eitaa logo
کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان
299 دنبال‌کننده
153 عکس
27 ویدیو
37 فایل
▫️کانال محتوایی اداره امور قرآنی استان زنجان (تبلیغات اسلامی) 🔸ویژه مربیان قرآن و فعالین فرهنگی🔸 ◾️ مهارت های قرآنی ◾️مباحث تربیتی و معرفتی ___________________ 🌐 کانال رسمی اداره: @telavat_zn 📞 ارتباط با ادمین ⬇️ @admintelavat_zn ________
مشاهده در ایتا
دانلود
📂 پوستر مفهومی آیات / ۱۸ 🟠 بر صراط الهی! 📖 آیه ۳ سوره انسان : إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا «ما راه را به او(انسان) نشان دادیم، خواه شاکر باشد (و پذیرا گردد) یا ناسپاس!» I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان
📔مباحث علوم قرآنی / ۱۷ ▫️تلخیص از کتب مرحوم آیت الله معرفت (ره) ☑️ نزول قرآن (بخش۸) - ادامه معیار
📔مباحث علوم قرآنی / ۱۸ ▫️تلخیص از کتب مرحوم آیت الله معرفت (ره) ☑️ نزول قرآن (بخش۹) - اسباب نزول ◾️ در اهميت شناخت اسباب نزول يا شأن نزول بايد گفت: همان گونه كه مى‌دانيم قرآن، تدريجى و در مناسبت‌هاى مختلف نازل شده است. بر حسب اقتضا اگر حادثه‌اى پيش مى‌آمد يا مسلمانان دچار مشكلى مى‌شدند، يك يا چند آيه و احيانا يك سوره براى رفع مشكل نازل مى‌گرديد. پرواضح است كه آيات نازل‌شده در هر مناسبتى، به همان حادثه و مناسبت نظر دارد. پس اگر ابهام يا اشكالى در لفظ يا معناى آيه پديد آيد، با شناخت آن حادثه يا پيشامد، رفع اشكال مى‌كرد. در نتيجه براى دانستن معنا و تفسير كامل هر آيه، بايد به شأن نزول آن رجوع كرد تا كاملا موضوع روشن شود. پس شأن نزول مى‌تواند قرينه‌اى باشد تا دلالت آيه را تكميل كند و بدون آن، دلالت آيه ناقص مى‌ماند. ◾️ راه شناخت و پى بردن به اسباب نزول بسى دشوار است، زيرا پيشينيان در اين زمينه مطلب قابل توجهى ثبت و ضبط نكرده‌اند، جز اندكى كه كاملا چاره‌ساز نيست. شايد يكى از علل عدم ضبط دقيق اين بود كه خود به وضع آشنا بودند و ديگر نيازى نمى‌ديدند كه معلومات و مشاهدات خود را به عنوان سند براى آينده ثبت كنند. بعدها رواياتى در اين زمينه فراهم شد كه بيشتر داراى ضعف سند و غير قابل اعتماد بوده و احيانا اعمال غرض در كار وجود داشته است. به‌ويژه در دوران تاريك حكومت بنى اميّه كه از روى غرض‌ورزى، آيات بى‌شمارى با تنظيم شأن نزول‌هاى ساختگى، طبق دلخواه تفسير و تأويل شده است. I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 کلیپ قرآنی / ۱۸ ⬅️ چه بکنیم تا قرآن در زندگی ما وارد شود ؟ 🔹استاد بهرام‌پور I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان
📖 احکام و آداب قرآن کریم / ۳ 🏷 احکام مس آیات قرآن و اسمای متبرکه‌ (بخش سوم) ☑️ دفن آیات قرآنی و ا
📖 احکام و آداب قرآن کریم / ۴ 🏷 احکام تلاوت قرآن کریم (بخش اول) 🔺آیا شنیدن صدای قرآن زن نامحرمی که مرد او را نمی شناسد و قصد ریبه ندارد جایز است؟ 🔘امام خمینی رحمة الله علیه : اشکال ندارد، مگر آنکه موجب تحریک و مفسده باشد. 🔘مقام معظم رهبری : اگر روی ریبه و لذت نباشد و فسادی بر آن مترتب نباشد اشکالی ندارد. 🔘آیت الله مکارم : اگر با آهنگ باشد اشکال دارد . 🔺آیا شنیدن صدای قرائت تحقیق زن نامحرم جایز است؟ 🔘مقام معظم رهبری : اگر مفسده‌ای بر آن از جانب زن قاری یا مرد شنونده مترتب نشود؛ اشکالی ندارد. 🔺 آیا مرد می تواند به زنان قرآن تعلیم دهد و آیا زنان می توانند در موقع پس دادن درس ، قرآن را با صوت و لحن بخوانند تا اشکالات آنها برطرف شود ؟ 🔘مقام معظم رهبری : اگر مفسده‌ای نداشته باشد؛ اشکالی ندارد. 🔘 آیت الله گلپایگانی: چنانچه تعلیم قرآن کریم مستلزم ارتکاب محرم نباشد، اشکال ندارد؛ ولی بانوان و دختران نزد نامحرم قرآن را بلند نخوانند و همچنین با صوت خواندن مرد، چنانچه موجب تلذذ بانوان باشد، اشکال دارد 🔘آیت الله اراکی رحمة الله علیه : استماع صوت اجنبیه و همچنین اسماع آن با عدم تلذّذ و ریبه اشکال ندارد . ⬅️ نکته: نظر مقام معظم رهبری در مورد این سه سوال اخیرا توسط اداره امور قرآنی از دفتر معظم له استفتا شده است. I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
💠 در محضر قرآن کریم / ۱۸ 🔹براساس نکات تفسیری آیت الله جوادی آملی (دامت برکاته) 🕋 بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ و قُل رَبِّ أَدْخِلْنِى مُدْخَلَ صِدْقٍ وَ أَخْرِجْنى مُخْرَجَ صِدْقٍ وَ اجْعَلْ لِّى مِن لَّدُنكَ سُلْطَاناً نَّصِيراً (اسراء/۸۰) ✨و بگو: پروردگارا! مرا با ورودى نیكو و صادقانه وارد(كارها) كن و با خروجى نیكو بیرون آر و براى من از پیش خودت سلطه و برهانى نیرومند قرار ده. 📝نکته ها: 🔺صدق، بهترین وصف و حالت یک كار و یک شخص در آغاز و انجام آن است. چه بسا كارهایى كه آغاز غیر صادقانه دارد و با قصد ریا، سمعه، فریب، برترى‌جویى و مانند آن شروع مى‌شود، یا آغازى صادقانه دارد، ولى پایانى آمیخته به غرور، عُجب، منّت، حبط و سوءعاقبت پیدا مى‌كند و بركات آن محو مى‌شود. رمز شكست بسیارى از حركت‌ها، نبود صداقت در آنها و قطع امداد الهى از آن است. 🔺امام صادق‌ علیه السلام مى‌فرماید: هرگاه براى ورود به كارى، ترس و وحشت داشتى این آیه را بخوان و اقدام كن (تفسیر نورالثقلین). انسان به جایى مى‌رسد كه از «صدّیّقین» مى‌شود، هرچه مى‌گوید عمل مى‌كند و هرچه را عمل مى‌كند، مى‌گوید (تفسیر المیزان). قلب و زبان و عملش یكى مى‌شود. از مصادیق «سلطان نصیر»، مى‌توان داشتن جانشینى لایق، یارى باوفا و وزیرى دلسوز و كاردان را برشمرد. 📩پیام ها: ▫️خواسته‌هاى خود را در برابر خداوند به زبان بیاوریم. «و قل ربّ» ▫️دعایى كه همراه با نماز و بعد از آن باشد، اثر بیشترى دارد. «اقم الصلوة... فتهجّد... و قل ربّ...» ▫️دعا كردن را هم باید از خدا آموخت كه چگونه بخوانیم و چه بخواهیم. «و قل ربّ أدخلنى...» ▫️یكى از اصول مدیریّت، آینده‌نگرى و دوراندیشى است. «أخرجنى مُخرج صدق» ▫️مهم‌تر از آغاز نیک، پایان و فرجام خوب است. نباید به آغاز شیرین دلخوش بود، بلكه باید از خطر بدعاقبتى به خدا پناه برد. «أخرجنى مُخرج صدق» ▫️رهبرى یک نهضت جهانى كه شروع و پایانش صادقانه و بى‌انحراف باشد، بدون دعا و استمداد از خدا و دریافت امداد الهى ممكن نیست. «ربّ أخرجنى» ▫️همه‌ى امور به دست خداست و باید از او مدد خواست «أدخلنى، أخرجنى، اِجعل» ▫️كسب قدرت براى اهداف مقدّس ارزش دارد. «واجعل لى من لدنک سلطاناً» ▫️مؤمن، نصرت و امداد را تنها از خدا مى‌طلبد. «من لدنک سلطاناً نصیرا» I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
مقاله - نقش خدامحوری و مؤلفه های آن در مدیریت فرهنگی از منظر قرآن کریم.pdf
422.7K
🔘 مقاله «نقش خدامحوری و مؤلفه های آن در مدیریت فرهنگی از منظر قرآن کریم» 🔖 رتبه علمی : علمی پژوهشی - ISC ▫️نام مجله : آموزه های قرآنی 📝چکیده: از آنجا که فرهنگ راه و رسم و شیوۀ زندگی است، آن را نمی‌توان از زندگی انسان جدا کرد. حیات و شکوفایی یک ملت در گرو فرهنگی پویا و بالنده است. توجه نداشتن به فعالیت‌های فرهنگی، یک ملت را می‌فرساید و به سوی نابودی سوق می‌دهد. لزوم برنامه‌ریزی برای محافظت از مرزهای فرهنگی و پاسداری از باورهای دینی، ضرورت مدیریت قوی فرهنگی مبتنی بر آموزه‌های قرآنی را دوچندان می‌سازد. این جستار در پی آن است تا یکی از مبانی مهم مدیریت فرهنگی را که عبارت از اصل خدامحوری است بررسی کند. باور به حاکمیت ارادۀ خداوند بر همۀ عالم و اینکه جز ارادۀ او مؤثر در آن نیست و مؤلفه‌های آن همچون جهان‌بینیِ درست، باور به تحول‌پذیری انسان، اعتقاد به روز واپسین، حاضر و ناظر دانستن خداوند، استواری نظام هستی بر پایۀ عدل، بینشِ ویژه، حتمی دانستن پیروزی نهایی و باور به برخورداری از امدادهای غیبی، از مبانی استوارِ قرآنیِ مدیریت فرهنگی است که نتیجه‌بخش بودن آن را تضمین می‌کند. I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
🖥 عکس نگاشت قرآنی / ۱۸ 🏷 قرآن را پی‌در‌پی بخوانید 📝 حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی): قرآن را پی‌در‌پی از اول تا آخر بخوانید. تلاوت باید تکرار بشود؛ باید قرآن را از اول تا آخر خواند و تمام کرد، دوباره شروع کرد، از سر تا آخر و پیوسته و پی‌در‌پی باید قرآن را استفاده کرد. I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
💌 حدیث قرآنی / ۱۸ 📜 پيامبر اکرم (صلی الله عليه و آله) : إنَّ اللّه َ تعالى لا يُعَذِّبُ قَلبا وَعَى القرآنَ (كنز العمّال : حدیث ۲۴۰۰) « خداوند متعال قلبى را كه جايگاه قرآن باشد، عذاب نمى كند.» I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
💠 قرآن و شهدا / ۶ 📝فرازی از وصیت نامه شهید مدافع حرم حسین دارابی : «اصولی وجود دارد که آدم می‌تواند با توجه به آن‌ها به سعادت دنیا و آخرت برسد. یکی از این راه‌ها که من درک کردم استفاده عملی از قرآن می‌باشد پس برای رسیدن به سعادت از قرآن استفاده عملی کنید» ▫️ولادت: مازندران - سال ۱۳۶۱ ▫️شهادت: حلب سوریه - سال ۱۳۹۴ (این شهید عزیز و جمیع شهدای اسلام را یاد کنیم با ذکر صلوات) I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
🌕 آیات مهدوی / ۱۸ 🔸أذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا ۚ وَإِنَّ اللَّـهَ عَلَىٰ نَصْرِ‌هِمْ لَقَدِيرٌ‌‏ (سوره حج / آیه ۳۹) به كسانى كه جنگ بر آنان تحميل شده، رخصت [جهاد] داده شده است، چرا كه مورد ظلم قرار گرفته‌اند و البته خدا بر پيروزى آنان سخت تواناست. ◀️ حضرت صادق عليه السّلام ذیل این روایت می فرمایند: «عامه مى‌گويند: اين آيه نازل شد در حق حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله وقتى كه قريش او را از مكه‌ بيرون نمودند؛ و حال آنكه در حق قائم عجل اللّه فرجه است، وقتى كه خروج نمايد و مطالبه خون حضرت حسين عليه السّلام را نمايد و مى‌گويد: مائيم اولياء آن خون، و مائيم طلب كننده آن» ( تفسير برهان، ج ۳، ص ۹۴، به نقل از على بن ابراهيم) I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
📂 پوستر مفهومی آیات / ۱۹ 🟠 گردش ایام! 📖 آیه ۱۴۰ سوره آل عمران : تِلْكَ الْأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَيَتَّخِذَ مِنْكُمْ شُهَدَاءَ «و ما این روزها(ی پیروزی و شکست) را در میان مردم می‌گردانیم؛ (-و این خاصیّت زندگی دنیاست-) تا خدا، افرادی را که ایمان آورده‌اند، بداند (و شناخته شوند)» I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان
📔مباحث علوم قرآنی / ۱۸ ▫️تلخیص از کتب مرحوم آیت الله معرفت (ره) ☑️ نزول قرآن (بخش۹) - اسباب نزول
📔مباحث علوم قرآنی / ۱۹ ▫️تلخیص از کتب مرحوم آیت الله معرفت (ره) ☑️ نزول قرآن (بخش۱۰) - اصطلاحات ◾️ سبب نزول يا شأن نزول‌ چه فرقى ميان اين دو عبارت وجود دارد؟ بيشتر مفسرين فرقى ميان اين دو قايل نشده‌اند و هر مناسبتى را كه ايجاب كرده است آيه يا آيه‌هايى نازل شود، گاه سبب نزول و گاه شأن نزول گفته‌اند. در صورتى كه ميان اين دو عبارت فرق است، از اين جهت كه شأن نزول اعم از سبب نزول است. هرگاه به مناسبت جريانى درباره شخص و يا حادثه‌اى، خواه در گذشته يا حال يا آينده و يا درباره فرض احكام، آيه يا آياتى نازل شود همه اين موارد را شأن نزول آن آيات مى‌گويند، مثلا مى‌گويند كه فلان آيه درباره عصمت انبيا يا عصمت ملائكه يا حضرت ابراهيم يا نوح يا آدم نازل شده است كه تمامى اين‌ها را شأن نزول آيه مى‌گويند. اما سبب نزول، حادثه يا پيش‌آمدى است كه متعاقب آن، آيه يا آياتى نازل شده باشد و به عبارت ديگر آن پيشامد باعث و موجب نزول گرديده باشد. لذا سبب، اخصّ است و شأن اعم. ◾️تنزيل و تأويل‌ در اصطلاح سلف، تنزيل بر مورد نزول گفته مى‌شود. اين مورد مى‌تواند يك واقعه خاص باشد كه آن واقعه سبب نزول آيه شده است. ولى تأويل مفهوم عامّى است كه از آيه برداشت مى‌شود و قابل انطباق بر جريانات مشابه است. در برخى تعابير به اين دو اصطلاح ظهر و بطن نيز گفته مى‌شود كه ظهر همان تنزيل و بطن همان تأويل است، زيرا ظاهر آيه همان مورد نزول را مى‌رساند و در بطن آيه مفهوم گسترده‌ترى نهفته است. I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 کلیپ قرآنی / ۱۹ 🔹حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) ⬅️ آثار تلاوت قرآن I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
💠 در محضر قرآن کریم / ۱۹ 🔹براساس نکات تفسیری آیت الله جوادی آملی (دامت برکاته) 🕋 بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ قلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِى يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَ يغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ (آل‌عمران/۳۱) ✨(اى پیامبر!) بگو: اگر خداوند را دوست می‌دارید، پس مرا پیروى كنید، تا خدا نیز شما را دوست بدارد و گناهانتان را بر شما ببخشد و خداوند بسیار آمرزنده و مهربان است. 📝نکته ها: 🔺درباره جایگاه پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) و لزوم اطاعت از او، در قرآن می‌خوانیم: «مَن یطع الرّسول فقد اطاع اللّه» هر كس از پیامبر(ص) پیروى كند، قطعاً از خدا پیروى كرده است. و در جاى دیگر: «انّ الّذین یبایعونک انّما یبایعون اللّه» بیعت با تو بیعت با خداست. 🔺شخصى به امام صادق علیه السلام عرض كرد: جانم فدایت، ما فرزندان خود را به نام‌هاى شما و پدرانتان می‌نامیم، آیا براى ما مفید است؟ حضرت فرمودند: مگر دین غیر از محبّت است، خداوند فرموده: «ان كنتم تحبّون اللّه فاتّبعونى» 📩پیام ها: ▫️هر ادّعایى با عمل ثابت می‌شود. «ان كنتم تحبّون اللّه فاتّبعونى» ▫️لازمه‌ى ایمان به خدا، پیروى از اولیاى خداست. «فاتّبعونى» ▫️هر كس در عمل سست است، در حقیقت پایه‌ى محبّت او سست است. «تحبّون... فاتّبعونى» ▫️در راه اصلاح جامعه، از عواطف كمک بگیریم. «ان كنتم تحبّون اللّه» ▫️عمل، سخن و سكوت رسول خدا، حجّت و قابل پیروى است. «فاتبعونى» ▫️پیامبر(ص) معصوم است، زیرا فرمان پیروى عام و بی‌چون‌وچرا براى غیر معصوم، حكیمانه نیست. «قل... فاتبعونى» ▫️اگر می‌خواهید خداوند شما را دوست بدارد، باید از سنّت و سیره رسول اللّه پیروى كنید. «فاتّبعونى یحببكم اللّه» ▫️انسان می‌تواند به جایى برسد كه رضاى او، رضاى خدا و پیروى از او، پیروى از خدا باشد. «فاتّبعونى یحببكم اللّه» ▫️امتیاز دین الهى بر قوانین بشرى، وجود عنصر محبّت، الگوى عملى و صلاحیّتِ قانونگزار است. «تحبّون... فاتبعونى یحببكم اللّه» ▫️بهترین پاداش‌ها، پاداشِ معنوى است. محبوبیّت نزد خدا و دریافت مغفرت، بهترین پاداش براى مؤمنان است. «یحببكم اللّه» I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
🖥 عکس نگاشت قرآنی / ۱۹ 🏷 جدایی از قرآن و عترت 📝 حضرت آیت الله بهجت(ره): از خدا بخواهیم که از قرآن، ما را جدا نکند! همچنین از خدا بخواهیم ما را از عترت جدا نکند؛ که عترت با قرآن است و قرآن هم با عترت است. اگر کسی یکی از این دو تا را ندارد، هیچ کدام را ندارد. I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
💠 قرآن و شهدا / ۷ 📝فرازی از وصیت نامه شهید سیدمجتبی علمدار : «به همه شما وصیت می کنم همه شمائیکه این وصیت را می خوانید؛ قرآن را بیشتر بخوانید بیشتر بشناسید بیشتر عشق بورزید بیشتر معرفت به قرآن داشته باشید بیشتر دردهایتان را با قرآن درمان کنید سعی کنید قرآن انیس و مونستان باشد نه زینت دکورها و طاقچه های منزلتان بهتر است قرآن را زینت قلبتان کنید.» ▫️ولادت: ساری - سال ۱۳۴۵ ▫️شهادت: تهران - سال ۱۳۷۵ (این شهید عزیز و جمیع شهدای اسلام را یاد کنیم با ذکر صلوات) I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
💌 حدیث قرآنی / ۱۹ 📜 پيامبر اکرم (صلی الله عليه و آله) : فَضلُ القُرآنِ عَلی سائِرِالکَلامِ کَفَضلِ اللهِ عَلی خَلقِهِ ( جامع الاخبار، ج۱، ص۴۰) « برتری قرآن بر سایر سخنان، همانند برتری خداوند است بر بندگانش» I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
🌕 آیات مهدوی / ۱۹ 🔸سنُرِ‌یهِمْ آیاتِنَا فِی الْآفَاقِ وَفِی أَنفُسِهِمْ حَتَّیٰ یتَبَینَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُ به زودی نشانه های خود را در کرانه ها و اطراف جهان و در نفوس خودشان به آنان نشان خواهیم داد تا برای آنان روشن شود که بی تردید او حق است. (سوره فصلت / آیه ۵۳) ⬅️ علامه طباطبایی در المیزان ذیل این آیه، روایتی را از امام باقر(علیه السلام) نقل می کنند که حضرت می فرمایند: مقصود خداوند در این آیه خروج قائم است كه او حقّ‌ است از جانب خداى عزّ و جلّ‌، و اين خلق او را مى‌بينند و چاره‌اى از آن نيست. (المیزان، ج۱۷، ص ۴۰۶ ) منابع حدیث: الغیبه نعمانی، ص۲۶۹ الکافي، ج۸، ص۳۸۱ بحار الأنوار، ج۵۱، ص۶۲ I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
📂 پوستر مفهومی آیات / ۲۰ 🟠 عامل بودن خودمان به حرف خودمان! 📖 آیه ۲ سوره صف : يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ «ای مؤمنان! چرا چیزی را می گویید که خود عمل نمی کنید؟! » I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان
📔مباحث علوم قرآنی / ۱۹ ▫️تلخیص از کتب مرحوم آیت الله معرفت (ره) ☑️ نزول قرآن (بخش۱۰) - اصطلاحات
📔مباحث علوم قرآنی / ۲۰ ▫️تلخیص از کتب مرحوم آیت الله معرفت (ره) ☑️ نزول قرآن (بخش۱۱) - اصطلاحات ◾️ سوره سوره از «سوره بلد» (ديوار بلند و گرداگرد شهر) گرفته شده است، زيرا هر سوره آياتى را در بر گرفته است و به آن احاطه دارد؛ مانند حصار (سور) شهر كه خانه‌هايى را در بر گرفته است. برخى آن را به معناى بلنداى شرف و منزلت رفيع گرفته‌اند، زيرا بنا بر گفته ابن فارس يكى از معانى سوره، علوّ و ارتفاع است و «سار يسور» به معناى غضب نمودن و برانگيخته شدن از همين ماده است. هر طبقه از ساختمان را نيز سوره مى‌گويند. برخى ديگر آن را از «سور» به معناى پاره و باقى‌مانده چيزى دانسته‌اند. ابو الفتوح در اين باره مى‌گويد: «اما آن كه مهموز گويد، اصل آن از «سؤر الماء» باشد و آن بقيه آب بود در آبدان و عرب گويد: «أسارت في الإناء» اگر در ظرف چيزى باقى گذارى. بنابراين، سوره در اصل سؤره بوده (به معناى پاره‌اى از قرآن) و به منظور سهولت در تلفظ، همزه به واو بدل شده است، و تمام قاريان متفقا آن را با واو خوانده‌اند و در هيچ‌يك از موارد نه‌گانه كه در قرآن آمده كسى آن را با همزه قرائت نكرده است. ◾️آیه آيه، به معناى علامت است، زيرا هر آيه از قرآن نشانه‌اى بر درستى سخن‌ حق‌تعالى است يا آن كه هر آيه مشتمل بر حكمى از احكام شرع يا حكمت و پندى است كه بر آن‌ها دلالت دارد. ⬅️ لازم است به طور اختصار يادآور شويم كه اشتمال هر سوره بر تعدادى آيات، يك امر توقيفى است. و كوچك‌ترين سوره- سوره كوثر- شامل بر سه آيه است. و بزرگ‌ترين سوره- سوره بقره- شامل بر ۲۸۶ آيه است. به هر تقدير كم يا زياد بودن آيه‌هاى هر سوره با دستور خاص پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله انجام گرفته و همچنان بدون دخل و تصرف تاكنون باقى است، و در اين امر سرّى نهفته است كه مربوط به اعجاز قرآن‌ و تناسب آيات مى‌باشد. I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 کلیپ قرآنی / ۲۰ 🔹مرحوم آیت الله ناصری (ره) ⬅️ نحوه شفاعت قرآن در قیامت I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
🔴 آموزش کامل تجوید قرآن کریم 🎙 استاد محمدرضا پورزرگری 📂 ۷۹ جلسه ا هرجلسه حدودا ۱۸ دقیقه ⬅️ بخش اول | ۲۵ جلسه(کلیک کنید) ⬅️ بخش دوم | ۲۵ جلسه ⬇️ بخش سوم | ۲۹ جلسه ▫️۵۱ - عدم تعلق لفظی ▫️۵۲ - وقف و ابتدا ضروریات دانش ▫️۵۳ - موارد سکت واجب ▫️۵۴ - سکت و قطع ▫️۵۵ - مد فرق و مد لین ▫️۵۶ - مروری بر مد لین ▫️۵۷ - تمرین ▫️۵۸ - احکام غنه ▫️۵۹ - تجوید ▫️۶۰ - مد ▫️۶۱ - احکام مد ▫️۶۲ - قرائت آیات و مرور نکات ▫️۶۳ - ادغام متقاربین ▫️۶۴ - ادغام تام و ناقص ▫️۶۵ - احکام نون ساکن و تنوین ▫️۶۶ - ادغام در تجوید ▫️۶۷ - اقلاب و اخفاء ▫️۶۸ - اخفائ نون ساکن ▫️۶۹ - احکام میم ساکن ▫️۷۰ - موارد ادغام ▫️۷۱ - ادغام ▫️۷۲ - وقف حسن ▫️۷۳ - وقف منزل ▫️۷۴ - ابتدا در قرآن ▫️۷۵ - موارد ابتدا ▫️۷۶ - سجده های واجب ▫️۷۷ -فرش الحروف ▫️۷۸ -وقف و ابتدا در قرآن ▫️۷۹ - ابتدای تام و کافی 🖇 دانلول یکجا در قالب فایل فشرده (rar): ا B2n.ir/u91244 🔘 حجم: 166 مگابایت 🔴دیگر آموزشها: 🔸 آموزش صوت و لحن (استاد احمد ابوالقاسمی) 🔸 آموزش وقف و ابتدا (استاد محمدحسین محمدزاده) I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
💠 در محضر قرآن کریم / ۲۰ 🔹براساس نکات تفسیری آیت الله جوادی آملی (دامت برکاته) 🕋 بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَيهُ قُلْ فَأْتُواْ بِسُورَةٍ مِّثْلِهِ وَ ادْعُواْ مَنِ اسْتَطَعْتُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ‏ (یونس/۳۸) ✨بلكه مى‌گویند: قرآن را بافته (و به دروغ به خدا نسبت داده) است. بگو: اگر راست مى‌گویید (كه قرآن، سخن بشر است، نه كلام خدا)، پس سوره‌اى همانند آن بیاورید و هر كه را غیر از خدا مى‌توانید به یارى بخوانید. 📝نکته ها: 🔺قرآن چندین بار بر معجزه بودن كلام الهى و عجز جنّ و انس از آوردن مثل آن و به آوردن نظیر قرآن، یا حتّى آیه‌اى همانند آن، تحدّى و مبارزه طلبیده است (بحث موضوعی صبح امروز را ملاحظه بفرمایید). از طرفى با اینكه در طول قرن‌ها، مخالفان براى تضعیف قرآن و شكست اسلام، فعالیّت‌هاى بسیارى داشته و دارند، لیكن این نداى مبارزه خواهانه‌ى قرآن، تاكنون بى‌پاسخ مانده و تا قیامت بى‌جواب خواهد ماند 📩پیام ها: ▫️قرآن براى اثبات اعجاز خود، ساده‌ترین راه را مطرح مى‌كند كه دعوت از مردم براى آوردن سوره‌اى مثل آن است. «فأتوا بسورة مثله» ▫️نه تنها كلّ قرآن، بلكه حتّى یک سوره از آن هم معجزه است. «بسورةٍ» ▫️قرآن براى مبارزه‌طلبى، تخفیف هم داده و به آوردنِ یک سوره مثل قرآن هم قانع است. «بسورةٍ» ▫️مبارزه‌طلبى قرآن، مخصوص زمان و مكان معیّنى نیست، تا قیامت، تا پایان عمر بشر و در همه جاى زمین، این درخواست مطرح است. «و ادعوا من استطعتم من دون اللّه» ▫️مبارزه‌طلبى قرآن، مخصوص عوام نیست، بلكه همه‌ى حقوقدانان، ادیبان و نوابغ و... را به مبارزه مى‌طلبد. «و ادعوا من استطعتم من دون اللّه» ▫️در این مبارزه‌طلبى، امكانات و نفرات خاصّى را تعیین نكرده است. «و ادعوا من استطعتم من دون اللّه» ▫️در این مبارزه‌طلبى، تحریک هم كرده است. «ان كنتم صادقین» I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I --------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
مقاله - ابتلا و آزمایش در قرآن.pdf
988.9K
🔘 مقاله «ابتلا و آزمایش در قرآن» 🔖 رتبه علمی :علمی پژوهشی - ISC ▫️نام مجله : پژوهش های قرآنی 📝 چکیده: یکی از محوری ترین مباحث قرآنی، بحث ابتلا و امتحان در قرآن است که اطلاع و آگاهی از معنا و فلسفه آن و راه‌های برون رفت از آن، تاثیر غیر قابل انکاری در سعادت بشر دارد. این نوشتار پس از مفهوم شناسی واژه‌های، ابتلاء، فتنه و امتحان، به این نکته می‌پردازد که فلسفه آزمایش الهی به تکامل رسیدن انسان، رحمت الهی و برگشت انسان به سوی خداست و راهکارهای برون رفت موفقیت آمیز از آزمایش، صبر، تقوا، تسلیم در برابر خدا و .... می‌باشد. نویسنده سپس به دو نوع عکس العمل انسان یعنی سپاسگذاری و کفران نسبت به آزمایش الهی اشاره می‌کند و خاطر نشان می‌سازد که در آزمایش اولاً که در آزمون باید مجهول وجود داشته باشد و ثانیاً تناسب افراد با آزمون هم باید رعایت شود. در پایان نویسنده به این نتیجه می‌رسد که از نظر قرآن نقش انسان در بلا و گرفتاری، نقش قابل توجهی است و اثر آزمایش نیز تربیت انسان است. I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠
🖥 عکس نگاشت قرآنی / ۲۰ 🏷 با همتای امام زمان (عج) چه کردیم؟ 📝 مرحوم آیت الله ناصری(ره) : بعضی ها خیلی مشتاق دیدن امام زمان (عج) هستند، می گویند: ما می خواهیم امام زمان را ببینیم ، چه کار کنیم؟ در جواب عرض می کنم؛ امام زمان (عج) را چکارش داری؟ ما که نمی‌توانیم پیداش کنیم.آن بزرگوار باید بیاید. باید سنخیت با امام زمان در خودت ایجاد کنی... قرآن مگر همتای امام زمان (عج) نیست، شما با قرآن چه کردی که می خواهی با امام زمان (عج) بکنی؟ I کانال محتوایی اداره قرآنی زنجان I ---------------------------------------------- 💠 @mohtava_morabiyan 💠