از جامعه حسینی تا جهان مهدوی.pdf
3.24M
💠متن منبر #محرم
#ماه_محرم
♦️ازجامعه حسینی تا جهان مهدوی
عناوین جلسات:
جلسه اول: جامعهای با هدف بزرگ، جامعهای با هدف کوچک
جلسه دوم: جامعۀ رابطه محور، جامعه ضابطه محور
جلسه سوم: جامعۀ اجتماعی، جامعۀ تنها
جلسه چهارم: جامعۀ مستقل، جامعۀ منفعل
جلسه پنجم: جامعۀ مقاوم، جامعۀ شکننده
جلسه ششم: جامعۀ هوشمند، جامعۀ سادهاندیش
جلسه هفتم: جامعۀ کلاننگر، آیندهنگر و جامعنگر
جلسه هشتم: جامعۀ خودباور، جامعۀ خودتحقیر
جلسه نهم: جامعۀ شجاع ، جامعۀ ترسو
جلسه دهم: جامعۀ قوی، جامعۀ ضعیف
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کاری از گروه تولید محتوای گام دومیها
سامانه شمع
تشریح مصائب وارد شده بر اسرای کربلا از کوفه تا شام.pdf
590.7K
✍تشریح مصائب وارد شده بر اسرای کربلا از کوفه تا شام
🔸در این نوشته تلاش شده تمام آنچه از مقاتل درباره وضعیت اسیران و قافله سیدالشهدا در اختیار بود کلمه به کلمه بررسی و تنظیم شود و نکات آن توضیح داده شود.
🔸اگر چند بار مقتل کوفه و شام را خوانده اید باز هم پیشنهاد می کنم این متن را با دقت ببینید.
#مقتل
جهاد تبیین امام سجاد-استاد رفیعی.pdf
1.1M
🔖منبر مکتوب 🔖
#استاد_رفیعی
💠جهاد تبیین امام سجاد علیه السلام 💠
📩مقدمه
📩تفاوت مردم شام و کوفه
📩مباحثۀ امام سجاد و پیرمرد شامی
📩تلاش برای بیداری مردم
📩پاسخ امام و حضرت زینب در مجلس یزید
📩سخنان امام سجاد (علیهالسلام) در شام
📩معرفی شخصیتهای مهم
📩بیان ویژگیهای اهلبیت
📩حلم
📩جود و سخاوت
📩فصاحت
📩شجاعت
📩حبّ اهلبیت در دل مؤمنان
📩روضه
13. روضه مکتوب امام سجاد علیه السلام.pdf
220.2K
✍️روضه مکتوب امام سجاد (علیه السلام)
در پاورقی این متن احادیث و نکات مختلفی آمده است از جمله:
🔸حدیث بکائون
🔸احادیث و نکاتی درباره سه نشانه بر پیکر مطهر امام
🔸فرازهای منتخب از خطبه حضرت در کوفه و شام
چند روضه کوتاه برای امام سجاد (علیه السلام)
🍂🍃🍂🍃🍂
https://eitaa.com/mohtavayetablighJameaAlZahra
🍃🍂🍃🍂
هدایت شده از مبلغان شمیم
🔰فراخوان اعزام مبلغ ایام اربعین حسینی (علیه السلام)
💠توسط معاونت تبلیغ و امور فرهنگی جامعة الزهرا (سلام الله علیها)
ویژه مبلغان استان قم
🏴خادمان درگاه اباعبدالله الحسین سلام الله علیه بار دیگر در تلاشند تا توفیق حضور طلاب جامعه الزهرا سلام الله علیها را در همایش جهانی اربعین حسینی سلام الله علیه، فراهم نمایند.
از مبلغان محترم دعوت میشود در صورت دارابودن شرایط به عنوان مبلغ اربعین جهت انجام فعالیتهای تبليغی،فرهنگی با کاروان جامعة سلاماللهعلیها همراهی نمایند.
🔰شرایط ثبت نام:
• داشتن پرونده تبلیغی فعّال
• حداکثر سن 45 سال
•داشتن سابقه حضور در پیاده روی اربعین
•برخورداری از سلامت جسمانی و توان پیادهروی در این سفر
• عدم برخورداری از بيماريهاي قلبي، ديابت شديد با تزريق انسولين، بيماريهاي مزمن و شديد تنفسي مانند آسم و برونشيت، وسواس، روماتيسم شديد
• عدم بارداری
• ارائه گواهی سلامت از پزشک هنگام ارائه مدارک
• ارائه رضایتنامه سرپرست به صورت حضوری در جامعه الزهرا سلام الله علیها یا محضری
• دارا بودن گذرنامه با اعتبار حداقل تا اسفند 1402
• پرداخت 50،000،000 ریال هزینه سفر
جهت ثبت نام به لینک زیر مراجعه نمایید:
🌐http://forms.jz.ac.ir/f_59/
#الّلهُمَّعَجِّلْلِوَلِیکَالْفَرَج
┄┅═══••✾••═══┅┄
🆔 @admin_mobaleghan
@shamimJZ ¦ اداره کل تبلیغ
جامعة الزَّهࢪا سلام الله علیها
#حسینیه
ا❁﷽❁ا
▪️«وَ لَوْ أَنَّ ما فِي الْأَرْضِ مِنْ شَجَرَةٍ أَقْلامٌ وَ الْبَحْرُ يَمُدُّهُ مِنْ بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ ما نَفِدَتْ كَلِماتُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ عَزيزٌ حَكيم»
(سوره مبارکه لقمان آیه ۲۷)
➖«نَحْنُ الْكَلِمَاتُ الَّتِي لَا تُدْرَكُ فَضَائِلُنَا وَ لَا تُسْتَقْصَى»: ما (اهل بیت علیهم السلام) آن کلمات الله هستیم؛ که فضائل مان درک نگردد و به ژرفای آن نتوان رسید.
📓البرهان في تفسير القرآن ج ۴، ص ۸۳۱؛ تفسير نور الثقلين ج ۴، ص ۲۱۶
ا┅═✧❁▪️❁✧═┅ا
🏴«السَّلامُ عَلَيكِ یَا سُلالَةَ مَن لا تُحْصیٰ فَضائِلُهُ وَ لَا تُستَقصیٰ مَناقِبُه»
سلام بر زینب الکبری (سلام الله علیها)، سلاله آنکه فضائلش به شمارش در نیاید و به ژرفای مناقبش نتوان رسید.
📓فرازی از زیارت حضرت زینب علیهاالسلام
🔳🏴🔳🏴
🔳🏴
🔳
#حسینیه
#منازل_السبایا_فی_القرآن
ا❁﷽❁ا
✨«فَأَجاءَهَا الْمَخاضُ إِلى جِذْعِ النَّخْلَةِ قالَتْ يا لَيْتَني مِتُّ قَبْلَ هذا وَ كُنْتُ نَسْياً مَنْسِيًّا »
{..گفت: اى كاش پيش از اين مرده بودم، و كاملاً فراموش شده بودم}
(سوره مبارکه مریم آيه ۲۳)
ا┅═✧❁⚫️❁✧═┅ا
⚫️عبارت شریفه «يا لَيْتَني مِتُّ قَبْلَ هذا» در وجه تنزیل، اشاره دارد به گفتار حضرت مریم (سلام الله علیها) در هنگام مواجه شدن با ابتلاءشان که همان ولادت معجزه آسای حضرت عیسی بن مریم (علیهمالسلام) «مِن غیر أب» (بدون داشتن پدر) بود؛ هنگامی که به امر خداوند عزوجل، از شهر و دیار خویش بیرون رفته و وارد سرزمینی دیگر شد، از صعوبت امتحانی که بدان مبتلا گردید، آرزوی مرگ نمود: «فَحَمَلَتْهُ فَانْتَبَذَتْ بِهِ مَكاناً قَصِيًّا» (سوره مبارکه مریم آيه ۲۲).
✔️مطابق احادیث وارده از حضرات مفسّران کلام الله، ائمه الاطهار (علیهم السلام) آن موضع و سرزمین، سرزمین کربلاء بوده است:
▫️في قَوْلِهِ « فَحَمَلَتْهُ فَانْتَبَذَتْ بِهِ مَكاناً قَصِيًّا» قَالَ خَرَجَتْ مِنْ دِمَشْقَ حَتَّى أَتَتْ كَرْبَلَاءَ فَوَضَعَتْهُ فِي مَوْضِعِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ علیه السلام (۱)
«سرانجام [مريم] به او (عيسى) باردار شد؛ و او را به نقطهی دور دستى برد» یعنی از دمشق خارج شد تا اینکه به کربلا رسید و عیسی را در جایگاه قبر امام حسین (علیه السلام) به دنیا آورد
▫️النَّهَرُ الَّذِي وَلَدَتْ عَلَيْهِ مَرْيَمُ عِيسَى علیه السلام هَلْ تَعْرِفُهُ قَالَ لَا ؟ قَالَ هُوَ الْفُرَات (۲)
نهری که حضرت عیسی (علیه السلام) در کنار آن متولد شد، نهر فرات بود.
☑️سرزمین کربلاء، موضعی است که تمامی انبیاء الهی بدان وارد شده و بر مصیبتِ واقع شده در آن، که اعظم مصائب در آسمانها و زمین است، گریسته اند و به واسطه توسل و ندبه و بکاء بر حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام)، صعوبت امتحان و ابتلاءشان، برطرف شده، دعایشان مستجاب گردیده و طی درجات عبودیت و کمال برایشان میسّر گردید (۳). مصائب وارده بر انبیاء الهی، مَثَل و نمونه ای است از مصائب وارده بر حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) در کربلاء؛ همانطور که در کلام حضرات مبیّنان وحی (علیهم السلام) در تفسیر آيات حضرت قرآن، ذیل داستان انبیاء ای چون حضرت ابراهیم (علیه السلام) در ذبح عزیزترین فرزندش اسماعیل (علیه السلام) (۴) و یا حضرت موسی (علیه السلام) در مصیبت کشته شدن مردان بنی اسرائیل و به اسارت رفتن زنانشان (۵)، و یا مصیبت حضرت یحیی (علیه السلام) (۶) و یا حضرت اسماعیل صادق الوعد در شکنجه هایی که قومش بر او کردند (۷)، به این حقیقت اشاره شده است.
◀️حضرت مریم (سلام الله علیها) نیز به امر خداوند عزوجل، در هنگام ابتلاء، به سرزمین کرب و بلاء وارد می شوند و در اینجاست که می فرمایند: «يا لَيْتَني مِتُّ قَبْلَ هذا وَ كُنْتُ نَسْياً مَنْسِيًّا ».
⏪همانطور که در تفسیر شریفه ۱۲ سوره مبارکه تحریم وارد شده، مریم قدیسه (سلام الله علیها) مَثَل و نمونه و آیه ای از حضرت مریم الکبری (۸)، صدیقه الکبری، فاطمة الزهراء (سلام الله علیها) می باشند «"وَ مَرْیَمَ ابْنَتَ عِمْرانَ الَّتِی أَحْصَنَتْ فَرْجَها"» هَذَا مَثَلٌ ضَرَبَهُ اللَّهُ لِفَاطِمَهًْ (سلام الله علیها)» (۹) و لذا هر آنچه که در اوصاف و احوال و از جمله مصائب و ابتلائات ایشان در آیات حضرت قرآن ذکر شده ، به جهت دلالت مؤمنین به مصائبی است که در اتم و اکمل وجه بر ذوات مقدسه محمد و آل محمد (علیهم السلام) وارد آمده است.
✔️از آن جمله است تهمت هایی که به مریم قدیسه و طاهره (سلام الله علیها) زدند در ولادت حضرت عیسی بن مریم (علیهماالسلام) که اشاره ای است به تهمتی اعظم که آن قدف حضرت صدیقه کبری فاطمة الزهراء (سلام الله علیها) بر منبرهای دشمنان بوده است (نپذیرفتن قول ایشان در قضیه اعطای فدک): «..و أَمَّا قَذْفُ الْمُحْصَنَاتِ فَقَدْ قَذَفُوا فَاطِمَةَ عَلَى مَنَابِرِهِمْ» (۱۰).
🔳
🔳🏴
🔳🏴🔳🏴
🔳🏴🔳🏴
🔳🏴
🔳
#حسینیه
#منازل_السبایا_فی_القرآن
☑️به همین ترتیب روح و حقیقت «يا لَيْتَني مِتُّ قَبْلَ هذا» را باید در اعظم مصائب در عالَم، یعنی در مصیبت کربلاء و مصائب منازل السبایا و در لسان مبارکه دخترِ مریم الکبری، بنت فاطمة الزهراء، صدیقه صغری زینب الحوراء (سلام الله علیها) جستجو نمود. بدین معنا که تمامی مصائب وارده بر حضرت مریم (سلام الله علیها) آيه و نشانه ای است از یکی از مصائب وارده بر حضرت أم المصائب زینب الکبری (سلام الله علیها)؛ رزایای عظیمی همچون حضور در مجلس ناپاکان، تحمل نگاه های نامحرمان، مواجه شدن با درخواست به کنیزی بردن دختران رسول خدا (صلی الله علیه و اله) و .. ؛ و مصائب دیگری که جانِ مبارک حضرت زینب الصبور (سلام الله علیها) را مشرف به موت می گرداند؛ از آن جمله است:
✔️در شب عاشورا، هنگامیکه ندای جدایی و مفارقت از برادرشان، حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) را شنیدند « يَا دَهْرُ أُفٍّ لَكَ مِنْ خَلِيلِ ..» دامن كشان و متحير به جانب برادر روان گرديده و عرضه داشتند:
▪️ «وَا ثُكْلَاهْ لَيْتَ الْمَوْتَ أَعْدَمَنِي الْحَيَاةَ الْيَوْمَ مَاتَتْ أُمِّي فَاطِمَةُ وَ أَبِي عَلِيٌّ وَ أَخِي الْحَسَنُ يَا خَلِيفَةَ الْمَاضِي وَ ثِمَالَ الْبَاقِين» (۱۱)
▫️«اى كاش مرگ گريبان مرا گرفته و به زندگى من پايان مي داد!! امروز مادرم فاطمه و پدرم على و برادرم حسن (علیهم السلام) وفات يافتند، اى يادگار گذشتگان و سرپرست بازماندگان!»
✔️همچنین در مصیبت شهادت حضرت مؤذن کربلا، أشبه الناس خَلقا و خُلقا و منطقا برسول الله (صلی الله علیه و اله)، سیدة العقائل المعظمة زینب (سلام الله علیها) از خیمه بیرون دویده و ندا دادند:
▪️«یا لیتنی کنت قبل هذا الیوم عمیاً و کنت وسّدت تحت اطباق الثری» (۱۲).
وا ولداه! وا مهجه قلباه! ایکاش پیش از این روز کور میشدم و زیر لایههای خاک سر مینهادم.
✔️در هنگام مشاهده رأس شریف برادر بر بالای نیزه در کوفه نیز، حضرت روح الحسین زینب الکبری (سلام الله علیها) آرزو نمودند که ای کاش پیش از این مصیبت عظیم، روح از بدنشان مفارقت نموده بود و چنین روزی را نمی دیدند:
▪️«وامحمّداه! واعليّاه! ليت السماء أطبقت علي الارض و الارض ساخت باهلها في الطول و العرض، ليتنا كنّا قبل هذا اليوم عمياوات او كنّا في عداد الاموات» (۱۳):
▫️كاش آسمان به زمين مي آمد و زمين اهل خود را در كام مي كشيد و كاش ما پيش از اين كور شده بوديم و يا مرده بوديم و اين روز را نمي ديديم!
🔳
🔳🏴
🔳🏴🔳🏴
🔳🏴🔳🏴
🔳🏴
🔳
#حسینیه
#منازل_السبایا_فی_القرآن
✔️ همچنان که حضرت شهیدة الحُزن و البکاء، رقیه بنت الحسین (سلام الله علیها) در منزل شام بلا، هنگامیکه رأس آغشته به خون پدر را در دامن گرفته و درد دل می نمود، فدایی بودن و فدایی شدن خویش را اینگونه ابراز نمودند:
▪️يا أبتاه ليتني كنت لك الفدى. يا أبتاه ليتني كنت قبل هذا اليوم عميا. يا أبتاه ليتني وسّدت الثرى، و لا أرى شيبك مخضبا بالدما (۱۴)
▫️ای پدر! کاش من فدایت می شدم! کاش قبل از این روز نابینا می شدم و زیر خاک می رفتم و محاسن آغشته به خونت را نمی دیدم!
🖋آنچه که در کلام حضرت عقیلة بنی هاشم، زینب الکبری (سلام الله علیها) به «يا لَيْتَني مِتُّ قَبْلَ هذا» (شریفه ۲۳ سوره مبارکه مریم) بیان گردیده، دلالت دارد بر اینکه این آيه شریفه در خصوص مصائب کربلاء و مصائب منازل السبایا، مصداق اتم و اکمل و مطلق می یابد؛ رزایایی که هر یک از آنها آنقدر عظیم و ثقیل ، عمیق و طاقت فرسا هستند که چیزی جز «موت» نمی تواند حُرم و داغی آن را التیام بخشد؛ شأن و قدرشان، چیزی جز فدا شدن نیست و جبرانی ندارند جز بذل مهجه (دادن خون قلب) (۱۵)؛ همچنان که حضرت مولانا و صاحبنا بقیة الله الأعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در مصائب سنگین و جانکاه جد شریفشان اباعبدالله الحسین (علیه السلام)، هر صبح و شام، مهجة قلب مبارکشان، بدون اینکه استحاله گردیده و تبدیل به اشک شود، به همان صورت خون از چشمان مبارکشان جاری می گردد و این حال بر حضرتشان ادامه دارد تا جایی که می فرمایند از این داغ، جان می سپارم! : حَتَّى أَمُوتَ بِلَوْعَةِ الْمُصَابِ وَ غُصَّةِ الِاكْتِيَاب (۱۶).
ا┅═✧❁ منابع❁✧═┅ا
(۱).البرهان في تفسير القرآن ؛ ج۳ ؛ ص۷۰۷؛ تفسير الصافي ؛ ج۳ ؛ ص۲۷۷؛ بحارالانوار ج۱۴ ص۲۱۲؛ تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان) ؛ ج۶ ؛ ص۷۳
(۲).الکافی ج۱ ص۴۷۹؛ البرهان في تفسير القرآن، ج ۵ ص۱۰؛ بحار الأنوار ج۴۸؛ ص ۸۸
(۳). مراجعه شود به : ﺑﺤﺎﺭ الانوار ج ۹۸ ،ص ۱۱۶ ؛ ﺗﻬﺬﻳﺐ ج۶ ص ۷۲؛ ﻛﺎﻣﻞ ﺍﻟﺰﻳﺎﺭﺍﺕ ﺑﺎﺏ ۸۸ ،ص ۲۷۰؛ الباب الثامن و الثلاثون زيارة الأنبياء للحسين بن علي علیه السلام؛ كامل الزيارات، النص، ص۱۱۱؛ الباب التاسع عشر علم الأنبياء بقتل الحسين بن علي علیه السلام؛ كامل الزيارات، النص، ص۶۴
(۴). عيون أخبار الرضا (عليه السلام)، ج۱، ص ۲۰۹؛ بحارالانوار ج۱۲ ص۱۲۵
(۵). تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب، ج۱۰ ص: ۳۱؛ تفسير القمي ؛ ج۲ ؛ ص۱۳۴؛ بحار الأنوار ، ج۲۴، ص: ۱۷۰
(۶). البرهان في تفسير القرآن، ج۳، ص ۶۹۸؛ تفسير الصافي ؛ ج۳ ؛ ص۲۷۲؛ تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة، ص۲۹۳؛ بحار الأنوار ، ج۱۴، ص۱۷۸
(۷).كامل الزيارات ؛ النص ؛ ص۶۴؛ البرهان في تفسير القرآن، ج۳ ص: ۷۱۹
(۸).«مریم الکبری»، از صفات مبارکه حضرت مولاتنا فاطمة الزهراء (سلام الله علیها) می باشد؛ قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): یا عَلِیُّ هَذِهِ وَ اللَّهِ سَیِّدَةُ نِسَاءِ أَهْلِ الْجَنَّةِ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ هَذِهِ وَ اللَّهِ مَرْیَمُ الْکُبْرَى [بحار الانوار، ج۲۲، ص۴۸۴]
(۹). تأویل الآیات الظاهره ص۶۷۷؛ تفسیر کنزالدقايق و بحرالغرايب ج۱۳ ج۳۴۶؛ البرهان فی تفسیر القرآن ج۵ ص۴۳۱
(۱۰).البرهان في تفسير القرآن ؛ ج۲ ؛ ص۶۷؛ تفسير فرات الكوفي ؛ ص۱۰۳
(۱۱). الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج۲ ص ۹۳؛ موسوعة كربلاء ج۱ ص۶۰۶؛ مسند الإمام الشهيد أبي عبد الله الحسين بن علي (علیه السلام) ج۲ ص۵؛ مقتل الحسين علیه السلام (أبو مخنف) ج۱ ص۱۱۱
(۱۲).اکسیر العبادات فی أسرار الشهادات، ج ۲ ص ۶۴۴
(۱۳). به نقل از ریاض الاحزان. آنچه که در مقاتل در باب جاری شدن خون از پیشانی مبارک حضرت عقیلة بنی هاشم (سلام الله علیها) از ضربه زدن سر به چوبه محمل ، به هنگام مشاهده رأس شریف بر بالای نیزه بیان شده است، بر همین امر دلالت می نماید. [بحار الأنوار ج۴۵ ص۱۱۵]
(۱۴).موسوعة كربلاء ج۲ ص۴۸۵؛ المنتخب فی جمع المراثی و الخطب طریحی، صص ۱۳۶ و ۱۳۷
(۱۵).ماهیت اشک، همان «خون قلب» است که در اثر احتراق قلب ناشی از حزن و اندوه، مهْجَة از رگ ها و مویرگ ها به چشم انتقال یافته و با استحاله و تغییر رنگ به عنوان «اشک» از چشم باکی سرازیر می گردد. [البکاء للحسین علیه السلام، ص ۳۶]
(۱۶). «وَ لَأَبْكِيَنَّ عَلَيْكَ بَدَلَ الدُّمُوعِ دَماً، حَسْرَةً عَلَيْكَ وَ تَأَسُّفاً عَلَى مَا دَهَاكَ وَ تَلَهُّفاً، حَتَّى أَمُوتَ بِلَوْعَةِ الْمُصَابِ وَ غُصَّةِ الِاكْتِيَاب» : ای جد بزرگوارم! هر صبح و شام بر تو زاری و ناله می کنم و به جای اشک، از روی حسرت و تأسف و اندوه بر مصیبت هایی که بر تو وارد شد، برایت خون گریه می کنم ؛ تا زمانی که در اثر سوز جانگداز مصیبت و غصه جانکاه و اندوه فراوان جان سپارم!
فرازی از زیارت ناحیه مقدسه [المزار الكبير (لابن المشهدي) ص۵۰۱]
🔳
🔳🏴
🔳🏴🔳🏴
مقامات سلوکی زیارت عاشورا.pdf
213.2K
منبر ۳۰ دقیقه ای
🏴مقامات سلوکی عاشورا
#منبر
🍂🍃🍂🍃🍂
https://eitaa.com/mohtavayetablighJameaAlZahra
🍃🍂🍃🍂