eitaa logo
محتوای روضه و منبر
2.2هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
2.3هزار ویدیو
1.6هزار فایل
ارسال محتوای تبلیغی برای روحانیون، مبلغین، طلاب دعوت به گروه محتوای تبلیغی مناسبتی از طریق لینک https://eitaa.com/joinchat/387842242Ceeb934db50 دعوت به کانال محتوای روضه https://eitaa.com/joinchat/1969356889C89c77887dd
مشاهده در ایتا
دانلود
روضه های سنتی دشتی ای .. فلک بر هم زدی سامانِ زینب چه می خواهی مگر از جانِ زینب ای .. فلک یارِ مرا در کربلا بُرد بلاها بود که آمد بر سرِ من .. خدایا ، لالۀ من یاسِ من کو ؟ کسی کز مهر دارد پاسِ من کو همه اطرافِ من نامحرمانن گلِ اُم البنین عباسِ من کو .. @mohtavayerozeh کانال محتوای منبر و روضه جامعه مبلغین جهادی لامرد و مهر در ایتا https://eitaa.com/mohtavayerozeh 👇👇👇 به صورت دشتی موقع شهادت طفلان عزیزان وای و زینب وای و زینب که این ایام و شد ایام زینب مسلمانان مرا زینب نخوانید مرا محنت کش دوران بخوانید مگوییدم برادر مرده است زینب که داغ شش برادر دید و زینب 👇👇👇 https://eitaa.com/mohtavayerozeh
💢 کاش یک روضه خوان بودم 🍃 شخصی محضر علامه طباطبایی رسیده بود، اما ایشان را نمی شناخت و سخنان ناپسندی گفته بود. وقتی فهمید شخصی، که روبه روی او نشسته علامه طباطبایی است، اظهار شرمندگی و عذرخواهی کرد و به ایشان گفت: من گمان نمی کردم که شما حضرت علامه طباطبایی باشید و تصور کردم که یک روضه خوان هستید. 🔹 علامه فرمود: «ای کاش بنده یک مرثیه خوان حضرت سیدالشهدا علیه السلام بودم، همه سال هایی که سرگرم درس و بحث بوده ام با یک مرثیه خوانی امام حسین علیه السلام برابری نمی کند.» 📎 📎 📎 https://eitaa.com/mohtavayerozeh
*منبر روز ششم با توجه به روز پنج شنبه* شرح حکمت ۱۳۰ نهج البلاغه در خصوص سخنان مولا امام علی(ع) با اموات کوفه پرداخت و بیان کرد مولا در این حکمت می فرماید:وَ قَدْ رَجَعَ مِنْ صِفِّینَ فَأَشْرَفَ عَلَى الْقُبُورِ بِظَاهِرِ الْکُوفَةِ یَا أَهْلَ الدِّیَارِ الْمُوحِشَةِ وَ الْمَحَالِّ الْمُقْفِرَةِ وَ الْقُبُورِ الْمُظْلِمَةِ یَا أَهْلَ التُّرْبَةِ یَاأَهْلَ الْغُرْبَةِ یَا أَهْلَ الْوَحْدَةِ یَا أَهْلَ الْوَحْشَةِ أَنْتُمْ لَنَا فَرَطٌ سَابِقٌ وَ نَحْنُ لَکُمْ تَبَعٌ لَاحِقٌ أَمَّا الدُّورُ فَقَدْ سُکِنَتْ وَ أَمَّا الْأَزْوَاجُ فَقَدْ نُکِحَتْ وَ أَمَّا الْأَمْوَالُ فَقَدْ قُسِمَتْ هَذَا خَبَرُ مَا عِنْدَنَا فَمَا خَبَرُ مَا عِنْدَکُمْ ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَى أَصْحَابِهِ فَقَالَ أَمَا لَوْ أُذِنَ لَهُمْ فِى الْکَلَامِ لَأَخْبَرُوکُمْ أَنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَى . وی در شرح معنی این حکمت بیان کرد: امام (ع) وقتى از جنگ صفین برگشت و به قبرستان پشت دروازه کوفه رسید رو به مردگان کرد و فرمود: اى ساکنان خانه‌هاى وحشت‌زا و محله‌هاى خالى و گورهاى تاریک، اى خفتگان در خاک ، اى غریبان ، اى تنها شدگان ، اى وحشت زدگان ،شما پیش از ما رفتید و ما در پى شما روانیم ، و به شما خواهیم رسید. سپس امام سه خبر را به مردگان داد و آن اینکه اما خانه‌هایتان دیگران در آن سکونت گزیدند و اما زنانتان با دیگران ازدواج کردند؛ و اما اموال شما که در میان دیگران تقسیم شد! این خبرى است که ما داریم، حال شما چه خبر دارید؟ سپس امام به اصحاب خود رو کرد و فرمود: بدانید که اگر اجازه سخن گفتن داشتند، شما را خبر مى دادند که بهترین توشه، تقوا و ترک گناه است و این تنها خبری است که مردگان می دادند. وهابیت به استناد آیه ۲۲ فاطر شبهه ای وارد نموده و می گویند مرده ها نمی شنوند چرا شما با آنها حرف می زنید؟ باید پاسخ داد که منظور این آیه این است که مرده ها می شنودند اما دیگر هدایت نمی شوند،کسی که داخل قبر رفته است دیگر نمی تواند تغییر کند و ما شواهد زیادی داریم که میت حیات برزخی دارد و صدای ما را می شنود و حتی می تواند در دنیا هم حاضر شود و ما نیز می توانیم با اموات ارتباط برقرار کنیم که گفتگوی سلمان با یک میت یکی از این نمونه های ارتباط با اموات می باشد. در کتاب صحیح بخاری جلد پنجمفصفحه ۹۵ که یکی از منابع معتبر اهل سنت می باشد آمده است که بعد از جنگ بدر پیامبر(ص) سراغ کشته های کفار که در چاهی ریخته بودند آمدند و به جنازه ها فرمودند آیا اکنون رسیدید به آنچه پیامبر می گفت؟آیا درک کردید عالم برزخ را که چقدر سخت است؟ بخاری می گوید خلیفه دوم اعتراض کد که این ها مرده اند و نمی شنوند که پیامبر(ص) فرمود فکر نکن تو از این ها شنواتری اگر تو می شنوی این ها هم می شنوند اما نمی توانند جواب بدهند. ائمه(ع) نگران قبر بودند و می گفتند مواظب برزخ خود باشید در قیامت شاید مشمول شفاعت شوید اما در برزخ شفاعت نیست. عواملی که باعث گرفتاری در قبر می شود اشاره و بیان کرد: در روایات اسلامی به عواملی که باعث گرفتاری و فشار قبر می شود اشاره شده که بد اخلاقی،سخن چینی،آبروریزی،سستی و کاهلی در نماز برخی از این عوامل می باشد روایتی از جلد چهارم بحار در خصوص فشار قبر امام علی(ع) فرمودند که مردی که به زنش توجه نکند و به خواسته‌های او نرسد گرفتار فشار قبر می شود نماز شب به عنوان یکی از عوامل راحتی قبر اشاره و بیان کرد:نماز شب یکی از عوامل راحتی در قبر است که در روایتی در جلد هشتاد بحار در خصوص نماز شب آمده است که اگر کسی نماز شب بخواند سه اثر در زندگیش دارد،اول اینکه عذاب قبر ندارد،دوم اینکه عمرش طولانی می شود و سوم اینکه رزقش زیاد می شود. یکی از عوامل راحتی در قبر محبت به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) می باشد که پیامبر (ص) در این زمینه فرمود:محبت به اهل بیت(ع) من هفت جا به درد می خورد:۱- در موقع جان دادن ۲- در قبر ۳- در وقت حشر و نشر ۴- در وقت حساب و کتاب ۵- در وقت حسابرسی ۶- وقت سنجش اعمال ۷- وقت صراط بنابراین حتی از راه دور هم زیارت اهل بیت(ع) را انجام دهید و در منازلتان نیز روضه بگیرید و یاد آنها باشید.
چه وداعی چقدر جانسوز است کربلا کرب والبکاء شده است مادری پشت پرده ی خیمه دست بر دامن دعا شده است گریه های حرم سؤالی شد راستی بانوی قبیله کجاست شیر مردان زینب کبری کمی آهسته پس عقیله کجاست سخت ازپیله خیمه دل کندی بال پروازتان تقلا کرد نام زهرا گره گشاتان شد قسم عشق کار خود را کرد گرگهای گرسنه ی این شهر در کمینند با خبر باشید این خلیفه پرستهای حریص لاله چینند با خبر باشید نوه ی مرتضی شدن جرم است خونتان را حلال می بینند تازه إسلام نابتان راهم زیر تیغ سؤال میگیرند شعله های نفاق این مردم از سقیفه زبانه میگیرد جان زهرا فکر خود باشید پهلو ها را نشانه می گیرند خون دل روزی علی کردند پشت پا می زنند این مردم کوفه را با مدینه فرقی نیست بی هوا میزنند این مردم کوچه وا میکنند باحیله کینه فتوای لاله کوبی داد تجربه گفت:اولین کوچه در مدینه جواب خوبی داد
*روضه وداع حضرت قاسم شب هفتم* متن روضه 1 🔸ای حرمت خانۀ معمور دل 🔸ای شجر عشق تو در طور دل 🔸نجل علی درّ یتیم حسن 🔸باب همه خلق زمین و زمن امشب بریم در خانه ابن الکریم... میوه دل امام حسن... 🔸همچو عمو ماه بنی هاشمی 🔸چشم و چراغ شهدا، قاسمی امشب صاحب عزا... خود امام حسنه... آقای کریم ماست... آی اونی که گفتی گرفتارم... حاجت دارم... مریض دارم... امشب شفای مریضت رو از امام حسن بگیر... امشب آقا رو به پاره تنش قسم بده... مگه ميشه... برا میوه دلش اشک بریزی... برا قاسمش اشک بریزی... آقا دست خالی برت گردونه... آماده ای بریم کربلا بسم الله... شاید 13 سال بیشتر نداره... اومد کنار ابی عبدالله... صدا زد: 🔸من هوای جبهه دارم ای عمو 🔸غصه های خیمه دارم ای عمو شب عاشورا اومد کنار عموجانش حسین... عرضه داشت آقا... یه سوال دارم... آیا منم فردا شهید میشم یا نه... آیا منم میتونم جانم رو فداتون کنم یا نه... 🔸این دلم احساس غمگینی کند 🔸غربتت درسینه سنگینی کند عزیز دل برادرم...قاسمم... مرگ رو چطور میبینی... صدا زد: احلی من العسل... آقا مرگ برای من از عسل شیرین تره... فرمود عزیز دلم... فردا تو رو به بلای عظیم میکشند... الله اکبر... امان از بلای عظیم... روز عاشورا اومد کنار ابی عبدالله... صدا زد عموجانم حسینم... الان ديگه وقتشه اجازه میدان بدید آقا... دیگه طاقت ندارم... ابی عبدالله چکار کنه... صدا زد قاسمم... عزیز برادرم... چطوری اجازه بدم... آخه تو یادگار حسنمی... تو امانت برادرمی... اصرار کرد... هر طوری بود... اجازه گرفت... رفت به سمت میدان... راوی میگه: وَخَرَجَ غُلَامٌ كَأَنَّ وَجْهَهُ شِقَّةُ قَمَر یه نوجوانی وارد میدان شد دیدم صورتش مثل ماه پاره میدرخشه... تا وارد میدان شد... (صلی الله عَلَیْکُمْ یا اَهْلَ بَیْتِ النُّبُوَّةِ)
*احلی من العسل* منبر شب هفتم در نفس المهموم شیخ عباس قمی آمده که در شب عاشورا، آنگاه که امام حسین (ع) خطبه خواند و به یاران خود فرمود: «فردا من و شما همه کشته خواهیم شد»، حضرت قاسم پنداشت این افتخار از آنِ مردان و بزرگ‌سالان است و شامل نوجوانان نمی‌شود. از این‌رو پرسید: «آیا من هم فردا کشته خواهم شد؟» امام (ع) با مهربانی پرسید: «فرزندم، مرگ در نزد تو چگونه است؟» حضرت قاسم عرض کرد: «احلی من العسل» (شیرین‌تر از عسل). حضرت سیدالشهدا (ع) فرمود: آری به خدا سوگند، عمو به فدایت، تو از آنان هستی که پس از گرفتار شدن به بلایی سخت کشته خواهی شد. مقام معظم رهبری در مورد حضرت قاسم می‌فرمایند: «در میان شهدای کربلا برخی بودند که شهادتشان بیشتر از شهدای دیگر دل امام حسین (ع) را به درد آورد و حضرت قاتلین آن شهید را لعن کردند. حضرت قاسم بن الحسن (ع) چنین ویژگی منحصر به فردی را در نظر امام حسین (ع) داشتند. هر چند این نوجوان شهید برادران دیگری داشت که به فیض شهادت نائل آمدند، اما قاسم و عبدالله که بر سینه امام به شهادت رسید از عظمت بالایی برخوردار هستند.» *حضرت قاسم (ع) زندگی دنیا را مقدمه‌ای برای زندگی آخرت می‌دانست* حضرت قاسم بن الحسن (ع) زندگی دنیا را مقدمه‌ای برای زندگی آخرت می‌دانستند و بر اساس این جهان‌بینی، مرگ و شهادت در راه خدا را شیرین‌تر از عسل می‌دانند. در نگاه ایشان زندگی در دنیا دارای هدفی است و باید بالاتر از مقدمه باشد، شیرینی یک حرکت به این است که متحرک در آن حرکت به هدف نهایی و غایت خودش برسد؛ شهادت در راه خدا هدف نهایی است که در قرآن هم آمده «یا أَیهَا الْإِنْسَانُ إِنَّک کادِحٌ إِلَیٰ رَبِّک کدْحًا فَمُلَاقِیهِ» یعنی ای انسان البته با هر رنج و مشقت (در راه طاعت و عبادت حق بکوش که) عاقبت حضور پروردگار خود می‌روی. در حادثه کربلا و عاشورا حضرت قاسم شهادت یعنی هدف نهایی تکامل انسان را می‌دید؛ هرکسی در یک مسیر حرکت می‌کند بهترین شیرینی برای او رسیدن به مقصد است و ایشان چون مقصد را در شهادت می‌دیدند فرمودند برای من شیرین‌تر از عسل است. *شهادت امر معنوی است لذا شیرینی آن هم بالاتر از شیرینی‌های ظاهری دنیا است* انسان را دارای دو قوس صعود و نزول است. در قوس صعود بالاترین کمال این است که انسان به مرتبه انسان کامل برسد و بیشترین تقرب را به پروردگار داشته باشد و این مهم در شهادت تحقق می‌یابد. در این جمله کوتاه «احلی من العسل» حضرت قاسم دریایی از معرفت و عرفان و پر از جهان‌بینی حقیقی در بحث توحید است؛ اگر کسی با مبانی عرفان و فلسفه آشنا باشد می‌فهمد فلسفه این جمله چیست که ایشان این‌گونه تفسیری از مرگ دارند. شیرینی عسل یک شیرینی محسوس است اما شیرینی شهادت در راه خدا محسوس نیست با حس ظاهر درک نمی‌شود بلکه باید آن را با حس باطن درک کرد؛ ما در بین شیرینی‌های ظاهری عسل را سمبل حلاوت و شیرینی و ماده شفابخش می‌دانیم و حضرت به این نکته توجه داشتند که شهادت در راه خدا را به عسل تشبیه کردند که هم شفاست هم شیرینی دارد؛ *یک امر معقول به امر محسوسِ قابل‌لمس تشبیه است.* شیرینی‌های باطنی و معنوی پایدارتر از شیرینی‌های ظاهری هستند. *جوانان اهل مطالعه و کتاب باشند* جوانان سعی کنند اهل مطالعه و کتاب باشند. زندگی شهدا، یاران امام حسین (ع) را در کربلا و عاشورا بخوانند؛ آشنایی با شخصیت حضرت قاسم نیاز به مطالعه در جهان بینی الهی و جهان‌بینی فلسفی اسلام و مبانی عرفان دارد؛ فردی که با این مبانی آشنا شود و در کلمات قاسم بن الحسن دقت کند عمق مطالب ایشان را درک می‌کند. سیره زندگی و ولایت‌پذیری جوانانی همچون حضرت قاسم ابن الحسن و حضرت علی‌اکبر (ع) برای جوانان و نوجوانان امروز ما الگویی بسیار کامل است که می‌تواند نسل جوان را در طی مسیر صحیح زندگی و مقابله با دشمنان یاری رساند. ‍🕯°•°🍃🥀🍃°•°🕯 @mohtavayerozeh کانال محتوای منبر و روضه جامعه مبلغین جهادی لامرد و مهر در ایتا https://eitaa.com/mohtavayerozeh
*مراسم شیرخوارگان حسینی* *موضوعات* چگونه فرزند حسینی داشته باشیم👇 ده فرمان قرآنی تربیت فرزند👇 نه نکته مهم تربیتی👇 حقوق فرزندان بر والدین 👇 هفده نکته 👇 برنامه طاغوت شهوت رانی سقط جنین👇 تزریق محبت خدا در فرزندان 👇 *مراسم شیرخوارگان حسینی* 🔰چگونه فرزندمان را حسینی تربیت کنیم ؟ واقعه کربلا نه یک حادثه بلکه یک بزرگ تربیتی است، واقعه‌ای که بسیاری از آموزه‌های دینی را در بر دارد لذا برای تربیت عاشورایی فرزندان خود باید کارهایی را انجام دهند. 🔰فرزند حسینی 📌دانش بشری تاکنون توانسته است زیادی برای اثر گذاشتن و اثر پذیرفتن در راستای رشد انسانی معرفی کند. 📌نظریه‌های یادگیری اجتماعی یکی از نظریه‌هایی است که به نقش و و در یادگیری تاکید می‌کند. 📌طبق این نظریه کودک یا نوجوان بر اساس ویژگی‌های و با فعالیت خود الگوی معینی را از میان الگوهای مختلف والدین و بزرگسالان انتخاب می‌کند. 📌 بر این اساس زمینه‌های و از همان دوران کودکی تا بزرگسالی می‌توانند در رشد شخصیت انسان باشند، 📌 قرار گرفتن هر شخصی در سالم، همراه با وراثتی سالم، شخصیتی سالم را جامعه می‌دهد و این فرد به نوبه خود می‌تواند نقشی تأثیرگذار بر روی افراد دیگر داشته باشد. 👈لذا توجه به تربیت فرزندان در داخل خانواده و هم‌زمان حضور آنان در محیط‌های اجتماعی مناسب، می‌تواند تأثیر تربیت فرزندان را چند برابر کند. 📌یکی از مسایل مورد توجه در بحث تربیت فرزندان که متناسب با اسلامی ما است، _ینی فرزندان می‌باشد؛ 👈در این میان واقعه کربلا نه یک حادثه بلکه یک دانشگاه بزرگ تربیتی است، واقعه‌ای که بسیاری از آموزه‌های دینی را در بر دارد، و ما می‌توانیم با قرار دادن جریان عاشورا، گام‌های در امر تربیت دینی کودکان و فرزندانمان برداریم. 📌 نگاه حضرت امام حسین(علیه السلام) به خود و فرزندان خواهر و برادر و حتی اصحاب و بالاتر از این در برخورد اولیه با دشمنانش آنهم در جنگ یک نگاه تربیتی بود. 📌و این خود بزرگترین برای والدین می‌باشد. زمانی كه انگیزه و فكر كودك عاشورایی شده و از آرمان‌های حسینی الهام گرفت، در موقعیت‌های مختلف زندگی با ذهن فرد عجین شده و ظاهر می‌شود. 📌حتماً شما هم قبول دارید که اهل بیت(ع) در هر مسئله ای پیشتاز و الگو هستند و ما باید از سبک زندگی آنان در زندگیمان استفاده کنیم. *✋قرآن و تربیت فرزند* 🔰10فرمان قرآنی در تربیت کودک 📌تکلیف کسانی که نفوس انسانی به‌عنوان و 3امانات خدا و خلق، بدان‌ها سپرده می‌شود، 👈ابزار دانش دنیا سه چیز است: 1. حس 2. عقل 3. شهود. 🔸هر این سه هم محدود است و هم خطاپذیر، لذا اطمینان آور نبوده و نیست. اما دانش چون از مبدأ سرچشمه می‌گیرد از هر گونه خبط و خطایی پیراسته است. 🔸قرآن، گذشته از جنبه ، یک منبع مهم دانشی در باب اصول و روش‌های تربیتی است برای سنین مختلف، از کودک گرفته تا سالخورده و برای تمامی مراحل زندگی، از پیش از تولد تا هنگامه مرگ. 📌یک. معنای واژگانی «تربیت» 📌دو. تفاوت «تربیت» با «تزکیه» «اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِینَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَینَکمْ وَتَکاثُرٌ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ»، به تعبیر علامه طباطبایی، و به نقل از شیخ بهایی، به پنج دوره حیات انسانی اشاره دارد: 1. دوره خردسالی (لعب و لهو =بازی وسرگرمی) 2. دوره بلوغ و نوجوانی (زینه= آرایش) 3. دوره جوانی (تفاخر=فخرفروشی) 4. دوره میان‌سالی (تکاثر فی الاموال=افزون‌خواهی مال) 5. دوره سالخوردگی (تکاثر فی الاولاد= افزون‌خواهی فرزند). 📌از دیدگاه برخی از صاحب‌نظران، «تزکیه و تربیت, مغایر یکدیگرند, 👈چرا که تربیت, مخصوص دوران است و به دوران خاصی اختصاص ندارد. 👈 از سوی دیگر, با سیئه جمع می‌شود, حال آنکه تزکیه به هیچ وجه باسیئه سازگار نیست.» 🔰 آموزه‌های تربیتی فرزند پروری 1. برخورد کریمانه با کودک و نوجوان 🔸در هندسه معرفتی قرآن، اصل وجودی انسان، که ناشی از مقام خلیفه‌اللهی اوست، زیرساختی‌ترین اصل تربیتی است. 🔸 لقد کرمنا بنی‌آدم...(اسرا/70). بنابراین تمامی هنجارها و رفتارهای تربیت‌ساز کودک و نوجوان، می‌بایست مبتنی بر این نگاه صورت پذیرد. 🔸قرآن، آنجا که از سخن به میان می‌آورد، سفارش می‌کند که آن‌ها را به نام و نسبشان، بخوانید تا کرامتشان حفظ شود. 🌺ادْعُوهُمْ لِآبَائِهِمْ هُوَ أَقْسَطُ عِنْدَ اللَّهِ فَإِنْ لَمْ تَعْلَمُوا آبَاءَهُمْ فَإِخْوَانُکمْ فِی الدِّینِ وَمَوَالِیکمْ... (آن‌ها را به نام پدرانشان بخوانید که این کار نزد خدا عادلانه‌تر است؛ و اگر پدرانشان را نمی‌شناسید، آن‌ها برادران دینی و مو
الی شما هستند.) احزاب/7 *بهره گیری از تماثیل موثر هست* 2. آموزش حیا و تربیت کودک 🔸اگرچه غریزه جنسی در کودک، است اما حریم باز و اتاق خواب بدون قانون والدین، زمینه بیداری زودهنگام این قوه حیوانی را در کودک نابالغ و نوجوان در آستانه بلوغ فراهم می‌سازد. 🔸خداوند در آیه 58 سوره نور، به‌منظور پیشگیری از زودرس و بروز انحرافات جنسی بر آموزش حریم‌نگهداری و تقویت حس حیامندی در کودک تأکید دارد. 🔸ای کسانی که ایمان آورده‌اید، باید کسانی که برده ملکی شمایند و کسانی از شما که به حد بلوغ نرسیده‌اند (هنگام ورود به مسکن شخصی شما) سه بار (در سه وقت) اجازه بگیرند (وسرزده وارد نشوند)، قبل از نماز و هنگام ظهر که لباس‌های خود را وامی‌نهید و پس از نماز عشا که (این اوقات) سه وقت خلوت شماست، گذشته از این (سه وقت) بر شما و بر آن‌ها گناهی نیست (که بدون اجازه وارد شوند، زیرا) آن‌ها پیوسته (بر حسب ضرورت معاشرت) به دور شما می‌چرخند (یا شما با یکدیگر کار و رفت و آمد دارید و طلبیدن اذن مشکل است). این گونه خداوند آیات (احکام) را برای شما بیان می‌کند و خداوند دانا و مصلحت‌دان است. 3. آشناسازی کودک و نوجوان با دین‌داری 🔸قرآن در یک خطاب کلی به اهل می‌فرماید: یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَکمْ وَأَهْلِیکمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ (تحریم/6) [ای کسانی که ایمان آورده‌اید، خود و خانواده خود را از آتشی که هیزم آن مردم و سنگ‌ها هستند نگه دارید]. 🔸تقوی از مصدر وقایه به معنای خویشتن‌داری و خودنگهداری است. عرب به سپر می‌گوید: وقایه. ترجمانی چون ، برحذرداشتن، خداترسی و...همه از لوازم و فروعات مفهوم تقوا هستند نه اصل مفهوم. 🔸بر مبنای این آیه، پدر ومادر مومن نمی‌تواند و نباید نسبت به معارف دین به فرزندان، کوتاهی بورزند. 🔸پیامبران و اولیای الهی در منش‌ها و گویش‌های خود با فرزندان، همواره ایشان را به عقاید دینی همچون مبدأ و معاد توجه داده‌اند. در این باب، تنها به دو آیه اشاره می‌کنیم: 🔸آیه اول) ♦️ وَإِذْ قَالَ لُقْمَانُ لِابْنِهِ وَهُوَ یعِظُهُ یا بُنَی لَا تُشْرِک بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْک لَظُلْمٌ عَظِیمٌ (لقمان/13) [(به خاطر بیاور) هنگامی را که لقمان به فرزندش -در حالی که او را موعظه می‌کرد- گفت: «پسرم! چیزی را همتای خدا قرار مده که شرک، ظلم بزرگی است.»] 🔸آیه دوم) ♦️وَصَّی بِهَا إِبْرَاهِیمُ بَنِیهِ وَیعْقُوبُ یا بَنِی إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَی لَکمُ الدِّینَ فَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ (بقرة/132) [و ابراهیم و یعقوب (در واپسین لحظات عمر،) فرزندان خود را به این آیین، وصیت کردند؛ (و هر کدام به فرزندان خویش گفتند:) «فرزندان من! خداوند این آیین پاک را برای شما برگزیده است؛ و شما، جز به آیین اسلام [= تسلیم در برابر فرمان خدا] از دنیا نروید!»] 4. آموزش احکام و شریعت به فرزندان ♦️والدین در کنار تعلیم اصول دین، می‌بایست دستورات و احکام شرایع آسمانی را نیز به فرزندان خود آموزش دهند. صرف آموزش هم به تنهایی کافی نیست بلکه طبق آیه زیر، پافشاری، تأکید، مراقبت و صبر و حوصله بر اجرای تکالیف الهی اعضای خانواده نیز لازم است: وَأْمُرْ أَهْلَک بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَیهَا (طه/132) [خانواده خود را به نماز فرمان ده؛ و بر انجام آن شکیبا باش!] 5. و احترام به رأی و نظر فرزندان ♦️یکی از پیام‌های غیرمستقیم ماجرای ذبح حضرت اسماعیل (ع)، مشورت‌خواهی و تکریم فرزند است: ♦️هنگامی که با او به مقام سعی و کوشش رسید، گفت: «پسرم! من در دیدم که تو را ذبح می‌کنم، نظر تو چیست؟» گفت: «پدرم! هرچه دستور داری اجراکن، به خواست خدا مرا از صابران خواهی یافت!»(صافات 102/-103) 6. تقویت حس ، شهامت و درایت در فرزندان ♦️ماجرای به آب افکندن حضرت موسی (ع)، توسط مادرش ، از نقطه‌نظر تربیتی، دربردارنده پیام‌های متعدی است از جمله: 👈تقویت حس مسئولیت‌پذیری فرزند، 👈ایجاد روحیه اعتماد به نفس در فرزند، 👈مهرورزی نسبت به برادر، 👈 شجاعت، 👈 هوشمندی و درایت در انجام مسئولیت. ♦️مادر به دخترش، «عائده» مأموریت می‌دهد که وقتی من صندوقچه برادرت را به آب افکندم، آن را تعقیب کن و از دور مراقبش باش!: 🌹 وقَالَتْ لِأُخْتِهِ قُصِّیهِ فَبَصُرَتْ بِهِ عَنْ جُنُبٍ وَهُمْ لَا یشْعُرُونَ (القصص/11) و (مادر موسی) به خواهر او گفت: «وضع حال او را پیگیری کن!» او نیز از دور ماجرا را مشاهده کرد در حالی که آنان (فرعونیان) بی‌خبر بودند. دختر، از پی صندوقچه رفت و دید فرعون و همسرش، را از آب برگرفتند. ♦️این تفحص و تلاش تا آنجا ادامه یافت که خواهر دریافت در جستجوی دایه‌ای برای کودک شیرخوار هستند. این دختر و شجاع، با هوش‌مندی ستودنی، جلو می‌رود و آن‌ها را