eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
732 دنبال‌کننده
200 عکس
810 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙درد دل هایت را با خدا بکن !!! 📌وَ يَداً وَ مَوْئِلًا»؛ من گوشش می شوم، من چشمش می شوم. من دستش می شوم. من پناه گاه او می شوم. دیگر دست آخر... فهمیدی؟ 📌 اوّل؛ گوش و چشم و بعد هم... یعنی البتّه سمع، یعنی شنوایی اش. من شنوایش می شوم. اُذُن ندارد، عین ندارد. در روایت، اینجا هم جای این حرف ها نیست. ولی مجبورم بگویم، توجه کنید. اذن یعنی این، شد؟ عین هم یعنی این، این آلت است، شد؟ نه، قوا . شنوایش می شوم. بینایش می شوم. 📌گوش می کنید، چه می خواهم بگویم؟ قدرت کاریش می شوم. گوش کنید. بعد می گوید: «مَوْئِلًا»؛ من اصلاً، پناه گاه او می شوم. در نتیجه؛ آن وقت این جا می گوید چی؟ 📌 می گوید: وقتی مرا صدا بزند، جوابش را می دهم. فهمیدی چه می خواهم بگویم؟ از من تقاضا بکند. چی؟ «سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ»؛ به اش هم می دهم. توجه کنید. 📌 می خواستم این را بگویم روند را. واجبات را انجام بده. درد دل هایت را با خدا بکن. فهمیدی؟ این موجب می شود که خدا تو را دوستت بدارد. 📌 وقتی هم که دوستت داشت. فهمیدی؟ همه کارت خدا می شود. همه کارت خدا می شود، عمده این است که، نعوذ بالله، ما هم از نظر عملی کوتاه می آییم، هم از نظر دورنی و دلی کوتاه می آییم نسبت به خدا. 📌 چون آن زاری و این ها، ظاهریش نیست تا؛ دل است که دلم گرفت، می خواهم بروم پیشش، خودم را خالی کنم. مال دل است. 📌 دوّمی، گوش کنید. اوّلی بیرونی، دوّمی درونی. همین جور می آید جلو؛ توجّه می کنیدچه عرض کردم؟ 📌بنابراین آن کسانی را که عمل به واجبات می کنند، روی دلشان به خداست و آن چرا که از نظر درونی فرض کنید فشارهای روحی دارند، می روند سراغ خدا، فهمیدی؟! خدا چه کار می کند؟ خدا پشتیبان آن هاست، همه کاره آن هاست. گره گشای آن هاست. 1- بحار جلد 70 باب 43 صفحه 16 2- در عربی «و لایزال عبدی یبتهل» کلمه عبدی در بیان فرموده نشده است. 📌عَنْ هِشَامٍ عَنْ أَنَسٍ عَنِ النَّبِيِّ (ص) عَنْ جَبْرَئِيلَ قَالَ: قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى مَنْ أَهَانَ لِي وَلِيّاً فَقَدْ بَارَزَنِي بِالْمُحَارَبَةِ وَ مَا تَرَدَّدْتُ فِي شَيْ ءٍ أَنَا فَاعِلُهُ مَا تَرَدَّدْتُ فِي قَبْضِ نَفْسِ الْمُؤْمِنِ يَكْرَهُ الْمَوْتَ وَ أَكْرَهُ مَسَاءَتَهُ وَ لَا بُدَّ لَهُ مِنْهُ وَ مَا يَتَقَرَّبُ إِلَيَ عَبْدِي بِمِثْلِ أَدَاءِ مَا افْتَرَضْتُ عَلَيْهِ وَ لَا يَزَالُ عَبْدِي يَبْتَهِلُ إِلَيَّ حَتَّى أُحِبَّهُ وَ مَنْ أَحْبَبْتُهُ كُنْتُ لَهُ سَمْعاً وَ بَصَراً وَ يَداً وَ مَوْئِلًا إِنْ دَعَانِي أَجَبْتُهُ وَ إِنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُه 〰〰〰〰〰 شرح حدیث 📌حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📌گوش او و چشم او و دست او و پناه گاه او می شوم !! رُوِيَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ قَالَ: «قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى ما یَتَقَرَّبُ اِلَیَّ عَبدی بِمِثلِ اَداءِ مَا اَفتَرَضتُ عَلَیهِ وَ لا یَزالُ عَبدی یَبتَهِلُ اِلَیَّ حَتّی اُحِبَّهُ وَ مَن اَحبَبتُهُ کُنتُ لَهُ سَمعاً وَ بَصَراً وَ یَداً وَ مَوئِلاً اِن دَعانی اَجَبتُهُ وَ إِن سَأَلَنی اَعطَیتُهُ»1 ترجمه: خداوند تبارک و تعالی فرمود: بنده من به من نزدیک نمی شود به چیزی بهتر از آنچه که بر او واجب کرده ام. 📌این بنده همیشه متوجّه من است تا آن جا که من او را دوستش بدارم و هر کس را که دوست داشته باشم، گوش او و چشم او و دست او و پناه گاه او می شوم. 📌 اگر او مرا بخواند و از من چیزی بخواهد جواب او را می دهم و اگر از من درخواستی بنماید به او عطا می نمایم. 〰〰〰〰〰 شرح حدیث 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 اولویّت و اهمّیّت محیط خانوادگی در تربیت❗️ 📌طبق معمول این طور است که انسان قبل از محیط تحصیلی و آموزشی شکل می گیرد؛ لذا انبیا و اولیا(ع) در معارف اسلامی روی این خیلی تأکید داشتند؛ چون شاکلۀ روح در اینجا شکل می گیرد؛ در محیط خانوادگی، آن هم در این سه بُعد؛ لذا اوّل هم به همین توصیه می کنند. روایتی بخوانم. 📌روایت از امام صادق(ع) است که حضرت می فرماید: «لَا یَزَالُ الْمُؤْمِنُ یُورِثُ أَهْلَ بَیْتِهِ الْعِلْمَ وَ الْأَدَبَ الصَّالِحَ»؛ مؤمن این طور است. علم و ادب شایسته را برای اهل بیت و خانواده اش به میراث می گذارد. خوب دقّت کنید. «حَتَّى یُدْخِلَهُمُ الْجَنَّة»؛ این قدر روی این ها کار می کند که این ها را بهشتی می کند. 📌هم در بُعد اعتقادی، هم اخلاقی و هم عملی. «حَتَّى لَا یَفْقِدَ فِیهَا مِنْهُمْ صَغِیراً وَ لَا كَبِیراً»؛ تا آنجایی که وقتی خودش إن شاء الله در بهشت رفت، نگاه می کند و می بیند که کوچک و بزرگ همه با او هستند؛ همه در بهشت آمدند. همین طور که همه با هم در خانواده اینجا بودیم، همه در بهشت هم دور هم هستیم. 📌 ببینید چقدر تعبیر زیبا است؛ یعنی این قدر روی این ها کار می کند. بعد می فرماید: «وَ لَا خَادِماً وَ لَا جَاراً»1️⃣؛ سپس خادم را مطرح می فرماید. کسانی را که فرض کنید در آن خانواده مشغول به کار هستند. بعد هم به همسایه می رسد. چه بسا در این ترتیب عنایتی باشد. 📌از نظر کمّی این طور است؛ یعنی معمولاً انسان این طور است که اوّل زن و بچّه است، بعد نوبت می رسد به خادم که برخوردش با آدم بیشتر است! بعد برخوردش با همسایه. مثلاً فرض کنید شب ها بیرون می آید و او را می بیند. این ها هم جنبۀ کمّی دارند و هم جنبۀ کیفی؛ به درجه بندی پایین می آید. 1️⃣مستدرک الوسائل، ج 12، ص 201 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 اولویّت و اهمّیّت محیط خانوادگی در تربیت❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🎞 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 زمان آموزش توحید به‌فرزند ❗️ 📌روایتی است که هم از امام باقر(ع) و هم از امام صادق(ع) نقل شده است. حضرت می فرمایند: «إِذَا بَلَغَ الْغُلَامُ ثَلَاثَ سِنِینَ»؛ بچّه که سه سالش شد، «یُقَالُ لَهُ سَبْعَ مَرَّات»؛ به او هفت مرتبه بگو: «قُلْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه»؛ بگو لا اله الا الله؛ یعنی از اعتقادی شروع کن! سه سالگی حرف از توحید بزن! «ثُمَّ یُتْرَكُ حَتَّى یَتِمَّ لَهُ ثَلَاثُ سِنِینَ»1️⃣؛ 📌از سه سالگی وحدانیّت خدا را به او بشناسان! سپس او را رها کن تا سه سال و هفت ماه و بیست روز او تمام شود. من این روایات را به عنوان نمونه می خوانم و ردّ می شوم. باز در همین بُعد اعتقادی روایت دیگری است. 📌روایت دیگری است از امام صادق(ع) که حضرت می فرماید: «بَادِرُوا أَحْدَاثَكُمْ بِالْحَدِیثِ قَبْلَ أَنْ تَسْبِقَكُمْ إِلَیْهِمُ الْمُرْجِئَةُ»2️⃣؛ به آموزش روایات ما به فرزندان کوچکتان مبادرت کنید قبل از آنکه اهل مُرجئه بر شما سبقت بگیرند. حالا من نمی خواهم وارد بحث «مُرجئه» بشوم. 📌این ها یک گروهی بودند که مقابل «شیعه» قرار داشتند. توجّه می کنید؟ حتّی از نظر عملی هم مردم لااُبالی بودند که معاصی کبیره مرتکب می شدند. 📌 می فرماید: مواظب باش؛ تو کار را شروع کن تا یک وقت آن ها نیایند و مزخرفات را به بچّه ات بخورانند و از کوچکی او را لااُبالی و بی بند وبار، بار بیاورند؛ حواست را جمع کن! مُرجئه چنین افرادی بودند. 1️⃣وسائل الشیعه، ج 21، ص 474 - بحارالأنوار، ج 85، ص 131 2️⃣بحارالأنوار، ج 85، ص 477 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 زمان آموزش توحید به‌فرزند ❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🎞 📌حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📌 پیامبراکرم(ص) و آموزش معارف به فرزند ❗️ 📌مراقب بُعد قلبی فرزندت باش؛ بُعد قلبی او را از پیامبراکرم(ص) بگیر. حضرت می فرماید: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): أَدِّبُوا أَولَادَكُم عَلَى ثَلاَثَ خِصَالٍ»؛ 📌 فرزندانتان را بر سه خصلت ادب کنید: «حُبِّ نَبِیِّكُم»؛ قلبی است؛ با او کاری کن که پیامبر(ص) را دوست داشته باشد، «وَ حُبِّ أَهلِ بَیتِهِ»1️⃣؛ و اهل بیت(ع) را دوست داشته باشد. چه معارفی است! همه را به ما آموختند که چه کنیم. 📌«وَقَرَائَةِ القُرآنِ»؛ و قرآن خواندن را دوست داشته باشد. این در بُعد عملی است. موارد قبلی درونی بود؛ توحید، امامت و ولایت بود؛ همین طور خیلی زیبا بیان فرمودند. 1️⃣کنزالعمّال، ج 16، ص 456 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 فرمایش پیامبراکرم(ص) در رابطۀ آموزش معارف به فرزند ❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🎞 📌حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 از فرمایش معصومین(ع): نحوۀ آموزش خواندن نماز و گرفتن روزه به فرزند ❗️ 📌روایتی است از امام علی(ع) که حضرت می فرماید: «أَدِّبْ صِغَارَ أَهْلِ بَیْتِكَ بِلِسَانِكَ عَلَى الصَّلَاةِ وَ الطَّهُور»؛ اوّل به او بگو: بابا جان! نماز داریم؛ وضو داریم. این، تربیت زبانی است. باز روایت دیگری از امام علی(ع) است که می فرماید: «عَلِّمُوا أَوْلَادَكُمُ الصَّلَاةَ لِسَبْعٍ وَ خُذُوهُمْ بِهَا إِذَا بَلَغُوا الْحُلُمَ»؛ اوّل می فرماید: با زبانت او را تربیت کن؛ یعنی به او نماز یاد بده! بعد هم سراغ پیاده کردن عملی می آید. امام صادق(ع) می فرماید: «إِنَّا نَأْمُرُ صِبْیَانَنَا بِالصَّلَاةِ إِذَا كَانُوا بَنِی خَمْسِ سِنِینَ»؛ ما این طور هستیم که وقتی بچّه پنج ساله می شود، به او امر می کنیم نماز بخواند تا نماز مَلکه اش بشود. «فَمُرُوا صِبْیَانَكُمْ بِالصَّلَاةِ إِذَا كَانُوا بَنِی سَبْعِ سِنِین »؛ بچّه های ما در پنج سالگی نماز می خوانند؛ امّا فرزندان شما در هفت سالگی. «وَنَحْنُ نَأْمُرُ صِبْیَانَنَا بِالصَّوْمِ إِذَا كَانُوا بَنِی سَبْعِ سِنِین»؛ بچّه های ما که هفت سالشان می شود به آن ها می گوییم: روزه بگیرید. امّا «بِمَاأَطَاقُوا مِنْ صِیَامِ الْیَوْم»1️⃣؛ هرچند روزی که توانست؛ نه اینکه همۀ روز ها را روزه بگیرد. مقدّس بازی در نیاور! در یک روایت دیگری داریم که نمی خواهم وارد این بحث بشوم؛ در روایت دارد که چگونه با او رفتار کنید؛ می فرماید هر وقت گرسنه اش شد، به او غذا دهید. توجّه کنید. تمام این نکات طبق همین موازینی است که عرض کردم؛ یعنی دیگر سازی آن هم از اوّلین محیط یعنی محیط خانوادگی؛ چون انسان در این محیط خانوادگی است که ابعاد اعتقادی و اخلاقی و عملی اش شکل می گیرد. همۀ این ها متن معارف ما است. 1️⃣مجموعۀ ورّام، ج 2، ص 155 - عیون الحکم، ص 341 - الکافی، ج 3، ص 409 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه نهم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 از فرمایش معصومین(ع): نحوۀ آموزش خواندن نماز و گرفتن روزه به فرزند ❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 امام‌علی(ع) و که چه فرزندی باید نور چشم والدین باشد❗️ 📌روایت از امام علی(ع) است. حضرت(ع) می فرماید: «مَا سَأَلْتُ رَبِّی أَوْلَاداً نَضِرَ الْوَجْهِ»؛ من از خدا بچّۀ خوشگل نخواستم. «وَ لَا سَأَلْتُهُ وَلَداً حَسَنَ الْقَامَة»؛ خوش هیکل و خوش تیپ هم نخواستم، «وَ لَكِنْ سَأَلْتُ رَبِّی أَوْلَاداً مُطِیعِینَ لِلّٰه»؛ ولی بچّه هایی خواستم که مطیع خدا باشند، 📌 «وَجِلِینَ مِنْه»؛ آن ها حریم الهی را حفظ کنند؛ اهل تقوا باشند؛ خدا ترس باشند، «حَتَّى إِذَا نَظَرْتُ إِلَیْهِ وَ هُوَ مُطِیعٌ لِلَّهِ قَرَّتْ عَیْنِی»1️⃣؛ وقتی که نگاه کنم و ببینم دارد اطاعت خدا می کند، چشمم روشن بشود. این نور چشمی می شود این را می گویند نور چشمی. در بُعد اعتقادی، اخلاقی و عملی اش، وقتی او را ساخته باشید، نور چشمی است. باید دنبال این باشید که او را بسازید. 📌توجّه می کنید چه عرض کردم؟ اوّل هم از محیط خانوادگی است که گفتم هم به لحاظ کمّی و کیفی اولویّت دارد که من به همۀ این ها اشاره کردم. در آن محیط است که این بچّه دارد شکل می گیرد. توجّه کنید. این محیط برای او زیربنا است و اگر محکم باشد، اثر آن را محیط ها و فضاهای دیگر به این زودی نمی توانند از بین ببرند. 📌نمی گویم اثر نمی گذارند؛ ولی دیگر نمی توانند آن اثرات را به طور کلّی ریشه کَن کنند .چون فرزند شکل گرفته است؛ تو به او شکل دادی. این وظیفۀ تو است. 1️⃣بحارالأنوار، ج 101، ص 98 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📌حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 چه‌می‌شود که دیانت و نجابت ،جرم و خیانت و لااُبالی‌گری، حسنه می‌شود ❗️ 📌امام علی(ع) خیلی زیبا و با صراحت فرموده است. نرو دنبال اینکه زیبا باشد یا خوش تیپ باشد. چه کار کنم؟! مجبورم این ها را بگویم. ابنای دنیا ما را به اینجا کشانده اند. الآن معیار ارزشی ما این شده است. 📌 گفتم که دیانت و نجابت در جامعۀ اسلامی و نظام اسلامی ما جرم است؛ امّا خیانت و لااُبالی گری حسنه است! چنین شخصی می شود آدم اجتماعی! خوب توجّه می کنید چه عرض کردم؟! حال اینکه در معارفمان این حرف را نداریم. 📌 بچّه وقتی در کوچکی ساخته می شود در این سنّ و سال برایش این رفتار ملکه می شود؛ حتّی بگویم بچّه این طوری است که خیلی زود متوجّه می شود؛ خوب هم متوجّه می شود؛ چون همسو با فطرت او است. این را بدانید که این رفتار و آداب تربیتی، همسو با فطرت بچّۀ تو است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه نهم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 🎙اگر کسی برای دینش کار کرد... 📌رُوِيَ عَنْ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: « مَنْ أَصْلَحَ سَرِيرَتَهُ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ تَعَالَی عَلَانِيَتَهُ وَ مَنْ عَمِلَ لِدِينِهِ كَفَاهُ اللَّهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ وَ مَنْ أَحْسَنَ فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ كَفَاهُ اللَّهُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ» ترجمه: اگر کسی باطن خود را درست و اصلاح کند، خداوند متعال هم ظاهر او را درست و اصلاح می کند؛ و اگر کسی برای دین خود کار کند، خداوند هم امور دنیایی او را کفایت می کند. و هر کس که رابطه خودش را با خدا نیکو کند، خداوند هم روابط او را با مردم نیکو می گرداند و امور میان او و مردم را کفایت می کند. 🎙 سه تا جمله از امیرالمؤمنین صلوات الله علیه. جمله اول دارد، علی ؟ع؟ فرمودند: اگر کسی اصلاح کند باطن خودش را، خداوند اصلاح می کند ظاهر او را. آدم یک باطنی دارد، یک ظاهری دارد. حالا اصلاح باطن چیه؟«مَنْ أَصْلَحَ سَرِيرَتَهُ أَصْلَحَ اللَّهُ عَلَانِيَتَهُ»؛ البتّه در یک نسخه بدل دارد: «أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ عَلَانِيَتَهُ»؛ توی باطن ما دو تا چیز است. 📌یک: امور اعتقادی. درست است یا نه؟ امور اعتقادیمان است. اعتقادیاتمان از امور باطنی ما است. 📌دو: نسبت به امور اعمالمان، نیّت هایی که می کنیم نسبت به کارهایی که می خواهیم بکنیم. این هم از کارهایی باطنی ما است. درست است یا نه؟ اعتقاد و عمل. درست؟! اگر کسی برود اعتقادیاتش را درست بکند، اعتقاد صحیح داشته باشد، این را درست کند؛ از این طرف هم نیّتش این باشد که کار خوب بکند. می فهمی چه می گویم؟ گناه نکند. 📌کار چی بکند؟ کارهای عمل صالح انجام بدهد. اگر کسی باطنش را درست کرد، این جوری، شد! خدا می داند چه کار می کند، این را بهش توفیق می دهد که از نظر ظاهر موفق شود به کارهای خوب. 📌 این حرف من را خوب دقّت کنید، شاید کمتر کسی این جور معنا کند، «مَنْ أَصْلَحَ سَرِيرَتَهُ»؛ اگر یک کسی باطنش را اصلاح کرد، شد؟! 📌«أَصْلَحَ اللَّهُ عَلَانِيَتَهُ»؛ خدا بیرونش را درست می کند؛ یعنی موفّقش می کند به این که، این هم از نظر اعضا و جوارحش و اینها، کارهای شایسته انجام بدهد. فهمیدی؟ چون ظاهر ما همین است دیگر، کارهایی که می کنیم ظاهر ماست. 📌دو: جمله دیگر،«وَ مَنْ عَمِلَ لِدِينِهِ كَفَاهُ اللَّهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ»؛ اگر کسی برای دینش کار کرد، درست است؟! خدا کار دنیاییش را ردیف می کند. دیگر همچنین بازاری حرف زدم. 📌 فهمیدی؟ تو برو کارهای دینی ات را انجام بده از آن کم نگذار، درست است؟! خدا می آید چه کار می کند؟ کارهای دنیایت را ردیف می کند برای تو، فهمیدی که کم نیاوری. این هم دوّم. 📌سوّم: «وَ مَنْ أَحْسَنَ فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ»؛ اگر کسی رابطه خودش را با خدا خوب کند. هم چین خیلی... روابط،ها! رابطه ات را با خدا خوب بکن. شد؟! «كَفَاهُ اللَّهُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ» ؛ خدا می آید چه کار می کند؟ رابطه تو را با مخلوق خوب می کند که کسی بر علیه تو کاری نکند. وسائل الشیعه، جلد 15، صفحه 298 – بحارالأنوار، جلد 68 ، صفحه367 اللَّهِ كَفَاهُ اللَّهُ مَا رُوِيَ عَنْ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: مَنْ أَصْلَحَ سَرِيرَتَهُ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ عَلَانِيَتَهُ وَ مَنْ عَمِلَ لِدِينِهِ كَفَاهُ اللَّهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ وَ مَنْ أَحْسَنَ فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ 〰〰〰〰〰 شرح حدیث حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 روش رفتاری پیغمبراکرم(ص)فقط در یکجا استثنا دارد، آنهم حضرت زهرا(س)❗️ 🎙همان‎طور که هستی همان‎طور باش!! 📌من وقتی که نگاه کردم در تاریخ و دیدم یک جا فقط استثنا دارد پیغمبری را که از نظر آداب معاشرت بی‎نظیر است. دیگر مسلّم بی‎نظیر است. تربیت شدۀ خداوند است. مؤدّب به آداب الهی است. برطبق عقل و شرع دارد رفتار می‎کند. در کمالش حُسن معاشرت در حدّ اعلی. این‎طوری است. این راجع به زهرا‎(س)است. راجع به امیرالمؤمنین(ع) نیست. اصلاً و ابداً. فقط اوست. 📌شما این‎را زیاد شنیدید که مثلاً پیغمبر اکرم(ص) ایشان که سفر می‎خواست بکند می‎آمد از خانۀ زهرا(س). آخرین کسی را که از او خداحافظی می‎کرد زهرا بود؛ یعنی از خانۀ زهرا. هر جا که می‎خواست به مسافرت برود می‎آمد و از آنجا رد می‎شد. همه نوشته‎اند این‎ را. و انتها سفرش و ابتدایش از آنجا بود. ختم می‎شد به خانۀ زهرا(س)، به خانۀ خودش ختم نمی‎شد. از نظر عرف هم چه بسا این ‎را بگویید. می‎گویند که خوب علاقۀ شدیدی به دخنر داشته است. یک دختر داشته است. حالا فضیلت بوده است چه بوده. این‎ها معصوم هستند. 📌یا فرض کنید جملاتی را که از پیغمبراکرم(ص) صادر شده است نسبت زهرا(س) که عامّه و خاصّه نقل می‎کنند. صحبت ما نیست فقط. مثلاً فرض کنید که چه بسا این‎ها را ما یک جنبۀ عرفی هم داشته است. 📌مثلاً در یک روایتی دارد که عبدالله ‎بن‎عمر ‎نقل می‎کند و می‎گوید به اینکه: «أنَّ النَّبی (ص) قَبَّلَ رَأَسَ فَاطِمَة (س) وَ قَالَ فِداكِ أَبُوكِ »؛ سر زهرا(س) را بوسید و بعد هم فرمود: که پدر فدای تو، «كَمَا كُنْتِ فَكُونی»؛ البتّه این حرف در آن هست. همان‎طور که هستی همان‎طور باش. 📌 خیلی در آن حرف است«و فی خبر فقال». در یک خبر دیگری است که حضرت فرمود: «فِدَاكَ أَبِي وَ أُمِّي»1️⃣؛ پدر و مادر من فدای تو. آنجا می‎گوید که خودم قربانت بروم. یک وقت می‎گوید که پدر و مادر خودم. 📌ببینید پیغمبراکرم (ص)یک وقت نعوذبالله اغرارگو باشد. یک وقت خیال نکنید این‎را. این‎ها را باز یک نوع می‎شود که توجیه کرد. ولی من بحثم چون من ادب پیغمبراکرم(ص) و روش معاشرتی با غیر بود 1️⃣عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآيات و الأخبار و الأقوال (مستدرك سيدة النساء إلى الإمام الجواد)، جلد 11، ص 183 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه بیت و پنجم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 روش رفتاری پیغمبراکرم(ص)فقط در یکجا استثنا دارد، آنهم حضرت زهرا(س)❗️ 📌همانطور که هستی باش !!! 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 این امر الهی است که پیامبر دست حضرت زهرا(س) را ببوسد❗️ 📌این امر الهی است، نه اینکه زهرا‎(س) نمی‎خواست دست پیغمبر (ص)را ببوسد. می‎خواست ببوسد؛ امّا خدا گفته است که این پدر باید دست دختر را ببوسد و دختر نباید که دست پدر را ببوسد. عظمت زهرا(س) را می توان از اینجا فهمید؛ چون بوسیدن دست، نشان دهندۀ نهایت عظمت و تعظیم شخص است. 📌این یک سیرۀ الهی یعنی ادب الهی بوده است که پیغمبر اکرم(ص) باید در این یک مورد، خلاف متعارف رفتار کند. 📌 «وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ إلّا فِی زَهراء(س)»؛ همه را به معروف امر کن، جز فاطمه را! این یکی استثنا است. این استثنا شده است. هرکس هرچه می خواهد بگوید، بگوید؛ فاطمه(س) نباید دست تو را ببوسد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 این امر الهی است که پیامبراکرم(ص)دست حضرت زهرا(س) راببوسد❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه بیت و پنجم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
✍️سلام بر روح بلند آیت الله مرحوم مجتبی تهرانی طاب ثراه که در 13دی 1391 رحلت فرمود در تولید معرفت کم نظیر بود . طوبی له و حسن مآب + رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 انسان های شقی و سعادتمند❗️ 📌جمله ای از امام علی(ع) در نهج البلاغه اشاره می کنم. در خطبۀ هفتاد و دوّم حضرت در ابتدای خطبه می فرماید: « اللَّهُمَّ دَاحِيَ الْمَدْحُوَّاتِ وَ دَاعِمَ الْمَسْمُوكَاتِ وَ جَابِلَ الْقُلُوبِ عَلَى فِطْرَتِهَا شَقِيِّهَا وَ سَعِيدِهَا»؛ 📌بار خدایا! ای گسترانندۀ زمین ها و نگه دارندۀ آسمان ها! «وَ جَابِلَ الْقُلُوبِ عَلَى فِطْرَتِهَا» ای موجودی که آفرینندۀ دل هایی هستی که شقاوت و بدبختی را اختیار کرده اند و دل هایی که سعادت و خوشبختی را برگزیدند! 📌از امام زین العابدین(ع). در دعای اوّل صحیفۀ سجّادیّه آمده است: «فَالْهَالِكُ مِنَّا مَنْ هَلَكَ عَلَيْهِ ، وَ السَّعِيدُ مِنَّا مَنْ رَغِبَ إِلَيْهِ»؛ هالک؛ یعنی شقی، و هلاکت و شقاوت یکی است؛ «وَ السَّعِيدُ»؛ در مقابل جملۀ دوّم که به سعید اشاره کرده، قرار گرفته است. 📌«وَ السَّعِيدُ مِنَّا مَنْ رَغِبَ إِلَيْهِ»؛ در بین ما انسان ها شقی کسی است که دلش از تو روگردان شود و سعادتمند، کسی است که دلش رو به سوی تو باشد. این ها از خلال کلمات ائمّۀ معصومین(ع) هم به دست می آید. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه سوم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 انسان ها با اعمالشان شقی و سعادتمند می شوند❗️ 📌ابوبصیر از امام صادق(ع) نقل می کند: « فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- قالُوا رَبَّنا غَلَبَتْ عَلَيْنا شِقْوَتُنا قَالَ بِأَعْمَالِهِمْ شَقُوا»1️⃣؛ 📌حضرت در ذیل آیۀ شریفه می فرماید: این ها با اعمال خودشان شقی شدند. یعنی تصوّر نشود که شقاوت یک امر ذاتی است. چنین نیست؛ بلکه یک امر اکتسابی است و خودشان شقاوت را برای خودشان درست کردند. 📌 در یک روایت دیگری رابطۀ سببی و مسبّبی بین سعادت عقلانی و سعادت نفسانی با سعادت قلبی را مطرح می کند و اشاره می کند که حقیقت سعادت، همان سعادت قلبی است. در قیامت هم، همان سعادت است که برای انسان فایده دارد. همچنین عکس آن هم می باشد. 1️⃣بحار الأنوار، ج5، ص 157 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 سعادت و شقاوت از طرف خداوند برای چه کسانی نوشته می شود❗️ 📌بزنطی از اصحاب امام هشتم(ع) می گوید:«قَالَ سَمِعْتُ الرِّضَا(ع) يَقُولُ جَفَّ الْقَلَمُ بِحَقِيقَةِ الْكِتَابِ مِنَ اللَّهِ بِالسَّعَادَةِ لِمَنْ آمَنَ وَ اتَّقَى »؛ جف؛ یعنی اینکه خشک شد. معنایش این است از نظر دستگاه الهی و سنّت الهی بی برو برگرد و تغییرناپذیر است، که سعادت مربوط به کسی است که ایمان آورده و تقوا پیشه کند. ایمان آوردن و تقوا، اختیاری است. اوّلی سعادت عقلانی است. دوّمی سعادت نفسانی و محصول عمل است. 📌می فرماید این را حق تعالی با قلمش نوشت و بعد از نوشتن خشک شده و دیگر تغییر نمی کند و برو برگرد ندارد، «بِالسَّعَادَةِ لِمَنْ آمَنَ وَ اتَّقَى»؛ 📌برای کسی که ایمان بیاورد و تقوا پیشه کند، «وَ الشَّقَاوَةِ مِنَ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لِمَنْ كَذَّبَ وَ عَصَى»1️⃣؛ شقاوت از ناحیۀ خداوند نوشته شده است برای کسی که خدا را تکذیب کرد و تصدیق نکرد و عملاً وارد گناه وزشتکاری ها شد. 1️⃣بحار الأنوار، ج‏5، ص 154 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📌حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani