لبینه، آیه ۵
[۱۳]محمد بن یعقوب بن اسحاق الکلینی، الکافی (ط - الإسلامیة)، ج۲، ص: ۱۶
[۱۴] عبد الواحد بن محمد تمیمى آمدى، تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص: ۱۵۵
[۱۵] عبدالله بن جعفر حمیری، قرب الإسناد (ط - الحدیثة)، متن، ص: ۱۳۵
[۱۶] نعمان بن محمد مغربى بن حیون، ، دعائم الإسلام، ج۱، ص: ۲۸۷
[۱۷] محمد باقر مجلسی، بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج۱۴، ص: ۱۴۱
[۱۸] محمد بن محمد مفید، الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، ج۲، ص: ۲۴۰
[۱۹] طه، آیه ۱و۲
[۲۰] علی بن ابراهیم قمی، تفسیر القمی، ج۲، ص: ۷۴
[۲۱] آل عمران، آیه ۱۹۰
[۲۲] محمد بن الحسن الطوسی، تهذیب الأحکام (تحقیق خرسان)، ج۲، ص: ۳۳۴
[۲۳] الاحزاب، آیه ۲۱
[۲۴] عبد الله بن نور الله بحرانى اصفهانى، عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآیات و الأخبار و الأقوال، ج۱۱-قسم-۲-فاطمة۳ا)، ص: ۹۵۴
شب سیزدهم
مستحب است در هر یك از ماه رجب و شعبان و رمضان، در شب سیزدهم دو ركعت نماز اقامه شود که در هر ركعت حمد یك مرتبه و یس و تَبارَكَ المُلْكُ و توحید خوانده شود و در شب چهاردهم چهار ركعت یعنی دو نماز دو رکعتی به همان كیفیّت و در شب پانزدهم شش ركعت به سه سلام به همان كیفیّت . از حضرت صادق علیه السلام روایت است كه هر كس این اعمال را انجام دهد همه فضایل این سه ماه را دریابد و همه گناهانش غیر از شرك آمرزیده شود.
روز سیزدهم
اول روز از ایام البیض است و ثواب بسیارى براى روزه این روز و دو روز بعد وارد شده و اگر كسى قصد انجام اعمال اُمّ داوُد را دارد باید این روز را روزه بگیرد و در این روز بنا بر قول مشهور بعد از سى سال از عام الفیل ولادت با سعادت حضرت امیرالمؤ منین علی علیه السلام در میان كعبه مُعَظَّمه واقع شده است .
بسم الله الرحمن الرحیم
فیش منبر
زوایای زندگی
امام جواد علیه السلام
ایتا
آنچه می خوانید، فشرده ای از زوایای حیات پربار جوان ترین پیشوای هدایت، نهمین مقتدای مکتب امامت، حضرت جوادالائمّه علیه السلام است.
زندگی کوتاه آن امام همام، که با مشکلات فراوان توأم بود؛ در بخش های ذیل قابل بررسی است:
1. از تولّد وی تا شهادت پدرش ( 195ـ 203 ه .).
2. دوره امامتش (203 ـ 220 ه .)؛
این بخش، در دو مرحله قابل طرح است:
الف) عصر مأمون عباسی (203ـ 218 ه.)؛
ب) زمان معتصم عباسی (218 ـ 220 ه.).
تولّد و شهادت
مورّخان در تاریخ تولّد امام جواد علیه السلام ، اختلاف دارند؛ عده ای میلاد آن حضرت را دهم رجب، برخی 15 ماه رمضان و بعضی نیز 19 ماه رمضان سال 195 ه . در شهر مدینه می دانند.1
پدر بزرگوار جواد الائمّه علیه السلام ، امام رضا علیه السلام می باشد؛ شخصیت ارجمندی که میزان فضایل و حیطه حیات علمی، عبادی و دینی اش، برکسی پوشیده نیست.
مادر امام جواد علیه السلام ، بانوی گرامی و پاکدامنی بود به نام «سبیکه» (سکینه) و به روایت دیگر «خیزران». آن بانوی مؤمنه به خاندان شایسته امّ المؤمنین «ماریّه قبطیّه»2 تعلّق داشت. بعضی ها نام وی را «ریحانه» و «درّه» نیز گفته اند.3
امام جواد علیه السلام بعد از 25 سال زندگی افتخارآمیز، سرانجام در آخر ذیقعده سال 220 ه . با تحریک معتصم عباسی و به وسیله همسرش امّ الفضل مسموم و به شهادت رسید. بدن مطهّرش در گورستان قریش در بغداد، کنار قبر جدّ بزرگوارش امام کاظم علیه السلام ـ کاظمین ـ به خاک سپرده شد.4
سخنان آغازین
امام جواد علیه السلام در روز سوم میلادش؛ لب به سخن گشود و بعد از حمد و ستایش خداوند متعال، به پیامبراکرم و خاندان عترت علیهم السلام درود فرستاد.
از حکیمه دختر موسی بن جعفر علیه السلام ، آن بانوی متدیّن و شایسته، که سرپرستی امور تولّد امام جواد علیه السلام را به عهده داشت، نقل شده است که گفت:
... امام جواد علیه السلام بعد از تولّد، فرمود: «اشهد ان لا اله الاّ اللّه و انّ محمّداً رسول اللّه.»
و در روز سوم بعد از میلادش فرمود: «الحمد للّه و صلّی اللّه علی محمّد و علی الائمّة الرّاشدین.»
و نیز افزود: در روز سوم تولّدش، چشمانش را گشود و به سوی آسمان چشم دوخت و سپس به سمت راست و چپ نگاه کرد. آنگاه فرمود: «أشهد ان لا اله الاّ اللّه، و أشهد انّ محمّداً رسول اللّه»؛ از دیدن حالت های وی تعجب کردم و هنوز در عالم شگفتی فرو رفته بودم که پدرش امام رضا علیه السلام آمد. به آن حضرت گفتم: از چیزهایی که از این کودک شنیدم، به شگفت آمده ام! پرسید: چه چیز شنیده ای؟ آنچه دیده و شنیده بودم، برایش تعریف کردم. حضرت فرمود:
«یا حکیمة! ماترون من عجائبه اکثر؛ ای حکیمه! شگفتی هایی که بعد از این، از او خواهید دید؛ بیشتر از آنچه تاکنون دیده اید، خواهد بود.»5
القاب، کنیه و نقش انگشتر
برای پیشوای نهم، القاب متعدّدی ذکر کرده اند؛ مهم ترین آنها عبارتند از:
جواد؛ تقی؛ مرتضی؛ قانع؛ رضی؛ مختار؛ باب المراد؛ زکی؛ متوکّل؛ منتجب6.
کنیه آن حضرت «ابوجعفر» می باشد که معمولاً در روایات تاریخی به «ابوجعفرثانی» معروف است تا با «ابوجعفر اوّل»، یعنی امام باقر علیه السلام اشتباه نشود.
نقش انگشتر آن امام همام، «العزّة للّه» بود.7
از نگاه دانشمندان اهل سنّت
سیمای پرفروغ و عالمتاب امام جواد علیه السلام نه تنها شیعیان را شیدای جمال و جلال خویش ساخته، که دانشمندان اهل سنّت را نیز از سکوت و خاموشی رهانیده است. آنان در منابع تاریخی و حدیثی خویش، به قدر ایمان و معرفت خود، زبان به حقیقت گشوده اند و شخصیت آسمانی پیشوای نهم شیعیان را چنین به تصویر کشیده اند:
1. سبط ابن جوزی حنفی (متوفّای 654 ق.):
«و محمد، الامام ابوجعفر الثانی کان علی منهاج أبیه فی العلم و التقی و الزهد و الجود... و کان یلقّب بالمرتضی والقانع...».8
2. کمال الدین محمد بن طلحه شافعی (متوفّای 652 ق.):
«... و ان کان صغیر السّنّ فهو کبیرالقدر، رفیع الذّکر...».9
3. شمس الدّین ذهبی (748 ق.):
«کان محمّد یلقّب بالجواد و بالقانع والمرتضی، و کان من سروات آل بیت النبی صلی الله علیه و آله وسلم ... و کان أحد الموصوفین بالسّخاء فلذلک لقّب الجواد...».10
4. ابن صبّاغ مالکی (متوفّای 855 ق.):
«و هو الامام التّاسع... عرف بأبی جعفرالثانی، و ان کان صغیرالسّنّ فهو کبیر القدر، رفیع الذّکر، القائم بالامامة بعد علیّ بن موسی الرّضا... للنصّ علیه والاشارة له بها من أبیه کما أخبر بذلک جماعة من الثّقات العدول».11
5. عبداللّه بن محمّد بن عامر شبراوی شافعی (متوفّای 1154 ق.):
«... و کراماته رضی اللّه عنه کثیرة و مناقبه شهیرة، ثمّ ذکر بعض مناقبه و ختم حدیثه بقوله: و هذا من بعض کراماته الجلیلة و مناقبه الجمیلة».12
در طاعت کردگار
امام جواد علیه السلام عابدترین فرد زمانش بود.
محبّت و علاقه اش نسبت به باریتعالی وصف نشدنی و خوف، خشوع و اخلاصش در طاعت و عبادت خداوند ستودنی است. برای ترسیم جلوه های عبادی آن حضرت، به چند نمونه بسنده می کنیم:
الف) نماز
امام جواد علیه السلام علاوه بر عبادات و نوافل معمول، نافله مخصوصی داشت. نافله آن حضرت دو رکعت بود؛ در هر رکعت، سوره فاتحه را قرائت می نمود و آنگاه هفتاد مرتبه سوره اخلاص را تکرار می کرد.13
هرگاه وارد ماه جدید می شد، در روز اوّل ماه، دو رکعت نماز به جای می آورد؛ در رکعت اوّل، بعد از سوره حمد، به تعداد روزهای ماه (30 مرتبه) سوره توحید را می خواند. در رکعت دوم بعد از حمد، سوره انّاانزلناه را مثل رکعت اوّل تلاوت می کرد.14
ب) روزه
روزه های مستحبّی آن حضرت نیز زیاد بود. پانزدهم و بیست و هفتم ماه رجب روزه می گرفت. اهل خانه و غلامانش نیز او را در روزه گرفتن همراهی می کردند.15
علاوه بر این، گاهی میزان عبودیت و بندگی خویش را نسبت به مقام لایزال الهی با اذکار و ادعیه ابراز می نمود. برخی از مناجات و ادعیه آن حضرت عبارت است از:
الف) در حال قنوت
«اللّهمّ أنت الاوّل بلا اوّلیّة معدودة، و الآخر بلا آخریّة محدودة، أنشأتنا لا لعلّة اقتساراً، واخترعتنا لا لحاجة اقتداراً، و ابتدعتنا بحکمتک اختیاراً، و بلوتنا بأمرک و نهیک اختباراً، و ایّدتنا بالآلات، و منحتنا بالأدوات، و کلّفتنا الطّاقة، و جشمتنا الطّاعة، فأمرت تخییراً و نهیت تحذیراً، و خوّلت کثیراً، و سألت یسیراً، فعصی أمرک فحلمت، و جهل قدرک فتکرّمت...»16
ب) بعد از نماز
«رضیت بااللّه ربّاً، و بالاسلام دیناً، و بالقرآن کتاباً، و بمحمّد نبیّاً، و بعلیٍّ ولیّاً، والحسن، والحسین، و علیّ بن الحسین، و محمّد بن علیّ، و جعفر بن محمّد، و موسی بن جعفر، و علیّ بن موسی، و محمّد بن علیّ، و علیّ بن محمّد، والحسن بن علیّ، و الحجّة بن الحسن بن علیّ، أئمّةً.
اللّهمّ ولیّک الحجّة فاحفظه من بین یدیه و من خلفه و عن یمینه و عن شماله و من فوقه و من تحته، وامدد له فی عمره، و اجعله القائم بأمرک، المنتصرلدینک و أره ما یحبّ و تقرّبه عینه فی نفسه و فی ذرّیته و أهله و ماله و فی شیعته و فی عدوّه، و أرهم منه ما یحبّ و تقرّبه عینه، واشف به صدورنا و صدور قوم مؤمنین.»17
ج)برای برآورده شدن حاجت
راوی می گوید: نامه ای خدمت امام جواد علیه السلام فرستادم. در آن نامه، از حضرت تقاضا کرده بودم که دعایی برایم یاد بدهد. آن حضرت این گونه برایم نوشت:
تقول اذا اصبحت و أمسیت: «اللّه اللّه اللّه، ربّی الرّحمن الرّحیم، لا اشرک به شیئاً» و ان زدت علی ذلک فهو خیر، ثمّ تدعو بما بدأ لک فی حاجتک، فهو لکل شی ء باذن اللّه تعالی، یفعل اللّه ما یشاء.18
اصحاب و شاگردان
امام جواد علیه السلام با توجّه به اینکه در سنّ جوانی به شهادت رسیدند، در عمر کوتاه و با برکت خویش علاوه بر انجام وظایف سنگین رهبری امّت، به تربیت شاگردانی که بتوانند پیام آسمانی خاندان نبوّت و امامت را به نسل های بعد منتقل سازند، توجّه خاص داشت.
دانشمندان علم رجال و تراجم، تعداد یاران و شاگردان امام جواد علیه السلام را 110 نفر ذکر کرده اند.19 اسامی برخی از آن چهره های تابناک، بدین قرار است:
«حسین بن سعید اهوازی، حسن بن سعید اهوازی، محمد بن اسماعیل بن بزیع، احمد بن أبی عبداللّه برقی، علی بن مهزیار، صفوان بن یحیی، عبداللّه بن صلت، علی بن اسباط، ابراهیم بن أبی محمود خراسانی، ابراهیم بن محمد همدانی، احمد بن محمد بن أبی نصر بزنطی کوفی، احمد بن معافی، جعفر بن محمد بن یونس احول، حسین بن بشار مداینی، حکم بن علیاء اسدی، حمزة بن یعلی اشعری قمی، داود بن قاسم بن اسحاق بن عبداللّه بن جعفر بن ابی طالب، صالح بن محمد همدانی، عبدالجبّار بن مبارک نهاوندی، زکریّا بن آدم، عبدالعظیم بن عبداللّه بن علی بن الحسن بن زید بن الحسن بن علی بن أبی طالب، عثمان بن سعید عمری، علی بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین، علی بن بلال بغدادی، فضل بن شاذان بن خلیل ابومحمّد ازدی نیشابوری، محمد بن عبدالجبّار، ابوعلی محمد بن عیسی بن عبداللّه بن سعد بن مالک اشعری، نوح بن شعیب بغدادی، یعقوب بن اسحاق سکیت (ابویوسف)، ابویوسف الکاتب یعقوب بن یزید بن حمّاد انباری، ابوالحصین بن الحضین الحضینی».20
انوار هدایت
در منابع تشیّع و تسنّن، از امام جواد علیه السلام حدود 250 گوهر ماندگار در زمینه های مختلف فقهی، اخلاقی و اجتماعی به ما رسیده است. شایسته است که به ذکر چند نمونه که بیشتر در منابع اهل سنّت است، اشاره کنیم؛ امید است که این جملات نورانی مشعلهای فروزانی باشند در دهکده ظلمانی جهان امروز و چراغ هایی در کوره راه های دشوار زندگی.
1. مَنِ اسْتَغْنی بِاللّهِ افْتَقَرَ النّاسُ اِلَیْهِ، وَ مَنِ اتَّقیَ اللّهَ اَحَبَّهُ النّاسُ؛ کسی که با اتکاء به خدا، روی نیاز از مردم بگرداند، مردم به او نیازمند می شوند. و کسی که پرهیزکاری پیشه سازد، محبوب مردمان م
ی گردد.21
2. حَسْبُ الْمَرْءِ مِنْ کَمالِ الْمُرُوَّةِ اَنْ لا یَلْقی اَحَداً بِما یَکْرَهُ؛ کمال مروّت آن است که انسان با هیچ کس چنان رفتار نکند که برخودش نمی پسندد.22
3. مَنِ اسْتَحْسَنَ قَبیحاً کانَ شَریکاً فیهِ؛ آنکه کار زشتی را نیکو شمارد، در آن کار شریک است.23
4. مَنْ وَعَظَ اَخاهُ سِرّاً فَقَدْ زانَهُ وَ مَنْ وَعَظَهُ عَلانِیَةً فَقَدْ شانَهُ؛ کسی که برادر مؤمن خود را پنهانی پند دهد، او را آراسته، و کسی که آشکارا و در حضور دیگران نصیحت کند، چهره اجتماعی او را زشت ساخته است.24
5. عُنوانُ صَحیفَةِ الْمُسْلِمِ حُسْنُ خُلْقِهِ؛ سرآغاز نامه عمل مسلمان در قیامت، نیک خُلقی اوست.25
6. مَنْ وَثِقَ بِاللّهِ وَ تَوَکَّلَ عَلَی اللّهِ نَجاهُ اللّهُ مِنْ کُلِّ سُوءٍ وَ حَرَزَ مِنْ کُلِّ عَدُوٍّ؛ هرکس به خدا اعتماد داشته باشد و بر او توکلّ کند، خدا او را از هر بدی نجات می بخشد و از هر دشمنی حفظ می کند.26
7. اَلْکَمالُ فِی الْعَقْلِ؛ کمال آدمی در خردمندی است.27
8. اَلْعامِلُ بِالظُّلْمِ وَالْمُعینُ عَلَیْهِ وَالرّاضی شُرَکاء؛ ستمکار و یاری کننده ستمکار و کسی که به ستم او راضی است، همه در گناه آن شریکند.28
9. یَوْمُ الْعَدْلِ عَلَی الظّالِمِ اَشَدُّ مِنْ یَوْمِ الْجَوْرِ عَلَی الْمَظْلُومِ؛ روز دادخواهی و عدالت بر ستمگر سخت تر از روز ستم بر ستمدیده است.29
10. ثَلاثٌ یُبَلِّغْنَ بِالْعَبْدِ رِضْوانَ اللّهِ تعالی: کَثْرَةُ اْلاِسْتِغْفارِ وَ لینُ الْجانِبِ وَ کَثْرَةُ الصَّدَقَةِ وَ ثَلاثٌ مَنْ کُنَّ فیهِ لَمْ یَنْدَمْ: تَرْکُ الْعَجَلَةِ وَالْمَشْوَرَةُ وَالتَّوَکُّلُ عَلَی اللّهِ عِنْدَ الْعَزْمِ؛ سه چیز انسان را به خشنودی خدا می رساند: بسیار آمرزش خواستن از خدا؛ نرم خویی با مردم؛ و بسیار صدقه دادن.
و سه خصلت است که در هر کس باشد، پشیمان نمی شود: شتاب نکردن در کارها؛ مشورت در کارها؛ توکّل بر خدا هنگامی که بر انجام کاری تصمیم می گیرد.30
11. اَلْعِفافُ زینَةُ الْفَقْرِ، وَالشُّکْرُ زینَةُ الْغِنی، وَالصَّبْرُ زینَةُ الْبَلاءِ، وَالتَّواضُعُ زینَةُ الْحَسَبِ، وَالفَصاحَةُ زینَةُ الْکَلامِ، وَالْحِفْظُ زینَةُ الرِّوایَةِ، وَخَفْضُ الْجَناحِ زینَةُ الْعِلْمِ، وَحُسْنُ الاَدَبِ زینَةُ الْعَقْلِ، وَبَسْطُ الْوَجْهِ زینَةُ الْکَرَمِ، وَ تَرْکُ المَنِّ زینَةُ الْمَعْرُوفِ، وَالْخُشُوعُ زینَةُ الصَّلوةِ، وَ تَرْکُ مالا یَعْنی زینَةُ الْوَرَعِ؛ پارسایی زینت فقر، شکر زینت توانگری، شکیبایی زینت بلا، فروتنی زینت شأن و بزرگی، گویایی زینت سخن، نگهداری و ضبط دقیق زینت روایت، تواضع زینت دانش، ادب زینت خرد، گشاده رویی زینت کرم و بخشندگی، منّت ننهادن زینت احسان و نیکی، توجّه و حضور قلب زینت نماز، ترک کارهای بیهوده زینت تقوا و پرهیزکاری است.31
12. کَیْفَ یَضیعُ مَنِ اللّهُ کافِلُهُ، وَ کَیْفَ یَنْجُو مَنِ اللّهُ طالِبُهُ؛ چگونه ممکن است کسی که خدا سرپرست اوست، تباه شود؛ و چگونه ممکن است کسی که خدا در تعقیب اوست، رهایی یابد؟32
13. عِزُّالْمُؤْمِنُ غِناهُ عَنِ النّاسِ؛33 عزّت مؤمن در بی نیازی از مردم است.
14. اَلْعُلَماءُ غُرَباءٌ لِکِثْرَةِ الْجُهّالِ بَیْنَهُمْ؛34 علما با زیاد بودن جاهلان، غریبند.
پی نوشت ها:
1. حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، رسول جعفریان، ص 471، به نقل از: اصول کافی، ج 1، ص 452؛ الارشاد، ص 297؛ التهذیب، ج 6، ص 90؛ مسار الشیعه، ص 7؛ کشف الغمّه، ج 2، ص 343؛ المناقب، ابن شهرآشوب، ج 4، ص 379.
2. «ماریّه قبطیه» کنیزی بود که به همسری رسول خدا(ص) در آمد. از وی ابراهیم فرزند پیامبر به دنیا آمد که در کودکی چشم از جهان فروبست.
3. حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، ص 472، به نقل از: فرق الشیعه، ص 100.
4. اصول کافی، ج 1، ص 497؛ التهذیب، ج 6، ص 90.
5. اعلام الهدایة، مجمع جهانی اهل بیت، ج 11، ص 28، به نقل از مستدرک عوالم العلوم، ج 23، ص 151 و 152؛ مناقب، ج 4، ص 394.
6. اعلام الهدایه، ج 11؛ ص 52، به نقل از مستدرک عوالم العلوم، ج 23، ص 27 ـ 29.
7. همان؛ به نقل از مستدرک عوالم العلوم، ج 23، ص 31.
8. اصول کافی، ج 1، ص 353؛ بحارالانوار، ج 50، ص 68.
9. مطالب السّؤول، ابن طلحه شافعی، ص 239؛ الفصول المهمّه، ص 252.
10. الوافی بالوفیات، ج 4، ص 105.
11. الفصول المهمّه، ص 251.
12. الاتحاف بحبّ الاشراف، ص 168.
13. اعلام الهدایه، ج 11، ص 39، به نقل از حیاة الامام محمد الجواد(ع)، ص 67.
14. همان، به نقل از مستدرک عوالم العلوم، ج 23، ص 220.
15. همان، به نقل از مستدرک عوالم العلوم، ج 23، ص 222.
16. همان، ص 41، به نقل از مستدرک عوالم العلوم، ج 23، ص 212.
17. همان، به نقل از مستدرک عوالم العلوم، ج 23، ص 214 و 215.
18. همان، به نقل از مستدرک عوالم العلوم، ج 23، ص 218.
19. رجال شیخ طوسی، ص 397 ـ 409.
20. اعلام الهدایه، ج 11، ص 198 ـ 209
؛ ر. ک: رجال کشّی، طبع مشهد، ص 275، 502، 503، 548، 550، 551 و 552؛ رجال نجاشی، ص 149، 190 و 253؛ حیاة الامام محمد الجواد(ع)، ص 139، 141، 156، 159 و 164؛ رجال شیخ طوسی، ص 405؛ فهرست شیخ طوسی، ص 58؛ جامع الرّواة، ج 1، ص 554.
21 ـ 26. نورالابصار، شبلنجی، ص 180 و 181.
27 ـ 32. الفصول المهمّه، ص 289 ـ 291.
33. اعلام الهدایه، ج 11، ص 240، به نقل از بحارالانوار، ج 75، ص 109
34. همان، ص 243.
ترك واجبات
28400.mp3
541.3K
خنده بر روی لب اهلِ ولا مبارکه
جشنِ میلاد جواد بنُ الرضا مبارکه
این خجسته جشن ِ میلاد
تهنیت باد تهنیت باد،ای عزیز مرتضی مولا جواد بنُ الرّضا...
دیده ی عشّاق ِ آل مصطفی گردیده تر
چونکه در ماهِ رجب ماهِ رضا شد جلوه گر
این خجسته جشن ِ میلاد
تهنیت باد تهنیت باد،ای عزیز مرتضی مولا جواد بنُ الرّضا...
ای محبین با نوای یا رضا و یا حسین
وعده ی دلدادگان هم کربلا هم کاظمین
این خجسته جشن ِ میلاد
تهنیت باد تهنیت باد،ای عزیز مرتضی مولا جواد بنُ الرّضا...
هر چه گویم از مقامات و کراماتش کم است
تاری از قُنداقه اش حبل المتین عالَم است
این خجسته جشن ِ میلاد
تهنیت باد تهنیت باد،ای عزیز مرتضی مولا جواد بنُ الرّضا...
سائل و محتاج لطف او همه دنیا بُوَد
رزق کلّ معتکف ها دست این آقا بُوَد
این خجسته جشن ِ میلاد
تهنیت باد تهنیت باد،ای عزیز مرتضی مولا جواد بنُ الرّضا...
@mohtavayerozeh
1_1461547793.pdf
462.1K
🔖فیش منبر 🔖
#امام_جواد علیه السلام
💠از جوادالائمه بیاموزیم💠
▪️عفو و گذشت
▪️ساده زیستی
▪️از عواملی که در تعامل
▪️برخورد با هنرمندان غیرمتعهد
▪️صبر و بردباری
▪️نیکی به والدین
▪️جود و احسان
▪️منشور بخشایش
▪️بخشش و هدیه
▪️خدمتگزاری و گره گشایی
▪️کمک به درماندگان
▪️آزادی بردگان
▪️پناه نیازمندان
@mohtavayerozeh
🔖منبر کوتاه🔖
#امام_جواد علیه السلام
🔻جواد کیست ؟
💠جود و سخا
🔹 همه ما می دانیم که اگر کسی در راه خدا خدمتی انجام بدهد، خدا #جبران می کند؛ اما این را وجود مبارک امام کاظم و بعدها هم وجود مبارک امام جواد (سلام الله علیهما)[1] خوب توضیح دادند. فرمودند اگر کسی در راه کار خیر #قدم بردارد: «مَنْ أَیقَنَ بِالْخَلَفِ جَادَ بِالْعَطِیةِ»؛[2] یعنی درست است اگر شما شنیدید که کسی کار خیر بکند و در راه خیر قدم بردارد، خدا #جبران می کند، ولی نمی دانید که چه وقت جبران می کند و چطور جبران می کند!
🔹 یک وقت است که قطعه سنگی در باغی در اثر باران در این خاک فرو رفته است، این سنگ را که شما بردارید، تا جای آن پُر بشود چند ماهی طول می کشد. یک وقت است که شطّ و نهر روانی مثل چشمه روان است، شما یک سطل آب که بردارید همان وقت جایش پُر می شود. این طور نیست که باید مدت ها صبر بکند. فرمودند اگر شما در راه خدا قدمی برداشتید، حالا آن را توسعه می دهیم، همان وقت خدا آن را پُر می کند؛ منتها شما دیر متوجه می شوید! این طور نیست که خَلَف و جای آن بعدها پُر شود؛ نظیر آن قلوه سنگی که چند ماه طول می کشد تا جای آن پُر شود نیست. الآن شما یک سطل آب که از چشمه روان یا نهر بردارید، همان وقت جایش پُر است. فرمود ذات أقدس الهی این طور پُر می کند، نه اینکه بعدها پُر بکند، شما بعدها می فهمید! آن گاه این را توضیح دادند، فرمودند یک وقت است که کسی مالی را در راه خدا خیر می کند، این سبک ترین و کم ارزش ترین کار است، چون گذشت از مال خیلی مهم نیست. یک وقت است که به او اهانت شده است، حرف تلخی زدند و او رنجید، او اگر فوراً این #سخا را داشته باشد، این #جود را داشته باشد که ببخشد، دیگر غده بدخیم طلاق و امثال طلاق در جامعه نخواهیم داشت. این رفتار ده برابر آن پول اثر دارد! پاگذاشتن روی غرور کار مهمی است. گذشت اخلاقی کار مهمی است. آن وقت ما نه در دستگاه قضایی پانزده میلیون پرونده داریم، نه طلاق داریم و نه مانند آن.
🔹 انسان جواد و بخشنده آن است که از بی ادبی دیگری بگذرد، از اهانت دیگری بگذرد، یعنی پا بر روی غرور خود بگذارد و از این حق خود بگذرد؛ این میشود سخا و خدا همان لحظه پُر می کند. اگر همین یک جمله امام جواد و امام کاظم (سلام الله علیه) بود، ما طلاقی نداشتیم. شوهر یک حرف می زند، او فوراً می رنجد؛ او حرفی می زند، این می رنجد. هیچ کدام هم گذشت ندارند؛ آن وقت این #غده_بدخیم می شود. آن وقت دو طرف تا زنده اند #افسرده زندگی می کنند. ما وقتی وارد حرم مطهر ائمه شدیم، در و دیوار را می بوسیم، حق هم با ماست، این کار را هم می کنیم و باید هم بکنیم، برای اینکه اینها ما را #تربیت کردند.
[1]. عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآیات و الأخبار و الأقوال مستدرك سیدة النساء إلى الإمام الجواد، ج23ـ الجوادع، ص274.
[2]. تحف العقول، ص403.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@mohtavayerozeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خنده😅
🎥| راهکارِ تضمینیِ بیدار شدن برای نماز صبح!
با قضا شدنِ نماز صبح، برای همیشه خداحافظی کنید❤️🌱
من فردا اینو امتحان میکنم😂
@TanzeMenbarr😂
دو گل فاطمه.mp3
1.67M
سرود مسجدی ولادت حضرت جواد الائمه و آقا علی اصغر علیهما سلام
آمده به دنیا دو گل فاطمه
علیّ اصغر و جواد الائمه
دو دل و دو دلبر؛ دو یار و دو یاور
دو مرآت داور، دو نور پیغمبر
آمده به دنیا دو گل فاطمه
علیّ اصغر و جواد الائمه
دو خورشید تابان؛ دو ماه درخشان
دو معنای ایمان؛ دو جان و دو جانان
آمده به دنیا دو گل فاطمه
علیّ اصغر و جواد الائمه
دو نور مجسّم؛ دو محبوب عالَم
دو ذکرِ دمادم؛ دو عشق معظّم
آمده به دنیا دو گل فاطمه
علیّ اصغر و جواد الائمه
دو دلبندِ طاها؛ دو فرزند مولا
دو مهرِ دل آرا؛ دو عزیز زهرا
آمده به دنیا دو گل فاطمه
علیّ اصغر و جواد الائمه
دو یاسِ باغ دین؛ دو دریای یقین
دو دُرّ بی قرین؛ دو کَنزُ المتّقین
آمده به دنیا دو گل فاطمه
علیّ اصغر و جواد الائمه
@MohtavayeRozeh
#امام_جواد
#حضرت_علی_اصغر
#ولادت_امام_جواد
#ولادت_حضرت_علی_اصغر
اهمیت و جایگاه دهه فجر به روایت مقام معظم رهبری
بخش هایی از سخنان مقام معظم رهبری درباره دهه فجر، سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران را در متن زیر می خوانید
*خاطره دهه فجر بزرگترین خاطره ملت ما بعد از ورود اسلام به سرزمین ماست.
*دهه فجر مقطع رهایی ملت ایران است .
*زنده نگه داشتن یاد شهدای انقلاب باعث تداوم حرکت انقلاب است .
*دهه فجر آئینه ای است که خورشید اسلام در آن درخشید و به ما منعکس شد .
*انقلاب اسلامی با اتکاء به قدرت مردم ، آسیب ناپذیر است .
*ملت ما باید قدرت و عظمتی را که در سایه اسلام و وحدت و مجاهدت به آورده حفظ کند .
*وحدت ، کلید موفقیت و رمز پیروزی انقلاب ما بوده است.
*خط انقلاب ، خط عظمت اسلام و مسلمین و دفاع از مظلومین و مستضعفین است .
* ما میراث بزرگ امام خمینی (ره ) و همه ارزشها و اصول آن را حفظ خواهیم کرد .
*جمهوری اسلامی متکی به یک ملت مؤمن ، سرافراز ، اصیل و ریشه دار است .
*دهه فجر ، دهه تجدید قوای نیروهای انقلابی و تجدید میثاق ملت با انقلاب است .
*دهه فجر عیدی است که یک تاریخ سر تا پا ظلم و طغیان را قطع کرد .
*دهه فجر مظهر شکوه و عظمت و فداکاری ملت ایران است .
*۲۲ بهمن برای ما روز بازیابی خاطره انقلاب است .
*انقلاب و نهضت امام (ره ) برای حاکمیت اسلام بود .
*از ارزشهای انقلاب و دستاوردهای انقلاب باید همه ، زن و مرد و پیر و جوان دفاع کنند .
*پیروزی انقلاب اسلامی در ایران سرآغاز حاکمیت ارزشهای معنوی بوده است .
*نظام جمهوری اسلامی محصول تلاش عظیم اسلامی و فعال شدن آتشفشانی که پایه های استکبار را به لرزه درآورد .
*وحدت کلمه و حضور خود را در صحنه حفظ کنید و یاد امام و انقلاب را زنده نگه دارید .
* همه موفقیتهای دوران مبارزات و پس از پیروزی مرهون هوشیاری و صبر انقلابی و حضور دائمی شما در صحنه است .
*کشور متعلق به ملت است و ملت با همه وجود از آن و از استقلال و عزت خود دفاع خواهد کرد .
*انقلاب بزرگ ما درمیان همه خصومتها ، راه دشوار خود را با اقتدار و صلابت طی کرد .
*ملت ایران با وحدت کلمه و با تمسک به اسلام و رهبری شجاعانه و حکیمانه مردمی الهی و دین شناسی بزرگ و مؤمن و صالح «امام خمینی (ره ) » نظام جمهوری اسلامی را بر سرکار آورد .
*ملت ایران با الهام از هدایتهای امام راحل با ایمان و اراده و هوشیاری خود گردنه های دشوار را پشت سر گذاشت و به موفقیتهای درخشان دست یافت .
*امام بزرگوار ما با ارائه مکتب سیاسی اسلام ، خط بطلان برهمه تلاشهای فرهنگی و سیاسی دشمنان اسلام در طول یک قرن و نیم گذشته کشید.
*۲۲ بهمن روز تجدید عهد با انقلاب ،امام و اسلام است .
*آمریکا منفورترین رژیم درمیان مسلمانان است .
*ملت ایران پس از سالها تحقیر و ذلت در دوران رژیم وابسته پهلوی ، طعم عزت را در سایه نظام اسلامی چشیده است .
*هیچ چیز بیشتر ازخدمت صادقانه ، پیگیر و عالمانه مسئولان ، مردم را خوشحال نمیکند .
*ما می خواهیم اختیار این ملت و کشور دست خود این ملت باشد ، نه دست آمریکا و مستکبران بین المللی
*ما استقلال را ارزان به دست نیاورده ایم ، میخواهیم آن را حفظ کنیم .
بسم الله الرحمن الرحیم
فیش منبر
دستاوردهای انقلاب اسلامی
آیت الله مصباح یزدی
دستاوردهای انقلاب اسلامی
وَاذْكُرُواْ إِذْ أَنتُمْ قَلِيلٌ مُّسْتَضْعَفُونَ فِي الأَرْضِ تَخَافُونَ أَن يَتَخَطَّفَكُمُ النَّاسُ فَآوَاكُمْ وَأَيَّدَكُم بِنَصْرِهِ وَرَزَقَكُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُون؛(1) و به ياد آوريد هنگامي را كه شما در زمين، مردمي اندك و مستضعف بوديد، ميترسيديد مردم شما را بربايند، پس [خدا] به شما پناه داد و شما را به ياري خود نيرومند گردانيد و از چيزهاي پاك به شما روزي داد. باشد كه سپاسگزاري كنيد.
1. مقدمه
پيروزي انقلاب اسلامي، که مرهون رهبريهاي مدبرانهٔ امام خميني(رحمه الله)، حضور يکپارچهٔ مردم متدين، و آموزههاي پوياي مکتب تشيع بوده است، تأثير فراواني بر تحولات داخلي، منطقهاي و جهاني داشته است، بهطوري که با اندک تأملي ميتوان به اين دستاوردها پي برد.
انقلاب اسلامي آنچنان قدرتهاي جهاني را در حيرت فرو برد و بر صورت ستمگران سيلي نواخت كه برخي از آنها هنوز هم نتوانستهاند تعادل خود را به دست آورند. بههمين سبب، از روي سرگرداني و حيرت، گاهي نعرهٔ مستانه سر داده، تهديد به جنگ ميكنند و گاهي از روي عجز و ناتواني تقاضاي مذاكره و سازش مينمايند. بايد سالها، و شايد
________________________________________
1. انفال (8)، 26.
قرني، بگذرد تا بتوان اين حادثهٔ عظيم تاريخي را بهطورکامل تبيين و بازشناسي كرد. براي فراهم ساختن زمينهٔ تحقق چنين جامعهاي، هزاران پيامبر از جانب خداوند مبعوث گرديدند؛ ليكن به چنين توفيقي دست نيافتند. تنها نمونهاي كه بر اساس آيات قرآن كريم ميتوان از آن ياد كرد، حكومت حضرت سليمان(عليه السلام) است كه عظمت آن به اين وسعت نبوده است. با اين وجود، بسياري از ما، همانند ماهيِ در آب كه از اهميت آب غافل است، از وجود چنين نعمت بزرگي غافليم كه البته بايد از باب:
وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّث؛(1) و از نعمت پروردگار خويش [با مردم] سخن گوي،
به بيان عظمت اين انقلاب پرداخت تا همگان نسبت به نعمتي كه به آنان عطا شده، از آگاهي لازم برخوردار شوند.
از اينرو، در اين درس تلاش خواهد شد تا به بخشي از اين دستاوردها اشاره شود تا نسل سوم انقلاب، که نيازمند تصوير صحيحي از دوران پيش و پس از انقلاب است، به درک اين حرکت اجتماعي نايل آيد.
دستاوردهاي انقلاب اسلامي را ميتوان در دو حيطهٔ داخلي و خارجي مورد بررسي قرار داد که در اين درس به زواياي مختلف آن اشاره خواهد شد.
2. دستاوردهاي داخلي انقلاب اسلامي
الف ـ تحقق آرمانهاي والاي اسلامي
با وقوع انقلاب اسلامي، زمينهاي فراهم گرديد تا ارزشها و احكام اسلامي جامهٔ عمل به خود پوشاند و جامعهٔ اسلامي رنگ الهي به خود بگيرد. اين دستاورد عظيم، حركت چندين هزار سالهٔ انبيا و اولياي الهي را در جهت استقرار حكومت ديني به ثمر نشاند. يكي از
________________________________________
1. ضحي (93)، 11.
دستاوردهاي اين نظام آن است كه ارزشهاي والاي اسلامي، روز به روز، از جايگاه رفيعتري در جامعه برخوردار ميشوند، عدالت بيش از هر زمان ديگري مورد توجه قرار ميگيرد، از وجود تبعيضهاي ناروا كاسته ميشود، شايستهسالاري بر امور جامعهٔ اسلامي حكمفرما ميگردد، و روحيهٔ ايثار و فداکاري ترويج ميشود.
در سايهٔ اين دستاورد و رحمت الهي بود که در صحنهٔ دفاع مقدس جمهوري اسلامي ايران نيز ما شاهد جانفشانيها و ايثارِ ازخودگذشتگاني بودهايم كه از تمام زندگي مادي خود چشمپوشي كرده، قدم در راهي گذاشتند كه جز سختي و مرارت و محروميت چيز ديگري را به همراه نداشت. همين افراد عليرغم تمام اين مشقات، هنگامي كه نعمتهاي بسيار عظيم خداوند را مشاهده ميكنند كه خداوند متعال به سبب چنين مقاومتي به ملت سرافراز ايران ارزاني داشته است، آرزو ميكنند كه اي كاش تمام عمر آنها در جبههها گذشته بود. اينان با پيروي از انبياي الهي سعادت معنوي و اخروي را دنبال ميكنند و از بهرههاي مادي و رفاه اين جهاني ميگذرند و در اين راه نه تنها اهميتي به زندگي مادي نميدهند؛ بلكه عاشقانه زندگي دنيوي خود را به عنوان هديهٔ كوچكي به پيشگاه محبوب خويش تقديم ميدارند. اين امر ناشي از اثر تربيتيِ حركت انبيا در ميان آنان است كه اينچنين مست شهادت گرديدهاند و لذتهاي دنيا براي آنها ارزشي ندارد. به سبب همين تفكرات و انديشهها بود كه آنان ره صدساله را در يك شب پيمودند و خود را به درجهاي رساندند كه اولياي الهي پس از سالها رياضت بهآن دست مييابند.
با توجه به اینکه، تحقق آرمانهای والای اسلامی، مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی بهشمار میرود، مردم و مسؤولین نظام جمهوری اسلامی بايد نقش اساسی در حفظ این دستاورد ایفا کنند، از نظر شما مردم برای حفظ این دستاورد چه وظیفهای دارند؟ مسؤولین در این زمینه چه تکالیفی ب
ر گردن دارند؟ با دوستان خود به گفتوگو بنشینید و ضمن یافتن پاسخ این سؤالات، مشخص سازید که آیا این دو دسته به وظایف خود در این مورد عمل کردهاند یا خیر.
ب ـ رفع اختناق از عموم مردم و به ويژه مسلمانان
يكي از بركات عظيم اين انقلاب، رفع اختناق از اكثريت مردم اين مرز و بوم بود. بهجز افراد سرسپردهٔ رژيم سابق، ساير اقشار جامعه در اختناق و فشار به سر ميبردند و بسياري از افراد در معرض رفتارهاي ظالمانهٔ آن رژيم قرار داشتند. از اين جهت، اين انقلاب، بركاتي را هم براي مسلمانان كشور و هم براي غير مسلمانان به ارمغان آورد. زماني عظمت اين مسأله درك خواهد شد كه مراتب ظلم و ستمي كه آن رژيم براي مردم در نظر گرفته بود، مورد ارزيابي قرار گيرد.
يكي از ثمرات اين انقلاب را بايد بركاتي دانست كه تنها، براي مسلمانان كشور حائز اهميت است. مسلمانان در رژيم سابق دچار محدوديتهاي زيادي بودند و قادر به انجام آزادانهٔ بسياري از تكاليف ديني خود نبودند و حتي از نوشتن و بيان برخي از مسايل ديني محروم بودند. با پيروزي انقلاب اسلامي، اين مانع برداشته شد و به مسلمانان اين مرز و بوم اين آزادي را عطا فرمود تا بتوانند وظايف ديني خود را، آنگونه كه اسلام خواهان آن است، انجام دهند.
در اثر اختناق موجود در آن زمان، عناصري يافت ميشدند كه اسلام را بهصورت تحريف شده ترويج ميكردند و كسي هم قدرت جلوگيري از آن را نداشت. كار به آنجا كشيده بود كه نشريهاي به نام فرقان، با صراحت، حضرت امام خمينی(رحمه الله) را مورد اتهام قرار داده، او را يكي از همكاران استعمار معرفي كرد. آنان آيات و احاديث را آنگونه كه خود ميخواستند، ابلاغ ميكردند و قرآن را طبق خواستهٔ خود تفسير ميكردند. در كنار اين گروه، گروهكهاي چپگرا و كمونيست ديگري نيز حضور داشتند كه تبليغات دامنهداري را عليه اسلام دنبال ميكردند.
برای مردم ايران، در آن دوران، رهی براي سرنگوني آن رژيم جز دعا باقی نمانده بود! با استمرار عمر آن رژيم، برخي نااميد گشتند و دعاهاي خود را غير قابل استجابت احساس می كردند. در زمان انبياي الهي نيز چنين وضعيتي وجود داشته است و مردم تصور ميكردند كه فرستادگان خداوند، وعدههاي پوچ دادهاند و حتي خود فرستادگان الهي نيز نسبت به اجابت دعاي خويش مأيوس ميگرديدند؛ ولي پس از مدت زماني، خداوند پيروزي را براي آنان به ارمغان ميآورد:
حَتَّي إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ وَظَنُّواْ أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُواْ جَاءهُمْ نَصْرُنَا فَنُجِّيَ مَن نَّشَاء؛(1) تا هنگامي كه فرستادگان [ما] نوميد شدند و [مردم] پنداشتند كه به آنان واقعاً دروغ گفته شده، ياري ما به آنان رسيد. پس كساني را كه ميخواستيم نجات يافتند.
در آن زمان كه ديگر اميدي به سرنگوني آن رژيم غولپيكر وجود نداشت، خداوند به ياري مردم ايران شتافت و خواستهٔ آنان را محقق ساخت. ستارهاي طلوع كرد و برقي بدرخشيد و جانشين آن رژيم منحوس گرديد.
ج ـ به ارمغان آوردن وحدت ميان اقشار مختلف جامعه
يكي از بزرگترين بركاتي كه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ايران نصيب ملت ايران گرديد، وحدت اقشار مختلف مردم بود. وحدتي كه در اوايل انقلاب در ميان اقشار مختلف جامعه تحقق يافت، باعث شد تا اوضاع و احوالي رؤيايي در تاريخ بشريت به وجود آيد. پيش از پيروزي انقلاب، در سرماي زمستان و در زمان اعتصابات، جوانان اين مرز و بوم ساعتها در صف ميايستادند تا ظرف نفتي فراهم آورند و آن را در اختيار همسايگاني قرار دهند كه توان ايستادن در آن صفها را نداشتند. در آن زمان حتي رهبر كبير انقلاب و بزرگترين شخصيت قرن، تنها به همان ميزان جيرهبندي كه براي همگان وجود داشت، اكتفا ميكرد. در همان زمان كه در اثر جنگ، مواد غذايي كشورمان محدود گرديد و
________________________________________
1. يوسف (12)، 110.
جيرهبنديهايي در نظر گرفته شد، آن رهبر عظيمالشأن از گوشت يخزدهاي استفاده ميكرد كه فقيرترين افراد جامعه از آن بهره ميبردند. در جهان كمتر موردي را نظير اينگونه موارد ميتوان يافت و اينگونه حكايتها را بايد در افسانهها جستوجو کرد. اين احساس يگانگي و وحدت، كه بين اقشار ملت در سايه انقلاب اسلامي به وجود آمد، بايد حفظ گردد تا همچنان نظام پابرجا باقي بماند.
به نظر شما، آیا آن وحدت و انسجام ابتدای تشکیل نظام جمهوری اسلامی، همچنان باقی است؟ اگر پاسخ منفی است، علّت آن را در چه میدانید و اگر پاسخ مثبت است، نمونههایی را ذکر نمایید که این امر را به وضوح نشان دهد.
3 ـ دستاوردهاي انقلاب اسلامي در عرصهٔ بینالملل
ارمغانی که انقلاب اسلامی، به برکت رهبريهاي مدبرانهٔ امام خميني(رحمه الله) به همراه آورد، منحصر به داخل کشور نبوده، کل جهان را تحت تأثير خود قرار داد. دستاوردهاي اين حرکت بزرگ تاريخي در عرصهٔ روابط بينالملل را ميتوان متوجه گروههاي مختلفي دانست که به برخي از آنها اشاره ميشود:
الف ـ
دستاوردهاي مخصوص شيعيان
شيعه همواره در طول تاريخ، در ميان امّت اسلامي و ساير ملل، تحت ستم و فشار بود و شيعياني که در ميان گروههاي ديگر زندگي ميکردند، از اينکه نام آنان به عنوان شيعه ياد شود خجالت ميکشيدند. علت هم آن بود که در طول تاريخ، اتهامهاي زيادي به شيعيان نسبت داده شده بود و دفاع در مقابل اين هجمهٔ گستردهٔ تبليغاتي نيز امکانپذير نبود.
حتي در سالهاي اواخر عمر رژيم پهلوي، به دليل کمکهاي آن رژيم به رژيم صهيونيستي، شيعيان متهم به حمايت از يهود گرديدند و «برادر خواندهٔ يهود» خوانده شدند.
با پيروزي انقلاب اسلامي، شيعيان و پيروان اهل بيت(عليهم السلام) در ميان ساير مسلمانان احساس عزّت و سربلندي کردند. و همين عزّت است که در رأس دستاوردهاي اين انقلاب قرار دارد:
وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِين؛(1) و عزّت از آنِ خدا و از آنِ پيامبر او و از آنِ مؤمنان است.
از اينرو بايد تلاش شود تا اين شرف و عزّت، با جان و دل مورد محافظت قرار گيرد.
بيترديد، نظام ايدهآل در انديشهٔ اسلامي، همان نظامي است كه خداوند منّان، وعده داده است كه به دست مبارك حضرت ولي عصر تشكيل خواهد شد و افتخار نظام جمهوري اسلامي نيز آن است كه گامهايي را در جهت نزديك شدن به آن نظام و فراهم شدن بستر و زمينهاي مناسب براي تحقق آن برداشته است. در صورتي كه روند حركت اين نظام بهگونهاي باشد كه در حال حاضر مشاهده ميشود، اميد ميرود كه اين نظام به اهداف عالي خود دست يابد. بررسي دستاوردها و نتايجي كه اين نظام در داخل و خارج از كشور بهبار نشانده است، حاكي از آن است كه پيشرفت محسوسي در اين زمينه وجود داشته است و در راستاي تشكيل حكومت جهاني آن حضرت، اقدامات شايستهاي صورت گرفته است. اين امر حاكي از پيروزي انقلاب اسلامي در دستيابي به اهداف خود ميباشد و از اينرو مردم و مسؤولين نظام بايد از خداوند متعال سپاسگزار باشند كه به آنان اين توفيق را عطا فرموده كه توانستند اين نظام را به سمت هدف مطلوب خود هدايت كنند.
________________________________________
1. منافقون (63)، 8.
به نظر شما، با استقرار حاکمیت جمهوری اسلامی در ایران، آیا علاوه بر مواردی که ذکر گردید، تغییر محسوسی نسبت به وضعیت شیعیان در جهان پدید آمده است؟ در این زمینه با دوستان خود به بحث بنشینید و با ذکر موارد متعدد، این مسأله را مورد بررسی قرار دهید.
ب ـ دستاوردهاي مخصوص مسلمانان
نهضت اسلامي مردم ايران، نهتنها عزّت شيعيان و اميد به ظهور منجي عالم بشريت را به همراه داشت؛ بلکه باعث سربلندي و عزّت ساير مسلمانان نيز گرديد. تا پيش از انقلاب اسلامي، مسلمانان در کشورهاي غربي و محافل مسيحي، از مسلمان بودن خود شرم ميکردند؛ به خصوص، اگر کسي از آنان ملتزم به احکام شرعي از قبيل نماز، روزه و ساير واجبات بود، به مرتجع بودن متهم ميگرديد. اما با پيروزي انقلاب اسلامي مسلمانان به مسلمان بودن خود افتخار ميکنند و از آن احساس غرور مينمايند.
ج ـ دستاوردهاي مخصوص طرفداران اديان مختلف
انقلاب اسلامي ايران، نه تنها عزّت اسلامي را براي مسلمانان جهان به ارمغان آورد؛ بلکه طرفداران اديان ديگر را نيز به تکاپو انداخت و آنان را نسبت به دينداري خويش مفتخر ساخت؛ بهطوري که حتى برخي از رؤساى جمهور اروپا، و به عنوان نمونه، رييس جمهور اسبق اتريش، با صراحت اعتراف کردند که بعد از حركت امام در ايران، آنان نيز به ديندار بودن خود، افتخار ميکنند. برخي از اسقفهاي بزرگ مسيحي نيز با صراحت اظهار داشتند که حركت امام در ايران به آنان جرأت داد تا آشکارا به ترويج مسيحيت و اصل دين و اعتقاد به خدا بپردازند.
4. ملاك پيشرفت در انقلاب اسلامي
از آنجا كه مهمترين دستاوردهاي انقلاب اسلامي، فرهنگي بوده است، براي بررسي پيشرفت انقلاب اسلامي بايد بيش از هر چيز عوامل فرهنگي و فكري را مورد توجه قرار داد. بنابراين براي بررسي و ارزيابي ميزان رشد انقلاب اسلامي، نميتوان به گسترش فعاليتهاي اقتصادي استناد كرد. صنعت بسياري از نقاط جهان پيشرفت كرده است؛ ليكن اين امر ارتباطي با مسلمان بودن يا نبودن آنها نداشته است، بلكه شرايط و انگيزههاي خاصي باعث اين رشد شده است. در كشور ما نيز اگر در صنعت، پيشرفتي مشاهده شود، نميتوان آن را صد در صد به پاي انقلاب گذاشت. عكس اين مطلب نيز صادق است و مشكلات اقتصادي را نبايد به گردن انقلاب انداخت، زيرا بسياري از كشورهاي غير مسلمان نيز به اين آفتها مبتلا شدهاند.
بنابراين، در صورتيكه آمار نشان از آن داشته باشد كه درصدِ افكار متمايل به اسلام افزايش يافته است، ميتوان ادعا كرد كه انقلاب پيشرفت كرده است، وگرنه نميتوان چنين ادعايي را داشت. البته تنها از بُعد كميت نبايد به قضاوت نشست، بلكه بايد به كيفيت نيز نظر كرد، زيرا در مورد ارزيابي افزايش يا كاهش پايبندي افراد نسبت به زمان اول انقلاب، به آساني نمي
فتهاند.
8. در بخش عمران و سازندگي نيز کشورمان پس از پيروزي انقلاب اسلامي جهش بزرگي را نشان ميدهد؛ به طوري که هم اينک 95 درصد روستاهاي کشور از نعمت برق برخوردارند. در اين حوزه، نکتهٔ قابل توجه آنکه کشورمان در مراحل احداث شبکهٔ انتقال و توزيع برق به خودکفايي رسيده است و علاوه بر تأمين نيازمنديهاي داخلي، دانش فني و محصولات توليدي شرکتهاي ايراني به بسياري از کشورهاي جهان و حتي کشورهاي اروپايي صادر ميشود. در زمينهٔ گازرساني نيز هم اينک 38 ميليون نفر از جمعيت کشور تحت پوشش شبکهٔ گازرساني قرار گرفتهاند و مردم بيش از 400 شهر و 750 روستا از نعمت گاز طبيعي برخوردار گرديدهاند. ظرفيت روزانه پالايشگاهي گاز طبيعي کشور نيز از 23 ميليون متر مکعب در سالهاي پيش از انقلاب، به 132 ميليون متر مکعب در سال 1374 رسيده است. در بخش سدسازي نيز قابل توجه است که تعداد سدهاي در حال بهرهبرداري در طول دوران پيش از پيروزي انقلاب فقط 13 سد بود که اين ميزان در پايان سال 1381 به 126 سد رسيد. در بخش آب و فاضلاب نيز از مجموع جمعيت شهري کشور در سال 1357، 6/74 درصد تحت پوشش آب آشاميدني سالم قرار داشتند که اين رقم در پايان سال 1381 به 7/97 درصد رسيد. در مورد شبکهٔ فاضلاب نيز در سال 1357، تنها 8.5 درصد از جمعيت شهري زير پوشش قرار داشتند، ليکن در پايان سال 1381، اين نسبت به 7/18 درصد افزايش يافت. همچنين نبايد از توسعهٔ چشمگير عمراني روستاهاي کشور پس از پيروزي انقلاب اسلامي غافل ماند.
9. در اينجا تنها به بخشي از دستاوردهاي انقلاب اسلامي اشاره شد و دستاوردهاي بزرگتر را ما در عرصههاي ديگري همچون صنعت و معدن، کشاورزي و دامپروري، بهداشت و درمان، ساختمان و مسکن، بازرگاني، امور دفاعي، تربيت بدني، فرهنگ و سياست (در عرصههاي داخلي و خارجي) پس از پيروزي انقلاب اسلامي شاهد بودهايم که حاکي از کارآمدي نظام جمهوري اسلامي دارد.(1)
البته ذکر اين دستاوردها به معناي نفي کاستيها نيست؛ بلکه تنها بهاين معناست که انقلاب اسلامي نه تنها توانست از بعد فرهنگي تأثيري عميق بر روح و انديشهٔ مردم بر جاي گذارد، بلکه در عرصههاي مختلف فرهنگي، سياسي و اجتماعي تحولاتي اساسي ايجاد کرده است.
6. خلاصه و نتيجهگيري
1. انقلاب اسلامي، در عرصههاي داخلي و بينالمللي دستاوردهاي فراواني را به همراه داشته است که شناخت آنها ميتواند حقايق پيش و پس از انقلاب را بهتر نمايان سازد.
1. برگرفته از: علي اکبر کلانتري، رويش؛ درآمدي بر کارآمدي نظام جمهوري اسلامي.
2. در عرصهٔ داخلي، انقلاب اسلامي موجب تحقق آرمانهاي اسلامي گرديد و اختناق را از سر اکثريت مردم کشور برطرف ساخت.
3. در عرصهٔ بينالملل و در ارتباط با شيعيان، انقلاب اسلامي موجب شد تا شيعيان از اتهامات نسبت داده شده به آنان در قبل از انقلاب رهايي يابند و احساس عزّت نمايند. همچنين با وقوع انقلاب اسلامي اميد شيعيان به ظهور حضرت حجت? افزايش يافت.
4. در عرصهٔ بينالملل و در ارتباط با مسلمانان، انقلاب اسلامي عزّت مسلمانان را به همراه داشت و عمل به واجبات شرعي، به سبب خارج شدن مسلمين از انزوا، تسهيل گرديد.
5. در عرصهٔ بينالملل و در ارتباط با اديان ديگر، انقلاب اسلامي باعث تحرک دينداران در جهان گرديد و متدينان به دين خود مباهات ميکردند.
6. مهمترين دستاورد انقلاب اسلامي، دستاوردهاي فرهنگي بوده است، از اينرو در ارزيابي پيشرفت انقلاب تنها بايد به عوامل فرهنگي و فکري توجه داشت و رشد انسانها در حوزههاي گوناگون را نيز بايد در سايهٔ رشد فرهنگي و پايبندي به باورها و ارزشهاي اسلامي، مورد تحليل و ارزشيابي قرار داد.