eitaa logo
کانال محتوای تبلیغی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام الله علیها
2.9هزار دنبال‌کننده
6.7هزار عکس
1.9هزار ویدیو
2.7هزار فایل
*این کانال محتوای تبلیغ عمومی می باشد که توسط اساتید و مبلغان تولید شده و با توجه به مناسبت های تبلیغی بارگذاری می شود.* «کپی مطالب به همراه لینک» @mohtavayetablighJameaAlZahra «.« ارتباط با ادمین».» @admin_mobaleghan
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا❁﷽❁ا ▪️«..وَ قُلْ رَبِّ زِدْني عِلماً» (سوره طه آیه ۱۱۴) 🏴حضرت امام علی بن محمد الهادی النقی (عليه الصلوة والسلام) فرمودند: ▪️أرْجَحُ مِنَ الْعِلمِ حامِلُه (١) برتر و بهتر از خود علم، حمل کننده علم است ✍مطابق احادیث، رأس علم، معرفت به خداوند عزوجل است بحق معرفتش؛«ما رأس العلم یا رسول الله؟ قال معرفة الله حق معرفته» ٢؛ که با معرفت به ذوات مقدسه ی اسماء حسنای الهی حاصل می گردد «نحن الاسماء الحسنی»۳؛ یعنی به میزان معرفة الإمام، معرفة الله عزوجل حاصل شده است: «معرفتی بالنورانیه معرفة الله عزوجل و معرفة الله عزوجل معرفتی بالنورانیه»۴؛ لذا حامل علم نورانی معرفة الإمام، یعنی بنده ای که حمل امر صعب مُستصب ولایت به او تفضل شده باشد، حامل رأس العلم است. فلذا بندگان همواره امر شده اند به تفقه، تعقل و درایت در آيات حضرت قرآن و روایات «علیکم بالدرایات لا بالروایات» (۵)؛ و کلام حضرت هادی الائمه علیه السلام نیز مؤيدی بر همین مطلب است. 📓(۱)عوالم العلوم ج۲۳ ص۲۸۹ (‌۲)التوحید‌ ص۲۸۴ (۳) البرهان فی تفسیر القرآن ج۳ ص۶۷۸ (۴)الزام الناصب ج۱ ص۳۶ (۵) بحارالانوار ج۲ ص۱۶۰
▫️▪️▫️▪️ ▪️ «شرح حدیث شریف کساء» 📜 قسمت دوازدهم ⚪️🍃 فَلَمَّا اکتَمَلْنا جَمیعاً تَحْتَ الْکساَّءِ اَخَذَ اَبی رَسُولُ اللَّهِ بِطَرَفَی الْکساَّءِ وَاَوْمَئَ بِیدِهِ الْیمْنی اِلَی السَّماَّءِ وَقالَ اَللّهُمَّ اِنَّ هؤُلاَّءِ اَهْلُ بَیتی وَخاَّصَّتی وَحاَّمَّتی لَحْمُهُمْ لَحْمی وَدَمُهُمْ دَمی یؤْلِمُنی ما یؤْلِمُهُمْ وَیحْزُنُنی ما یحْزُنُهُمْ اَنَا حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَهُمْ وَسِلْمٌ لِمَنْ سالَمَهُمْ وَعَدُوُّ لِمَنْ عاداهُمْ وَمُحِبُّ لِمَنْ اَحَبَّهُمْ اِنَّهُمْ مِنّی وَ اَنَا مِنْهُمْ، فَاجْعَلْ صَلَواتِک وَبَرَکاتِک وَرَحْمَتَک وَغُفْرانَک وَرِضْوانَک عَلَی وَعَلَیهِمْ وَاَذْهِبْ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَطَهِّرْهُمْ تَطْهیراً ✍ در این فراز شریف اشاره به کلام پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) شده است، با این مضمون که  خدایا اینانند خاندان من و خواص ونزدیکانم، گوشتشان گوشت من و خونشان خون من است، می آزارد مرا هرچه ایشان را بیازارد وبه اندوه می اندازد مراهرچه ایشان را به اندوه در آورد، من در جنگم با هر که با ایشان بجنگد و در صلحم با هر که با ایشان درصلح است، ودشمنم باهرکس که با ایشان دشمنی کند و دوستم با هر کس که ایشان را دوست دارد، « اِنَّهُمْ مِنّی وَاَ نَا مِنْهُمْ »؛ اینان از منند و من از ایشانم و این عبارت اشاره به وحدت نورانی اهل بیت (علیهم السلام) دارد؛ چنانچه در روایات دیگر آمده است؛ مانند آنکه: 🔰 در خطبه نورانیت مولا امیرالمومنین علی (علیه السلام) به صراحت بیان شده است: ⚜ «اَولُّنا محمّد و اوسَطُنا محمّد و آخِرنا محمّد» 📗 بحار الانوار، ج۲۶، صص۱ تا ۷ ✅ همچنین امام محمد بن علی الباقر(علیه السلام) در حدیث عظیم الشأن مشهور به «خیط الاصفر» به اصحابشان فرمودند:  ⚜«کلّنا واحدٌ من نورٍ واحد و روحُنا من امر الله، اَولُّنا محمّد و اوسَطُنا محمّد و آخِرنا محمّد و کلّنا محمّد» ➖ ما همگی از نور واحد هستیم و روح ما از امر خداوند است، اول ما محمد است (منظور حضرت رسول الله علیه السلام)، وسط ما محمد است (منظور حضرت باقرالعلوم علیه السلام)، آخر ما محمد (منظور حضرت مهدی علیه السلام) است. 📔 بحارالانوار، ج۴۶، صص۸ تا ۱۸ 📔 الزام الناصب فی اثبات حجة الغایب، ج۱، صص ۴۱ تا ۵۲ 🔹 یا آنکه در فرازی از زیارت جامعه کبیره آمده است: ⚜«أشْهَدُ أَنَّ هذَا سابِقٌ لَكُمْ فيما مَضى وَ جارٍ لَكُمْ فيما بَقِىَ ، وَ أنّ أرْواحَكُمْ وَ نُورَكُمْ وَ طينَتَكُمْ واحِدَةٌ ، طابَتْ وَ طَهُرَتْ بَعْضُها مِنْ بَعضٍ»؛  ➖گواهى مى دهم كه اين مقام و منزلت ، براى شما در گذشته بوده است و در آينده نيز جريان دارد و بى گمان ، ارواحتان و نورتان و سرشتِ شما ، يكى است. همگى پاك و پاكيزه است و برخى از برخى ديگر است. 📗 من ‏لا يحضره‏ الفقيه، ج ۲، ص ۶۱۳ ➖➖➖➖➖➖➖ 🔰 مسانید حدیث شریف کساء 📑 تفسیر فرات الکوفی 🖋 ابو القاسم، فرات بن ابراهيم بن فرات كوفى از شخصيت ‏هاى دوران غيبت صغرى مى ‏باشد.  وى از راويان حديث به شمار مى ‏آيد و روايات فراوانى از مشايخ بزرگ شيعه روايت كرده و از معاصران ثقة الاسلام كلينى است. علامه مجلسی و صاحب ریاض العلما او و کتاب تفسیریش را توثیق کرده اند. 🔹 حدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عُمَرَ الزُّهْرِيُّ مُعَنْعَناً عَنْ أَبِي جَعْفَرعلیه السلام: «وَ لَكِنَّ اللَّهَ أَنْزَلَ فِي كِتَابِهِ إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً فَكَانَ عَلِيُّ [بْنُ أَبِي طَالِبٍ‏] وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ وَ فَاطِمَةُ [عَلَيْهِمْ السَّلَامُ وَ التَّحِيَّةُ وَ الْإِكْرَامُ‏] تَأْوِيلَ هَذِهِ الْآيَةِ فَأَخَذَ رَسُولُ اللَّهِ صلوات الله علیه وآله بِيَدِ عَلِيٍّ علیه السلام وَ فَاطِمَةَ علیهاالسلام وَ الْحَسَنِ علیه السلام وَ الْحُسَيْن‏ علیه السلام فَأَدْخَلَهُمْ تَحْتَ الْكِسَاءِ فِي بَيْتِ أُمِّ سَلَمَةَ فَقَالَ اللَّهُمَّ إِنَّ لِكُلِّ نَبِيٍّ ثَقَلًا وَ أَهْلًا فَهَؤُلَاءِ ثَقَلِي وَ أَهْلِي فَقَالَتْ أُمُّ سَلَمَةَ أَ لَسْتُ مِنْ أَهْلِكَ فَقَالَ إِنَّكِ إِلَى [عَلَى‏] خَيْرٍ وَ لَكِنَّ هَؤُلَاءِ ثَقَلِي وَ أَهْلِي فَمَا قُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ صلوات الله علیه وآله كَانَ عَلِيٌّ علیه السلام أَوْلَى النَّاسِ بِهَا لِكِبَرِهِ وَ لَمَّا بَلَغَ فِيهِ رَسُولُ اللَّهِ ص‏لوات الله علیه وآله وَ أَقَامَهُ وَ أَخَذَهُ بِيَدِهِ» 📔 تفسير فرات الكوفي، ص ۱۱۱ ✍ علاوه بر آنچه اشاره شد ، در این کتاب، روایات بسیار با سلسله روات مختلف، در خصوص وقایع حدیث کساء نقل شده است که از آنجمله در صفحات ۳۳۲ _ ۳۳۷ و صفحه ۸۷ این کتاب نیز  روایاتی در این خصوص آمده است. ▪️۵۶ ▫️▪️▫️▪️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▫️▪️▫️▪️ ▪️ ✅ «شرح حدیث شریف کساء» 📜 قسمت سیزدهم ⚪️🍃 فَقالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ یا مَلاَّئِکتی وَیا سُکانَ سَمواتی اِنّی ما خَلَقْتُ سَماَّءً مَبْنِیةً وَلا اَرْضاً مَدْحِیةً وَلا قَمَراً مُنیراً وَلا شَمْساً مُضِیئَةً وَلا فَلَکاً یدُورُ وَلا بَحْراً یجْری وَلا فُلْکاً یسْری اِلاّ فی مَحَبَّةِ هؤُلاَّءِ الْخَمْسَةِ الَّذینَ هُمْ تَحْتَ الْکساَّءِ 🖋 در حدیثی از حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و آله و سلم) آمده است: 💠 خداوند متعال زمانی ما اهل بیت (علیهم السلام) را آفرید که نه آسمان افراشته و نه زمین گسترده و نه عرش و نه بهشت و نه جهنم بود؛ ما او را تسبیح و تقدیس می کردیم هنگامى که تسبیح و تقدیسى وجود نداشت... سپس نور دخترم فاطمه (سلام الله علیها) را شکافت و آسمانها و زمین را آفرید؛ نور آسمانها و زمین از نور دخترم فاطمه (سلام الله علیها) است و نور او از نور خدا است؛ و فاطمه (سلام الله علیها) برتر از آسمانها و زمین است.  ⚜ ... خَلَقَنَا اَللَّهُ نَحْنُ حَيْثُ لاَ سَمَاءَ مَبْنِيَّةَ وَ لاَ أَرْضَ مَدْحِيَّةَ وَ لاَ عَرْشَ وَ لاَ جَنَّةَ وَ لاَ نَارَ كُنَّا نُسَبِّحُهُ حِينَ لاَ تَسْبِيحَ وَ نُقَدِّسُهُ حِينَ لاَ تَقْدِيسَ فَلَمَّا أَرَادَ اَللَّهُ بَدْءَ اَلصَّنْعَةِ ...  وَ فَتَقَ نُورَ اِبْنَتِي فَاطِمَةَ مِنْهُ فَخَلَقَ اَلسَّمَاوَاتِ وَ اَلْأَرْضَ فَنُورُ اَلسَّمَاوَاتِ وَ اَلْأَرْضِ مِنْ نُورِ اِبْنَتِي فَاطِمَةَ وَ نُورُ فَاطِمَةَ مِنْ نُورِ اَللَّهِ وَ  فَاطِمَةُ أَفْضَلُ مِنَ اَلسَّمَاوَاتِ وَ اَلْأَرْضِ ➖ سپس خداوند به قدرت خود ظلمت را آفرید و آن را بر پرده چشمها افشاند. ملائکه گفتند: سبوح و قدوسی ای پروردگار ما !از وقتى این اشباح را شناخته ایم چیز سوئى مشاهده نکردیم تو را سوگند می دهیم به مقام آنها که این گرفتارى را از ما برطرف فرمایی!  در این موقع خداوند قندیل هاى رحمت را آفرید و بر سرادق عرش آویخت. گفتند خدایا این فضیلت و نورها از کیست، خداوند متعال فرمود:  ⚜« هَذَا نُورُ أَمَتِی فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ فَلِذَلِکَ سُمِّیَتْ أَمَتِیَ الزَّهْرَاءَ، لِأَنَّ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِینَ بِنُورِهَا ظَهَرَتْ ». 📗 بحار الأنوار ، ج ۲۵ ،ص ۱۷  ✅ بنابراین سبب خلقت، بنای آسمان و گسترش زمین (دحوالارض)، چرخش فلک و جریان آب و کشتی و ...، همه محبت اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) که حجة الله علی الخلق اند، بوده است که مقام امّيّت ايشان را حضرت کوثر الکثرة أم الأئمة و الأبرار (علیها السلام) که حجة الله علینا (حجت خدا بر أئمه علیهم السلام) هستند، دارند.   ۵۷ ▫️▪️▫️▪️
▫️▪️▫️▪️ 💠 پس همه خلقت به سبب محبت و ولایت حضرت فاطمه (علیها السلام) ایجاد شده است، و لذا أمان و طهارت خلق به سبب محبت و ولایت آن حضرت ایجاد می شود. یعنی عدالت زمین یعنی پاکی زمین از هر آنچه طاغوت و سرکش و شیطان است. و این گستردگی و آینده أرض فقط با نام و سلام و صلوات بر حضرت صدیقه کبری، فاطمه زهرا محقق می شود. ✔️ و مَن دَخَلَهُ کَانَ آمِناً؛ پس چون عباد وارد حریم و تحت ولایت آن حضرت درآیند، ایمن از ظلمات، رجس، خباثت و پلیدی و ... خواهند بود؛  و «إِنّا نَسْأَلُكِ إِنْ كُنَّا صَدَّقْناكِ إِلّا أَلْحَقْتِنَا بِتَصْدِيقِنَا لَهُما لِنُبَشِّرَ أَنْفُسَنا بِأَنَّا قَدْ طَهُرْنا بِوِلايَتِكِ». «اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ السِرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلمُک» ➖➖➖➖➖➖➖ 🔰 مسانید حدیث شریف کساء 📑 «الغیبة» 🖋 ابو عبد الله، محمد بن ابراهيم بن جعفر كاتب نعمانى مشهور به ابن زينب از مشایخ بزرگ شيعه در اوايل قرن چهارم هجرى‏ می باشد. او در کتاب الغیبة، به روایتی که حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) در نامه به معاویه (لعنة الله علیه) در جنگ صفین می نویسند، اشاره نموده است. این همان نامه ایست که حضرت در آن به فضایل خویش چون واقعه کساء تصریح فرمودند. نعمانی اصل سند این روایت را از کتاب سلیم اخذ کرده است. ⚜أَ تَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَنْزَلَ فِي كِتَابِهِ- إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً فَجَمَعَنِي رَسُولُ اللَّهِ وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَيْنَ فِي كِسَاءٍ ثُمَّ قَالَ اللَّهُمَّ هَؤُلَاءِ أَحِبَّتِي وَ عِتْرَتِي وَ ثَقَلِي وَ خَاصَّتِي وَ أَهْلُ بَيْتِي فَأَذْهِبْ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَ طَهِّرْهُمْ تَطْهِيراً فَقَالَتْ أُمُّ سَلَمَةَ وَ أَنَا فَقَالَ ص لَهَا وَ أَنْتِ إِلَى خَيْرٍ إِنَّمَا أُنْزِلَتْ فِيَّ وَ فِي أَخِي عَلِيٍّ وَ فِي ابْنَتِي فَاطِمَةَ وَ فِي ابْنَيَّ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ وَ فِي تِسْعَةٍ مِنْ وُلْدِ الْحُسَيْنِ خَاصَّةً لَيْسَ فِيهَا مَعَنَا أَحَدٌ غَيْرُنَا فَقَامَ جُلُّ النَّاسِ فَقَالُوا نَشْهَدُ أَنَّ أُمَّ سَلَمَةَ حَدَّثَتْنَا بِذَلِكَ فَسَأَلْنَا رَسُولَ اللَّهِ ص فَحَدَّثَنَا كَمَا حَدَّثَتْنَا أُمُّ سَلَمَة. 📔 الغيبة (للنعماني)، النص، ص ۷۲ 🔰 مسانید حدیث شریف کساء 📑  «الخرائج و الجرائح» ⚜ مَا رُوِيَ عَنْ أُمِّ سَلَمَةَ أَنَّ فَاطِمَةَ ع جَاءَتْ إِلَى النَّبِيِّ ص حَامِلَةً حَسَناً وَ حُسَيْناً وَ فَخَّاراً فِيهِ حَرِيرَةٌ فَقَالَ ادْعِي ابْنَ عَمِّكِ فَأَجْلَسَ أَحَدَهُمَا عَلَى فَخِذِهِ الْيُمْنَى وَ الْآخَرَ عَلَى فَخِذِهِ الْيُسْرَى وَ عَلِيّاً وَ فَاطِمَةَ أَحَدَهُمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَ الْآخَرَ خَلْفَهُ فَقَالَ اللَّهُمَّ هَؤُلَاءِ أَهْلُ بَيْتِي فَأَذْهِبْ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَ طَهِّرْهُمْ تَطْهِيراً ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ أَنَا عِنْدَ عَتَبَةِ الْبَابِ فَقُلْتُ وَ أَنَا مِنْهُمْ فَقَالَ أَنْتِ إِلَى خَيْرٍ وَ مَا فِي الْبَيْتِ أَحَدٌ غَيْرُ هَؤُلَاءِ وَ جَبْرَئِيلُ ثُمَّ أَغْدَفَ عَلَيْهِمْ كِسَاءً خَيْبَرِيّاً فَجَلَّلَهُمْ بِهِ وَ هُوَ مَعَهُمْ. ثُمَّ أَتَاهُ جَبْرَئِيلُ بِطَبَقٍ فِيهِ رُمَّانٌ وَ عِنَبٌ فَأَكَلَ النَّبِيُّ ص فَسَبَّحَ ثُمَّ أَكَلَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ ع فَتَنَاوَلَا فَسَبَّحَ الْعِنَبُ وَ الرُّمَّانُ فِي أَيْدِيهِمَا وَ دَخَلَ عَلِيٌّ ع فَتَنَاوَلَ مِنْهُ فَسَبَّحَ أَيْضاً ثُمَّ دَخَلَ رَجُلٌ مِنْ أَصْحَابِهِ وَ أَرَادَ أَنْ يَتَنَاوَلَ فَقَالَ جَبْرَئِيلُ إِنَّمَا يَأْكُلُ مِنْ هَذَا نَبِيٌّ أَوْ وَلَدُ نَبِيٍّ أَوْ وَصِيُّ نَبِيٍّ 📔 الخرائج و الجرائح، ج‏ ۱، ص ۴۸ ▪️۵۸ ▫️▪️▫️▪️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▫️▪️▫️▪️ ▪️ «شرح حدیث شریف کساء» 📜 قسمت چهاردهم ⚪️🍃 فَقالَ الامینُ جِبْراَّئیلُ یا رَبِّ وَمَنْ تَحْتَ الْکساَّءِ فَقالَ عَزَّوَجَلَّ هُمْ اَهْلُ بَیتِ النُّبُوَّةِ وَمَعْدِنُ الرِّسالَةِ هُمْ فاطِمَةُ وَاَبُوها وَبَعْلُها وَبَنُوها ✍ در این فراز شریف حضرات حجج الله علی الخلق که همگی تحت کساء فاطمی اجتماع یافته اند، بواسطه أمّشان حضرت مولاتنا و سیدتنا فاطمة الزهرا (سلام الله علیها) نیز معرفی شده اند، زیرا وجود مبارک شان مشکاة و حجة الله علینا (حجت خدا بر أئمه علیهم السلام) می باشند، لذا خداوند متعال چنین می فرمایند: ✨او فاطمه (سلام الله علیها) است و پدر بزرگوارش. ✨او فاطمه (سلام الله علیها) است و همسر گرامی اش. ✨او فاطمه (سلام الله علیها) است و فرزندان عزیزش. 💎 حضرت فاطمة زهراء (سلام الله علیها) حقیقت «مشکاة» در آیات حضرت قرآن خداوند عزوجل در آیات حضرت قرآن، در مقام توصیف اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ ، مَثل آن نور را مشکات می نامد که در آن مصباح است. ✨ اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكاةٍ فيها مِصْباحٌ الْمِصْباحُ في زُجاجَةٍ الزُّجاجَةُ كَأَنَّها كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لا شَرْقِيَّةٍ وَ لا غَرْبِيَّةٍ يَكادُ زَيْتُها يُضيءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ نُورٌ عَلى نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشاءُ وَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ وَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَليم ➖ خداوند نور آسمانها و زمين است؛ مثل نور خداوند همانند چراغدانى است كه در آن چراغى (پر فروغ) باشد، آن چراغ در حبابى قرار گيرد، حبابى شفاف و درخشنده همچون يك ستارۀ فروزان، اين چراغ با روغنى افروخته مى شود كه از درخت پربركت زيتونى گرفته شده كه نه شرقى است و نه غربى؛ (روغنش آن چنان صاف و خالص است كه) نزديك است بدون تماس با آتش شعله ور شود؛ نورى است بر فراز نورى؛ و خدا هر كس را بخواهد به نور خود هدايت مى كند، و خداوند به هر چيزى داناست. (سوره نور، آیه ۳۵) 🔰 مطابق روایات از حضرات ترجمان وحی الله، حقیقت مشکاة در عالَم، وجود حضرت فاطمة زهراء‌ (سلام الله علیها) می باشد: 💠 عن مُوسَى الکاظم عليه السلام قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام : فِي قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكاةٍ فَاطِمَةَ عليها السلام  امام کاظم علیه السلام از پدر بزرگوارشان امام صادق عليه السّلام نقل فرمود: در تفسير قول خداى تعالى: «خدا نور آسمانها و زمين است ، مثل نورش بمانند مشكاة (فانوس) است»؛ فرمود: مراد فاطمه عليها السّلام است. 📔 البرهان في تفسير القرآن ؛ ج۴ ؛ ص۶٧ 📔 تفسير القمي ؛ ج٢؛ ص١٠٣ 📔 الكافي ؛ ج١ ؛ ص١٩۵ ۵۹ ▫️▪️▫️▪️
▫️▪️▫️▪️ 💠 قَدْ رُوِيَ عَنِ الصَّادِقِ عليه السلام أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ: اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكاةٍ فِيها مِصْباحٌ فَقَالَ هُوَ مَثَلٌ ضَرَبَهُ اللَّهُ لَنَا. ➖ از امام صادق عليه السّلام كه از ايشان درباره‌ى سخن خداوند سؤال شد كه مى‌فرمايد:«خداوند نور آسمانها و زمين است به‌طورى كه حكايت نور او مانند جاچراغى است كه در آن چراغ باشد.» آن حضرت فرمودند: اين مثالى است كه خداوند براى ما زده است. 📗 بحار الأنوار ج۴، ص: ۱۷ 📗التوحيد ج ۱، ص ۱۵۷ ✅ گرچه تمام این آیه ،‌ در مقام بیان تجلیات متفاوت حضرات انوار الله (علیهم السلام) می باشد، اما وصف «اللهُ نور» در اين شريفه از بيان مَثل نور الله آغاز مي شود كه آن مشكات است و شأني از شئونات حضرت صديقه كبرى (سلام الله علیها) می باشد .   🔰 به عبارت دیگر، آنجا که اصل و مبدأ خلقت بیان می شود: اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ،‌ مَثَل آن نور ، ‌مشکاة است؛ یعنی وجود اُم عالَم امکان است. 💎 حضرت اُم ابیها و اُم الائمه و الابرار، مشکاة یعنی صدر، اصل و جوهرة ی اصیل وجود می باشند. نور نیستند، بلکه بطن و منشأ ظهور نور و ‌اُم نور هستند. ➖ چرا که در کریمه بیان می فرماید:  ⚜ كَمِشْكاةٍ فيها مِصْباحٌ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ عليه السلام أَنَّهُ قَالَ: وَ الْمِشْكَاةُ الْكُوَّةُ فِيها مِصْباحٌ امام سجاد علیه السلام در تفسیر «كَمِشْكاةٍ فيها مِصْباحٌ » فرمود: و مشکات دریچه ای است که مصباح در آن است.(مانند جویباری که از رودخانه جدا میشود.) 📗 تأويل الآيات ج ۱ ص٣۵۶ 📗 بحار الأنوار ج ۲۳، ص ۳۱۱ 💎 مصباح،‌ نور است، ‌اما مشکاة بطن و وجودی است که از آن، نور به ظهور می رسد که منظور از مصباح،‌ در یک تجلی، وجود حضرت ختمی مرتبت رسول اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) می باشد. ⚜ عن ابی عبد الله الصادق (عليه السلام) فی قول الله: فِيها مِصْباحٌ قال: فيه نور العلم، يعني النبوة امام صادق علیه السلام درباره «فِيهٰا مِصْبٰاحٌ‌ » فرمود: در آن نور علم است. يعنى نبوت. 📗 البرهان في تفسير القرآن ؛ ج۴ ؛ ص۶٨ 📗بحار الأنوار ج ۴، ص ۱۵ 🖋 و در تجلیات دیگر، ائمه (علیهم السلام) از فرزندان حضرت خاتون فاطمه زهراء (سلام الله علیها) مصابیح هستند چرا که فرموده اند: ⚜ اوّلُنا محمد و اوسَطنا محمد و آخرنا محمد و کلّنا محمد 📗 إلزام الناصب في إثبات الحجة الغائب عجل الله تعالى فرجه الشريف، ج١، ص: ۴٠ 💠 به همین علت است که حضرت جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) فرمودند من مصباحی از مصابیح مشکاة هستم که درون آن نور النور می باشد،‌ یعنی یکی از تجلیات و مظاهر مشکاة فاطمی می باشم، ‌مشکاتی که در آن نور النور است. ⚜ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام :أَنَا فَرْعٌ مِنْ فُرُوعِ الزَّيْتُونَةِ وَ قِنْدِيلٌ مِنْ قَنَادِيلِ بَيْتِ النُّبُوَّةِ وَ سَلِيلُ الرِّسَالَةِ وَ أَدِيبُ السَّفَرَةِ وَ رَبِيبُ الْكِرَامِ الْبَرَرَةِ وَ مِصْبَاحٌ مِنْ مَصَابِيحِ الْمِشْكَاةِ الَّتِي فِيهَا نُورُ النُّور 📔 بحار الأنوار ج١٠، ص: ٢١٧ 📔 الأمالي( للصدوق) ؛ النص ؛ ص۶١٢ ✳️ ائمه (علیهم السلام) نور النور هستند، یعنی هم نور و هم منشأ نور در عالَم می باشند، چنانکه در زیارات مأثوره خطاب به ایشان می خوانیم: ⚜السلام علیک یا نور الانوار ✅ بنابراین مشکاة، نور نیست، بلکه بطن و اُمِّ نور است که در آن حضرات نور الانوار به ظهور و تجلی می رسند، چرا که حضرت خاتون، امّ الائمه و الابرار می باشند، اُم مصباح یعنی اُم ابیها هستند. ✍ یکی از وجوه تسمیه حضرت خاتون (سلام الله علیها)، به «زهراء» نیز همین مشکاة بودن ایشان برای زهور سه وعده بر أمير عالَم علی (علیه السلام) است، یعنی ظهور و تجلّی انوار نبوت و امامت از بطن وجود ایشان صورت پذیرفته است. ⚜ أَبُو هَاشِمٍ الْعَسْكَرِيُ سَأَلْتُ صَاحِبَ الْعَسْكَرِ عليه السلام لِمَ سُمِّيَتْ فَاطِمَةُ الزَّهْرَاءَ عليها السلام : فَقَالَ كَانَ وَجْهُهَا يَزْهَرُ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عليه السلام مِنْ أَوَّلِ النَّهَارِ كَالشَّمْسِ الضَّاحِيَةِ وَ عِنْدَ الزَّوَالَ كَالْقَمَرِ الْمُنِيرِوَ عِنْدَ غُرُوبِ الشَّمْسِ كَالْكَوْكَبِ الدُّرِّيِّ. 📔 بحار الأنوار ج۴٣، ص: ١۶ ➖ که در روایت فوق، منظور از زهور نور شمس از وجود حضرت مشکاة، تجلی نور نبوت؛ و منظور از زهور نور قمر، تجلی انوار ائمه (علیهم السلام) از وجود حضرت اُم ابیها و اُم الائمه و الأبرار می باشد. ⚜ الشمس رسول الله (صلی الله علیه و اله و سلم) و تأویل القمر بالائمه المعصومین (علیهم السلام) 📔 تفسیر قمی،‌ج۲ ص ۲۴۲ 📔 مستدرک سفینة البحار، ج ۸ص ۵۸۹ ۶٠ ▫️▪️▫️▪️
▫️▪️▫️▪️ ✅ حدیث شریفی که مفاد آن حجیت فاطمه زهرا علیها السلام بر ائمّه اطهار علیهم السلام می‌باشد به عبارات مختلفی از امامان معصوم نقل گردیده که به دو مورد آن اشاره می گردد: 💠 از امام رضا علیه السلام نقل شده که فرمودند: «نحن حجج الله علیکم و اُمُّنا فاطمة حجة الله علینا». 💠 و نیز از امام عسکری علیه السلام نقل شده که فرمودند: «نحن حجج الله علی الخلائق و امّنا فاطمة حجة الله علینا». ➖ما حجت‌‎های خدا بر خلایق (مردم) هستیم و مادر ما فاطمه علیها السلام، حجت خدا بر ما (اهل بیت) است. 📔 الانتصار، ج ۷، ص ۲۳۷ 📔 الاسرار الفاطمیه، ص ۱۷ 🔰 بنابراین یکی از شئون حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) با توجه به آیات حضرت قرآن، مشکاة عالَم بودن ایشان است، یعنی حضرت خاتون (سلام الله علیها) ، بطن ، اُم و جوهره ی اصیل نبوت و امامت می باشند . ➖➖➖➖➖➖➖ 🔰 مسانید حدیث شریف کساء 📑 «کتاب سلیم بن قیس» 🖋 ابان از سليم نقل كند كه گفت: در دوران خلافت عثمان، على عليه السّلام را در مسجد پيامبر صلّى اللَّه عليه و اله و سلّم در مدينه ديدم و گروهى را كه با يك ديگر سخن مى‏گفتند و از علم و فقه گفتگو مى‏كردند. و از فضایل و سوابق قریش و انصار سخن به میان آمد ... . در آن روز على بن ابي طالب عليه السّلام خاموش بود، او و هيچ يك از اهل بيتش سخنى نمى‏ گفتند. سرانجام جمعيت رو به على كردند و گفتند: اى ابو الحسن: چرا سخن نمى‏گويى؟ فرمود: از اين دو قوم كسى نمانده كه فضلى را يادآورى و حقى را نگفته باشد! سپس آن حضرت ضمن تصریح به فضایل خویش به حدیث شریف کساء نیز اشاره کردند: ⚜ أَيُّهَا النَّاسُ أَ تَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ أَنْزَلَ فِي كِتَابِهِ إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً فَجَمَعَنِي وَ فَاطِمَةَ وَ ابْنَيَّ حَسَناً وَ حُسَيْناً ثُمَّ أَلْقَى عَلَيْنَا كِسَاءً وَ قَالَ هَؤُلَاءِ أَهْلُ بَيْتِي وَ لُحْمَتِي يُولِمُهُمْ مَا يُولِمُنِي وَ يُؤْذِينِي مَا يُؤْذِيهِمْ وَ يُحَرِّجُنِي مَا يُحَرِّجُهُمْ فَأَذْهِبْ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَ طَهِّرْهُمْ تَطْهِيراً فَقَالَتْ أُمُّ سَلَمَةَ وَ أَنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ أَنْتَ إِلَى خَيْرٍ إِنَّمَا نَزَلَتْ فِيَّ وَ فِي أَخِي [وَ فِي ابْنَتِي فَاطِمَةَ] وَ فِي ابْنَيَّ وَ فِي تِسْعَةٍ مِنْ وُلْدِ ابْنِيَ الْحُسَيْنِ خَاصَّةً لَيْسَ مَعَنَا فِيهَا أَحَدٌ غَيْرُهُمْ فَقَالُوا كُلُّهُمْ نَشْهَدُ أَنَّ أُمَّ سَلَمَةَ حَدَّثَتْنَا بِذَلِكَ فَسَأَلْنَا رَسُولَ اللَّهِ ص فَحَدَّثَنَا كَمَا حَدَّثَتْنَا بِهِ أُمُّ سَلَمَة. 📗 كتاب سليم بن قيس الهلالي، ج‏ ۲، ص ۶۴۶ ➖ نیز در جلد ۲، صفحه ۷۶۱ این کتاب روایتی است که در آن حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام به فضایل خویش و از جمله به حدیث شریف کساء استدلال فرمودند. 🔰 مسانید حدیث شریف کساء 📑 «الكافى» 🖋 ثقة الإسلام، شيخ المشايخ، محمد بن يعقوب بن اسحاق كلينى رازى، از بزرگترين محدثين شيعه در عصر غيبت صغری است که صاحب یکی از کتب اصول اربعه شیعه با عنوان " الكافى‏" می باشد. او نیز در کتابش حدیث شریف کساء را با این روایت از علی بن ابراهیم قمی آورده است: ⚜ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسى‏، عَنْ يُونُسَ؛ وَ عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ، عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ أَبِي سَعِيدٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسى‏، عَنْ يُونُسَ، عَنِ ابْنِ مُسْكَانَ، عَنْ أَبِي بَصِيرٍ، قَالَ: و لكِنَّ اللَّهَ- عَزَّ و جَلَّ- أَنْزَلَهُ فِي كِتَابِهِ، تَصْدِيقاً لِنَبِيِّهِ صلى الله عليه و آله: «إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً» فَكَانَ عَلِيٌّ و الْحَسَنُ و الْحُسَيْنُ وَ فَاطِمَةُ عليهم السلام، فَأَدْخَلَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله تَحْتَ الْكِسَاءِ فِي بَيْتِ أُمِّ سَلَمَةَ، ثُمَّ قَالَ: اللَّهُمَّ، إِنَّ لِكُلِّ نَبِيٍّ أَهْلًا و ثَقَلًا، و هؤُلَاءِ أَهْلُ بَيْتِي و ثَقَلِي، فَقَالَتْ أُمُّ سَلَمَةَ: أَ لَسْتُ مِنْ أَهْلِكَ؟ فَقَالَ: إِنَّكَ إِلى‏ خَيْرٍ، و لَكِنَّ هؤُلَاءِ أَهْلِي و ثَقَلِي. 📔 الكافي (ط - دارالحديث)، ج‏ ۲، ص ۸ ➖ همچنین ایشان در کتاب خویش به حدیث دیگری از تفسیر قمی از امام صادق (علیه السلام) با این سلسله رجالی تصریح کرده است: 📗 الكافي (ط - دارالحديث)، ج‏ ۱، ص ۲۸۷ ➖ نیز در روایتی به شأن نزول آیه مبارکه مودة برای اصحاب الکساء اشاره نموده است 📗 الكافي (ط - دارالحديث)، ج ۸، ص ۹۳ ▪️۶۱ ▫️▪️▫️▪️
❤️خدایا دلم یک بغل دنیا نمی‌خواهد دنیا بماند برای دنیا 🌟دلم بغضی می‌خواهد به وسعت حریم کبریایت که مدام بشکند و الماس دیدگانم را فقط تو خریدار باشی و بس دلم کمی با تو بودن می‌خواهد بودن با توئی که همه جوره با من بودی آرزویم این است هرگز با چشمان مهربانتون نامهربانی روزگار را نبینید شبتـ🌙ـون در پنـاه امـن الهـی🌟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠سلام‌امام‌زمانم‌مولای‌من، مهدی جان مےنویسم ز تو ڪہ دار و ندارم شده‌ای بی‌قرارٺ شدم و صبر و قرارم شده‌ای من ڪہ بی‌تاب توأم اۍ همہ‌ی تاب و تبم تو همہ دلخوشے لیل و نهارم شده‌ای 💚أللَّھُـمَ عـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج💚 🍂🍃🍂🍃🍂 https://eitaa.com/mohtavayetablighJameaAlZahra 🍃🍂🍃🍂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷حدیث روز 📜امام هادی (علیه السلام): مَن أطاعَ الخالِقَ لَم یبالِ بسَخَطِ المَخلوقِ. 💬 هر که آفریدگار را فرمان برد،از خشم و ناخشنودی مخلوق پروایی به دل راه ندهد. 📚{میزان الحکمه،ج۶،ص۵۰۶} 🍂🍃🍂🍃🍂 https://eitaa.com/mohtavayetablighJameaAlZahra 🍃🍂🍃🍂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷هدیه میکنیم ثواب تلاوت این صفحه از قرآن کریم را به وجود مقدس ائمه ی بقیع علیهم السلام🌷 🍂🍃🍂🍃🍂 https://eitaa.com/mohtavayetablighJameaAlZahra 🍃🍂🍃🍂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷🍁🌷🍁 🌷دعای روز سه شنبه 🍁بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ 🌷الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ الْحَمْدُ حَقُّهُ كَمَا يَسْتَحِقُّهُ حَمْدا كَثِيرا وَ أَعُوذُ بِهِ مِنْ شَرِّ نَفْسِي إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلا مَا رَحِمَ رَبِّي 🍁وَ أَعُوذُ بِهِ مِنْ شَرِّ الشَّيْطَانِ الَّذِي يَزِيدُنِي ذَنْبا إِلَى ذَنْبِي وَ أَحْتَرِزُ بِهِ مِنْ كُلِّ جَبَّارٍ فَاجِرٍ وَ سُلْطَانٍ جَائِرٍ وَ عَدُوٍّ قَاهِرٍ 🌷اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ جُنْدِكَ فَإِنَّ جُنْدَكَ هُمُ الْغَالِبُونَ وَ اجْعَلْنِي مِنْ حِزْبِكَ فَإِنَّ حِزْبَكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ، وَ اجْعَلْنِي مِنْ أَوْلِيَائِكَ فَإِنَّ أَوْلِيَاءَكَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ 🍁اللَّهُمَّ أَصْلِحْ لِي دِينِي فَإِنَّهُ عِصْمَةُ أَمْرِي وَ أَصْلِحْ لِي آخِرَتِي فَإِنَّهَا دَارُ مَقَرِّي وَ إِلَيْهَا مِنْ مُجَاوَرَةِ اللِّئَامِ مَفَرِّي وَ اجْعَلِ الْحَيَاةَ زِيَادَةً لِي فِي كُلِّ خَيْرٍ وَ الْوَفَاةَ رَاحَةً لِي مِنْ كُلِّ شَرٍ 🌷 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ خَاتَمِ النَّبِيِّينَ وَ تَمَامِ عِدَّةِ الْمُرْسَلِينَ وَ عَلَى آلِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ وَ أَصْحَابِهِ الْمُنْتَجَبِينَ 🍁وَ هَبْ لِي فِي الثُّلَثَاءِ ثَلاثا لا تَدَعْ لِي ذَنْبا إِلا غَفَرْتَهُ وَ لا غَمّا إِلا أَذْهَبْتَهُ وَ لا عَدُوّا إِلا دَفَعْتَهُ بِبِسْمِ اللَّهِ خَيْرِ الْأَسْمَاءِ بِسْمِ اللَّهِ رَب الْأَرْضِ وَ السَّمَاءِ أَسْتَدْفِعُ كُلَّ مکروه أَوَّلُهُ سَخَطُهُ وَ أَسْتَجْلِبُ كُلَّ مَحْبُوبٍ أَوَّلُهُ رِضَاهُ فَاخْتِمْ لِي مِنْكَ بِالْغُفْرَانِ يَا وَلِيَّ الْإِحْسَان 🌷🍃🌷 https://eitaa.com/mohtavayetablighJameaAlZahra🌷🍃🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا