگو: اگر راست مى‌گویید (كه قرآن، سخن بشر است، نه كلام خدا)، پس سوره‌اى همانند آن بیاورید و هر كه را غیر از خدا مى‌توانید به یارى بخوانید. 📝نکته ها: 🔺قرآن چندین بار بر معجزه بودن كلام الهى و عجز جنّ و انس از آوردن مثل آن و به آوردن نظیر قرآن، یا حتّى آیه‌اى همانند آن، تحدّى و مبارزه طلبیده است (بحث موضوعی صبح امروز را ملاحظه بفرمایید). از طرفى با اینكه در طول قرن‌ها، مخالفان براى تضعیف قرآن و شكست اسلام، فعالیّت‌هاى بسیارى داشته و دارند، لیكن این نداى مبارزه خواهانه‌ى قرآن، تاكنون بى‌پاسخ مانده و تا قیامت بى‌جواب خواهد ماند 📩پیام ها: ▫️قرآن براى اثبات اعجاز خود، ساده‌ترین راه را مطرح مى‌كند كه دعوت از مردم براى آوردن سوره‌اى مثل آن است. «فأتوا بسورة مثله» ▫️نه تنها كلّ قرآن، بلكه حتّى یک سوره از آن هم معجزه است. «بسورةٍ» ▫️قرآن براى مبارزه‌طلبى، تخفیف هم داده و به آوردنِ یک سوره مثل قرآن هم قانع است. «بسورةٍ» ▫️مبارزه‌طلبى قرآن، مخصوص زمان و مكان معیّنى نیست، تا قیامت، تا پایان عمر بشر و در همه جاى زمین، این درخواست مطرح است. «و ادعوا من استطعتم من دون اللّه» ▫️مبارزه‌طلبى قرآن، مخصوص عوام نیست، بلكه همه‌ى حقوقدانان، ادیبان و نوابغ و... را به مبارزه مى‌طلبد. «و ادعوا من استطعتم من دون اللّه» ▫️در این مبارزه‌طلبى، امكانات و نفرات خاصّى را تعیین نكرده است. «و ادعوا من استطعتم من دون اللّه» ▫️در این مبارزه‌طلبى، تحریک هم كرده است. «ان كنتم صادقین» I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
مقاله - ابتلا و آزمایش در قرآن.pdf
988.9K
🔘 مقاله «ابتلا و آزمایش در قرآن» 🔖 رتبه علمی :علمی پژوهشی - ISC ▫️نام مجله : پژوهش های قرآنی 📝 چکیده: یکی از محوری ترین مباحث قرآنی، بحث ابتلا و امتحان در قرآن است که اطلاع و آگاهی از معنا و فلسفه آن و راه‌های برون رفت از آن، تاثیر غیر قابل انکاری در سعادت بشر دارد. این نوشتار پس از مفهوم شناسی واژه‌های، ابتلاء، فتنه و امتحان، به این نکته می‌پردازد که فلسفه آزمایش الهی به تکامل رسیدن انسان، رحمت الهی و برگشت انسان به سوی خداست و راهکارهای برون رفت موفقیت آمیز از آزمایش، صبر، تقوا، تسلیم در برابر خدا و .... می‌باشد. نویسنده سپس به دو نوع عکس العمل انسان یعنی سپاسگذاری و کفران نسبت به آزمایش الهی اشاره می‌کند و خاطر نشان می‌سازد که در آزمایش اولاً که در آزمون باید مجهول وجود داشته باشد و ثانیاً تناسب افراد با آزمون هم باید رعایت شود. در پایان نویسنده به این نتیجه می‌رسد که از نظر قرآن نقش انسان در بلا و گرفتاری، نقش قابل توجهی است و اثر آزمایش نیز تربیت انسان است. I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
🖥 عکس نگاشت قرآنی / ۲۰ 🏷 با همتای امام زمان (عج) چه کردیم؟ 📝 مرحوم آیت الله ناصری(ره) : بعضی ها خیلی مشتاق دیدن امام زمان (عج) هستند، می گویند: ما می خواهیم امام زمان را ببینیم ، چه کار کنیم؟ در جواب عرض می کنم؛ امام زمان (عج) را چکارش داری؟ ما که نمی‌توانیم پیداش کنیم.آن بزرگوار باید بیاید. باید سنخیت با امام زمان در خودت ایجاد کنی... قرآن مگر همتای امام زمان (عج) نیست، شما با قرآن چه کردی که می خواهی با امام زمان (عج) بکنی؟ I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
💌 حدیث قرآنی / ۲۰ 📜 امیرالمؤمنین(علیه السلام) : استشفوه من أدوائكم، و استعينوا به على لأوائكم فان فيه شفاء من أكبر الداء و هو الكفر و النفاق و الغى و الضلال ( نهج البلاغه، خطبه ۱۷۶) «شفاى دردهاى خود را از قرآن بجوييد، چون سختى پيش آيد از قرآن يارى خواهيد. قرآن شفا دهنده بزرگترين دردهاست، يعنى درد كفر و نفاق و تباهى و گمراهى.» I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
💠 قرآن و شهدا / ۸ 📝فرازی از وصیت نامه شهید میرهادی خوشنویس : «خدایا شکایت می کنم از کسانی که قرآن، کتاب پاک تو را می خوانند اما به گفته هایش اعتماد نمی کنند. قرآن تو را تلاوت می کنند اما حق و باطل را جدا نمی کنند. قرآن را می شنوند لکن به جان و گوش نمی کنند و آیات قرآن را نازل می فروشند .» ▫️ولادت: بابلسر - سال ۱۳۴۰ ▫️شهادت: بانه - سال ۱۳۶۶ (این شهید عزیز و جمیع شهدای اسلام را یاد کنیم با ذکر صلوات) I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
🌕 آیات مهدوی / ۲۰ 🔸يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُ‌وا وَصَابِرُ‌وا وَرَ‌ابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّـهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (سوره آل عمران/آیه ۲۰۰) ای کسانی که ایمان آورده‌اید! استقامت کنید! و در برابر دشمنان پایدار باشید و از مرزهای خود، مراقبت کنید و از خدا بپرهیزید، شاید رستگار شوید! ◀️ در روایات زیادى «مرابطه» را در بودن و معیت با امامان معصوم(ع) تفسیر کرده‌اند، و در برخی از اخبار، امام منتظر(عج) ذکر شده است در روایتی از امام باقر(ع)، این آیه را به وظایف منتظران از جمله مرابطه با امام زمان تفسیر کرده اند و فرمودند: مراد خداوند متعال، از «اصبروا»، شکیبایی بر انجام واجبات و مرادش از «صابروا»، صبر و شکیبایی در برابر دشمنان، و مراد از «رابطوا»، مراقبت و محافظت از امام منتظر است. (کافی، ج ‏۲، ص ۸۱) I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
📂 پوستر مفهومی آیات / ۲۱ 🟠 عامل بودن خودمان ! 📖 آیه ۴۴ سوره بقره : أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ «آیا مردم را به نیکی فرمان می دهید و خود را [در ارتباط با نیکی] فراموش می کنید؟» I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان
📔مباحث علوم قرآنی / ۲۰ ▫️تلخیص از کتب مرحوم آیت الله معرفت (ره) ☑️ نزول قرآن (بخش۱۱) - اصطلاحات
📔مباحث علوم قرآنی / ۲۱ ▫️تلخیص از کتب مرحوم آیت الله معرفت (ره) ☑️ نزول قرآن (بخش ۱۲) - نام سوره ها ◾️ نام‌هاى سوره‌هاى قرآن‌ اسامى سوره‌ها مانند تعداد آيات هر سوره توقيفى است، و با صلاح ديد شخص پيامبر نام‌گذارى شده است. بيشتر سوره‌ها يك نام دارند. برخى دو يا سه يا بيشتر كه اين تعدد در نام به جهات خاصى بوده است. مانند: سوره حمد با نام فاتحة الكتاب و ام‌الكتاب و السبع المثانى که جلال الدين سيوطى‌ بيش از بيست نام براى اين سوره آورده است‌ نمونه‌هايى از نام‌هاى متعدّد سوره‌ها در زير ارائه مى‌شود: توبه، برائت. - اسراء، سبحان، بنى اسرائيل - نمل، سليمان - غافر، مؤمن - فصّلت، سجده - محمد، قتال - قمر، اقتربت - ملك، تبارك و... ◾️ نام‌هاى گروهى سوره‌ها ۱. سبع طوال: هفت سوره طولانى بقره، آل عمران، نساء، أعراف، أنعام، مائده و دو سوره انفال و برائت كه به جاى يك سوره شمرده شده‌اند. ۲. مئين: سوره‌هايى كه عدد آيات آن‌ها از صد متجاوز است. ولى از لحاظ حجم‌ به سبع طوال نمى‌رسند كه نزديك به دوازده سوره‌اند و عبارتند از: يونس، هود، يوسف، نحل، اسراء، كهف، مريم، طه، انبيا، مؤمنون، شعراء و صافات‌. ۳. مثانى: سوره‌هايى كه عدد آيات آن‌ها زير صد قرار دارد و نزديك بيست سوره‌اند. از اين جهت مثانى گفته مى‌شوند كه قابل تكرارند و به جهت كوتاه بودن بيش از يك‌مرتبه تلاوت مى‌شوند. ۴. حواميم: هفت سوره‌اى كه با حروف «حم» شروع مى‌شود كه عبارتند از: مؤمن، فصّلت، شورى، زخرف، دخان، جاثيه و أحقاف. ۵. ممتحنات: نزديك به بيست سوره‌اند و عبارتند از: فتح، حشر، سجده، طلاق، ن و القلم، حجرات، تبارك، تغابن، منافقون، جمعه، صف، جن، نوح، مجادله، ممتحنه و تحريم. ۶. مفصّلات: از سوره الرحمن تا آخر قرآن است. به جز چند سوره كه از ممتحنات يا مئين شمرده شده‌اند. چون فواصل (آيه‌هاى) اين سوره‌ها كوتاه است بدين نام ناميده شده‌اند. I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 کلیپ قرآنی / ۲۱ ⬅️ چقدر عجیب است که قرآن کتاب زندگی ما نیست ... 🔹حجت الاسلام عالی I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
💠 در محضر قرآن کریم / ۲۱ 🔹براساس نکات تفسیری آیت الله جوادی آملی (دامت برکاته) 🕋 بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ يأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اسْتَجِيبُواْ لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ وَ اعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ وَ أَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ‏ (انفال/۲۴) ✨اى كسانى كه ایمان آورده‌اید! هرگاه خدا و رسول، شما را به چیزى كه حیات‌بخش شماست دعوت مى‌كنند، بپذیرید و بدانید خداوند، میان انسان و قلب او حایل مى‌شود و به سوى او محشور مى‌شوید. 📝نکته ها: 🔺در این آیه با کوتاه‌ترین و جامع‌ترین تعبیر، هدف تعالیم اسلام بیان شده است که رسیدن به حیات در تمام زمینه‌ ها، اعم از حیات مادی، معنوی، فرهنگی، سیاسی، اخلاقی، اجتماعی، علمی و ... است. حیات‌بخشی، هدف دعوت الهی معرفی شده است. در برخی از احادیث حکایت شده که آیه فوق در مورد ولایت امیرالمؤمنین علی علیه السلام است و برخی مفسران آن را بر بهشت، جهاد، ایمان و قرآن تطبیق کرده‌اند. 📩پیام ها: ▫️شرط ایمان واقعى، اجابت كردن دعوت خدا و رسول است. «یا ایها الّذین آمنوا استجیبوا للّه و للرّسول» ▫️دعوت خدا و رسول، داراى حقیقت و هویّتى واحد مى‌باشد. «دعاكم» و نفرمود: «دعواكم» ▫️حركت در مسیر خدا و انبیا، حیات واقعى است و كناره‌گیرى از آن، مرگ انسانیّت است. «دعاكم لما یحییكم» ▫️تمام دستورات دینى و فرامین انبیا، حتّى فرمان جنگ و جهاد، مایه‌ى حیات فرد و جامعه مى‌باشد. «دعاكم لما یحییكم» ▫️كسى كه به حضور و احاطه خداوند ایمان داشته باشد، از دعوت پیامبران سرپیچى نمى‌كند. «استجیبوا... یحول بین المرء و قلبه» ▫️تا از دنیا نرفته و فرصت داریم، حقّ را بپذیریم. (بنابر این احتمال که حائل شدن خدا بین انسان و قلبش، كنایه از مرگ باشد). «استجیبوا... یحول بین المرء و قلبه» ▫️نه مؤمن مغرور شود و نه از كافر مأیوس گردید، چون دل‌ها به دست خداست و او مقلّب القلوب است. «یحول بین المرء و قلبه» ▫️جاى هیچ عذرى براى نپذیرفتن توحید و یگانگى خداوند نیست. «یحول بین المرء و قلبه» زیرا توحید، امرى فطرى است. ▫️هر فكر و اندیشه‌اى كه بر دل انسان بگذرد، خداوند بدان آگاه است. «یحول بین المرء و قلبه» ▫️خداوند از هر چیزى به انسان نزدیک‌تر است، حتّى از قلب او به خودش. «یحول بین المرء و قلبه» ▫️همه‌ى ما خواسته یا ناخواسته در قیامت محشور خواهیم شد، پس به رسولان الهى پاسخ مثبت دهیم. «استجیبوا للّه و للرّسول... الیه تحشرون» I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
🖥 عکس نگاشت قرآنی / ۲۱ 🏷 همه می دانیم در مورد قرآن، مقصریم! 📝 حضرت آیت الله بهجت (ره): جای تعجب است که به شخصیت ها و سخنان آنها اهمیت داده میشود و سخنرانی هایشان ضبط میشود، اما قرآن که در دست ما است، این طور نزد ما ارزش ندارد! همه می دانیم که درباره قرآن، مقصریم ! I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
💌 حدیث قرآنی / ۲۱ 📜 امیرالمؤمنین(علیه السلام) : إِلَى اللَّهِ أَشْكُو مِنْ مَعْشَرٍ يَعِيشُونَ جُهَّالًا وَ يَمُوتُونَ ضُلَّالًا، لَيْسَ فِيهِمْ سِلْعَةٌ أَبْوَرُ مِنَ الْكِتَابِ إِذَا تُلِيَ حَقَّ تِلَاوَتِهِ، وَ لَا سِلْعَةٌ أَنْفَقُ بَيْعاً وَ لَا أَغْلَى ثَمَناً مِنَ الْكِتَابِ إِذَا حُرِّفَ عَنْ مَوَاضِعِهِ، ( نهج البلاغه، خطبه ۱۷) «از ملتی كه نادان زندگى مى كنند، و گمراه مى ميرند به خداوند شكايت مى برم. به نزد اين بى مايگان متاعى بى ارزش تر از قرآن نيست آن گاه كه به شيوه صحيح معنى شود، و هيچ كالايى پر رونق تر و گرانبهاتر از قرآن نيست زمانى كه بر اساس هوا و هوس معنى شود» I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠