eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
729 دنبال‌کننده
200 عکس
812 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 انسان تشکیل‌دهنده زمان است؛ هر روز از او کم می‌شود❗️ 📌حتّی بالاتر از آن، ما خود تشکیل دهنده زمان هستیم. این طور نیست که ایّام بگذرد و من ثابت باشم، روز برود و من ساکن بمانم. 📌 ما انسان‌ها تشکیل دهنده زمان هستیم. موجودات هستند که تشکیل دهنده زمان هستند. این نیست که روز بگذرد، ماه بگذرد، سال بگذرد، نه! بدانید این ما هستیم که می‌رویم و می‌گذریم و خواهیم گذشت. از حسین بن علی(علیهما‌السلام) منقول است که فرمودند: «یَابنَ آدَم اِنَّمَا اَنتَ ایّامٌ کُلَّمَا مَضی یَومٌ ذَهَبَ بَعضُکَ»1️⃣، ای انسان! ای فرزند آدم! تو روزگار هستی، «اِنَّمَا اَنتَ ایّامٌ»، تو خودت روزگار هستی، تو ایّام و روزها هستی، هر روزی که می‌گذرد مقداری از تو کاسته می‌شود. این طور نیست که تو ثابت باشی و روزگار بگذرد، تو ساکن باشی و او گذرا باشد. هر روز که می‌گذرد مقداری از ما نیز می‌گذرد و از ما کاسته می‌شود، هر ماه و سالی که می‌گذرد یک ماه و سال نیز از ما کاسته می‌شود؛ یعنی هر روز و ماه و سالی که می‌گذرد، به همان میزان سرمایه و هستی انسان که عمر او است نیز خواهد گذشت. با گذشت روز و ماه و سال هستی ما هم می‌گذرد. 1️⃣ارشادالقلوب، ج1، ص40 〰️〰️〰️〰️〰️ رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 پرسش‌های خداوند در مورد هر روز❗️ 📌خداوند سؤال می‌کند که این سرمایه را در چه راهی فانی کردی؟ 🔻 «فَمَا الَّذِي عَمِلْتِ فِيهِ»، چه کاری در این روز انجام دادی؟ 🔻 «أَ ذَكَرْتِ اللَّهَ أَمْ حَمِدْتِه»، آیا در این روز به یاد خدا بودی و او را حمد و ستایش کردی؟ 🔻 «أَ قَضَيْتِ حَوَائِجَ مُؤْمِنٍ فِيهِ»، آیا در این روز خواسته و حاجت برادر ایمانی‌ات را با این که قدرت داشتی برآورده کردی؟ 🔻 «أَ نَفَّسْتِ عَنْهُ كَرْبَهُ»، آیا از گرفتاری‌های او گره گشایی کردی؟ 🔻«أَ حَفِظْتِيهِ بِظَهْرِ الْغَيْبِ فِي أَهْلِهِ وَ وُلْدِهِ»، آیا در غیاب برادر مؤمنت اخوّت اسلامی و ایمانی را نسبت به خاندان و فرزندش رعایت کردی 🔻 «أَ حَفِظْتِيهِ بَعْدَ الْمَوْتِ فِي مُخَلَّفِيهِ»، آیا بعد از مرگ او از این حریم ایمانی نسبت به بازماندگانش حراست و مراقبت کردی؟1️⃣ 📌«أَ كَفَفْتِ عَنْ غِيبَةِ أَخٍ مُؤْمِنٍ»، آیا از غیبت کردن پشت سر برادر مؤمنت جلوگیری کردی؟ 🔻 «أَعَنْتِ مُسْلِماً»2️⃣، آیا کمک کار برادر مسلمانت بودی؟ 🔻 «مَا الَّذِي صَنَعْتِ فِيهِ»، در این روز چه کار کردی؟ علی(علیه‌السلام) روش تفکّر در ایّام گذشته را بیان می‌فرماید. در روایات نسبت به هر روز چنین سفارشی وجود دارد. آیا ما هر روز یک چنین محاسبه‌ای انجام می‌دهیم؟ یا حداقل هفته‌ای یک‌بار و یا ماهی یک‌بار می‌نشینیم فکر کنیم که چه کارهایی انجام داده‌ایم. 📌برخی از افراد برای امور مادّی‌شان دفتر روزانه و هفتگی دارند و راجع به آنچه که در آن با توجّه به فعّالیت‌های آن روز یا آن هفته ثبت شده فکر می‌کنند. برخی هم دفتر سالانه دارند و در آخر سال بیلان کار خود را ارائه می‌دهند که در این سال چه کارهایی انجام داده‌اند. 1️⃣تنها مسأله زنده بودن شخص نیست، انسان بعد از مرگ او نیز نسبت به این رابطه وظیفه دارد. 2️⃣وسایل‏ الشیعه، ج16، ص98 〰️〰️〰️〰️〰️ رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
🔰آماده ای ؟! 🔻اهل معرفت راجع به ماه شعبان یک تعبیری دارند و می‌‎گویند ماه شعبان منزلی‌ از منازل عمر سالک الی الله است. یعنی ماه مبارک شعبان، فرصتی است برای او نسبت به سلوکش. 📌روایت از پیغمبر اکرم است که می‌‎فرماید «شَعبَانُ شَهرِی رَحِمَ اللَّهُ مَن أَعَانَنِی عَلَی شَهرِی». ماه شعبان ماه من است، رحمت خدا بر آن کسی باد که مرا نسبت به این ماه کمک کند. اعمالی را برای این ماه مبارک سفارش و تأکید می‌‎کنند که سرآمد آن، عبارت از استغفار است که  باید هر روز هفتاد مرتبه «أَستَغفِرُ اللَّهَ وَ أَسئَلُهُ التَّوبَهَ» گفته شود. 📌هفتاد بار استغفار در هر روز ماه مبارک شعبان، معادل است با هفتاد هزار بار یا مرتبه استغفار در ماه‌های دیگر که این‌ها همه گویای بُرد اوست. 📌چه بسا دلیلش مثلاً مربوط به این باشد که ماه مبارک شعبان، ماه آمادگی برای ورود به ماه رمضان است. انسان خودش را در این ماه آماده می‎‌‌کند برای ورود به ماه مبارک رمضان و سِرش هم این است. ماه رمضان، ماه ضیافت الهی و خداوند بندگانش را میهمان کرده است.حالا ما به حسب ظاهر، اگر بخواهیم خدمت یک شخصیت بزرگی که ما را دعوت کرده است تا از ما پذیرایی کند،برویم، چه می‎‌‌کنیم؟ خیلی روشن است. 📌 خودمان را تر و تمیز می‌‎کنیم، نگاه کنید سادش کردم. می‌رویم حمام، لباس‌های خودمان را به حسب ظاهر بین این محضر با محضرهای دیگر تغییر می‌دهیم. بنابراین متناسب با این آمادگی، این اعمال آمده است و سرآمدش هم استغفار است. رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 در سالی که گذشت چه کردیم؟! الآن چه کنیم؟❗️ 📌 علی(علیه‌السلام) بعد از آنکه چند چیز برای روش تفکّر و محاسبه نسبت به گذشته آموخت. فرمود: «مَا الَّذِي صَنَعْتِ فِيهِ»؛ به خود بگو: ای فلانی! در این روزی که گذشت و به عبارت دیگر قسمتی از وجود و هستی‌ات در این عالم که از دست رفت چه کردی؟ 📌 «فَيَذْكُرُ مَا كَانَ مِنْهُ»؛ پس گذشته را یادآور شود، «فَإِنْ ذَكَرَ أَنَّهُ جَرَى مِنْهُ خَيْرٌ»؛ اگر به گذشته مراجعه کرد و دید آنچه که بر او گذشته خیر بوده است، 📌«حَمِدَ اللَّهَ وَ كَبَّرَهُ عَلَى تَوْفِيقِهِ»؛ حمد خدا را به جا آورد و بگوید: «الحمد لله» و نسبت به این موفقیتی که خدا به او عنایت فرموده بگوید: «الله اکبر» و بداند این توفیق هم از خدا بوده است، 📌«وَ إِنْ ذَكَرَ مَعْصِيَةً أَوْ تَقْصِيراً»، و اگر دید گناهی انجام داده و خطایی از او سر زده، «اسْتَغْفَرَ اللَّهَ»، از خدایش پوزش بخواهد و استغفار کند، 📌«وَ عَزَمَ عَلَى تَرْكِ مُعَاوَدَتِهِ»؛ و تصمیم بگیرد که دیگر به آن گناه بازنگردد و آن را تکرار نکند. 〰️〰️〰️〰️〰️ رحمت الله علیه @agamojtabatehrani 📌
﷽ 🔰بهترین دعا استغفار رُوِیَ عَن رَسُولِ الله صلی الله علیه و اله و سلم قالَ: «خَیرُالدُّعاءِ اَلاِستَغفارُ»1️⃣ بهترین دعا استغفار است. شرح: در گذشته روایتی را از امیرالمؤمنین صلوات الله علیه، من عرض کردم و در آن روایت این بود؛ متن روایت این است: « أَحَبُّ‌ الْأَعْمَالِ‌ إِلَى‌ اللَّه تَعالی فِي الْأَرْضِ الدُّعَاءُ»2️⃣ 🔰محبوب‌ترین اعمال نزد خداوند در زمین یعنی نسبت به این زمینی‌ها که انجام می‌دهند، این است که دعا بکنند. آن یک روایت. حالا، این‌جا به قول ما طلبه‌ها؛ من چون این‌ها را منسجم با هم می‌گویم. و او این که خب، بهترین اعمال نزد خداوند در زمین دعا است. چه دعایی؟ این را خوب دقّت کنید.این‌ها به قول ما، چه‌کار کنیم دیگر. چه دعایی؟ بسیار خوب، محبوب‌ترینش که دعا کنند. 🔻حالا تو دعاها، چه دعایی؟ آره چند جور دعا داریم؛ همه جور هست. این روایت از پیغمبر اکرم(ص) است، به آن بچسبانیدش. 🔻«خَیرُالدُّعاءِ اَلاِستَغفارُ» فهمیدی؟ تو دعاهایی که می‌کنی؛ بهترینش استغفار است. بهترینش استغفار است. حالا به قول ما طلبه‌ها، باز همین، چرا؟ بهترین دعا استغفار است. چرا؟ 🔻 جهتش را من می‌گویم به شما؛ و آن این است: دعایی که رد خور ندارد؛ یعنی به این معنا که، هیچ گاه خداوند او را رد نمی‌کند، بی برو برگرد به اجابت می‌رساند آن را؛ بر طبق آیات و روایاتی که ما داریم، عبارت از استغفار است. 🔻این را بدانید. آدم خیلی دعاها می‌کند که فرض کن، به اجابت نرسد اما استغفار؛ نشده تا به حال به اجابت نرسد. من این را می‌گویم؛ این بی‌برو برگرد است. 🔻حالایک روایت دیگر باز می‌خوانم حالا چون امروز این روایت است. باز از پیغمبر اکرم(ص)، حالا من این روایت را می‌خوانم؛ دارد: 🔻قالَ رَسُولِ الله صلی الله علیه و اله و سلم: «اِنَّ اَلله تَبارَکَ وَ تَعالی يَغْفِرُ لِلْمُذْنِبِينَ إِلَّا مَنْ‌ لَا يُرِيدُ أَنْ يُغْفَرَ لَهُ»خداوند عفو می‌کند، گناهکاران را. مگر کسی که خودش بخواهد که گناهش آمرزیده نشود. خودش نمی‌خواهد، و الّا خدا هیچ وقت این جوری نیست که گناه را نیامرزد، نیست!خوب دقّت کنید روایت را. 🔻 این، از همان اوّل که شروع می‌کند، حضرت. مگر خودش نخواهد؛ توجه کنید! و الّا هیچ وقت خدا، این جوری نیست که شما فکر نکنید، نخواهد بیامرزد؛ نخواهد آن ور نیست. نخواهد این ور است. او بی برو برگرد، می‌آمرزد. 🔻 «قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ» عرض کردند: به پیغمبر«مَنِ الَّذِي يُرِيدُ أَنْ لَا يُغْفَرَ لَهُ» کیست که بخواهد مورد آمرزش خدا قرار نگیرد؟‌هان؟! کی است، نمی‌خواهد مورد آمرزش قرار بگیرد؟ «مَنِ الَّذِي يُرِيدُ أَنْ لَا يُغْفَرَ لَهُ» جواب؟ حضرت جواب داد:« قَالَ مَنْ لَا يَسْتَغْفِرُ» 3️⃣ 🔻آنی که استغفار نمی‌کند، این نمی‌خواهد خدا بیامرزدش؛ و الّا اگر استغفار بکند بی برو برگرد می‌آمرزد او را. من این روایت را خواندم. 🔻من خواستم این را منسجم بگویم؛ چون این بحث را همین جور آمدیم، کشش پیدا کرد. شد؟! محبوب‌ترین اعمال نزد خداوند دعا است؛ بهترین دعا استغفار، استغفار رد خور ندارد. رحمت الله علیه ◾️◾️◾️ @agamojtabatehrani ◾️◾️◾️
🔰اعمالی برای جبران مافات در ماه شعبان 🔻 روایت ابوصلت هروی، نقل می‌کند از امام هشتم صلوات الله علیه، می‌گوید: من رفتم خدمت حضرت، آخرین جمعه از جمعه‌های ماه شعبان بود. 🔻 همین که وارد شدم بر حضرت، خدمتش رسیدم، رو کرد به من گفت: یا ابا صلت! می‌دانی این آخرین جمعه است؛ بیشتر ماه شعبان گذشت و رفت؛ چند روز دیگر از بقیه‌اش مانده است. 📌امام هشتم(ع) به اباصلت گفتند. بعد خطاب بهش فرمود، به این که: بیا تدارک کن، آن چه را که در گذشته این ماه، از دست دادی. 📌در این چند روزۀ باقی مانده این ماه، بیا آن را تدارک کن. بعد حضرت بهش می‌فرماید: رو آور به عملی که، به چیزی که سودبخش باشد برای تو. این را به مناسبت همین روایت خودم دارم می‌گویم، بعد بلافاصله، می‌فرماید: بسیار دعا و استغفار کن. 📌 همین که گفتم، دعا و استغفار، می‌چسباند به هم. یعنی آنی که رد خور چیه؟ ندارد. 📌و تلاوت قرآن کن، توبه کن از گناهانت؛ برای این که وقتی، وارد ماه مبارک رمضان می‌شوی، خودت را خالص کرده باشی برای خدا. تو داری، می‌روی مهمانی، باید خودت را پاکیزه کنی. بعد، آن وقت، این دعایی را که می‌خوانم، حضرت بهش فرمود: بسیار بخوان این دعا را در این بقیه این ماه؛ 📌 «اللَّهُمَ‌ إِنْ‌ لَمْ‌ تَكُنْ‌ غَفَرْتَ‌ لَنَا فِيمَا مَضَى‌ مِنْ‌ شَعْبَانَ‌ فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِيَ‌ مِنْهُ‌»4️⃣ خواستم به دوستان عرض کنم؛ یک چند روز دیگر، بیشتر باقی نمانده از ماه شعبان؛ در این چند روز انسان بتواند جبران کند کوتاهی‌های گذشته خودش را، و به بهترین اعمال، محبوب ترین اعمال، عندالله، توجّه کردید. 📌که عبارت از همین استغفار و همین جمله را، توجّه کردید. همین جمله را، این که دارید می‌آیید از خانه بیرون، می‌آیی سمت بازار ، تو راه بگویید: «اللَّهُمَ‌ إِنْ‌ لَمْ‌ تَكُنْ‌ غَفَرْتَ‌ لَنَا فِيمَا مَضَى‌ مِنْ‌ شَعْبَانَ‌ فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِيَ‌ مِنْهُ‌» خودِ این استغفار است. متن استغفار است. 1️⃣اصول کافی ج 2 ص 504 - وسائل الشيعة، ج‌7، ص،176 - بحار الأنوار ج‌90، ص، 28 2️⃣اصول کافی ج 2 ص 468 - وسائل الشيعة، ج‌7، ص،31- بحار الأنوار ج‌90، ص، 295 3️⃣مستدرک جلد 2 باب 35 صفحه 23 4️⃣بحار الأنوار ج‌94، ص، 73 عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) خَيْرُ الدُّعَاءِ الِاسْتِغْفَارُ. عَنِ ابْنِ الْقَدَّاحِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (ع) أَحَبُ‌ الْأَعْمَالِ‌ إِلَى‌ اللَّه‌ عَزَّ وَ جَلَّ فِي الْأَرْضِ الدُّعَاء إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى يَغْفِرُ لِلْمُذْنِبِينَ إِلَّا مَنْ‌ لَا يُرِيدُ أَنْ يُغْفَرَ لَهُ قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ مَنِ الَّذِي يُرِيدُ أَنْ لَا يُغْفَرَ لَهُ قَالَ مَنْ لَا يَسْتَغْفِرُ عيون أخبار الرضا عليه السلام تَمِيمٌ الْقُرَشِيُّ عَنْ أَحْمَدَ الْأَنْصَارِيِّ عَنِ الْهَرَوِيِّ قَالَ: دَخَلْت‌ عَلَى الرِّضَا (ع) فِي آخِرِ جُمُعَةٍ مِنْ شَعْبَانَ فَقَالَ يَا أَبَا الصَّلْتِ إِنَّ شَعْبَانَ قَدْ مَضَى أَكْثَرُهُ وَ هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ فِيهِ فَتَدَارَكْ فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ تَقْصِيرَكَ فِيمَا مَضَى مِنْه‌ ... وَ أَكْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ فِيمَا بَقِيَ مِنْ هَذَا الشَّهْرِ- اللَّهُمَ‌ إِنْ‌ لَمْ‌ تَكُنْ‌ غَفَرْتَ‌ لَنَا فِيمَا مَضَى‌ مِنْ‌ شَعْبَانَ‌ فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِيَ‌ مِنْهُ‌ . 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 یکی از راه‌های بزرگ برای سازندگی انسان❗️ 📌 اگر انسان بخواهد به معنای واقعی خودش را بسازد، یکی از راه‌های بزرگ برای سازندگی انسان توجّه به اعمال گذشته خود می‌باشد. خصوصاً از فرصت‌هایی که برای انسان پیدا می‌شود برای تنبّه و تذکّر خود و اینکه از خواب غفلت بیدار شود و نسبت به آینده‌ تنظیم شود، استفاده کند که یکی از این فرصت‌ها پایان سالی است گذشت. 🔻امسال تمام شد و گذشت امّا ما چه کردیم؟ هستی و سرمایه‌ای که از ما کاسته شد را در چه راهی و چگونه مصرف کردیم؟ انسان نسبت به اعمال یک ساله‌اش بیلان آخر سال عرضه کند. همان طور که علی(علیه‌السلام) می‌فرماید این موجب می‌شود تا انسان نسبت به آینده‌اش مراقب باشد. امیدوارم خداوند به ما توفیق عنایت کند تا از گذشته‌های خود نسبت به آینده‌مان عبرت بگیریم! 〰️〰️〰️〰️〰️ رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍ثلث اوّل ماه برکات الهی❗️ 📌روایت از امام‌هشتم(ع) است. این روایت را سید‌بن‌طاووس(ره) به اسناد خودش از کتاب بشارة‌المصطفی نقل می‌فرماید: «عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ أَبِيهِ عَنِ الرِّضَا(ع) عَنْ آبَائِهِ عن أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ(ع)»؛ امام‌هشتم(ع) از آبای گرام‌شان از امام‌علی(ع) نقل می‌کنند: 🔻«قَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ(ص) خَطَبَنَا ذَاتَ يَوْمٍ»؛ حضرت فرمود: پیغمبر‌اکرم(ص) روزی برای ما خطبه خواندند. در بعضی از روایات دارد که آن روز، روز جمعۀ آخر ماه شعبان بوده است. پیغمبراکرم(ص) همین جملۀ معروف را فرمودند:«فَقَالَ أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ‌ قَدْ أَقْبَلَ‌ إِلَيْكُمْ‌ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ»؛ ای مردم! ماه خداوند با برکت و رحمت و مغفرت به شما رو آورد. 🔻بعضی از کسانی که اهل معرفت هستند می‌فرمایند: ثلث اوّل این ماه به برکات الهی، ثلث دوّم به رحمت حق و ثلث سوّم آن به مغفرت الهی اختصاص دارد. این سه کلمه را به سه قسمت در ماه اختصاص می‌دهند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 در ماه مبارک رمضان چه‌کاری افضل است. ❗️ 📌«شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ». می‌خواهم این را بیان کنم که در چه موقعیتی هستیم و در این موقعیت چه کاری افضل کارها به‌شمار می‌رود. فرمود:«شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ»؛ ماهی که نزد خداوند با فضیلت‌ترین ماه‌هاست؛ زمانی است که موقعیتی برتر از آن نداریم. «وَ أَيَّامُهُ أَفْضَلُ الْأَيَّامِ»؛ روزهای آن بهترین روزها است، «وَ لَيَالِيهِ أَفْضَلُ اللَّيَالِي»؛ و شب‌های آن بهترین شب‌هاست، «وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَاتِ»؛ و ساعت‌های آن بهترین ساعت‌هاست. نگاه کنید! در بین ماه‌ها بهترین ماه‌ها، در بین روزها، روزهایش بهترین روزها و در بین شب‌های سال، شب‌های ماه مبارک رمضان بهترین شب‌ها و در بین ساعات عُمر، ساعات آن بهترین ساعات است. بعد دارد:«هُوَ شَهْرٌ دُعِيتُمْ فِيهِ إِلَى ضِيَافَةِ اللَّهِ»؛ ماهی است که در آن به میهمانی خداوند دعوت شده‌ و در آن «مِنْ أَهْلِ كَرَامَةِ اللَّهِ» قرار داده شده‌اید. این را خوب دقّت کنید! ترک کردن؛ یعنی نخوردن، نیاشامیدن، کنار گذاشتن شهوت جنسی و... همۀ این‌ها نفی و رها کردن است. ما از این به‌دست می‌آوریم که پذیرایی خداوند از مؤمنین در این ماه، پذیرایی دیگری است. نمی‌خواهد با نعمت‌های مادّی پذیرایی کند. می‌خواهد با نعمت‌های دیگری پذیرایی کند. اگر انسان بخواهد به لذّتی مافوق لذّت‌های مادّی برسد، باید این لذّت‌های مادّی را ترک کند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه اول @mojtabatehrani
﷽ 📍 افضل اعمال چیست؟❗️ 📌در همین روایت دارد: «أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ أَبْوَابَ‌ الْجِنَانِ‌ فِي‌ هَذَا الشَّهْرِ مُفَتَّحَةٌ»؛ درهای بهشت در این ماه باز است، «فَاسْأَلُوا رَبَّكُمْ»؛ پس شما از پروردگارتان درخواست کنید، «أَنْ لَا يُغَلِّقَهَا عَلَيْكُمْ»؛ تا درها را به روی شما نبندد؛ «وَ أَبْوَابَ النِّيرَانِ مُغَلَّقَةٌ»؛ و درهای جهنّم در این ماه به روی شما بسته است، «فَاسْأَلُوا رَبَّكُمْ»؛ پس، از خدا بخواهید آن را به روی شما باز نکند. بعد فرمود: «وَ الشَّيَاطِينَ مَغْلُولَةٌ»؛ و شیاطین در این ماه در غل و زنجیر هستند، «فَاسْأَلُوا رَبَّكُمْ أَنْ لَا يُسَلِّطَهَا عَلَيْكُمْ»؛ پس، از خدا بخواهید که شیاطین را بر شما مسلّط نسازد. لذا ماه رمضان از بهترین موقعیت‌هاست برای اینکه انسان برود گناه را بشناسد و نسبت‌به آن جبهه‌گیری و عقب‌گرد کند. ماه رمضان بهترین موقعیت است؛ چون انسان در این ماه نسبت‌به شیاطین فارغ‌تر است و بهتر می‌تواند فکر کند و به خودش رسیدگی کند. اینکه امام‌علی(ع) پرسید: افضل اعمال چیست؟ حضرت هم فرمود:«الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ»1️⃣، معنایش این است که اگر شما بخواهید به هستی که همان ضیافة‌الله است برسید، باید در این ماه راه نیستی بپیمایید. در تمام سیرهای معنوی، انانیت باید برود. خودیت باید برود. منیّت باید برود. این‌ها باید از بین برود. 1️⃣وسائل‌الشیعه، ج 10، ص314- بحارالأنوار، ج 93- ص356 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه اول @agamojtabatehrani
﷽ 📍 درهای آسمان باز می‌شود❗️ 📌 این ماه، ماه دعا است. دعا؛ یعنی درخواست عبد از ربّش‏، در این ماه مقبول است و به تعبیر روایات بین عبد و ربّ دیگر هیچ حجابی در میان نیست؛ لذا به تعبیر ما، ماه مبارک رمضان، ماه گسستن و ماه پیوستن است؛ گسستن از غیر ربّ و پیوستن به ربّ. علت اینکه در روایات متعدده به دعا در ماه مبارک رمضان سفارش شده، این است که دیگر حجابی در کار نیست و آنچه را که عبد بخواهد، می‏تواند با ربّش راز و نیاز کند و بگوید؛ بدون هیچ‎گونه حجابی، خواسته اش به ربّ او می‎رسد و حتی مقبول هم واقع می‎شود.. 1️⃣تمام در‎های آسمان - اشاره به جهت عِلوی است؛ یعنی آن عالم برتر از عالم ماده - در اوّلین شب ماه رمضان، یعنی امشب، باز می‎شوند؛ و این درها تا آخرین شب ماه مبارک رمضان بسته نمی‎شوند. 2️⃣آگاه باشید! دعا در این ماه مبارک، پذیرفته شده است. است. ماه رمضان، خانۀ مهمانی خدا است. 1️⃣بحارالأنوار، ج93، ص344- مستدرک‏الوسائل، ج7، ص422 2️⃣وسائل ‏الشیعه، ج 10، ص313- بحارالأنوار، ج 93، ص 356 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه اول @mojtabatehrani
﷽ 📍 خدایا! همین شب اوّل دستمان را بگیر❗️ 📌حالا یک سؤال مطرح است؛ به حسب ظاهر، ما مؤمن هستیم، ما مهمان خدا هستیم. امشب شب اوّل این مهمانی است؛ تازه وارد این خانه شده‏ایم، تازه داخل خانهٔ مهمانی خدا پا گذاشته‏ایم. 🔻 سؤال من این است: اگر مهمان تقاضایی از میزبانش داشت، وقتی همان ابتدای ورود به خانهٔ میزبان به صاحب‎خانه بگوید: من چنین گرفتاری‏یی دارم، کرامت او چه اقتضا می‎کند؟ آیا این‏طور اقتضا می‏کند که مهمان بدون روا شدن حاجتش از خانه اش برود، یا همین‏که وارد خانه شد، همان‎جا خواسته اش را بدهد؟ خدایا! امشب، شب اوّل است و ما پایمان را داخل خانه‎ات گذاشته‏ایم؛ مهمانت هم هستیم؛ همین دَمِ در بیا دستمان را بگیر و کار را تمام کن! نگذار تا آخر ماه طول بکشد؛ بگذار امشب که ما از اینجا می‎رویم، همهٔ حاجت‎هایمان را بگیریم و برویم. کرامتت همین را اقتضا می‎کند؛ آقایی‎ات این است؛ ربوبیّتت این است؛ حاجات ما را همین الآن به ما بده. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 المبارک رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ رُوِیَ عَن عَلِیٍّ اَمیرِالمؤمنین صلوات الله علیه قالَ: « اِحْذَرْ أَنْ يَرَاكَ اللَّهُ عِنْدَ مَعْصِيَتِهِ‏ وَ يَفْقِدَكَ‏ عِنْدَ طَاعَتِهِ‏ فَتَكُونَ‏ مِنَ الْخَاسِرِينَ وَ إِذَا قَوِيتَ فَاقْوَ عَلَى طَاعَةِ اللَّهِ وَ إِذَا ضَعُفْتَ فَاضْعُفْ عَنْ مَعْصِيَةِ اللَّهِ.» ترجمه: بپرهیز از این که خداوند تو را نزد معصیت و گناهی ببیند و بپرهیز از این که تو را نزد طاعت خود نبیند که در این صورت از زیان کاران خواهی بود و آن هنگام که قوی و توانمند شدی، قدرت و توانایی تو در راه اطاعت از خداوند باشد و آن هنگام که ضعیف و ناتوان شدی، ضعف تو در این باشد که معصیت الهی را انجام ندهی. شرح: بپرهیز از این، برحذر داشتن، حالا گوش کنید. آدم می‌گوید که بترسی از این کارها، معلوم می‌شود، این عاقبت چیه؟ هان؟! بدی دارد. ضرر به آدم می‌خورد؛ حالا به تعبیر من، «اِحْذَرْ أَنْ يَرَاكَ اللَّهُ عِنْدَ مَعْصِيَتِهِ‏ وَ يَفْقِدَكَ‏ عِنْدَ طَاعَتِهِ»، و در حال اطاعت خودش نبیند، یعنی آنطوری را که امر کرده، می‌بیند که تو نمی کنی. آنی را که گفته نکن، داری می کنی. هان! آنی را که انجام بده، می‌بیند که نمی کنی. خُب بعد، علی علیه السلام، این جمله را فرمودند: «فَتَكُونَ‏ مِنَ الْخَاسِرِينَ» نتیجه‌اش را می‌دانی؟ آن موقع از زیان کارانی، من این جا، قصد من بود، همین تکه‌اش را تا برسد به بقیه‌اش. انسان که در دنیا هست، کسی که می گوید، معتقد به مبدأ و معادم و مؤمنم و مسلمان هستم و این‌ها را قبول دارم، نسبت به آن هاست؛ چون برای اینکه امر و نهی توش هست، می‌فهمی که؟ هم نهی خدا، تا کسی که خدا را قبول نداشته باشد، هان؟! امر و نهی خدا معنا ندارد که. برای آن‌ها می گوییم. شد؟ این جا یک وقت خیال نکنید، خسران و زیانی که هست«فَتَكُونَ‏ مِنَ الْخَاسِرِينَ» قضیۀ قیامت است فقط، نه. هم ضرر دنیایی برایت دارد، هم آخرتی. در آیه دارد: «خَسِرَ الدُّنیا و الآخِرَة» در قرآن است دیگر این، هان؟!. «خَسِرَ الدُّنیا و الآخِرَة». علی علیه السلام، این جا می‌گوید: «فَتَكُونَ‏ مِنَ الْخَاسِرِينَ» زیان کاران، یعنی چی؟ هم ضرر دنیایی برایت دارد، هم ضرر آخرتی برایت دارد. من چون قبلًا گفتم که خداعشق اللهی نیست، من همین جور دارم دنبال آن می آیم. شد؟! گره به کارت می‌اندازد. تویی که می‌گویی خدا را قبول دارم، درست است یا نه؟! دستت آلوده به معصیت می شود، گوش می‌کنی؟ همان حاجتی که... یادتون هست روایتی که خواندم ، یادتان نرود هان؟!، به این که، بنده از خدا، مؤمن، آن توش داشت، اگه یادتان باشد؟! المؤمن؛ مؤمن از خدا حاجتش را می‌خواهد. درست است یا نه ؟! آن موقع که حاجتش را می‌خواهد، زمینۀ این باهاش هست که خدا حاجتش را بهش بدهد. درست است یا نه؟ حالا زود یا در آینده، شد؟! بعد گناه می کند. گناه که کرد، خدا به ملکه می‌گوید که چی؟! نده. آنی که مامور بود که بدهد، می گوید، به او نده. چرا؟ خودش را در معرض خشم من قرار داده است. شد؟! این خسران دنیایت است. «فَتَكُونَ‏ مِنَ الْخَاسِرِينَ» خواستم این را بگویم. همه همسو است. معارف ما همسوست. این مال دنیایت. امّا آن که می‌خواهد، سیر معنوی بکند. مثلا فرض کنید، مقامات معنوی کذاییه ...که البته بنده اهلش نیستم. شد؟! آن هم بدان، زیر بنای تمام مقامات معنویه، عمل به چی؟! هان؟! به دستورات الهیّه است. زیر بنایش این است. فهمیدی؟! اگر این‌ها را نکنی، ازش خبری هان؟!، هیچی نیست. «فَتَكُونَ‏ مِنَ» چی؟ باز هم «الْخَاسِرِينَ». آن وقت بعد، علی علیه السلام، جمله را اضافه می کند. که این را، «وَ إِذَا قَوِيتَ فَاقْوَ عَلَى طَاعَةِ اللَّهِ» اگر می‌خواهی توانگری، تواناییّت را نشان بدهی، مَرادنگیّت را، بیا روی چی؟ عمل به احکام خدا نشان بده. فهمیدی؟ نامَردیّت را از آن طرف، راجع به ترک معصیت نشان بده. راجع به طاعت، اوامر بگو مَرد هستم؛ اما راجع به معصیت بگو، نامَردم. می گوید: مردی بیا جلو، بگو، آقا جون! ما نامَردیم، خداحافظ، اهلش نیستم. «وَ إِذَا قَوِيتَ فَاقْوَ عَلَى طَاعَةِ اللَّهِ» توانگریت را این جا نشان بده.«وَ إِذَا ضَعُفْتَ» ناتوانیت را می‌خواهی نشان بدهی،« فَاضْعُفْ عَنْ مَعْصِيَةِ اللَّهِ» 1- نهج‌البلاغه- حکمت 383 نَهْجُ الْبَلَاغَةِ، قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِين‏(ع):اِحْذَرْ أَنْ يَرَاكَ اللَّهُ عِنْدَ مَعْصِيَتِهِ‏ وَ يَفْقِدَكَ‏ عِنْدَ طَاعَتِهِ‏ فَتَكُونَ‏ مِنَ الْخَاسِرِينَ وَ إِذَا قَوِيتَ فَاقْوَ عَلَى طَاعَةِ اللَّهِ وَ إِذَا ضَعُفْتَ فَاضْعُفْ عَنْ مَعْصِيَةِ اللَّهِ. 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 دعای مأثور چیست❗️ 📌دعای مأثور، دعایی است که قالب‎ریزی‎اش در دست من و تو نیست؛ یعنی از معصومین برای ما نقل شده است و نباید در آن تصرّف کنیم. این را دعای مأثور می‎گوییم؛ 📌یعنی دعایی که از معصومین رسیده است و در یک قالب خاصّی است و ما هم باید همان عبارات را رعایت کنیم. دعای مأثور را هم تقسیم‎بندی کردم. که یک دسته،‎ ادعیۀ مأثورهٔ موقّت و یک دسته، ادعیه مأثورهٔ غیر موقّت هستند. موقّت؛ یعنی ادعیه‌ای که باید در زمانی خاصّ خوانده شود 📌 مثلاً ادعیه‌ای که در ماه مبارک رمضان سفارش به خواندن آن شده است؛ در روز اوّل ماه این دعا را، روز دوّم این دعا را و روز سوّم این دعا را بخوان. این‏ها ادعیۀ موقّت هستند؛ یعنی وقت خاصّی برای خواندنشان تعیین شده است. این ادعیه مربوط به «روز» بود. نسبت به «شب» هم ادعیۀ خاصی داریم. نسبت به «ماه» هم همین طور؛ مثل دعاهایی که مربوط به ماه‎های خاصّی از سال است‏ و وقت خاصّی برایشان در نظر گرفته شده است و سفارش به خواندن آن در آن وقت خاص شده است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 دعای روزهای ماه مبارک رمضان❗️ 📌اگر به دعاهای وارد شده در روزهای ماه مبارک رمضان، دقّت کنید؛ مثلاً دعای روز اوّل؛ «اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِيَامِي فیهِ» خدایا! قرار بده روزۀ من را امروز؛ یعنی در امروز، به تعبیری «فیه» آمده است. در ادامهٔ این دعا می‌فرماید: «فیهِ صِيَامَ الصَّائِمِينَ وَ قِيَامِي فِیهِ» توجه کنید! یعنی امروز «قِيَامَ الْقَائِمِينَ وَ نَبِّهْنِي فِيهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغَافِلِينَ وَ هَبْ لِي جُرْمِي يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ وَ اعفُ عنّی عافیاً عَنِ المُجرِمین»1️⃣. 📌از دعای اوّلین روز ماه رمضان تا روز سی‎ام ماه، کلمۀ «فیه» آمده است؛ یعنی امروز، معلوم می‎شود این دعا برای چه زمانی است. زمان، این زمان است. 📌اگر تمام این دعا را نگاه کنید، البته آنهایی که اهلش هستند، آنهایی که این ادعیه را می‎خوانند، می‎بینند که در تمام اینها کلمۀ «فیه» آمده است؛ یعنی این دعا برای این زمان خاص است. مضمون‎ این ادعیه هم‏ بسیار خوب و ارزشمند است. 1️⃣خدایا! روزه‏ام را در این ماه روزۀ روزه‏داران و قیامم را قیام قیام‏کنندگان قرار بده. و مرا از خواب غافلین بیدار کن و جرمم را ببخش ای خدای جهانیان و از من درگذر همانطور که از گنه‏کاران می‏گذری. بحارالأنوار، ج95، ص4- زادالمعاد، ص 144- مفاتیح الجنان 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 دعای هنگام ورود و خروج از مسجد❗️ 📌 در روایات می‏فرمایند هنگامی‌که وارد مسجد می‎شوی، این دعا را بخوان: «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ افْتَحْ لِي أَبْوَابَ رَحْمَتِكَ»1️⃣. 🔻 این دعا مربوط به مکان است. وقتی هم که می‎خواهی از مسجد بیرون بیایی، این را بگو: «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ افْتَحْ لِي أَبْوَابَ فَضْلِكَ». این دعاهای مأثور در ارتباط با مکان بود. این ادعیه در ارتباط با مکان خاص، بدون علّت و حساب نشده نیست. حالا اِن‏شاءالله اگر خدا توفیق دهد، مفصّل وارد این بحث می‎شوم. معلوم می‎شود این مکان خصوصیّتی در ارتباط با درهای بی‎نهایت رحمت الهیّه دارد. اوّل، رحمت را می‎فرماید؛ «وَ افْتَحْ لِي أَبْوَابَ رَحْمَتِكَ». 🔻بعد که می‎خواهی بیایی بیرون بگو: «وَ افْتَحْ لِي أَبْوَابَ فَضْلِكَ»؛ یعنی خواسته اش یک مرتبه بالاتر می‎رود و فضل خدا را می‌طلبد؛ زیرا فضل، زیادتی است. فضل خدا هم دارای مراتب است؛ لذا آن هم ابواب دارد، باب یک، دو، سه، چهار، پنج. نمی‎توانم برای شما تعبیر کنم. می‎گوید: خدایا! تمام درهای فضل خود را بر من بگشا! چه تعبیرات زیبایی است! 1️⃣ خدایا! گناهان مرا ببخشای و درهای رحمتت را بر من بگشای. وسائل‏الشیعه، ج5، ص247- بحارالأنوار، ج81، ص21 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه اول رحمت الله علیه @agamojtabatehrani