eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
730 دنبال‌کننده
200 عکس
772 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 اگر دست‏مان را دراز کنیم، امام‏زمان(عج) دست ما را می‏گیرد❗️ 📌ایݧّام تولّد امام‏زمان(عج) است. باید دل‌های‏مان را متوجّه قلب عالم امکان کنیم. باید متوجّه آن روح سراسری ماسوی‏الله شویم.باید به وظایف‏مان عمل کنیم و برای اصلاح خویش، از او استمداد کنیم. شب قدرِ سال‏ها پیش بود واقعاً از صمیم دل گفتم ما بی‏صاحب نیستیم. بی‏صاحب‏ها باید غصّه بخورند. ما صاحب داریم؛ امّا به وظیفۀ‏مان عمل نمی‏کنیم. اگر دست‏مان را دراز کنیم، صاحب ما دست ما را می‏گیرد. این نکته را می‏گویم که ما اصلاً و ابداً مأیوس نیستیم؛ چراکه برای رفع مشکلات مخصوصاً مشکلاتی که جنبۀ سرنوشت‏سازی برای اسلام و مسلمین دارد، متوجّه آن حضرت می‏شویم و از او درخواست می‏کنیم. 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه دوازدهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 جامعه با وجود امام زمان(عج) یک دست می‌شود❗️ 📌در روایات داریم که هیچ وقت فکر نکنیم روزی بیاید که جامعه یک دست شود. یک دستی جامعه برای موقعی است که امام‌زمان(عج) تشریف بیاورند، و الّا چند دستگی است؛ لذا باید شخص مؤمن مراقب باشد که فریب نخورد. معمولاً از گذشته تا امروز جوامع اسلامی را تحت یک سنخ عناوین جالب، فریب ‌می‌دهند. حرکت‌های انحرافی در جامعۀ ما هم به همین شکل بوده است. حتّی کسانی که در این مسیر فتنه انگیز بودند؛ یعنی این انحراف‌ها را در جامعه وارد می‌کردند. این‌طور نبود که با چهره‌های ظاهری مشخّصی این کار را بکنند؛ مثلاً این‌طور نیست که مشرک یا کافر باشد. 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه دهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 🔸زیباترین و زشت ترین مخلوق خدا روی عَن عَلِیِّ اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلَیهِ السَّلامُ قالَ: روی عَنَّهُ سُئِلَ عن علی علیه السلام: «أَيُّ شَيْ‌ءٍ مِمَّا خَلَقَ اللَّهُ تَعَالی أَحْسَنُ، فَقَالَ (ع) الْكَلَامُ، فَقِيلَ أَيُّ شَيْ‌ءٍ مِمَّا خَلَقَ اللَّهُ تَعَالی أَقْبَحُ، قَالَ عَلَیهِ السَّلامُ: الْكَلَامُ، ثُمَّ قَالَ عَلَیهِ السَّلامُ: بِالْكَلَامِ ابْيَضَّتِ‌ الْوُجُوهُ‌ وَ بِالْكَلَامِ اسْوَدَّتِ الْوُجُوهُ.» ترجمه: در میان مخلوقاتی که خداوند تبارک و تعالی خلق کرده است کدام یک از همه نیکوکارتر و زیباتر ؟ حضرت فرمودند: سخن و گفتار. سپس آن شخص عرض کرد: در میان مخلوقاتی که خداوند تبارک و تعالی آفریده است کدام یک از همه زشت تر و بدتر است؟ حضرت فرمودند: سخن و گفتار. سپس حضرت فرمودند: با سخن گفتن است که چهره ها سفید و نورانی می شود و با سخن گفتن است که چهره ها و صورت ها سیاه می شود. شرح: ما در روایاتمان خودمان هست، مراجعاتی را که به ائمّه(ع) می‌کردند و سؤالاتی که می‌کردند از ایشان، در غیر به قول ما احکام، و غیر آن‌ها، سؤالات است، تا اعتقادی‌اش هم همین‌جوری است؛ یا اخلاقی، اعتقادی و امثال این‌ها، حضرات ائمّه (ع)، طرف مقابل را می‌دیدند، توجّه کردید؟ آن‌هایی که مسئله، جنبه‌های به قول ما عقلی داشت، بر وفق و سطح فهم آن شخص حرف می زدند.«کَلِّمِ النَّاس ما می‌گوییم، (داریم از ائمّه(ع) هم) عَلَی قَدْرِ الُعقُولِهِمْ» حالا یا اگر نه، جنبه‌های به تعبیر ما اخلاقی این حرف‌ها داشت، می‌دیدند چی مورد احتیاج‌اش است، بر طبق آن باهاش صحبت می‌کردند. من این را مقدمةً گفتم که این روایت را که عرض می‌کنم. دارد شخصی به امام‌علی (ع)، عرض می‌کند، ازش می‌پرسد: در بین مخلوقات خداوند، چه چیزی زیباتر است؟ «أَيُّ شَيْ‌ءٍ مِمَّا خَلَقَ اللَّهُ أَحْسَنُ؟»؛ هان! نیکوتر چیست در بین آن چه را که خدا خلق فرموده؟ دارد:«فَقَالَ عَلَیْهِ السَّلامُ: الْكَلَامُ»؛ در جواب حضرت فرمودند: سخن. بعد دارد:«فَقِيلَ أَيُّ شَيْ‌ءٍ مِمَّا خَلَقَ اللَّهُ أَقْبَحُ ؟»؛ عرض شد به حضرت به این که، در بین مخلوقات الهی که خدا خلق کرده، چه چیزی زشت تر است؟ باز حضرت فرمودند «الْكَلَامُ»؛ تا این جا معلوم می‌شود که حضرت دیدند، این یک کسی است که مراقبت زبانی ندارد، آنی که مورد احتیاج‌اش است؛ در نظر گرفتند و فرمودند؛ اما خب مطلب، مطلب اساسی و کلّی است. «ثُمَّ قَالَ» ؛سپس حضرت فرمودند: «وَ بِالْكَلَامِ ابْيَضَّتِ‌ الْوُجُوهُ‌ وَ بِالْكَلَامِ اسْوَدَّتِ الْوُجُوهُ»؛جهت این است که با سخن، انسان رو سپید می‌شود. چهره‌ها با سخن، سفید می‌شود و چهره‌ها با سخن، سیاه می‌شود. رو سیاهی و رو سپیدی انسان، بر محور کلام انسان است. این خودش یک مطلب اساسی است. و از نظر قیامتی هم، من یک وقت گفته‌ام، ما داریم اکثر کسانی که وارد جهنّم می شوند، دارد با زبان وارد می شوند. این کنایه است؛ یعنی محصول کار زبان‌شان است که می‌روند توی جهنّم این‌ها. این تعبیر که می‌کنند، کنایه است، ما می‌گوییم. نه این که زبانش دراز می‌شود، می‌آید روی زمین، مثلاً فرض کنید با زبان‌اش راه می‌رود، تا می‌رود توی جهنّم، فهمیدی چه می‌خواهم بگویم؟ معنای‌اش این است که رفتن جهنّم‌اش برای خاطر زبان‌اش است. شد؟! لذا حضرت این را فرمودند؛ هم در دنیاش این است، هم در آخرتش همین است. گوش کنید. انسان باید صحبت‌اش را و سخن‌اش را حساب شده باشد. می‌فهمی چه می‌خواهم بگویم؟ آنی که معتقد است از نظر قیامتی‌اش، در نظر بگیرد، چی دارد می‌گوید. شد؟! لذا شما ببینید در بین افعال، در فقه‌مان هم این‌جوری است دیگر. بسیار ما راجع به محرّمات، راجع به زبان داریم فقط. درست است یا نه؟ راجع به چشم فقط چیه؟ نامحرم. درست است یا نه؟ بیش از این داریم ما؟ سؤال می‌کنم دیگر! چشم، می‌دانید که از چیزهایی است که خیلی از اعضای رئیسه ماست؛ یک چیز بیشتر نیست توش ، حُرمت‌اش. امّا زبان چی؟ بیا ببین. دروغ است، غیبت است، ناسزاست همین‌جوری، یک، دو سه چهار... همین‌جور می‌شمارند، محرّمات است. شد؟! چیه این؟ هم از این، کارهایی ساخته است که انسان را بهشتی می‌کند و هم ازش ساخته است که انسان را جهنّمی می‌کند. زبان است؛ یعنی کلام است به این که انسان به وسیله او رو سفید می‌شود در دنیا و آخرت یا رو سیاه می‌شود، در چی؟ دنیا و آخرت. بحارلانوار، جلد 75، صفحه55 〰〰〰〰〰 شرح حدیث رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یاحیدر:): ﷽ روی عَن عَلِیِّ اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلَیهِ السَّلامُ قالَ: روی عَنَّهُ سُئِلَ عن علی علیه السلام: «أَيُّ شَيْ‌ءٍ مِمَّا خَلَقَ اللَّهُ تَعَالی أَحْسَنُ، فَقَالَ (ع) الْكَلَامُ، فَقِيلَ أَيُّ شَيْ‌ءٍ مِمَّا خَلَقَ اللَّهُ تَعَالی أَقْبَحُ، قَالَ عَلَیهِ السَّلامُ: الْكَلَامُ، ثُمَّ قَالَ عَلَیهِ السَّلامُ: بِالْكَلَامِ ابْيَضَّتِ‌ الْوُجُوهُ‌ وَ بِالْكَلَامِ اسْوَدَّتِ الْوُجُوهُ.» ترجمه: در میان مخلوقاتی که خداوند تبارک و تعالی خلق کرده است کدام یک از همه نیکوکارتر و زیباتر ؟ حضرت فرمودند: سخن و گفتار. سپس آن شخص عرض کرد: در میان مخلوقاتی که خداوند تبارک و تعالی آفریده است کدام یک از همه زشت تر و بدتر است؟ حضرت فرمودند: سخن و گفتار. سپس حضرت فرمودند: با سخن گفتن است که چهره ها سفید و نورانی می شود و با سخن گفتن است که چهره ها و صورت ها سیاه می شود. 〰〰〰〰〰 شرح حدیث 🎞 كليپ_تصويرى 📌حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 دعوت شدن به خیر یا شّر❗️ 📌اینکه قلب و دل انسان، واردات شیطانیّه و واردات رحمانیّه دارد: بر گرفته شده از روایاتی است که در اینجا به بعضی از آن روایات اشاره می‌کنم. این روایات در کتاب اصول‌کافی است. در روایت اوّل که سندش هم بسیار عالی، موثّفه و صحیحه است، دارد:«عَنْ أَبِي‌عَبْدِ اللَّهِ(ع) قَالَ مَا مِنْ‌ قَلْبٍ‌ إِلَّا وَ لَهُ أُذُنَانِ»؛ هیچ دلی نیست، مگر اینکه دو گوش دارد. «عَلَى إِحْدَاهُمَا مَلَكٌ مُرْشِدٌ»؛ به‌سمت یکی از این گوش‌ها فرشته‌ای قرار دارد که او را ارشاد می‌کند. «وَ عَلَى الْأُخْرَى شَيْطَان مُفَتِّنٌ»؛ و به‌سمت دیگر، شیطان فتنه‌انگیزی قرار دارد که او را اغوا می‌کند. «هَذَا يَأْمُرُهُ وَ هَذَا يَزْجُرُهُ»؛ آن فرشته از یک طرف امر به خیر و از طرف دیگر از عمل زشت نهی می‌کند. «الشَّيْطَانُ يَأْمُرُهُ بِالْمَعَاصِي»؛ شیطان امر به معصیت می‌کند، «وَ الْمَلَكُ يَزْجُرُهُ عَنْهَا»؛ و فرشته می‌گوید: نکن. بعد دارد:«وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ: عَنِ الْيَمِينِ وَ عَنِ الشِّمالِ قَعِيدٌ مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ»1️⃣. در این روایت تحت عنوان «مَا مِنْ‌ قَلْبٍ‌ إِلَّا وَ لَهُ أُذُنَانِ»، به این مطلب اشاره می‌شود که قلب دو گیرنده دارد که امواج را دریافت می‌کنند. همچنین به دو فرستندۀ این امواج که یکی شیطانی و دیگری رحمانی است، اشاره کرده و به اینکه هر کدام از این‌ها چه می‌کنند نیز اشاره شده است. فرشته به خیر و دیگری به شر که گناه است دعوت می کند. 1️⃣الکافی، ج 2، ص266- بحارالأنوار، ج 60، ص205 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه چهارم ◾️حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 دل انسان هم گیرنده‌های دارد❗️ 📌امام‌صادق(ع) فرمود:«مَا مِنْ‌ مُؤْمِنٍ‌ إِلَّا وَ لِقَلْبِهِ أُذُنَانِ فِي جَوْفِهِ أُذُنٌ يَنْفُثُ فِيهَا الْوَسْوَاسُ الْخَنَّاسُ»؛ تعبیر در این روایت این‌طور است. برای قلب مؤمن در درونش دو گوش وجود دارد که در یکی از آن‌ها شیطان می‌دمد و موج می‌فرستد. «وَ أُذُنٌ يَنْفُثُ فِيهَا الْمَلَكُ». بعد می‌فرماید:«فَيُؤَيِّدُ اللَّهُ الْمُؤْمِنَ بِالْمَلَكِ فَذَلِكَ قَوْلُهُ تَعَالَی وَ أَيَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ‌»1️⃣. این معنا در روایت وجود دارد که دل انسان مصبّ دو فرستنده و دو موج است و این دل هم آن دو موج را دریافت می‌کند؛ چون ممکن است دو فرستنده امواجی را پخش کنند، ولی گیرندۀ من یک موج بیشتر دریافت نکند. امّا در مورد قلب انسان این‌گونه نیست. دو فرستنده که یکی شیطانی است و دیگری رحمانی، هر کدام موج می‌فرستند و دل انسان هم با گیرنده‌های خود، آن دو موج را دریافت می‌کند. آنچه مطرح کردم، مقدّمه‌ای برای بحث آینده است. 1️⃣الکافی، ج 2، ص267- بحارالأنوار، ج 66، ص199 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه چهارم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍سیاهی تخیّل و فکر گناه ❗️ 📌امام‌صادق(ع) فرمود: حواریّون آمدند و اطراف حضرت‌عیسی(ع) جمع شدند و «فَقَالُوا لَهُ‌»؛ به حضرت عرض کردند: «يَا مُعَلِّمَ‌ الْخَيْرِ»؛ ما را ارشاد کن. «فَقَالَ لَهُمْ»؛ حضرت به ایشان فرمود: «إِنَّ مُوسَى كَلِيمَ اللَّهِ(ع) أَمَرَكُمْ أَنْ لَا تُحْلِفُوا بِاللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى كَاذِبِينَ»؛ حضرت‌موسی(ع) آمد به شما گفت که قسم دروغ به خدا نخورید، ولی من امر می‌کنم که نه قسم دروغ بخورید و نه راست. لذا در باب قسم داریم که حتّی قسم راست خوردن هم از نظر فقهی مکروه است. بعد حضرت فرمود: آن‌ها عرض کردند: «يَا رُوحَ اللَّهِ زِدْنَا»؛ اضافه بفرمایید. «فَقَالَ إِنَّ مُوسَى نَبِيَّ اللَّهِ أَمَرَكُمْ أَنْ لَا تَزْنُوا»؛ فرمود: حضرت‌موسی(ع) آمد به شما گفت: زنا نکنید، «وَ أَنَا آمُرُكُمْ»؛ ولی من امر می‌کنم، «أَنْ لَا تُحَدِّثُوا أَنْفُسَكُمْ بِالزِّنَا»؛ تخیّل زنا هم نکنید. می‌دانید حدیث نفس یعنی چه؟ در حدیث نفس، اراده هم وجود ندارد. می‌فرماید: فکر گناه هم نکن. این به قول ما هر دو صورت را می‌گیرد. حدیث نفس؛ یعنی بالا و پایین کردن. این کار را بکنم یا نکنم. توجّه کردید! من آمدم بگویم تخیّل زنا هم نکنید. «فَإِنَّ مَنْ حَدَّثَ نَفْسَهُ بِالزِّنَا كَانَ كَمَنْ أَوْقَدَ فِي بَيْتٍ مُزَوَّقٍ»؛ کسی که از نظر درونی فکر زنا کند، مثل کسی است که در اتاقی که آن را با رنگ‌های زیبا آرایش کرده و زینت داده‌اند، آتش روشن کند، امّا آتش نگیرد. خوب دقّت کنید! «فَأَفْسَدَ التَّزَاوِيقَ الدُّخَانُ وَ إِنْ لَمْ يَحْتَرِقِ الْبَيْتُ»1️⃣. من می‌خواهم از این استفاده کنم. کسی که فکر زنا می‌کند، مثل این است که آتش روشن کند، امّا هیزمت آتش نگرفته باشد ولی از آن دود بلند شود. این دود چه‌کار می‌کند؟ اتاق را سیاه می‌کند. 1️⃣الکافی، ج 5، ص542- بحارالأنوار، ج 14، ص331 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه چهارم حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 مهیّاشدن در ماه شعبان برای ورود به ماه مبارک رمضان❗️ 📌وَ تُبْ إِلَى اللَّهِ مِنْ ذُنُوبِكَ لِیقْبِلَ شَهْرُ اللَّهِ عَلَیكَ وَ أَنْتَ مُخْلِصٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»؛ توبه کن به سوی خدا از گناهانت برای اینکه رو آورد به تو ماه رمضان در این حال که برای خدا خالص شده باشی. تعبیر به اینکه تو خالص شده باشی، چه بسا اشاره به یک معنای خاصّی باشد. طبق روایت، پیامبر‌اکرم(ص) خطبه‌ای خواندند که خداوند شما را دعوت کرده و شما میهمان خدا هستید: «دُعِیتُم إِلَی ضِیَافَهِ اللَّهِ». این، باید اشاره به این جمله باشد. خداوند هر کسی را سر سفره‌ای که در این مهمانی پهن کرده است، راه نمی‌دهد. مگر به هر کسی که مبتلا به هر آلودگی است، اجازۀ نشستن بر سفرۀ الهی را می‌دهند؟! «دُعِیتُم إِلَی ضِیَافَهِ اللَّهِ». شبهه‌ای در دعوت الهی نیست، امّا اجازه نمی‌دهند هر آلوده‌ای سر این سفره که سفرۀ خداست بنشیند؛ لذا امام‌هشتم(ع) می‌فرماید: «وَ أَنْتَ مُخْلِصٌ لِلَّهِ»؛ برو خودت را برای خدا پاک کن. این استغفارها در ماه شعبان و رمضان برای همین است؛ «وَ لَا تَدَعَنَّ أَمَانَةً فِی عُنُقِكَ إِلَّا أَدَّیتَهَا وَ لَا فِی قَلْبِكَ حِقْداً عَلَى مُؤْمِنٍ إِلَّا نَزَعْتَهُ وَ لَا ذَنْباً أَنْتَ مُرْتَكِبُهُ إِلَّا أَقْلَعْتَ عَنْهُ»1️⃣؛ ای اباصلت! اگر امانتی از دیگران به گردنت هست، ادا کن و نزد خودت نگه ندار. خودت را پاک کن. اگر دشمنی و کینه‌ و حقدی نسبت‌به برادر مؤمنت در دل داری، این کثافت را بیرون بینداز، زیرا از این مهمانی محروم می‌شوی. اگر گناهی مرتکب می‌شوی، از خودت جدا کن. 1️⃣وسائل الشیعه، ج 10، ص 301 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه چهاردهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 در این باقیمانده از سال، چه کنیم؟❗️ 📌آیا سزاوار نیست که انسان هنگامی که لحظات آخر سالش فرا می‌رسد، این‌طور فکر کند؟ یک سال بر ما گذشت! به عبارت دیگر بخشی از هستی ما رفت و هیچ‌گاه به ما برنخواهد گشت؛ مگر در روز قیامت؛ که این قطعه از هستی ما آن‌گاه به ما باز می‌گردد که نموداری از کردار گذشته‌مان در این سال را به ما نشان می‌دهد. همان طور که علی(علیه‌السلام) فرمود خوب است انسان بنشیند و در این باب فکر کند. 📌 در سالی که گذشت و به اتمام رسید چه کردم؟ 📌 آیا به یاد خدا بودم؟ آیا او را ستایش کردم؟ 📌آیا گرفتاری برادر مؤمنم را رفع کردم؟ 📌آیا حاجتی از او برآورده کردم؟ 📌 آیا در غیابش مراقب بودم تا حیثیّتش را حفظ کنم؟ 📌آیا در این سال به وظایف برادری و اسلامی خود نسبت به دوستانی که از دست دادم، عمل کردم؟ 📌آیا حال بستگان آنها را جویا شدم؟ ولو اینکه به حسب ظاهر از آنها دلجویی کنم؟ 〰〰〰〰〰 عجل الله تعالی فرجه حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
🔹مرحوم آیت الله مجتبی تهرانی رحمه‌الله‌علیه، همیشه قبل از تحویل سال مقید بودند که ۳۶۵ مرتبه دعای «یا مقلّب القلوب» را به طور کامل بخوانند و برای این‌که این دعاها، تا لحظه تحویل سال تمام شود، از یک ساعت قبل از اعلام عید، شروع می‌کردند و مشغول خواندن این دعای شریف بودند. 📿 بعد از لحظه تحویل سال، مقید بودند که اوّلین چیزی که میل می‌کردند تربت امام حسین علیه‌السلام باشد. 🧿 یعنی حضرت استاد در دو روز از سال، مقید بودند که اوّلین چیزی که می‌خورند، تربت امام حسین علیه‌السلام باشد؛ یکی عید فطر بود که در ابتدای روز با تربت، افطار می‌کردند، و یکی هم نوروز که بعد از تحویل سال، کمی از آن را میل می‌کردند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥در این فرصت کم باقیمانده از سال چه کنیم؟ 🎙آیت_الله_آقامجتبی_تهرانی رحمت الله علیه ⏱ ◾️@agamojtabatehrani ┄┄┅═✧❁🎙❁✧═┅┄ ⃝🇮🇷 @sokhan_iranseda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 هر نوروزی در قیامت گواهی است بر اعمال انسان ❗️ 〰〰〰〰〰 🎞 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 تمام درهای آسمان باز می شود❗️ 📌این ماه، ماه دعا است. دعا؛ یعنی درخواست عبد از ربّش ، در این ماه مقبول است و به تعبیر روایات بین عبد و ربّ دیگر هیچ حجابی در میان نیست؛ لذا به تعبیر ما، ماه مبارک رمضان، ماه گسستن و ماه پیوستن است؛ گسستن از غیر ربّ و پیوستن به ربّ. علت اینکه در روایات متعدده به دعا در ماه مبارک رمضان سفارش شده، این است که دیگر حجابی در کار نیست و آنچه را که عبد بخواهد، می تواند با ربّش راز و نیاز کند و بگوید؛ بدون هیچ‎گونه حجابی، خواسته اش به ربّ او می‎رسد و حتی مقبول هم واقع می‎شود.. پیغمبراکرم(ص) فرمودند: «إِنَّ أَبْوَابَ السَّمَاءِ تُفَتَّحُ فِي أَوَّلِ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ لَا تُغْلَقُ إِلَى آخِرِ لَيْلَةٍ مِنْه».1️⃣ تمام در‎های آسمان - اشاره به جهت عِلوی است؛ یعنی آن عالم برتر از عالم ماده - در اوّلین شب ماه رمضان، یعنی امشب، باز می‎شوند؛ و این درها تا آخرین شب ماه مبارک رمضان بسته نمی‎شوند. امام علی(ع) فرمودند: «أَلَا وَ أَبْوَابُ السَّمَاءِ مُفَتَّحَةٌ مِنْ أَوَّلِ لَيْلَةٍ مِنْهُ»؛ آگاه باشید! تمام درهای آسمان از اوّلین شب ماه مبارک رمضان باز است. «أَلَا وَ الدُّعَاءُ فِيهِ مَقْبُول».2️⃣آگاه باشید! دعا در این ماه مبارک، پذیرفته شده است. در روایت داریم که پیغمبراکرم(ص) در خطبه‎ای فرمودند: «دُعِيتُمْ فِيهِ إِلَى ضِيَافَةِ اللَّه». شما در ماه رمضان به مهمانی خدا دعوت شده اید. به همین دلیل اهل معرفت می‎گویند که ماه رمضان «دار ضیافت الله» است. ماه رمضان، خانۀ مهمانی خدا است. 1️⃣ بحارالأنوار، ج93، ص344- مستدرک الوسائل، ج7، ص422 2️⃣ وسائل الشیعه، ج 10، ص313- بحارالأنوار، ج 93، ص 356 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه اول @agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 خدایا! همین شب اوّل دستمان را بگیر❗️ 〰〰〰〰〰 📚 حقیقت_بندگی 📕 دعا_5 📝 جلسه اول 🎞 كليپ_تصويرى حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 خدایا! همین شب اوّل دستمان را بگیر❗️ 📌حالا یک سؤال مطرح است؛ به حسب ظاهر، ما مؤمن هستیم، ما مهمان خدا هستیم. امشب شب اوّل این مهمانی است؛ تازه وارد این خانه شده ایم، تازه داخل خانهٔ مهمانی خدا پا گذاشته ایم. 📌سؤال من این است: اگر مهمان تقاضایی از میزبانش داشت، وقتی همان ابتدای ورود به خانهٔ میزبان به صاحب‎خانه بگوید: من چنین گرفتاری یی دارم، کرامت او چه اقتضا می‎کند؟ آیا این طور اقتضا می کند که مهمان بدون روا شدن حاجتش از خانه اش برود، یا همین که وارد خانه شد، همان‎جا خواسته اش را بدهد؟ 📌خدایا! امشب، شب اوّل است و ما پایمان را داخل خانه‎ات گذاشته ایم؛ مهمانت هم هستیم؛ همین دَمِ در بیا دستمان را بگیر و کار را تمام کن! نگذار تا آخر ماه طول بکشد؛ بگذار امشب که ما از اینجا می‎رویم، همهٔ حاجت‎هایمان را بگیریم و برویم. کرامتت همین را اقتضا می‎کند؛ آقایی‎ات این است؛ ربوبیّتت این است؛ حاجات ما را همین الآن به ما بده. 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه اول 🔸حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
🔸ماه رمضان، ماه باز شدن گره های کور : 📌اگر من این تعبیر را عرض کنم،تعبیر ساده و پایینی است ولی خوب است ؛ عبد هر گره کوری که داشته باشد در ماه رمضان با رب العالمین خود در میان بگذارد آن را باز می کند. آیت الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 ندای خداوند در شب‌های جمعه و ماه مبارک رمضان❗️ 📌امشب، شب جمعهٔ اوّل ماه مبارک رمضان است. در روایت است که خودِ شب‎های ماه مبارک رمضان، در اجابت دعا مؤثر است. 📌در این رابطه در روایتی از پیغمبراکرم (ص) آمده است: «يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فِي كُلِّ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ»؛ خداوند در هر شب از شب‎های ماه مبارک رمضان سه بار می‎فرماید: 📌«هَلْ مِنْ سَائِلٍ فَأُعْطِيَهُ سُؤْلَهُ»؛ آیا درخواست کننده‎ای هست که از من چیزی درخواست کند تا من آن را به او بدهم؟! 📌«هَلْ مِنْ تَائِبٍ فَأَتُوبَ عَلَيْهِ»1️⃣؛ آیا کسی هست که امشب توبه کند و من توبهٔ او را بپذیرم؟ 📌 «هَلْ مِنْ مُسْتَغْفِرٍ فَأَغْفِرَ لَه»؛ آیا کسی هست که از من پوزش بطلبد و من پوزش او را بپذیرم؟ 📌امام باقر(ع) فرمودند: «إِنَّ اللَّهَ تبارک و تَعَالَى لَيُنَادِي كُلَّ لَيْلَةِ جُمُعَةٍ مِنْ فَوْقِ عَرْشِهِ»؛ خداوند هر شب جمعه از فوق عرشش ندا می‎کند: «مِنْ أَوَّلِ اللَّيْلِ إِلَى آخِرِهِ»؛ از اوّل شب تا آخر شب! 📌«أَ لَا عَبْدٌ مُؤْمِنٌ يَدْعُونِي لِدِينِهِ أَوْ دُنْيَاهُ قَبْلَ طُلُوعِ الْفَجْرِ فَأُجِيبَه»؛ آیا بنده مؤمنی هست که قبل از طلوع فجر من را صدا بزند، دعا کند و حاجات معنوی و مادّی‎اش را از من درخواست کند، تا من خود جواب او را بدهم؟ 📌«أَ لَا عَبْدٌ مُؤْمِنٌ يَتُوبُ إِلَيَّ مِنْ ذُنُوبِهِ قَبْلَ طُلُوعِ الْفَجْرِ فَأَتُوبَ عَلَيْه»؛ آیا بندهٔ مؤمنی هست که رو به سوی من بیاورد و توبه کند، تا من توبه‎اش را بپذیرم؟ 📌«فَلا يَزَالُ يُنَادِي بِهَذَا حتی يَطْلُعَ الْفَجْرُ»2️⃣. خدای متعال از اول شب جمعه ماه مبارک رمضان تا طلوع فجر بنده اش را ندا می‌دهد. 1️⃣بحارالأنوار، ج93، ص338 – مستدرک الوسائل، ج7، ص430 2️⃣وسائل‌الشیعه، ج 7، ص78- بحارالأنوار، ج84، ص166 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه چهاردهم 🔸حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 ندای خداوند در شب‌های جمعه و ماه مبارک رمضان❗️ 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه چهاردهم 🎞 كليپ_تصويرى 📌حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 دعای روزهای ماه مبارک رمضان❗️ 📌اگر به دعاهای وارد شده در روزهای ماه مبارک رمضان، دقّت کنید؛ مثلاً دعای روز اوّل؛ «اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِيَامِي فیهِ» خدایا! قرار بده روزۀ من را امروز؛ یعنی در امروز، به تعبیری «فیه» آمده است. 📌در ادامهٔ این دعا می‌فرماید: «فیهِ صِيَامَ الصَّائِمِينَ وَ قِيَامِي فِیهِ» توجه کنید! یعنی امروز «قِيَامَ الْقَائِمِينَ وَ نَبِّهْنِي فِيهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغَافِلِينَ وَ هَبْ لِي جُرْمِي يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ وَ اعفُ عنّی عافیاً عَنِ المُجرِمین»1️⃣. از دعای اوّلین روز ماه رمضان تا روز سی‎ام ماه، کلمۀ «فیه» آمده است؛ یعنی امروز، معلوم می‎شود این دعا برای چه زمانی است. زمان، این زمان است.اگر تمام این دعا را نگاه کنید، البته آنهایی که اهلش هستند، آنهایی که این ادعیه را می‎خوانند، می‎بینند که در تمام اینها کلمۀ «فیه» آمده است؛ یعنی این دعا برای این زمان خاص است. مضمون‎ این ادعیه هم‏ بسیار خوب و ارزشمند است. 1️⃣خدایا! روزه‏ام را در این ماه روزۀ روزه‏داران و قیامم را قیام قیام‏کنندگان قرار بده. و مرا از خواب غافلین بیدار کن و جرمم را ببخش ای خدای جهانیان و از من درگذر همانطور که از گنه‏کاران می‏گذری. بحارالأنوار، ج95، ص4- زادالمعاد، ص 144- مفاتیح الجنان 〰〰〰〰〰 📚 📝 جلسه دوم حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 افضل اعمال چیست؟❗️ 📌در همین روایت دارد: «أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ أَبْوَابَ‌ الْجِنَانِ‌ فِي‌ هَذَا الشَّهْرِ مُفَتَّحَةٌ»؛ درهای بهشت در این ماه باز است، «فَاسْأَلُوا رَبَّكُمْ»؛ پس شما از پروردگارتان درخواست کنید، «أَنْ لَا يُغَلِّقَهَا عَلَيْكُمْ»؛ تا درها را به روی شما نبندد؛ «وَ أَبْوَابَ النِّيرَانِ مُغَلَّقَةٌ»؛ و درهای جهنّم در این ماه به روی شما بسته است، «فَاسْأَلُوا رَبَّكُمْ»؛ پس، از خدا بخواهید آن را به روی شما باز نکند. بعد فرمود: «وَ الشَّيَاطِينَ مَغْلُولَةٌ»؛ و شیاطین در این ماه در غل و زنجیر هستند، «فَاسْأَلُوا رَبَّكُمْ أَنْ لَا يُسَلِّطَهَا عَلَيْكُمْ»1️⃣؛ پس، از خدا بخواهید که شیاطین را بر شما مسلّط نسازد. لذا ماه رمضان از بهترین موقعیت‌هاست برای اینکه انسان برود گناه را بشناسد و نسبت‌به آن جبهه‌گیری و عقب‌گرد کند. ماه رمضان بهترین موقعیت است؛ چون انسان در این ماه نسبت‌به شیاطین فارغ‌تر است و بهتر می‌تواند فکر کند و به خودش رسیدگی کند. اینکه امام‌علی(ع) پرسید: افضل اعمال چیست؟ حضرت هم فرمود:«الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ»، معنایش این است که اگر شما بخواهید به هستی که همان ضیافة‌الله است برسید، باید در این ماه راه نیستی بپیمایید. در تمام سیرهای معنوی، انانیت باید برود. خودیت باید برود. منیّت باید برود. این‌ها باید از بین برود. 1️⃣وسائل‌الشیعه، ج 10، ص314- بحارالأنوار، ج 93- ص356 〰〰〰〰〰 📚 حقیقت_بندگی 📕 📝 جلسه دوم حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 🔸اسیر کردن هوای نفس رُوِيَ‌ عَنْ‌ عَلِيٍّ‌ عَلَیهِ السَّلامُ قَالَ: « طُوبَى‌ لِمَنْ‌ غَلَبَ‌ نَفْسَهُ‌ وَ لَمْ تَغْلِبْهُ وَ مَلَكَ هَوَاهُ وَ لَمْ يَمْلِكْهُ‌» ترجمه: خوشا به حال کسی که بر نفس خود چیره شود و نفس او بر او چیره نشود؛ و خوشا به حال کسی که هواهای نفسانی خویش را به اسارت بگیرد و خودش اسیر نفس خویش نشود. شرح: روایت از امیر المؤمنین صلوات الله علیه، منقول است که حضرت فرمودند: خوشا به حال کسی که او چیره شود بر نفس و نفس او، بر او چیره نگردد. این ترجمه بود. کجا این حرف را اصلاً می‌زنند؟ این را خوب دقّت کنید. کجا می‌گویند؟ دو نفر که با هم درگیر که شدند، «غَلَبَ‌» را اصلاً از همان جا می‌گویند، اصلاً غیر از این نیست جایی ، استعمال که می‌کنند؛ با هم درگیر که شدند، دعوایشان که شد؛ شد؟! یکی بر دیگری چیه؟ غلبه می‌کند. یا می‌جنگند باهم، این مال هم آن جاست،ها، تعبیر غلبه، مال همان جاست. اولاً، از این جمله، معلوم می شود که انسان، باید درگیری داشته باشد با نفسش، می فهمی؟ بی درگیری نمی شود. درست است؟ آن وقت، حالا، پنجه می‌خواهد نرم کند دیگر، خوش به حال آن کسی که توی این درگیری، غالب بشود و چی؟ چیره بشود بر نفس، عکس چیه؟ نشود. حالا نگاه کنید جمله چقدر زیبا بود. این تعبیری که می‌گویند، مجاهده با نفس، اصطلاحی که دارند اهلش. این جمله، به آن اشاره است. «طُوبَى‌ لِمَنْ‌ غَلَبَ‌ نَفْسَهُ»خوش به حال آن کسی که غلبه کند و چیره شود برنفسش؛ امّا «وَ لَمْ تَغْلِبْهُ» نفس، بر او چیره نشود. یک وقتی هم من اشاره کردم، در دعاهایمان هم ما داریم. خدمتتان عرض شود که «رَبِّ‌ إِنِّي‌ مَغْلُوبٌ‌ فَانْتَصِر»؛ اگر کمک تو نباشد، من زمین می‌خورم، توی این کُشتی که با این می خواهم بگیرم. مدد هم تازه از خدا می‌خواهد. دوّم: «وَ مَلَكَ هَوَاهُ وَ لَمْ يَمْلِكْهُ» جمله اوّل بحث، بحث درگیری است. جمله دوّم نه، بحث اسارت است. خوب دقّت کنید. خوش به حال کسی که هواهای نفسانیّه‌اش را به اسارت بگیرد، مالک بشود؛ یعنی بتواند، جلو خودش را بگیرد. این، ربطی به درگیری ندارد. خوب دقّت کنید. چکار کنم دیگر مجبورم من، یک مقداری باز کنم. خواسته‌های نفسانی در اختیار این باشد. خودش، به اسارت چی؟ آن خواسته ها نرود. تو مالک باش، نه مملوک. فهمیدی چه می‌خواهم بگویم؟ او را به اسارت بگیر، به اسارت نرو. می‌فهمی چه می‌خواهم بگویم؟ فرق بین انسان و سایر حیوانات، در همین است، اتفاقاً. حیوانات، آن چه را که نفوسشان می‌خواهد، طبق آن عمل می‌کنند؛ امّا انسان چیه؟ می‌گوید، من انسانم. درست است یا نه؟ و او این است که تو، باید در اختیار من باشی. سوار یک چهار پا که شدی،ها! فهمیدی چه می‌گویم؟ تو که نباید تابع او باشی که هر جا برد تو را. آره؟ سؤال می‌کنم، سوار یک چهار پا شدی، درست است یا نه؟ مهاری و چیزی هم خبری نیست، نشستی هرجا خواست ببرد، ببردت؟ خب بُردت نابودتت می‌کند تو را. نه! او باید در اختیار تو باشد که هرجا خواستی، تو او را ببریش، فهمیدی؟ نه او تو را ببردت.«وَ مَلَكَ هَوَاهُ وَ لَمْ يَمْلِكْهُ» این هم جمله بعد. طُوبَى‌ لِمَنْ‌ غَلَبَ‌ نَفْسَهُ‌ وَ لَمْ تَغْلِبْهُ وَ مَلَكَ هَوَاهُ وَ لَمْ يَمْلِكْهُ‌. غرر الحکم و درر الکلم ص 820 رَبِّ‌ إِنِّي‌ مَغْلُوبٌ‌ فَانْتَصِر. بحار الأنوار، ج‌11، ص 323 〰〰〰〰〰 شرح حدیث 🎞 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی @agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙 هرشب ماه مبارک رمضان خالق هستی سه بار صدات می زنه!!! 🎙آیت الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه ┄┄┅═✧❁🎙❁✧═┅┄ 📎 📎 @agamojtabatehrani
﷽ 📍 در ماه مبارک رمضان چه‌کاری افضل است. ❗️ 📌«شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ». می‌خواهم این را بیان کنم که در چه موقعیتی هستیم و در این موقعیت چه کاری افضل کارها به‌شمار می‌رود. ◾️ فرمود:«شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ»؛ ماهی که نزد خداوند با فضیلت‌ترین ماه‌هاست؛ زمانی است که موقعیتی برتر از آن نداریم. «وَ أَيَّامُهُ أَفْضَلُ الْأَيَّامِ»؛ روزهای آن بهترین روزها است، «وَ لَيَالِيهِ أَفْضَلُ اللَّيَالِي»؛ و شب‌های آن بهترین شب‌هاست، «وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَاتِ»؛ و ساعت‌های آن بهترین ساعت‌هاست. ◾️ نگاه کنید! در بین ماه‌ها بهترین ماه‌ها، در بین روزها، روزهایش بهترین روزها و در بین شب‌های سال، شب‌های ماه مبارک رمضان بهترین شب‌ها و در بین ساعات عُمر، ساعات آن بهترین ساعات است. بعد دارد:«هُوَ شَهْرٌ دُعِيتُمْ فِيهِ إِلَى ضِيَافَةِ اللَّهِ»؛ ماهی است که در آن به میهمانی خداوند دعوت شده‌ و در آن «مِنْ أَهْلِ كَرَامَةِ اللَّهِ» قرار داده شده‌اید. ◾️ این را خوب دقّت کنید! ترک کردن؛ یعنی نخوردن، نیاشامیدن، کنار گذاشتن شهوت جنسی و... همۀ این‌ها نفی و رها کردن است. ما از این به‌دست می‌آوریم که پذیرایی خداوند از مؤمنین در این ماه، پذیرایی دیگری است. نمی‌خواهد با نعمت‌های مادّی پذیرایی کند. می‌خواهد با نعمت‌های دیگری پذیرایی کند. اگر انسان بخواهد به لذّتی مافوق لذّت‌های مادّی برسد، باید این لذّت‌های مادّی را ترک کند. 〰〰〰〰〰 📚 مجموعه_گناه 📕 گناه_شناسی 📝 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani