﷽
📍 روش رفتاری پیغمبراکرم(ص)فقط در یکجا استثنا دارد، آنهم حضرت زهرا(س)❗️
🎙همانطور که هستی همانطور باش!!
📌من وقتی که نگاه کردم در تاریخ و دیدم یک جا فقط استثنا دارد پیغمبری را که از نظر آداب معاشرت بینظیر است. دیگر مسلّم بینظیر است. تربیت شدۀ خداوند است. مؤدّب به آداب الهی است. برطبق عقل و شرع دارد رفتار میکند. در کمالش حُسن معاشرت در حدّ اعلی. اینطوری است.
این راجع به زهرا(س)است. راجع به امیرالمؤمنین(ع) نیست. اصلاً و ابداً. فقط اوست.
📌شما اینرا زیاد شنیدید که مثلاً پیغمبر اکرم(ص) ایشان که سفر میخواست بکند میآمد از خانۀ زهرا(س). آخرین کسی را که از او خداحافظی میکرد زهرا بود؛ یعنی از خانۀ زهرا. هر جا که میخواست به مسافرت برود میآمد و از آنجا رد میشد. همه نوشتهاند این را. و انتها سفرش و ابتدایش از آنجا بود. ختم میشد به خانۀ زهرا(س)، به خانۀ خودش ختم نمیشد. از نظر عرف هم چه بسا این را بگویید. میگویند که خوب علاقۀ شدیدی به دخنر داشته است. یک دختر داشته است. حالا فضیلت بوده است چه بوده. اینها معصوم هستند.
📌یا فرض کنید جملاتی را که از پیغمبراکرم(ص) صادر شده است نسبت زهرا(س) که عامّه و خاصّه نقل میکنند. صحبت ما نیست فقط. مثلاً فرض کنید که چه بسا اینها را ما یک جنبۀ عرفی هم داشته است.
📌مثلاً در یک روایتی دارد که عبدالله بنعمر نقل میکند و میگوید به اینکه: «أنَّ النَّبی (ص) قَبَّلَ رَأَسَ فَاطِمَة (س) وَ قَالَ فِداكِ أَبُوكِ »؛ سر زهرا(س) را بوسید و بعد هم فرمود: که پدر فدای تو، «كَمَا كُنْتِ فَكُونی»؛ البتّه این حرف در آن هست. همانطور که هستی همانطور باش.
📌 خیلی در آن حرف است«و فی خبر فقال». در یک خبر دیگری است که حضرت فرمود: «فِدَاكَ أَبِي وَ أُمِّي»1️⃣؛ پدر و مادر من فدای تو. آنجا میگوید که خودم قربانت بروم. یک وقت میگوید که پدر و مادر خودم.
📌ببینید پیغمبراکرم (ص)یک وقت نعوذبالله اغرارگو باشد. یک وقت خیال نکنید اینرا. اینها را باز یک نوع میشود که توجیه کرد. ولی من بحثم چون من ادب پیغمبراکرم(ص) و روش معاشرتی با غیر بود
1️⃣عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآيات و الأخبار و الأقوال (مستدرك سيدة النساء إلى الإمام الجواد)، جلد 11، ص 183
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #ادب_الهی
📕 #تأدیب_نفس
📝 جلسه بیت و پنجم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
12.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 روش رفتاری پیغمبراکرم(ص)فقط در یکجا استثنا دارد، آنهم حضرت زهرا(س)❗️
📌همانطور که هستی باش !!!
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #ادب_الهی
📕 #تأدیب_نفس
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
📍 این امر الهی است که پیامبر دست حضرت زهرا(س) را ببوسد❗️
📌این امر الهی است، نه اینکه زهرا(س) نمیخواست دست پیغمبر (ص)را ببوسد. میخواست ببوسد؛ امّا خدا گفته است که این پدر باید دست دختر را ببوسد و دختر نباید که دست پدر را ببوسد. عظمت زهرا(س) را می توان از اینجا فهمید؛ چون بوسیدن دست، نشان دهندۀ نهایت عظمت و تعظیم شخص است.
📌این یک سیرۀ الهی یعنی ادب الهی بوده است که پیغمبر اکرم(ص) باید در این یک مورد، خلاف متعارف رفتار کند.
📌 «وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ إلّا فِی زَهراء(س)»؛ همه را به معروف امر کن، جز فاطمه را! این یکی استثنا است. این استثنا شده است. هرکس هرچه می خواهد بگوید، بگوید؛ فاطمه(س) نباید دست تو را ببوسد.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #ادب_الهی
📕 #روز_مادر
#مادر
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
16.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 این امر الهی است که پیامبراکرم(ص)دست حضرت زهرا(س) راببوسد❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #ادب_الهی
📕 #روز_مادر
📝 جلسه بیت و پنجم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
✍️سلام بر روح بلند آیت الله مرحوم مجتبی تهرانی طاب ثراه که در 13دی 1391 رحلت فرمود در تولید معرفت کم نظیر بود .
طوبی له و حسن مآب
+
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
📍 انسان های شقی و سعادتمند❗️
📌جمله ای از امام علی(ع) در نهج البلاغه اشاره می کنم. در خطبۀ هفتاد و دوّم حضرت در ابتدای خطبه می فرماید:
« اللَّهُمَّ دَاحِيَ الْمَدْحُوَّاتِ وَ دَاعِمَ الْمَسْمُوكَاتِ وَ جَابِلَ الْقُلُوبِ عَلَى فِطْرَتِهَا شَقِيِّهَا وَ سَعِيدِهَا»؛
📌بار خدایا! ای گسترانندۀ زمین ها و نگه دارندۀ آسمان ها! «وَ جَابِلَ الْقُلُوبِ عَلَى فِطْرَتِهَا» ای موجودی که آفرینندۀ دل هایی هستی که شقاوت و بدبختی را اختیار کرده اند و دل هایی که سعادت و خوشبختی را برگزیدند!
📌از امام زین العابدین(ع). در دعای اوّل صحیفۀ سجّادیّه آمده است: «فَالْهَالِكُ مِنَّا مَنْ هَلَكَ عَلَيْهِ ، وَ السَّعِيدُ مِنَّا مَنْ رَغِبَ إِلَيْهِ»؛ هالک؛ یعنی شقی، و هلاکت و شقاوت یکی است؛ «وَ السَّعِيدُ»؛ در مقابل جملۀ دوّم که به سعید اشاره کرده، قرار گرفته است.
📌«وَ السَّعِيدُ مِنَّا مَنْ رَغِبَ إِلَيْهِ»؛ در بین ما انسان ها شقی کسی است که دلش از تو روگردان شود و سعادتمند، کسی است که دلش رو به سوی تو باشد. این ها از خلال کلمات ائمّۀ معصومین(ع) هم به دست می آید.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #معارف_اسلامی
📕 #سعادت_و_شقاوت_انسان
📝 جلسه سوم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➖هر جا کم آوردی ...
📌 @mojtabatehrani
﷽
📍 انسان ها با اعمالشان شقی و سعادتمند می شوند❗️
📌ابوبصیر از امام صادق(ع) نقل می کند:
« فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- قالُوا رَبَّنا غَلَبَتْ عَلَيْنا شِقْوَتُنا قَالَ بِأَعْمَالِهِمْ شَقُوا»1️⃣؛
📌حضرت در ذیل آیۀ شریفه می فرماید: این ها با اعمال خودشان شقی شدند. یعنی تصوّر نشود که شقاوت یک امر ذاتی است. چنین نیست؛ بلکه یک امر اکتسابی است و خودشان شقاوت را برای خودشان درست کردند.
📌 در یک روایت دیگری رابطۀ سببی و مسبّبی بین سعادت عقلانی و سعادت نفسانی با سعادت قلبی را مطرح می کند و اشاره می کند که حقیقت سعادت، همان سعادت قلبی است. در قیامت هم، همان سعادت است که برای انسان فایده دارد. همچنین عکس آن هم می باشد.
1️⃣بحار الأنوار، ج5، ص 157
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #معارف_اسلامی
📕 #سعادت_و_شقاوت_انسان
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 انسان ها با اعمالشان شقی و سعادتمند می شوند❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #معارف_اسلامی
📕 #سعادت_و_شقاوت_انسان
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
📍 سعادت و شقاوت از طرف خداوند برای چه کسانی نوشته می شود❗️
📌بزنطی از اصحاب امام هشتم(ع) می گوید:«قَالَ سَمِعْتُ الرِّضَا(ع) يَقُولُ جَفَّ الْقَلَمُ بِحَقِيقَةِ الْكِتَابِ مِنَ اللَّهِ بِالسَّعَادَةِ لِمَنْ آمَنَ وَ اتَّقَى »؛ جف؛ یعنی اینکه خشک شد. معنایش این است از نظر دستگاه الهی و سنّت الهی بی برو برگرد و تغییرناپذیر است، که سعادت مربوط به کسی است که ایمان آورده و تقوا پیشه کند. ایمان آوردن و تقوا، اختیاری است.
اوّلی سعادت عقلانی است.
دوّمی سعادت نفسانی و محصول عمل است.
📌می فرماید این را حق تعالی با قلمش نوشت و بعد از نوشتن خشک شده و دیگر تغییر نمی کند و برو برگرد ندارد، «بِالسَّعَادَةِ لِمَنْ آمَنَ وَ اتَّقَى»؛
📌برای کسی که ایمان بیاورد و تقوا پیشه کند، «وَ الشَّقَاوَةِ مِنَ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لِمَنْ كَذَّبَ وَ عَصَى»1️⃣؛ شقاوت از ناحیۀ خداوند نوشته شده است برای کسی که خدا را تکذیب کرد و تصدیق نکرد و عملاً وارد گناه وزشتکاری ها شد.
1️⃣بحار الأنوار، ج5، ص 154
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #معارف_اسلامی
📕 #سعادت_و_شقاوت_انسان
📌حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
9.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 سعادت و شقاوت از طرف خداوند برای چه کسانی نوشته می شود❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #معارف_اسلامی
📕 #سعادت_و_شقاوت_انسان
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
📍 جواب امام هفتم(ع)در مورد سؤال شقی و سعید در شکم مادر!❗️
📌گاهی تحت عنوان روایتی مسئلۀ سعادت و شقاوت را مطرح می کنند. روایت را می خوانم و جواب سؤالات را هم از روایت می دهم. روایت از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است.
📌 ابن ابی عمیر که مرد ملّایی است، می گوید: «قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ (ع) عَنْ مَعْنَى قَوْلِ رَسُولِ اللَّهِ(ص)»؛ من از امام هفتم(ع) در مورد این فرمایش پیغمبراکرم(ص) سؤال کردم که فرموده است: «الشَّقِيُّ مَنْ شَقِيَ فِي بَطْنِ أُمِّهِ وَ السَّعِيدُ مَنْ سَعِدَ فِي بَطْنِ أُمِّهِ»؛
📌شقی، کسی است که در شکم مادرش شقی بوده و سعید هم کسی است که در شکم مادرش سعید بوده است. خوب دقّت کنید؛ زیرا یک عدّه از مفهوم این روایت سوء استفاده کردند. حضرت چقدر زیبا در جواب می فرماید: «الشَّقِيُ مَنْ عَلِمَ اللَّهُ وَ هُوَ فِي بَطْنِ أُمِّهِ أَنَّهُ سَيَعْمَلُ أَعْمَالَ الْأَشْقِيَاءِ وَ السَّعِيدُ مَنْ عَلِمَ اللَّهُ وَ هُوَ فِي بَطْنِ أُمِّهِ أَنَّهُ سَيَعْمَلُ أَعْمَالَ السُّعَدَاءِ»1️⃣؛
📌شقی؛ یعنی آن کسی که خدا می داند که اعمال بد انجام می دهد و سعید هم کسی است که خدا می داند که اعمال خوب را انجام می دهد. معلوم می شود عمل است که سعادت ساز یا شقاوت ساز است و این ها همان بحث هایی است که در گذشته گفته ام. امّا خدا می داند که چه کسی عمل خوب انجام می دهد و چه کسی عمل بد انجام می دهد.
📌 آیا علم خدا به انجام عمل بد، معنایش این است که خدا او را شقی کرده است؟ مثل این است که بگوییم: چون معلّم می داند این دانش آموز در پایان سال مردود می شود، پس علم او موجب مردود شدن دانش آموز شده است.
📌 یا چون مؤسّس این مدرسه می داند که بعضی از دانش آموزان بازیگوشی می کنند و درس نمی خوانند؛ پس سبب بی سوادی و مردود شدن آنان علم این آقاست. این، تصوّر خیلی، اشتباه است. چقدر زیبا امام موسی بن جعفر(ع) جواب داده است که خدا بر خوب یا بدِ عمل کردنِ بندگانش آگاه است، امّا معنایش سلب اختیار از بندگان نیست.
1️⃣ بحار الأنوار، ج5، ص 157
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #معارف_اسلامی
📕 #سعادت_و_شقاوت_انسان
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani