eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
730 دنبال‌کننده
200 عکس
772 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 تأثیررو به قبله بودن❗️ 📌در بعضی از روایات _گر چه عامّه نقل می کنند_ دارد که رو به قبله باشد. در روایتی دارد: « انَّ النَّبِی(ص) كَانَ إِذَا جَاءَ مَكَانًا فِي دَارِ يَعْلَى اسْتَقْبَلَ الْقِبْلَةَ وَ دَعَا»1️⃣؛ شخصی بوده که پیغمبر به خانه اش می رفته است. آنجا می رفت جایی رو به قبله می نشست و شروع می کرد به دعا کردن. در روایت دیگر هست -چون دو روایت است-: «رافِعا یَدَیْهِ مُسْتَقْبِلَ القِبْلَةِ یَدْعو»2️⃣ ؛ من در گذشته جهت دست بلند کردن را هم گفتم. دست هایش را بلند می کرد و رو به قبله دعا می کرد. البته بعضی ها گفتند خانۀ این شخص که می رفته، «إذا جأ مَکاناً فِی دارِ»؛ جایی می نشسته است. معلوم می شود در مکّه و نزدیک حرم بوده که کعبه را می دیده و رو به قبله بوده است. چه بسا یک نکتۀ معرفتی هم باشد که خانه را که می دیده، منتقل به صاحب خانه می شده است. زیبایی اش در این است. آدم خانه را که می بیند، به صاحب خانه منتقل می شود. اینکه اینجا نشسته و رو به قبله شده برای همین بوده است. از خانه به صاحب خانه انتقال پیدا می کرده است؛ چون از این صاحب خانه تقاضا داشته است. در تمام اموری که ما می بینیم، قبل از دعا در باب دعا مطرح می شود _مثلاً در همین آداب از قبیل از نماز، روزه، وضو و رو به قبله شدن_ توجه تامّ به معبود نهفته شده است. انقطاع از مخلوق و اتصال به خالق را در بحث های گذشته بیان کردم. توجه تامّ در دعا کارساز است. 1️⃣ نهج الدّعا، ج 1، ص110 - سنن النسائی، ج2، ص389 - مسند ابن حنبل: ج 5، ص 575 - سنن أبي داوود؛ ج 2، ص 209 2️⃣ نهج الدّعا، ج 1، ص110 - المعجم الأوسط، ج 8، ص 376 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 4 📝 جلسه چهارم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 کاشت و برداشت دعا❗️ 📌فرض کنید بهترین غذا را می خواهید. برنج باید کاشته بشود. بعد هم سیری دارد، تا آنجایی برسد که غذا بشود و خورده شود. دو مرحله اش را مثال می زنم تا مطلب روشن شود. دعا مثل کاشتن نشای برنج است. این هایی را که می گویم مطابق با تمام موازین معارف، آیات و روایات و حساب شده است. برنج را کاشتم. حالا باید سیری بکند، مراحلی را بگذارند، تا درست بشود. هر میوه ای هم این طور است. کال دارد، رسیده دارد. به تعبیر ما باید رسیده بشود که برنج بشود. عواملی باید به کار گرفته بشود تا این برنج کال برسد. این، یک مرحله است. مرحلۀ دوم، برنج را کاشت. این محصول شکم من را سیر می کند؟ اصلاً و ابداً. باز مرحله دیگری دارد و آن طبخش است. این مرحله را هم باید بگذراند تا به تعبیر ساده پلو بشود. اینجا بحث خام و پخته است و آنجا بحث کال و رسیده است. آن مرحلۀ کال و رسیده، مرحلۀ اقتضاست. اقتضا در آن هست که پلو بشود، امّا اقتضایش باید به کمال برسد. باید سیری بکند تا برنج بشود. تازه برنج هم که شد، شکم سیرکن نیست. باید به فعلیّت برسد و غذا بشود. چون من غذای خوب می خواستم. این خام باید پخته بشود. این هم یک مرحله است که باید بگذراند. این مرحلۀ دوّم به فعلیّت رسیدن غذاست. دعا این است. کارایی دارد. گرسنه ای و از خدا چه می خواهی؟ بهترین غذا را می خواهی. مثلاً پلو می خواهی. نشا را کاشتی باید سیری کند تا برسد. آن نماز گاهی این نقش را دارد. از عواملی است که موجب می شود کال، رسیده شود. گاهی روی توجّهاتی که در دعا بوده است، رسیده است، امّا باید به فعلیّت برسد. نقش نماز این است که خام را پخته می کند. سوّم، برنج پخته و داخل ظرف است امّا باید صف بایستی تا نوبتت بشود؛ نماز تسریع در اجابت می کند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 4 📝 جلسه چهارم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
هیچ حجابی در کار نیست❗️ 📌تحت عناوین مختلف هم داریم؛ به خصوص در رابطه با پدر و فرزند. چه پدر برای فرزند دعا کند، چه فرزند برای پدر دعا کند. در این دو رابطه مطلب داریم. طرفینی هم هست و هر دوتا را می گوید. در سورۀ ابراهیم دارد: «رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ». 1️⃣ در سورۀ نوح دارد: «رَبِّ اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِمَنْ دَخَلَ بَيْتِيَ مُؤْمِنًا وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ». 2️⃣ البته مؤمنین و مؤمنات هم دارد و پدر و مادر هم دارد. یا «وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُلْ رَبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا»3️⃣؛ دعاست. راجع به پدر و مادرت، حتی خدا امر می کند که این ها را دعا بکن. بعد هم در باب اجابت، روایات متعدده داریم که سریع الاجابه هم هست. پیغمبراکرم(ص) فرمودند: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) دُعاءُ الوَلَدِ لِلوالِدِ كَالأَخذِ بِاليَدِ»4️⃣؛ مثل گرفتن با دست است و فاصله ای ندارد، یا عکسش، پیغمبراکرم(ص) فرمودند «دُعاءُ الوالِدِ لِوَلَدِهِ، مِثلُ دُعاءِ النَّبِيِّ لِاُمَّتِهِ»5️⃣؛ تشبیه می فرمایند. پیغمبراکرم(ص)فرمودند: «دُعَاءُ الْوَالِدِ يُفْضِي إِلَى الْحِجَاب»6️⃣؛ دعای پدر برای فرزند از حجاب می گذرد و مانعی دیگر ندارد. پیغمبراکرم(ص)فرمودند: «قال النَّبی(ص) کُلُّ شَیءٍ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اللهِ تَعَالیَ حِجَابٌ إلاّ شَهَادَةَ أنْ لَا اِلَهَ اِلَّا اللهِ وَ دُعاءَ الوَالِدِ لِوَلَدِهِ»7️⃣؛ هر چیزی بین او و بین خدا ممکن است حجابی داشته باشد، مگر شهادت به وحدانیت که هیچ حجابی در کار نیست و دعای پدر برای فرزندش. 1️⃣ «پروردگارا! بر من و بر پدر و مادرم و بر مؤمنان ببخشای در روزی که حساب برپا می‏شود»! سورۀ مبارکۀ ابراهیم، آیۀ 41 2️⃣ «پروردگارا! بر من و پدر و مادرم و هر کس که با ایمان به خانۀ من درآید و بر مردان و زنان مؤمن ببخشای»! سورۀ مبارکۀ نوح، آیۀ 28 3️⃣ «و برای هر دو از روی مهر و محبت، بال فروتنی فرود آور و بگو: پروردگارا! آنان را به پاس آنکه مرا در کودکی تربیت کردند، مورد رحمت قرار ده»! سورۀ مبارکۀ اسراء، آیۀ 24 4️⃣ پیامبر خدا فرمود:دعای فرزند برای پدر مانند گرفتن با دست است ( نقد است). نهج الدّعا، ج 2، ص 18 - الفردوس، ج2، ص213 5️⃣ پیامبر خدا فرمود: دعای پدر برای فرزند مانند دعای پیامبر برای امت خود است. نهج الدّعا، ج 2، ص 28 - کنزالعمّال، ج2، ص98 6️⃣ نهج الدّعا، ج 2، ص 612- کنزالعمّال، ج2، ص98 7️⃣ نهج الدّعا، ج 2، ص 614 - کنزالعمّال، ج2، ص99 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 4 @agamojtabatehrani
﷽ 📍 اثر به سوی خود دعا کننده❗️ 📌امام باقر(ع) مطرح کردم: «أَسْرَعُ الدُّعَاءِ نُجْحاً لِلْإِجَابَةِ دعا الْأَخِ لِأَخِیهِ بِظَهْرِ الْغَیبِ».1️⃣ امام صادق(ع) فرمودند: «دُعَاءُ الْمُسْلِمِ لِأَخِیهِ بِظَهْرِ الْغَیبِ یسُوقُ إِلَى الدَّاعِي الرِّزْقَ وَ یَصْرِفُ عَنْهُ الْبَلَاءَ»2️⃣؛ در اینجا راجع به اثر دعا برای غیر، مطلب داریم که الان یک روایت را فقط اشاره کردم. روایات متعدد هم هست که این ها را نمونه نقل می کنم: روزی را زیاد می کند و سرعت می بخشد. « یسُوقُ»؛ برای اینکه روزی ات به دستت برسد، سرعت می بخشد؛ از تو دفع بلا می کند. تو برای او دعا کردی. اثر دعا برای غیر نسبت به داعی است نه مدعو له. اثر به سوی خود دعا کننده است. ممکن است برای شفای کسی دعا کنی که از بستگان است یا رفیقت است یا هر کسی هست. پشت سرش می گویی: خدایا! شفایش بده! اثرش این است که روزی تو زیاد شده و از تو دفع بلا می شود. تو برای او دعا کردی که خدا شفایش بدهد، اثرش این است که به رسیدن روزی ات سرعت بخشیده می شود که به دستت برسد. اثرش این است که اگر بلایی در سلسلۀ علل قرار است به تو برسد، راهش را عوض بکند و از تو دور بشود. 1️⃣ الکافی، ج 2، ص507 - وسائل الشیعه، ج 7، ص107 - بحارالأنوار، ج 90، ص387 2️⃣ دعای مسلمان برای برادر خود(برادر دینی) در غیاب او روزی را جلب وبلا را از او( دعا کننده)بر میگرداند. وسائل الشیعه، ج 7، ص112 - بحارالأنوار، ج 90، ص385 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 4 📝 جلسه ششم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 طلب استغفار برای همه❗️ 📌پیغمبراکرم(ص) فرمودند: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) مَنْ دَعَا لِلْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فِی كُلِّ یَوْمٍ خَمْسَاً وَ عِشْرِینَ مَرَّةً نَزَعَ اللَّهُ الْغِلَّ مِنْ صَدْرِهِ وَ كَتَبَهُ مِنَ الْإِبْدَالِ»1️⃣؛ این ها همه معنوی است. هر کسی برای مؤمنین و مؤمنات در هر روز بیست و پنج مرتبه دعا کند، اثرش این است که خدا کینه را از دلش می زداید. نقش سازندگی روی نفس دارد. خدا این ملکه رذیله را ریشه کن می کند. این مطلب را تذکّر بدهم که این ها جنبه های عملی و کاربُردی برای ما دارد. این هایی که می بینند اهل کینه هستند، یکی از راه های معالجۀشان این است که روزی بیست و پنج مرتبه برای مؤمنین و مؤمنات دعا کنند. خدا عنایت می کند و کینه را از دلت بیرون می کشد. بعد بالاتر هم دارد: «وَ كَتَبَهُ مِنَ الْإِبْدَالِ»؛ او را در ردیف ابدال می نگارد. ابدال؛ یعنی اولیای بزرگ خدا. این، تکرّر دعا بود. بعد در مورد تکرّر در مدعوّ له امام صادق(ع) فرمودند: «مَنْ دَعَا لِأَرْبَعِینَ رَجُلًا مِنْ إِخْوَانِهِ قَبْلَ أَنْ یَدْعُوَ لِنَفْسِهِ» ؛ چهل نفر برادر مؤمنش را دعا کند. قبل از اینکه بخواهد خودش را دعا کند، سراغ آنها برود. «اسْتُجِیبَ لَهُ فِیهِمْ وَ فِی نَفْسِهِ»2️⃣؛ چیزهایی را که برای آنها خواسته هم به آنها می دهند و هم به او می دهند. 1️⃣ مستدرک الوسائل، ج5، ص246 2️⃣ من لایحضره الفقیه، ج2، ص212 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 4 📝 جلسه هفتم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 زمان خاص در روز جمعه❗️ 📌 امام علی(ع) خطبه ای خوانده است. من فقط این جمله را که راجع به جمعه است، بیان می کنم. فرموده است: «وَ فِیهِ سَاعَةٌ مُبَارَكَةٌ لَا یَسْأَلُ اللَّهَ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ فِیهَا شَیئاً إِلَّا أَعْطَاهُ»1️⃣. معلوم می شود در روز جمعه، ساعت خاصّی هست که آن ساعت خصوصیّت دارد؛ مثل اینکه تأثیرش روی دعا بیشتر است که این تعبیر را می فرمایند: «وَ فِیهِ سَاعَةٌ مُبَارَكَةٌ لَا یسْأَلُ اللَّهَ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ فِیهَا شَیئاً إِلَّا أَعْطَاهُ». امام علی؟س؟فرمودند: « أَكْثِرُوا الْمَسْأَلَةَ فِی یَوْمِ الْجُمُعَةِ وَ الدُّعَاءَ فَإِنَّ فِیهِ سَاعَاتٍ یُسْتَجَابُ فِیهَا الدُّعَاءُ وَ الْمَسْأَلَةُ»؛ می خواهم تفاوت بین این دو روایت را بگویم. در آن خطبه «ساعت» می فرماید. ولی در این روایت «ساعات» می فرماید. معلوم می شود دو زمان خاص در روز جمعه هست. این مباحث کاربُرد دارد. بعد ذیلش یک جمله دارد. امام علی(ع) وقتی که می فرماید: « فَإِنَّ فِیهِ سَاعَاتٍ یُسْتَجَابُ فِیهَا الدُّعَاءُ وَ الْمَسْأَلَةُ»، بعد می فرماید: «وَ اعْلَمُوا أَنَّ الْخَیْرَ وَ الْبِرَّ یُضَاعَفَانِ یَوْمَ الْجُمُعَةِ»2️⃣. در خطبه و روایتی که خواندم، دو مطلب بود. یک: در روز جمعه ساعت و زمان مخصوصی است که اثرش روی دعا در آن زمان بیشتر است. هیچ منافات ندارد که سر تا سر روز مؤثّر باشد امّا یک ساعت خاص، اثرش بیشتر باشد. 1️⃣ من لا يحضره الفقيه، ج 1، ص431- وسائل الشیعه، ج 7، ص379- بحارالأنوار، ج 90، ص348 2️⃣ از جابر ابن عبدالله انصاری گفت:علی علیه السلام می فرمود: روز جمعه مسئلت و دعا را بیشتر کنید همانا در آن روز ساعتی وجود دارد که مسئلت (خواهش) و دعا مستجاب می شود مادامی که دعا در مورد قطع رحم و معصیت یا عاق شدن را نخواهید و بدانید که خیر و نیکی در روز جمعه مضاعف می شود. وسائل الشیعه، ج 7، ص383-بحارالأنوار، ج 86، ص349 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 4 📝 جلسه پانزدهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 شب آمرزش گناهان❗️ 📌امام علی(ع) فرمودند: «نِعْمَ عَوْنُ الدُّعَاءِ الْخُشُوعُ»1️⃣؛ حالت خشوع برای دعا، نکو یاوری است. امشب باید ما با این حالت در خانه خدا برویم؛ یعنی حالت سر به زیری. 🔻لیالی قدر، باید با این حالت پیش خدا برویم. خدایا! درماندیم. همۀ ما این طور بودیم. هیچ تعارف نداریم. در سال گذشته برای رفع مشکلاتمان به هر وسیله ای که به ذهنمان می رسید، متوسّل شدیم. امّا توانستیم؟ اسمش را تدبیر بگذار. اسمش را هرچه می خواهی، بگذار. نتوانستیم. حالا جمع شدیم سراغ موجودی رفتیم که حلّ تمام گرفتاری ها به دست و یَد و قدرت اوست. او وعده کرده که بیا مشکلت را حل می کنم. « هَلْ مِنْ سَائِلٍ»؛ امشب خدا این حرف را می گوید. یک نفر هست که از من بخواهد، تا من به او بدهم؟ خودش اجازه داده که بیاییم. بد کردی؟ توبه کن. « هَلْ مِنْ تَائِبٍ فَأَتُوبَ»؛ توبه ات را قبول می کنم. « هَلْ مِنْ مُسْتَغْفِرٍ»؛ از من پوزش بطلب. من تو را می آمرزم. 1️⃣ غررالحكم و دررالكلم، ص718 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 4 📝 جلسه هجدهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 اتفاقات شب های قدر❗️ 📌در روایات نسبت به شب نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوّم داریم. شب نوزدهم به حسب روایات، شبی است که امور سال آینده تقدیر می شود. تعبیر کردند به اندازه گیری کردن. 🔻 شبِ بررسی امور آینده برای هر موجودی از جمله انسان هاست. 🔻 شب بیست و یکم که در روایات دارد، دو تعبیر است. دربارۀ شب نوزدهم از امام صادق(ع) دارد: «التَّقْدِيرُ فِي لَيْلَةِ تِسْعَةَ عَشَرَ وَ الْإِبْرَامُ فِي لَيْلَةِ إِحْدَى وَ عِشْرِينَ- وَ الْإِمْضَاءُ فِي لَيْلَةِ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِينَ»1️⃣؛ 🔻 بعضی روایات دارد: «القضأ»، در بعضی هم «الإبرام» دارد. آن هم در وسائل هست. شب بیست و یکم، تقدیر، ثبت و ضبط می شود. شب نوزدهم، بررسی می کنند و شب بیست و یکم، ثبت وضبط می کنند. 🔻در شب بیست و سوم، بعضی از روایات تعبیر دارد که « لیله الإمضأ»؛ سرنوشت انسان توشیح می شود و به امضای ولی الله الاعظم می رسد. 1️⃣ تقدیر در شب نوزده و محکم کردن آن در شب بیست و یکم، امضای آن در شب بیست و سوم می باشد. وسائل الشیعه، ج 10، ص354 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 4 📝 جلسه هجدهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 تأثیر محبت امام علی(ع) ❗️ 📌 روایت از پیغمبراکرم(ص) است؛ که چه بسا قبلاً به آن اشاره کرده باشم و باعث دلگرمی ماست. حضرت(ص) فرمودند: «مَنْ أَحَبَ عَلِیاً قَبِلَ اللَّهُ تَعَالَى مِنْهُ صَلَاتَهُ وَ صِیامَهُ وَ قِیامَهُ وَ اسْتَجَابَ ُدُعَاءَهُ»1️⃣ ؛ در روایت شیعه ندارد. اگر کسی امام علی(ع) را دوست بدارد، این محبت امام علی(ع) به نمازهایش جان می بخشد. این، اسکلت ظاهری را زنده می کند. خدا این نمازها را قبول می کند. خدا این روزه هایی را که گرفته است، قبول می کند. این عبادت هایی را که کرده است می پذیرد. بعد دارد: «واستجابه دعأهُ»؛ عجب! یکی از عوامل اجابت دعا، حبّ امام علی(ع) است. این، جزء معارف ماست. خودم را نگاه کردم و دیدم که من امام علی(ع) را دوست دارم. خدا که می داند. من بعید می دانم در این جمع کسی باشد که امام علی(ع) را دوست نداشته باشد. معصیت ها با یک توجّه و معذرت خواهی تمام است. اطاعت های دست و پا شکستۀ ما را هم حبّ امام علی(ع) جان و روح می دهد. این ها را زنده می کند. خدا این ها را هم قبول می کند. 1️⃣ بحارالأنوار، ج 27، ص120 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 4 📝 علیه السلام علیه السلام رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
مداحی آنلاین - شب قدر ،نزول ملائکه بر دله - آیت الله مجتهدی تهرانی.mp3
3.93M
🌙 ♨️شب نزول ملائکه بر دلها 👌 بسیار شنیدنی 🎤 آیت_الله_مجتهدی_تهرانی 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید. 🔴بهترین شب علیه السلام @agamojtabatehrani
﷽ 📍 ندای الهی) ❗️ 📌«یقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فِی كُلِّ لَیلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ هَلْ مِنْ سَائِلٍ فَأُعْطِیهُ سُؤْلَهُ هَلْ مِنْ تَائِبٍ فَأَتُوبَ عَلَیهِ هَلْ مِنْ مُسْتَغْفِرٍ فَأَغْفِرَ لَهُ»1️⃣؛ پیغمبراکرم(ص) فرمودند خداوند در هر شب از ماه مبارک رمضان سه بار این جملات را می فرماید: آیا درخواست کننده ای هست که من درخواست او را عطا کنم؟ آیا کسی هست که توبه کند تا من توبۀ او را بپذیرم؟ آیا کسی هست که از من طلب آمرزش کند و من او را بیامرزم؟ در روایات داریم که از ناحیۀ خداوند تمام درب های سماوی باز است. حتی در روایتی دارد که اصلاً در این ماه خداوند دربانی برای خودش قرار نداده است. درب ها همه باز است و دربانی ندارد. 1️⃣ بحارالأنوار، ج 93، ص337- مستدرک الوسائل، ج 7، ص430 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 4 📝 جلسه هجدهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 محبت امام علی (ع)❗️ 📌امام علی(ع) وقتی وصیّت کرد، به امام حسن(ع) گفت: اگر من از این دنیا رفتم، بیش از یک ضربه حق نداری به ابن ملجم بزنی؛ چون حکم شرعی است. اگر زنده ماندم، خودم اولیٰ به عفو هستم. فرق بین امام علی(ع) با حضرت‌موسی(ع) را نگاه کنید: او یک تهمت زده بود، ولی ابن ملجم یک ضربت زده بود؛ چه ضربتی هم زده بود! ما بی جهت، در خانۀ ائمه می رویم؟! خیلی بجا به خانۀ آنان می رویم. خوب جایی می رویم. پسرش امام حسین(ع) با حُر چه کار کرد؟ روز عاشورا وقتی گفت: «هل من توبه»؟ گفت: بله، بیا. سرت را به زمین نینداز. سرت را بلند کن. می بینید ما کجا می رویم. این خانواده اند. آیا می شود ما امشب سراغ امام زمان(عج) برویم و به او بگوییم: آقا ما بد کردیم. بیا کارها را درست کن. مگر می شود درست نکند؟ به خدا نمی شود. مدعوت را بشناس. بعد می توانی درخواست هایت را تنظیم بکنی. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 4 📝 جلسه بیست و دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 چه ساعتی از جمعه)❗️ 📌امام باقر(ع) می فرمایند: « فِی یوْمِ الْجُمُعَةِ سَاعَةٌ- لَا یسْأَلُ اللَّهَ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ فِیهَا شَیئاً إِلَّا أَعْطَاهُ» ؛ همان به تعبیر کلّی است که روایت قبلی هم بود. فرمود: در روز جمعه ساعتی است که بندۀ مؤمنی از خدا درخواست حاجتی نمی کند، مگر اینکه خدا به او عطا بکند. بحث در این است که کدام ساعت است؟ بعد می فرماید: « وَ هِی مِنْ حِینِ نُزُولِ الشَّمْسِ إِلَى حِینِ یُنَادَى بِالصَّلَاةِ»1️⃣. حضرت خیلی زیبا محدودش می کند. موقعی که ظهر شرعی می شود. از زوال شمس تا موقعی که ظهر شرعی است، ندا می دهد. اشاره به آیۀ شریفه است که در سورۀ جمعه است. ندا نسبت به نماز است که نمازِ جمعه می خوانند. حضرت چقدر زیبا بحث کرده است. 1️⃣ بحارالأنوار، ج 86، ص279 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 4 📝 جلسه بیست و دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 به گناهانت اعتراف بکن❗️ 📌کسی خدمت امام صادق(ع) می آید و می گوید: آقا! من دعا می کنم ولی دعاهایم به اجابت نمی رسد. چه کار کنیم؟ مگر خدا نگفته است: « ادݨْعݧݧُونݫٖیٓ اَسݨْتَجِبْ لݦَكُمْ»1️⃣؛ 📌 خودش گفته است. این همه روایت قرآنی در باب دعا وارد شده است. ما خواستیم و به ما که نمی دهد. حضرت نکته ای را می فرماید که تو باید از جهت دعا وارد بشوی و دعا کنی. 📌 می گوید: « وَ لَوْ دَعَوْتُمُوهُ مِنْ جِهَةِ الدُّعَاءِ لَأَجَابَكُمْ»؛ راه دعا را گم کردی. دعا راه دارد. تو راه دعا را گم کردی. « وَ لَوْ دَعَوْتُمُوهُ مِنْ جِهَةِ الدُّعَاءِ»؛ اگر از خدا از همان راه دعا تقاضا کنی، « لَأَجَابَكُمْ وَ إِنْ كُنْتُمْ عَاصِینَ»؛ اگر چه گناهکار هم باشی، جوابت را می دهد. بعد حضرت دستورالعمل می دهد. این مسائل حمد وثنای الهی، خودش بحث جدایی دارد. « ثُمَ تَعْتَرِفُ بِذُنُوبِكَ ذَنْبٍ ذَنْبٍ»؛ پیش خدا که رفتی، یکایک گناهانت را اعتراف بکن. بگو که بد کردم، « وَ تُقِرُّ بِهَا»؛ و اقرار کن. بعد دارد « أَوْ بِمَا ذَكَرْتَ مِنْهَا»؛ مگر تو می توانی خطاهایت را بشماری؟ نمی توانی. همان مقدار که یادت می آید چه کردی. « وَ تُجْمِلُ مَا خَفِی عَلَیكَ مِنْهَا»؛ یعنی چیزهایی را که بر تو پوشیده است، اجمالاً اعتراف کن. همان جمله ای که مکرّر گفتم. این شب ها شب هایی ا ست که انسان در خانۀ خدا برود و بگوید: خدایا بد کردم. خیلی هم بد کردم. نمی توانم بشمارم. اعتراف بکن « فَتَتُوبُ إِلَى اللَّهِ مِنْ جَمِیعِ مَعَاصِیك»؛ بعد عذرخواهی کن و بگو: حالا چشم پوشی کن! 1️⃣ سورۀ مبارکۀ غافر، آیۀ 60 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 4 📝 جلسه بیستم @agamojtabatehrani
﷽ 📍 نماز بدون دعا❗️ 📌 «رُوِی عَنِ النَّبِی(ص) أَنَّهُ قَالَ: إِذَا فَرَغَ الْعَبْدُ مِنَ الصَّلَاةِ وَ لَمْ یَسْأَلِ اللَّهَ تَعَالَى حَاجَتَهُ یَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى لِمَلَائِكَتِهِ»؛ حضرت فرمود: آن گاه که بنده از نماز فارغ می شود و حاجت از خدا نمی خواهد، خدا به فرشته هایش می گوید: « انْظُرُوا إِلَى عَبْدِی»؛ به این بندۀ من نگاه کنید. « فَقَدْ أَدَّى فَرِیضَتِی»؛ نماز واجبی را که گفته بودم، خواند، « وَ لَمْ یَسْأَلْ حَاجَتَهُ مِنِّی»؛ امّا از من درخواستی نکرد، « كَأَنَّهُ قَدِ اسْتَغْنَى عَنِّی»؛ مثل اینکه خودش را از من بی نیاز می داند که چیزی از من نمی خواهد. به حسب ظاهر بالاترین عملی که عبودیّت در آن جلوه می کند، نماز است. پیکر نماز، کرنش و عبودیّت است؛ اظهار عبودیّت است. « كَأَنَّهُ قَدِ اسْتَغْنَى عَنِّی»؛ مثل اینکه خودش را از من بی نیاز می بیند. « خُذُوا صَلَاتَهُ»؛ نمازش را بگیرید، « فَاضْرِبُوا بِهَا وَجْهَهُ»1️⃣؛ و به صورتش بزنید. کنایه از عدم قبولی نماز است. بطلان نماز نمی گوییم. در اینجا مسئلۀ فقهی مطرح نیست. اشتباه نکنید! کنایه از عدم قبولی نماز است. خدا می گوید: نماز واجبت را من بدون دعا بپذیرم؟ خدا که دردی ندارد. من آن را نمی پذیرم. قبلاً بحث مستقلی در مقایسۀ بین دعا و نماز مستحب از نظر فضیلت و محبوبیّت عندالله تعالی کرده ام . کدام یک افضل است؟ دعا کنند یا نماز مستحبی بخوانند. بیان کردم که دعا افضل است. حالا روایت را می خوانم که نماز مستحبی بخوانم یا دعا بکنم؟ امام باقر(ع) فرمودند: « الدُّعَأ بَعْدَ الْفَرِیضَةِ أَفْضَلُ مِنَ الصَّلَاةِ تَنَفُّلًا»2️⃣. این جمله نص روایت است و هیچ شکی در آن نیست. 1️⃣ بحارالأنوار، ج 82، ص325- مستدرک الوسائل، ج 5، ص29 2️⃣ دعا بعد از نماز واجب از نماز مستحبی بهتر است. الکافی، ج3، ص342- وسائل الشیعه، ج 6، ص437 - بحارالأنوار، ج 82، ص324 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 4 📝 جلسه هفدهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 سلامی که خداحافظی است❗️ 📌که حضرت تحت عنوان خداحافظی با ماه مبارک رمضان در این دعا دارند مطرح می کنم. در این دعا ایشان مطالب مفصّلی دارند تا به اینجا می رسد:« فَنَحْنُ قَائِلُونَ»؛ تعبیری که می گویند که ما این را خطاب به ماه مبارک رمضان می گوییم قطعه ای مقدّس از زمان است. « السَّلَامُ عَلَیكَ یا شَهْرَ اللَّهِ الْأَكْبَرَ، وَ یا عِیدَ أَوْلِيَائِهِ»؛ این السلام علیک؛ یعنی خداحافظ. خداحافظ ای ماه بزرگ خدا و عید اولیای خدا! « السَّلَامُ عَلَیكَ یا أَكْرَمَ مَصْحُوبٍ مِنَ الْأَوْقَاتِ، وَ یا خَیرَ شَهْرٍ فِی الْأَیامِ وَ السَّاعَاتِ»؛ خداحافظ ای بزرگترین همراه از زمان ها و اوقات و بهترین ماه ها در ایام و ساعات! «السَّلَامُ عَلَیكَ مِنْ شَهْرٍ قَرُبَتْ فِیهِ الْآمَالُ، وَ نُشِرَتْ فِیهِ الْأَعْمَالُ»؛ خداحافظ ای ماهی که آرزوهایی نیک منتشر شد! واقعاً هم همین بود. «السَّلَامُ عَلَیكَ مِنْ قَرِینٍ جَلَّ قَدْرُهُ مَوْجُوداً، وَ أَفْجَعَ فَقْدُهُ مَفْقُوداً»؛ خداحافظ ای همراه با من که ارزشت بالا بود و الان که می روی، خیلی من را به درد گرفتار گرداندی! فراق تو خیلی دردناک است! «وَ مَرْجُوٍّ آلَمَ فِرَاقُهُ»؛ فراق تو خیلی دردناک است! «السَّلَامُ عَلَیكَ مِنْ أَلِیفٍ آنَسَ مُقْبِلًا فَسَرَّ»؛ خداحافظ ای مونس من که وقتی آمدی، من را خوشحال کردی. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 4 📝 جلسه بیست و هشتم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ریسمان آسمان 🔻بیانات آیت الله مجتبی تهرانی(ره) در وداع با ماه مبارک رمضان 💡 کانال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خداحافظی خاص وعالی مرحوم آیت الله آقا مجتبی تهرانی از ماه مبارک رمضان 😭😭😭 🕊🌴💐❣️🇮🇷❣️💐🌴🕊
﷽ 📍 بیایید استفاده کنیم❗️ 📌روایتی از امام صادق(ع) بود: « مَنْ لَمْ یغْفَرْ لَهُ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ لَمْ یغْفَرْ لَهُ إِلَى قَابِلٍ إِلَّا أَنْ یشْهَدَ عَرَفَةَ»1️⃣؛ اگر کسی در ماه رمضان مورد غفران خدا قرار نگیرد، دیگر بعید است مورد غفران قرار بگیرد. به حسب ظاهر چند ساعت بیشتر برای ما باقی نمانده است. بیایید استفاده کنیم. خودِ من امشب فکر می کردم که مگر می شود دست خالی ما را برگردانی؟ می شود کسی را دعوت کنی، سر سفره بنشانی، بعد به او غذا ندهی؟ حاشا به کرمت یا الله! 1️⃣ الکافی، ج4، ص66- وسائل الشیعه، ج 10، ص305 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 4 📝 جلسه بیست و هشتم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 مهربانی بی دریغ الهی❗️ 📌چند جمله از امام زین العابدین(ع) می روم که در دعای روز عید فطر فرمودند. در صحیفۀ سجادیه دعای چهل و ششم است: « یا مَنْ یرْحَمُ مَنْ لَا یرْحَمُهُ الْعِبَادُ»؛ که خطاب به خداوند است. اوّل دعا هم از همین جا شروع می شود. ای موجودی که رحم می کنی به کسی یا کسانی که بندگان به او رحم نمی کنند. . چه بسا اشارۀ به این باشد که تو موجودی هستی که اگر با تو بد کردند، تو به آنها خوبی می کنی. « یَا مَنْ یرْحَمُ مَنْ لَا یَرْحَمُهُ الْعِبَادُ»؛ آدمی که زشت کار است و بندگان خدا حاضر نیستند به او مهربانی کنند، مطرود است. امّا هیچ گاه بنده ای از درگاه تو با همۀ زشت کاری ها مطرود نمی شود. « وَ یَا مَنْ یَقْبَلُ مَنْ لَا تَقْبَلُهُ الْبِلَادُ»؛ جنبۀ کنایی دارد: ای کسی که می پذیرد شخصی را که شهرها او را نمی پذیرند! بلاد، دنبالۀ همان است. اگر شخصی در شهری به زشت کاری مشهور شده باشد، می گوییم: این شهر او را نمی پذیرد. اوّلی جنبۀ شخصی داشت. دوّمی جنبۀ عمومی پیدا می کندو توسعه می دهد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 -فطر 📕 4 📝 جلسه بیست و نهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 نظرات مفسّرین در مورد کوثر❗️ 📌 مفسّرین در مورد چیستی کوثر، نظرات مختلفی ذکر کرده اند. البته از نظر لغوی، کوثر یک وزن، هیئت و همچنین یک مادّه ای دارد. کوثر، بر وزن فوعَل است که از نظر لغوی دلالت بر کثرت دارد. اگر بخواهند به چیز زیاد اشاره کنند، این قالب را به کار می برند. مانند افضل تفضیل است. مادّۀ «ک، ث، ر» که این هیئت بر آن استوار است، دلالت بر کثرت دارد. لذا ضریب کثرت این لغت بالا می رود. پس مشهورترین نظریۀ بین مفسّرین دلالت براین دارد که کوثر؛ یعنی خیر کثیر. نظریات دیگری هم گفته اند؛ شاید حدود بیست‌وشش یا بیست‌و‌هفت نظریه در مورد معنای کوثر ذکر کرده اند؛ مانند نهر و جویی در بهشت، حوضی در محشر یا در بهشت، ذَراریريال1️⃣ پیامبراکرم(ص)، اصحاب پیامبراکرم(ص)، امّت حضرت، اسلام، قرآن، توحید، علم، حکمت، فضایل حضرت، شفاعت در قیامت و مقام محمود. 1️⃣ جمع ذریّه 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 خیر کثیر،نزدیک به بی نهایت است❗️ 📌در مطلقِ عطاهای الهیّه به پیغمبر اکرم(ص) کثرت لحاظ می شود. امّا این کثرت به معنای کمیّت منفصله نیست که جنبۀ عددی پیدا کند؛ زیرا بعضی گفته اند: وزن فوعَلی، کثرت است و کثرت از کمیّت منفصله است، این نیست. 🔻برای روشن شدن مطلب، مثال بزنم: یک نفر معطی یعنی عطا کننده و دیگری گیرندۀ عطا باشد. اگر یک نفر به دیگری چیزی عطا کند و بگوید که زیاد است، این زیاد بودن را باید از نگاه آن دو جستجو کنیم نه شخص ثالث. یک وقت گیرنده می گوید: عطای شما زیاد بود خیلی ممنون! در این صورت زیاد بودن را باید از دیدگاه او ببینیم چه مقدار است. یک وقت هم کسی که عطا می کند، می گوید: خیلی زیاد دادم؛ لذا باید زیاد را از نظر معطی دریابیم چقدر است. 🔻🔻در این آیۀ شریفه، آیا خدا به پیغمبر(ص) می گوید: زیاد دادم یا پیغمبر(ص) می گوید: زیاد دادی؟ خداوند است که به ایشان می گوید: زیاد دادم. کثرت از ناحیۀ غیرمتناهی مطرح است و از نظر وجودی او، کثرت؛ یعنی بی نهایت. 🔻بنابراین خیر کثیر، چیزی نیست که در نظر ما یا حتّی پیامبراکرم(ص) است، بلکه زیاد از نظر خداوند است. بلکه این باید چیزی نزدیک به بی نهایت باشد. چون پیغمبراکرم(ص) بالأخره مخلوق است و متناهی است. چون متعلّق ذکر نشده است، آنچه از خیر و عطای الهی در عالم وجود از خداوند صادر شده، همه اش به طور کامل تحویل پیغمبراکرم(ص) است. نتیجه این می شود که خداوند به ایشان می فرماید: تمام دستگاه آفرینش را برای تو خلق کردم: «لَوْلاَکَ لَمَا خَلَقْتُ الْاَفْلَاکَ»؛1️⃣ همه متعلّق به تو می باشد. 1️⃣ بحارالأنوار، ج 16، ص406 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani