﷽
🔰وقت عاشقانه
📍 در چه جایی انسان با خداوند عاشق و معشوق می شود❗️
📌«رُوِيَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ (ص)یَقُولُ الله عزَّوجلَّ إِذَا كَانَ الْغَالِبُ عَلَى عَبْدِيَ الْاِشْتِغَالَ بِي »؛
📌 پیامبراکرم(ص)فرمود: خداوند میفرماید: هرگاه آنچه سراسربنده راگرفت این بود که به من متوجّه شد، « جَعَلتُ بُغيَتَهُ ولَذَّتَهُ في ذِكري »من تمام آرزوی او را و تمام لذتّش را در ذکر خودم قرار میدهم، «الْاِشْتِغَالَ بِي بالطاعةو قطع علامة»؛
📌 از غیر به من دیگر نمیتوانم بیش ازاین بازکنم؛ یعنی«من الاعمال ظاهریه والباطنیه»؛ هر دو تا؛ یعنی از نظرظاهر مطیع من بود، از نظر باطن دلش هم پیوند با من پیدا کرد؛ ازغیرمن گسست وبه من پیوست،
📌«إِذَا كَانَ الْغَالِبُ عَلَى عَبْدِيَ الْاِشْتِغَالَ بِي»؛ آنوقت من اینجا این کار را میکنم، «جَعَلْتُ بُغْيَتَهُ وَلَذَّتَهُ فِي ذِكْرِي»؛ من این کار را میکنم تنها،تنها لذّتش را در ذکر من قرار می دهم، «فَإِذَا جَعَلْتُ بُغْيَتَهُ وَلَذَّتَهُ فِي ذِكْرِي»،
وقتی این کار را کردم اینجا، «عَشِقَني و عَشِقتُهُ»؛ اوعاشق من میشود و من عاشق او میشوم،خدا توجیه می کند، عشقی هم هست، «فَإِذَا عَشِقَنِي وَعَشِقْتُهُ رَفَعتُ الْحِجَابَ فِيمَا بَيْنِي وَبَيْنَهُ»؛
📌 کار که به اینجا کشیدعاشق و معشوق شدیم. من عاشق، او معشوق؛ او عاشق، من معشوق. اینجاست که تمام حجابها را برمیدارم بین خودم و او، «وَ صَيَّرَتُ ذَلَكَ تَغَالُبَا عَلَيْهِ لَا يَسهو إِذَا سَهَا النَّاسُ»1️⃣؛ دیگرهیچگاه غفلت نمیکند از من در موقعی که مردم غافلند.
1️⃣ خطبۀ همام 2419كنز العمّال، ج 1 ص 433، حدیث شمارۀ 1872
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
◾️دهه ذی الحجّه، دهه توحیدی
◾️چهار روز از دهه ذی الحجه گذشت...
〰️〰️〰️〰️〰️
🔊 #کلیپ_صوتی
💯حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
📍 به امیدی که از این دهه دست خالی نرویم❗️
📌از امام باقر صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیهِ که خداوند هدیه کرد به حضرت عیسی(ع) پنج دعا را که وارد شده در همین ایّام ذیحجّه که جبرائیل برای حضرت آورد. در همین دهۀ اوّل ذیحجّه «فَقَالَ يَا عِيسَى ادْعُ بِهَذِهِ الْخَمْسِ الدَّعَوَات »؛ به این پنج تا دعا در این ایّام تو این دعاها را انجام بده. «فَإِنَّهُ». من این جمله مورد نظرم است«فَإِنَّهُ لَيْسَ». چی؟ «عِبَادَةٌ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ مِنْ عِبَادَتِهِ فِي أَيَّامِ الْعَشْرِ يَعْنِي عَشْرَ ذِي الْحِجَّةِ»1️⃣.
عبادتی محبوب تر پیش خداوند نیست از عبادت کردن خدا در این دهۀ اوّل ذیحجه. لذا میخواستم من به دوستان این سفارش را بکنم و او این است به اینکه عمل صالح در این ایّام نزدیک به مقبولیّت است با رعایت. اگر دلتان به حال خودتان میسوزد، صاف دارم می گویم بی برو برگرد. اگر واقعاً دلتان میخواهد عمل صالحی داشته باشید که مورد قبولی خدا قرار بگیرد. رعایت کنید تمام این آدابی را که وارد شده در شریعت اسلام. چه آداب زمانی اش چه مکانی اش همهاش.
با رعایت این آداب است که انسان امید دارد که دست خالی نماند.
1️⃣اقبال الاعمال، ج1، ص323
〰️〰️〰️〰️〰️
🔸حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
🔰بیدی نیست که با این بادها بلرزد
رُوِیَ عَنْ زُرَارَةَ بْنِ اَعْیُنْ قَالَ: قَالَ اَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ:
«الْمُؤْمِنُ أَصْلَبُ مِنَ الْجَبَلِ یَسْتَقِلُّ مِنْهُ وَ الْمُؤْمِنُ لَا يَسْتَقِلُّ مِنْ دِينِهِ شَيْ ءٌ»
📌ترجمه: مؤمن سخت و محکم تر از کوه است؛ چرا که از کوه می توان چیزی جدا و کم کرد ولی هیچ چیزی نمی تواند از دین مؤمن جدا و کم کند و هیچ چیزی نمی تواند از ایمان او بکاهد.
📌شرح: روایت را زراره نقل می کند از اصحاب امام باقر (ع)، است از حضرت، که حضرت این جملات را فرمودند: حالا من ترجمه می کنم روایت را، در باب مؤمن، ما در روایات دو جور به اصطلاح، نسبت سنجی اش می کنند با کوه ؟. در بعضی از روایات هست به این که خدمتتان عرض شود که، مؤمن، مثل کوه است. البتّه غیر از این روایت است، آن روایت دیگری است.
«کَالجَبَلِ الرّاسِخ لا یُحَرِّکُهُ العَواصِفُ»2 مثل کوه می ماند. این گردبادها، بادها و طوفان ها می آیند، این را تکانش نمی دهد. اینجا نسبت سنجی با کوه کرده و تشبیهش کرده، که مسائلی که پیش می آید، به قول ما کشاکش روزگار، این، مثل کوه می ماند.
📌«کَالجَبَلِ الرّاسِخ» مثل یک کوه پابرجا، توجّه کنید که با باد و این حرف ها...، گفتش که بیدی نیست که با این بادها بلرزد. یک تشبیهی هم آن جا داریم، اما این روایت نه.
📌این روایت دارد به این که، سخت تر از کوه است. توجّه می کنید؟!«اَلْمُؤْمِنُ أَصْلَبُ مِنَ الْجَبَلِ »؛ تعبیر این است: سخت تر از کوه است. حالا این در این ارتباط نیست، در یک ارتباط دیگر است.
📌«یَسْتَقِلُّ مِنْهُ»؛ از کوه می شود کم بِکُنَد آدم. خیلی سفت باشد، دینامیت را می گذارد تویش، می کَنَد. صاف بهتان بگویم، سطحش را بیاورم پایین. با چکش اگر نشد، با کلنگ اگر نشد، بلاخره دینامیت را می گذارد بعد هم منفجر می کند. «یَسْتَقِلُّ مِنْهُ»؛ از کوه می شود چیز (کم) کرد؛ ولی مؤمن سخت تر از کوه است. «وَ الْمُؤْمِنُ لَا يَسْتَقِلُّ مِنْ دِينِهِ شَيْ ءٌ»؛ آن مؤمنی که ایمان راسخ دارد، هیچ چیز نمی تواند از ایمان او بکاهد. هیچی نمی تواند بکاهد. توجّه کنید.
حالا من چون، دو تا، بُعد دارد: یک بُعد، معنوی دارد. یک بُعد مادّی دارد.
📌 من می روم توی {بُعد} مادّی اش، چون سر و کار شما با مادّی ات است. و او این است به این که این را بدانید! ما تا توی این دنیا هستیم سرو کارمان با مسائل مادّی است. این را بهتان بگویم، یک نواخت نیست زندگی، نشیب و فراز دارد. این را بدانید، دو تا چیز است، در مقابل هم، هم هست. و هر دو تایش، اثر گذار است روی دین آدم.
📌یک، مسئله غناست، توجّه می کنید؟! و مسئله فقر است. هر دو تا اثر گذار می گذارد روی دین؛ آن هایی که ایمانشان راسخ نیست. صاف بهتان بگویم.
«إِنَّ الْإِنْسَانَ لَيَطْغَى* أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَى»؛ از این طرف، یک خرده که، وضعش خوب بشود، یابوی نفس، برش می دارد، سرکش می شود. صاف بگویم. از آن طرف هم باز، کمبود هم هست. هر دو تا هست. هم بالابود، از نظرمادّیّت هم کمبود.
📌می فهمی چه می خواهم بگویم؟! آنی که ایمان اش سست است، روی او اثر می گذارد. فهمیدی؟! « كَادَ الْفَقْرُ أَنْ يَكُونَ كُفْراً»؛ از این طرف، هر دو تایش را داریم.
📌در این روایت می فرماید به این که: سخت تر از کوه است. شد؟! این مسائل مادّی نمی تواند چه کار کند؟ از دین او بکاهد، چه آن جایی که دستش پُر شود، چه آن جایی که دستش خالی شود. من گفتم، فقط می آورم اش توی این بُعد مادّیّش روایت را می آورم. مؤمن یک همچنین آدمی است.
📌توجّه کنید چه عرض کردم. اگر بالا بود پیدا کرد، همان است، از نظر دینی اش، مراعات می کند مسائل دینی را. کمبود هم که پیدا کرد، باز همان طور است. می فهمی چه می خواهم بگویم؟ از دین اش نمی کاهد، نه فقر و نه غنا.
عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (ع) قَالَ: الْمُؤْمِنُ أَصْلَبُ مِنَ الْجَبَلِ تَسْتَقِلُّ مِنْهُ وَ الْمُؤْمِنُ لَا يُسْتَقَلُّ مِنْ دِينِهِ شَيْ ءٌ.
بحار جلد 64، صفحه 362
🔸کَالجَبَلِ الرّاسِخ لا یُحَرِّکُهُ تُحَرِّکُهُ العَواصِفُ. منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة (خوئى)، ج 15، ص 65
🔸كَلَّا إِنَّ الْإِنْسَانَ لَيَطْغَى* أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَى. سورۀ مبارکۀ علق، آیات 6 و 7
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) كَادَ الْفَقْرُ أَنْ يَكُونَ كُفْراً وَ كَادَ الْحَسَدُ أَنْ يَغْلِبَ الْقَدَرَ.
وسائل الشیعه، ج15، ص366 - بحار جلد 70، صفحه 246
〰〰〰〰〰
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
رُوِیَ عَنْ زُرَارَةَ بْنِ اَعْیُنْ قَالَ: قَالَ اَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ:
«الْمُؤْمِنُ أَصْلَبُ مِنَ الْجَبَلِ یَسْتَقِلُّ مِنْهُ وَ الْمُؤْمِنُ لَا يَسْتَقِلُّ مِنْ دِينِهِ شَيْ ءٌ»
ترجمه: مؤمن سخت و محکم تر از کوه است؛ چرا که از کوه می توان چیزی جدا و کم کرد ولی هیچ چیزی نمی تواند از دین مؤمن جدا و کم کند و هیچ چیزی نمی تواند از ایمان او بکاهد.
〰〰〰〰〰
شرح حدیث
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
🔰یک روایت ناب از امام باقر علیه السلام
🔸روی عَنِ الباقِرِ عَلَیهِ السَّلامُ عَن آبائِهِ رَسُولِ اللهِ صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَ الِهِ وَ سَلَّم قالَ:
📌«يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا هُوَ اللَّهُ وَ الشَّيْطَانُ وَ الْحَقُ وَ الْبَاطِلُ وَ ...
📌ترجمه: ای مردم! نمیشود که در یک امر و یک کار هم خدا باشد هم شیطان؛ هم حق باشد هم باطل؛ هم هدایت باشد هم
گمراهی و ضلالت؛ هم نور باشد هم ظلمت؛ هم دنیا باشد و هم آخرت؛ هم خوبیها هم عمل نیک باشد و هم بدیها و گناه. پس هر چه که از حسنات و خوبیها از ناحیه خداوند است و هرچه از بدیها و زشتیها باشد از ناحیه شیطان است.
📌 روایت از امام باقر صلوات الله علیه، و ایشان از آباء گرامیشان از پیغمبراکرم(ص) نقل میکنند. از نظر سندی میخواستم بگویم. که پیغمبراکرم(ص) خطاب کردند به مردم؛ چون عدّهای بودند که «يَا أَيُّهَا النَّاسُ»؛ آی مردم! چندتا چیز را ردیف کردند.
اوّل:«إِنَّمَا هُوَ اللَّهُ وَ الشَّيْطَان»؛ این مقابلهها را نگاه کن. خدا، مقابلاش چیه؟ شیطان.
📌«وَ الْحَقُ وَ الْبَاطِلُ»؛ حق، در مقابلاش باطل.
«وَ الْهُدَى وَ الضَّلَالُ»؛ هدایت، ضلالت و گمراهی در مقابلاش.
«وَ الرُّشْدُ وَ الْغَيُّ»؛ رشد به این معنا: روشن، آشکار. غی آنجایی را که چی؟ تاریک است. توجّه میکنید چه عرض کردم. خب، همینجور مقابلهها را درست کردند.
«وَ الْعَاجِلَةُ وَ الْعَاقِبَةُ»؛شد؟! لذّت دنیا، لذّت آخرت. اینها مقابل هماند. این مقابلهها را همینجور درست کردند.
📌«وَ الْحَسَنَاتُ وَ السَّيِّئَاتُ»؛ عمل، عمل نیک. زشت در مقابلاش گناه. خب این به قول ما، تقریباً شش تا چیز را ردیف کرده، حضرت اینجا.
آخرکار: «فَمَا كَانَ مِنْ حَسَنَاتٍ فَمِنَ اللَّهِ»؛ آنجایی را که عمل نیک انجام میشود، این از ناحیه خداست،«وَ مَا كَانَ مِنْ سَيِّئَاتٍ فَلِلشَّيْطَانِ»؛ حالا، اشاره به این است: این را بدان که من تعبیر ساده میکنم، خیلی سطحاش را میآورم پایین.
📌 و او این که یک کار نمیشود هم توش خدا باشد هم شیطان؛ هم حق توش باشد هم باطل؛ هم هدایت هم ضلالت؛ همینجور بیا جلو، هم نور هم ظلمت، همینجور برو... توجّه میکنی چه میخواهم بگویم؟ هم لذّت دنیا هم لذّت آخرت. میفهمی چی میگویم؟ بیا جلو همینجور، بیا پایین، شد! یک کار نمیشود. با یک دست نمیتوانی دوتا هندوانه بلند کنی. خیلی راحتاش کردم، آوردماش پایین.
📌 آنی که، عملی که خالص باشد لله، برای خداست ؛ فهمیدی؟! اگر نباشد، بدان مال شیطان است دیگر. فهمیدی؟! بحث این حرف ها نیست. توجّه کنید. نمی توانی جمع کنی تو، بین این دو تا را ،جمع شدنی نیست، این را میخواهد بگوید. حواست را جمع بکن.
📌 کاری که داری انجام میدهی را خالصاً، مخلصاً چی؟ لِوجّه الله، توجّه کنید؟ آن وقت این است که میتوانی بگویی برای خداست و حقّ است و هدایت است و همینجور بیا پایین، خیلی نورانیّت است و همینجور بیا؛ شد؟ بعد هم چی؟ کیف لذّت قیامت است و میرسیم به همین، شد؟ همین ردیف میآید پایین توجّه کنید.
📌والّا اگر این نبود، توجّه کردید. شد؟! یک ذرّه، نمیشود جمع کرد، یک مختصر به قول ما یک نوک سوزن، غیر او بیاید دیگر آنوری است، فهمیدی؟؛ دیگر این طرفی نیست.
📌پس نمیتوانی جمع بکنی بین این، توجّه کنید! یکیاش را باید انتخاب بکنی. دنیا، نسبت به اعمال که انسان انجام میدهد، خب، هر عملی، یک راهاش را میتوانی انتخاب کنی. فهمیدی؟ دوتایش را با هم نمیتوانی جمع بکنی. شد؟! هم لذّت دنیا ببرم هم چی؟ قیامت هم بروم تو بهشت.هان؟ نمیشود. هم هوای نفس باشد هم چی؟ حبّ به خدا، شوخی نکن.
🔸المحاسن أَبِي عَمَّنْ رَفَعَهُ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ (ع) قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص(ص) يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا هُوَ اللَّهُ وَ الشَّيْطَانُ وَ الْحَقُ وَ الْبَاطِلُ وَ الْهُدَى وَ الضَّلَالُ وَ الرُّشْدُ وَ الْغَيُّ وَ الْعَاجِلَةُ وَ الْعَاقِبَةُ وَ الْحَسَنَاتُ وَ السَّيِّئَاتُ فَمَا كَانَ مِنْ حَسَنَاتٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ مَا كَانَ مِنْ سَيِّئَاتٍ فَلِلشَّيْطَانِ.
بحار جلد 67 صفحه 243
〰〰〰〰〰
🎞 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
#ذی_الحجه
#شهادت_امام_باقر علیه السلام
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 سفارش به شب و روز عرفه ❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📕 بحث اشفاق
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 سفارش به شب و روز عرفه ❗️
📌که در روایت دارد عبادت در شب عرفه معادل صد و هفتاد سال عبادت است. چه موقعیت خوبی. اون روایتی را که از امام صادق صَلَوَاتُاللَّهِعَلَیهِ است که «مَنْ لَمْ يُغْفَرْ لَهُ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ لَمْ يُغْفَرْ إِلَى قَابِلٍ إِلَّا أَنْ يَشْهَدَ عَرَفَةَ».
📌 میدونی یعنی چی؟ یعنی اون کسانی را که عقب مانده بودند از ماه رمضان توی ماه رمضون نتونستند کاری بکنند از اون مغفرت ماه مبارک رمضان نتونستند بهره بگیرند این واماندگان عقب ماندگان بهترین فرصتشون عرفه است. خوب دقت کنید چی دارم میگم. بهترین فرصت اونها عرفه است. فرصتی بسیار خوب. شب عرفه روز عرفه از نظر فضیلت.
📌لذا به دوستان میخوام سفارش کنم. تنها نه دعا برای خودتون من نمیرسم که روایاتی را که در باب وارد شده نسبت به دعا در ایام عرفه چه شبش چه روز عرفه به خصوص دوستان رو من سفارش میکنم فردا ظهر به بعد به خودت برسین. خیلی از ما عمرها گذشته است بعد هم روزها میاد.
📌از ظهر به بعد برید سراغ خودتون. چون دارد در عصر عرفه به خصوص البته امشب هم هست فردا به خصوص من اینرو عرض کردم. در باب دعا دارد به اینکه برای غیر خوب دعا کنید. روایت متعدد من دیدم. که اگر دعا کنید برای غیر صد هزار برابر خدا به شما عنایت میکند. هر دعایی که برای دیگری میکنید.
📌ما داریم در اصحاب ائمه عَلَیهِمُالسَّلَامُ یکیش عبدالله بن جندب بود دید در عرفه هر چی دعا کرد دعا کرد برای غیر رفیقش گفت آقا تموم شد آفتاد غروب کرد برای خودت یک چیزی بخواه. .
📌گفت از مولام موسی بن جعفر شنیدم به اینکه برای غیر دعا کردن صد هزار برابر بهتره. صد هزار برابر مقبول رو که رها نمیکنم یکی برای خودم که معلوم نیست چی بشه.
〰️〰️〰️〰️〰️
📕 بحث اشفاق
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️ سه خصوصیت مهم شب عرفه
🎙مرحوم آیت الله آقا مجتبی تهرانی
#عرفه
🔸🔸🔸
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
📍 زیارت از راه دور امام حسین(ع)❗
📌درروایتی است البته این روایت را...صدوق نقل می کندازامام صادق علیه السلام«ان الله تبارک وتعالی یتجلّی لِزوّارقبرالحسین»، قبل اهل عرفه است«یقضی حوائجهم ویغفرذنوبهم...ثم یأتی اهل العرفات فیفعل بهم ذلک»بعدمی رود آنجا،اول حسین!
📌اینکه داردخصوص عرفه زیارت حسین علیه السلام درروایات متعدده دیدم دریک روایت داردمعادل هزارحج، هزار عمره،هزار جهاد فی سبیل الله بلکه بالاتر دریک روایت دیگردیدم ازامام صادق علیه-السلام«من زارالحسین علیه السلام یوم عرفه» خوب دقت کن یوم عرفه،من این هاراحساب شده است دارم می خوانم آنجازوارقبرداشت اینجا دارد یوم عرفه ماها محروم نیستیم
📌«کتب الله عزوجل له الف الف حجه»هزارهزارحج هزارهزار عمره،هزارهزارعتق رقبه غرضم این است یوم عرفه،روزعرفه تنهامسئله ی...نیست،زیارت حسین است زیارت حسین هم ازنزدیک است هم ازدورداریم .
📌ما یک روایت داردبه آقاعرض می کند، آقامن که نیستم آنجاچه کنم؟می گویم چکارکنم دوتاجمله روکن به سمت قبرحسین بگو«السلام علیک یااباعبدالله السلام علیک و رحمة الله وبرکاته»زیارت کردی حسین را،زیارت ازراه دوررایادش می دهد.
#عرفه
〰️〰️〰️〰️〰️
📕 بحث اشفاق
◾️حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani_ir
📌مصیبت حضرت مسلم / آقا مجتبی تهرانی
https://www.aparat.com/v/XkMIF
◾️حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
#كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠ثواب عجیب زیارت امام حسین (ع) در روز عرفه در بیان آیتالله حاج آقا مجتبی تهرانی (ره)
◾️چطور در روز عرفه زائر امام حسین (علیه السلام )باشیم ؟!
#عرفه #روز_عرفه
@khakestary_amar
﷽
📍 عید قربان❗️
📌 در باره عید قربان که عید اضحی میگویند. امامعلی(ع) فرمودند :
«سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ(ص)»؛ شنیدم که پیغمبراکرم(ص) روز عید قربان خطبه میخواندند و فرمودند : «یخْطُبُ یوْمَ النَّحْرِ هُوَ یقُولُ هَذَا یوْمُ الثَّجِّ وَ الْعَجِّ»، بعد ثج1️⃣ و عج2️⃣ را معنا میکند. به عج که میرسند، میفرمایند: «وَ الْعَجُّ الدُّعَأ فَعِجُّوا إِلَى اللَّه».3️⃣
📌بعد فرمود: «فَوَ الَّذِی نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِیدِهِ لَا ینْصَرِفُ مِنْ هَذَا الْمَوْضِعِ أَحَدٌ إِلَّا مَغْفُوراً لَهُ»4️⃣؛ قسم به موجودی که جان من در دست اوست، کسی از اینجا نمیرود مگر اینکه مورد مغفرت خداوند قرار میگیرد. معلوم میشود که دعا در آن روز، مؤثّر است.
📌ص يَخْطُبُ يَوْمَ النَّحْرِ وَ هُوَ يَقُولُ هَذَا يَوْمُ الثَّجِّ وَ الْعَجِّ فَالثَّجُّ مَا تُهَرِيقُونَ فِيهِ مِنَ الدِّمَاءِ فَمَنْ صَدَقَتْ نِيَّتُهُ كَانَ أَوَّلُ قَطْرَةٍ لَهُ
📌شنیدم که در روز عید قربان خطبه ای خواندند و فرمودند: امروز، روز «ثجّ» و «عجّ» است. ثجّ خون قربانیهاست كه میريزيد؛ پس نيت هركس صادق باشد، اولين قطره خونِ قربانی او كفاره همه گناهان اوست.
دَعَائِمُ الْإِسْلَامِ، عَنْ عَلِيٍّ ع قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص يَخْطُبُ يَوْمَ النَّحْرِ وَ هُوَ يَقُولُ هَذَا يَوْمُ الثَّجِّ وَ الْعَجِّ فَالثَّجُّ مَا تُهَرِيقُونَ فِيهِ مِنَ الدِّمَاءِ فَمَنْ صَدَقَتْ نِيَّتُهُ كَانَ أَوَّلُ قَطْرَةٍ لَهُ كَفَّارَةً لِكُلِّ ذَنْبٍ وَ الْعَجُّ الدُّعَاءُ فَعِجُّوا إِلَى اللَّهِ فَوَ الَّذِي نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ لَا يَنْصَرِفُ مِنْ هَذَا الْمَوْضِعِ أَحَدٌ إِلَّا مَغْفُوراً لَهُ إِلَّا صَاحِبُ كَبِيرَةٍ مُصِرٌّ عَلَيْهَا لَا يُحَدِّثُ نَفْسَهُ بِالْإِقْلَاعِ عَنْهَا .
1️⃣ ثج، روان شدن چیزی که سخت است.
2️⃣عج، فریاد ردن بانگ بر آوردن
3️⃣پس به سوی خدا با صدای بلند دعا کنید.
4️⃣ بحارالانوار، ج 96، ص301
〰️〰️〰️〰️〰️
#عید_عرفه #عرفه
◾️حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
🌺عید سعید قربان بر تمام مسلمین مبارک باد🌺
🏞 #عید_قربان
📌حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
📍 نام امام حسین(ع) شعار و علامت دین❗️
📌همان طور که نام مقدّس الله در دنیا و قیامت شعار مؤمن است، نام مقدّس اولیای خدا(ع) که به تعبیر من ذوب و فانیِ در الله هستند هم شعار است. در روایتی زیبا از امام صادق(ص) است که می فرماید: «شِعَارُنَا یَوْمَ بَدْرٍ یَا نَصْرَ اللَّهِ اقْتَرِبْ اقْتَرِبْ وَ شِعَارُ الْحُسَیْنِ(ص) یَا مُحَمَّدُ وَ شِعَارُنَا یَا مُحَمَّدُ»1️⃣؛
📌 (شعار ما در روز جنگ بدر این بود: ای یاری خدا! نزدیک شو! نزدیک شو! و شعار امام حسین(ص) یا محمّد(ص) بود و شعار ما هم یا محمّد(ص) است.) یعنی ما شعار داریم. معلوم می شود که نام مقدّس اولیای خدا(ع) شعار ما و علامت ایمان است.
📌نام خودِ امام حسین(ص) شعار الهی است. در روایت مفصّلی دربارۀ اصحاب امام زمان(عج)، آمده است: «وَ هُمْ مِنْ خَشْیَةِ اللَّهِ مُشْفِقُونَ یَدْعُونَ بِالشَّهَادَةِ وَ یَتَمَنَّوْنَ أَنْ یُقْتَلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ»2️⃣؛
📌روایت خصوصیّات اصحاب حضرت را بیان می کند که به اصطلاح، اشفاق خشیّت الهی دارند و خواستار شهادت در راه خدا هستند.
📌امّا مهم این است که می فرماید: «شِعَارُهُمْ یَا لَثَارَاتِ الْحُسَیْنِ(ص)»؛ این هم شعار است. امام حسین(ص) غوغا کرده است. نه تنها نام امام حسین(ص) شعار و علامت دین است؛ بلکه زیارت قبر او هم شعار و علامت دین است.
1️⃣بحارالأنوار، ج 19، ص 163
2️⃣ بحارالأنوار، ج 52، ص 308
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #ادب_الهی
📕 #مبانی_تربیت
📝 جلسه بیست و سوم
◾️حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani
﷽
📍 غدیر در آسمان ها مشهورتر از زمین❗️
📌 مسأله غدیر یه مسأله خلافت ظاهریه نیست. یه انعكاسی است از اونچه را كه در ذات الله گذشته است. انعكاس اون چیزی است كه در ذات گذشته، در عرش گذشته، در سدره المنتهی گذشته، تا بیاد به پایین. اینه.
📌ما نمیتونیم ادراك بكنیم این حرفها رو. اظهار اون چیزی است، پیغمبر اكرم در غدیر اظهار كرد اونچه را كه در ذات دیده بود. دیگه غیر از این من نمیتونم بگم. اونچه كه اونجا دیده بود. آمد روز غدیر اینو اظهار كرد.
📌و اینكه حضرت میفرماید در روایت که از امام هشتم علیه السلام بود، روز غدیر «أَشْهَر فِی السَّمَاءِ مِنه» تا چی؟ «الارض» فهمیدی حالا یعنی چی؟ یعنی اونجا دیگه این حجابها و این بساطها كه نیست كه هان؟ اگر از این موطن مادیت رد شدی رسیدی به موطن عقل، عالم عقل، دیگه اونجا حُجبی ندارد. خیلی، قابل انكار نیست اینها، همه روشنه توش.
📌 گذشتی از او به قلب رسیدی یعنی با همون پای قلبت عبور كردی رسیدی به عرش اونجا هم خیلی روشنه، چه رسد كه مافوق باشه. این كه فرمود: یوم غدیر اشهر در سماء تا زمین، این معناش اینه. این زمین است كه حجابهای ظلمانی مادیت نمیگذاره كه آشكار و روشن بر همگان بشه.
〰️〰️〰️〰️〰️
📌حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
#عید_غدیر #غدیر
@mojtabatehrani
﷽
📍 امام علی (ع) دارندۀ صفات ویژه انبیا ❗️
📌ابن عساکر نقل می کند که پیغمبراکرم(ص) فرمود:
🔸«مَنْ أَرَادَ أَنْ یَنْظُرَ إِلَى آدَمَ فِی عِلْمِهِ»؛ اگر کسی بخواهد به حضرت آدم(ع) از نظر علمش نظر کند؛
🔸«وَ إِلَى نُوحٍ فِی فَهْمِهِ»؛ و به نوح در فهمش نظر کند؛
📌 «وَ إِلَى إِبْرَاهِیمَ فِی حِلْمِهِ»؛ و به ابراهیم در حلمش نگاه کند؛
«وَ إِلَى یحْیى بْنِ زَكَرِیا فِی زُهْدِه»؛ و به یحیی بن زکریّا در زهدش نگاه کند؛
«وَ إِلَى مُوسَى بْنِ عِمْرَانَ فِی بَطْشِهِ»؛ و به موسی در دلیری اش نگاه کند؛
«فَلْیَنْظُرْ إِلَى عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِب»1️⃣.
📌پیغمبراکرم(ص) یک راه مقایسه ای را پیش می گیرد. بعد کسانی را مطرح می کند که در طول تاریخ شناخته شده هستند و بعد امام علی(ع) را این گونه توصیف می کند. (پس نظر کند به علی بن ابی طالب)
1️⃣بحارالأنوار، ج 39، ص 35
〰️〰️〰️〰️〰️
#عید_غدیر
📌حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
◾️آدم یا توی دنیا باید کیفش را ببرد یا در آخرت !!!
📌رُوِيَ عَنْ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ:
📌«مَعَاشِرَ النَّاسِ اتَّقُوا اللَّهَ فَكَمْ مِنْ مُؤَمِّلٍ مَا لَا يَبْلُغُهُ وَ بَانٍ مَا لَا يَسْكُنُهُ وَ جَامِعٍ مَا سَوْفَ يَتْرُكُهُ وَ لَعَلَّهُ مِنْ بَاطِلٍ جَمَعَهُ وَ مِنْ حَقٍّ مَنَعَهُ أَصَابَهُ حَرَاماً وَ احْتَمَلَ بِهِ آثَاماً فَبَاءَ بِوِزْرِهِ وَ قَدِمَ عَلَى رَبِّهِ آسِفاً لَاهِفاً قَدْ خَسِرَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةَ ذَلِكَ هُوَ الْخُسْرانُ الْمُبِينُ)»
📌ترجمه: ای گروه مردم! تقوای الهی پیشه کنید.چه بسیار آرزومندهایی که به آرزوی خود نرسیدند؛ وچه بسا کسانی که بنا کردند بناها ولی در آن سکونت نکردند؛ و چه بسا کسانی که مالی جمع کردند و زود از آن ها جدا شدند.
📌یا از راه حرام جمع آوری کردند. یا از راه مشروع به دست آوردند؛ ولی در راه مشروع مصرف نشده است، پس بار گناه را بر دوش خود حمل نمودند؛پس خدا را ملاقات می کنند با باری از گناه و قدم به سوی پروردگارشان بر می دارند، در حالی که متأسف و اندوهگین هستند.( خسارت دنیا و آخرت بُردند، که این خسارتی است آشکار).
شرح: روایت از علی (ع)، در نهج البلاغه است.
📌 دارد حضرت فرمودند: ای گروه مردم! «مَعَاشِرَ النَّاسِ اتَّقُوا اللَّهَ»؛ حریم الهی را حفظ کنید. تقوای الهی را پیشه کنید. چه بسیار کسانی که آرزو کردند و به آرزوهایشان نرسیدند،
📌 «فَكَمْ مِنْ مُؤَمِّلٍ مَا لَا يَبْلُغُهُ وَ بَانٍ مَا لَا يَسْكُنُهُ»؛ چه بسیار کسانی را که خانه ها و بناهایی ساختند که از او بهره بگیرند و در او سکونت نکردند و رفتند،
📌«وَ جَامِعٍ مَا سَوْفَ يَتْرُكُهُ»؛ کسانی که روی هم انباشتند اموال دنیایی را و به زودی از او جدا شدند و ترک کردند،
📌«وَ لَعَلَّهُ مِنْ بَاطِلٍ جَمَعَهُ»؛ حالا این که آورده، از کجا آورده؟ چطور شد انباشته شد؟ هان؟! یکی از دو راه: یا از مسیر حرام و باطل به دست آوردند و روی هم گذاشتند، که باطل تعبیر می کند.
📌 «وَ مِنْ حَقٍّ مَنَعَهُ»؛ یا نه، مسیر کسبش درست بود، صحیح بود؛ اما چی؟ آن جایی را که باید می پرداختند؛ نپرداختند، از نظر چی؟ وظیفه شان، انفاق نکردند در راه خدا؛ خدا گفته بود بهشان، نکردند. یا از راه حرام بود یا اگر هم از راه حرام نبود، باید می رفتند، خدا گفته بود: انفاق کن؛ نکرد، گذاشت روی هم، هی انباشت.
📌 اوّلی، «أَصَابَهُ حَرَاماً»؛ این که از راه باطل بود، از راه حرام بود.
📌 دوّمی چی بود؟ «وَ احْتَمَلَ بِهِ آثَاماً»؛ بار گران گناهان را بر دوش کشیدند.
📌آخرش، «فَبَاءَ بِوِزْرِهِ»؛ بازگشت کردند با وِزرِ این ها، «وَ قَدِمَ عَلَى رَبِّهِ»؛ وارد شدند بر پروردگارشان؛ امّا در چه حالی؟«آسِفاً لَاهِفاً»؛ با حال افسوس و اندوه به سوی پروردگارشان بازگشتند اینها، وارد شدند.
📌«وَ قََد خَسِرَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةَ» این ها هم ضرر دنیایی کشیدند، هم آخرتی.«ذَلِكَ هُوَ الْخُسْرانُ الْمُبِين»؛ این همان زیانی است بسیار آشکار؛ یعنی چی؟ آدم یا توی دنیا باید کیفش را ببرد یا در آخرت دیگر، نیست این جور؟! یا دنیا کیف کن یا آخرت،
📌 وقتی بنا شد این جا بدوی بدوی، آخرش بگذاری بروی، نمانی، کیفش را نبری، پس این جا که ضرر کردی. درست است؟ بعد هم از آن طرف، از مسیر حرام به دست آورده بودی یا از این طرف، آن که خدا بهت گفته بود به این که ادا کنی، نکردی. درست است یا نه؟ پس چیزی هم برای آخرتت نگذاشتی، بروی کیفش را آن جا بکنی. نه این جا کیف، نه آن جاکیف.«خَسِرَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةَ»؛ حضرت علی (ع)، می فرماید: «ذَلِكَ هُوَ الْخُسْرانُ الْمُبِين»؛ چقدر زیبا ترسیم می کند حالِ عدّه ای را در دنیا، می فهمی؟ ایشان می گوید: آقاجان! این است.
📌 می گوید: بسیار بودند،ها! اوّلش هم می گوید:«فَكَمْ مِنْ مُؤَمِّلٍ» این قدر ما دیدیم توی دنیا، آرزومندها به آرزوهایشان نرسیدند.
📌درست است یا نه؟ آرزو داشته، کیفش را از این خانه و باغ و بُستانش ببرد؛ امّا نشد. می فهمی چه می گویم؟! بلند شو برو! من گاهی تعبیر کردم؛ گفتند: افتاد و مُرد. من می گویم: نه اشتباه کردی؛ مُرد و افتاد. اشتباه این جا است. فهمیدی؟ نه خیر.
نهج البلاغه، حکمت 344
〰〰〰〰〰
◾️حاج_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
📍 اگر غدیر نبود، جامعۀ انسانی بویی از انسانیّت نمی برد❗️
📌اعتقاد شخصی من این است که اگر نبود این عید بزرگ و نصب الهی جامعۀ انسانی بویی از انسانیّت نداشت و این ارزش ها را نداشت.
📌بحث هایی که می کنیم از کجا می گیریم؛ از روایات می گیریم. چون قرآن منشوری بیشتر نیست. آنچه را که مبیّن و مفسّر کلام الله است، سنّت اصیلی را که به دست ما می رسد. خدا پیامبراکرم(ص) را تهدید می کند؛ آن هم بعد از بیست و سه سال زحمت در آخرین ماه های رسالتش در این عالم .
📌چند ماه بیشتر نمانده بود و پیامبراکرم(ص) وفات کردن. آن تهدید نگفتن، ابلاغ نکردن مساوق با اصلاً رسالتت هیچ «وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ»1️⃣. رسالتت تمام نشده، کسر گذاشتی.
📌 از این مسیر باید برسد این معارف؛ یعنی لولا علی (ع) و نصب الهی که راجع به او بود. در بارۀ خلافت که بعد هم ائمه طاهرین «صلوات الله علیهم اجمعین» که همین خط باید بیاید جلو و باشد در جامعه. اگر این نصب الهی نبود، معارف هم نبود. خدا که حیوان دو پا فراوان دارد، هیچ تعارف ندارد.
📌اعتقاد شخصی من این است که حسّاس ترین مقطع که سرنوشت سازترین مقطع بود، قضیّه غدیر است برای جامعه اسلامی؛ که جامعۀ انسانی بویی از انسانیّت ببرد. و این معارف بیاید و دست به دست بگردد و به این ارزش های انسانی پی ببرد.
1️⃣سورۀ مبارکۀ مائد، آیۀ 67
〰️〰️〰️〰️〰️
#عید_غدیر #غدیر
◾️حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 اگر غدیر نبود، جامعۀ انسانی بویی از انسانیّت نمی برد❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
#غدیر #عید_غدیر
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
📍 حب علی پشتوانۀ تمام اعمال نیک❗️
📌در مورد محبّت نسبت به قربیٰ، سه جهت از ناحیۀ خدا در نظر گرفته شده است:
یک؛ گفتیم محبّت مربوط به کار دل است و در بین کارکِرد ابعاد وجودی انسان در قیامت، آنچه نقش ارزنده تری دارد، قلب اوست. محبّت، خودش حسنه است؛ چون کارکِرد قلب است و مورد پسند خداست، همان طور که نماز خواندن، فعل جوارحی مورد پسند خداست و حسنه است، این کارکِرد دل؛ یعنی حبّ امام علی(ع) هم حسنه می شود.
یعنی اگر کسی حبّ امام علی(ع) نداشته باشد، نمازش مقبول نیست؛ لذا این حسنه پشتوانۀ جمیع حسناتی است که در مرتبۀ پایین تر از ابعاد وجودی از ما صادر می شود، مثل نماز، روزه، حج، انفاق مالی و غیر مالی، زکات و امثال اینها، بدون محبّت امام علی(ع) حسنه نیست.
در حقیقت این حسنه، تک حسنه ای است که پشتوانۀ جمیع حسناتی است که در مرتبۀ اعمال از انسان صادر می شود. در این معنی در نظر فقها هیچ اختلافی نیست.
〰️〰️〰️〰️〰️
#عید_غدیر #غدیر
📌حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
📍 حبّ امام علی(ع) بازدارندۀ زشتی ها❗️
📌در مورد محبّت نسبت به قربیٰ، سه جهت از ناحیۀ خدا در نظر گرفته شده است:
📌 دو؛ این نقش اثباتی این حسنه قلبی بود. نقش دیگر این حسنه، نقش بازدارنده نسبت به سیئات دارد؛ یعنی از یک طرف به اعمالی که پیکره اش زیباست، زیبایی حقیقی می دهد و از طرفی، نقش بازدارندگی دارد نسبت به اعمال زشت.
📌 چرا؟ این را مکّرر در بحث هایم گفته ام که محبّت پیروساز است. هر چه انسان محبّتش نسبت به شخصی بیشتر باشد، از او بیشتر تبعیّت می کند و در پی کسب رضای اوست و آنچه را که او خوشش نمی آید، کنار می گذارد.
〰️〰️〰️〰️〰️
#عید_غدیر #غدیر
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
📍 تعبیری اشتباه از حبّ امام علی(ع) ❗️
📌در مورد محبّت نسبت به قُربیٰ، سه جهت از ناحیۀ خدا در نظر گرفته شده است: سه؛ محور بحث اینجاست که در قیامت اگر دست انسان در اثر کسر و انکسارها از نظر اعمال ظاهریّه از حسنات خالی شد، این تک حسنه که پشتوانۀ حسنات بود، دست گیری می کند.
قدم به قدم به صورت مستدلّ جلو آمدیم. از مرتبۀ اعضا و جوارح به بالاترین مرتبۀ وجودی انسان که قلب می باشد، منتقل شدیم.
📌 اگر او حبّ امام علی(ع) را داشت، دارای حسنه ای است که برای او کارسازی می کند. در حقیقت، دستش از حسنه خالی نیست؛ بلکه حسنه ای دارد که مربوط به بُعدی است که اشرف از بُعد ظاهریش است. من خطابه نمی گویم؛ بلکه این نظر بر محور قانون عقلی است و همۀ بحث هایم مستدلّ است.
📌 روایتی است چه بسا در نوشته ها زیاد دیده باشید: «حُبُّ عَلِيٍّ حَسَنَةٌ لَا يَضُرُّ مَعَهَا سَيِّئَةٌ»؛ حبّ علی حسنه است؛ حسنه ای در بعد قلبی. آن هایی که ابن الشهوت هستند، عبارت « لَا یضُرُّ مَعَهَا سَیئَةٌ»1️⃣؛
📌 را چنین تعبیر کرده اند که با حبّ امام علی(ع) هر کاری که بر اساس شهوت باشد می توان انجام داد. عدّه ای هم چه بسا روی جهل و بی سوادی این را مطرح می کنند.
📌این تعبیر مخالف است با آنچه از ائمۀ طاهرین(ع) وارد شده است و از نظر عقلی هم این حرف باطلی است. دوستی امام علی(ع) یک حسنه ای است برای حسنه دیگر. دوستى على(ع)حسنه ای است که با داشتن آن، گناه زیانى نمی رساند و دشمنى على(ع) گناهی است که با وجود آن کار نیک سودى ندارد.
1️⃣الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي) / ترجمه و شرح غفارى، ج 1، ص،154 - نهج الحق و كشف الصدق، ص 260
〰️〰️〰️〰️〰️
#غدیر #عید_غدیر
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani