eitaa logo
کانال محتوای تبلیغی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام الله علیها
3هزار دنبال‌کننده
8.4هزار عکس
2.2هزار ویدیو
3.4هزار فایل
*این کانال محتوای تبلیغ عمومی می باشد که توسط اساتید و مبلغان تولید شده و با توجه به مناسبت های تبلیغی بارگذاری می شود.* «کپی مطالب به همراه لینک» @mohtavayetablighJameaAlZahra «.« ارتباط با ادمین».» @admin_mobaleghan
مشاهده در ایتا
دانلود
༺❀🔳❀༻ وَ صُفِّدُوا فِى الْحَدیدِ فَوْقَ أَقْتابِ الْمَطِیّاتِ و در غُل و زنجیرآهنین برفرازجهازِ شتران دربند شدند 📓فرازی از زیارت ناحیه مقدسه ا┅═✧❁🏴 ❁✧═┅ا 🥀 حضرت رقیه خاتون سلام الله علیها از روی ناقه نیفتاد؛ بلکه... در طول راه اسارت نازدانه ی ارباب یاد پدر می کرد و اشک می ریخت که یکی از موکلین لشکر یزید غضب کرد و آن طفل را از روی شتر به زمین انداخت. آن طفل بر اثر برخورد به زمین غش کرد؛ همان زمان، قافله متوجه نیزه ای شد که سر مبارک امام حسین علیه السلام بر بالای آن بود؛ نیزه به زمین فرو رفته بود دشمن هر چه سعی کرد که آن را در آورد، نتوانست. حضرت عقیله بنی هاشم، خانم زینب سلام الله علیها متوجه شدند یکی از اطفال نیست سراسیمه اشک می ریختند و دنبال آن نازدانه می گشتند تا اینکه در دل شب که به عقب قافله برگشته بودند دیدند بانویی نشسته و آن طفل را در آغوش گرفته و در دامان آن بانو راحت خوابیده است. وقتی نزدیک شد عرضه داشت شما کیستی؟ آن بانو فرمود: 🥀أنا أمُکِ فاطمة الزهراء، أظَنَنتِ إنّی أغفلُ عَن أیتامِ وَلَدی من مادرت فاطمه زهرا هستم گمان می کنی من از یتیم های فرزندم غافلم... 📓ناسخ التواریخ/ص۵۳۱ ا┅═✧❁🏴 ❁✧═┅ا ▪️ آن دم که من از ناقه افتادم و غش کردم ▪️ بابا تو کجا بودی از ما تو جدا بودی ▪️ آن دم که تو از ناقه افتادی و غش کردی ▪️ من بر سر نی بودم کی از تو جدا بودم السَّلَامُ عَلَى مَنْ غَابَ عَنْهَا الحامي وَ الْكِفِيل سلام بر آنکه حامی و سرپرستش از او غائب شد! السَّلَامُ عَلَى صَاحِبَة الْحُزْنِ الْعَظِيمِ لفقدها مَنْ هُوَ بِهَا وَدُودُ رَحِيمُ سلام بر صاحب غم بزرگ، به سبب از دست دادن آنکه با او بسیار مهربان بود! 📓فرازهایی از زیارت مفجعه حضرت رقیة المرتقی (سلام الله علیها) ༺❀🔳❀༻
༺❀🔳❀༻ وَ سُبِىَ أَهْلُک َ کَالْعَبیدِ اهل وعیالت چون بردِگان به اسیرى رفتند تَلْفَحُ وُجُوهَهُمْ حَرُّ الْهاجِراتِ، یُساقُونَ فِى الْبَراری وَالْفَلَواتِ ، أَیْدیهِمْ مَغلُولَةٌ إِلَى الاَْعْناقِ ، یُطافُ بِهِمْ فِى الاَْسْواقِ گرماى (آفتابِ) نیمروز چهره های شان مى سوزاند ، در صحراها و بیابان ها کشیده می شدند، دستان شان به گَردَن ها زنجیرشده، درمیان بازارها گردانده می شدند. 📓فرازی از زیارت ناحیه مقدسه ا┅═✧❁🏴 ❁✧═┅ا اطفال و مخدرات و رجال یک قطره آب نخوردند، تا روز عاشورا که هر لحظه تشنگی آنها زیاد می شد و شدت می‌یافت. معلوم نیست که آیا سیراب شدند یا نه؟! 🥀آخر هوا که گرم بود حرارت آتشی که در خندق دور خیمه‌ها روشن کرده بودند، هم افزون گشت تا کار تشنگی به جایی رسید که پوست بدن‌های بزرگان پژمرده و درهم کشیده شده و بعضی از اطفال کوچک از تشنگی هلاک شدند. 🥀تَلْفَحُ وُجُوهَهُمْ حَرُّ الْهاجِراتِ ➖ چون حضرت امام حسين عليه‌السّلام به حضرت حوراء الانسیه، حضرت زینب سلام الله علیها وصیت نموده بودند که: اطفال را جمع‌آوری و پرستاری نماید. بعد از غارت خیمه‌ها، حضرت زینب علیها السلام در مقام جمع‌آوری اطفال حرم برآمد که در بیابان متفرق شده بودند. پس رسیدند به دو طفل که در پای درختی از خوف و تشنگی وفات یافته بودند. ⚜ و هم فاضل بسطامي در كتاب "تحفة الحسينية" از کتاب "منبع الدموع" از امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف روایت کرده؛ وقتی که آمدند اهل‌بیت علیهم‌السـلام را سوار کنند، لشکر به اطراف رفتند، آنها را پیدا نکردند. شمر ملعون در مقام تفحص برآمد و به هر طرف مرکب می‌تاخت تا رسید پای درخت گزی، دید در سایه آن درخت خوابیده‌اند، آن ملعون از بالای اسب خم شد و چند تازیانه بر آنها زد حرکت نکردند. پیاده شد، چند سیلی به صورت آنها زد. باز حرکت نکردند. دید هر دو از دنیا رفته‌اند. ➖ گمان ندارم کسی آنها را دفن کرده باشد؛ زیرا که این ها عزیزتر از حسین علیه‌السلام نبودند که سه روز و سه شب بدن مبارکش روی خاک افتاده بود اما یقین است که دیگر اسب بر بدن آنها نیافتند، بلکه این ظلم مخصوص به آن حضرت بود. (كما قال : وانا السبط الذي.. ) ➖ باز فاضل نظامی در "تحفة الحسينية" می‌نویسد: آنچه از کتاب "مختاریة"، شیخ ابوالفتوح معلوم می‌شود این است که: دو دختر صغیره یکی از حضرت امام حسن و یکی از حضرت سیدالشهداء علیهماالسلام از دیدن بدن غرقه به خون آن حضرت از دنیا رفتند بعد شرح وفات آنها را ذکر می‌کنند.... 🥀 وقتی که خیمه‌ها را آتش زدند، بیست و سه طفل کوچک از خیمه‌ها بیرون آمدند و از شدت تشنگی و خوف می‌لرزیدند. یکی از بزرگان لشکر به عمرسعد (لعنة الله عليه) گفت: ايها الامیر! اگر خیال داری اینها را نزد یزید ببری، یک نفرشان زنده به شام نمی‌رسد، بگو اینها را آب بدهند که از بی‌آبی دارند هلاک می‌شوند. عمرسعد (لعنة الله عليه) گفت: بروید ایشان را آب دهید. سقاها مشک‌ها را پر از آب کردند و آوردند پیش عیال. اول جام آبی به رقیه خاتون سلام الله علیها دادند که از همه کوچکتر بود، رقیه خاتون سلام الله علیها آب را گرفت و روانه قتلگاه شد. گفتند: کجا میروی؟ گفت: پدرم وقتی که میدان رفت، لب‌هایش تشنه بود، می‌خواهم این آب را به او بدهم! ظاهراً بیشتر غصه این اهل و عیال و اطفال برای تشنگی حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام بوده است. عمر سعد (لعنة الله عليه) دستور داد بانوان و کودکان و حضرت سجاد علیه السلام را بر شترهای بی جهاز سوار کنند تا به صورت اسیر به کوفه روانه کنند، و غُل و زنجیر بر دست و پای همه ی آن ها زدند و آن ها را از قتلگاه عبور می دادند. 🥀یُساقُونَ فِى الْبَراری وَالْفَلَواتِ ، أَیْدیهِمْ مَغلُولَةٌ إِلَى الاَْعْناقِ ، یُطافُ بِهِمْ فِى الاَْسْواقِ 📓 ثمرات الحياة، تحقیق آقای ملکی، ج۱، ص۸۱۵ _ ۸۱۶ ا┅═✧❁🏴 ❁✧═┅ا السَّلَامُ عَلَى جَوَارِحِكِ الذابلة مِنَ السِّيَرِ الحثيث سلام بر جوارح پژمرده ات در اثر طی مسیرهای پی در پی اسارت! السَّلَامُ عَلَى مَنِ بِالسِّيَاطِ لوَعوهَا سلام بر آن وجود مبارکی ضربه های تازیانه خورد! 📓فرازهایی از زیارت مفجعه حضرت رقیة المرتقی (سلام الله علیها) ༺❀🔳❀༻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚫️جلوات ولایت فاطمی در کربلا: 🏴 جناب حبیب بن مظاهر الأسدی: ▪️یاری کننده (ناصرِ) حضرت سیدة نساء العالمين سلام الله علیها ▪️مجهز بودن به شأن طهارت ▪️مخاطب سلامِ حضرت صدیقه کبری و زینب کبری سلام الله علیهما
⚫️⚜️▪️✨ ⚜️▪️✨ ▪️✨ ✨ ⚫️ ولایت فاطمی (سلام الله علیها) 🏴 جلوات‌‌ ولایت فاطمی در کربلاء ⬅️جناب حبیب بن مظاهر الأسدی ا❁﷽❁ا ✨﴿..إِنَّما يُريدُ اللهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً ﴾ (سوره مبارکه احزاب آیه۳۳) ⏪جناب حبیب بن مظاهر الاسدی، عمید و قائد و مرجع اصحاب الحسین (سلام الله علیهم أجمعین) بوده است. نقل است که شب عاشورا در میان خیام، خیمۀ حضرت قمر منیر بنی هاشم (سلام الله علیه) محل اجتماع بنی هاشم و خیمۀ جناب حبیب بن مظاهر محل اجتماع اصحاب بوده است؛ و چون از ایشان سوال کرد که «هنگامیکه صبح شود، چه می کنید؟ به جناب حبیب پاسخ دادند که فرمان، فرمان توست و سرپیچی نمی کنیم»(۱). این اجتماع اصحاب حول جناب حبیب دلالت بر مرجعیت ایشان میان اصحاب [غیر بنی هاشم] دارد. او نخستین کسی است که از جانب امام (علیه السلام) بصورت خاص به کربلا دعوت می شود و در استجابتِ ندای امام جزء سابقون و متنافسون می باشد. ↩️یکی از شاخصه های اصحاب الحسین (علیه السلام) که در زیارات مأثوره بر آن تأکید شده «انصار فاطمة‌ (سلام الله علیها)» بودن ایشان است؛ به گونه ای که هم در زیارت وارث و هم در زیارت روز عرفه بر این موضوع تأکید شده: ▫️«اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ يا اَنْصارَ فاطِمَةَ سَيِّدَةِ نِسآءِ الْعالَمينَ سلام الله علیها »(۲) ✔️بدیهی است که نصرتِ حضرت حجة الله علی الحجج (سلام الله علیها) نصرتی اخص از نصرتِ حجج الهی (علیهم السلام) می باشد که این خصیصه در اتم معنا، در شهدای کربلا به بروز و ظهور رسیده است. آنچه که در احادیث، عموم مؤمنان و حتی خواص از ایشان بدان توصیه و امر شده اند، نصرتِ امام هر عصر و زمان است؛ به گونه ای که حتی در وصف شهداء احد،‌ به یاری کردن دین و رسول خدا (صلی الله علیه و اله) اشاره شده : «اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ يا اَنْصارَ دينِ اللهِ وَاَنْصارَ رَسُولِهِ» (۳) و بر نصرت حضرت سیدة نساء العالمین در معنای خاص آن، اشاره ای نشده است؛ لذا این مرتبه از نصرت، در معنای خاص آن، تنها به اصحاب الحسین (علیه السلام) اختصاص می یابد. ☑️یکی از شاخصه ها و مؤلفه هایی که اصحاب الحسین (علیه اسلام) واجد آن بوده و بدین سبب به شأنِ نصرت حضرت أم الائمه الاطهار (سلام الله علیها)» نائل آمدند، «طهارت» است. جناب حبیب بن مظاهر در رجزی که در میدان جنگ می خواند، بر این خصیصه تأکید می نماید:  أنَا حَبيبٌ وأبي مُظَهَّرُ.. لَنَحنُ أزكى مِنكُمُ وأطهَرُ و در پایان اشاره می نماید: عَنِ الحُسَيْنِ ذِي الفِخارِ الأَطْهَرْ أنْصُرُ خَيْرِ الناسِ حينَ يُذْكَرْ (۴) ▪️منم حبیب و پدرم مظاهر است؛.. ما از شما پاک تر و پاکیزه تر هستیم.. حسين را يارى مى‌كنم، صاحب فخر و طهارت، همان كه از او به بهترين مردم ياد مى‌شود. ↩️وجود امام، اصل و منشأ طهارت در عالَم می باشد؛ که حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام نیز در کربلا در احتجاج با دشمنان فرمودند: «إنّا اهل البيت الطهارة...» (۵). اما مشکات و جوهره طهارت به وجود مقدسه حضرت أم الائمه الاطهار فاطمةالزهرا سلام الله علیها بر می گردد؛ همانطور که شأن نزول آیه مبارکه تطهیر نیز به این مطلب اشاره می نماید (۶). ✨ ▪️✨ ⚜️▪️✨ ⚫️⚜️▪️✨
⚫️⚜️▪️✨ ⚜️▪️✨ ▪️✨ ✨ ◀️به بیانی دیگر،‌ اصحاب الحسین (علیه السلام) بواسطه حمل ولایت فاطمی و استقرار آن در قلوب،‌ به شأن «طهارت و تزکیه نفس» نائل آمده و بدین سبب، به مقام و جایگاه نصرت برای حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) رسیدند:لِنُبَشِّرَ أَنْفُسَنَا بِأَنَّا قَدْ طَهُرْنَا بِوَلَايَتِكِ (۷). ⏪لذا میان هر یک از اصحاب الحسین (علیه السلام) و حضرت أم الابرار (سلام الله علیها) ارتباط خاصی برقرار بوده که این حقیقت در کربلاء، با ارتباط متقابل میان حضرت نائبة الزهراء صدیقه صغری زینب کبری (سلام الله علیها) و هر یک از اصحاب، ظاهر و آشکار می گردد. چنانکه نقل است هنگامی که حبیب بن مظاهر خود را به سرزمین کربلا می رساند، حضرت  فخر مخدرات،‌  سیدۀ اهل حرم زینب (سلام الله علیها) «سلامِ» خاص خود را به جناب حبیب می رسانند. حبیب نیز در مقابل، خاک بر سر ریخته و بر صورت خود زده و عرضه می دارد: ▪️«من أكون أنا حتى تُسلم عليَّ بنت أمير المؤمنين عليها السلام»! (۸) من که باشم که دختر بزرگ امیرالمومنین علی (علیهما السلام) بر من سلام کند. ✔️این صورت رفتار جناب حبیب و پاسخی که در پیغام حضرت زینب کبری (علیها السلام) می دهد، دلالت بر کمال خضوع و خشوع ایشان در برابر ساحت قدسی حضرت صدیقه کبری و زینب کبری (سلام الله علیهما) دارد. ✔️همچنین زمانیکه جناب حبیب از نگرانی اهل حرم نسبت به وفایِ عهد اصحاب مطلع می شود، همۀ آنها را گرد هم جمع کرده و نزد خیام حسینی می برد تا خاطرِ  حضرت عقیلة بنی هاشم و فاطمیات (علیهم السلام) را تسلی بخشد (۹). ◀️مؤید دیگر بر ارتباط خاص میان حضرت صدیقه کبری (سلام الله علیها) و اصحاب الحسین (علیه السلام)، رؤیای صادقه ای است که همسرِ جناب حبیب بن مظاهر می بیند. همسر جناب حبیب [أم قاسم] شبی در رؤیای صادقه حضرت زهرا (سلام الله علیها) را می بیند که به حبیب سلام رسانده و به ایشان امر می کند که محاسنش را خضاب کند:« یا حبیب إن مولاتک فاطمه الزهراء تسلم علیک، وتقول لک: خضب کریمتک»(۱۰) [تا به جهت یاری امام حسین علیه السلام، کهولت سن وی پوشیده شده و اظهار غلبه بر دشمن قوّت یابد]؛ جناب حبیب نیز با اشتیاق فراوان اجابت نموده و عرضه می‌دارد:«حبا، وألف کرامه لله تعالی، ولسیدتی فاطمه الزهراء علیها السلام»(۱۱). 🖋لذا با توجه به آنچه بیان شد، "انصار فاطمة (سلام الله علیها)" بودن اصحاب الحسین (علیه السلام)؛ مجهّز بودن ایشان به شأن "طهارت"؛ و مؤیدات دیگری که در باب ارتباط خاص میان آنان و حضرت صدیقه کبری و زینب کبری (سلام الله علیها) بیان شد، همگی از جلوات ولایت فاطمی در کربلا می باشند. ا┅═✧❁ منابع❁✧═┅ا (۱).زینب الکبری من المهد الی اللحد ج۱ ص۱۸۳؛ کلمات الامام الحسین ج۱ص۴۰۹ (۲).المزار للشهید الاول ج۱ص۱۷۰؛بحارالانوار ج۹۸ ص۳۵۹ (۳).بحارالانوار ج۹۷ ص۲۲۱؛ المزار الکبیر ج۱ص۹۶ (۴).الأمالي (الصدوق) ج۱ص۲۲۴؛مستدرك عوالم العلوم و المعارف ج۱۷ ص۱۶۹؛ بحارالانوارج۴۴ ص۳۱۹؛ رياض الأبرار في مناقب الأئمة الأطهار ج۱ص۲۰۴ (۵).تسلیة المُجالس و زینة المَجالس (مقتل الحسین علیه السلام)، ج ۲، ص ۱۵۲؛ موسوعة کلمات الامام الحسین (علیه السلام)، ص ۲۸۴ و ۲۸۵ (۶).عوالم العلوم و المعارف والأحوال ج۱۱ ص۹۳۳ (۷).المزار (للشهید الاول) ج۱ ص۲۱؛ بحارالانوار ج۹۷ ص۱۹۴؛ وسائل الشیعة ج۱۴ ص۳۶۷ (۸).موسوعة الإمام الحسین علیه السلام، ج ۹، ص ۳۴۵ الی ۳۴۷ (۹).زینب الکبری من المهد الی اللحد ج۱ ص۱۸۳؛ کلمات الامام الحسین ج۱ص۴۰۹ (۱۰).حياة حبيب بن مظاهر الأسدي، ص ۵۲ (۱۱).همان ✨ ▪️✨ ⚜️▪️✨ ⚫️⚜️▪️✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا❁﷽❁ ✨﴿إنَّ اللهَ‌ يَأمُرُكُم أنْ تُؤَدُّوا الْأماناتِ إلى أهْلِها..﴾ (سوره مبارکه نساء آیه۵۸) ✍حضرت رقیه علیهاالسلام؛ «ودیعةالله نزد امام حسین علیه السلام» 🏴از شباهات حضرت فاطمه بنت الحسین با جده مکرمه شان حضرت فاطمةزهرا علیهما السلام،اشتراک در لقب «ودیعة الله» است. ▪️پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله دخت مکرمه شان را امانت خدا و رسول نامیده «هذه وديعَةُ الله و وديعَةُ رسوله»(۱)و لذا امیرمؤمنان علیه‌السلام دربه خاک سپردن بدن مطهره ایشان فرمودند:«قد استرجعت الوديعة..و أُخلِسَت الزهرا»(٢).حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام نیز هنگام وداع با اهل خیام، دردانه شان رقیه علیهاالسلام را امانت پروردگار نزد خویش نامیدند «ألا يا رقية..انتم وديعة ربي اليوم»(٣)و حضرت عقیلة زینب کبری علیهاالسلام در تدفین این ریحانه، وی را امانت آل الله علیهم‌السلام معرفی نموده که به اهل شام سپرده میشود: «یا اهل الشام لقد اودعناکم في هذه الخرابة امانة فالله الله فيها»(۴). 📓۱.الصراط المستقيم ج۲ص۹۲؛ ٢.الکافی ج۱ص۴۵۹‌؛ ۳.کلمات الإمام الحسین ج۱ص۵۱۱؛۴.خصائص الزینبیة ص۲۹۶