حضرت آیتالله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
🌹🌹🌹 آفات #زبان بهتان(قسمت دوم) زشت ترین قسم بهتان گاه بهتان زننده ، آن چه را به دروغ
🌸🌸🌸🌸🌸
آفات #زبان
بهتان(قسمت سوم)
(۵): پیامدهاى زشت بهتان
بهتان ، آثار و عواقب زشت و شومى را هم در دنیا و هم در سراى آخرت به بار مى آورد که دامن گیر بهتان زننده مى شود.
الف – پیامدهاى زشت بهتان در دنیا
آثار و عواقب زشت بهتان در دنیا، هم فرد و هم اجتماع را در بر مى گیرد.
۱ – پیامد فردى بهتان :
کسى که به دیگرى بهتان مى زند، از مکر الاهى مصون و سالم مى ماند و سرانجام رسوا مى شود؛ چرا که خداوند آبروى مؤ من را حفظ مى کند و او را از آسیب بهتان دیگران مى رهاند. در روایات هم آمده است : خداوند، کسى را که به دنبال عیب هاى مسلمانان باشد حتى در داخل خانه اش رسوا مى کند.
این فرد در اجتماع نیز به سرعت شناسایى ، و از ارزش و اعتبارش کاسته مى شود.
۲ – پیامد اجتماعى بهتان :
بهتان بذر دشمنى را در جامعه بشرى پاشیده ، دوستى ها را به دشمنى تبدیل مى کند. بهتان ، حس اعتمادى را که محور تشکیل دهنده واحدهاى کوچک و بزرگ اجتماعى است از بین مى برد و مایه متلاشى شدن آن ها مى شود. این صفت ناپسند مى تواند همه روابط را تحت تاءثیر قرار دهد. ازدواج ها را تبدیل به طلاق ، روابط پدر و فرزند را تیره ، و در موارد حاد و شدید، موجب وقوع جنایاتى چون قتل شود.
ب – پیامدهاى آخرتى بهتان
در مورد آثار بهتان در سراى آخرت ، روایات بسیارى وجود دارد که از جمله مى توان به آن چه حضرت رضا (علیه السلام ) از پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) نقل فرموده است اشاره کرد:
من بهت مؤ منا او مؤ منه او قال فیه ما لیس فیه اقامه الله یوم القیامه على تل من نار حتى یخرج مما قال فیه (۲۳۸).
هر کس به مرد یا زن با ایمانى بهتان زند یا چیزى را به او نسبت دهد که در او نیست ، خداوند او را روز قیامت بر تلى از آتش به پا مى دارد تا از آن چه [درباره برادر یا خواهر مؤ منش ] گفته است خارج شود.
امام صادق (علیه السلام ) نیز در این زمینه مى فرماید:
البهتان على البرى اثقل من الجبال الراسیات (۲۳۹).
بهتان زدن به شخصى که از آن [بهتان ] برى است ، از کوه هاى محکم و استوار هم سنگین تر است .
(۶): راه هاى درمان بهتان
اندیشه در پیامدهاى شوم بهتان ، و یاد آورى مستمر آن ها، نقش مهمى در باز داشتن انسان از این رفتار ناپسند دارد که سرانجام ریشه کن شدن این آفت از درون نفس انسانى را در پى خواهد داشت .
شخص مبتلا به بهتان باید در صدد تقویت نیروى تقوا و بازدارندگى در خویش باشد؛ از این رو به ذکر همیشگى عواقب بیمارى خویش نیازمند است . دقت و تفکر در احادیثى که به بیان اهمیت فراوان آبروى افراد با ایمان پرداخته است نیز مایه تقویت نیروى تقوا در او شده ، وى را از ریختن آبروى دیگران باز مى دارد.
از حضرت صادق (علیه السلام ) نقل شده است :
المؤ من اعظم حرمه من الکعبه.
حرمت مؤ من از کعبه عظیم تر است ؛
البته درمان حتمى و قطعى تمام بیمارى هاى رفتارى انسان به برطرف کردن ریشه هاى درونى آن ها بستگى دارد؛ از این رو باید در ابتدا بیمارى بهتان را ریشه یابى کرد و پس از یافتن آن ، به از بین بردنش پرداخت . اگر حسد سرچشمه این رفتار ناشایست است ، باید به نابود کردن آن پرداخت و اگر رذیله اى دیگر، ریشه این بیمارى است ، باید در زوال آن کوشید.
اخلاق الاهی//استاد آیت الله مجتبی تهرانی
✅✅ #پایان
#آیت_الله_مجتبی_تهرانی
#بهتان
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
🌹کانال درس اخلاق🌹
✨✨✨✨✨
🆔 @dars_akhlaq
﷽
📍امشب ما برای دعا همه چیز داریم❗️
📌 اینجا جمع شدهایم و از شما می پرسم که چه میخواهیم؟ بنده فكر میكنم که شما هم همینطور باشید.ما دو چیز میخواهیم: یك؛ ترمیم نسبت به گذشته، دو: ترسیمِ خوب نسبت به آینده.
ترمیم گذشته؛ به این معنا كه ما بد كردیم و این قابل انكار نیست. سال گذشته اینقدر گناه و خطا كردیم كه خودمان نمیتوانیم خطاهایمان را بشماریم؛ پس اوّلین چیزی كه میخواهیم درخواست كنیم، ترمیم گذشته است و آن اینكه: خدایا! عفو كن! به تعبیری كه در قرآن هم وجود دارد، «صفح جمیل» کن. خیلی ساده بگویم: خدایا! ندیده بگیر؛ امشب اینطور با ما برخورد كن. صحیفۀ اعمالِ ما را كه «نعوذبالله»! به خطاهایمان آلوده شده است، پاك و تمیز كن، تا روی اینکه برای سال آینده تقاضا کنیم، داشته باشیم
امتیاز دیگری كه به خصوص برای امشب داریم، اینکه شبِ جمعه است. شب جمعه، مسائل خاصّ خود را دارد. از امامباقر(س) است: «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَيُنَادِي كُلَّ لَيْلَةِ جُمُعَةٍ مِنْ فَوْقِ عَرْشِهِ مِنْ أَوَّلِ اللَّيْلِ إِلَى آخِرِهِ» امامباقر(س) فرمودند: خداوند متعال خودش، هر شبِ جمعه از فوق عرش، از اوّل شب تا آخر ندا میدهد: «أَ لَا عَبْدٌ مُؤْمِنٌ يَدْعُونِي لِدِينِهِ أَوْ دُنْيَاهُ»؛ آیا عبد و بندۀ مؤمنی كه به من ایمان دارد وجود دارد تا از من برای دین و دنیای خود درخواست كند تا من جوابش را بدهم؟ «قَبْلَ طُلُوعِ الْفَجْرِ فَأُجِیبَهُ»، اگر تا وقتی که طلوع فجر نشده از من درخواست كند، من هم جوابش را میدهم. چه برای دنیایش بخواهد و چه برای آخرتش. خداوند هیچ چیزی فروگذار نمیكند. «أَ لَا عَبْدٌ مُؤْمِنٌ يَتُوبُ إِلَيَّ مِنْ ذُنُوبِهِ قَبْلَ طُلُوعِ الْفَجْرِ فَأَتُوبَ عَلَيْهِ»؛ آیا بندۀ مؤمنی هست كه تا قبل از طلوع فجر توبه كند و من توبهاش را قبول كنم؟ روایت، مفصّل است تا اینجا كه: «فَلَا يَزَالُ يُنَادِي بِهَذَا حَتَّى يَطْلُعَ الْفَجْرُ»؛ یعنی از سر شب تا طلوع فجر، خدا این ندا را میدهد.
شب جمعه بودن یكی از امتیازات امشب است؛ یعنی هم ماه مبارك رمضان است و هم شب جمعه و هم از لیالی قدر است.
خواستم این را به دوستانمان بگویم كه به عمل خودم هیچ امیدوار نیستم؛ بلكه فقط امیدم به همینهاست یعنی به وعدههایی كه در این روایات و آیات به ما داده شده است. البتّه دست خالی هم نیستم. روایتی مطرح میكنم: «رُوِی عَن رسولالله(ص) قال: مَنْ أَحَبَّ عَلِيّاً قَبِلَ اللَّهُ تَعَالَى مِنْهُ صَلَاتَهُ»؛ پیغمبر(ص) فرمودند: كسی كه امامعلی؟س؟ را دوست داشته باشد، خدانمازش را قبول میكند، «وَ صِیَامَهُ»؛ روزههایش را هم قبول میكند، «وَ قِیَامَهُ»؛ شب زنده داریهایش را هم قبول میكند. امشب، احیا گرفتهای؟ این را هم قبول میكند؛ چون تو امامعلی(س) را دوست داری؛ و بالاتر از همه: «وَ اسْتَجَابَ دُعَاءَهُ»؛ دعا كه بكند،دعایش را هم قبول میكند. بنابراین امشب ما همه چیز داریم.
〰️〰️〰️〰️〰️
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺یا ابانا استغفر لنا ....
یوسف زهرا ...
شما که از حال زارو نزارمان مطلعید ...
😭
تا به جزییات نکشیده ایم
تاغیورِ کریمِ غفورِ مهربان را
بیش از پیش نرنجانده ایم ؛
استغفر لنا عند ربنا ...🤲
@agamojtabatehrani
﷽
📍حب باطن لیله قدر (حضرت زهرا (س)) مجرای تجات انسان ها در صراط❗️
📌این را بدانید که انسان خیلی باید مراقبت کند. گوهر است و گرانبهاست. در تمام عقبات قیامت، آخرین حرف را همین خواهد زد. این را مفت از دست ندهید. در پایان بحث صراط این بحث مطرح است که این محبّت از چه مجرایی در صراط دست گیر است؟ پیامبراکرم(ص) فرمودند:
«إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى إِذَا بَعَثَ الْخَلَائِقَ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ»؛ خداوند آن گاه که خلایق را از اولین و آخرین مبعوث کند،
«نَادَى مُنَادِی رَبِّنَا مِنْ تَحْتِ عَرْشِهِ»؛ منادی یی از تحت عرش ندا می کند:
«یا مَعْشَرَ الْخَلَائِقِ غُضُّوا أَبْصَارَكُمْ»؛ خطاب به همۀ مردم به اینکه چشم هایتان را ببندید.
«لِتَجُوزَ فَاطِمَةُ(س) بِنْتُ مُحَمَّدٍ(ص) سَیدَةُ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ عَلَى الصِّرَاط»؛ زهرا(س)می خواهد بر صراط عبور بکند.
«فَتَغُضُّ الْخَلَائِقُ كُلُّهُمْ أَبْصَارَهُمْ فَتَجُوزُ فَاطِمَةُ(س) عَلَى الصِّرَاطِ»؛ تمام خلایق چشم ها را می بندند و زهرا(س) عبور می کند؛
«لَا یبْقَى أَحَدٌ فِی الْقِیامَةِ إِلَّا غَضَّ بَصَرَهُ عَنْهَا إِلَّا مُحَمَّدٌ(ص) وَ عَلِیٌّ(ع) وَ الْحَسَنُ(ع) وَ الْحُسَینُ(ع) وَ الطَّاهِرِین [الطَّاهِرُونَ ] مِنْ أَوْلَادِهِمْ فَإِنَّهُمْ أَوْلَادُهَا»؛ هیچ کس در قیامت نمی ماند، مگر اینکه چشم می بندند مگر پدر، همسر و فرزندانش.
«فَإِذَا دَخَلَتِ الْجَنَّةَ بَقِی مِرْطُهَا مَمْدُوداً عَلَى الصِّرَاطِ»؛ وقتی حضرت زهرا(س)وارد بهشت شد، مِرط او بر صراط کشیده می شود.
مرط، به معنای جامه ای است که دوخته نباشد، تکه جامه ای که به اصطلاح در آن بُرش به کار نرفته است. اشاره به چه چیزی می باشد؟ «مَمْدُوداً عَلَى الصِّرَاطِ»؛ به معنای کشش عصمت مطلقۀ حضرتزهرا(س) که در آن هیچ چیزی به کار نرفته است؛ در صراط همین طور می ماند.
«طَرَفٌ مِنْهُ بِیدِهَا وَ هِی فِی الْجَنَّةِ وَ طَرَفٌ فِی عَرَصَاتِ الْقِیامَةِ»؛ یک طرفش در بهشت در دست اوست و یک طرفش در عرصات قیامت است.
«فَینَادِی مُنَادِی رَبِّنَا یا أَیهَا الْمُحِبُّونَ لِفَاطِمَةَ(س)»؛ آنجاست که منادی پروردگار ندا می کند: ای کسانی که فاطمه(س)را دوست دارید!
«تَعَلَّقُوا بِأَهْدَابِ مِرْطِ فَاطِمَةَ(س) سَیدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ»؛ تارهای این جامۀ فاطمه(س) را بگیرید.
«فَلَا یَبْقَى مُحِبٌّ لِفَاطِمَةَ(س) إِلَّا تَعَلَّقَ بِهُدْبَةٍ مِنْ أَهْدَابِ مِرْطِهَا»؛ از دوستان فاطمه(س) هیچ کس نمی ماند مگر اینکه تاری از جامۀ زهرا(س) را می گیرد.
«حَتَّى یَتَعَلَّقَ بِهَا أَكْثَرُ مِنْ أَلْفِ فِئَامٍ وَ أَلْفِ فِئَامٍ»؛ هزاران هزار گروه آن را می گیرند.
«قَالُوا وَ كَمْ فِئَامٌ وَاحِدٌ قَالَ أَلْفُ أَلْفٍ»؛ سؤال کردند از پیامبر(ص) گروه فئام چقدر است؟ فرمودند: «أَلْفَ أَلْفَ»؛ هزار هزار یعنی یک میلیون.
«یُنْجَوْنَ بِهَا مِنَ النَّارِ»؛1️⃣ این ها از آتش نجات پیدا می کنند.
معلوم می شود گرفتاران در صراط از این مجرا به خصوص به وسیلۀ حبّ حضرتزهرا(س) نجات پیدا می کنند.
1️⃣ . بحارالأنوار، ج8، ص68
〰️〰️〰️〰️〰️
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
🔰مجاهده !
📌اصلاً همین که انسان سلیقه ای عمل نکند خودش ریاضت است ؛ یعنی همین سلیقه ای عمل نکردن ، مجاهده با نفس است . مانند همان کسی که گفتم : لَه لَه می زند ، آب هم هست ؛ امّا می گویند: نخور! گرسنه است و بهترین غذا هم موجود است؛ امّا می گویند : نخور! یا بیشتر از این مقدار نخور! لذا اینکه می گویم انسان باید استاد داشته باشد ، به همین دلیل است. استاد این ظرفیت ها را تشخیص می دهد.
📌 استاد ما شارع است؛ خدا است؛ ائمه هستند؛ اولیا و انبیاء هستند . ما استادی غیر از این ها نداریم . هرچه بگویند باید عمل کنیم . البته هر کس وظیفه ای دارد. من وظیفه ای دارم ، شما هم وظیفه ای دارید. نه اینکه نماز من با نماز شما متفاوت است؛ نه؛ واجبات برای همه یکسان است.
[ #آقامجتبی تهرانی (ره) ، ادب الهی ، کتاب دوم ، تهران ، مصابیح الهدی ، 1391 ، ص 33 ]
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
@agamojtabatehrani
﷽
📍من هیچ وقت گناهکارها را از رحمت خودم مأیوس نمی کنم❗️
📌در روایت است: «أَوْحَى اللَّهُ إِلَى دَاوُدَ(ع) أَهْلُ طَاعَتِی فِی ضِیافَتِی وَ أَهْلُ شُكْرِی فِی زِیادَتِی وَ أَهْلُ ذِكْرِی فِی نِعْمَتِی»؛ بعضی اهل طاعتاند، بعضی اهل ذکر و بعضی اهل شکرند، «وَ أَهْلُ مَعْصِیتِی لَا أُویسُهُمْ مِنْ رَحْمَتِی»؛ من هیچوقت گناهکارها را از رحمت خودم مأیوس نمیکنم، «إِنْ تَابُوا»؛ اگر توبه کنند، «فَأَنَا حَبِیبُهُمْ»؛ من دوستشان میشوم. اگر توبه کنی، من رفیقت میشوم، «وَ إِنْ دَعَوْا فَأَنَا مُجِیبُهُمْ»؛ و اگر درخواست کنند، من جواب آنها را میدهم. به درخواستشان عنایت میکنم، «وَ إِنْ مَرِضُوا فَأَنَا طَبِیبُهُمْ»؛1️⃣ و اگر بیمار بشوند، خودم آنها را معالجه میکنم. در این باب تعبیرات عجیبی داریم
این تعبیر هست که بعضی از بزرگان ما شب بیست و سوّم را لیلۀ قدر میدانند. امّا راجع به روایت فضیل میخواهم بگویم: شب بیست و یکم مقدّرات ثبت و ضبط و نگاشته میشود و شب بیست و سوّم امضا میشود. حضرتاین دو شب را دعا میکردند.
امّا راجع به شب بیست و سوّم؛ این را قبلاً هم گفتهام و چه بسا تکراری باشد، ولی تذکّرش خوب است. ممکن است به ذهن بیاید که شب بیست و یکم را رد کردیم و هرچه بنا بود، برای ما نوشتند و سرنوشت ما نوشته شد؛ چون امور را در بیست و سوّم امضا میكنند؛ یعنی آقا توشیح میكند. پس تغییر غیرممکن است. جواب: خیر. اینطور نیست که نتوان در نوشتۀ بیست و یکم تصرف نكرد؛ بلکه با اینکه قبول داریم كه شب بیست و سوّم شب امضاست، امّا میشود در آن تغییراتی ایجاد كرد: «یَمْحُوا اللَّهُ ما یشاءُ وَ یثْبِتُ»؛2️⃣ در اینجا هیچ اشکالی ندارد و تقدیر را عوض میکنند. در شب بیست و سوّم اگر دیدی كه سال آینده شرایط خوبی نداشت، درِ خانه خدا برو، پافشاری کن و به خدا بگو كه شرایط به بهترین وجه باشد، این را عوض خواهند كرد
1️⃣ بحارالأنوار، ج74، ص42
2️⃣ خدا آنچه را بخواهد محو يا اثبات مىكند. سورۀ مباركۀ رعد، آیۀ39
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_حقیقت_بندگی
📕 #دعا_6
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
@dars_akhlaq .mp3
1.35M
📢 #کلیپ_صوتی
🌸آیت الله #مجتبی تهرانی (ره)
موضوع : روایت حضرت موسی (ع) و بنده گناهکار
#پیشنهاد_دانلود 💯👌👌
💢 #درس_اخلاق 💢 #گناهکار
✅خیلی فوق العاده
📌حتما گوش کنید👌
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
@agamojtabatehrani
🌹
4_5919985034483204250.mp3
5.64M
👈سخنرانی شب بیست و سوم
🔊 #کلیپ_صوتی 23:15
🔋حجم : 5.3MB
🔰🔰🔰🔰
@agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 بیانات حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره)
🎞 #كليپ_تصويرى
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
#ریسمان_آسمان
گزیدهای از بیانات حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره)
🎞 #كليپ_تصويرى
#آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
⭕️ خدا همه آنها را آمرزید !!!
🔰یکی از افرادی که از اهلالله بود، می گفت: که خود من شب قدر، با چشم خودم دیدم تمام آسمانها را ملائکه گرفته بودند. پرده برداشته شده بود. یک لحظه دیدم غوغایی است.
📌چه کار کنیم که چشم دل ما کور است؟! نمیبینیم الآن چه خبر است و چه غُلغُلِهای است. ما نمیتوانیم درک کنیم. از آنها میپرسند: از کجا میآیید؟ میگویند: از زمین میآییم. «فَإِنَّ الْبَارِحَةَ كَانَتْ لَیلَةَ الْقَدْرِ»؛ دیشب شب قدر بود، «فَیقُولُونَ مَا فَعَلَ اللَّهُ بِحَوَائِجِ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ(صل الله علیه و آله و سلم)»؛ از آنها میپرسند: خدا به امّت پیغمبر(صل الله علیه و آله و سلم) چه کار کرد ؟ «فَیقُولُونَ إِنَّ اللَّهَ غَفَرَ لِصَالِحِیهَا وَ شَفَّعَ لِطَالِحِیهَا»؛ خدا همه آنها را آمرزید.
📌 «فَیرْفَعُونَ مَلَائِكَةُ السَّمَاءِ أَصْوَاتَهُمْ بِالتَّسْبِیحِ وَ التَّهْلِیلِ وَ الثَّنَاءِ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى»؛ صدای فرشتهها بلند میشود که تسبیح، تهلیل و ثنای خدا را میگویند. «وَ شُكْرِهِ بِمَا فَعَلَ بِأُمَّةِ مُحَمَّدٍ (صل الله علیه و آله و سلم) وَ سَاقَ فِی الْخَبَرِ صُعُودَهُمْ سَمَاءً سَمَاءً إِلَى الْعَرْشِ بِهَذِهِ الْكَیفِیةِ إِلَى أَنْ قَالَ»؛ اینها همین طور آسمان به آسمان بالا میروند تا به عرش میرسند. آنجا که میرسند، «فَیقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى»؛ آنجا خدا حرفی میزند و میفرماید: «وَ لِأُمَّةِ مُحَمَّدٍ عِنْدِی مَا لَا عَینٌ رَأَتْ وَ لَا أُذُنٌ سَمِعَتْ وَ لَا خَطَرَ عَلَى قَلْبِ بَشَر».
📌@agamojtabatehrani
🔰خواستۀ کوچک و بزرگ نداریم
📌 یک روایت از امامصادق(علیه السلام) است:
📌 «عَلَیكُمْ بِالدُّعَاءِ فَإِنَّكُمْ لَا تَتَقربونَ بِمِثْلِهِ وَ لَا تَتْرُكُوا صَغِیرَةً لِصِغَرِهَا أَنْ تَدْعُوا بِهَا إِنَّ صَاحِبَ الصِّغَارِ هُوَ صَاحِبُ الْكِبَارِ»؛ کوچک و بزرگ در ذهن تو نباشد؛ امّا این را هم بدان و فکر نکن که خدا نمیداند.
📌روایت از امامصادق(علیه السلام) است: «إِنَّ الله تبارک و تعالی یَعلَمُ ما یُریدُ العَبد إِذا دَعا»؛ قبل از آنکه بخواهی دهان باز کنی و بگویی چه میخواهم، او میداند چه میخواهی.
📌 «ولکِنَّهُ یُحِب»؛ ولی دوست دارد که به زبان خودت هم بیاوری. در روایت دارد که عبد مینشیند و میخواهد از خدا درخواست کند.
📌 حالت دعا به خود میگیرد و یاد خدا میکند. وقتی یاد خدا کرد، یک مشت حاجتهایش هم یادش میرود. تو یادت رفته؛ امّا خدا یادش نرفته است که تو برای چه آمدی در این مسجد نشستهای. هر چه در ذهن تو بوده، ولو اینکه از یاد تو رفته، او یادش است. «إِنَّ الله تعالی یَعلَمُ ما یُریدَ العَبد»؛ همه آنها را میداند.
@agamojtabatehrani
🔰در روایت است: «أَوْحَى اللَّهُ إِلَى دَاوُدَ (علیه السلام) أَهْلُ طَاعَتِی فِی ضِیافَتِی وَ أَهْلُ شُكْرِی فِی زِیادَتِی وَ أَهْلُ ذِكْرِی فِی نِعْمَتِی»؛
بعضی اهل طاعتاند،
بعضی اهل ذکر و بعضی اهل شکرند،
📌 «وَ أَهْلُ مَعْصِیتِی لَا أُویسُهُمْ مِنْ رَحْمَتِی»؛ من هیچوقت گناهکارها را از رحمت خودم مأیوس نمیکنم، «إِنْ تَابُوا»؛ اگر توبه کنند، «فَأَنَا حَبِیبُهُمْ»؛ من دوستشان میشوم. اگر توبه کنی، من رفیقت میشوم، «وَ إِنْ دَعَوْا فَأَنَا مُجِیبُهُمْ»؛ و اگر درخواست کنند، من جواب آنها را میدهم. به درخواستشان عنایت میکنم، «وَ إِنْ مَرِضُوا فَأَنَا طَبِیبُهُمْ»؛[*] و اگر بیمار بشوند، خودم آنها را معالجه میکنم. در این باب تعبیرات عجیبی داریم
@agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آیت الله آقامجتبی تهرانی(ره):
➖وداع جانسوز با ماه مبارک رمضان:
🍃خدایا ما غلط کردیم/خدایا این همه را بخشیدی ما را هم ببخش.
💐در این روزهای آخر ما را هم فراموش نکنید.
@agamojtabatehrani
جملاتی را که امامزینالعابدین(علیه السلام) به تعبیر من به عنوان خداحافظی با ماه مبارک رمضان میفرمایند، مطرح کنم
📌. در این دعا ایشان مطالب مفصّلی دارند تا به اینجا میرسد:«فَنَحْنُ قَائِلُونَ»؛ تعبیری که میگویند که ما این را خطاب به ماه مبارک رمضان میگوییم قطعهای مقدّس از زمان است.
📌«السَّلَامُ عَلَیكَ یا شَهْرَ اللَّهِ الْأَكْبَرَ، وَ یا عِیدَ أَوْلِيَائِهِ»؛ این السلام علیک؛ یعنی خداحافظ. خداحافظ ای ماه بزرگ خدا و عید اولیای خدا!
📌 «السَّلَامُ عَلَیكَ یا أَكْرَمَ مَصْحُوبٍ مِنَ الْأَوْقَاتِ، وَ یا خَیرَ شَهْرٍ فِی الْأَیامِ وَ السَّاعَاتِ»؛ خداحافظ ای بزرگترین همراه از زمان ها و اوقات و بهترین ماه ها در ایام و ساعات!
📌 «السَّلَامُ عَلَیكَ مِنْ شَهْرٍ قَرُبَتْ فِیهِ الْآمَالُ، وَ نُشِرَتْ فِیهِ الْأَعْمَالُ»؛ خداحافظ ای ماهی که آرزوهایی نیک منتشر شد! واقعاً هم همین بود.
....
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰بیانات حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره)
🎞 #كليپ_تصويرى
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
#ریسمان_آسمان
گزیدهای از بیانات حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره)
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
#ریسمان_آسمان 3
گزیدهای از بیانات حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره)
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیت الله آقا مجتبی تهرانی(ره):
🚨وداع جانسوز با ماه مبارک رمضان:
🌹خدایا ما غلط کردیم/خدایا این همه را بخشیدی ما را هم ببخش
@agamojtabatehrani
📌حضرت آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی (رحمة الله علیه) :
🌹من از وقتی که از نجف به تهران برگشتم ، همه چیزم را با #امام_حسین (علیه السلام) شروع کردم.
اولین باری که برای اقامه نماز جماعت به مسجد جامع رفتم ، سوم شعبان بود.
اولین شبی هم که جلسه ام را شروع کردم ، شب سه شعبان بود.
من همه چیزم را به نام #سیدالشهدا (علیه السلام) گره زدم.
🔰 برگرفته از مقدمه کتاب خاطرات آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی (رحمة الله علیه)
#سوم_شعبان
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
🔰معیار_ارزیابی انسان چیست؛ ?
✨آرامش و اضطراب انسان، رابطه مستقیمی با #هدف گیری او در #زندگی دارد؛ یعنی، اگر هدف یک نفر امری ثابت، آرام و باقی باشد، روح او هم آرامش پیدا می کند و اگر هدفش فانی، نا آرام و متزلزل باشد، روح او نیز مضطرب می شود.
📌گاهی این سوال پیش می آید که #معیار_ارزیابی انسان چیست؛ یعنی، ما با چه معیاری می توانیم انسان ها را ارزیابی کنیم و قیمتی بودن با بی ارزش بودن آن ها را محاسبه نماییم؟
📌در این زمینه باید گفت همین هدف گیری های انسان در زندگی است که به او ارزش می دهد یا او را از ارزش ساقط می کند.
📚منبع:
ادب الهی؛ کتاب یکم- تادیب نفس به معنی الاعم، 37 و 38
مرحوم #آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
﷽
🔰ادب حضور
📌 بعضی وقت ها می گفتند: من ده دقیقه هم نمی توانم سرپا بایستم؛ چون اذیّت می شوم. می گفتند که قدرت ایستادن ندارند. ولی زمانی که به زیارت می رفتند، رو به روی حضرت برای زیارت می ایستادند و هیچ چیزی را متوجّه نمی شدند.
📌 بعضی وقت ها ایشان یک ساعت و نیم سرپا می ایستادند و زیارت می خواندند و می گفتند که اصلاً هیچ احساس دردی ندارند و معلوم بود که ایشان حالتشان عادی نیست؛ گویا همه چیز خود را فراموش کرده اند.
📌خودشان تمام زیارت را ایستاده می خواندند تا به امام بی ادبی نشود. بارها هم می گفتند که من خیلی رنج می کشم که می بینم بعضی بدون عذر، زیارتشان را نشسته می خوانند؛ این کار در مقابل امام بی احترامی است.
〰️〰️〰️〰️〰️
📕 #كتاب_حاج_آقا_مجتبى
📗 #گزيده_خاطرات
👈راوی: حجّة الاسلام حسین تهرانی
#داستان
#خاطرات_استاد
#آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir