eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
730 دنبال‌کننده
200 عکس
772 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 در ماه مبارک رمضان چه‌کاری افضل است. ❗️ 〰〰〰〰〰 📚مجموعه_گناه 📕گناه_شناسی 📝 جلسه اول 🎞 كليپ_تصويرى حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 ماه رمضان، ماه راز و نیاز است؛ ماه گسستن از سوی غیر رب و پیوستن به رب است. 📌این مطلب را بیان كنم كه به تعبیر اهل معرفت، ماه مبارك رمضان، ماه سلوك الی الله و دار ضیافت الله است. تعبیرات مختلفی در این باب وجود دارد. ماه مبارك رمضان، ماه فرود و نزول و ماه صعود است. نزول و فرود؛ یعنی كلام الهی از مصدر وحی نازل می شود و از ناحیۀ رب به سوی عبد فرود می آید و خداوند با بندگانش سخن می گوید. 🔸 قرآن، در لیلۀ قدر كه ماه مبارك رمضان است بر قلب مقدّس پیغمبراكرم (ص) نازل شد؛ لذا این ماه، ماه نزول كلام الهی به سوی بندگانش است. از آن طرف ماه صعود هم است؛ یعنی ماهی است كه رب به عبدش اجازه داده بدون حجاب با او سخن بگوید و آنچه را مورد نظرش است، در تمام امور دنیوی و اُخروی، با خدا و ربّش در میان بگذارد. 🔸ماه های دیگر هم همین طور است، امّا خصوصیّت این ماه این است كه در این ماه بررسی كردن دعاها عند الرّب هیچ توقّفی ندارد و تسریع در اجابت صورت می گیرد. من در گذشته این بحث را گفته ام و نمی خواهم وارد این بحث بشوم؛ لذا اهل معرفت، از قرآن، به قرآن نازل و از دعا به قرآن صاعد تعبیر می کنند و می گویند: دعا هم، قرآن است؛ امّا قرآن صاعد است. 🔸 قرآن کریم از ناحیه رب نزول پیدا می كند و دعا از ناحیۀ عبد به سوی مولایش صعود پیدا می كند. پس این ماه، ماه راز و نیاز است؛ ماه گسستن از سوی غیر رب و پیوستن به رب است؛ اصلاً هر تعبیری نسبت به ماه مبارك رمضان کنیم، باز هم نارسا خواهد بود. 〰〰〰〰〰 📚 حقیقت_بندگی 📕 📝 جلسه اول حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 ماه مبارك رمضان به دو چیز بسیار سفارش شده است؛ یك، قرائت قرآن❗️ 📌اگر شما به روایات در باب ماه مبارك رمضان مراجعه كنید، می بینید که به دو چیز بسیار سفارش شده است؛ یك، قرائت قرآن كه در روایت دارد، از نظر اجر، قرائت هر آیه اش با یك ختم قرآن در ماه های دیگر معادل است؛ یعنی اگر کسی یك آیه در ماه مبارك رمضان بخواند، اجر و ثوابش با یك ختم قرآن از اوّل تا آخر، در ماه های دیگر معادل است. 🔸این، اختصاص به ماه مبارك رمضان دارد و ما روایات زیادی در این باره داریم. من در گذشته هم به این روایات اشاره كردم كه «لِكُلِّ شَیْ ءٍ رَبِیعٌ، وَ رَبِیعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَان »؛1️⃣ هر چیزی بهاری دارد و بهار قرآن، ماه مبارك رمضان است؛ لذا به آن خیلی سفارش شده است. امام صادق(ع) ماه ها را تعریف می فرمایند: «فَغُرَّةُ الشُّهُورِ شَهْرُ اللَّهِ عَزَّ ذِكْرُهُ»؛ ماه رمضان، برجسته ترین شهر است. «وَ هُوَ شَهْرُ رَمَضَانَ»؛ تا اینكه می فرمایند: «فَاسْتَقْبِلِ الشَّهْرَ بِالْقُرْآنِ»؛2️⃣ استقبال این ماه بروید. 1️⃣ الکافی، ج2، ص630- وسائل الشیعه، ج 6، ص203 و ج10،ص302- بحارالانوار، ج 89، ص 213 و ج93، ص386 2️⃣الكافی، ج4، ص66- وسائل الشیعه، ج 10، ص305 〰〰〰〰〰 📚 حقیقت_بندگی .دعا_6 📝 جلسه اول حاج_آقا_مجتبی_تهرانی @agamojtabatehrani
﷽ 📍 دو دعا، در خواست از خداوند که هر گره کوری را باز می‌کند❗️ 📌از طرف دیگر به دعا خیلی سفارش شده است که در این ماه زیاد دعا کنید. مثلاً راجع به قرآن صاعد، امام‌علی(ع) می فرماید: «عَلَیكُمْ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ بِكَثْرَةِ الِاسْتِغْفَارِ وَ الدُّعَاءِ»؛1️⃣ در ماه رمضان زیاد دعا و استغفار کنید. یا در خطبه ای كه پیغمبراكرم (ص) قبل از ماه مبارك رمضان خواندند، آمده است که حضرت فرمودند: «دُعَاؤُكُمْ فِیهِ مُسْتَجَابٌ»؛ 2️⃣با همان تعبیر من كه در ماه مبارك رمضان، حجابی در كار نیست و تمام حُجب برطرف می شود. اینكه گفتم: بررسی دعاهای ما در این ماه، هیچ معطّلی ندارد، برای همین است؛ تسریع در اجابت هم بعداز آن مطرح است. 🔸 اگر من این تعبیر را بیان كنم، تعبیر ساده و پائینی است ولی خوب است، عبد، هر گره كوری كه داشته باشد و در ماه مبارك رمضان با ربّ خود در میان بگذارد، آن را باز می كند. در روایات داریم كه شب اوّل ماه مبارك رمضان، درهای آسمان ها باز می شود و تا آخرین شب ماه مبارك رمضان بسته نمی شود. در این زمینه روایات متعدّدی داریم. 🔸این اشاره به همین معناست که حُجب برطرف می شود و كنار می رود. حالا ممكن است این تعبیر کوتاه باشد؛ ولی گویای این است که من نشسته ام و دارم با خدای خود حرف می زنم، او هم حاضر است و دارد به حرف های من گوش می کند. 🔸اگر او را نمی بینم، او من را می بیند. اگر حرف های او را نمی شنوم، او حرف های مرا می شنود. چه بسا من نتوانم دردهای خودم را درست بگویم، ولی او بهتر از من بداند. 1️⃣الکافی، ج4، ص88- وسائل الشیعه، ج 10، 309- بحارالأنوار، ج 93، ص378 2️⃣.وسائل الشیعه، ج 10، ص313- بحارالانوار، ج93، ص356 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه اول حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 بهترین پناهگاه برای انسان نه پول است نه ریاست؛ بلکه خداست ❗️ 📌مشكل اینجاست كه این راه پر از پرتگاه است و انسان هر قدمی كه برمی دارد، باید مراقب باشد که واژگون نشود حالا عقل چه اقتضا می كند؟ عقل می گوید: كسی كه قدم در راهی گذاشته كه پر از پرتگاه است، پناهگاه می خواهد كه هر وقت احتمال داشت که بلغزد و واژگون شود، بتواند به آن پناهگاه تكیه كند، آن را بگیرد و خود را نجات دهد. چاره ای جز این نیست. در بین پناهگاه ها، پناهگاه های مادّی هیچ بُردی ندارد؛ پس هیچ ابزار مادّی، نجات بخش انسان از این پرتگاه ها نیست؛ پس باید به سراغ بُعد معنوی رفت. ما فقط یك پناهگاه داریم كه تنها او ما را از خطرات ایمنی می بخشد و آن هم خداست. او هم نسبت به پرتگاه های معنوی و هم نسبت به پرتگاه های مادّی، پناه ماست. 🔸 اینکه ما در زندگی دنیایی خودمان، این قدر حوادث مادّی به سراغ مان می آید، و به چه كنم چه كنم می افتیم و راه به جایی نمی بریم، تنها راه نجاتمان خدا ست؛ نه پول مشكل گشای من است و نه ریاست. حتّی در بُعد مادّی هم همین طور است که این ابزار کارآمد نیستند و مشکلی را برطرف نمی کنند. 🔸یك پناهگاه هست و آن پناهگاه هم در این جمله خلاصه شده است؛ «لا حَولَ وَ لا قُوَّهَ اِلّا بِالله»! هیچ پناهگاه و نیرویی نیست، مگر از ناحیۀ او. هیچ موجودی، نجات بخش من و تو نیست؛ چه در مشكلات مادّی و چه در مشكلات معنوی جز او. یگانه پناهگاه همه، خداست. 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه اول حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 جایگاه حضرت خدیجه(س) حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س)❗️ 📌سه نفر بی­ بی و خانم بزرگوار در اسلام داریم که واقعاً اگر مقاومت این سه نبود، دستمان خالی­بود. یکی خدیجۀ کبری‌‌(س) است، یکی زهرا‌‌(س) است و یکی زینب­ کبری‌‌(س) است. 🔸اگر مجاهدت­های خدیجه‌‌(س) نبود، دست ما خالی بود، هیچ تعارفی ­ندارد. اگر پایداری زهرا‌‌(س) نبود، چه وضعی داشتیم؟! چقدر آن‌ها زجر­ کشیدند! 🔸پیش خودم می­گویم: واقعاً هم حضرت خدیجه‌‌(س) خیلی رنج­ کشید؛ چون خصوصاً اوّلین نفر هم بود. زهرا‌‌(س) هم رنج کشید، ولی من فکر می­کنم زینب‌‌(س) بیش از همۀ آن‌ها رنج­کشید. صحنه­هایی را که ایشان دیده است، هیچ‌کدام ندیدند؛ یعنی نه مادرش دید و نه جدّه­ اش دید. من اعتقادم این است، به این مقداری که اطّلاع­ دارم. زین­العابدین‌‌(ع) در روایتی نقل ­می‌کند: من در خیمه­ای قرار داشتم که عمّه­ام مرا پرستاری ­می­کرد. من بیمار بودم و پدرم در خیمه­ای دیگر داشت اسلحه­ها را تعمیر می­کرد و نزدیک ما بود. یک­وقت دیدم صدای پدرم بلند شد و این شعرها را می­خواند: «یَا دَهر اُفٍ لَكَ مِن خَلیلِ كَم لَكَ بِاِلاشرَاق وَ الَاصِیلِ». 🔸 زین‌العابدین می­فرماید: تا این شعر را پدرم خواند، فهمیدم مطلب چیست و کار از کار گذشته است. گریه گلوی مرا گرفت، ولی جلوی خودم را گرفتم که عمّه­ام متوجّه­ نشود. امّا دیدم او زودتر از من متوجّه­ شد و سراسیمه از خیمه بیرون­زد. او به سراغ امام‌حسین‌‌(ع) رفت؛ چنان می­دوید که پایش در چادر و عبایش می­گرفت و نزدیک­ بود به زمین­بخورد. شروع به ناله کرد. امام‌حسین‌‌(ع) آمد. زینب‌‌(س) جملاتی می‌گوید: «اَلیَومَ مَاتَ اَبِی عَلِی، اَلیَومَ مَاتَ اُمّی فَاطِمَه، اَلیَومَ مَاتَ اَخِی حَسَن»؛ به امام‌حسین‌‌(ع) می­گوید که من جز تو کسی را ندارم. تو می‌خواهی­ بروی. لطمه به صورت می‌زند، دست­ می­برد و گریبانش را چاک­ می­زند. امام‌حسین‌‌(ع) تسلّایش­ می‌دهد، دلداری‌اش ­می‌دهد، آن دست ولایتی را روی دل زینب‌‌(س) می‌گذارد. خواهرم! حلمت را شیطان از بین نبرد. والله قسم! اگر این دست بر قلب زینب نیامده (س)­بود، هیچ بشری قدرت نداشت تحمّل ­بکند. امّا فهمیدید امام‌حسین‌‌(ع) به حضرت زینب‌‌(س) چه گفت؟ گفت: هنوز چیزی ندیده‌ای تو. فردا باید فرق ­شکافتۀ علی‌‌(ع) را ببینی، باید دست جدا ­شدۀ عبّاس‌‌(ع) -برادرت- را ببینی، باید گلوی پاره ­پارۀ اصغر‌‌(ع) را ببینی. زینبم تو باید سر حسین‌‌(ع) را بالای نیزه ببینی. ... 📝 جلسه نهم 🔸حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 اگر مجاهدت­های حضرت خدیجه‌‌(س) نبود، دست ما خالی بود❗️ 📌ایّام وفات خدیجۀ کبری‌‌(س) است و از ایشان شروع ­می­شود. سه نفر بی­بی و خانم بزرگوار در اسلام داریم که واقعاً اگر مقاومت این سه نبود، دستمان خالی­بود. یکی خدیجۀ کبری‌‌(س) است، یکی زهرا‌‌(س) است و یکی زینب­ کبری‌‌(س) است. اوّل، خدیجه‌‌(س) است که ببینید چقدر تحمّل ­کرد؟! چه ­رنجی از آن اوّل کشید؟! بالاخره در شعب ­ابی­طالب بود که فوت کرد. می‌دانید در آنجا چه وضعی داشتند؟ نه خوراک داشتند و نه پوشاک. در محاصرۀ اقتصادی بودند و آن‌طور زندگی­ می­کردند که بالاخره ایشان بیمار شد و نتوانست و سرانجام کار به جایی رسید که در ماه مبارک رمضان برای پیغمبراکرم(ص) و برای اسلام جان‌فشانی کرد. اگر مجاهدت­های خدیجه‌‌(س) نبود، دست ما خالی بود، هیچ تعارفی ­ندارد. 🔸اگر پایداری زهرا‌‌(س) نبود، چه وضعی داشتیم؟! چقدر آن‌ها زجر­ کشیدند! پیش خودم می­گویم: واقعاً هم حضرت خدیجه‌‌(س) خیلی رنج­ کشید؛ چون خصوصاً اوّلین نفر هم بود. زهرا‌‌(س) هم رنج کشید، ولی من فکر می­کنم زینب‌‌(س) بیش از همۀ آن‌ها رنج­کشید. صحنه­هایی را که ایشان دیده است، هیچ‌کدام ندیدند؛ یعنی نه مادرش دید و نه جدّه­اش دید. من اعتقادم این است، به این مقداری که اطّلاع­ دارم. 〰〰〰〰〰 📕 سلام الله علیها 📝 جلسه نهم حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 🔸شیطان نمرده است !! رُوِيَ‌ عَنْ‌ عَلِيٍّ‌ عَلَیهِ السَّلامُ قَالَ: «قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لِمُوسَى عَلَيْهِ السَّلَامُ يَا مُوسَى‌ احْفَظْ وَصِيَّتِي‌ لَكَ‌ بِأَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ اَوَّلُهُنَّ مَا دُمْتَ لَا تَرَى ذُنُوبَكَ تُغْفَرُ فَلَا تَشْتَغِلْ بِعُيُوبِ غَيْرِكَ وَ الثَّانِيَةُ مَا دُمْتَ لَا تَرَى كُنُوزِي قَدْ نَفِدَتْ فَلَا تَغْتَمَّ بِسَبَبِ رِزْقِكَ وَ الثَّالِثَةُ مَا دُمْتَ لَا تَرَى زَوَالَ مُلْكِي فَلَا تَرْجُ أَحَداً غَيْرِي وَ الرَّابِعَةُ مَا دُمْتَ لَا تَرَى الشَّيْطَانَ مَيِّتاً فَلَا تَأْمَنْ مَكْرَهُ‌‌» ترجمه: خداوند تبارک و تعالی به حضرت موسی علیه السّلام وحی کرد: ای موسی! وصیت و سفارش مرا در چهار چیز برای خودت حفظ کن؛ اوّل این که تا موقعی که ندیدی و شهود نکردی که گناهت آمرزیده شده است. به سراغ خطاها و گناهان و عیب های دیگران مرو. تا زمانی که ندیدی گنج های من پایان یافته است، غم و غصّه روزی خود را مخور. سوّم؛ تا هنگامی که ندیدی قدرت، ملک و سلطنت من پایان یافته است، به هیچ کس غیر من امید مبند. چهارم، تا زمانی که ندیدی شیطان مرده است، خود را از مکر وحیله او ایمن مبین. شرح: حالابه ذهنم می آید، این روایت را سابقاً خوانده باشم؛ ولی از آن روایاتی است که اگر انسان، یادش نرود این را، خیلی سازنده است برای انسان. خیلی از گرفتاری‌های ما، توی همین سفارشات خدا به حضرت موسی؟ع؟ است. روایت را صدوق نقل می کند، روایت در خصال،از امیرالمؤمنین صلوات الله علیه، حضرت فرمودند: خداوند خطاب کرد به حضرت موسی، گفت: «يَا مُوسَى!» حفظ کن، سفارش خودم را نسبت به تو، نسبت به چهار چیز، به تو سفارش می کنم. «يَا مُوسَى‌ احْفَظْ وَصِيَّتِي‌ لَكَ‌ بِأَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ» چهارتا چیز، این را حفظش کن، یادت نرود. این هم که من گفتم، تکرار می‌کنم، برای این که ماها یادمان می‌رود. می‌خواهم یادتان نرود، به یادتان بیاورم. «أَوَّلُهُنَّ» اوّل چیه؟ «مَا دُمْتَ لَا تَرَى ذُنُوبَكَ تُغْفَرُ فَلَا تَشْتَغِلْ بِعُيُوبِ غَيْرِكَ» تا ندیدی که گناهانت، مورد آمرزش خدا قرار گرفته، ندیدی که خدا آمرزیده‌ات یا نیامرزیده، این همه اشتباه، این همه چی؟ خطا، این همه، خطا روی خطا، تا هنوز این را بدست نیاوردی که خدا آمرزیده تو را یا نه؟ هیچ وقت نرو سراغ خطاهای دیگران، که او را جستجو کنی. فهمیدی؟«مَا دُمْتَ لَا تَرَى ذُنُوبَكَ تُغْفَرُ» هنوز نفهمیدی این را، ندیدی که خد آمرزیده یا نه، «فَلَا تَشْتَغِلْ»؛ نرو سراغ، مشغول نشو «بِعُيُوبِ غَيْرِكَ»؛ این اوّلیش.. دوّم «وَ الثَّانِيَةُ، مَا دُمْتَ لَا تَرَى كُنُوزِي قَدْ نَفِدَتْ»؛ تا ندیدی که آن گنج‌های من و خزائن من، تمام چیه؟ نشده. نگاه کن! شد؟ ندیدی که تمام شده، شد؟! «فَلَا تَغْتَمَّ بِسَبَبِ رِزْقِكَ» غصّه نخور که حالا از کجا روزیم را به دست بیاورم. مگر خزانه من تمام شده که تو غصّه روزیت را می‌خواهی بخوری که از کجا بیاورم. فهمیدی؟ هر وقت تمام شد خزائن من؛ هان!؟ آن موقع برو غصّه روزیت را بخور که از کجا بیاورم؟ «بِسَبَبِ رِزْقِكَ» دارد. شد؟ این هم دوّمیش. این‌ها مبتلابه، هر روز ماست،ها! هر روز ماست. «وَ الثَّالِثَةُ»؛ سوّمین سفارشم به تو: «مَا دُمْتَ لَا تَرَى زَوَالَ مُلْكِي» شد؟«فَلَا تَرْجُ أَحَداً غَيْرِي»؛ تا ندیدی، حکومت من پایان پیدا کرده یا نه؛ ندیدی هیچ‌گاه امید به هیچ کس نداشته باش، جز خدا. هر وقت دیدی من دیگر عاجز شدم منِ خدا، همچین صاف بهتان بگویم. دیدی، حکومت من پایان یافته، تمام شده، دیگر بدرد نمی‌خورد این، فهمیدی؟ شد؟! آن وقت برو سراغ یکی دیگر. فهمیدی؟! «مَا دُمْتَ لَا تَرَى زَوَالَ مُلْكِي فَلَا تَرْجُ أَحَداً غَيْرِي» شد؟! پس امیدت به من باشد، تا موقعی که من سر کارم. دیگر چه جوری تعبیر بکنم. . «وَ الرَّابِعَةُ» چهارم:«مَا دُمْتَ لَا تَرَى الشَّيْطَانَ مَيِّتاً» تا ندیدی شیطان مرده، می‌فهمی؟«فَلَا تَأْمَنْ مَكْرَهُ‌» تا می‌جنبد، بدان ها! تو ایمنی از فریب او نداری. فهمیدی حالا من، چه تعبیر ساده کردم، می جنبد؛ گفتم. شد! تا ندیدی شیطان مُرده، یعنی چی؟ معناش این است که هر وقت شیطان مُرد، تو بگو، دیگر من گول شیطان را چیه؟ نمی‌خورم. فهمیدی؟ تا زنده است، بدان ها! مرتّب فریبت خواهد داد و مراقب باش. خصال، ج1، ص 217 – بحار 13ج ص344 〰〰〰〰〰 شرح حدیث حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 نماز مستحبّی ثواب بیشتری دارد یا دعا؟❗️ 📌امام‌علی(ع) فرمود: «أَحَبُّ الْأَعْمَالِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی الْأَرْضِ الدُّعَاءُ»؛1️⃣ محبوب ترین کار نزد خدا، دعا کردن است. مثل اینكه اینجا كار تمام شد. 📌در گذشته بحثی در باب مقایسۀ ارزشی بین دعا و نماز داشته ام که نمی خواهم آن را تكرار كنم. ما در عبادات بالاتر از نماز نداریم. شكّی در این نیست. در بین اعمال عبادی، بهتر از نماز نداریم. امّا وقتی که برخی افراد از امامان (ع) ما سئوال می كند که اگر من دعا كنم ثواب بیشتری دارد یا نماز مستحبّی بخوانم؟ حضرات می فرمایند: برو دعا كن. 📌حالا یك روایت بخوانم که قبلاً هم، آن را خوانده ام: «رُوِی أَنَّ رَسوُلَ الله(ص) قالَ الدُّعَاءُ مُخُّ الْعِبَادَةِ»؛2️⃣ هر عبادتی انجام بدهیم، نوعی دعاست؛ حتّی نماز هم از اوّل تا آخر، دعا و سخن گفتن با رب است. حتّی سوره های انتخاب شده در نماز نیز غالباً دعاست. در سورۀ حمد می گوییم: «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ»؛3️⃣ 📌 آیا این دعا نیست؟! صلوات هایی كه می فرستیم، استغفارهایی که می کنیم، همه اش دعاست. بحث دعا این است كه انسان از مطلق گرفتاری هایش، به خدا پناه می برد. چه گرفتاری های مادّی و چه گرفتاری های معنوی؛ هر چه می خواهد باشد. 1️⃣ وسائل الشیعه، ج 7، 31- بحارالأنوار، ج 90، ص295 2️⃣وسائل الشیعه، ج 7، ص28- مستدرک الوسائل، ج 5، ص167 3️⃣سورۀ مبارکۀ حمد، آیۀ 6 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه اول حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 🔸بدتر از مرگ 📍 نهی در خواست مرگ از خداوند از روی غفلت❗️ 📌در این جلسه مطلبی را برای حلّ مشكلات انسان در زندگی دنیوی ، مطرح می كنم. ما در باب دعا داریم كه انسان باید برای «دفع ضرر» و «جلب منفعت»، چه مادّی و چه معنوی، دعا كند. خیلی هم به آن سفارش شده است. در مقابل، از اینكه انسان در زندگی دنیوی خود «نعوذبالله»! برای «جلب ضرر»، چه نسبت به خود و چه نسبت به دیگران دعا كند، نهی شده است. انسان، در زندگی خود، یا بر اثر «غفلت» و یا بر اثر «سرخوردگی»، درخواست «جلب ضرر» می کند؛ این، دو مطلب است: یک؛ «غفلت» از اینكه وقتی من با مشكلی برخورد كردم، مشكل گشایی، مافوق این ابزار مادّی وجود دارد كه اگر من دستم را به سوی او درازكنم، مشكل من را حلّ خواهد كرد؛ اسم این، دعا است. به تعبیر دیگر؛ وقتی غفلت از دعا و درخواست از خدا در انسان به وجود می آید، بر اثر آن می بیند به بن بست رسیده است؛ لذا برای خودش آرزوی ضرر و حتّی آرزوی مرگ می كند. 🔸در روایتی دارد كه از حضرت‌سؤال می كنند: آقا! بدتر از مرگ چیست؟ الآن به هر كس بگویید که بدترین چیز چیست؟ می گوید: مردن و مرگ. این سؤال را از حضرت‌می پرسند كه بدتر از مرگ چیست؟ 🔸حضرت‌می گوید: بدتر از مرگ، آن چیزی است كه وقتی به سراغت آمد، آرزوی مرگ كنی. چقدر زیبا می فرماید! یعنی آن مسئله آن قدر تلخ است كه مرگ نزد آن، برای تو شیرین تر می شود. چقدر زیبا! گاهی انسان بر اثر غفلت، برای خودش درخواست ضرر می كند. 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه دوم حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 🔰ای خدا! مرگم بده! 📍 نهی در خواست مرگ از خداوند از روی سرخوردگی❗️ 📌دو؛ «سرخوردگی». از دعا غفلت نكرده، اعتقاد هم دارد، ولی ایمانش ضعیف است؛ مثلاً فرض كنید مرتّب از خدادرخواست می كند. بعد می بیند گره اش باز نشد و می گوید: ای خدا! مرگم بده! من در این مورد، چهارده روایت دیده ام كه اگر فرصت كنم، به این چهارده روایت اشاره خواهم كرد. 🔸 بر اثر سرخوردگی از دعایی كه مستجاب نشده، می گوید: خدا! مرگم بده! (البته این غیر از تعارفاتی است كه در بین طایفه نسا وجود دارد؛چون به قول ما طلبه ها، آن ها كه در گفتن این عبارت ارادۀ جدّی ندارند، ارادۀ آن ها استعمالی است) این سرخوردگی، معمولاً و غالباً انسان را به وادی ای می كشد كه برای خودش درخواست ضرر می كند. 🔸ولی اینكه انسان، نسبت به خود و نسبت به دیگران تقاضا و درخواست ضرر كند، در معارف ما نهی شده است؛ یعنی دعا نباید علیه كسی باشد، حتّی خود انسان! اصطلاحاً به چنین دعایی «نفرین» می گویند. در جلسۀ گذشته گفتم: «رُوِی عَنْ رَسوُلِ الله(ص) قال: لَا تَدْعُوا عَلی اَنفُسِكُم اِلّاَ بِخَیر»؛ وقتی برای خودت دعا می كنی، از خداخیر بخواه نه شرّ؛ نفع بخواه نه ضرر؛ رفع ضرر بخواه نه جلب ضرر؛ 🔸 «لا تَدعُوا عَلی اَنفُسِكُم اِلّا بِخَیر»؛ این تعبیر، استثنا از نفی است؛ یعنی بی برو برگرد باید همین باشد، «فَإِنَّ المَلائِكَةَ يُؤَمِّنونَ عَلى ما تَقولونَ»1️⃣؛ تا دعا می كنید، فرشتگان بلافاصله می گویند: آمین! فهمیدی چه كار كردی؟ آن ها می گویند: آمین! بعد هم تو پشیمان می شوی! 1️⃣كنزالعمّال، ج2، ص93 – نهج الدّعا، ج 1، ص274 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه دوم حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 🔰نصیحت زیبای امام حسن مجتبی علیه السلام 🔸حال هر روز امام حسن مجتبی علیه السلام 📌دارد عرض شد به امام‌حسن صلوات الله علیه، «كَيْفَ أَصْبَحْتَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ»؛ به قول ما «كَيْفَ أَصْبَحْتَ»، این احوال‌پرسی است، حال شما چطور است؛ «قَالَ‌ أَصْبَحْتُ‌ وَ لِيَ‌ رَبٌ‌ فَوْقِي»؛ می‌دانی حالم چطوری است؟ 📌 دارند به ما یاد می‌دهند، که ما باید این‌طوری باشیم، شب را به روز آوردم در حالی که یک پروردگاری دارم که احاطه به من دارد، «وَ لِيَ رَبٌ‌ فَوْقِي‌ وَ النَّارُ أَمَامِي»؛ نعوذ بالله آتش در پیش‌رو دارم، بحث قیامت است معصوم است نمی‌گوید می‌روم توی آتش. «وَ النَّارُ أَمَامِي» مسلّم است جهنّم، «وَ الْمَوْتُ يَطْلُبُنِي»؛ مرگ مرا طلب می‌کند توی دنیا ماندنی نیستم، رفتنی هستم. 📌«وَ الْحِسَابُ مُحْدِقٌ بِي»؛ یک پروردگاری دارم که به همه چیز من احاطه دارد. همه شراشر وجودی من، سیری می‌کنم که یک شاخه منتهی‌الیه او چیست؟ جهنّم است، یک احتمال است دیگر. مرگ هم حتمی است و او این است به اینکه اینطور نیست که بتوانم جلوگیر باشم از سیرم، این هم نیست، حتمی است، و از آن طرف. 📌«وَ الْحِسَابُ مُحْدِقٌ بِي»؛ حساب هم حدقه کرده به من، حلقه‌وار دور من است، بی‌برو برگرد هست نمی‌توانم از او خارج بشوم اصلاً، باید حساب پس بدهم. «وَ أَنَا مُرْتَهَنٌ بِعَمَلِي»؛ من گروگان اعمال خود هستم. «لَا أَجِدُ مَا أُحِبُّ وَ لَا أَدْفَعُ مَا أَكْرَهُ»؛ آن قدر هم عاجز هستم که آنچه که دوست دارم توی دنیا، نمی‌توانم هر چه دوست دارم چه کار کنم به دست بیاورم،.... 📌......جلب منفعت خودم منهای الله تعالی، هیچ نمی‌توانم بکنم. «وَ لَا أَدْفَعُ مَا أَكْرَهُ»؛ نمی‌توانم از خودم دفع ضرر هم بکنم، آن چیزهای که خوشم نمی‌آید از خودم دفع بکنم، چه بسا اشاره به این باشد که این انسان دلش می‌خواهد جاودانه در دنیا بماند و مرگ را از خودش دور کند که دوست ندارد، 📌می‌خواهد این را بفرماید، یک اشاره هم به این است، نمی‌توانم بمانم در دنیا، نمی‌توانم مرگ را هم از خودم دفع کنم که دوسش ندارم، «وَ الْأُمُورُ بِيَدِ غَيْرِي» تمام کارها بدست یکی دیگر است بدست من نیستش دیگر، «فَإِنْ شَاءَ عَذَّبَنِي وَ إِنْ شَاءَ عَفَا عَنِّي»؛ آخر کارم این است، مشیَّت اوست، مشیَّتش تعلّق بگیرد نعوذ بالله من را عذاب می‌کند و اگر مشیَّتش تعلّق بگیرد چشم‌پوشی می‌کند و عفو می‌کند از من. «فَأَيُّ فَقِيرٍ أَفْقَرُ مِنِّي»؛ فقیری فقیرتر از من نیست دیگر. 📌 خوب اینجا یک اشاره زیباست به آن چیزی که در صدر آن روایت اوّل بود که خواندیم و او این است که بابا خودت که هیچ نداری که، این‌ها را باورت بیاید. هیچ چیز خودمان نداریم هر چه هست در دست خداست؛ بنابراین امیدت را به غیر خدای می‌بندی بعد اعمالت را خراب می‌کنی توی دنیا چرا؟ 📌بهتر این نیست که آدم چه کار کند، برود سراغ خدا که همه کاره هست تنها امیدش او و هر چه گفت چشم. و همه چیز هم است توی آن روایت هم داشت مستجاب الدعوه شما خوب دقت کنید اینها همه روابط دارد با همدیگر تو چیز ...... 📌.....می‌خواهی؟ این خواسته‌ها تو را می‌کشاند به این خلافکاری‌ها دیگر، غیر از این است؟ خواسته‌های توست، این‌ها که بیکاره هستند، برو پیش همه کاره، امید تو او، هر چه گفت چشم و تو هم هر چه گفتی چشم من نمی‌خواهم وارد بشوم 📌دیگر در آن روایتی که دارد که خطاب می‌کند عبد تو اطاعت من را بکنم من هم مطیع تو می‌شوم نعوذ بالله واقعاً من اصلاً نمی‌دانم این را، من گاهی می‌دیدم، این تعبیرات، تعبیرات عجیبی است. ای بنده من، تو مطیع من بشو من هم می‌شوم مطیع تو، نعوذ بالله، این همین معناست، کجا می‌روی بیا پیش من، از کی می‌خواهی از من بخواه، همه چیز هم دست من است چرا خلاف‌کاری. 🔸بحارالانوار، ج75، ص113 🔸عَنِ الصَّادِقِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ (ع) قِيلَ لِلْحَسَنِ‌بْنُ عَلِيٍّ (ع) فَقِيلَ لَهُ كَيْفَ أَصْبَحْتَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ(ص) قَالَ أَصْبَحْتُ‌ وَ لِي‌ رَبٌ‌ فَوْقِي‌ وَ النَّارُ أَمَامِي وَ الْمَوْتُ يَطْلُبُنِي وَ الْحِسَابُ مُحْدِقٌ بِي وَ أَنَا مُرْتَهَنٌ بِعَمَلِي- لَا أَجِدُ مَا أُحِبُّ وَ لَا أَدْفَعُ مَا أَكْرَهُ وَ الْأُمُورُ بِيَدِ غَيْرِي فَإِنْ شَاءَ عَذَّبَنِي وَ إِنْ شَاءَ عَفَا عَنِّي فَأَيُّ فَقِيرٍ أَفْقَرُ مِنِّي. 〰〰〰〰〰 🔸 علیه السلام مبارک باد 🔸@agamojtabatehrani
﷽ 📍 امتحان الهی با استدراج: دادن نعمت در مقابلِ نافرمانی کردن❗️ 📌 آقایان بحثی در باب استدراج دارند که در آیات و روایات آمده است. دو آیه را مطرح کنم: در سورۀ قلم آمده است: «سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُونَ. وَأُمْلِي لَهُمْ إِنَّ كَيْدِي مَتِينٌ».1️⃣ ◾️ «نَسْتَدْرِجُهُمْ» ؛ درجه، به آن‌ها نعمت می‌دهیم. «مِنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُونَ»؛ نمی‌فهمند. مثلاً کودکی که بی‌ادبی کرده است و به او جایزه می‌دهند. باز هم بی‌ادبی می‌کند و باز هم جایزه می‌گیرد. نمی‌فهمد همین‌طور دارد او را جلو می‌برد تا به جایی می‌رسد که کارش تمام می‌شود: «وَأُمْلِي لَهُمْ إِنَّ كَيْدِي مَتِينٌ»؛ مهلت به آن‌ها دهیم و همانا اَخْذِ مَن شدید و محکم است. ◾️در سورۀ آل عمران دارد: «وَلَا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ»؛ کسانی که کافر شدند، گمان نکنند اینکه ما به آن‌ها مهلت دادیم، و به نفعشان است. «إِنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدَادُوا إِثْمًا»؛ به آن‌ها مهلتی دادیم تا گناهانشان زیاد و انباشته بشود. بعد هم: «وَلَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ».2️⃣ می‌گذاریم که در قیامت عذاب خالص را به او تحویل بدهیم. جلسۀ 12 1️⃣به تدريج آنان را به گونه‌ اى كه در نيابند [گريبان]، خواهيم گرفت و مهلتشان مى‌‌دهم؛ زيرا تدبير من [سخت] استوار است. سورۀ مبارکۀ قلم، آیات 44 و 45 2️⃣ و [آنگاه] عذابى خفت ‌آور خواهند داشت. سورۀ مبارکۀ آل‌عمران، آیۀ 178 〰〰〰〰〰 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 اولاد، خدمتگزاران و اموالتان را نفرین نکنید❗️ 📌پیغمبراكرم(ص) دربارۀ درخواست ضرر نسبت به خود و دیگران فرمودند: «رُوِی عن رَسوُلِ الله(ص) قال: لا تَدعوا عَلی اَنفُسِكُم وَلا تَدعوا عَلی اوّلادِكُم»؛ اولاد خود را نفرین نكنید؛ «وَلا تَدعُوا عَلی خَدَمِكُم»؛خدمتگزارانتان را نفرین نكنید؛ «وَلا تَدعُوا عَلی اَموالِكُم»1️⃣؛ 📌حتّی اموالتان را هم نفرین نكنید. عجب! آن ها جاندار بودند، این ها بی جان هستند، توجّه كنید! اینكه بگویید:​ ای كاش این را نداشتم! این، من را بیچاره كرد! این، فلان شد و از این قبیل حرف ها. بروید خودتان را اصلاح كنید. آن ها تقصیری ندارند.در بحث حبّ دنیا اشاره کردم که؛ ما خیال می كنیم دنیا، در و دیوار و امثال این ها است، نه. دنیا این ها نیست، دنیا چیز دیگری است. 📌 پیغمبراكرم(ص) فرمودند: «قالَ رَسوُلِ الله(ص): لا تَمَنّوا هَلاكَ شِبابِكُم وَ اِن كانَ فیهِم غَرامٌ»؛ از خدادرخواست و تمنّا نکنید تا جوانتان، جوانمرگ شود؛ چون می بینیم در این شرّ وجود دارد؛ به اصطلاح ضرر دارد، «فَاِنَّهُم عَلی ما كانَ فِیهِم عَلی خِلالٍ»؛ یك بحث منطقی است، چون آن ها با همان حالی كه دارند از چند حال خارج نیستند: 📌یك: «اِمّا اَن یتُوبوُا فَیَتوُبُ اللهُ عَلَیهِم»؛ چه بسا این شخص فردا پشیمان شود و توبه كند. خداهم توبۀ او را قبول كند. 📌دو: «وَ اِمّا اَن تُردِیهِمُ الآفاتُ»؛ از آن طرف، ممكن است موجب شود این آسیب هایی كه می بینی، اصلاً از بین برود 📌«وَ اِمّا عَدُوّاً فَيُقاتِلوهُ»؛ همین کسی كه تو می گفتی: خدامرگش بدهد! ممكن است درگیری و جنگی ایجاد شود؛ ممكن است دشمن كافری به مسلمان ها حمله كند و او به جبهه برود و بجنگد، 📌 «وَ اِمّا حَریقاً فَيُطفِئوهُ وَ اِمّا ماءً فَيَسُدُّوهُ»2️⃣؛ ممكن است حادثه ای پیش بیاید و او جلوی آن را بگیرد و... حضرت‌دانه دانه، شروع می كند به گفتن. همۀ این ها خدمات است . 1️⃣كنزالعمّال، ج2، ص93 – نهج الدّعا، ج 2، ص280 2️⃣نهج الدّعا، ج2، ص280 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه دوم حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 خدا فرموده است: بروید كنار، و درها را باز كنید تا هرکسی خواست، بیاید. ❗️ 📌 راجع به شب های قدر آمده است که انسان باید بداند از ناحیۀ خداوند هیچ مانع و رادعی برای اینکه درخواست های بنده را بپذیرد نیست. به تعبیر ما مقتضی، موجود و مانع، مفقود است؛ یعنی از ناحیۀ خدامفقود است، امّا از ناحیۀ بنده چه؟ مهم اینجاست: «لَمْ یجْعَلْ بَینَكَ وَ بَینَهُ مَنْ یحْجُبْكَ عَنْهُ »1️⃣. (خدا بین تو و خودش کسی که مانع تو از او شود، قرار نمی دهد.)امشب، اگر خداواسطه ای هم داشته باشد، فرموده است: بروید كنار، و درها را باز كنید تا هرکسی خواست، بیاید. حال از طرف او حُجب برطرف شده امّا خودِ من چه؟ آیا خودم مانعی بر سر راهم درست کرده ام یا نه؟ مهم این است. 🔸حالا به بعضی از روایات اشاره می كنم: امام‌علی(ع) فرمودند: «لَا تَسْتَبْطیٔ إِجَابَةَ دُعَائِكَ وَ قَدْ سَدَدْتَ طَرِیقَهُ بِالذُّنُوبِ»2️⃣؛ اجابت دعایت را به تأخیر نینداز. چطور؟ به این معنا كه تو با گناهانت راه اجابت دعا را مسدود کرده ای و این ها مانع شدند. امام‌علی(ع) فرمودند: «الْمَعْصِیةُ تَمْنَعُ الْإِجَابَةَ»3️⃣؛ گناه موجب می شود که دعا به اجابت نرسد. از آن طرف درها باز است و هیچ مانعی نیست، امّا از این طرف، سنگ هایی بر سر راه انداخته ام. 🔸امام‌هفتم(ع) فرمودند: «اللَّهُمَ اغْفِرْ لِی كُلَّ ذَنْبٍ یَحْبِسُ رِزْقِی وَ یَحْجُبُ مَسْأَلَتِی»4️⃣؛ خدایا! بیامرز هر گناهی که روزیِ من را حبس کرده و مانعی شده از اینکه درخواست من به اجابت برسد. 1️⃣ نهج البلاغه، نامه 31، فراز 64 2️⃣ غررالحكم و دررالكلم، ص754 3️⃣ غررالحكم و دررالكلم، ص47 4️⃣ بحارالأنوار، ج 87، ص135 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه هجدهم @agamojtabatehrani
﷽ 📍 با چه رويي به درگاهت بياييم❗️ 📌حالا فرض کنیم و هیچ اشکالی هم ندارد اگر خدابه من امشب خطاب کرد: ای بندۀ من! به تو امر کردم که فلان کار را بکن، امّا نکردی و گفتم که آن کار را نکن، ولی انجام دادی؛ به تو نعمت دادم؛ امّا سپاسگزاری نکردی و در راه من استفاده نکردی؛ من از شما سؤال می کنم: چه جوابی داریم بدهیم؟ امشب درها باز است و هر چه می خواهی بگویی می توانی، امّا سه سؤال از تو دارم. گفتم بکن، نکردی؛ گفتم نکن، کردی؛ به تو نعمت دادم، امّا سپاسگزاری نکردی. در اینجا من چه جوابی بدهم؟ شب نوزدهمِ شب های قدر، شب سرنوشت سازی است. امّا باید بگویم شب نوزدهم، شب شرمندگی است؛ شب سرافکندگی است. خدایا! ما بد کردیم. در اینجا مسئله پیش می آید كه اگر ما اعتراف کردیم، آیا جواب مثبت است یا نه؟ مهم اینجاست. «فَهَلْ ینْفَعُنِی ، یا إِلَهِی ، إِقْرَارِی عِنْدَكَ بِسُوءِ مَا اكْتَسَبْتُ»؛ آیا این برای من سودی دارد که امشب اعتراف کنم به اینكه بد کردم؟ آیا این برای من فایده دارد؟ «وَ هَلْ ینْجِینِی مِنْكَ اعْتِرَافِی لَكَ بِقَبِیحِ مَا ارْتَكَبْتُ»؛1️⃣ و آیا اعترافم پیش تو من را نجات می دهد؟ اعتراف به اینکه من کار زشت کردم؟ جواب بر طبق تمام روایاتی که داریم، مثبت است: «إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً»2️⃣. (خدا همه گناهان را مى آمرزد.) اهل معرفت می گویند به مقام غفّاریّت خداوند پناه ببر و از خداپوزش بطلب. شب نوزدهم، شبی است که انسان باید پناه به مقام غفّاریّت خداببرد. امّا یک چیزی هم وجود دارد و آن اینکه امشب ما دستِ خالی نیستیم. این را مکرّر گفته ام. این طور نیست كه هیچ چیز نداشته باشیم. بلكه یک گوهر گران بها در دلم دارم و به آن اتّکا می كنم و آن حبّ امام‌علی است. در خانۀ امام‌علی برویم. التماس دعا. 1️⃣الصحیفۀ السجّادیّه، دعا 12 2️⃣سورۀ مبارکۀ زمر، آیۀ 53 〰〰〰〰〰 📚 حقیقت_بندگی 📕 📝 جلسه هجدهم 🔸حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
🔵 هرسه شب قدر مهم است حاج آقا مجتبی تهرانی هرسال درشب‌های قدر می‌گفتند: در روایتی درباره تعیین شب قدر آمده است: 🔻شب ١٩: مقدّرات سال در شب نوزدهم تقدیر می‏ شود؛ «قُسِمَ فِیهَا الْأَرْزَاقُ وَ كُتِبَ فِیهَا الاجَالُ وَ خَرَجَ فِیهَا صِكَاكُ الْحَاجِّ» (مستدرك‏ الوسائل، ج ۷، ص ۴۷۰، باب تعیین لیلة القدر)؛ در شب نوزدهم ارزاق، درآمدها و روزی افراد و همچنین مدت حیات و زندگی آنان تا سال آینده تعیین می‌شود. علاوه بر آن در شب نوزدهم مشخص می‌شود كه چه كسانی در آن سال به حج می‏ روند. 🔻شب ۲۱: سپس در شب بیست و یكم آنچه در شب نوزدهم مقدر شده، بر آن ابرام و تأكید می ‏شود. این به این معناست كه در شب بیست و یكم آنچه در شب نوزدهم تعیین و مقدر شده، قابل تغییر است، آنچه كه از شب نوزدهم تا شب بیست و یكم مقدر شده و تغییر یافته، در شب بیست و یكم ثبت شده 🔻شب ۲۳: و در شب و بیست و سوم قطعی، نهایی و امضاء می ‏شود. براساس این روایت هر سه شب از شبهای قدر به شمار می‌آیند. 🔸@agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 من هیچ وقت گناه کارها را از رحمت خودم مأیوس نمی کنم اگر توبه کنند❗️ من خودم طبیب گناهکاران هستم و دعایشان را مستجاب می کنم. 〰〰〰〰〰 📚 🔸حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه 🔸@agamojtabatehrani 🔸@Tanhamasir_Yazd
🔰مُحبّت خدا در شب قدر 📌 امشب باید بگوییم هرچه خیر است، خدایا نصیب من کن و از سویی هرچه شر است، از من دور کن. امشب باید این را خواست . 📌 در صحیحه معاویة بن عمار، امام صادق(ع) می‌فرمایند: «إِذَا تَابَ الْعَبْدُ الْمُؤْمِنُ تَوْبَةً نَصُوحاً أَحَبَّهُ اللَّهُ فَسَتَرَ عَلَیْهِ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ»؛ هنگامی که بنده مؤمن، خالصانه توبه کرد، اوّلین اثرش این است که مورد مُحبّت خدا قرار می‎‌گیرد و خداوند ستّاریّت خود را در دنیا و آخرت شامل حال او می‌کند. 📌«قُلْتُ وَ کَیْفَ یَسْتُرُ عَلَیْهِ»؛ عرض کردم: چگونه؟ «قَالَ یُنْسِی مَلَکَیْهِ مَا کَتَبَا عَلَیْهِ مِنَ الذُّنُوبِ وَ أَوْحَی إِلَی جَوَارِحِهِ اکْتُمِی عَلَیْهِ ذُنُوبَهُ وَ أَوْحَی إِلَی بِقَاعِ الْأَرْضِ اکْتُمِی عَلَیْهِ مَا کَانَ یَعْمَلُ عَلَیْکِ مِنَ الذُّنُوبِ»؛ حضرت فرمود: خداوند ابتدا خطاب به رقیب و عتید می‌گوید که عیوب او را فراموش کنید. 🔸 سپس به اعضا و جوارح می‌‎گوید: شما هم فراموش کنید. پس از آن به زمین می‌گوید: آنچه روی تو معصیت کرد، فراموش کن. «فَیَلْقَی اللَّهَ حِینَ یَلْقَاهُ وَ لَیْسَ شَیْ ءٌ یَشْهَدُ عَلَیْهِ بِشَیْ ءٍ مِنَ الذُّنُوبِ» ( الکافی، ج۲، ص۴۳۱ـ وسائل‌الشیعه، ج ۱۶، ص۱۷ ـ بحارالأنوار، ج ۶، ص ۲۸)؛ چنین بنده‌ای روز قیامت وقتی خدا را ملاقات می‌کند، هیچ موجودی علیه او شهادت نمی‌دهد. 🔸برای توبه هرطور بگویی استغفرالله کفایت می‌کند. ما در شب قدر ترمیم می‌خواهیم، اما باید بهترین ترمیم را بخواهیم؛ یعنی خدایا این معاصی و کثافات را از من بکن و مرا پاک کن و از این‌ها بخواه که فراموش کنند. 🔸 هیچ‌کس نتوانسته است این مقامات الهی را درک کند که خداوند غافر الذنوب است به چه معنایی است؟ رحمه للعالمین است یعنی چه؟ برخی می‌پرسند حتماً باید بگویم استغفرالله؟ نه همین که خداوند در دل ما ببیند که پشیمان هستیم کافی است. 🔸 تمام اطراف محمل ما را ملائکه در این شب گرفتند و برای ما استغفار می‌کنند، یعنی این‌ها از طرف ما از خدا طلب آمرزش می‌کنند، اما چشم من و شما نمی‌بیند. بنابراین ما امشب از خدا ترمیم می‌خواهیم آن هم بهترین ترمیم و همچنین ترسیم نسبت به آینده را می‌خواهیم آن هم بهترین ترسیم. شاید چیزهایی به ذهن ما بیاید و بگوییم اما کافی نیست. 🔸 امشب باید بگوییم هرچه خیر است نصیب من کن و از سویی هرچه شر است از من دور کن. امشب باید این را از خدا بخواهیم. آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
🔸🔸🔸🔸 📍 حاجت های فراموش شده داده می‌شود❗️ 📌امام‌صادق (ع) فرمودند: «قال: إِنَّ الْعَبْدَ لَیَكُونُ لَهُ الْحَاجَةُ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَیَبْدَأُ بِالثَّنَاءِ وَ الصَّلَاةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ حَتَّى یَنْسَى حَاجَتَهُ»1️⃣؛ 🔸بندۀ حاجتی دارد و می خواهد در محضر خدا دعا کند. شروع می کند به ثنا گفتن و حمد كردن که جزء آداب دعا است، «حَتَّى یَنْسَى حَاجَتَهُ»؛ حاجت هایش همه یادش نیست و فراموش می شود. حالا باید چه كار كند؟ «فَیَبْدَأُ بِالثَّنَاءِ وَ الصَّلَاةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ حَتَّى یَنْسَى حَاجَتَهُ» می فرماید: «فَیَقْضِیهَا اللَّهُ لَهُ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَسْأَلَهُ»2️⃣؛ قبل از آنکه او به زبان جاری کند، خدا حاجتش را داده است. 🔸امام‌صادق (ع) فرمودند: «قَالَ اللَّهُ تَعَالَى: مَن شَغَلَهُ ذِكری عَن مَسأَلَتی أَعطَیتَهُ قَبلَ أَن یسأَلُنی»؛ در بعضی از روایات دارد: «أَفْضَلَ مَا أُعْطِی السَّائِلِینَ»3️⃣؛ به او بهتر دادم تا آن كسانی که به زبان گفتند. این امر جزء معارف ما و عین مُفاد روایات است. 1️⃣ بحارالأنوار، ج90، ص342 در الكافی، ج 2، ص501 و وسائل الشیعه، ج 7، ص162 2️⃣كنزالعمال، ج1، ص434 – نهج الدّعا، ج 1 ص 628 3️⃣مصباح الشریعه ص 134 - بحارالأنوار، ج 90، ص323 🔸حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 شب قدر تمام درب های آسمان گشوده و هیچ حجابی بین عبد و رب نیست❗️ 📚 🏷 🔸حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
: ﷽ 📍 در خواستن از خدا امکان و قابلیّت را در نظر بگیرید❗️ 📌امیر المؤمنین(ع) نقل می کند: «دَخَلْتُ عَلٰى رَسولِ الله فِي الْمسجِدِ وَ هُوَ في مُصَلّى لَهُ في بَعضِ حُجَرِه»؛ بر پیغمبر(ص) وارد شدم، در حالی که حضرت در یکی از اتاق‎های محل نمازشان بودند. «فَقالَ ياٰ عَلي بِتُّ لَيْلَتي هذة حَيثُ تَرىٰ أَصلي»؛ ایشان به من فرمود: دیشب را در همین‎جایی بودم که دیدی و نماز می‎خواندم، «وَ أَسأَلُ رَبّي تَعاٰلىٖ فَماٰ سَأَلْتٌ رَبّي شَيْئاً إلّٰا سَألْتُ لَكَ مِثْلُه»؛ در نمازم هر چه خواستم، برای تو هم خواستم، «وَ ماٰ سَأَلتُ مِن شئٍ إلاّ أَعْطاٰني»؛ و هر چه هم از خدا خواستم، خدا به من داد، «إلا أَنهُ قيل لي لا نَبِيَّ بَعدي»1️⃣. غیر از اینکه به من گفته شد: که بعد از من پیغمبری نیست؛ یعنی این را نخواه؛ چون بعد از تو، دیگر پیغمبری مبعوث نمی‏شود؛ یعنی هر چه امکان داشت برای تو خواستم. نکته، اینکه باید با استفاده از عقل دعا کرد و امکان و قابلیّت را درنظر گرفت. 1️⃣نهج‌الدّعا، ج2، ص78 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه هفتم @mojtabatehrani_ir
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 @agamojtabatehrani
📌 ما خدایمان را نشناخته ایم 📍 هرکس واقعاً از گناهانش پشیمان شود، خدا او را آمرزیده و هر حاجتی را حتّی اگر یادش رفته باشد، برآورده می كند. ❗️ 📌در باب توبه هم همین است ، که وقتی واقعاً پشیمان شدی، خداوند تو را قبل از آنکه استغفار کنی، می آمرزد. ببینید امشب با چه موجودی روبرو هستیم. قبل از آنکه درخواست کند، حاجتش را برآورده کرده است. 📌 همین که فهمید عبد آمده و این خواسته را می خواهد، می دهد. مثل اینکه شخصی درِ خانۀ تان را می زند، همان موقعی كه در را زد، می فهمید كه چه می خواهد و می دانید برای چه آمده است. می رویم و آن چیزی را می دهیم كه او می خواهد؛ حتی قبل از آنكه بخواهد به تو رو بیندازد. 🔸 ما خدایمان را نشناخته ایم، به همین خاطر مضطرب می شویم. بدانید كه امشب، هر کس به محضر خدا برود و واقعاً از گناهانش هم پشیمان شده باشد، خدا او را آمرزیده و هر حاجتی را حتّی اگر یادش رفته باشد، برآورده می كند. 〰〰〰〰〰 📕 📝 ◾️حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani