eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
730 دنبال‌کننده
200 عکس
772 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 گناه فقط نسبت به اعضا بدن نیست❗️ 📌بنابراین، اینکه گفته می‌شود گناه، معنایش این نیست که ما فکر می‌کنیم. گناه این نیست که برای انجام آن حتماً باید دست، پا، چشم، گوش و زبان به‌کار گرفته شود. مسئله این نیست. یک‌سنخ از گناهان هستند که هیچ‌کدام از اعضای ظاهریه در انجام شدن آن‌ها به‌کار گرفته نمی‌شود؛ بلکه همان‌طور که اشاره کردم، بر اساس همان نیروهای درونی انجام می‌گیرند. حالا نیروی درونیِ باطنی باشد، یا بیرونیِ ظاهری. اعضا و جوارح در حکم آلاتند. در بعضی از اعمال قوا این آلات به‌کار گرفته می‌شود در بعضی به‌کار گرفته نمی‌شود. 〰〰〰〰〰 📚 مجموعه_گناه 📕 📝 جلسه سوم حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 نسبت به گناه نیروی شنوایی وبینایی و... و قلب مورد پرسش قرار می‌گیرند. نه دست،پا،گوش و چشم❗️ 📌آنجایی که می‌خواهد انسان را به‌عنوان یک موجود برتر در بین مخلوقات مخاطب قرار بدهد، قوای انسان را مطرح می‌کند، نه اعضا و جوارح او را. در آیه‌ای که مسألۀ «نفخ روح» از ناحیۀ خداوند در آن مطرح می‌شود و می‌فرماید:«وَ نَفَخَ فِیهِ مِن رُوحِهِ»، دارد که:«وَ جَعَلَ‌ لَكُمُ‌ السَّمْعَ وَ الْأَبْصَارَ وَ الْأَفْئِدَةَ»؛1️⃣خداوند برای شما از نظر قوای ظاهری، قوّۀ شنوایی قرار داد. می‌فرماید:«سَمع»، نمی‌گوید:«أُذن». سمع، به‌معنای نیروی شنوایی انسان است. بصر نیز به معنی نیروی بینایی است. در اینجا به جای بصر، «عین» به کار نرفته است. در جایی که بحث «وَ نَفَخَ فيهِ مِنْ رُوحِهِ»؛ را مطرح می‌فرماید. افئده از نظر درونی به‌معنای «دل‌ها» است. مسئلۀ «پرسش از تکالیف» را هم باز نسبت‌به قوا مطرح می‌کند، نه نسبت‌به اعضا و جوارح. می‌فرماید: «إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ‌ كانَ‌ عَنْهُ مَسْؤُلاً»؛2️⃣ این را خوب دقّت کنید! یعنی نیروی شنوایی، نیروی بینایی و دل؛ یعنی قلب که یک نیروی درونی است، مورد پرسش قرار می‌گیرند؛ نه دست و پا و چشم و گوش. این‌ها نیستند. 1️⃣سورۀ مبارکۀ سجده، آیۀ 9 2️⃣سورۀ مبارکۀ اسراء، آیۀ 36 〰〰〰〰〰 📚 مجموعه_گناه 📕 📝 جلسه سوم 🔸حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 پاداش و جزا نسبت به قصد انجام کار خیر و گناه ❗️ 📌روایات ما می‌فرماید: این، گناه و سیّئه است، امّا این سیّئه روی فضل خداوند نوشته نمی‌شود. ما در این باب روایات بسیاری داریم که به بعضی از آن‌ها اشاره می‌کنم. روایت از امام‌باقر(ع) است:«قَالَ إِذَا هَمَّ الْعَبْدُ بِحَسَنَةٍ كُتِبَتْ لَهُ حَسَنَةً»؛ اگر قصد عمل نیک بکند. آن‌گاه که موج رحمانی می‌آید و انسان آن را دریافت می‌کند و در او رغبتی معنوی ایجاد می‌شود و در اثر آن هیجانی در او به‌وجود می‌آید و در نهایت اراده و قصد می‌کند که عمل نیک و حسنه‌ای انجام بدهد، اگر چه هنوز در خارج تحقّق پیدا نکرده باشد، «كُتِبَتْ لَهُ حَسَنَةً»؛ یک حسنه برایش نوشته می‌شود. «فَإِذَا عَمِلَهَا كُتِبَتْ لَهُ عَشْرَ حَسَنَاتٍ»؛ وقتی از نیروهای ظاهری استفاده کرد و در خارج آن عمل نیک را انجام داد، ده حسنه برای او می‌نویسند، «وَ إِذَا هَمَّ بِسَيِّئَةٍ لَمْ تُكْتَبْ عَلَيْهِ»؛ و هنگامی‌که قصد کرد، گناهی برای او نمی‌نویسند. بعد دارد:«فَإِذَا عَمِلَهَا...» 1️⃣؛ امّا وقتی انجام داد، در بعضی از روایات دارد که یک مهلت نُه ساعته به او می‌دهند. اگر پشیمان شد و استغفار کرد، چیزی برای او نوشته نمی‌شود. روایات ما می‌فرماید: این، گناه و سیّئه است، امّا این سیّئه روی فضل خداوند نوشته نمی‌شود. 1️⃣خصال، ج2، ص418 - بحارالانوار، ج68، ص246 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه چهارم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 اگر امام (ع)نباشد زمینی نیست❗️ 📌محمد‌بن‌فُضِیل است می‌گوید: به امام هشتم عرض کردم: «أَ تَبْقَى الْأَرْضُ بِغَيْرِ إِمَامٍ» اصلاً می‌شود زمین بدون امام باقی بماند «قَالَ لَا» حضرت فرمودند: نه خیر نمی‌شود. «قُلْتُ‏» می‌گوید عرض کردم: «فَإِنَّا نُرَوَّى عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع)» می‌گوید برای ما از جدّ بزرگوار شما امام صادق (صلوات‌الله‌علیه) نقل شده روایت شده که «أَنَّهَا لَا تَبْقَى بِغَيْرِ إِمَامٍ»؛ حضرت فرمودند: زمین بدون امام نمی‌ماند بعد این جمله را نقل می‌کند، «إِلَّا أَنْ يَسْخَطَ اللَّهُ عَلَى أَهْلِ‏ الْأَرْضِ‏ أَوْ عَلَى‏ الْعِبَادِ»؛ به اینکه برای ما این‌طوری روایت کرده‌اند که اگر امام نباشد به روی زمین، خداوند اهل زمین را مورد سخط و خشم قرار می‌دهد بندگان را ،«فَقَالَ لَا»؛ نه این روایت این‌طور نیست که برای تو نقل کرده‌اند، اشتباه است که اگر امام نباشد خداوند نسبت به اهل زمین خشمگین می‌شود. نه! «لَا تَبْقَى إِذاً لَسَاخَت‏»1️⃣؛ اصلاً زمین نمی‌ماند و ساخط توجّه کنید: دو تعبیر است یک وقت می‌گوید اگر امام نباشد خداوند اهل زمین را مورد خشم قرار می‌دهد. سخط، یکوقت می‌گوییم اگر امام نباشد زمینی نیست، دو تا است این‌ها، حضرت می‌گوید: نه اشتباه است. در یک روایت است از امام صادق (صلوات‌الله‌علیه) «لَوْ أَنَ‏ الْإِمَامَ‏ رُفِعَ‏ مِنَ‏ الْأَرْضِ»؛ و فرض محال‌اش «لَوْ»، بقول ما می‌گوییم «لَوْ»؛ امتناعیه از نظر ادبی علی فرض محال، امامی برداشته شود از زمین. امامی دیگر نباشد آنهم چه مقدار «سَاعَةً»؛ این برای خاطر اینکه ما متوجّه بشویم. صحبت این‌ها نیست به اینکه یک روز دو روز؛ این‌ها نیست. «سَاعَةً لَمَاجَتْ بِأَهْلِهَا كَمَا يَمُوجُ الْبَحْرُ»؛ در هم کوبیده تمام از بین می‌رود. 1️⃣الکافی، ج1، ص179 - بحار الأنوار ، ج‏23، ص 34 〰〰〰〰〰 📚 مجموعه_گناه 📕 گناه_شناسی 📝 جلسه چهارم عجل الله تعالی فرجه رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 شب نیمه شعبان درب‌های آسمان باز می شود❗️ 📌روایت از پیغمبراکرم است که دارد: «قال رسول الله(صلّى‏ اللَّه‏ عليه‏ وآله‏ وسلّم‏): کُنتُ نائماً لیلة النصف مِن شَعبان فَاَتالی جِبرائیل فَقال یا محمد(صلّى‏ اللَّه‏ عليه‏ وآله‏ وسلّم‏) أتَنام فی هذه اللیله»؛ استراحت کرده بود پیغمبراکرم شب نیمه شعبان حضرت فرمود: جبرائیل آمد گفت استراحت کردی در امشب؟ «فقلت یا جبرائیل ما هذه لیله؟»؛ سؤال کردم این چه شبی است؟ «قال اللیلة النصف من الشعبان»؛ این نیمه شعبان است. «قُم یا محمد(صلّى‏ اللَّه‏ عليه‏ وآله‏ وسلّم‏)»؛ در روایت دارد جبرائیل به من گفت بلند شو ولی اکتفا نکرد به بلند شو، «فَاَقامَنی»؛ زیر بغلم را گرفت بلندم کرد. مهلت نداد خودم بلند شوم، زیر بغلم را گرفت بلندم کرد. «فَاَقامنی»؛ سر پایم کرد. «ثُم ذَهَبَ لی إلی البَقیع»؛ بعد با من آمد رفتیم به سمت بقیع. «ثم قال لی إرفَع رَأسَک». این‌ها درش خیلی مسائل ظریف دارد من هم ساده‌اش را می‌خوانم می‌روم. به من گفت سرت را بالا کن. «فان هذه لیله»؛ امشب شبی است که باز می‌شود در او درب‌های آسمان. باز می‌شود در این شب «ابواب الرَحمه و باب الرِضوان و باب المَغفِره و باب الفَضل و باب التُوبه و باب النِعمَه و باب الجُود و باب الاِحسان». عجب شب، شب خیلی عظیم و بزرگی است. 〰〰〰〰〰 رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍دعای شب نیمه شعبان❗️ 📌حجت‌الاسلام و المسلمین حاج‌حسین آقا تهرانی از مرحوم آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی نقل کردند که ایشان توصیه فرمودند برای سلامتی و دفع بلا و گرفتاریدر شب نیمه شعبان بین نماز مغرب و عشا این دعا 21 مرتبه خوانده شود: بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ اَللّهُمَّ اِنَّکَ عَلِیمٌ حَلِیمٌ ذوُ اَنَاةٍ وَ لاَ طَاقَةَ لَنَا بِحُکْمِکَ یَااللهُ یَااللهُ یَااللهُ، اَلْاَمَانُ اَلْاَمَانُ اَلْاَمَانُ مِنَ الطّٰاعُونِ وَ الْوَبَاءِ وَ مَوْتِ الْفُجْأةِ وَ سُوءِالْقَضَاءِ وَ شَمَاتَةِ الْأعْدَاءِ رَبَّنَا اکْشِفْ عَنَّا الْعَذَابَ إنّٰا مُوْمِنوُنَ إنّٰا مُوْقِنُون بِرَحمَتِکَ یَا اَرحَمَ الرّاحِمینَ. 1️⃣ خداوندا! همانا که تو دانا، شکیبا و بردبار هستی و ما تحمل حکم تو را نداریم. خداوندا، خداوندا، خداوندا، به تو پناه می برم، به تو پناه می برم، به تو پناه می برم از طاعون و وبا و مرگ ناگهانی و سرنوشت ناگوار ُ. پروردگارا! هر نوع گرفتاری را از ما دور ساز. به راستی که ما به تو ایمان و یقین داریم. به مهربانیت،ای مهربان ترین مهربانان. 1️⃣عنوان الکلام مرحوم فشارکی، ص254 〰〰〰〰〰 عجل الله تعالی فرجه 🔸حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 شرافت ذاتی نیمه شعبان❗️ 📌 اختصاص دارد برای اتصال، نیمه شعبان است. نیمه شعبان. من نمی‌خواهم وارد شوم. از نظر موقعیت زمانی این‌طور است که یک شرافت ذاتی دارد و یک شرافت ما می‌گوییم عرضی دارد. شرافت ذاتی نیمه شعبان این همه ما روایات داریم. چه بسا اصلاً همین موجب بوده است که این ظرف زمانی اختصاص پیدا کرده است به آن مولود آن چنانی. مثل ظرف مکانی کعبه. خوب دقّت کنید آنجا یک شرافت ذاتی مکانی دارد کعبه. این موجب شده است که علی(علیه‌السّلام) باید در این ظرف مکانی به دنیا بیایید. شرافت ذاتی مکانی موجب شده است که علی(علیه‌السّلام) آنجا شریف‌ترین موجودات حق ولی‌الله‌اعظم. مال مکان. نیمه شعبان عین تقریباً می‌شود گفت کعبه است از نظر زمانی از نظر شرافتش شرافت ذاتی دارد این. و این موجب شده است که این ظرف باید انتخاب بشود از ظرف خداوند برای امام زمان(صلوات الله علیه). 〰〰〰〰〰 عجل الله تعالی فرجه الشریف 🌹 🔸حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 اعمال ما هر شب و روز به امام زمان(عج) عرضه می‌شود ❗️ 📌«عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ أَبَانٍ اَلزَّيَّاتِ دارد وَ كَانَ مَكِيناً عِنْدَ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قُلْتُ لِلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ اُدْعُ اَللَّهَ لِي وَ لِأَهْلِ بَيْتِي»؛ جایگاه خاصّی داشت و حضرتش بهش احترام کردند. گفت یک روز رفتم خدمت آقا امام رضا(ع) و به ایشان عرض کردم آقا دعا کنید برای من و خانواده‌ام. «فَقَالَ أَ وَ لَسْتُ أَفْعَلُ»؛ مگر من دعایتان نمی‌کنم؟ «إِنَّ‏ أَعْمَالَكُمْ‏ لَتُعْرَضُ‏ عَلَيَ‏ فِي‏ كُلِ‏ يَوْمٍ‏ وَ لَيْلَةٍ»؛ تمام کارهای تو و زن و بچّه‌ات و همه هر روز و هر شب به ما می‌رسد، «قَالَ فَاسْتَعْظَمْتُ ذَلِكَ»؛ وقتی حضرت این را به من گفت، توی دلم گفتم مگر می‌شود؟ هر روز و هر شب بخواهند اعمال ما را عرضه کنند؟ هیچی نگفته فقط توی دلش و شاید فقط به ذهنش آمده. بلافاصله می‌گوید حضرت رو کرد به من، «أَ مَا تَقْرَأُ كِتَابَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ»؛ تو کتاب خدا قرآن را نخواندی؟ «وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ‏- قَالَ هُوَ وَ اللَّهِ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ(ع)» 1️⃣. یک تحزّن دیگر پیدا شد برای اولیاءالله و آن این است که در هر شب و هر روز پیغمبراکرم(ص)متحزن است برای من و تو. و ولی‌الله الاعظم که ولی‌عصر(عج) است متحزن است. آن موقع امام هشتم(ع)بود، الآن امام زمان(عج) است. 1️⃣الکافی، ج1، ص219 – وسائل الشیعه، ج16، ص108 〰〰〰〰〰 @mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 اگر دست‏مان را دراز کنیم، امام‏زمان(عج) دست ما را می‏گیرد❗️ 〰〰〰〰〰 📚 مجموعه_ادب_الهی 📕 مبانی_تربیت عجل الله تعالی فرجه الشریف 📝 جلسه دوازدهم 🎞 كليپ_تصويرى رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 اگر دست‏مان را دراز کنیم، امام‏زمان(عج) دست ما را می‏گیرد❗️ 📌ایݧّام تولّد امام‏زمان(عج) است. باید دل‌های‏مان را متوجّه قلب عالم امکان کنیم. باید متوجّه آن روح سراسری ماسوی‏الله شویم.باید به وظایف‏مان عمل کنیم و برای اصلاح خویش، از او استمداد کنیم. شب قدرِ سال‏ها پیش بود واقعاً از صمیم دل گفتم ما بی‏صاحب نیستیم. بی‏صاحب‏ها باید غصّه بخورند. ما صاحب داریم؛ امّا به وظیفۀ‏مان عمل نمی‏کنیم. اگر دست‏مان را دراز کنیم، صاحب ما دست ما را می‏گیرد. این نکته را می‏گویم که ما اصلاً و ابداً مأیوس نیستیم؛ چراکه برای رفع مشکلات مخصوصاً مشکلاتی که جنبۀ سرنوشت‏سازی برای اسلام و مسلمین دارد، متوجّه آن حضرت می‏شویم و از او درخواست می‏کنیم. 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه دوازدهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 جامعه با وجود امام زمان(عج) یک دست می‌شود❗️ 📌در روایات داریم که هیچ وقت فکر نکنیم روزی بیاید که جامعه یک دست شود. یک دستی جامعه برای موقعی است که امام‌زمان(عج) تشریف بیاورند، و الّا چند دستگی است؛ لذا باید شخص مؤمن مراقب باشد که فریب نخورد. معمولاً از گذشته تا امروز جوامع اسلامی را تحت یک سنخ عناوین جالب، فریب ‌می‌دهند. حرکت‌های انحرافی در جامعۀ ما هم به همین شکل بوده است. حتّی کسانی که در این مسیر فتنه انگیز بودند؛ یعنی این انحراف‌ها را در جامعه وارد می‌کردند. این‌طور نبود که با چهره‌های ظاهری مشخّصی این کار را بکنند؛ مثلاً این‌طور نیست که مشرک یا کافر باشد. 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه دهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 🔸زیباترین و زشت ترین مخلوق خدا روی عَن عَلِیِّ اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلَیهِ السَّلامُ قالَ: روی عَنَّهُ سُئِلَ عن علی علیه السلام: «أَيُّ شَيْ‌ءٍ مِمَّا خَلَقَ اللَّهُ تَعَالی أَحْسَنُ، فَقَالَ (ع) الْكَلَامُ، فَقِيلَ أَيُّ شَيْ‌ءٍ مِمَّا خَلَقَ اللَّهُ تَعَالی أَقْبَحُ، قَالَ عَلَیهِ السَّلامُ: الْكَلَامُ، ثُمَّ قَالَ عَلَیهِ السَّلامُ: بِالْكَلَامِ ابْيَضَّتِ‌ الْوُجُوهُ‌ وَ بِالْكَلَامِ اسْوَدَّتِ الْوُجُوهُ.» ترجمه: در میان مخلوقاتی که خداوند تبارک و تعالی خلق کرده است کدام یک از همه نیکوکارتر و زیباتر ؟ حضرت فرمودند: سخن و گفتار. سپس آن شخص عرض کرد: در میان مخلوقاتی که خداوند تبارک و تعالی آفریده است کدام یک از همه زشت تر و بدتر است؟ حضرت فرمودند: سخن و گفتار. سپس حضرت فرمودند: با سخن گفتن است که چهره ها سفید و نورانی می شود و با سخن گفتن است که چهره ها و صورت ها سیاه می شود. شرح: ما در روایاتمان خودمان هست، مراجعاتی را که به ائمّه(ع) می‌کردند و سؤالاتی که می‌کردند از ایشان، در غیر به قول ما احکام، و غیر آن‌ها، سؤالات است، تا اعتقادی‌اش هم همین‌جوری است؛ یا اخلاقی، اعتقادی و امثال این‌ها، حضرات ائمّه (ع)، طرف مقابل را می‌دیدند، توجّه کردید؟ آن‌هایی که مسئله، جنبه‌های به قول ما عقلی داشت، بر وفق و سطح فهم آن شخص حرف می زدند.«کَلِّمِ النَّاس ما می‌گوییم، (داریم از ائمّه(ع) هم) عَلَی قَدْرِ الُعقُولِهِمْ» حالا یا اگر نه، جنبه‌های به تعبیر ما اخلاقی این حرف‌ها داشت، می‌دیدند چی مورد احتیاج‌اش است، بر طبق آن باهاش صحبت می‌کردند. من این را مقدمةً گفتم که این روایت را که عرض می‌کنم. دارد شخصی به امام‌علی (ع)، عرض می‌کند، ازش می‌پرسد: در بین مخلوقات خداوند، چه چیزی زیباتر است؟ «أَيُّ شَيْ‌ءٍ مِمَّا خَلَقَ اللَّهُ أَحْسَنُ؟»؛ هان! نیکوتر چیست در بین آن چه را که خدا خلق فرموده؟ دارد:«فَقَالَ عَلَیْهِ السَّلامُ: الْكَلَامُ»؛ در جواب حضرت فرمودند: سخن. بعد دارد:«فَقِيلَ أَيُّ شَيْ‌ءٍ مِمَّا خَلَقَ اللَّهُ أَقْبَحُ ؟»؛ عرض شد به حضرت به این که، در بین مخلوقات الهی که خدا خلق کرده، چه چیزی زشت تر است؟ باز حضرت فرمودند «الْكَلَامُ»؛ تا این جا معلوم می‌شود که حضرت دیدند، این یک کسی است که مراقبت زبانی ندارد، آنی که مورد احتیاج‌اش است؛ در نظر گرفتند و فرمودند؛ اما خب مطلب، مطلب اساسی و کلّی است. «ثُمَّ قَالَ» ؛سپس حضرت فرمودند: «وَ بِالْكَلَامِ ابْيَضَّتِ‌ الْوُجُوهُ‌ وَ بِالْكَلَامِ اسْوَدَّتِ الْوُجُوهُ»؛جهت این است که با سخن، انسان رو سپید می‌شود. چهره‌ها با سخن، سفید می‌شود و چهره‌ها با سخن، سیاه می‌شود. رو سیاهی و رو سپیدی انسان، بر محور کلام انسان است. این خودش یک مطلب اساسی است. و از نظر قیامتی هم، من یک وقت گفته‌ام، ما داریم اکثر کسانی که وارد جهنّم می شوند، دارد با زبان وارد می شوند. این کنایه است؛ یعنی محصول کار زبان‌شان است که می‌روند توی جهنّم این‌ها. این تعبیر که می‌کنند، کنایه است، ما می‌گوییم. نه این که زبانش دراز می‌شود، می‌آید روی زمین، مثلاً فرض کنید با زبان‌اش راه می‌رود، تا می‌رود توی جهنّم، فهمیدی چه می‌خواهم بگویم؟ معنای‌اش این است که رفتن جهنّم‌اش برای خاطر زبان‌اش است. شد؟! لذا حضرت این را فرمودند؛ هم در دنیاش این است، هم در آخرتش همین است. گوش کنید. انسان باید صحبت‌اش را و سخن‌اش را حساب شده باشد. می‌فهمی چه می‌خواهم بگویم؟ آنی که معتقد است از نظر قیامتی‌اش، در نظر بگیرد، چی دارد می‌گوید. شد؟! لذا شما ببینید در بین افعال، در فقه‌مان هم این‌جوری است دیگر. بسیار ما راجع به محرّمات، راجع به زبان داریم فقط. درست است یا نه؟ راجع به چشم فقط چیه؟ نامحرم. درست است یا نه؟ بیش از این داریم ما؟ سؤال می‌کنم دیگر! چشم، می‌دانید که از چیزهایی است که خیلی از اعضای رئیسه ماست؛ یک چیز بیشتر نیست توش ، حُرمت‌اش. امّا زبان چی؟ بیا ببین. دروغ است، غیبت است، ناسزاست همین‌جوری، یک، دو سه چهار... همین‌جور می‌شمارند، محرّمات است. شد؟! چیه این؟ هم از این، کارهایی ساخته است که انسان را بهشتی می‌کند و هم ازش ساخته است که انسان را جهنّمی می‌کند. زبان است؛ یعنی کلام است به این که انسان به وسیله او رو سفید می‌شود در دنیا و آخرت یا رو سیاه می‌شود، در چی؟ دنیا و آخرت. بحارلانوار، جلد 75، صفحه55 〰〰〰〰〰 شرح حدیث رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یاحیدر:): ﷽ روی عَن عَلِیِّ اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلَیهِ السَّلامُ قالَ: روی عَنَّهُ سُئِلَ عن علی علیه السلام: «أَيُّ شَيْ‌ءٍ مِمَّا خَلَقَ اللَّهُ تَعَالی أَحْسَنُ، فَقَالَ (ع) الْكَلَامُ، فَقِيلَ أَيُّ شَيْ‌ءٍ مِمَّا خَلَقَ اللَّهُ تَعَالی أَقْبَحُ، قَالَ عَلَیهِ السَّلامُ: الْكَلَامُ، ثُمَّ قَالَ عَلَیهِ السَّلامُ: بِالْكَلَامِ ابْيَضَّتِ‌ الْوُجُوهُ‌ وَ بِالْكَلَامِ اسْوَدَّتِ الْوُجُوهُ.» ترجمه: در میان مخلوقاتی که خداوند تبارک و تعالی خلق کرده است کدام یک از همه نیکوکارتر و زیباتر ؟ حضرت فرمودند: سخن و گفتار. سپس آن شخص عرض کرد: در میان مخلوقاتی که خداوند تبارک و تعالی آفریده است کدام یک از همه زشت تر و بدتر است؟ حضرت فرمودند: سخن و گفتار. سپس حضرت فرمودند: با سخن گفتن است که چهره ها سفید و نورانی می شود و با سخن گفتن است که چهره ها و صورت ها سیاه می شود. 〰〰〰〰〰 شرح حدیث 🎞 كليپ_تصويرى 📌حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 دعوت شدن به خیر یا شّر❗️ 📌اینکه قلب و دل انسان، واردات شیطانیّه و واردات رحمانیّه دارد: بر گرفته شده از روایاتی است که در اینجا به بعضی از آن روایات اشاره می‌کنم. این روایات در کتاب اصول‌کافی است. در روایت اوّل که سندش هم بسیار عالی، موثّفه و صحیحه است، دارد:«عَنْ أَبِي‌عَبْدِ اللَّهِ(ع) قَالَ مَا مِنْ‌ قَلْبٍ‌ إِلَّا وَ لَهُ أُذُنَانِ»؛ هیچ دلی نیست، مگر اینکه دو گوش دارد. «عَلَى إِحْدَاهُمَا مَلَكٌ مُرْشِدٌ»؛ به‌سمت یکی از این گوش‌ها فرشته‌ای قرار دارد که او را ارشاد می‌کند. «وَ عَلَى الْأُخْرَى شَيْطَان مُفَتِّنٌ»؛ و به‌سمت دیگر، شیطان فتنه‌انگیزی قرار دارد که او را اغوا می‌کند. «هَذَا يَأْمُرُهُ وَ هَذَا يَزْجُرُهُ»؛ آن فرشته از یک طرف امر به خیر و از طرف دیگر از عمل زشت نهی می‌کند. «الشَّيْطَانُ يَأْمُرُهُ بِالْمَعَاصِي»؛ شیطان امر به معصیت می‌کند، «وَ الْمَلَكُ يَزْجُرُهُ عَنْهَا»؛ و فرشته می‌گوید: نکن. بعد دارد:«وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ: عَنِ الْيَمِينِ وَ عَنِ الشِّمالِ قَعِيدٌ مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ»1️⃣. در این روایت تحت عنوان «مَا مِنْ‌ قَلْبٍ‌ إِلَّا وَ لَهُ أُذُنَانِ»، به این مطلب اشاره می‌شود که قلب دو گیرنده دارد که امواج را دریافت می‌کنند. همچنین به دو فرستندۀ این امواج که یکی شیطانی و دیگری رحمانی است، اشاره کرده و به اینکه هر کدام از این‌ها چه می‌کنند نیز اشاره شده است. فرشته به خیر و دیگری به شر که گناه است دعوت می کند. 1️⃣الکافی، ج 2، ص266- بحارالأنوار، ج 60، ص205 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه چهارم ◾️حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 دل انسان هم گیرنده‌های دارد❗️ 📌امام‌صادق(ع) فرمود:«مَا مِنْ‌ مُؤْمِنٍ‌ إِلَّا وَ لِقَلْبِهِ أُذُنَانِ فِي جَوْفِهِ أُذُنٌ يَنْفُثُ فِيهَا الْوَسْوَاسُ الْخَنَّاسُ»؛ تعبیر در این روایت این‌طور است. برای قلب مؤمن در درونش دو گوش وجود دارد که در یکی از آن‌ها شیطان می‌دمد و موج می‌فرستد. «وَ أُذُنٌ يَنْفُثُ فِيهَا الْمَلَكُ». بعد می‌فرماید:«فَيُؤَيِّدُ اللَّهُ الْمُؤْمِنَ بِالْمَلَكِ فَذَلِكَ قَوْلُهُ تَعَالَی وَ أَيَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ‌»1️⃣. این معنا در روایت وجود دارد که دل انسان مصبّ دو فرستنده و دو موج است و این دل هم آن دو موج را دریافت می‌کند؛ چون ممکن است دو فرستنده امواجی را پخش کنند، ولی گیرندۀ من یک موج بیشتر دریافت نکند. امّا در مورد قلب انسان این‌گونه نیست. دو فرستنده که یکی شیطانی است و دیگری رحمانی، هر کدام موج می‌فرستند و دل انسان هم با گیرنده‌های خود، آن دو موج را دریافت می‌کند. آنچه مطرح کردم، مقدّمه‌ای برای بحث آینده است. 1️⃣الکافی، ج 2، ص267- بحارالأنوار، ج 66، ص199 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه چهارم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍سیاهی تخیّل و فکر گناه ❗️ 📌امام‌صادق(ع) فرمود: حواریّون آمدند و اطراف حضرت‌عیسی(ع) جمع شدند و «فَقَالُوا لَهُ‌»؛ به حضرت عرض کردند: «يَا مُعَلِّمَ‌ الْخَيْرِ»؛ ما را ارشاد کن. «فَقَالَ لَهُمْ»؛ حضرت به ایشان فرمود: «إِنَّ مُوسَى كَلِيمَ اللَّهِ(ع) أَمَرَكُمْ أَنْ لَا تُحْلِفُوا بِاللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى كَاذِبِينَ»؛ حضرت‌موسی(ع) آمد به شما گفت که قسم دروغ به خدا نخورید، ولی من امر می‌کنم که نه قسم دروغ بخورید و نه راست. لذا در باب قسم داریم که حتّی قسم راست خوردن هم از نظر فقهی مکروه است. بعد حضرت فرمود: آن‌ها عرض کردند: «يَا رُوحَ اللَّهِ زِدْنَا»؛ اضافه بفرمایید. «فَقَالَ إِنَّ مُوسَى نَبِيَّ اللَّهِ أَمَرَكُمْ أَنْ لَا تَزْنُوا»؛ فرمود: حضرت‌موسی(ع) آمد به شما گفت: زنا نکنید، «وَ أَنَا آمُرُكُمْ»؛ ولی من امر می‌کنم، «أَنْ لَا تُحَدِّثُوا أَنْفُسَكُمْ بِالزِّنَا»؛ تخیّل زنا هم نکنید. می‌دانید حدیث نفس یعنی چه؟ در حدیث نفس، اراده هم وجود ندارد. می‌فرماید: فکر گناه هم نکن. این به قول ما هر دو صورت را می‌گیرد. حدیث نفس؛ یعنی بالا و پایین کردن. این کار را بکنم یا نکنم. توجّه کردید! من آمدم بگویم تخیّل زنا هم نکنید. «فَإِنَّ مَنْ حَدَّثَ نَفْسَهُ بِالزِّنَا كَانَ كَمَنْ أَوْقَدَ فِي بَيْتٍ مُزَوَّقٍ»؛ کسی که از نظر درونی فکر زنا کند، مثل کسی است که در اتاقی که آن را با رنگ‌های زیبا آرایش کرده و زینت داده‌اند، آتش روشن کند، امّا آتش نگیرد. خوب دقّت کنید! «فَأَفْسَدَ التَّزَاوِيقَ الدُّخَانُ وَ إِنْ لَمْ يَحْتَرِقِ الْبَيْتُ»1️⃣. من می‌خواهم از این استفاده کنم. کسی که فکر زنا می‌کند، مثل این است که آتش روشن کند، امّا هیزمت آتش نگرفته باشد ولی از آن دود بلند شود. این دود چه‌کار می‌کند؟ اتاق را سیاه می‌کند. 1️⃣الکافی، ج 5، ص542- بحارالأنوار، ج 14، ص331 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه چهارم حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 مهیّاشدن در ماه شعبان برای ورود به ماه مبارک رمضان❗️ 📌وَ تُبْ إِلَى اللَّهِ مِنْ ذُنُوبِكَ لِیقْبِلَ شَهْرُ اللَّهِ عَلَیكَ وَ أَنْتَ مُخْلِصٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»؛ توبه کن به سوی خدا از گناهانت برای اینکه رو آورد به تو ماه رمضان در این حال که برای خدا خالص شده باشی. تعبیر به اینکه تو خالص شده باشی، چه بسا اشاره به یک معنای خاصّی باشد. طبق روایت، پیامبر‌اکرم(ص) خطبه‌ای خواندند که خداوند شما را دعوت کرده و شما میهمان خدا هستید: «دُعِیتُم إِلَی ضِیَافَهِ اللَّهِ». این، باید اشاره به این جمله باشد. خداوند هر کسی را سر سفره‌ای که در این مهمانی پهن کرده است، راه نمی‌دهد. مگر به هر کسی که مبتلا به هر آلودگی است، اجازۀ نشستن بر سفرۀ الهی را می‌دهند؟! «دُعِیتُم إِلَی ضِیَافَهِ اللَّهِ». شبهه‌ای در دعوت الهی نیست، امّا اجازه نمی‌دهند هر آلوده‌ای سر این سفره که سفرۀ خداست بنشیند؛ لذا امام‌هشتم(ع) می‌فرماید: «وَ أَنْتَ مُخْلِصٌ لِلَّهِ»؛ برو خودت را برای خدا پاک کن. این استغفارها در ماه شعبان و رمضان برای همین است؛ «وَ لَا تَدَعَنَّ أَمَانَةً فِی عُنُقِكَ إِلَّا أَدَّیتَهَا وَ لَا فِی قَلْبِكَ حِقْداً عَلَى مُؤْمِنٍ إِلَّا نَزَعْتَهُ وَ لَا ذَنْباً أَنْتَ مُرْتَكِبُهُ إِلَّا أَقْلَعْتَ عَنْهُ»1️⃣؛ ای اباصلت! اگر امانتی از دیگران به گردنت هست، ادا کن و نزد خودت نگه ندار. خودت را پاک کن. اگر دشمنی و کینه‌ و حقدی نسبت‌به برادر مؤمنت در دل داری، این کثافت را بیرون بینداز، زیرا از این مهمانی محروم می‌شوی. اگر گناهی مرتکب می‌شوی، از خودت جدا کن. 1️⃣وسائل الشیعه، ج 10، ص 301 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه چهاردهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 در این باقیمانده از سال، چه کنیم؟❗️ 📌آیا سزاوار نیست که انسان هنگامی که لحظات آخر سالش فرا می‌رسد، این‌طور فکر کند؟ یک سال بر ما گذشت! به عبارت دیگر بخشی از هستی ما رفت و هیچ‌گاه به ما برنخواهد گشت؛ مگر در روز قیامت؛ که این قطعه از هستی ما آن‌گاه به ما باز می‌گردد که نموداری از کردار گذشته‌مان در این سال را به ما نشان می‌دهد. همان طور که علی(علیه‌السلام) فرمود خوب است انسان بنشیند و در این باب فکر کند. 📌 در سالی که گذشت و به اتمام رسید چه کردم؟ 📌 آیا به یاد خدا بودم؟ آیا او را ستایش کردم؟ 📌آیا گرفتاری برادر مؤمنم را رفع کردم؟ 📌آیا حاجتی از او برآورده کردم؟ 📌 آیا در غیابش مراقب بودم تا حیثیّتش را حفظ کنم؟ 📌آیا در این سال به وظایف برادری و اسلامی خود نسبت به دوستانی که از دست دادم، عمل کردم؟ 📌آیا حال بستگان آنها را جویا شدم؟ ولو اینکه به حسب ظاهر از آنها دلجویی کنم؟ 〰〰〰〰〰 عجل الله تعالی فرجه حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
🔹مرحوم آیت الله مجتبی تهرانی رحمه‌الله‌علیه، همیشه قبل از تحویل سال مقید بودند که ۳۶۵ مرتبه دعای «یا مقلّب القلوب» را به طور کامل بخوانند و برای این‌که این دعاها، تا لحظه تحویل سال تمام شود، از یک ساعت قبل از اعلام عید، شروع می‌کردند و مشغول خواندن این دعای شریف بودند. 📿 بعد از لحظه تحویل سال، مقید بودند که اوّلین چیزی که میل می‌کردند تربت امام حسین علیه‌السلام باشد. 🧿 یعنی حضرت استاد در دو روز از سال، مقید بودند که اوّلین چیزی که می‌خورند، تربت امام حسین علیه‌السلام باشد؛ یکی عید فطر بود که در ابتدای روز با تربت، افطار می‌کردند، و یکی هم نوروز که بعد از تحویل سال، کمی از آن را میل می‌کردند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥در این فرصت کم باقیمانده از سال چه کنیم؟ 🎙آیت_الله_آقامجتبی_تهرانی رحمت الله علیه ⏱ ◾️@agamojtabatehrani ┄┄┅═✧❁🎙❁✧═┅┄ ⃝🇮🇷 @sokhan_iranseda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 هر نوروزی در قیامت گواهی است بر اعمال انسان ❗️ 〰〰〰〰〰 🎞 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 تمام درهای آسمان باز می شود❗️ 📌این ماه، ماه دعا است. دعا؛ یعنی درخواست عبد از ربّش ، در این ماه مقبول است و به تعبیر روایات بین عبد و ربّ دیگر هیچ حجابی در میان نیست؛ لذا به تعبیر ما، ماه مبارک رمضان، ماه گسستن و ماه پیوستن است؛ گسستن از غیر ربّ و پیوستن به ربّ. علت اینکه در روایات متعدده به دعا در ماه مبارک رمضان سفارش شده، این است که دیگر حجابی در کار نیست و آنچه را که عبد بخواهد، می تواند با ربّش راز و نیاز کند و بگوید؛ بدون هیچ‎گونه حجابی، خواسته اش به ربّ او می‎رسد و حتی مقبول هم واقع می‎شود.. پیغمبراکرم(ص) فرمودند: «إِنَّ أَبْوَابَ السَّمَاءِ تُفَتَّحُ فِي أَوَّلِ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ لَا تُغْلَقُ إِلَى آخِرِ لَيْلَةٍ مِنْه».1️⃣ تمام در‎های آسمان - اشاره به جهت عِلوی است؛ یعنی آن عالم برتر از عالم ماده - در اوّلین شب ماه رمضان، یعنی امشب، باز می‎شوند؛ و این درها تا آخرین شب ماه مبارک رمضان بسته نمی‎شوند. امام علی(ع) فرمودند: «أَلَا وَ أَبْوَابُ السَّمَاءِ مُفَتَّحَةٌ مِنْ أَوَّلِ لَيْلَةٍ مِنْهُ»؛ آگاه باشید! تمام درهای آسمان از اوّلین شب ماه مبارک رمضان باز است. «أَلَا وَ الدُّعَاءُ فِيهِ مَقْبُول».2️⃣آگاه باشید! دعا در این ماه مبارک، پذیرفته شده است. در روایت داریم که پیغمبراکرم(ص) در خطبه‎ای فرمودند: «دُعِيتُمْ فِيهِ إِلَى ضِيَافَةِ اللَّه». شما در ماه رمضان به مهمانی خدا دعوت شده اید. به همین دلیل اهل معرفت می‎گویند که ماه رمضان «دار ضیافت الله» است. ماه رمضان، خانۀ مهمانی خدا است. 1️⃣ بحارالأنوار، ج93، ص344- مستدرک الوسائل، ج7، ص422 2️⃣ وسائل الشیعه، ج 10، ص313- بحارالأنوار، ج 93، ص 356 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه اول @agamojtabatehrani