eitaa logo
موج تاریخ
461 دنبال‌کننده
389 عکس
164 ویدیو
32 فایل
پیشرفت همه جانبه جوامع بشری نیازمند خودآگاهی تاریخی است. ❇️ارتباط با ادمین؛ @mojtarikhi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹یلدا شب انتظار و امید 🌲شب چله( یلدا) شب نحسی بود که همگان انتظار پایان آن را می کشیدند تا بر آمدن آفتاب در این شب افراد دور هم جمع می شدند و وقت خود را با قصه، متل گویی و نیایش می گذراندند. 🔹برای آشنایی و آگاهی از فلسفه وجودی شب یلدا تعدادی از ارزشمندترین مقالات در کانال موج تاریخ گذاشته شده است.👇 @moj_tarikh
✳️ نشانه های از میترائیسم(مهر) در فرهنگ ایرانیان 🔹یار غار) از آنجایی که مهریان برای نیایش در غار جمع می شدند یکدیگر را یار غار می خواندند. این اصطلاح امروزه کنایه از یار و دوست وفادار است. 🔹شیرمرد و شیرزن) شیر یکی از مراحل هفت گانهٔ تشرف در آیین مهری است. در این مرحله، که اولین مرحلهٔ معنوی است، رهرو آزمایش های بدنی متعددی را پشت سر می گذارد و ثابت می کند که توانایی ادامهٔ کار را دارد لذا از این اصطلاح امروزه برای نشان دادن دلاوری های یک شخص استفاده می شود. 🔹 قسم به سوی چراغ) این اصطلاح در میان مردم بیانگر سوگند راست است و ریشه در روشن کردن شمع در معابد مهری دارد و یادآور هم پیمانی با مهر است. @moj_tarikh
تبیین حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه از دیدگاه تاریخی و حقوق بین المللی دریاها.pdf
761.3K
🔹👆مقاله تبیین حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه از دیدگاه تاریخی 📌خلاصه ای از مقاله در کانال گذاشته می شود👇👇 @moj_tarikh
✳️مختصات و موقعیت جغرافیایی جزایر سه گانه(بوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک) 🔹این جزایر در زنجیره قوسی دفاعی ایران و مسیر رفت و آمد کشتی های تجاري و نفتکش ها در تنگه هرمز، باعث افزایش اهمیت امنیتی و اقتصادي این جزایر براي ایران شده است. 1) جزیره با حدود 12 کیلومتر وسعت، در دهانه تنگه هرمز و در جنوب غربی جزیره قشم و سر راه کشتی های عبوري از خلیج فارس و در پایین ترین قسمت آبهاي ایران قرار دارد. 2) جزیره نیز با وسعتی در حدود 11 کیلومتر مربع در بخش شمالی خط منصف خلیج فارس و در ۳۱ کیلومتري جنوب جزیره قشم واقع شده است. 3) جزیره ، با مساحتی در حدود 2/1 کیلومتر مربع در شمال خط منصف خلیج فارس در 13 کیلومتري جنوب غربی جزیره تنب بزرگ قرار گرفته است. 🔹بر خلاف ابوموسی، دو جزیره تنب غیر مسکونی و داراي استفاده های نظامی برای ایران می باشند. @moj_tarikh
🟩وجه تسمیه جزایر سه گانه 🔴جزیره بوموسی در گذر تاریخ همواره داراي اسامی مختلفی از جمله: بوموسی،ابوموسی، بابا موسی، بوموف و گپ سبزو بوده است. 🔹نام اصیل تاریخی این جزیره، بوموسی است. نام بوموسی از دو واژة «بو» و «موسی» تشکیل گردیده که «بو» به معنی بوم و «موسی» هم نام شخص است. 🔹از دیگر نام هاي این جزیره گپ سبزو می باشد زیرا داراي آب شیرین، کشتزار و مراتع مرغوب بوده و مردم بندرلنگه تا 80 سال پیش، آن را گپ سبزو یعنی سبزه زار بزرگ می خواندند. هرچند برخی دیگر نام بومسو، بومِ سو (سرزمین روشنایی و تابش آفتاب) یا بوم سوز (محل سوزاننده) و مراد از نام معادل آن یعنی گپ سبزو همان گپ سوزی (بسیار سوزان) دانسته اند. 🔹بنابراین نام این جزیره در اصل بوموسی که یک نام قدیمی و ایرانی است، بوده که به مرور زمان و با دخالت بیگانگان استعمارگر به ابوموسی تبدیل شده است. 🔵 ، تنب گپ، تنب مار، تنب مار بزرگ و تل مار می باشند. واژه تمب یا تنب، واژة است پارسی دری یا تنگستانی(پارسی جنوبی) که تپه و تل معنی می دهد. 🔹در گذشته هاي نه چندان دور، در این جزیره تعداد زیادی مار سمی وجود داشته و به همین جهت آن را تمب مار، تنب مار و تل مار نیز می گفتند. 🟡 برگرفته از تمبو که در گویش فارسی جنوبی به معنی تپۀ کوچک است و تنب مار نیز به این دلیل به این جزیره گفته شده که همچون جزیره تنب بزرگ تعداد زیادي مار سمی در این جزیره وجود داشته است. 🔹البته کشورهاي عربی و بخصوص امارت عربی متحده، اسامی جزایر تنب بزرگ و کوچک را به «طنب الکبري و طنب الصغري» تحریف کرده اند در حالیکه تنب یک واژه اصیل ایرانی بوده و در زبان عربی اصلاً وجود ندارد. @moj_tarikh
🟥پیشینه تاریخی جزایر سه گانه: 🔹جزایر سه گانه ایرانی بوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک در طول تاریخ همواره متعلق به ایران بوده اند. 🔹با روي کار آمدن قاجاریه، این حکومت در اعمال قدرت و حاکمیت بر کرانه ها و جزایر خلیج فارس از خود ضعف و سستی نشان داد و لذا انگلستان براي تحکیم حضور خود در خلیج فارس جزایر سه گانه ایرانی را در سال 1903م، تصرف نموده و در اختیار امیرنشین های تحت الحمایۀ خود یعنی شارجه و رأس الخیمه قرار داد. 🔹 پس از سال ها کشمکش، در ازای استقلال و دست کشیدن ایران از بحرین، پس از 68 سال حاکمیت غیر قانونی بریتانیا بر جزایر سه گانه ایرانی، در روز 29 نوامبر 1971م، تفاهم نامه ایران و شارجه مبنی بر حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه رسماً از طرف شیخ شارجه اعلام گردید. 🔷 در روز 30 نوامبر 1971م( 9 آذرماه 1350ش)، یک روز پیش از خروج رسمی بریتانیا از خلیج فارس، نیروهاي ایرانی وارد جزایر سه گانه شدند و حاکمیت ایران بر این جزایر دوباره اعاده شد. @moj_tarikh
✳️ ماجراهای اهداي نقشه ایران به ناصرالدین شاه قاجار توسط انگلیس 🔹در سال 1888م حدودا ده سال از دعوای سياسی بر سر مالکيت جزاير ايرانی خليج فارس(بنوموسی، تنب بزرگ و کوچک) می گذشت. 🔹 براي جلب رضايت ناصرالدين شاه قاجار «سر ادموند ولف» وزير مختار وقت انگليس در تهران، به «لرد ساليسبوری » وزير امور خارجه انگلستان پيشنهاد می دهد هديه‌ای گران‌بها به شاه ایران اهدا شود. 🔹 از طرف انگلیسی ها يک نقشه بزرگ از ایران در شش قطعه مجزا تهيه و به ناصرالدین شاه قاجار هديه داده می شود. 🔹شاه ایران وقتي نقشه را مي‌بيند متوجه نکته‌ای مي‌شود که جزاير خليج فارس را با رنگ خاک ايران رنگ کرده بودند. 🔹شاه با ديدن نقشه ايران، آن را بر سر، لرد ساليسبوری و انگليسي‌ها پتک مي‌کند و مي‌گويد خود شما با اين نقشه اعتراف کرده‌ايد که تمام اين جزاير متعلق به ايران است. 🔹با اهداي اين نقشه تمامي آنچه که انگليسی ها طي ده سال برای اثبات عدم مالکيت اين جزاير توسط ايران رشته بودند، پنبه مي‌شود و در نهايت مجبور به اشغال جزاير با نيروی نظامی می شوند. 🔹نکته جالب اين است که اين ناکامی و شکست کار را تا به جايی بالا می برد که لرد ساليسبوری وزارت خارجه دستور می دهد از اين به بعد اهدای نقشه از سوی مقام‌های انگليسی به دولت‌های خارجی متوقف شود. بنابراين ديگر چنين کاری نمی کنند و به هيچ حاکمی نقشه هديه نمی شود. 📌این نقشه با ارزش تاریخی هم اکنون در مرکز اسناد وزارت امور خارجه نگهداری می شود. @moj_tarikh
🔹مقاومت ناصرالدین شاه در برابر خواسته انگلستان 🔹انگليسی ها با اصرار زیاد به ناصرالدین شاه قاجار پيشنهاد می دهند که در قبال مبلغ بسيار بالایی جزاير ايراني خليج فارس را به انگلستان بفروشند. ولی شاه به هيچ‌وجه زير بار نمی رود و می گويد ما خاک خود را به اجنبی نمی فروشيم خصوصا که انگلستان باشد. 🔹در اتفاق بعدی به شاه پيشنهاد میدهند که جزاير ايرانی خليج فارس را به صورت صد ساله اجاره کنند ولی ناصرالدين شاه قبول نکرد و لذا با حیله های استعماری ادعا کردند اين جزاير به ايران تعلق ندارد و جزايری کاملا بين‌المللی است و میتوانند آنجا را به تصرف خود در بياورند. 🔹ناصرالدین شاه قاجار تا جایی که ميتواند مقاومت می کند ولی چون ابزار لازم در اختیار ندارد، انگليسی ها با قوای دريایی خود می آيند و جزاير را اشغال ميکنند و از اينجا به بعد جز اعتراض کار ديگری از دست ايران بر نمی آید و نزدیک به یک قرن( ۱۹۷۱م) جزاير سه گانه تحت حاکميت انگلیسی ها می مانند و نکته تاسف برانگیز آنجا بود که حکومت پهلوی در ازای استقلال بحرین که جزئی از ایران بود این معامله را با انگلیس انجام داد. @moj_tarikh
🔻الیاهو بن شائول کوهن ✍ جاسوس اسرائیلی که بیشتر معروفیتش بخاطر عملیات هایش در سوریه بود و توانست با نفوذ در دولت سوریه تا مشاور عالی (معاون) وزیر دفاع نیز ترقی یابد 🔸او در ظاهر از تندروترین افرادی بود که با اسرائیل مخالفت می‌ورزید که در نهایت هویت واقعی او آشکار شده و در سال ۱۹۶۵ اعدام شد. اطلاعات گردآوری شده توسط او نقش مهمی در موفقیت اسرائیل در جنگ شش‌ روزه داشته‌ است. @moj_tarikh
🔻 یادداشت تکان دهنده و عبرت انگیز ✍نصیحت تقی‌زاده ۱۰۰ سال قبل به دیپلمات‌های امروز: منحصر دانستن نجات ایران به سیاست بین المللی، نتیجه شهرت پرستی و هوس دیپلماتی و سیاسی گری است! ☝️ آنچه می‌خوانید نصیحت روزنامه کاوه است حدود ۱۰۳ سال قبل؛ آن هم از نشریه سید حسن تقی‌زاده! 🔹قابل توجه کسانی که راه نجات مملکت را تکیه به کشورهای خارجی بدون آگاهی و دانش سیاسی می‌دانند. 📚 منبع : روزنامه کاوه @moj_tarikh
✳️خیانت ها و اقدامات روس‌ها علیه ایران 🔹جدایی بخش وسیعی از ایران 🔹این سرزمین‌ها به خاطر عدم دانش سیاسی، تملق و خوش بینی های برخی افراد فرصت طلب از ایران جدا شدند. 🔹روس‌ها با وجود برتری سلاح و تجهیزات، عباس میرزا را شکست ندادند بلکه افراد خائن داخلی با همکاری انگلیس بانی آنها شکست ها و بستن معاهدات ننگین گلستان، ترکمنچای و ... بودند. @moj_tarikh
🔻آخرین پادشاه سلسلۀ پهلوی!! ✍وقتی یک سرتیپ ارتش شاهنشاهی، شش سال قبل از پیروزی انقلاب، سقوط سلطنت پهلوی را پیش‌بینی کرد. 🔸سرتيپ يک رنگيان گفته است محمدرضا شاه آخرين پادشاه سلسلۀ پهلوی است؛ زيرا بعد از او حكومت به دست مذهبی ها خواهد افتاد و وليعهد، ديگر حكومت نخواهد كرد. 🔹 درباریان و اطرافیان شاه در خاطراتشان همیشه به این نکته اشاره داشته اند که شاه بویژه از سال ۱۳۵۰ خود را حتی هم ردیف خدا می دانسته و انتقاد از خویش را جایز نمی دانستند و کسی جرات انتقاد و طرح مشکلات را پیش وی نداشت و لذا افراد برای حفظ مقام و مناصب خویش چاره کار را در تملق و نادیده انگاری معضلات می دانستند و اینجا بود بطور زیر زمینی و در جلسات خصوصی سقوط پهلوی مطرح می شود. 📚 منبع: سند محرمانه ساواک، ۲ آذر ۱۳۵۱ @moj_tarikh
📙یک قطعه از تاریخ👆 🔹مخالفت مظفرالدین شاه به مداخلات انگلستان در خلیج فارس ▪️سندی از دوره مظفرالدین شاه (حدود شصت سال پیش از تشکیل کشور امارات) در باب حاکمیت تاریخی ایران بر جزایر خلیج فارس و فتنه‌انگیزی‌های انگلیس @moj_tarikh
🔴 انتخابات آزاد به سبک پهلوی 🔹در بخشی از سند محرمانه سازمان سیا آمریکا در سال 1972 پیرامون وضع حکومت محمدرضا شاه پیرامون برگزاری انتخابات!! در دوره پهلوی چنین آمده است: 🔹 شاه نامزدهای حزبی را برای مجلس قبل از اینکه آن‌ها در انتخابات شرکت کننده تایید می کند در برخی موارد ممکن است مشخص کند چه کسی برنده شود. 🔹 به این ترتیب او نه تنها از پارلمانی که پاسخگوی برنامه‌های او باشد اطمینان حاصل می کند بلکه می‌تواند مشارکت گسترده‌تری برای برخی گروه‌ها فراهم کند. @moj_tarikh
✳️ایران از نگاه دیگری 🔹در طول دوره قاجاریه سیاحان یا سفرنامه نویسان خارجی زیادی از ایران بازدید کرده و آثاری با اهداف مختلف به نگارش در آورده اند. 🔹در میان سفرنامه های موجود درباره اوضاع فرهنگی، تاریخی و اجتماعی ایران، سفرنامه های عصر قاجار از جایگاه شاخصی بر خوردارند. 🔹آهنگ دگرگونی و تغییرات در این دوره از تاریخ ایران به واسطه ارتباطات تنگاتنگی که دربار ایران با اروپاییان پیدا کرده بود، سرعت بیشتری گرفت. بطوری که فرهنگ کم و بیش استوار و یکسانی که ایران قبل از قاجار را تشکیل می داد با ورود دانش نوین اروپایی و در پی ازدیاد جمعیت و جابجایی ها و الگوهای رفتاری که برآمده از ورود فرهنگ اروپایی بود؛ روند کند تاریخی ایران زمین را دگرگون کرد و مرحله ی تازه ای از زندگی تاریخی ایران شروع شد. 🔹در مجموع دو نگاه در سفرنامه ها وجود دارد؛👇 ۱) در نگاه به شاهد زیر مجموعه هایی با مضامین، اصالت و کهن بودن تاریخ و نژاد، نگاه به مذاهب و باورهای دینی، نگاه به آیینها و باورهای ملی، منش و ویژگی های نیک ایرانی (خلقیات و روحیات) که خود در بر دارنده هوشمندی، آداب دانی، مهمان نوازی، مدارا و آزاد اندیشی دینی است؛میباشیم. ۲) در نگاه (منفی و بدبینانه) به فرهنگ ایرانی، آنان به مواردی هم چون دگر سازی (غیرسازی)، کلی سازی (به این معنا که فرد با دیدن چند مورد از یک پدیده، قانونی کلی می سازد و پدیده های متفاوت را در آن جای می دهد)، منفی سازی (بزرگ نمایی منش های ناپسند) که شامل چاپلوسی و دورویی،دروغ گویی، خرافات، خیالبافی و خود بزرگ بینی، ستم کشی از زورمندان و ستم بر فرودستان، تنبلی و بی پشتکاری، منش و رفتار متناقض و پیچیده، می شود و با مواردی دیگر هم چون ناهمزمان سازی (عقب ماندگی)، سنجش با خود (غرب محوری)، توهین و تحقیر، ایستا انگاری (ثابت انگاری) و عجیب و غریب نمایی (بزرگ نمایی) به ایرانیان آن دوره می نگریستند. 🔹نکته آنجاست که وجوه اشتراک در تمامی سفرنامه ها اشارات فراوان آن ها به تاریخ با شکوه سرزمین ایران است به نحوی که بیشتر سفرنامه نویسان با احترام از تاریخ ایران یاد کرده اند.  🔹هیچ گاه در سفرنامه ها از نژاد ایرانی با ذات و سرشت پست یاد نشده است. در جاهایی از ایرانیان انتقادهای جدی شده اما اصالت و نژادگی ایرانیان هرگز محل تردید واقع نشده است. @moj_tarikh
71813894204.pdf
740.6K
📑👆مقاله بررسی تطبیقی پژوهش های ایران شناسیِ غربی و شرق شناسی با تکیه بر بازنمایی فرهنگ مردم ایران در سفرنامه های اروپاییان دوره قاجار نوشته زاگرس زند @moj_tarikh
20120426170622-5183-42.pdf
824K
📑👆مقاله تحلیل محتوای سفرنامه های ترجمه شده سیاحان انگلیسی درباره ی ایران نوشته ناهید بنی اقبال و آزاده حیدری 📌طبق این تحقیق در دوره قاجاریه 75 درصد از سیاحان [انگلیسی]، در دوره  پهلوی 74/18 درصد، در دوره صفویه 7/4 درصد و در دوره زندیه 56/1 درصد به ایران آمده اند. @moj_tarikh