eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
730 دنبال‌کننده
200 عکس
772 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 🔰ای خدا! مرگم بده! 📍 نهی در خواست مرگ از خداوند از روی سرخوردگی❗️ 📌دو؛ «سرخوردگی». از دعا غفلت نكرده، اعتقاد هم دارد، ولی ایمانش ضعیف است؛ مثلاً فرض كنید مرتّب از خدادرخواست می كند. بعد می بیند گره اش باز نشد و می گوید: ای خدا! مرگم بده! من در این مورد، چهارده روایت دیده ام كه اگر فرصت كنم، به این چهارده روایت اشاره خواهم كرد. 🔸 بر اثر سرخوردگی از دعایی كه مستجاب نشده، می گوید: خدا! مرگم بده! (البته این غیر از تعارفاتی است كه در بین طایفه نسا وجود دارد؛چون به قول ما طلبه ها، آن ها كه در گفتن این عبارت ارادۀ جدّی ندارند، ارادۀ آن ها استعمالی است) این سرخوردگی، معمولاً و غالباً انسان را به وادی ای می كشد كه برای خودش درخواست ضرر می كند. 🔸ولی اینكه انسان، نسبت به خود و نسبت به دیگران تقاضا و درخواست ضرر كند، در معارف ما نهی شده است؛ یعنی دعا نباید علیه كسی باشد، حتّی خود انسان! اصطلاحاً به چنین دعایی «نفرین» می گویند. در جلسۀ گذشته گفتم: «رُوِی عَنْ رَسوُلِ الله(ص) قال: لَا تَدْعُوا عَلی اَنفُسِكُم اِلّاَ بِخَیر»؛ وقتی برای خودت دعا می كنی، از خداخیر بخواه نه شرّ؛ نفع بخواه نه ضرر؛ رفع ضرر بخواه نه جلب ضرر؛ 🔸 «لا تَدعُوا عَلی اَنفُسِكُم اِلّا بِخَیر»؛ این تعبیر، استثنا از نفی است؛ یعنی بی برو برگرد باید همین باشد، «فَإِنَّ المَلائِكَةَ يُؤَمِّنونَ عَلى ما تَقولونَ»1️⃣؛ تا دعا می كنید، فرشتگان بلافاصله می گویند: آمین! فهمیدی چه كار كردی؟ آن ها می گویند: آمین! بعد هم تو پشیمان می شوی! 1️⃣كنزالعمّال، ج2، ص93 – نهج الدّعا، ج 1، ص274 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه دوم حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 🔰نصیحت زیبای امام حسن مجتبی علیه السلام 🔸حال هر روز امام حسن مجتبی علیه السلام 📌دارد عرض شد به امام‌حسن صلوات الله علیه، «كَيْفَ أَصْبَحْتَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ»؛ به قول ما «كَيْفَ أَصْبَحْتَ»، این احوال‌پرسی است، حال شما چطور است؛ «قَالَ‌ أَصْبَحْتُ‌ وَ لِيَ‌ رَبٌ‌ فَوْقِي»؛ می‌دانی حالم چطوری است؟ 📌 دارند به ما یاد می‌دهند، که ما باید این‌طوری باشیم، شب را به روز آوردم در حالی که یک پروردگاری دارم که احاطه به من دارد، «وَ لِيَ رَبٌ‌ فَوْقِي‌ وَ النَّارُ أَمَامِي»؛ نعوذ بالله آتش در پیش‌رو دارم، بحث قیامت است معصوم است نمی‌گوید می‌روم توی آتش. «وَ النَّارُ أَمَامِي» مسلّم است جهنّم، «وَ الْمَوْتُ يَطْلُبُنِي»؛ مرگ مرا طلب می‌کند توی دنیا ماندنی نیستم، رفتنی هستم. 📌«وَ الْحِسَابُ مُحْدِقٌ بِي»؛ یک پروردگاری دارم که به همه چیز من احاطه دارد. همه شراشر وجودی من، سیری می‌کنم که یک شاخه منتهی‌الیه او چیست؟ جهنّم است، یک احتمال است دیگر. مرگ هم حتمی است و او این است به اینکه اینطور نیست که بتوانم جلوگیر باشم از سیرم، این هم نیست، حتمی است، و از آن طرف. 📌«وَ الْحِسَابُ مُحْدِقٌ بِي»؛ حساب هم حدقه کرده به من، حلقه‌وار دور من است، بی‌برو برگرد هست نمی‌توانم از او خارج بشوم اصلاً، باید حساب پس بدهم. «وَ أَنَا مُرْتَهَنٌ بِعَمَلِي»؛ من گروگان اعمال خود هستم. «لَا أَجِدُ مَا أُحِبُّ وَ لَا أَدْفَعُ مَا أَكْرَهُ»؛ آن قدر هم عاجز هستم که آنچه که دوست دارم توی دنیا، نمی‌توانم هر چه دوست دارم چه کار کنم به دست بیاورم،.... 📌......جلب منفعت خودم منهای الله تعالی، هیچ نمی‌توانم بکنم. «وَ لَا أَدْفَعُ مَا أَكْرَهُ»؛ نمی‌توانم از خودم دفع ضرر هم بکنم، آن چیزهای که خوشم نمی‌آید از خودم دفع بکنم، چه بسا اشاره به این باشد که این انسان دلش می‌خواهد جاودانه در دنیا بماند و مرگ را از خودش دور کند که دوست ندارد، 📌می‌خواهد این را بفرماید، یک اشاره هم به این است، نمی‌توانم بمانم در دنیا، نمی‌توانم مرگ را هم از خودم دفع کنم که دوسش ندارم، «وَ الْأُمُورُ بِيَدِ غَيْرِي» تمام کارها بدست یکی دیگر است بدست من نیستش دیگر، «فَإِنْ شَاءَ عَذَّبَنِي وَ إِنْ شَاءَ عَفَا عَنِّي»؛ آخر کارم این است، مشیَّت اوست، مشیَّتش تعلّق بگیرد نعوذ بالله من را عذاب می‌کند و اگر مشیَّتش تعلّق بگیرد چشم‌پوشی می‌کند و عفو می‌کند از من. «فَأَيُّ فَقِيرٍ أَفْقَرُ مِنِّي»؛ فقیری فقیرتر از من نیست دیگر. 📌 خوب اینجا یک اشاره زیباست به آن چیزی که در صدر آن روایت اوّل بود که خواندیم و او این است که بابا خودت که هیچ نداری که، این‌ها را باورت بیاید. هیچ چیز خودمان نداریم هر چه هست در دست خداست؛ بنابراین امیدت را به غیر خدای می‌بندی بعد اعمالت را خراب می‌کنی توی دنیا چرا؟ 📌بهتر این نیست که آدم چه کار کند، برود سراغ خدا که همه کاره هست تنها امیدش او و هر چه گفت چشم. و همه چیز هم است توی آن روایت هم داشت مستجاب الدعوه شما خوب دقت کنید اینها همه روابط دارد با همدیگر تو چیز ...... 📌.....می‌خواهی؟ این خواسته‌ها تو را می‌کشاند به این خلافکاری‌ها دیگر، غیر از این است؟ خواسته‌های توست، این‌ها که بیکاره هستند، برو پیش همه کاره، امید تو او، هر چه گفت چشم و تو هم هر چه گفتی چشم من نمی‌خواهم وارد بشوم 📌دیگر در آن روایتی که دارد که خطاب می‌کند عبد تو اطاعت من را بکنم من هم مطیع تو می‌شوم نعوذ بالله واقعاً من اصلاً نمی‌دانم این را، من گاهی می‌دیدم، این تعبیرات، تعبیرات عجیبی است. ای بنده من، تو مطیع من بشو من هم می‌شوم مطیع تو، نعوذ بالله، این همین معناست، کجا می‌روی بیا پیش من، از کی می‌خواهی از من بخواه، همه چیز هم دست من است چرا خلاف‌کاری. 🔸بحارالانوار، ج75، ص113 🔸عَنِ الصَّادِقِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ (ع) قِيلَ لِلْحَسَنِ‌بْنُ عَلِيٍّ (ع) فَقِيلَ لَهُ كَيْفَ أَصْبَحْتَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ(ص) قَالَ أَصْبَحْتُ‌ وَ لِي‌ رَبٌ‌ فَوْقِي‌ وَ النَّارُ أَمَامِي وَ الْمَوْتُ يَطْلُبُنِي وَ الْحِسَابُ مُحْدِقٌ بِي وَ أَنَا مُرْتَهَنٌ بِعَمَلِي- لَا أَجِدُ مَا أُحِبُّ وَ لَا أَدْفَعُ مَا أَكْرَهُ وَ الْأُمُورُ بِيَدِ غَيْرِي فَإِنْ شَاءَ عَذَّبَنِي وَ إِنْ شَاءَ عَفَا عَنِّي فَأَيُّ فَقِيرٍ أَفْقَرُ مِنِّي. 〰〰〰〰〰 🔸 علیه السلام مبارک باد 🔸@agamojtabatehrani
﷽ 📍 امتحان الهی با استدراج: دادن نعمت در مقابلِ نافرمانی کردن❗️ 📌 آقایان بحثی در باب استدراج دارند که در آیات و روایات آمده است. دو آیه را مطرح کنم: در سورۀ قلم آمده است: «سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُونَ. وَأُمْلِي لَهُمْ إِنَّ كَيْدِي مَتِينٌ».1️⃣ ◾️ «نَسْتَدْرِجُهُمْ» ؛ درجه، به آن‌ها نعمت می‌دهیم. «مِنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُونَ»؛ نمی‌فهمند. مثلاً کودکی که بی‌ادبی کرده است و به او جایزه می‌دهند. باز هم بی‌ادبی می‌کند و باز هم جایزه می‌گیرد. نمی‌فهمد همین‌طور دارد او را جلو می‌برد تا به جایی می‌رسد که کارش تمام می‌شود: «وَأُمْلِي لَهُمْ إِنَّ كَيْدِي مَتِينٌ»؛ مهلت به آن‌ها دهیم و همانا اَخْذِ مَن شدید و محکم است. ◾️در سورۀ آل عمران دارد: «وَلَا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ»؛ کسانی که کافر شدند، گمان نکنند اینکه ما به آن‌ها مهلت دادیم، و به نفعشان است. «إِنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدَادُوا إِثْمًا»؛ به آن‌ها مهلتی دادیم تا گناهانشان زیاد و انباشته بشود. بعد هم: «وَلَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ».2️⃣ می‌گذاریم که در قیامت عذاب خالص را به او تحویل بدهیم. جلسۀ 12 1️⃣به تدريج آنان را به گونه‌ اى كه در نيابند [گريبان]، خواهيم گرفت و مهلتشان مى‌‌دهم؛ زيرا تدبير من [سخت] استوار است. سورۀ مبارکۀ قلم، آیات 44 و 45 2️⃣ و [آنگاه] عذابى خفت ‌آور خواهند داشت. سورۀ مبارکۀ آل‌عمران، آیۀ 178 〰〰〰〰〰 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 اولاد، خدمتگزاران و اموالتان را نفرین نکنید❗️ 📌پیغمبراكرم(ص) دربارۀ درخواست ضرر نسبت به خود و دیگران فرمودند: «رُوِی عن رَسوُلِ الله(ص) قال: لا تَدعوا عَلی اَنفُسِكُم وَلا تَدعوا عَلی اوّلادِكُم»؛ اولاد خود را نفرین نكنید؛ «وَلا تَدعُوا عَلی خَدَمِكُم»؛خدمتگزارانتان را نفرین نكنید؛ «وَلا تَدعُوا عَلی اَموالِكُم»1️⃣؛ 📌حتّی اموالتان را هم نفرین نكنید. عجب! آن ها جاندار بودند، این ها بی جان هستند، توجّه كنید! اینكه بگویید:​ ای كاش این را نداشتم! این، من را بیچاره كرد! این، فلان شد و از این قبیل حرف ها. بروید خودتان را اصلاح كنید. آن ها تقصیری ندارند.در بحث حبّ دنیا اشاره کردم که؛ ما خیال می كنیم دنیا، در و دیوار و امثال این ها است، نه. دنیا این ها نیست، دنیا چیز دیگری است. 📌 پیغمبراكرم(ص) فرمودند: «قالَ رَسوُلِ الله(ص): لا تَمَنّوا هَلاكَ شِبابِكُم وَ اِن كانَ فیهِم غَرامٌ»؛ از خدادرخواست و تمنّا نکنید تا جوانتان، جوانمرگ شود؛ چون می بینیم در این شرّ وجود دارد؛ به اصطلاح ضرر دارد، «فَاِنَّهُم عَلی ما كانَ فِیهِم عَلی خِلالٍ»؛ یك بحث منطقی است، چون آن ها با همان حالی كه دارند از چند حال خارج نیستند: 📌یك: «اِمّا اَن یتُوبوُا فَیَتوُبُ اللهُ عَلَیهِم»؛ چه بسا این شخص فردا پشیمان شود و توبه كند. خداهم توبۀ او را قبول كند. 📌دو: «وَ اِمّا اَن تُردِیهِمُ الآفاتُ»؛ از آن طرف، ممكن است موجب شود این آسیب هایی كه می بینی، اصلاً از بین برود 📌«وَ اِمّا عَدُوّاً فَيُقاتِلوهُ»؛ همین کسی كه تو می گفتی: خدامرگش بدهد! ممكن است درگیری و جنگی ایجاد شود؛ ممكن است دشمن كافری به مسلمان ها حمله كند و او به جبهه برود و بجنگد، 📌 «وَ اِمّا حَریقاً فَيُطفِئوهُ وَ اِمّا ماءً فَيَسُدُّوهُ»2️⃣؛ ممكن است حادثه ای پیش بیاید و او جلوی آن را بگیرد و... حضرت‌دانه دانه، شروع می كند به گفتن. همۀ این ها خدمات است . 1️⃣كنزالعمّال، ج2، ص93 – نهج الدّعا، ج 2، ص280 2️⃣نهج الدّعا، ج2، ص280 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه دوم حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 خدا فرموده است: بروید كنار، و درها را باز كنید تا هرکسی خواست، بیاید. ❗️ 📌 راجع به شب های قدر آمده است که انسان باید بداند از ناحیۀ خداوند هیچ مانع و رادعی برای اینکه درخواست های بنده را بپذیرد نیست. به تعبیر ما مقتضی، موجود و مانع، مفقود است؛ یعنی از ناحیۀ خدامفقود است، امّا از ناحیۀ بنده چه؟ مهم اینجاست: «لَمْ یجْعَلْ بَینَكَ وَ بَینَهُ مَنْ یحْجُبْكَ عَنْهُ »1️⃣. (خدا بین تو و خودش کسی که مانع تو از او شود، قرار نمی دهد.)امشب، اگر خداواسطه ای هم داشته باشد، فرموده است: بروید كنار، و درها را باز كنید تا هرکسی خواست، بیاید. حال از طرف او حُجب برطرف شده امّا خودِ من چه؟ آیا خودم مانعی بر سر راهم درست کرده ام یا نه؟ مهم این است. 🔸حالا به بعضی از روایات اشاره می كنم: امام‌علی(ع) فرمودند: «لَا تَسْتَبْطیٔ إِجَابَةَ دُعَائِكَ وَ قَدْ سَدَدْتَ طَرِیقَهُ بِالذُّنُوبِ»2️⃣؛ اجابت دعایت را به تأخیر نینداز. چطور؟ به این معنا كه تو با گناهانت راه اجابت دعا را مسدود کرده ای و این ها مانع شدند. امام‌علی(ع) فرمودند: «الْمَعْصِیةُ تَمْنَعُ الْإِجَابَةَ»3️⃣؛ گناه موجب می شود که دعا به اجابت نرسد. از آن طرف درها باز است و هیچ مانعی نیست، امّا از این طرف، سنگ هایی بر سر راه انداخته ام. 🔸امام‌هفتم(ع) فرمودند: «اللَّهُمَ اغْفِرْ لِی كُلَّ ذَنْبٍ یَحْبِسُ رِزْقِی وَ یَحْجُبُ مَسْأَلَتِی»4️⃣؛ خدایا! بیامرز هر گناهی که روزیِ من را حبس کرده و مانعی شده از اینکه درخواست من به اجابت برسد. 1️⃣ نهج البلاغه، نامه 31، فراز 64 2️⃣ غررالحكم و دررالكلم، ص754 3️⃣ غررالحكم و دررالكلم، ص47 4️⃣ بحارالأنوار، ج 87، ص135 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه هجدهم @agamojtabatehrani
﷽ 📍 با چه رويي به درگاهت بياييم❗️ 📌حالا فرض کنیم و هیچ اشکالی هم ندارد اگر خدابه من امشب خطاب کرد: ای بندۀ من! به تو امر کردم که فلان کار را بکن، امّا نکردی و گفتم که آن کار را نکن، ولی انجام دادی؛ به تو نعمت دادم؛ امّا سپاسگزاری نکردی و در راه من استفاده نکردی؛ من از شما سؤال می کنم: چه جوابی داریم بدهیم؟ امشب درها باز است و هر چه می خواهی بگویی می توانی، امّا سه سؤال از تو دارم. گفتم بکن، نکردی؛ گفتم نکن، کردی؛ به تو نعمت دادم، امّا سپاسگزاری نکردی. در اینجا من چه جوابی بدهم؟ شب نوزدهمِ شب های قدر، شب سرنوشت سازی است. امّا باید بگویم شب نوزدهم، شب شرمندگی است؛ شب سرافکندگی است. خدایا! ما بد کردیم. در اینجا مسئله پیش می آید كه اگر ما اعتراف کردیم، آیا جواب مثبت است یا نه؟ مهم اینجاست. «فَهَلْ ینْفَعُنِی ، یا إِلَهِی ، إِقْرَارِی عِنْدَكَ بِسُوءِ مَا اكْتَسَبْتُ»؛ آیا این برای من سودی دارد که امشب اعتراف کنم به اینكه بد کردم؟ آیا این برای من فایده دارد؟ «وَ هَلْ ینْجِینِی مِنْكَ اعْتِرَافِی لَكَ بِقَبِیحِ مَا ارْتَكَبْتُ»؛1️⃣ و آیا اعترافم پیش تو من را نجات می دهد؟ اعتراف به اینکه من کار زشت کردم؟ جواب بر طبق تمام روایاتی که داریم، مثبت است: «إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً»2️⃣. (خدا همه گناهان را مى آمرزد.) اهل معرفت می گویند به مقام غفّاریّت خداوند پناه ببر و از خداپوزش بطلب. شب نوزدهم، شبی است که انسان باید پناه به مقام غفّاریّت خداببرد. امّا یک چیزی هم وجود دارد و آن اینکه امشب ما دستِ خالی نیستیم. این را مکرّر گفته ام. این طور نیست كه هیچ چیز نداشته باشیم. بلكه یک گوهر گران بها در دلم دارم و به آن اتّکا می كنم و آن حبّ امام‌علی است. در خانۀ امام‌علی برویم. التماس دعا. 1️⃣الصحیفۀ السجّادیّه، دعا 12 2️⃣سورۀ مبارکۀ زمر، آیۀ 53 〰〰〰〰〰 📚 حقیقت_بندگی 📕 📝 جلسه هجدهم 🔸حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
🔵 هرسه شب قدر مهم است حاج آقا مجتبی تهرانی هرسال درشب‌های قدر می‌گفتند: در روایتی درباره تعیین شب قدر آمده است: 🔻شب ١٩: مقدّرات سال در شب نوزدهم تقدیر می‏ شود؛ «قُسِمَ فِیهَا الْأَرْزَاقُ وَ كُتِبَ فِیهَا الاجَالُ وَ خَرَجَ فِیهَا صِكَاكُ الْحَاجِّ» (مستدرك‏ الوسائل، ج ۷، ص ۴۷۰، باب تعیین لیلة القدر)؛ در شب نوزدهم ارزاق، درآمدها و روزی افراد و همچنین مدت حیات و زندگی آنان تا سال آینده تعیین می‌شود. علاوه بر آن در شب نوزدهم مشخص می‌شود كه چه كسانی در آن سال به حج می‏ روند. 🔻شب ۲۱: سپس در شب بیست و یكم آنچه در شب نوزدهم مقدر شده، بر آن ابرام و تأكید می ‏شود. این به این معناست كه در شب بیست و یكم آنچه در شب نوزدهم تعیین و مقدر شده، قابل تغییر است، آنچه كه از شب نوزدهم تا شب بیست و یكم مقدر شده و تغییر یافته، در شب بیست و یكم ثبت شده 🔻شب ۲۳: و در شب و بیست و سوم قطعی، نهایی و امضاء می ‏شود. براساس این روایت هر سه شب از شبهای قدر به شمار می‌آیند. 🔸@agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 من هیچ وقت گناه کارها را از رحمت خودم مأیوس نمی کنم اگر توبه کنند❗️ من خودم طبیب گناهکاران هستم و دعایشان را مستجاب می کنم. 〰〰〰〰〰 📚 🔸حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه 🔸@agamojtabatehrani 🔸@Tanhamasir_Yazd
🔰مُحبّت خدا در شب قدر 📌 امشب باید بگوییم هرچه خیر است، خدایا نصیب من کن و از سویی هرچه شر است، از من دور کن. امشب باید این را خواست . 📌 در صحیحه معاویة بن عمار، امام صادق(ع) می‌فرمایند: «إِذَا تَابَ الْعَبْدُ الْمُؤْمِنُ تَوْبَةً نَصُوحاً أَحَبَّهُ اللَّهُ فَسَتَرَ عَلَیْهِ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ»؛ هنگامی که بنده مؤمن، خالصانه توبه کرد، اوّلین اثرش این است که مورد مُحبّت خدا قرار می‎‌گیرد و خداوند ستّاریّت خود را در دنیا و آخرت شامل حال او می‌کند. 📌«قُلْتُ وَ کَیْفَ یَسْتُرُ عَلَیْهِ»؛ عرض کردم: چگونه؟ «قَالَ یُنْسِی مَلَکَیْهِ مَا کَتَبَا عَلَیْهِ مِنَ الذُّنُوبِ وَ أَوْحَی إِلَی جَوَارِحِهِ اکْتُمِی عَلَیْهِ ذُنُوبَهُ وَ أَوْحَی إِلَی بِقَاعِ الْأَرْضِ اکْتُمِی عَلَیْهِ مَا کَانَ یَعْمَلُ عَلَیْکِ مِنَ الذُّنُوبِ»؛ حضرت فرمود: خداوند ابتدا خطاب به رقیب و عتید می‌گوید که عیوب او را فراموش کنید. 🔸 سپس به اعضا و جوارح می‌‎گوید: شما هم فراموش کنید. پس از آن به زمین می‌گوید: آنچه روی تو معصیت کرد، فراموش کن. «فَیَلْقَی اللَّهَ حِینَ یَلْقَاهُ وَ لَیْسَ شَیْ ءٌ یَشْهَدُ عَلَیْهِ بِشَیْ ءٍ مِنَ الذُّنُوبِ» ( الکافی، ج۲، ص۴۳۱ـ وسائل‌الشیعه، ج ۱۶، ص۱۷ ـ بحارالأنوار، ج ۶، ص ۲۸)؛ چنین بنده‌ای روز قیامت وقتی خدا را ملاقات می‌کند، هیچ موجودی علیه او شهادت نمی‌دهد. 🔸برای توبه هرطور بگویی استغفرالله کفایت می‌کند. ما در شب قدر ترمیم می‌خواهیم، اما باید بهترین ترمیم را بخواهیم؛ یعنی خدایا این معاصی و کثافات را از من بکن و مرا پاک کن و از این‌ها بخواه که فراموش کنند. 🔸 هیچ‌کس نتوانسته است این مقامات الهی را درک کند که خداوند غافر الذنوب است به چه معنایی است؟ رحمه للعالمین است یعنی چه؟ برخی می‌پرسند حتماً باید بگویم استغفرالله؟ نه همین که خداوند در دل ما ببیند که پشیمان هستیم کافی است. 🔸 تمام اطراف محمل ما را ملائکه در این شب گرفتند و برای ما استغفار می‌کنند، یعنی این‌ها از طرف ما از خدا طلب آمرزش می‌کنند، اما چشم من و شما نمی‌بیند. بنابراین ما امشب از خدا ترمیم می‌خواهیم آن هم بهترین ترمیم و همچنین ترسیم نسبت به آینده را می‌خواهیم آن هم بهترین ترسیم. شاید چیزهایی به ذهن ما بیاید و بگوییم اما کافی نیست. 🔸 امشب باید بگوییم هرچه خیر است نصیب من کن و از سویی هرچه شر است از من دور کن. امشب باید این را از خدا بخواهیم. آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
🔸🔸🔸🔸 📍 حاجت های فراموش شده داده می‌شود❗️ 📌امام‌صادق (ع) فرمودند: «قال: إِنَّ الْعَبْدَ لَیَكُونُ لَهُ الْحَاجَةُ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَیَبْدَأُ بِالثَّنَاءِ وَ الصَّلَاةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ حَتَّى یَنْسَى حَاجَتَهُ»1️⃣؛ 🔸بندۀ حاجتی دارد و می خواهد در محضر خدا دعا کند. شروع می کند به ثنا گفتن و حمد كردن که جزء آداب دعا است، «حَتَّى یَنْسَى حَاجَتَهُ»؛ حاجت هایش همه یادش نیست و فراموش می شود. حالا باید چه كار كند؟ «فَیَبْدَأُ بِالثَّنَاءِ وَ الصَّلَاةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ حَتَّى یَنْسَى حَاجَتَهُ» می فرماید: «فَیَقْضِیهَا اللَّهُ لَهُ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَسْأَلَهُ»2️⃣؛ قبل از آنکه او به زبان جاری کند، خدا حاجتش را داده است. 🔸امام‌صادق (ع) فرمودند: «قَالَ اللَّهُ تَعَالَى: مَن شَغَلَهُ ذِكری عَن مَسأَلَتی أَعطَیتَهُ قَبلَ أَن یسأَلُنی»؛ در بعضی از روایات دارد: «أَفْضَلَ مَا أُعْطِی السَّائِلِینَ»3️⃣؛ به او بهتر دادم تا آن كسانی که به زبان گفتند. این امر جزء معارف ما و عین مُفاد روایات است. 1️⃣ بحارالأنوار، ج90، ص342 در الكافی، ج 2، ص501 و وسائل الشیعه، ج 7، ص162 2️⃣كنزالعمال، ج1، ص434 – نهج الدّعا، ج 1 ص 628 3️⃣مصباح الشریعه ص 134 - بحارالأنوار، ج 90، ص323 🔸حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 شب قدر تمام درب های آسمان گشوده و هیچ حجابی بین عبد و رب نیست❗️ 📚 🏷 🔸حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
: ﷽ 📍 در خواستن از خدا امکان و قابلیّت را در نظر بگیرید❗️ 📌امیر المؤمنین(ع) نقل می کند: «دَخَلْتُ عَلٰى رَسولِ الله فِي الْمسجِدِ وَ هُوَ في مُصَلّى لَهُ في بَعضِ حُجَرِه»؛ بر پیغمبر(ص) وارد شدم، در حالی که حضرت در یکی از اتاق‎های محل نمازشان بودند. «فَقالَ ياٰ عَلي بِتُّ لَيْلَتي هذة حَيثُ تَرىٰ أَصلي»؛ ایشان به من فرمود: دیشب را در همین‎جایی بودم که دیدی و نماز می‎خواندم، «وَ أَسأَلُ رَبّي تَعاٰلىٖ فَماٰ سَأَلْتٌ رَبّي شَيْئاً إلّٰا سَألْتُ لَكَ مِثْلُه»؛ در نمازم هر چه خواستم، برای تو هم خواستم، «وَ ماٰ سَأَلتُ مِن شئٍ إلاّ أَعْطاٰني»؛ و هر چه هم از خدا خواستم، خدا به من داد، «إلا أَنهُ قيل لي لا نَبِيَّ بَعدي»1️⃣. غیر از اینکه به من گفته شد: که بعد از من پیغمبری نیست؛ یعنی این را نخواه؛ چون بعد از تو، دیگر پیغمبری مبعوث نمی‏شود؛ یعنی هر چه امکان داشت برای تو خواستم. نکته، اینکه باید با استفاده از عقل دعا کرد و امکان و قابلیّت را درنظر گرفت. 1️⃣نهج‌الدّعا، ج2، ص78 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه هفتم @mojtabatehrani_ir
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 @agamojtabatehrani
📌 ما خدایمان را نشناخته ایم 📍 هرکس واقعاً از گناهانش پشیمان شود، خدا او را آمرزیده و هر حاجتی را حتّی اگر یادش رفته باشد، برآورده می كند. ❗️ 📌در باب توبه هم همین است ، که وقتی واقعاً پشیمان شدی، خداوند تو را قبل از آنکه استغفار کنی، می آمرزد. ببینید امشب با چه موجودی روبرو هستیم. قبل از آنکه درخواست کند، حاجتش را برآورده کرده است. 📌 همین که فهمید عبد آمده و این خواسته را می خواهد، می دهد. مثل اینکه شخصی درِ خانۀ تان را می زند، همان موقعی كه در را زد، می فهمید كه چه می خواهد و می دانید برای چه آمده است. می رویم و آن چیزی را می دهیم كه او می خواهد؛ حتی قبل از آنكه بخواهد به تو رو بیندازد. 🔸 ما خدایمان را نشناخته ایم، به همین خاطر مضطرب می شویم. بدانید كه امشب، هر کس به محضر خدا برود و واقعاً از گناهانش هم پشیمان شده باشد، خدا او را آمرزیده و هر حاجتی را حتّی اگر یادش رفته باشد، برآورده می كند. 〰〰〰〰〰 📕 📝 ◾️حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ ◾️روضه شهادت حضرت علی علیه السلام 〰〰〰〰〰 🎞 علیه السلام تسلیت باد حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 🔰 تغییر غیرممکن نیست!! 📍 تقدیر ثبت و ضبط شده و بلا با دعا امشب خداوند عوض می‌کند❗️ 📌امّا راجع به شب بیست و سوّم؛ این را قبلاً هم گفته ام و چه بسا تکراری باشد، ولی تذکّرش خوب است. ممکن است به ذهن بیاید که شب بیست و یکم را رد کردیم و هرچه بنا بود، برای ما نوشتند و سرنوشت ما نوشته شد؛ چون امور را در بیست و سوّم امضا می كنند؛ یعنی آقا توشیح می كند. 🔸 پس تغییر غیرممکن است. جواب: خیر. این طور نیست که نتوان در نوشتۀ بیست و یکم تصرف نكرد؛ بلکه با اینکه قبول داریم كه شب بیست و سوّم شب امضاست، امّا می شود در آن تغییراتی ایجاد كرد: «یَمْحُوا اللَّهُ ما یشاءُ وَ یثْبِتُ»1️⃣؛ در اینجا هیچ اشکالی ندارد و تقدیر را عوض می کنند. 🔸در شب بیست و سوّم اگر دیدی كه سال آینده شرایط خوبی نداشت، درِ خانه خدا برو، پافشاری کن و به خدا بگو كه شرایط به بهترین وجه باشد، این را عوض خواهند كرد. امام‌هفتم (ع) فرمودند: «عَلَیكُمْ بِالدُّعَاءِ فَإِنَّ الدُّعَاءَ لِلَّهِ وَ الطَّلَبَ إِلَى اللَّهِ یَرُدُّ الْبَلَاءَ»، بر شما باد به اینکه دعا کنید. 🔸 از خدا درخواست کنید كه این طلب، بلا، بدی ها و هر نوع گرفتاری را رد می كند، «یرُدُّ الْبَلَاءَ وَ قَدْ قُدِّرَ وَ قُضِیَ وَ لَمْ یَبْقَ إِلَّا إِمْضَاؤُهُ»2️⃣؛ دعا بلا را رد می کند. این، همان بلایی است كه تقدیر شده و به عنوان قضا و قدر نوشته شده، ولی هنوز امضا نشده است. 🔸 بدانید كه امشب، شب سرنوشت است؛ چون اگر شب بیست و یکم، آنچنان که دلمان می خواست، از لحاظ تمام ابعاد دنیوی و اُخروی، آن طور كه باید نوشته نشده بود؛ امشب می توانی درِ خانه خدا بروی و دعا کنی كه: خدایا! تقدیرم را بر گردان و برای من همه را خوب کن. او قبول می کند؛ لذا بزرگان ما روی شب بیست و سوّم بیشتر تکیه می کردند. توجه کنید! می گفتند: شب بیست و سوّم است که شب سرنوشت ساز است. 1️⃣خداآنچه را بخواهد محو يا اثبات مى كند. سورۀ مباركۀ رعد، آیۀ39 2️⃣ الكافی، ج 2، ص470- وسائل الشیعه، ج 7، ص36 〰〰〰〰〰 📝 ◾️حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 خداوندا! چه چیزی ما را به درخواست از تو وا می‌دارد❗️ 📌این جملات از امام‌زین العابدین(ع) است: «اللَّهُمَ إِنَّهُ یَحْجُبُنِی عَنْ مَسْأَلَتِكَ خِلَالٌ ثَلَاثٌ، وَ تَحْدُونِی عَلَیهَا خَلَّةٌ وَاحِدَةٌ»؛ 📌 خدایا! سه چیز مرا باز می دارد تا از تو درخواست كنم. دقّت كنید! این همان، نظر اوّل است؛ یعنی وقتی به خودم، سوابقم، اعمالم و رفتارم با تو نظر می كنم، موجب می شود كه من از تو درخواست نكنم؛ هیچ تعارف هم ندارم. از آن طرف، تنها یك چیز مرا وامی دارد كه از تو درخواست كنم و آن نظر كردن به توست، نه خودم؛ امّا وقتی به خودم نظر كردم، 📌«یَحْجُبُنِی أَمْرٌ أَمَرْتَ بِهِ فَأَبْطَأْتُ عَنْهُ»؛ مرا باز می دارد كه از تو درخواست كنم. فرمانی را تو به من دادی و امر كردی كه این كار را بكنم، ولی من در انجام آن كندی و كوتاهی كردم. در این اوّلی به خودم نگاه كردم. 📌 دوّم، «وَ نَهْیٌ نَهَیْتَنِی عَنْهُ فَأَسْرَعْتُ إِلَیْه »؛ نهی ای كه تو نسبت به من كردی؛ که آن كار را نكن، امّا من به سرعت رفتم و همان خطا و گناه را كردم. 📌 این را كه نگاه می كنم، می بینم كه مربوط به خودم است و من را از اینكه از تو درخواست كنم باز می دارد، «وَ نِعْمَةٌ أَنْعَمْتَ بِهَا عَلَیَّ فَقَصَّرْتُ فِی شُكْرِهَا»؛ و نعمتی كه به من عنایت كردی، من در سپاسگزاری آن كوتاهی كردم. سپاسگزاری و شكر نعمت چیست؟ شكر نعمت، یكی قلبی داریم و یكی زبانی و دیگری عملی است. 📌 اینجا اشاره به شکر نعمت عملی است. شكر كنم؛ یعنی باید در راه رضای تو مصرف كنم، امّا نكردم، «وَ یحْدُونِی عَلَى مَسْأَلَتِكَ تَفَضُّلُكَ عَلَى مَنْ أَقْبَلَ بِوَجْهِهِ إِلَیكَ، وَ وَفَدَ بِحُسْنِ ظَنِّهِ إِلَیكَ1️⃣»؛ 📌و آنچه مرا به درخواست كردن وا می دارد، نگاه به توست. به خودم نگاه نمی كنم.آنچه مرا به درخواست كردن از تو می كشاند، تفضّل تو بر كسی است كه به درگاهت رو آورده و با خوش گمانی به سوی تو می آید. 1️⃣ الصحیفۀ السجّادیّه، دعا 12 〰〰〰〰〰 📕 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 تعبیری از امام سجّاد(ع)خدایا! شتر دیدی ندیدی! گناه از من دیدی، ندیدی ❗️ 📌یك تعبیر ساده ای در گذشته كردم و گفتم: خدایا! شتر دیدی ندیدی! گناه از من دیدی، ندیدی! تصوّر نكنید كه این جمله همین طور از دهانم در آمده. اصلاً و ابداً این طور نیست. طاووس یمانی می گوید: در مسجدالحرام بودم. شنیدم كه امام‌زین العابدین(ع) در مسجدالحرام این جملات را می گوید: «سُبْحَانَكَ تُعْصَى كَأَنَّكَ لَا تَرَى »؛ ای خدا! تو منزّهی. ای خدایی كه معصیت و نافرمانی تو می شود! امّا گویی نمی بینی. این، همان جمله است. در اینجا می گوید: نه اینكه نمی بینی؛ بلكه گناه را ندیده می گیری. ببینید چه تعبیر زیبایی است! «وَ تَحْلُمُ كَأَنَّكَ لَمْ تُعْصَ»؛ بردباری به خرج می دهی و انگار اصلاً معصیت و نافرمانی تو را نكرده ایم، «تَتَوَدَّدُ إِلَى خَلْقِكَ»؛ به مخلوقت محبّت و لطف می كنی، چرا؟ چون كارهایت كارهای خوب است، «بِحُسْنِ الصَّنِیعِ»؛ به مخلوقت محبّت می كنی، یعنی با آن ها خوب رفتار می كنی. 📌«بِحُسْنِ الصَّنِیعِ كَأَنَّ بِكَ الْحَاجَةَ إِلَیهِمْ»؛ مثل كسی كه به مخلوقش احتیاج دارد، چون ما این طور هستیم. مثلاً اگر بفهمیم به كسی احتیاج داریم، او را خیلی تحویل می گیریم؛ برای اینكه فطرت ما همین است. می گوید: با مخلوقت خوب رفتار می كنی، كأنّه به او احتیاج داری. مثل تعبیرات عوامانۀ خودمان است؛ وقتی در این شرایط به خودمان می گوییم: باید هوای فلانی را داشته باشیم، کارمان در دست اوست. 📌در اینجا هم می گوید: با خوب رفتار كردن با آن ها، به خلق خود محبّت می كنی، «كَأَنَّ بِكَ الْحَاجَةَ إِلَیهِمْ»؛ مثل كسی كه به او احتیاج دارد، 📌 «وَ أَنْتَ یا سَیّدِی الْغَنِی عَنْهُم »؛ و حال آنكه ای آقای من! تو از این بی نیاز هستی. بعد دارد: «ثُمَّ خَرَّ إِلَى الْأَرْضِ سَاجِداً»1️⃣؛ طاووس‌یمانی می گوید: یك وقت دیدم امام‌زین العابدین(ع) روی زمین افتاد و شروع كرد به سجده كردن. 🔸فرصت نداشتم تا تعبیراتی را كه می كنم توضیح بدهم. فقط گفتم اشاره ای بكنم تا دوستان به این مقداری كه در جلساتمان هستند، بی بهره نمانند. من و تو خدا را نشناخته ایم. ببینید كه چطور اولیای الهی با او صحبت می كنند؟ این اولیا، كسانی هستند كه شناخت دارند. 1️⃣ بحارالأنوار، ج 84، ص200 〰〰〰〰〰 📕 📝 جلسه بیست و سوم حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله @agamojtabatehrani
📍 از مختصر باقیماندۀ ماه مبارک رمضان بهترین بهره را بگیریم❗️ 📌امام زین‎العابدین سلام الله علیه در شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان این دعا را از اوّل شب تا آخر شب مکرّر می‎خواندند: «اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي التَّجَافِيَ عَنْ دَارِ الْغُرُورِ وَ الْإِنَابَةَ إِلَى دَارِ الْخُلُودِ وَ الِاسْتِعْدَادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْتِ»1️⃣؛ 📌بار خدایا! دوری‏گزیدن از خانهٔ فریب دنیا و بازگشت به سوی خانهٔ جاودانه آخرت را روزی من کن! این طرف، نشئهٔ دنیا و آن طرف نشئه آخرت است؛ خدایا! آمادگی برای کوچ کردن از این نشئه قبل از فرا رسیدن مرگ را روزی من کن! استعداد برای کوچ هم در جایی مطرح می‏شود که توشهٔ راه را به همراه داشته باشی. 📌در روایت نقل شده است که خداوند هنگام افطار شب‎های ماه مبارک رمضان، در هر شب هزار هزار نفر را از آتش جهنّم نجات داده و آن‏ها را مشمول رحمت و غفران خود می‏کند. خوشا به حال کسانی که توانستند در این ماه مبارک رمضان، بهترین بهره را از آن بگیرند! سرآمد بهره‎ها همین غفران الهی بود. 📌خوشا به حال کسانی که توانستند خودشان را از معاصی و تبعات معاصی تطهیر کنند! همین پاکیزگی و برطرف کردن حجاب‏های ظلمانی، موجب می‎شود که دعاهای آنها زودتر به اجابت برسد. 📌خوشا به حال کسانی که از این ماه رمضان توشه‏ای برای سفر آخرت خودشان تهیّه کردند و بار خودشان را بستند و برای رفتن در آن خانهٔ مستقر جاودانه، مهیّا شدند! 📌خوشا به حال آن‏هایی که خانهٔ جاودانه خود در آخرت را آباد کردند! بکوشید تا از این مختصر وقتی که از ماه مبارک رمضان باقی مانده است، بهترین بهره را بگیریم و از کثافات و تبعات خطاها و معاصی، خودمان را نجات دهیم. 1️⃣ بحارالأنوار،ج95، ص63- اقبال‌الاعمال، ج1، ص228 – زادالمعاد ،ص129_ مفاتیح الجنان 〰〰〰〰〰 📚 📝 جلسه بیست و دوم حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 خداوند در شب آخر ماه رمضان دوبرابر می‌بخشد❗️ 📌امام‌صادق(ع) می فرمایند:«إِنَّ لِلَّهِ تَعَالَى فِي كُلِّ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ عِنْدَ الْإِفْطَارِ سَبْعِينَ أَلْفَ أَلْفِ عَتِيقٍ مِنَ النَّارِ»؛ خداوند در هر شب از ماه مبارک رمضان، هنگام افطار هفتاد هزار هزار شخص را که همه مستوجب آتش هستند، از آتش نجات می دهد. 📌«فَإِذَا كَانَ آخِرُ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ»؛ شب آخر ماه رمضان که می شود، «أَعْتَقَ فِيهَا مِثْلَ مَا أَعْتَقَ فِي جَمِيعِهِ»؛1️⃣خداوند به مقدار تمام آنچه را در ماه رمضان از آتش نجات داده است، نجات می دهد. 📌امام‌صادق(ع) فرمودند: «إِذَا كَانَ أَوَّلُ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ غَفَرَ اللَّهُ لِمَنْ شَاءَ مِنَ الْخَلْقِ»؛ وقتی که شب اوّل ماه رمضان می شود، خداوند هر کس از مخلوقاتش را که مورد مشیّت‎اش قرار بگیرد تا او را بیامرزد مورد غفران قرار می دهد. «فَإِذَا كَانَتِ اللَّيْلَةُ الَّتِي تَلِيهَا ضَاعَفَهُم »؛ شب اول به هر مقدار بود، شب دوم، دو برابر، 📌 «فَإِذَا كَانَتِ اللَّيْلَةُ الَّتِي تَلِيهَا ضَاعَفَ»؛ و هر شب بعد از شب دیگر، دو برابرِ شب قبل بخشیده می‎شوند، «كُلَّ مَا أَعْتَقَ حَتَّى آخِرَ لَيْلَةٍ فِي شَهْرِ رَمَضَان »؛ تا شب آخر می شود، «تُضَاعَفُ مِثْلَ مَا أَعْتَقَ فِي كُلِّ لَيْلَة»؛2️⃣ 🔸 که دو برابر آنچه را در هر شب بخشیده و از آتش نجات داده بود، نجات می دهد. برای ما بزرگترین، بالاترین و ارزش مندترین اثر الهی درماه مبارک رمضان همین است؛ یعنی آمرزش و تطهیر. 1️⃣ وسائل الشيعه، ج 10، ص 317 - بحارالأنوار، ج 95، ص187 2️⃣ إقبال الأعمال، ج 1، ص3 〰〰〰〰〰 📚 📝 جلسه بیست و هشتم 🔸حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥خداحافظ ای ماه دوست داشتنی... 🌙وداع جانسوز آیت الله آقا مجتبی تهرانی با ماه مبارک رمضان ┄┄┅═✧❁🎙❁✧═┅┄ 📚 🔸حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📌ما بدتر از مشرکینی نبودیم که!!! 📍 آیا از برکات این ماه بهره‌ای برده‌ایم؟ لحظات باقیمانده را قدر بدانیم❗️ 📌صحبت یک یا دو روایت نیست، می‎خواستم فقط این را بگویم که ما ماه رمضان را درک کردیم، امّا چه چیز گیرمان آمده است می توانید بگویید؟ در این ماه مبارکی که همۀ برکات، درون آن بوده است؛ تا جایی که خواب در آن، عبادت و نفس ها تسبیح است و این همه لطف از ناحیه خداوند آمده است؛ 📌آیا بهره ای برده‎ایم یا نبردیم؟ گفتم که این روایات را بخوانم و بگویم: بیایید امشب را غنیمت بشماریم. امشب برویم در خانه خدا و بگوییم: خدایا! غلط کردیم؛ خدایا! ما را ببخش. 📌تو این همه را بخشیدی، ما را هم ببخش. ما بدتر از مشرکینی نبودیم که توبه کردند و توبه شان را قبول کردی؛ ما به ظاهر مؤمن هستیم، مسلمان هستیم و قبولت داریم. امشب ما را دست خالی رد نکن؛ تو اکرم الاکرمین هستی. از خدا بخواهیم حاجات ما و دیگران را بدهد. 📌این را تذکّر بدهم: امشب، چون درها باز است و تا سحر بسته نشده و فرصت دارید تا هم از خدا برای خودتان درخواست کنید و هم برای دیگران. البته دعای برای دیگران بهتر است؛ 📌چون در روایات داریم که چند هزار برابر اجر می‎دهند و دعایی که دیگران در حقّ ما می کنند، مستجاب می شود، امّا معلوم نیست که دعای خودمان مستجاب بشود یا نشود. 📌در روایت دارد که به حضرت‌موسی(ع) خطاب شد: تو مرا به زبانی بخوان که هرگز با آن زبان معصیت نکرده‎ای. گفت: خدایا! من چگونه می توانم این کار را بکنم؟ بالاخره از این زبان خطا صادر شده است. 📌خطاب شد: بگو تا دیگران برای تو دعا کنند؛ چون به زبان دیگران، معصیت نکرده ای. چنین سفارشی برای این است که در مورد دیگران خیلی دعا کنید؛ خدا چند هزار برابر آن به شما می‎دهد. 📌این فقط مروری بود و می‎خواستم تذکّری بدهم. ضمناً من هم از کسانی باشم که دعایم می‎کنید. 🔸از همۀتان تقاضا می کنم من را هم دعا کنید. تعارف نمی کنم و جدّی می‎گویم؛ من محتاج دعای شما هستم. آمدم این را به شما بگویم: امشب، شب آخر ماه رمضان است؛ برای من دعا کنید تا من هم از این فرصت در حقّ خودم استفاده کرده باشم. 〰〰〰〰〰 📝 🔸حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 خدایا! ماهم یکی از آن بخشیده شده‌های این ماه باشیم❗️ 📌در خطبه ای، پیغمبراکرم(ص) خطاب به مردم فرمودند: این، مهم است، «فَإِنَّ الشَّقِيَّ مَنْ حُرِمَ غُفْرَانَ اللَّهِ فِي هَذَا الشَّهْرِ الْعَظِيمِ»1️⃣ یعنی شقی تر از این نداریم که ماه مبارک رمضان بیاید و تمام بشود و آن شخص مورد مغفرت واقع نشود. 📌خدا شاهد است من این روایات را که نگاه می کردم گفتم: امشب که شب آخر است و بنای تو بر این است که بیایی و به اندازه تمام ماه ببخشی، خدایا! پس ما هم یکی از آن‎ها باشیم. امام‌صادق(ع) فرمودند: «قَالَ: مَنْ لَمْ يُغْفَرْ لَهُ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ لَمْ يُغْفَرْ لَهُ إِلَى قَابِلٍ إِلَّا أَنْ يَشْهَدَ عَرَفَةَ»؛ 📌کسی که در ماه مبارک رمضان مورد مغفرت خداوند قرار نگیرد، دیگر در آینده امید مغفرتی برای او نیست مگر اینکه، روز عرفه در عرفات دعا کند تا خدا از او بگذرد. دقّت کنید! می خواستم بگویم: اثر برجسته ای که در تمام روایات وجود دارد، چیست، که آن، مسئلۀ «مغفرت» است. 1️⃣عيون أخبار الرضا(ع) ، ج 1، ص 295 - وسائل الشيعه، ج 10، ص313 - بحارالأنوار، ج 93، ص356 2️⃣ الكافی، ج 4، ص66 - وسائل الشيعه، ج 10، ص 305- بحارالأنوار،ج 93، ص342 〰〰〰〰〰 📚 ◾️حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 مهربانی بی دریغ الهی❗️ 📌چند جمله از امام زین العابدین(ع) می روم که در دعای روز عید فطر فرمودند. در صحیفۀ سجادیه دعای چهل و ششم است: « یا مَنْ یرْحَمُ مَنْ لَا یرْحَمُهُ الْعِبَادُ»؛ که خطاب به خداوند است. اوّل دعا هم از همین جا شروع می شود. ای موجودی که رحم می کنی به کسی یا کسانی که بندگان به او رحم نمی کنند. 📌. چه بسا اشارۀ به این باشد که تو موجودی هستی که اگر با تو بد کردند، تو به آنها خوبی می کنی. « یَا مَنْ یرْحَمُ مَنْ لَا یَرْحَمُهُ الْعِبَادُ»؛ آدمی که زشت کار است و بندگان خدا حاضر نیستند به او مهربانی کنند، مطرود است. امّا هیچ گاه بنده ای از درگاه تو با همۀ زشت کاری ها مطرود نمی شود. 📌 « وَ یَا مَنْ یَقْبَلُ مَنْ لَا تَقْبَلُهُ الْبِلَادُ»؛ جنبۀ کنایی دارد: ای کسی که می پذیرد شخصی را که شهرها او را نمی پذیرند! بلاد، دنبالۀ همان است. اگر شخصی در شهری به زشت کاری مشهور شده باشد، می گوییم: این شهر او را نمی پذیرد. اوّلی جنبۀ شخصی داشت. دوّمی جنبۀ عمومی پیدا می کندو توسعه می دهد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📝 جلسه بیست و نهم حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani