eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
729 دنبال‌کننده
200 عکس
812 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
می‌نویسند «فَتَقَدَّمَ الی بابِ الخیمه»؛ بعد از این استنصارهایی که کرد، آمد درب خیام حرم. « وَ نادی یا زینب ! ناوِلینی وَلَدیَ الصَغیر».در جای دیگر آمده است: « یا أُختاه! ناوِلینی وَلَدی الرَّضیع». یعنی بچه شیرخواره‌ام را بیاور. زینب”ع” علی اصغر را آورد و به حسین”ع” داد. در این روایتی که مجلسی نقل می‌کند، این طور دارد که حسین”ع” خودش را از لباس حرب تخلیه کرد؛ یعنی لباس عادی بر تن کرد. حتی در بعضی از مقاتل دارد که عمامۀ پیغمبر را بر سر بست، قرآن آورد و خلاصه، چهره‌اش چهره‌ای نبود که بخواهد بجنگد. این بچه را آورد در مقابل لشکر و روی دست بلند کرد، به طوری که زیر بغلهایش پیدا بود. بلند گفت: «اِن لَم تَرحَمونی، فَارحَموا هذا الرضیع». اگر به من رحم نمی‌کنید، به این بچه شیرخواره رحم کنید. « اَلا تَرونَهُ کَیفَ یَتَلَظّی عَطَشاً؟». آیا نمی‌بینید که چگونه بی‌تابی می‌کند؟ حالا اینکه بی‌تابی‌اش چه بوده است من نمی‌دانم. آیا زبانش را در می‌آورده است؟ آیا دست و پا می‌زده است؟ … البته وقتی می‌گویند ماهی «تَلَظّی» می‌کند، معنایش این است که زبانش را پی در پی بیرون می‌آورد… این بچه هم از شدت تشنگی بی‌تابی می‌کرده است… نوشته‌اند: «بَینَما هُوَ یُخاطِبُهُم» ، یعنی هنوز کلام حسین”ع” تمام نشده بود، «اِذ رَماهُ حَرمَلهُ بن کاهِل الاسدی بِسَهمٍ لَهُ ثلاث شُعَب»، حرمله تیر سه شعبه‌ای زد؛ « فَذُبِحَ الطَّفلُ مِنَ الاُذُنِ الی الاُذُن»، یعنی این تیر، کار شمشیر را کرد… اینجا بود که خدا جواب استنصار حسین”ع” را داد؛ یک وقت دید ندا به گوشش می‌رسد: « یا حسین! دَعهُ»، بچه‌ات را به ما بده. « دَعهُ یا حسین، فَاِنَّ لَهُ مُرضِعَهً فی الجَنَه» ؛ حسین جان ! فرزندت را به ما بده تادر بهشت سیرابش کنیم…   آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی، سلوک عاشورایی، منزل اول، تعاون و همیاری رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
مرحوم آیت‌الله آقامجتبی تهرانی از سالکان و اساتید اخلاق و ماه رجب اگر ما بخواهیم نیت‌هایمان نسبت به اعمالمان خالص شود، قصدهایمان مهذب شود، تحفظ از فطور در ربط با اعمالمان که برای ما آثار نیک داشته باشند باید حب به خداوند را وارد کنیم در دلمان و محافظت از این اعمال، بلکه با همین اعمال، ‌شدت ببخشیم به این محبت. گاهی اوقات تعجب می‌کند انسان وقتی اولیاء خدا را می‌بیند، ساعت‌ها شب، سر به سجده دارند و در رکوع هستند. سال‌ها پیش، یکی از اولیاء خدا را دیده بودم، این مرد بیماری‌های گوناگون داشت،‌ شبی که بنده در خدمتش بودم از درد به خود می‌پیچید، می‌گفت: هفت تا مرض دارم (که اگر یکی از آنها را ما داشته باشیم از دردش طاقت نمی‌آوریم) یکی از آن‌ها سیاتیک بود. همین طور که به خودش می‌پیچید می‌گفت خدا قربانت بروم، جملات عجیبی می‌گفت... اگر حب به خدا باشد هیچ گاه انسان از عبادت و اطاعت خسته نمی‌شود، وظیفه‌اش را سبک نمی‌گیرد. دخالت در نیت نمی‌آید،‌ غیر او را هیچ می‌بیند، همه چیز را او می‌بیند، برای که انجام می‌دهد؟! ارزش ندارد زید و بکر و عمر و... هرچه باشد. تنها برای او کار می‌کند. ماه رجب است قدرش را بدانید این ماه ماهی است که اولیاء خدا با خدایشان راز و نیازهایی داشتند و از این موقعیت‌ها استفاده می‌کردند اگر عبادت و طاعتی بود در این ماه، بیشتر بود، مراقبت بیشتری نسبت اعمالشان داشتند برای اینکه خودشان را تطهیر و آماده کنند برای ضیافت‌الله! می‌دانستند چه سیری را طی می‌کنند تا اینکه در محضر الهی وارد شوند و او از آنها پذیرایی کند. لذا به دوستان سفارش می‌کنم زیاد استغفار کنید همان طور که در روایات وارد شده است این استغفارها است که صفا می‌دهد، جلا می‌دهد روح من و شما را. و لذت می‌برد انسان وقتی مصفا شد از این کدورت‌ها از عباداتش، مناجاتش، دعاهایش.
﷽ 📍 اوّلین حسابگر خود انسان است❗️ 📌حسابگر کیست و چه کسی از انسان ها حساب می کشد؟ حسابگران در قیامت، طبق آیات و روایات به یک معنا متعدّد هستند. اوّلین کسی که حساب می کشد، خودِ انسان است. 📌قبل از خدا در حقیقت قبل از آنکه به حساب انسان رسیدگی کنند، خودِ انسان صحیفۀ اعمال خود را بررسی می کند. سؤال می شود: چرا باید در مرحلۀ نخست خود انسان به اعمالش رسیدگی کند نه خدا، نه فرشتگان و نه کس دیگری؟ جواب این است که این روش منطقی ترین و مطمئن ترین نوع حسابگری است. 📌فرض کنید که انسان بخواهد نسبت‌به حسابی که با دیگری دارد، حسابرسی و تسویه کند. هر چند طرف مطمئن باشد یا کس دیگری که مورد وثوق است بخواهد به بررسی حساب بپردازد، باز هم برای او جای شبهه باقی می ماند که نکند اشتباه کرده باشند؛ لذا بهترین، منطقی ترین، مطمئن ترین و عادلانه ترین راه که جای هیچ شبهه ای باقی نماند، این است که انسان در اموری که مربوط به خودش است، خودش حساب و کتاب کند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 هیچ چیز غیر از عمل نیست❗️ 📌 انسان در قیامت چه چیزهایی را حسابرسی می کند و فهرست صورت حساب چیست؟ 📌به طور خلاصه اشاره می کنم: موضوع مورد بررسی، اعمال انسان در ابعاد گوناگون وجودش در دنیاست و هیچ چیز غیر از عمل نیست. 📌 اعتقادات هم عمل است، سایر ابعاد وجودی انسان بُعد عقلانی، قلبی، رذایل و فضایل در بُعد نفسانی و آنچه با اعضاء و جوارح انجام می دهد عمل است. 📌 هر کدام از ابعاد وجودی انسان متناسب با خودش عمل دارد هیچ چیز عمل نیست. پس آنچه را انسان خودش در قیامت حساب می کند، اعمال خود اوست. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 خودِ عمل انسان❗️ 📌چگونه انسان در قیامت نسبت به اعمالش حسابگری می کند؟ آیا یک صورت حسابی دست او می دهند و او اعمالش را جمع بندی می کند؟ آیا دفتر مکتوب یا تصویر و عکس اعمالش را به او نشان می دهند تا بررسی کند، مانند نوشته هایی که ما در این دنیا داریم؟ یا مثال می زند فیلم اعمالش را برای او پخش می کنند؟ به اصطلاح برای تقویت ذهن خیر، هیچ کدام این ها نیست؛ چون همه این موارد قابل شبهه و قابل تکذیب است؛ بلکه آنچه که مورد حسابرسی قرار می گیرد خودِ عمل است، عکس آن نیست، فیلم آن نیست خود عمل یعنی یک مرتبه از صفحۀ وجودی من و شماست. در حقیقت آنچه به عنوان صحیفۀ اعمال نامیده می شود، همان است که انسان در دنیا با عمل خود در حال نگاشتن آن است و در قیامت نه نگارش مکتوب اعمال و بلکه خود اعمال عرضه می شود. به عبارتی، خودم به خودم عرضه می شوم، نه چیز دیگر. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 در قیامت قاضی کیست؟❗️ 📌قاضی و حاکم در قیامت کیست؟ گفتیم که حسابگر خودِ انسان است و آنچه که به حساب می آید، فقط عمل است، امّا نه اسمش و نه عکس و فیلمش، بلکه خودش. حال باید بپرسیم: قاضی کیست؟ حاکم و قاضی هم، خود انسان است. 📌 منطقی تر و عادلانه تر از این؟ خودت، خودت را ببین و قضاوت کن؛ زیرا در قیامت عمل جدای از تو نیست؛ یک مرتبه از مراتب وجودی توست. 📌 مطالب را فهرست وار بیان کردم. بعد همراه با آیات و روایات کمی توضیح می دهم. در آیۀ قرآن آمده است: (وَكُلَّ إِنْسَانٍ أَلْزَمْنَاهُ طَائِرَهُ فِی عُنُقِهِ)؛ در سورۀمبارکۀ اسراء است: 📌منظور از (كُلَ إِنسَانٍ)؛ یعنی استثنا ندارد. این، یک سنت و قانون الهی است. (أَلْزَمْناهُ)؛ یعنی لازم قراردادیم؛ به این معنا که جای جداسازی نیست و یک رابطۀ تنگاتنگ دارد. رابطۀ تنگاتنگ با چه؟ 📌 (طائِرَهُ فِی عُنُقِهِ)؛ اعمال او طوق گردنش می باشد. «طائِر» اشاره به اعمال انسان است. خوب و بد، خیر و شر، زشت و زیبا، هر تعبیری که کرده شود، اعمال انسان را طایر می گویند. وقتی می گوید: اعمالش در گردنش است؛ یعنی یک رابطۀ تنگاتنگ با او دارد؛ به طوری که هیچ قابل انفکاک نیست و شخصیّت او؛ بلکه شخص او را در قیامت می سازد. در بین اعضای انسان یک عضو وجود دارد که اگر او را جدا کنید، دیگر آن شخص شناسایی نمی شود. 📌 اگر دست یک انسان را ببُرند، او همان انسان است. اگر پایش را بِبُرَّند، او هست. اگر گوشش را ببرند، باز خودش هست. چشمش، زبانش یا دماغش را از او جدا کنند، باز خودش است. امّا اگر گردنش را قطع کنند، دیگر معلوم نیست این تن متعلّق به چه کسی است و یا این سر مال چه کسی است. 📌 پس آیۀ می فرماید: ما یک رابطۀ تنگاتنگ بین انسان و اعمالش، چه خیر باشد و چه شرّ، قرار دادیم. در ادامۀ آیۀ شریفه آمده است: (وَنُخْرِجُ لَهُ یوْمَ الْقِیامَةِ كِتَابًا یلْقَاهُ مَنْشُورًا)1️⃣ ؛ و ما روز قیامت بیرون می‌آوریم کتابی که او را باز شده ببیند. 1️⃣ ما مقدّرات و نتیجۀ اعمال هر انسانی را طوق گردن او ساختیم (که ملازم و قرین همیشگی او باشد)، و روز قیامت کتابی (که نامۀ اعمال اوست) برای او بیرون آوریم در حالی که آن نامه چنان باز باشد که همه اوراق آن را یک مرتبه ملاحظه کند. سورۀمبارکۀ اسراء، آیه 13 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 جدا سازی از عمل امکان ندارد❗️ 📌روایت از امام‌باقر(ع) است. راوی می گوید که حضرت‌در ذیل آیۀ شریفۀ «وَ كُلَّ إِنسانٍ أَلْزَمْناهُ طائِرَهُ فِی عُنُقِهِ» فرمود: «یَقُولُ خَیرُهُ وَ شَرُّهُ مَعَهُ حَیْثُ كَانَ لَا یَسْتَطِیعُ فِرَاقَهُ حَتَّى یُعْطَى كِتَابَهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ بِمَا عَمِلَ»1️⃣ کارهای خوب و بد، خیر و شرّش، همه جا با او هستند؛ به طوری که جداسازی او از عملش امکان ندارد، تا اینکه روز قیامت کتاب اعمالش را به او می دهند. کتاب او همان اعمال اوست که به گردنش است. اعمال، خودش یک شخصیت است. فرضاً در دنیا قابلیّت برای انسانیّت داشتی، امّا طوری عمل کردی که در آخرت چیز دیگری شدی، خودت را مسخ کردی. اشاره کردم که این طور نیست که هر کسی وارد قیامت شود، نامۀ عملش را که در جایی ذخیره کرده اند، به دستش بدهند یا فیلم اعمالش را نشانش دهند تا انسان بگوید که من این کارها را نکردم؛ خیر. خودت را می آورند. 1️⃣ تفسیر القمی، ج2، ص17 - بحارالأنوار، ج7، ص312 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم @agamojtabatehrani
📌جدا سازی از عمل امکان ندارد❗️ 📌روایت از امام‌باقر(ع) است. راوی می گوید که حضرت‌در ذیل آیۀ شریفۀ «وَ كُلَّ إِنسانٍ أَلْزَمْناهُ طائِرَهُ فِی عُنُقِهِ» فرمود: «یَقُولُ خَیرُهُ وَ شَرُّهُ مَعَهُ حَیْثُ كَانَ لَا یَسْتَطِیعُ فِرَاقَهُ حَتَّى یُعْطَى كِتَابَهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ بِمَا عَمِلَ»1️⃣ 📌 کارهای خوب و بد، خیر و شرّش، همه جا با او هستند؛ به طوری که جداسازی او از عملش امکان ندارد، تا اینکه روز قیامت کتاب اعمالش را به او می دهند. کتاب او همان اعمال اوست که به گردنش است. اعمال، خودش یک شخصیت است. فرضاً در دنیا قابلیّت برای انسانیّت داشتی، امّا طوری عمل کردی که در آخرت چیز دیگری شدی، خودت را مسخ کردی. اشاره کردم که این طور نیست که هر کسی وارد قیامت شود، نامۀ عملش را که در جایی ذخیره کرده اند، به دستش بدهند یا فیلم اعمالش را نشانش دهند تا انسان بگوید که من این کارها را نکردم؛ خیر. خودت را می آورند. 1️⃣ تفسیر القمی، ج2، ص17 - بحارالأنوار، ج7، ص312 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه
﷽ 📍 ماموریت پیغمبر اکرم(صلوات الله علیه و آله و سلم )❗️ 📌در باب مسئلۀ بعثت انبیا(ع) می خواستم بر این نکته تکیه کنم که به طور کلّی انبیا(ع) برای تزکیۀ انسان ها در این سه رابطه مبعوث شدند و مأموریت پیدا کردند و أهمّ این تزکیه ها تزکیۀ اخلاقی است؛ یعنی تطهیر نفس از ملکات رذیله و آراسته شدن او به فضایل. غایت از بعثت و دعوت انبیا(ع) همین مکارم اخلاقی است که در روایات متعدّدی از پیغمبراکرم(ع) وارد شده است. من این روایت را با تعبیرهای گوناگون دیدم. در روایت دارد: «بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ»1️⃣؛ 📌حضرت می فرماید غایت بعثت من، اِکمال مکارم اخلاقی است. این را غایت می گیرد از بعثت؛ یعنی باید نتیجۀ دعوت من این باشد که اگر این نباشد، بعثت من فایده ای نخواهد داشت. برای رسیدن به این غایت چهار مأموریت به من دادند. تلاوت آیات، تزکیۀ نفوس، تعلیم کتاب و تعلیم حکمت. پس غایت این است، نتیجه دعوت باید این باشد. آن چهار مأموریت باید انجام شود تا به آن غایت و آن نتیجه برسیم. 1️⃣ بحارالأنوار، ج 67، ص 372؛ مستدرک الوسائل، ج 11، ص 187 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 کتاب چهارم 📝 جلسه سیزدهم رسول اکرم صلوات الله علیه و آله و سلم مبارک باد 🌺💐🌺💐 رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
📍 او خودش را در حال ارتکاب اعمال می بیند❗️ 📌خالد نامی از امام صادق(ع) نقل می کند که حضرت‌ فرمودند: «إِذَا كَانَ یَوْمُ الْقِیامَةِ دُفِعَ إِلَى الْإِنْسَانِ كِتَابُهُ ثُمَّ قِیلَ لَهُ اقْرَأْ»؛ روز قیامت، صحیفۀ عمل انسان را به او می دهند. سپس می گویند: بخوان. «قُلْتُ فَیَعْرِفُ مَا فِیهِ»؛ راوی می گوید: سؤال کردیم: آیا می تواند اعمالش را شناسایی کند؟ «فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ یُذَكِّرُهُ فَمَا مِنْ لَحْظَةٍ وَ لَا كَلِمَةٍ وَ لَا نَقْلِ قَدَمٍ وَ لَا شَی ءٍ فَعَلَهُ إِلَّا ذَكَرَهُ كَأَنَّهُ فَعَلَهُ تِلْكَ السَّاعَةَ»1️⃣؛ حضرت فرمود: هیچ لحظه یا کلمه یا قدم و حرکتی نیست که انجام داده باشد، مگر اینکه همۀ این ها به یادش می آید؛ مثل اینکه همین الآن انجام می دهد. گویی که همین الآن دارد دروغ می گوید یا غیبت می کند؛ او خودش را در حال ارتکاب اعمال می بیند 1️⃣ تفسیر العیاشی، ج2، ص328 - بحارالأنوار، ج 7، ص315 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 کوچک و بزرگ اعمال نشان داده می شود❗️ 📌در یکی از آیات قرآن آمده است: «وَوُضِعَ الْكِتَابُ فَتَرَى الْمُجْرِمِینَ مُشْفِقِینَ مِمَّا فِیهِ»؛ وقتی که صحیفۀ اعمال قرارداده شد، بدکاران با ترس و لرز آنچه را در صحیفۀ وجودشان نگاشته اند، می بینند. «وَیَقُولُونَ یا وَیْلَتَنَا مَا لِهٰذَا الْكِتَابِ لَا یُغَادِرُ صَغِیرَةً وَلَا كَبِیرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا ۚ»؛ می گویند: وای بر ما! این چیست که هیچ کوچک و بزرگی نیست مگر که همۀ آن ها را شمارش کرده است! (وَ وَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِراً ۗ وَلَا یَظْلِمُ رَبُّكَ أَحَدًا) 1️⃣؛ آیه خیلی زیباست. آنچه را از عمل کرده اند، حاضر می یابند و پروردگارتان به کسی ظلم نمی کند. این، یکی از آیاتی است که برای تجسّم اعمال به آن استناد می کنند. منظور از رؤیت نامۀ عمل، دیدن «خود» است و این «خود» هم، حاصل اعمال در دنیاست. سپس خودم، قاضی و حاکم بر خود هستم، نیاز به قضاوت کسی خارج از خود نیست، نتیجه را هم خودم اعلام می کنم؛ لذا هیچ راهی برای عذرتراشی و فرار باقی نمی ماند. سعادت و شقاوت در آخرت تحمیلی نیست. در اوّل آیه آمده بود: (وَ وُضِعَ الْكِتَابُ فَتَرَى الْمُجْرِمِینَ مُشْفِقِینَ مِمَّا فِیهِ)؛ مجرمین روز قیامت با ترس و لرز صحیفۀ اعمال‌شان را می بینند؛ پس چرا دچار هول، ترس و لرز می شوند؟! زیرا (وَ یَقُولُونَ یَا وَیلَتَنَا مَا لِ هَذَا الْكِتابِ)؛ می گویند همۀ اعمال ریز و درشت آن ها ثبت شده است. چرا این حرف را می زنند؟ زیرا نتیجه‌اش را خودش اعلام می کند و سزایش غیر از جهنّم چیز دیگری نیست. در حقیقت بعد از اینکه خود انسان حساب می کشد از اعمالی که بدون استثنا ثبت شده است، خودش هم قضاوت می کند. 1️⃣ سورۀمبارکۀ کهف، آیۀ 49 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
کوچک و بزرگ اعمال نشان داده می شود️ https://www.aparat.com/v/YmrTo
📍دوستان ماه رجب رفت❗️ ❓بگویید ببینم در این ماه گذشته چکار کردید؟ تمام شد، آیا شما ناراحتید که ماه رجب چرا از دست ما گرفته شد؟ رفت، دیگر برنمی‌‌گردد، به حسب ظاهر دیگر تمام شد. 🌸چه ماه خوبی بود، ماه پر از رحمت بود. آن‌طور که روایات داشت ماه خدا بود، ماه استغفار بود. تعبیر‌هایی که در روایات داشت که رجب را «اصب» می‌‌گفتند، چون رحمت خدا و مغفرت خدا در این ماه، بر امّت ریزش می‌‌کند. آیا از این باران رحمت به دل شما هم رسید؟ آیا خودمان را در معرض این قرار دادیم؟ واقعا بنشینیم فکر کنیم. موقعیت‌های زمانی و مکانی که از دست رفته‌‌اند. گ ✳️حالا وارد ماه شعبان شدیم، باز هم این یکی از موقعیت‌ها است. ✅حزن نسبت به گذشته، باید نقش سازندگی نسبت به آینده داشته باشد و انسان تدارک کند. ما در روایات داریم ماه شعبان ماه پیغمبراکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم است، در این ماه هم استغفار وارد شده است. بسیار راجع‌به آن سفارش شده است. در ماه رجب بود، در ماه شعبان هم هست. ✔️اگر کسی واقعاً دلش، تکان خورده باشد و واقعاً از نظر دل و قلب محزون باشد و اندوهگین باشد نسبت به گذشتۀ از دست رفته‌اش، تا حدّی در صدد جبران نسبت به آینده‌اش می‌باشد. «اللهم صل علی محمد و آل محمد» 〰️〰️〰️〰️〰️ رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
دوستان ما رجب رفت! https://www.aparat.com/v/3FxKN .... ببینید 👌👆🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽ 📍دوستان ماه رجب رفت❗️ 📌ماه رجب یک ماهی بود که دربهای خیر باز بود برامون. فهمیدیم به اینکه در بسته شد دیگه دیشب بستند. اصلاً فهمیدی؟ ها؟ بستند. مثل اینکه یه شب ما اینجا نشستیم و شروع کردیم با دوستان صحبت کردن بابا قدر بدونیدا تو روایت داره ماه رجب که وارد می‎شه ها درب خیر باز شده هر شب از اول شب تا صبح فرشتۀ الهی به نام داعی فریاد می‎کنه بیاین، بیاین. آی گناهکارها بیایید مغفرت هست تو این ماه. مغفرت هست رحمت هست عفو است.چه چه چه نمی‎خوام حالا. دیگه از دیشب تا حالا هیچ از این صدا و ندا خبری نیست. تموم شد. یغلق الباب کی بسته می شه در بسته شد مؤمن که از اینها غفلت نمی‎کنه که. ولی باز من این مطلب رو عرض کنم درست است اون درب بسته شد اون باب خیر بسته شد. ولی در روایت داریم از پیغمبر اکرم که امروز روز اول ماه شعبان باز یه در دیگه باز شده حالا این غفلت نکنید در روایت دارد که پیغمبر اکرم فرمود روز اول ماه شعبان که می‎شود درب بهشت باز می‎شود خدا امر می‎کند به شجرۀ طوبی که نزدیک بیاد به دنیا. می‎یاد. شاخه‎هاش رو می‎گه که آویزان کند در دنیا وقتی آویزان کرد. هر کس یکی از این شاخه‎های درخت طوبی را بهش متمسک بشه او رو به سوی بهشت می‎کشاند. و شجرۀ زقوم هم اونم شاخه‎هاشو می‎افکند و هر کس متمسک به او بشه او را به سوی جهنم می‎کشاند. ما روایت داریم از پیغمبر اکرم. خب این درب باز شده خب باید آدم استفاده بکنه از این درب. باز شدن در. بعد در روایت دارد مفصل است. دارد به اینکه هر کس یک عمل خیر انجام بدهد عمل خیر یعنی پرده‎داری کند نسبت به خداوند حیا را رعایت بکند. خیلی مفصله روایت. دونه دوننه شمارش هم شده توش. مثل این است به اینکه یکی از این شاخه‎ها رو بهش متمسک شده و به سوی بهشت می کشدش و نعوذبالله اگر پرده‎دری کند متمسک به یکی از شاخه‎های شجرۀ زقوم بشه رو سوی جهنم می‎شه. حتی در روایت دارد پیغمبر اکرم سرشو بلند کرد می‎خندید گفتند: زید بن حارثه رو می‎بینم که چندین شاخه رو گرفته داره می‎ره از شاخه‎های درخت طوبی را. شد؟ مؤمن استفاده می‎کنه از این فرصتها از این موقعیتها. اینها رو از دست نمی‎ده. به تعبیر دیگر مومن پرده‎داری می‎کند نسبت به ربّش اونجور که در روایت بود. لذا دوستان سفارش می‎کنم ماه شعبان است وارد شدیم در این ماه هم استغفار وارد شده است خیلی استغفار بکنید. بذارید یه خرده یواش یواش تمیز بشیم شاید قابلیت داشته باشیم که سر سفرۀ خدا بریم تو ماه رمضون دیگه. این ضیافت الله. آخه کثیفها رو که اونجا راه نمی‎دن که. «دُعیتم الی ضیافه الله». این استغفارهایی که تو ماه رجب اومده است تو ماه شعبون اومده اینا برا خاطر اینه که شستشو بکنیم خودمون رو آخه تا کی. تا کی اولیا خدا را به زحمت بیندازیم من چه تعبیری بکنم ها؟ تا کی؟ که پیغمبر اکرم بخواد شفاعت ما را بکنه نعوذبالله ما از خدا خجالت بکشیم. من چه تعبیر بکنم؟ تعبیرات خیلی بدی ست. ها؟ که تو روایت هم داریم. یه خرده هم خودمون تکون بخوریم این روایتی که از پیغمبر اکرم است دارد «شعبانُ شهری». ماه شعبان ماه من پیغمبر است. «رَحِمَ الله من اعاننی علی شهری». خدا رحمت کند اون کسی که منو کمک کنه تو این شهر. می‎فهمی یعنی چی؟ ها؟ منو کمک کنه؟ یه بُردش اینه که اگر تو این ماه ها شماها بیاین بدیها رو کنار بذارین بی حیایی ها رو کنار بذارین حریم خدا رو حفظ بکنینا منو کمک کردین در اینکه بخوام شفاعتتون بکنم دیگه زیاد به فشار نیفتم. یک بعدش اینه. منو کمکم کنید. کمکم کن واسه خودتون. 📌لذا به دوستان عرض می‎کنم این استغفارها که وارد شده اینها رو در ماه شعبان حالا اعمال دیگه دارد البته ماه شعبان که هست درش به خصوص من اینو تأکید می کنم راجع به استغفارها. که اینها یک نوع خانه تکانی درونیست برای ما. «اللهمّ صلّ علی محمّد و آل محمّد». 〰️〰️〰️〰️〰️ رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 تعبیراهل معرفت راجع ❗️ 📌ماه، ماه مبارک شعبان است که وارد شدیم در او یک تعبیری دارند اهل معرفت راجع به این ماه. می‎گویند ماه شعبان منزلیست از منازل عمر سالک الی الله. یعنی سالک الی الله اگر بخواهیم ما این مقاطع عمر او را در ربط با زمان کسی که سیر الی الله تعالی دارد یک مقطعش عبارت از ماه مبارک شعبان است که فرصتی است برای او نسبت به سلوکش به این تعبیر. خب این یک بحثیست که من فقط اشاره کردم و اینکه در روایات بسیار ما داریم راجع به این ماه سفارشاتی که شده است و جلالت قدرش و عظمتش تا اونجایی را که روایت از پیغمبر اکرم است حضرت می‎فرماید «شَعبَانُ شَهرِی رَحِمَ اللَّهُ مَن أَعَانَنِی عَلَی شَهرِی». ماه شعبان ماه من است رحمت خدا بر اون کسی باد که مرا کمک کند نسبت به این شهر که من یک وقتی در گذشته در مباحث گفتم که چطوری ما پیغمبر رو کمک کنیم نسبت به این شهر. من نمی‎خوام که وارد این بحث بشم. چون بحث دیگری دارم. و این در ارتباط یعنی متناسب با همین فرمایش پیغمبر اکرم است که اعمالی را برای این ماه مبارک بهش سفارش می‎کنند تأکید می‎کنند که سرآمد او عبارت از استغفار است. سرآمد اون اعمال استغفار است که به او سفارش شده در این ماه که مراجعه کنید که هر روز هفتاد مرتبه «أَستَغفِرُ اللَّهَ وَ أَسئَلُهُ التَّوبَهَ». بعد هم این استغفار رو هفتاد بار بگو حتی در روایتی دارد که هفتاد بار استغفار در هر روز ماه مبارک شعبان معادل است با هفتاد هزار بار یا مرتبه استغفار در ماههای دیگه. که من یک وقتی بحث کردم راجع به این رقمهایی که وارد شده من نمی‎خوام که باز وارد این بحث بشم که اینها همه گویای برد اوست. برد این عمل است در این مقطع زمانی، برد این عمل در این مقطع زمانی خوب دقت کنید استغفار و چه بسا مثلا مربوط به این باشد که ماه مبارک شعبان ماه آمادگی برای ورود به ماه رمضان است. ماه آمادگی ورود به ماه مبارک رمضان است. آمادگی که انسان خودش رو در این ماه آماده می‎کند برای ورود به ماه مبارک رمضان و سرش هم این است حالا من یک مثالی بزنم حالا در باب ماه مبارک رمضان اینرو خوب می‎دونید همتون. ماه ضیافت الله است ماهیست که خداوند میهمان کرده است بندگانش را درسته؟ ورود به میهمانی خداست ماه میهمانیست. حالا ما به حسب ظاهر از نظر ظاهری عرض می کنم ما اگر بخواهیم برویم خدمت یک شخصیتی بزرگی که ما را دعوت کرده است که از ما پذیرایی کند چه می‎کنیم؟ خیلی روشنه. چیکار می‎کنیم؟ معلومه خودمون رو میریم تر تمیز می‎کنیم نگاه کنید سادش کردم. میریم حمام لباسهای خودمون رو به حسب ظاهرمون رو. فرق می‎گذاریم. بین چی؟ بین این محضر با چی؟ با محضرهای دیگه. متناسب با اون معناست که این اعمال آمده است و سرآمدش هم چیه؟ این دعاها و این ذکر است. که عبارت از استغفار است که استغفار شست شویی است. استغفار یک نوع شست و شوی درونیست و ازالۀ کثافات ناشی از تخلفهاست. توجه می‎کنید چی می‎خوام بگم و لذا سفارش اکید شده نسبت به این این عمل. 〰️〰️〰️〰️〰️ رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 سوم شعبانه ❗️ 📌از پیغمبر اکرم من عرض کردم حتی در عامه مکررا اینرو نقل می‎کنند به تعبیر که گفتم «حُسِینٌ مِنِّی وَ أَنَا مِن حُسَینی» «حُسِینٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنه». شد دو تا تعبیر. توجه کنید. اگر اولی را تولد شخصی بگیریم که خیلی ظاهره. دومی تولد شخصیتی به معنای علت مبقیه است. ان‏شاءالله امیدوارم حرفهام مفهوم شده باشه. توجه می‎کنید چه عرض کردم من هم از او هستم. توجه می‎کنید چه عرض کردم نه اینکه او در مجرای چی؟ 📌 وجودی من نقش داشته. حالا یک نکته‎ای رو بهتون بگم. و او عجیب این است که تولد شخصیتی حسین و شخصیش در یک روز است. میشه شعبان سوم ماه. مشهور میگن سوم شعبان به اصطلاح متولد شد تولد شخصیش. از اونطرف هم تاریخ تقریبا من ندیدم خلاف این ظاهرا یادم نیست. بالاتر از مشهور میگن سوم شعبان هم وارد چی شد؟ مکه شد. 📌 این هم تولد شخصیتیش هم تولد شخصی حسین علیه‌السلام هم تولد شخصیتی حسین علیه‌السلام به معنای اینکه او اسلام را بر پا نگهداشت بعد از پیغمبر که تو حرفاش هم خیلی بوده‎ها در یک روز است. تقارن عجیبی است و اون سوم شعبانه هم ورودش به مکه هم ورودش به این نشئه. توجه می‎کنید که چه عرض کردم. که ما کمتر چه بسا در تاریخ این شده ولی من دیگه بسه حرفم. «اللهمّ صلّ علی محمّد و آل محمّد». 〰️〰️〰️〰️〰️ رحمت الله علیه علیه السلام @agamojtabatehrani
﷽ 📍 امام حسین(ع) دلرباست❗️ 📌 بهترین و ارزشمندترین ابعاد وجودی انسان، بُعد قلبی او است. با توجّه به مطالبی که الآن اشاره شد، باید بگوییم که استیلا و سلطۀ این بُعد از وجود انسان هم از آن خدا است که او نیز این عزّت را به اهل بیت(ع) داده است. من گفتم که امام حسین(ع) دل می بَرَد و دل رُبا است. این تعبیر خیلی حساب شده است. 📌بهترین تعبیر همین است که از نظر علمی و قرآنی هم آن را اجمالاً اثبات کردیم. او دل ربا است و دل ربایی اش هم منقطع نیست. بهترین عالم وجودی انسان، بُعد قلب او است؛ یعنی اشرف ابعاد انسان، قلب او است و همین بُعد را خداوند تحت تصرّف این ولیّ خود قرار داده است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 علیه السلام رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 وضعیّت اصحاب شمال❗️ 📌 (وَأَمَّا مَنْ أُوتِی كِتَابَهُ بِشِمَالِهِ)؛ امّا کسی که صحیفۀ عمل را از طرف چپ به او می دهند. یمین و شمال اشاره به سعادت و شقاوت است، خیر و شر، زیبا و زشت. (فَیقُولُ یا لَیتَنِی لَمْ أُوتَ كِتَابِیهْ وَلَمْ أَدْرِ مَا حِسَابِیهْ)؛ می گوید: ای کاش این آبروریزی نمی شد! ای کاش درون من شکافته نمی شد! کاش نمی فهمیدم حساب من چیست. چون خودش حساب کرده و فهمیده است چه وضعیتی دارد. (یا لَیتَهَا كَانَتِ الْقَاضِیةَ مَا أَغْنَىٰ عَنِّی مَالِیهْ هَلَكَ عَنِّی سُلْطَانِیهْ)؛ دست روی دو مادّه می گذارد که او را به این بدبختی رسانده اند: مال و ریاستی که در دنیا انحراف عملی می آورد، اینجا دیگر فایده ای ندارد. دقّت شود که این ها همه، حرف ها و قضاوت های خودش است. در قیامت اوّلین قاضی خودِ انسان است؛ (فَهُوَ فِی عِیشَةٍ راضِیةٍ فِی جَنَّةٍ عَالِیَةٍ)؛ لذا آنجایی که حساب پاکی داشت، خودش قضاوت کرد که حسابش خوب است و بر همین اساس هم حکم کرد و بر طبق حکمِ خودش او را به بهشت می برند: امّا کسی که وضعش را خراب دید، می گوید: ای کاش نیامده بودم؛ ندیده بودم، خودم حساب نکرده بودم! لذا بر طبق قضاوت خودش خطاب می شود: (خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ثُمَّ الْجَحِیمَ صَلُّوهُ ثُمَّ فِی سِلْسِلَةٍ ذَرْعُهَا سَبْعُونَ ذِرَاعًا فَاسْلُكُوهُ)1️⃣؛ بگیرید او را، ببندید او را، به سوی آتش بکشید. در زنجیری که هفتاد ذراع است، او را ببندید به سوی آتش بِبَرید. در حقیقت به او می گویند: هرچه خودت قضاوت کردی، عمل می شود؛ بنابراین در موقع حساب در مرحلۀ اوّل خدا مطرح نیست. اوّل حسابگر خودمان هستیم؛ خودمان هم قضاوت می کنیم. 1️⃣ سورۀمبارکۀ حاقه، آیات 25الی32 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم @agamojtabatehrani
﷽ 📍 وضعیّت اصحاب یمین❗️ 📌حال با دیدن صحیفۀ عمل، مردم دو دسته می شوند: (فَأَمَّا مَنْ أُوتِی كِتَابَهُ بِیَمِینِهِ)؛ دستۀ اوّل: کسانی هستند که ابعاد وجودی خود را در دنیا با اعمال زیبا ساختند و در بُعد عقلانی ، به توحید نظری رسیدند. در بُعد قلبی، حُبِّ الهی و اولیای خدا را در دل‌شان زنده کردند. در بُعد نفسانی، فضایل اخلاقی را کسب کردند و در بُعد عملی و جوارحی، حسنات و اعمال صالح را انجام دادند؛ (فَیَقُولُ هَاؤُمُ اقْرَءُوا كِتَابِیَهْ)؛ لذا چنین کسانی می خواهند خودشان را به دیگران نشان دهند که بیایید صحیفۀ عمل مرا بخوانید. ببینید چه زیباست! البته اینها غیر از اولیای خاص خدا هستند. آیۀ شریفه در ادامه می فرماید: (انِّی ظَنَنْتُ أَنِّی مُلَاقٍ حِسَابِیَهْ)؛ من در دنیا گمان کردم که حسابم را ملاقات می کنم؛ یعنی خودم حساب خودم را می بینم. یکی از بزرگان می گفت: «به خدا قسم! اگر ما احتمال قیامت را بدهیم، اعمال‌مان بهتر از این خواهد بود.» بعضی ها چه بسا از یاد این مسئله هم وحشت می کردند. در مورد کلمۀ «ظنّ» باید گفت: در اصطلاح، یک «قطع» داریم و یک «ظن». یک «شک» داریم و یک «وهم». ««قطع»؛ یعنی اطمینان صد در صد به یک مطلب، «ظنّ»؛ یعنی از پنجاه درصد به بالا. «شک»؛ به معنی پنجاه پنجاه است. «وهم»، احتمال زیر پنجاه درصد است که ضعیف ترین احتمال است. این مرد بزرگ(رض) می گفت: از صد احتمال قیامت، اگر یک احتمال را بدهید، آدم می شوید که البته من نشدم. آیۀ شریفه می فرماید: در قیامت اصحاب یمین کسانی هستند که می گویند: ما در دنیا به قیامت ظن داشتیم؛ یعنی بیش از پنجاه درصد. نمی گویند که اهل یقین بودیم. آن ها حساب دیگری دارند؛ می گویند: چون به قیامت گمان داشتیم، خوب عمل کردیم. لفظاً ممکن است همه ادّعا کنند و حتّی در بُعد عقلانی هم استدلال کنند و بگویند: دو دو تا چهارتا؛ امّا از نظر باور، بازده روی عمل نداشته باشد. (فَیَقُولُ هَاؤُمُ اقْرَءُوا كِتَابِیَهْ انِّی ظَنَنْتُ أَنِّی مُلَاقٍ حِسَابِیَهْ)؛ در دنیا گمانم این بود که این اعمال را می‌بینم. (فَهُوَ فِی عِیشَةٍ رَاضِیةٍ فِی جَنَّةٍ عَالِیَةٍ)1️⃣؛ بحث حسابش است. خودش حساب خودش را دید. ندارد به اینکه خدا و ملائکه از من حساب کشیدند. خودم حساب خودم را کردم و بعد هم قضاوت کردم. 1️⃣ سورۀمبارکۀ حاقه، آیات 19الی22 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 در «نوروز» چه باید کرد؟❗️ «مرور ایّام» رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 در «نوروز» چه باید کرد؟❗️ «مرور ایّام» 📌ضرورت تنبّه در کنار مباحث علمی اگر بنا باشد همیشه مباحث علمی را بدون اینکه در کنارش تنبّهی برای ما وجود داشته باشد مطرح کنیم فکر می‎کنم فایده‎ای نداشته باشد، لذا خوب است گاهی برای ایجاد تنبّه مسائلی را مطرح کرده و در آن تأمّل کنیم. غفلت از «مرور ایّام» و «گذشت زمان» از جمله این مسائل مسئله «مرور ایّام» است. به تعبیر همگانی انسان گاهی از «گذشت زمان» غفلت می‎کند و این غفلت موجب می‏شود انسان از خواب غفلتی که او را فرا گرفته است بیدار نشود. در این عالم اموری که موجب اعتبار و پندپذیری می‏گردد زیاد است امّا انسان از آن عبرت نمی‎گیرد! علی (علیه‌السلام) می‏فرماید: «مَا أَكْثَرَ الْعِبَرَ وَ أَقَلَّ الِاعْتِبَارَ». یکی از موضوعاتی که انسان باید از آن پند و عبرت بگیرد و متنبّه و بیدار شود مسأله «گذشت زمان» است. هر «روز» در قیامت گواهی است بر اعمال انسان امام صادق (علیه‌السلام) به نقل از آبای گرامشان در روایتی همه فهم، فرمودند: «مَا مِنْ يَوْمٍ يَأْتِي عَلَى ابْنِ آدَمَ إِلَّا قَالَ لَهُ ذَلِكَ الْيَوْمُ يَا ابْنَ آدَمَ أَنَا يَوْمٌ جَدِيدٌ»، هیچ روزی نیست که بر فرزند آدم وارد می‏شود مگر اینکه آن روز به او می‎گوید: من برای تو روزی نو و جدید هستم! «أَنَا يَوْمٌ جَدِيدٌ»، من نوروزم! من برای تو روز نویی هستم! «وَ أَنَا عَلَيْكَ شَهِيدٌ»، و من، یعنی زمان، نسبت به تو گواهی دهنده هستم! «فَافْعَلْ فِيَّ خَيْراً»، در من عمل خیر انجام بده، «وَ اعْمَلْ فِيَّ خَيْراً أَشْهَدْ لَكَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَإِنَّكَ لَنْ تَرَانِي بَعْدَهَا أَبَداً»، من در روز قیامت نسبت به اعمال تو شهادت می‎دهم و تو بعد از این هیچ‏گاه مرا نخواهی دید مگر در روز قیامت. زمان‎ها می‎گذرد و همه آن‏ها برای انسان گواه هستند. این‏طور نیست که ما فکر می‎کنیم! اعمال و کردار ما در زمان‎ محو نمی‎شود، بلکه همه آن‏ها ثبت می‏گردد. به تعبیراتی که در روایات آمده است توجّه کنید! دارد که ایّام و روزها بر انسان شهادت می‎دهند و روز جدید که می‎آید زبان حالش با انسان این است که در من، عمل خیر انجام بده؛ چراکه من در روز قیامت بر اعمال تو شهادت می‏دهم. ما خود تشکیل‏دهنده زمان هستیم حتّی بالاتر از آن، ما خود تشکیل دهنده زمان هستیم. این طور نیست که ایّام بگذرد و من ثابت باشم، روز برود و من ساکن بمانم. ما انسان‎ها تشکیل دهنده زمان هستیم. موجودات هستند که تشکیل دهنده زمان هستند. این نیست که روز بگذرد، ماه بگذرد، سال بگذرد، نه! بدانید این ما هستیم که می‏رویم و می‏گذریم و خواهیم گذشت. هر روز که می‏گذرد، تو کم می‏شوی! از حسین بن علی (علیه‌السلام) منقول است که فرمودند: «یَابنَ آدَم اِنَّمَا اَنتَ ایّامٌ کُلَّمَا مَضی یَومٌ ذَهَبَ بَعضُکَ»، ای انسان! ای فرزند آدم! تو روزگار هستی، «اِنَّمَا اَنتَ ایّامٌ»، تو خودت روزگار هستی، تو ایّام و روزها هستی، هر روزی که می‎گذرد مقداری از تو کاسته می‎شود. این طور نیست که تو ثابت باشی و روزگار بگذرد، تو ساکن باشی و او گذرا باشد. هر روز که می‎گذرد مقداری از ما نیز می‎گذرد و از ما کاسته می‏شود، هر ماه و سالی که می‏گذرد یک ماه و سال نیز از ما کاسته می‏شود؛ یعنی هر روز و ماه و سالی که می‏گذرد، به همان میزان سرمایه و هستی انسان که عمر او است نیز خواهد گذشت. با گذشت روز و ماه و سال هستی ما هم می‎گذرد. امسال هم «بخشی از هستی ما» از دست رفت! یک سال دیگر گذشت، امّا آیا با سپری شدن این زمان من هنوز وجود دارم؟ خیر! همه هستی من وجود ندارد؛ با گذشت این سال بخشی از هستی من نیز گذشته است. لذا خوب است انسان نسبت به آنچه از او گذشت و از سرمایه و هستی‎اش کاسته شده متنبّه و متذکّر شود است. خوب است همان طور که نسبت به امور مادّی‎اش فکر می‏کند نسبت به عمر و هستی‎اش نیز فکر کند تا ببیند این سرمایه را در چه راهی مصرف کرده است. حضرت آیت الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه . @agamojtabatehrani
این ایّام، وقت حساب‏رسی نسبت به عمر است! علی (علیه‌السلام) در روایتی به نقل از نبی اکرم فرمودند که: «أَكْيَسُ الْكَيِّسِين» زیرک‎ترین زیرکان، «مَنْ حَاسَبَ نَفْسَهُ»، کسی است که از خود حساب بکشد، «وَ عَمِلَ لِمَا بَعْدَ الْمَوْتِ» و کارهایش را در ارتباط با جهان دیگر انجام دهد. «فَقَالَ رَجُلٌ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِين»، وقتی علی (علیه‌السلام) این جملات را از پیغمبراکرم (صل‌الله‌علیه‌وآله) نقل فرمود شخصی سوال کرد، «كَيْفَ يُحَاسِبُ نَفْسَهُ»، انسان چگونه از خود حساب بکشد؟ «قَالَ (علیه‌السلام) ‌إِذَا أَصْبَحَ ثُمَّ أَمْسَی رَجَعَ إِلَى نَفْسِهِ» حضرت فرمود: هرگاه شب را به روز آورد و روز را به شب رساند، بازگشتی به خود داشته باشد، «وَ قَالَ يَا نَفْسِي»، و بگوید: ای فلانی! «إِنَّ هَذَا يَوْمٌ مَضَى عَلَيْكَ»، امروز روزی بود که بر تو گذشت، «لَا يَعُودُ إِلَيْكِ أَبَداً»، در حالی که هیچ‏گاه به سوی تو باز نمی‏گردد، «وَ اللَّهُ يَسْأَلُكِ عَنْهُ بِمَا أَفْنَيْتِهِ»، و خدا از تو می‏پرسد آن را در چه راهی مصرف کردی؟ در اینجا صحبت از روز نیست، حضرت دارد به زبان من و شما صحبت می‎کند، این روز و ایّام نیست که فانی شده، این بخشی از هستی ما است که گذشته و از دست رفته است. خداوند سوال می‏کند که این سرمایه را در چه راهی فانی کردی؟ «فَمَا الَّذِي عَمِلْتِ فِيهِ»، چه کاری در این روز انجام دادی؟ «أَ ذَكَرْتِ اللَّهَ أَمْ حَمِدْتِه»، آیا در این روز به یاد خدا بودی و او را حمد و ستایش کردی؟ «أَ قَضَيْتِ حَوَائِجَ مُؤْمِنٍ فِيهِ»، آیا در این روز خواسته و حاجت برادر ایمانی‎ات را با این که قدرت داشتی برآورده کردی؟ «أَ نَفَّسْتِ عَنْهُ كَرْبَهُ»، آیا از گرفتاری‎های او گره گشایی کردی؟ «أَ حَفِظْتِيهِ بِظَهْرِ الْغَيْبِ فِي أَهْلِهِ وَ وُلْدِهِ»، آیا در غیاب برادر مؤمنت اخوّت اسلامی و ایمانی را نسبت به خاندان و فرزندش رعایت کردی؟ «أَ حَفِظْتِيهِ بَعْدَ الْمَوْتِ فِي مُخَلَّفِيهِ»، آیا بعد از مرگ او از این حریم ایمانی نسبت به بازماندگانش حراست و مراقبت کردی؟ «أَ كَفَفْتِ عَنْ غِيبَةِ أَخٍ مُؤْمِنٍ»، آیا از غیبت کردن پشت سر برادر مؤمنت جلوگیری کردی؟ «أَعَنْتِ مُسْلِماً»، آیا کمک کار برادر مسلمانت بودی؟ «مَا الَّذِي صَنَعْتِ فِيهِ»، در این روز چه کار کردی؟ روش تفکّر در ایام گذشته علی (علیه‌السلام) روش تفکّر در ایّام گذشته را بیان می‎فرماید. در روایات نسبت به هر روز چنین سفارشی وجود دارد. آیا ما هر روز یک چنین محاسبه‎ای انجام می‏دهیم؟ یا حداقل هفته‎ای یک‎بار و یا ماهی یک‎بار می‏نشینیم فکر کنیم که چه کارهایی انجام داده‏ایم. برخی از افراد برای امور مادّی‎شان دفتر روزانه و هفتگی دارند و راجع به آنچه که در آن با توجّه به فعّالیت‏های آن روز یا آن هفته ثبت شده فکر می‏کنند. برخی هم دفتر سالانه دارند و در آخر سال بیلان کار خود را ارائه می‎دهند که در این سال چه کارهایی انجام داده‏اند. در لحظات آخر سال چه کنیم؟! آیا سزاوار نیست که انسان هنگامی که لحظات آخر سالش فرا می‎رسد این‎طور فکر کند؟ یک سال بر ما گذشت! به عبارت دیگر بخشی از هستی ما رفت و هیچ‏گاه به ما برنخواهد گشت مگر در روز قیامت که این قطعه از هستی ما آن‏گاه به ما باز می‏گردد که نموداری از کردار گذشته‏مان در این سال را به ما نشان می‏دهد. همان طور که علی (علیه‌السلام) فرمود، خوب است انسان بنشیند و در این باب فکر کند در سالی که گذشت و به اتمام رسید چه کردم؟ آیا به یاد خدا بودم؟ آیا او را ستایش کردم؟ آیا گرفتاری برادر مؤمنم را رفع کردم؟ آیا حاجتی از او برآورده کردم؟ آیا در غیابش مراقب بودم تا حیثیّتش را حفظ کنم؟ آیا در این سال به وظایف برادری و اسلامی خود نسبت به دوستانی که از دست دادم عمل کردم؟ آیا حال بستگان آنها را جویا شدم؟ ولو اینکه به حسب ظاهر از آنها دل‎جویی کنم؟ مجتبی تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani