جهاد تبیین امام سجاد-استاد رفیعی.pdf
1.1M
🔖منبر مکتوب 🔖
#استاد_رفیعی
💠جهاد تبیین امام سجاد علیه السلام 💠
📩مقدمه
📩تفاوت مردم شام و کوفه
📩مباحثۀ امام سجاد و پیرمرد شامی
📩تلاش برای بیداری مردم
📩پاسخ امام و حضرت زینب در مجلس یزید
📩سخنان امام سجاد (علیهالسلام) در شام
📩معرفی شخصیتهای مهم
📩بیان ویژگیهای اهلبیت
📩حلم
📩جود و سخاوت
📩فصاحت
📩شجاعت
📩حبّ اهلبیت در دل مؤمنان
📩روضه
13. روضه مکتوب امام سجاد علیه السلام.pdf
220.2K
✍️روضه مکتوب امام سجاد (علیه السلام)
در پاورقی این متن احادیث و نکات مختلفی آمده است از جمله:
🔸حدیث بکائون
🔸احادیث و نکاتی درباره سه نشانه بر پیکر مطهر امام
🔸فرازهای منتخب از خطبه حضرت در کوفه و شام
چند روضه کوتاه برای امام سجاد (علیه السلام)
🍂🍃🍂🍃🍂
https://eitaa.com/mohtavayetablighJameaAlZahra
🍃🍂🍃🍂
هدایت شده از مبلغان شمیم
🔰فراخوان اعزام مبلغ ایام اربعین حسینی (علیه السلام)
💠توسط معاونت تبلیغ و امور فرهنگی جامعة الزهرا (سلام الله علیها)
ویژه مبلغان استان قم
🏴خادمان درگاه اباعبدالله الحسین سلام الله علیه بار دیگر در تلاشند تا توفیق حضور طلاب جامعه الزهرا سلام الله علیها را در همایش جهانی اربعین حسینی سلام الله علیه، فراهم نمایند.
از مبلغان محترم دعوت میشود در صورت دارابودن شرایط به عنوان مبلغ اربعین جهت انجام فعالیتهای تبليغی،فرهنگی با کاروان جامعة سلاماللهعلیها همراهی نمایند.
🔰شرایط ثبت نام:
• داشتن پرونده تبلیغی فعّال
• حداکثر سن 45 سال
•داشتن سابقه حضور در پیاده روی اربعین
•برخورداری از سلامت جسمانی و توان پیادهروی در این سفر
• عدم برخورداری از بيماريهاي قلبي، ديابت شديد با تزريق انسولين، بيماريهاي مزمن و شديد تنفسي مانند آسم و برونشيت، وسواس، روماتيسم شديد
• عدم بارداری
• ارائه گواهی سلامت از پزشک هنگام ارائه مدارک
• ارائه رضایتنامه سرپرست به صورت حضوری در جامعه الزهرا سلام الله علیها یا محضری
• دارا بودن گذرنامه با اعتبار حداقل تا اسفند 1402
• پرداخت 50،000،000 ریال هزینه سفر
جهت ثبت نام به لینک زیر مراجعه نمایید:
🌐http://forms.jz.ac.ir/f_59/
#الّلهُمَّعَجِّلْلِوَلِیکَالْفَرَج
┄┅═══••✾••═══┅┄
🆔 @admin_mobaleghan
@shamimJZ ¦ اداره کل تبلیغ
جامعة الزَّهࢪا سلام الله علیها
#حسینیه
ا❁﷽❁ا
▪️«وَ لَوْ أَنَّ ما فِي الْأَرْضِ مِنْ شَجَرَةٍ أَقْلامٌ وَ الْبَحْرُ يَمُدُّهُ مِنْ بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ ما نَفِدَتْ كَلِماتُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ عَزيزٌ حَكيم»
(سوره مبارکه لقمان آیه ۲۷)
➖«نَحْنُ الْكَلِمَاتُ الَّتِي لَا تُدْرَكُ فَضَائِلُنَا وَ لَا تُسْتَقْصَى»: ما (اهل بیت علیهم السلام) آن کلمات الله هستیم؛ که فضائل مان درک نگردد و به ژرفای آن نتوان رسید.
📓البرهان في تفسير القرآن ج ۴، ص ۸۳۱؛ تفسير نور الثقلين ج ۴، ص ۲۱۶
ا┅═✧❁▪️❁✧═┅ا
🏴«السَّلامُ عَلَيكِ یَا سُلالَةَ مَن لا تُحْصیٰ فَضائِلُهُ وَ لَا تُستَقصیٰ مَناقِبُه»
سلام بر زینب الکبری (سلام الله علیها)، سلاله آنکه فضائلش به شمارش در نیاید و به ژرفای مناقبش نتوان رسید.
📓فرازی از زیارت حضرت زینب علیهاالسلام
🔳🏴🔳🏴
🔳🏴
🔳
#حسینیه
#منازل_السبایا_فی_القرآن
ا❁﷽❁ا
✨«فَأَجاءَهَا الْمَخاضُ إِلى جِذْعِ النَّخْلَةِ قالَتْ يا لَيْتَني مِتُّ قَبْلَ هذا وَ كُنْتُ نَسْياً مَنْسِيًّا »
{..گفت: اى كاش پيش از اين مرده بودم، و كاملاً فراموش شده بودم}
(سوره مبارکه مریم آيه ۲۳)
ا┅═✧❁⚫️❁✧═┅ا
⚫️عبارت شریفه «يا لَيْتَني مِتُّ قَبْلَ هذا» در وجه تنزیل، اشاره دارد به گفتار حضرت مریم (سلام الله علیها) در هنگام مواجه شدن با ابتلاءشان که همان ولادت معجزه آسای حضرت عیسی بن مریم (علیهمالسلام) «مِن غیر أب» (بدون داشتن پدر) بود؛ هنگامی که به امر خداوند عزوجل، از شهر و دیار خویش بیرون رفته و وارد سرزمینی دیگر شد، از صعوبت امتحانی که بدان مبتلا گردید، آرزوی مرگ نمود: «فَحَمَلَتْهُ فَانْتَبَذَتْ بِهِ مَكاناً قَصِيًّا» (سوره مبارکه مریم آيه ۲۲).
✔️مطابق احادیث وارده از حضرات مفسّران کلام الله، ائمه الاطهار (علیهم السلام) آن موضع و سرزمین، سرزمین کربلاء بوده است:
▫️في قَوْلِهِ « فَحَمَلَتْهُ فَانْتَبَذَتْ بِهِ مَكاناً قَصِيًّا» قَالَ خَرَجَتْ مِنْ دِمَشْقَ حَتَّى أَتَتْ كَرْبَلَاءَ فَوَضَعَتْهُ فِي مَوْضِعِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ علیه السلام (۱)
«سرانجام [مريم] به او (عيسى) باردار شد؛ و او را به نقطهی دور دستى برد» یعنی از دمشق خارج شد تا اینکه به کربلا رسید و عیسی را در جایگاه قبر امام حسین (علیه السلام) به دنیا آورد
▫️النَّهَرُ الَّذِي وَلَدَتْ عَلَيْهِ مَرْيَمُ عِيسَى علیه السلام هَلْ تَعْرِفُهُ قَالَ لَا ؟ قَالَ هُوَ الْفُرَات (۲)
نهری که حضرت عیسی (علیه السلام) در کنار آن متولد شد، نهر فرات بود.
☑️سرزمین کربلاء، موضعی است که تمامی انبیاء الهی بدان وارد شده و بر مصیبتِ واقع شده در آن، که اعظم مصائب در آسمانها و زمین است، گریسته اند و به واسطه توسل و ندبه و بکاء بر حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام)، صعوبت امتحان و ابتلاءشان، برطرف شده، دعایشان مستجاب گردیده و طی درجات عبودیت و کمال برایشان میسّر گردید (۳). مصائب وارده بر انبیاء الهی، مَثَل و نمونه ای است از مصائب وارده بر حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) در کربلاء؛ همانطور که در کلام حضرات مبیّنان وحی (علیهم السلام) در تفسیر آيات حضرت قرآن، ذیل داستان انبیاء ای چون حضرت ابراهیم (علیه السلام) در ذبح عزیزترین فرزندش اسماعیل (علیه السلام) (۴) و یا حضرت موسی (علیه السلام) در مصیبت کشته شدن مردان بنی اسرائیل و به اسارت رفتن زنانشان (۵)، و یا مصیبت حضرت یحیی (علیه السلام) (۶) و یا حضرت اسماعیل صادق الوعد در شکنجه هایی که قومش بر او کردند (۷)، به این حقیقت اشاره شده است.
◀️حضرت مریم (سلام الله علیها) نیز به امر خداوند عزوجل، در هنگام ابتلاء، به سرزمین کرب و بلاء وارد می شوند و در اینجاست که می فرمایند: «يا لَيْتَني مِتُّ قَبْلَ هذا وَ كُنْتُ نَسْياً مَنْسِيًّا ».
⏪همانطور که در تفسیر شریفه ۱۲ سوره مبارکه تحریم وارد شده، مریم قدیسه (سلام الله علیها) مَثَل و نمونه و آیه ای از حضرت مریم الکبری (۸)، صدیقه الکبری، فاطمة الزهراء (سلام الله علیها) می باشند «"وَ مَرْیَمَ ابْنَتَ عِمْرانَ الَّتِی أَحْصَنَتْ فَرْجَها"» هَذَا مَثَلٌ ضَرَبَهُ اللَّهُ لِفَاطِمَهًْ (سلام الله علیها)» (۹) و لذا هر آنچه که در اوصاف و احوال و از جمله مصائب و ابتلائات ایشان در آیات حضرت قرآن ذکر شده ، به جهت دلالت مؤمنین به مصائبی است که در اتم و اکمل وجه بر ذوات مقدسه محمد و آل محمد (علیهم السلام) وارد آمده است.
✔️از آن جمله است تهمت هایی که به مریم قدیسه و طاهره (سلام الله علیها) زدند در ولادت حضرت عیسی بن مریم (علیهماالسلام) که اشاره ای است به تهمتی اعظم که آن قدف حضرت صدیقه کبری فاطمة الزهراء (سلام الله علیها) بر منبرهای دشمنان بوده است (نپذیرفتن قول ایشان در قضیه اعطای فدک): «..و أَمَّا قَذْفُ الْمُحْصَنَاتِ فَقَدْ قَذَفُوا فَاطِمَةَ عَلَى مَنَابِرِهِمْ» (۱۰).
🔳
🔳🏴
🔳🏴🔳🏴
🔳🏴🔳🏴
🔳🏴
🔳
#حسینیه
#منازل_السبایا_فی_القرآن
☑️به همین ترتیب روح و حقیقت «يا لَيْتَني مِتُّ قَبْلَ هذا» را باید در اعظم مصائب در عالَم، یعنی در مصیبت کربلاء و مصائب منازل السبایا و در لسان مبارکه دخترِ مریم الکبری، بنت فاطمة الزهراء، صدیقه صغری زینب الحوراء (سلام الله علیها) جستجو نمود. بدین معنا که تمامی مصائب وارده بر حضرت مریم (سلام الله علیها) آيه و نشانه ای است از یکی از مصائب وارده بر حضرت أم المصائب زینب الکبری (سلام الله علیها)؛ رزایای عظیمی همچون حضور در مجلس ناپاکان، تحمل نگاه های نامحرمان، مواجه شدن با درخواست به کنیزی بردن دختران رسول خدا (صلی الله علیه و اله) و .. ؛ و مصائب دیگری که جانِ مبارک حضرت زینب الصبور (سلام الله علیها) را مشرف به موت می گرداند؛ از آن جمله است:
✔️در شب عاشورا، هنگامیکه ندای جدایی و مفارقت از برادرشان، حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) را شنیدند « يَا دَهْرُ أُفٍّ لَكَ مِنْ خَلِيلِ ..» دامن كشان و متحير به جانب برادر روان گرديده و عرضه داشتند:
▪️ «وَا ثُكْلَاهْ لَيْتَ الْمَوْتَ أَعْدَمَنِي الْحَيَاةَ الْيَوْمَ مَاتَتْ أُمِّي فَاطِمَةُ وَ أَبِي عَلِيٌّ وَ أَخِي الْحَسَنُ يَا خَلِيفَةَ الْمَاضِي وَ ثِمَالَ الْبَاقِين» (۱۱)
▫️«اى كاش مرگ گريبان مرا گرفته و به زندگى من پايان مي داد!! امروز مادرم فاطمه و پدرم على و برادرم حسن (علیهم السلام) وفات يافتند، اى يادگار گذشتگان و سرپرست بازماندگان!»
✔️همچنین در مصیبت شهادت حضرت مؤذن کربلا، أشبه الناس خَلقا و خُلقا و منطقا برسول الله (صلی الله علیه و اله)، سیدة العقائل المعظمة زینب (سلام الله علیها) از خیمه بیرون دویده و ندا دادند:
▪️«یا لیتنی کنت قبل هذا الیوم عمیاً و کنت وسّدت تحت اطباق الثری» (۱۲).
وا ولداه! وا مهجه قلباه! ایکاش پیش از این روز کور میشدم و زیر لایههای خاک سر مینهادم.
✔️در هنگام مشاهده رأس شریف برادر بر بالای نیزه در کوفه نیز، حضرت روح الحسین زینب الکبری (سلام الله علیها) آرزو نمودند که ای کاش پیش از این مصیبت عظیم، روح از بدنشان مفارقت نموده بود و چنین روزی را نمی دیدند:
▪️«وامحمّداه! واعليّاه! ليت السماء أطبقت علي الارض و الارض ساخت باهلها في الطول و العرض، ليتنا كنّا قبل هذا اليوم عمياوات او كنّا في عداد الاموات» (۱۳):
▫️كاش آسمان به زمين مي آمد و زمين اهل خود را در كام مي كشيد و كاش ما پيش از اين كور شده بوديم و يا مرده بوديم و اين روز را نمي ديديم!
🔳
🔳🏴
🔳🏴🔳🏴