32.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
🏴 #روضه
◾️حضرت علی علیه السلام چشم انتظار فاطمه زهرا سلام الله علیها ‼️
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 اسوۀ والای حیا❗️
📌 همۀ شما این تعبیر پیغمبر اکرم(ص) راجع به حضرت فاطمه زهرا(س) را شنیده اید که حضرت فرمودند: «فاطِمَةُ بَضعَةٌ مِنّی»؛
📌فاطمه پارۀ تن من است. این حدیث بین عام و خاصّ1️⃣ متواتر است و کسی نسبت به آن شبهه ندارد. امّا آیا می دانید که پیامبر(ص) این جمله را در چه موقعیّتی و به چه علّتی بیان کرده است؟
📌 اوّلین مورد مربوط به جریان پرسش پیامبر(ص) از اصحاب خود، در باب بهترینِ زنان بود. روزی پیغمبر اکرم(ص) از اصحاب خود پرسیدند: «مَا خَیْرٌ لِلنِّسَاءِ؟»2️⃣؛ بهترین زن ها کیست؟
📌 اصحاب عرض کردند: «فَلَمْ نَدْرِ مَا نَقُولُ»؛ نمی دانیم!
«فَسَارَّ عَلِیٌّ(ع) إِلَى فَاطِمَةَ(س) فَأَخْبَرَهَا بِذَلِکَ»؛
📌 در این هنگام امام علی(ع) از جا برخاستند و به منزل رفته و سؤال پیامبر(ص) را با حضرت زهرا(س) در میان گذاشتند.
📌حضرت زهرا(س)فرمودند: «بهترینِ زنان آن زنی است که به مرد نامحرم نگاه نکند و مرد نامحرم نیز او را نبیند.»
📌امام علی(ع) برگشتند و این جواب را به پیامبر(ص) ارائه نمودند. حضرت رو به سوی امام علی(ع) کرده و فرمودند: «مَنْ عَلَّمَکَ هَذَا؟»؛ چه کسی این را به تو یاد داده است؟
📌امام علی(ع) عرض کرد: فاطمه(س) این مطلب را به من گفته است. در اینجا بود که پیغمبراکرم(ص) فرمودند: «إِنَّهَا بَضْعَةٌ مِنِّی»؛ فاطمه(س) پارۀ تن من است.
1️⃣ شیعیان و اهل تسنّن
2️⃣ حلیة الأولیاء، ج 2، ص 41
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #فاطمیه
📖 #فاطمه زهرا سلام الله علیها
🏷 جلسه هشتم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
◾️روضه حضرت زهرا سلام الله علیها
◾️بعد از وفات پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم درِ خانۀ امام علی علیه السلام جمع شدند. ماجرا را شنیده اید.
📌حضرت زهرا سلام الله علیها در را باز نکردند. آن ها هم در را آتش زدند. دو سه جمله از خود حضرت زهرا سلام الله علیها نقل می کنم:
◾️«وَ رَكَلَ الْبَابَ بِرِجْلِهِ»؛ چنان لگدی به درب زد که «فَرَدَّهُ عَلَيَّ»؛ در نیم سوخته روی من افتاد، «وَ أَنَا حَامِلٌ»؛ و من باردار بودم.
◾️ «النَّارُ تُسْعَرُ»؛ آتش زبانه می کشید، «وَ تَسْفَعُ وَجْهِي»؛ و صورت من را می سوزاند. این بی حیاها نه از خدا و نه از خلق خدا شرم نکردند.
◾️در ادامه حضرت سلام الله علیها می فرماید: «فَضَرَبَنِي بِيَدِهِ»؛ چنان سیلی به صورتم زد: «حَتَّى انْتَثَرَ قُرْطِي مِنْ أُذُنِي» که گوشواره هایم پراکنده شد.
#فاطمه زهرا سلام الله علیها
#فاطمیه
#روضه_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها
@agamojtabatehrani
◾️مثل جنینِ در رحم مادر،
زانوی غم بغل گرفته ای.
◾️نوشته اند وقتی حضرت زهرا سلام الله علیها به مسجد رفت، امام علی علیه السلام در خانه منتظر بود تا حضرت زهرا سلام الله علیها برگردد.
◾️ وقتی حضرت سلام الله علیها به خانه برگشت، وضعیّت امام علی علیه السلام را که دید، گفت: «يَا ابْنَ أَبِي طَالِبٍ اشْتَمَلْتَ شِمْلَةَ الْجَنِينِ وَ قَعَدْتَ حُجْرَةَ الظَّنِينِ»؛
◾️ در واقع حضرت سلام الله علیها، هیئت نشستن امام علی علیه السلام را ترسیم کرده اند: مثل جنینِ در رحم مادر، زانوی غم بغل گرفته ای.
◾️ این تعبیر، حالت امام علی علیه السلام را نشان
می دهد؛ چرا مثل کسی که متّهم است، یک گوشه نشسته ای؟! تو مَرد میدان جنگ بودی! روزی گرگ ها را می دَریدی؛ امّا حالا مگس ها تو را می دَرند؟!
◾️در برخی روایات نوشته اند که وقتی حضرت زهرا سلام الله علیها این حرف ها را به امام علی علیه السلام می گفت، صدای مؤذّن بلند شد. مؤذّن شهادت به وحدانیّت خدا داد؛ امّا زمانی که شهادت به رسالت پیامبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم داد،
📌امام علی علیه السلام سر را از زانوهایش بلند کرد و گفت: من همان فاتح خیبر هستم امّا آیا دوست داری بعد از این شهادت به رسالتِ پدرت را کسی نشنود؟
◾️در واقع اگر من قیام نمی کنم برای حفظ نامِ پدرت است. اینجا نوشته اند حضرت زهرا سلام الله علیها گفت: حالا که این طور است، صبر می کنم.
#فاطمیه
#روضه_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها
@agamojtabatehrani
﷽
📍 سقیفه پاسخی به دعوت شیطان❗️
📌 فَوَسَمْتُمْ غَیرَ إبِلِكُمْ
📌پس شما مشغول داغ زدن بر غیر شترهای خود شدید. در عرب رسم بوده است كه روی شترهایشان با داغ كردن علامت می گذاشتند.
📌 حضرت می فرماید: شما به امری متعرّض شدید كه اصلاً به شما ارتباطی نداشت. كنایه از اینكه از حریم خودتان تجاوز كردید و به حریم دیگران وارد شدید.
◾️ وَ وَرَدْتُمْ غَیرَ مَشْرِبِكُمْ
📌و در محلّی برای آب خوردن وارد شدید كه جای آب خوردن شما نبود! حضرت می خواهد بگوید امر تعیین خلیفه مسلمین كاری در شأن شما نبود كه در آن وارد شدید.
📌كار شما نیست كه خلیفه و امام تعیین كنید، این ها پای را از گلیم خود درازتر كردن است.
📌 رسالت و امامت امر الهی است و نصب الهی لازم دارد و به شما ربطی نداشت كه بروید و در جایی بنشینید و خلیفه تعیین كنید!
📌این كار شما پاسخ به دعوت شیطان بود و شما به دلیل كینه هایتان و توخالی بودنتان مطیع او شدید.
〰️〰️〰️〰️〰️
📔 #کتاب_خطبه_فدك
#فاطمیه
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 روی گردانی از اسلام با شعار حفظ اسلام❗️
📌 أَرَغْبَةً عَنْهُ تُریدُونَ أمْ بِغَیرِهِ تَحْكُمُون؟
آیا از قرآن روگردان شدید، یا غیر قرآن را ملاك حكم خود قرار داده اید؟
◾️ در برخی نسخه ها «تَدَبَّرُون» هم آمده است؛ یعنی از اسلام روگردان شدید. آن ها با شعار «حفظ اسلام از فتنه»، حقایق قرآن را زیر پا گذاشتند.
◾️ این است كه مؤمن باید همیشه زیرك و هوشیار باشد و به شعارها دقّت كند.
٭ ﴿بِئْسَ لِلظّالِمینَ بَدَلاً﴾1️⃣
◾️چه بد است برای ستمكاران آنچه را كه به جای قرآن اختیار كردند! حضرت به پیامدهای سوء جریان سقیفه اشاره دارد.
1️⃣ سورة مباركة كهف، آیه50
〰️〰️〰️〰️〰️
📔 #کتاب_خطبه_فدك
#فاطمیه
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 وضعیت حضرت زهرا (س) در ورود به قبر و خروج از آن❗️
📌زهرا(س) روز محشر که از قبر وارد قیامت می¬شود، چه جلال و شکوهی دارد! امّا موقعی که می¬خواستند او را در قبر بگذارند چه وضعی داشت.
📌موقعی که از قبر بیرون بیاید، هفتادهزار ملک همراه جبرائیل(س)، اسرافیل(س)، فرشتگان مقرّب، مریم(س) و مادرش خدیجه(س) به استقبالش میآیند؛ امّا آن موقعی می¬خواستند او را داخل قبر بگذارند، چگونه بود.
https://www.aparat.com/v/leOI3
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️
#فاطمیه
#حضرت_زهرا سلام الله علیها
📕 #شفاعت
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 وضعیت حضرت زهرا (س) در ورود به قبر و خروج از آن❗️
📚 #مجموعه_گروهبندی_انسانها_در_قیامت
📕 #شفاعت
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
﷽
📍 وعدۀ خداوندبه حضرت زهرا سلام الله علیها ❗️
📌«فَتَقُولُ إِلَهِي وَ سَيِّدِي سَمَّيْتَنِي فَاطِمَةَ وَ فَطَمْتَ بِي مَنْ تَوَلَّانِي وَ تَوَلَّى ذُرِّيَّتِي مِنَ النَّارِ وَ وَعْدُكَ الْحَقُّ وَ أَنْتَ لَا تُخْلِفُ الْمِيعَادَ»
◾️؛ این جملات را حضرت زهرا(ص) می گوید: خدای من! آقای من! نام مرا فاطمه(ص) قرار دادی و وعده دادی کسانی را که رابطه دوستی با من و با ذریّۀ من دارند، از آتش دور و جدا می کنی و وعدۀ تو حق است و تو هیچ گاه خلاف وعده نمیکنی.
◾️تا اینجا یک روالی میباشد که خداوند وعدهای کرده که کسانی که محبّت به حضرت زهرا (ص) و ذریۀ او داشته باشند به آتش نروند.
#حضرت_زهرا سلام الله علیها
#فاطمیه
📕 #شفاعت
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 مؤمن گناه نمی کند❗️
📌در آیۀ شریفه آمده است: «قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَلٰكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنَا»؛1️⃣ گفتند: ما ایمان آوردیم. (به آنان) خطاب شد: نه، ایمان نیاوردید. مؤمن کسی است که عملش با اعتقاداتش تطبیق کند. آن کس که تخلّف داشت، مؤمن نیست و مسلمان است. مؤمن گناه نمی کند، آن هم گناهی که حد بر او جاری شود؛ لذا در روایات بسیار آمده است: آنگاه که شخص وارد یک عمل معصیتی می شود؛ روح ایمانی از او مفارقت می کند. آن موقع مؤمن نیست پس کافر است؟ نه، فاسق است. لذا ما می گوییم گناهکاران فسّاقند.
1️⃣سورۀ حجرات، آیۀ14
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_گروهبندی_انسانها_در_قیامت
📕 #شفاعت
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 حضور قلب در معبود❗️
📌امامصادق(ع) میفرماید:«مَنْ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ يَعْلَمُ مَايَقُولُ فٖیهِمَا انْصَرَفَ وَ لَيْسَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ ذَنْبٌ إِلَّا غَفَرَهُ لَهُ»؛1️⃣
📌اگر کسی دو رکعت نماز بخواند و بداند که در این دو ركعت چه دارد میگوید، نماز را تمام میکند درحالی که بین او و خدا گناهی نیست و خدا همۀ آنها را میآمرزد. 2️⃣
چنین نمازی مکفِّر است؛ یعنی موجب آمرزش گناهان میشود. حدّاقل حضور قلب این است که انسان بفهمد چه دارد میگوید.
مرتبۀ بالای حضور قلب این است که شخص نمازگزار ،هنگام ثناگویی در نماز، همۀ أسما و صفات حق را سِیر و شهود کند؛ مثل اینکه دارد تمام زیباییهای محبوبش را میبیند و ستایش میکند. چون نماز ستایش مجموع أسما و صفات الهی است.
1️⃣. وسائل الشیعه، ج5، ص475و476
2️⃣. برخی میگویند: منظور از این گناهان صغائر است.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📓 #کتاب_تأدیب_نفس
📝 جلسه هفدهم
#آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 سرنوشت مسخره کنندۀ روایت معصوم(ع)❗️
📌 امامزین العابدین(ع) فرمودند:
«مَا نَدْرِي كَيْفَ نَصْنَعُ بِالنَّاسِ»؛ نمی دانم با این مردم چه کنم.
«إِنْ حَدَّثْنَاهُمْ بِمَا سَمِعْنَا مِنْ رَسُولِ اللَّهِ(ص) ضَحِكُوا وَ إِنْ سَكَتْنَا لَمْ يَسَعْنَا»؛
اگر آنچه که از پیغمبر(ص) شنیدیم برای اینها حدیث کنیم می خندند و اگر ساکت شویم، نمی توانیم؛ شخصی به نام ضَمْرَه عرض می کند که شما برای ما نقل کنید. حضرت فرمودند:
«هَلْ تَدْرُونَ مَا يَقُولُ عَدُوُّ اللَّهِ إِذَا حُمِلَ عَلَى سَرِيرِهِ»؛ آیا شما می دانید وقتی دشمن خدا را در تابوت می گذارند و او را سمت قبر می برند، چه می گوید؟
«قَالَ فَقُلْنَا لَا قَالَ فَإِنَّهُ يَقُولُ لِحَمَلَتِهِ»؛ گفتند: نه ما نمی دانیم. حضرت فرمودند: به آنهایی که او را حمل می کنند همان جملاتی که در روایات فوق بود می گوید، تا به اینجا میرسد.
«فَارْفُقُوا بِي وَ لَا تَسْتَعْجِلُوا»؛ با من مدارا کنید و عجله نکنید.
«قَالَ فَقَالَ ضَمْرَةُ يَا أَبَا الْحَسَنِ إِنْ كَانَ هَذَا يَتَكَلَّمُ بِهَذَا الْكَلَامِ يُوشِكُ أَنْ يَثِبَ عَلَى أَعْنَاقِ الَّذِينَ يَحْمِلُونَهُ»؛ ضمره می گوید: ای اباالحسن(ع)! اگر او می تواند این حرف ها را بزند، پس این احتمال است که از روی دوش مردم بلند شود.
«قَالَ فَقَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ(ع) اللَّهُمَّ إِنْ كَانَ ضَمْرَةُ هَزِئَ مِنْ حَدِيثِ رَسُولِ اللَّهِ(ص) فَخُذْهُ أَخْذَةَ أَسَفٍ»؛ حضرت گفت: خدایا! اگر ضَمْرَه حدیثی را که من از پیغمبر(ص) نقل کردم استهزا می کند او را طوری بگیر که بعد از آن تأسّف بخورد؛
«قَالَ فَمَكَثَ أَرْبَعِينَ يَوْماً ثُمَّ مَاتَ»؛ چهل روز نگذشت ضَمْرَه مُرد.
«فَحَضَرَهُ مَوْلًى لَهُ قَالَ فَلَمَّا دُفِنَ أَتَى عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ(ع)فَجَلَسَ إِلَيْهِ»؛ وقتی که ضَمْرَه را دفن کردند، خدمتکار او خدمت امامزین العابدین(ع) آمد.
«فَقَالَ لَهُ مِنْ أَيْنَ جِئْتَ يَا فُلَانُ قَالَ مِنْ جِنَازَةِ ضَمْرَةَ»؛ حضرت به او گفتند: از کجا آمدی؟ گفت: از دفن جنازه ضمره آمدم؛
«فَوَضَعْتُ وَجْهِي عَلَيْهِ حِينَ سُوِّيَ عَلَيْهِ فَسَمِعْتُ صَوْتَهُ وَ اللَّهِ أَعْرِفُهُ كَمَا كُنْتُ أَعْرِفُهُ وَ هُوَ حَيٌّ»؛ وقتی که دفنش کردیم صدای ضَمْرَه را شنیدم، به خدا صدای خودش بود. همان طور که وقتی زنده بود صدایش را می شنیدم.
«يَقُولُ وَيْلَكَ يَا ضَمْرَةَ بْنَ مَعْبَدٍ الْيَوْمَ خَذَلَكَ كُلُّ خَلِيلٍ»؛ می گوید: ای بیچاره ضمره! وای بر تو! امروز هر دوستی تو را خوارت کرد.
«وَ صَارَ مَصِيرُكَ إِلَى الْجَحِيمِ فِيهَا مَسْكَنُكَ وَ مَبِيتُكَ»؛ دارند تو را به سوی جهنّم می برند. جایی که مسکن تو آنجا خواهد بود.
«فَقَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ(ع) أَسْأَلُ اللَّهَ الْعَافِيَةَ هَذَا جَزَاءُ مَنْ يَهْزَأُ مِنْ حَدِيثِ رَسُولِاللَّهِ(ص)»؛1️⃣ سپس حضرت فرمودند: از خدا عافیت می خواهم. این جزای کسی است که استهزا کرد.
1️⃣ الكافي، ج 3، ص 235 - بحارالأنوار، ج6، ص259 - در بحارالأنوار، ج6، ص259 کمی اختلاف دارد
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_نقش_اعمال_در_قیامت
📕 #برزخ
📝 جلسه دهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 حجب مادّی از بین می رود❗️+داستان
📌بنابراین آن ها سخن ها دارند ولی من گوش شنوا ندارم. باید گوش برزخی من باز شود تا صوت او را بشنوم. زیرا صوت او این امواج صوتی نیست و متناسب با برزخ است.
📌 لذا وقتی انسان وارد برزخ می شود، ادراکاتش قوی تر، دیدش تیزبین تر و سامعه اش قوی تری از اینجاست. جهتش چیست؟ خیلی روشن است، حُجب مادّی از بین رفته است. این دیوار نمی گذارد صدای من به آن سمت برود، اگر دیوار برداشته شد، شنوایی خیلی قوی تر است. حتّی آنها در عالم برزخ، نیّات ما را هم می دانند.
📌الان خاطره ای یادم آمد که یکی از دوستان نقل کرد:
📌در قم می خواستم سر مزار یکی از علمای بزرگ(ره) بروم که مَرد وارسته ای بود و من خدمت ایشان رسیده بودم.
اتّفاقاً در بین راه یادم افتاد خاله ام به تازگی فوت کرده است. گفتم: سر راه بروم فاتحه ای بخوانم. سر راه فاتحه ای خواندم. شب خواب خاله ام را دیدم، یادم هم بود که فوت کرده است.
📌 بعد از حال و احوالپرسی به او گفتم: خاله جان من سراغ تو آمدم. گفت: دروغ نگو، نیّت تو این بود که سر قبر فلانی بروی. سؤال کردم که فلانی را می بینی؟
📌گفت: دست ما به آنها نمی رسد، حسابش خیلی بالاتر از این حرف هاست.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_نقش_اعمال_در_قیامت
📕 #برزخ
📝 جلسه دهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
◾️١٢ دى ماه كه ٢عالم فرزانه و اسوه ولايت پذيرى رو از ما گرفت.
یکی ۱۲ دی ۱۳۹۱
دیگری ۱۲ دی ۱۳۹۹
#مصباح_یزدی
#آقا_مجتبی_تهرانی
#عمار_انقلاب
@agamojtabatehrani
﷽
📍سبک بار بودن در برزخ❗️
📌روایات بسیاری داریم که اهل برزخ افرادی که به زیارتشان می روند دقیقاً می شناسند؛ حتّی نیّات اینها را از آمدنشان می دانند. موارد فوق مربوط به اطلاع برزخیان از این عالم بود. چون بحث من تتمه دارد به خود برزخ برگردم. همان گونه که اهل برزخ به دنیا توجّه دارند، به دیگر اهل برزخ هم توجّه دارند و آنها را می شناسند بلکه این تعبیر را بکنم که وقتی وارد برزخ می شود، اگر سبک بار بود و به سؤالات درست جواب داده بود، هم برزخیان را و هم این طرفی ها را می شناسد.
📌روایت را ابوبصیر از امامصادق(ع) نقل می کند:
«إِنَّ الْأَرْوَاحَ فِي صِفَةِ الْأَجْسَادِ فِي شَجَرَةٍ فِي الْجَنَّةِ تَعَارَفُ وَ تَسَاءَلُ»؛
📌روح ها در برزخ در صفتِ اجساد در شجره ای در جنّت هستند. اینها شناسایی می کنند و از یکدیگر پرسش می کنند.
«فَإِذَا قَدِمَتِ الرُّوحُ عَلَى الْأَرْوَاحِ تَقُولُ دَعُوهَا فَإِنَّهَا قَدْ أَفْلَتَتْ مِنْ هَوْلٍ عَظِيمٍ»؛
📌حضرت فرمودند: وقتی که یک روح وارد ارواح می شود، می گویند: رهایش کنید، الآن سراغ او نروید؛ زیرا از هول بزرگی جسته است.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_نقش_اعمال_در_قیامت
📕 #برزخ
📝 جلسه دهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
📍 مهمان حور العین و خسته ز راه جنین❗️
+ داستان
📌یکی از علمای بزرگ(ره) معلّم وارستۀ اخلاق بود. مکّرر خدمت ایشان رسیده بودم. بیش از بیست سال پیش زمانی که من نجف بودم ایشان در تهران فوت کرد.
بعد از فوت ایشان، یکی از دوستداران ایشان که من او را می شناسم و از مرتبطین من است برای اینکه ایشان را در خواب ببیند اعمال واردشده در همین رابطه را انجام داد.
البته من این آداب را ندیدم و شاید برای هر کسی هم این اتّفاق نیفتد ولی آدابش این است که همان شب اوّلی که میّت از دنیا می رود، ظاهراً غسل، وضو، نماز و ادعیه ای با کیفیت خاص دارد. اگر شخص انجام دهد، میّت را در خواب می بیند.
📌 این شخص در حضور بستگان، این اعمال را انجام داد و خوابید. طولی نکشید که از خواب بلند شد و کاغذی را برداشت و شروع به نوشتن کرد.
📌 گفت: خوابش را دیدم که دارم می روم و به درِ منزل او رسیدم. در حالی که یادم بود که ایشان فوت کرده است. آمدند و سؤال کردند چه می خواهید؟ گفتم: بگویید فلانی است. جواب مرا در قالب یک رباعی آوردند. آن عالم بزرگ اهل سرودن شعر هم بود و شعرهای عرفانی هم داشت. به ذهن من رباعی این است:
مهمان بساط حورعین می باشم
هم خسته ز راه از جنین می باشم
امشب ز ملاقات تو من معذورم
دل خسته مشو ز مؤمنین می باشم
📌جواب داد که امشب نمی توانم سراغ تو بیایم. چون خسته هستم؛ یعنی همان طور که جنین از رحم مادر به این دنیا با فشار می آید به برزخ هم که می رود همین فشار است.
در انتها هم می گوید که خیالت راحت باشد، چون از مؤمنین می باشم. بنابراین وارد برزخ که می شود، دیگران متوجّه می شوند؛ لذا می گویند رهایش کنید از هول بزرگ جسته است، بگذارید کمی آرامش بگیرد.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_نقش_اعمال_در_قیامت
📕 #برزخ
📝 جلسه دهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍«کمال ادب الهی» در آیات و روایات❗️
📌امام صادق(ع) در روایتی می فرمایند:«إِنَّ اللَّهَ أَدَّبَ نَبِیَّهُ(ص) حَتَّى إِذَاأَقَامَهُ عَلٰى مَا أَرَادَ»؛
خداوند پیغمبرش را تأدیب کرد تا اینکه اراده اش دربارۀ ادب او به نتیجه رسید و تأدیب الهی پیامبر تمام شد؛ یعنی وقتی حضرت همانطور که خدا میخواست تأدیب شد،
📌«قَالَ لَهُ»؛ خداوند به او فرمود: «وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلين». سپس می فرماید:«فَلَمَّا فَعَلَ ذَلِكَ لَهُ رَسُولُ اللَّه(ص)»؛
آنگاه که پیغمبراکرم به آنچه خداوند در آیۀ شریفه دستور داده بود عمل کرد،«زَكَّاهُاللَّهُ»، خداوند او را ستایش کرد. «فَقَال» و فرمود:«إِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِیمٍ»تو دیگر صاحب اخلاق بزرگی هستی.1️⃣
1️⃣ بحارالأنوار، ج17، ص8
〰〰〰〰〰
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📖 #کتاب_تأدیب_نفس
🏷 جلسه بیست و چهارم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
﷽
📍 صفت خاصّ دوستان خدا❗️
📌خداوند می خواهد از دوستانش تعریف کند، بزرگترین دوستان و اولیایش را با چه صفتی توصیف میکند.
📌 مثلاً در بین انبیا -غیر از پیغمبراکرم(ص)- کسی که درخشندگی زیادی در مسئلۀ توحید دارد، حضرتابراهیم(ع) است.
📌 خداوند وقتی میخواهد حضرت ابراهیم(ع) را توصیف بکند، او را به صدق توصیف می کند.
در سورۀمبارکۀ مریم(ع) آمده است: «وَ اذْکُرْ فِي الْکِتابِ إِبْراهيمَ إِنَّهُ کانَ صِدِّيقاً نَبِيًّا»؛1️⃣
📌 حضرتابراهیم(ع) را در کتاب به یاد آور، که «کانَ صِدِّيقاً نَبِيًّا»؛ بود. قبل از نبوّت، مسئلۀ صداقتش را مطرح می کند. صدّیق از صدق است.
یا راجعبه حضرتادریس(ع)در همان سورۀمبارکۀمریم(ع) -همین تعبیر- آمده است:
📌«وَ اذْکُرْ فِي الْکِتابِ إِدْريسَ إِنَّهُ کانَ صِدِّيقاً نَبِيًّا»2️⃣. خداوند وقتی می خواهد تعریف بکند، به این صفت است. معلوم می شود که صفت خاصّی است.
1️⃣ سورۀمبارکۀ مریم، آیۀ 41
2️⃣ سورۀمبارکۀ مریم، آیۀ 56
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #صدق_و_نفاق
📝 جلسه اول
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 خاطره جالب آیت الله مصباح یزدی (ره) از پدر #حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
👈 مجانی ببخش!!
💥 خاطرهگویی ایشان برای حاج شیخ کاظم صدیقی.
📌داستان آیت الله میرزا عبدالعلی تهرانی (ره)؛ پدر آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی (ره)
◽️ به تاریخ شب ۲۳ ماه رمضان ۱۳۹۸
🆔
🌐 @agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 خاطره جالب آیت الله مصباح یزدی (ره)
👈 مجانی ببخش!!
💥 خاطرهگویی ایشان برای حاج شیخ کاظم صدیقی. داستان آیت الله میرزا عبدالعلی تهرانی (ره)؛ پدر آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی (ره)
◽️ به تاریخ شب ۲۳ ماه رمضان ۱۳۹۸
🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🌐 eitaa.com/monzer_ir
﷽
📍 توصیف صدق❗️
📌امام صادق(ع) در توصیف صدق میفرمایند: «اَلصِّدْقُ نُورٌ غَيْرُ مُتَشَعْشِعٍ إِلَّا فِي عَالَمِهِ»؛ صدق نوری است، امّا ظاهراً تشعشع ندارد و در عالم خودش نورفشانی میکند؛ یعنی صدق را به ظاهر نگاه بکنی.
📌 مثلاً پایین ترین مرحله و اقسام آن صدق زبانی و لسانی است. اگر انسان سخن راستی را بگوید، مانند موجی است که در هوا ایجاد شده است و از آن، چیزی تلألؤ نمیکند.
📌 حضرت میفرماید: ظاهراً متشعشع به آن شکل نیست؛ نور است، امّا ظاهراً تشعشع ندارد و در عالم خودش نورافشانی میکند. «كَالشَّمْسِ»؛ مثل خورشید، «يَسْتَضِي ءُ بِهَا كُلُّ شَيْ ءٍ»؛1️⃣
که هر چیزی از آن استضائه میکند و نور میگیرد. آن عارف میگوید:
به صدق کوش که خورشید زایَد از نَفَست
که از دروغ سیه روی گشت صبح نخست 2️⃣
1️⃣ بحار الأنوار، ج68، ص 10
2️⃣ حافظ
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #صدق_و_نفاق
📝 جلسه اول
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 صدق در گفتار❗️
📌یکی از اقسام صدق، صدقِ در گفتار است. به خبر مطابق با واقع، خبر صدق و صادق می گویند. کما اینکه خبر مخالف با واقع، کاذب و دروغ است. دروغ و راست در باب سخن و اِخبار این گونه است که اگر خبر مطابق با واقع بود، میگویند که صادق است و اگر مخالف بود، کاذب است؛ لذا صدق و کذب از اوصاف کلام هستند، نه شخص.
📌 به تعبیر اهل علم، اوّلاً و بالذّات کلام است که مُتّصِف به صفت صدق و کذب میشود. در صدق در ارتباط با گفتار، ابتدا گفتار است که متٌصف به صفت صدق یا کذب می شود.
در مرحلۀ بعد، ثانیاً و بالعرض است که شخص متّصف میشود، «بِأَنَّهُ صاٰدِقٌ اَو کاٰذِبُ»؛ به اینکه راستگو یا دروغگو است؛ لذا صدق و کذب از اوصاف کلام و خبر است و خبر مطابق با واقع صدق است، مخالفش کذب و دروغ است.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #صدق_و_نفاق
📝 جلسه اول
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 گوش چشم برزخی❗️+داستان
📌جریانی یادم آمد که مربوط به محدّث قمی(ره) است که از نظر زمانی زیاد با ما فاصله ندارد و جزء معاصرین است. او مردی است که در عصر خودش از نظر بُعد معنوی و فضیلت معنوی اصلاً قابل انکار نبود. یکی از خصوصیّات ایشان این است که گفته بود: هیچ یک از کتاب هایم را بی وضو ننوشتم، هیچ کتاب روایتی را بی وضو برنداشتم.
معروف است که نقل می کند: 1️⃣ روزی وارد وادی السلام شدم. صدای نعرۀ شتری را شنیدم که گویی داغش می کنند؛ چه فریادی و چه نعره ای! با عجله رفتم ببینم چه کسی است که او را اذیّت می کنند. به آنجا رسیدم و دیدم تازه می خواهند مرده ای را دفن کنند. او نعره می زند، امّا هیچ کدام از اطرافیانش نمی شنوند. بر اثر تهذیب نفس، گوش و چشم برزخی یا ملکوتی مرحوممحدّثقمی باز شده است و او را می بیند و فریادش را می شنود.
یکی از مراجع بزرگ که ایشان هم اهل تهذیب نفس بود، در همان ایّامی که در وادی این سنخ مسائل بوده است - البته برای ما شنیدن این مسائل تعجب انگیز است - نقل می کند: شب جمعه ای برای تهجّد وارد یکی از مقبره ها شدم. زمستان بود و برف شدید می آمد. دیدم مرده ای را آوردند و در آن مقبره گذاشتند.
📌به متصدّی مقبره گفتند: شما مشغول قرآن خواندن باشید تا صبح تجهیزش کنیم. یک وقت دیدم مأمورین الهی آمدند و چنان گرز آتشینی بر فرق او می کوبند که شعلۀ آتش به آسمان زبانه می کشد.
من بی حال شدم و زبانم بند آمد و قدرت حرکت و رفتن نداشتم. هر چه می خواستم با اشاره به این مقبره دار که در حال خواندن قرآن بود بگویم که در را باز کند، متوجّه نمی شد. با زحمت در را باز کردم و در همان هوای برفی بیرون زدم. این عالم چشم برزخی اش باز شده بود و می دید در برزخ چه خبر است.
1️⃣ معاد شناسی علّامه طهرانی، ج1، ص137 الی 142
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_نقش_اعمال_از_مرگ_تا_قیامت
📕 #برزخ
📝 جلسه دوم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani