eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
727 دنبال‌کننده
200 عکس
778 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 دوستداران واقعی، امام حسین(علیه السلام ) را برای دنیا و حتّی بهشت نمی خواهند ❗️ 📌سعيد بن عبدالله حنفي است. شب عاشورا امام حسين(ع)خطبه خواند. شنيده ايد. خطبه که تمام شد، برگشت گفت اينان با من کار دارند و با شما کاري ندارند. بيعت را از آنان برداشت. هر که مي خواهد برود بلند شود و برود. حتّي دارد سياهي شب را چون مرکبي راهوار بگيريد. 📌در بعضي از نقل ها دارد حتّي هر کدام دست يکي از اهل بيت مرا بگيرد و برويد شما. شب و تاريک. راحت برويد. اينان با من کار دارند. خود را به خاطر من به خطر نياندازيد. آنهايي که رفتني بودند که رفتند. يک مشتي که منزل زباله رفتند. 📌يک عده هم آن شب رفتند. در اينان سعيد بن عبدالله حنفي، بلند مي شود. رو به امام حسين (ع)مي کند و مي گويد من که از تو دست بر نمي دارم. به خدا قسم اگر مرا بکشند و دو مرتبه زنده کنند، بعد بسوزانند باز زنده کنند، بسوزانند بعد خاکستر را هم بر باد دهند، آنجا استخوان ها مي ماند. مي گويد استخوان هم ته آن نماند. 📌بسوزانند، خاکستر را هم بر باد دهند، اين کار را هفتاد بار انجام دهند، من دست از تو بر نمي دارم. اين بهشت مي خواست؟ سؤال مي کنم از شما. دنبال بهشت نبود. ببين سطح معرفتي او به کجا رسيده است. 📌نعوذ بالله فکر نکنيد که مي خواهم تصرف در آيه نکنم. (أَلَا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ) نهايي که واقعاً امام حسين(ع) را دوست دارند، براي دنيايشان نمي خواهند. امام حسين (ع) نشست. 📌زهير بلند شد. رو کرد گفت به اينکه به خدا قسم اگر من را هزار بار بکشند و زنده شوم، باز بکشند و زنده شوم، مي دانم که مي توانم با اين کار تو را حفظ کنم، او دنبال بهشت نيست. اين را دوست دارم. اين را مي خواهم. اين مي گويد: گر مخيّر بکنندم به قيامت که چه خواهي؟ 📌حسين(علیه السلام ) ما را و همه نعمت فردوس شما را، دوست ما را، همه نعمت فردوس شما را، همه براي شما، دنبال کار خود برويد. اينان چه ديدند؟! اين ها، نه اينکه ترجيح علاقه بر علاقه بود، اصلاً علاقه اي به دنيا نداشتند، فقط علاقه آنان به دنيا يک چيز بود. به مولايشان بود، همين. التماس دعا. 〰〰〰〰〰 📚 منزل پنجم 📕 🏷 جلسه هفتم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 دوستداران واقعی، امام حسین(ع)را برای دنیا و حتّی بهشت نمی خواهند ❗️ 〰〰〰〰〰 📚 منزل پنجم 📕 🏷 جلسه هفتم 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 مکالمه امام‌حسین(ع) با علی اکبر(ع)❗️ 📌امام حسین (ع) در بین راه به سمت کوفه می آمد و هنگام سحر بود. من در جایی دیدم که حضرت داشتند از قصر بنی مقاتل می آمدند که سوار بر مرکب بودند. 📌 عَقَبه بن سمعان، یکی از اصحاب همراه امام حسین(ع) نقل می کند که یک وقت دیدم امام حسین(ع) پیشانی خود را جلوی زین مرکب گذاشت، مثل اینکه بخواهند بخوابند؛ ایشان مختصری صبر کردند و سرشان را بلند کردند و این جمله را فرمودند: (انّا لِله و انا الیه راجعون) 1️⃣ و این را تکرار کردند. 📌 بعد هم بلافاصله گفت: «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبّ الْعَالَمِین، الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبّ الْعَالَمِین» چه تناسبی بین این دو جمله است؟ این خودش مسئله ای است. معمولاً کلمۀ استرجاع، یعنی (انّا لِله و انا الیه راجعون)در مصیبت گفته می شود. 📌مثلاً وقتی که خبر ناگواری به انسان می د هند، آدم می گوید: (انّا لِله و انا الیه راجعون)؛ وقتی هم که خبر خوش به آدم می دهند، می گوید: «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبّ الْعَالَمِین». عقبه می گوید: یک وقت دیدم حضرت علی اکبر(ع) جلو رفت. عرض کرد: «یا ابَا! مِمَّ استَرجَعتَ وَ حَمِدتَ؟» هر دو مورد را از امام سؤال کرد. پدر جان! بگو چه شد که هم کلمه استرجاع گفتی و هم حمد کردی؟ امام حسین(ع) رو کرد به پسرش و فرمود: من سرم را اینجا گذاشتم و «خَفَقْتُ خَفْقَةً» چرتی زدم. یک وقت دیدم یک منادی دارد ندا می کند: «الْقَومُ یَسِیرُونَ وَ المَنایَا تَسِیرُ إلَیهِمْ»؛ این کاروان می رود و مرگ این ها را بدرقه می کند. 📌فهمیدم که کار تمام شده است. لذا گفتم: (انّا لِله و انا الیه راجعون). چرا حضرت کلمۀ استرجاع را گفت؟ چون فهمید که دارند از این عالم کوچ می کنند. لذا فرمود: همه از خدائیم و بازگشتمان به سوی خدا است. 📌حال چرا امام حسین (علیه السلام ) خدا را حمد کرد؟ «الحمدلله» برای اینکه به لقای دوست می رسم و او را می بینم. او مطلوب و محبوب من است و من می خواهم به او برسم. لذا الحمدلله. امام حسین(ع) هم کلمۀ استرجاع را فرموده و هم خدا را حمد کرد. هر دوی آن ها کنار هم بود. 📌حالا حضرت علی اکبر(علیه السلام ) به پدر می گوید: «أوَلَسْنَا عَلَی الْحَقِّ؟» مگر این راهی که ما می رویم، راه حق نیست؟ او از مسیر پرسید که مگر به سوی حق و برای اقامۀ حق نیست؟ «قٰال: نَعَم» حضرت فرمود: بله. 📌 حضرت علی اکبر(ع) گفت: «إذاً لانُبَالِی بِالْمَوْتِ»؛ پس باکی از مرگ نداریم. هم به دیدار حق می رویم که محبوب ما است و هم برای اقامۀ حق می رویم که مطلوب الهی است. می خواهیم دین الهی را به پا داریم و اسلام را زنده کنیم. چقدر این مکالمه زیبا است. 1️⃣سورۀ مبارکۀ بقره، آیۀ 156 〰〰〰〰〰 📚 📕 🏷 جلسه هشتم رحمت الله علیه @mojtabatehrani ➖➖➖
﷽ 📍 حضرت اباالفضل العبّاس(ع) بر اوج قلّۀ «بِرّ و نیکی» با دادن جان و آب❗️ 📌می خواهم روایت معروف دیگری بخوانم تا با این بحث تطبیق شود. روایت از زین العابدین(ع) است؛ حضرت فرمودند: برای عمویم عبّاس، در بهشت مقامی است که تمام شهدا به آن غبطه می خورند. حالا چرایش را خواهم گفت. اکثر مقاتل این مطالب را نوشته اند و شما حالا خوب می فهمید که مسئله چیست. من قبل از توضیح روایت، باید نکاتی را در باب نعمت های متّصله و منفصله عرض کنم. اشرف این نعمت ها چیست؟ اوّل برویم سراغ نِعَم منفصله؛ در میان نعمت های منفصله، آن چیزی که حیات همه به آن بستگی دارد چیست؟ (و جعلنا من الماء کل شیءٍ حی) 1️⃣؛ هر موجود زنده ای از «آب» زندگی دارد. در میان نعمت های منفصله، چیزی ارزنده تر از آب وجود ندارد. می گویند موجودات زنده، زندگی شان به آب است. در میان نعمت های متّصله، به اعضا و جوارح نگاه کن. اجزای رئیسۀ انسان، سر، چشم و دست است...بیا بالاتر؛ از همه مهم تر «جان» است؛ چون انسان همۀ این نعمت ها را برای جان خودش می خواهد. من بنا گذاشتم از وقتي آمدم اينجا، می‌دانستم حاج احمد آقا اينجا نشسته و مي‌دانم همگي حاجت داريم. گفتم مي‌خواهم امشب ذکر مصيبت براي يک نفر کنم نه براي شما. من یک مطلب دیگر را هم دربارۀ شرایط زمانی و مکانی بگویم. آن هایی که در علم هیأت واردند، می گویند: از نظر زمانی، روز عاشورا در سال 61 هجری، درست آن موقعی که زمان شدّت گرما است. از نظر مکانی هم می دانید که کربلا، یک منطقه حارّه و گرمسیر است. التماس دعا. وارد ذکر مصيبت مي شويم. 1️⃣سورۀ مبارکۀ انبیا، آیۀ 30 〰〰〰〰〰 📚 منزل پنجم 📕 🏷 جلسه نهم @mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 حضرت اباالفضل العبّاس(ع) بر اوج قلّۀ «بِرّ و نیکی» با دادن جان و آب❗️ 〰〰〰〰〰 📚 منزل پنجم 📕 🏷 جلسه حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 پیوند انبیا(ع) و گریۀ حضرت زکریّا(ع)برای امام حسین (ع)❗️ 📌روایت دیگری بخوانم. این روایت دربارۀ سورۀ حضرت مریم(س) است. روایت این است که شخصی دربارۀ این رموزی که در ابتدای سوره آمده است(کهیعص) سؤال می کند. حضرت می فرمایند: این حروف از غیب هایی است که خداوند به حضرت زکریّا(ع) تعلیم فرمود. 📌«زَکَرِیَّا سَأَلَ رَبَّهُ أَنْ یُعَلِّمَهُ أَسْمَاءَ الْخَمْسَةِ فَأَهْبَطَ عَلَیْهِ جَبْرَئِیلَ فَعَلَّمَهُ إِیَّاهَا»؛ قضیّه از این قرار است که حضرت زکریّا(ع) از خدا درخواست کرد که اسمای پنج تن(ع) را به او یاد دهد. خداوند به جبرئیل(ع) گفت: برو و به او نام هایشان را بگو! جبرئیل(ع) هم اسما را به او یاد داد. 📌 البتّه انبيا(ع) از آدم تا خاتم همه مي‌دانستند. گاهي تعبيراتي مي‌کنند. يک چيزهايي بوده که مي‌گفتند که ماوراء اين‌ها بوده. «فَکَانَ زَکَرِیَّا إِذَا ذَکَرَ محمّداً وَ عَلِیّاً وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنَ سُرِّیَ عَنْهُ هَمُّهُ وَ انْجَلَى کَرْبُهُ»؛ 📌زکریّا هرگاه نام پیغمبراکرم(ص)، حضرت علی(ع)، فاطمۀ زهرا(س) و امام حسن(ع) را می شنید، سُرِّیَ؛ یعنی غم و غصّه از دلش بیرون می رفت و ناراحتی اش برطرف می شد. « وَ انْجَلَى كَرْبُهُ وَ إِذَا ذَكَرَ اسْمَ الْحُسَيْنِ (ع)»؛ 📌به اسم امام حسین(ع) که می رسید، «خَنَقَتْهُ الْعَبْرَةُ وَ وَقَعَتْ عَلَیْهِ الْبُهْرَةُ»؛ به نفس نفس می افتاد و دیگر نفَسش بیرون نمی آمد، «فَقَالَ: ذَاتَ یَوْمٍ إِلَهِی مَا بَالِی إِذْ ذَکَرْتُ أَرْبَعَةً مِنْهُمْ تَسَلَّیْتُ بِأَسْمَائِهِمْ مِنْ هُمُومِی»؛ روزی پرسید که خدایا! چرا هر وقت از این پنج تن، نام چهار نفر اوّل را می آورم، همّ و غمّ من، از بین می رود، «وَ إِذَا ذَکَرْتُ الْحُسَیْنَ تَدْمَعُ عَیْنِی»؛ امّا تا می گویم: «حسین»! اشک از چشمانم پایین می آید. سرّ این قضیه چیست؟ «فَأَنْبَأَهُ اللهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى عَنْ قِصَّتِهِ»1️⃣؛ 📌خدا جریان امام حسین (ع) را به زکریا(ع) خبر داد. اینکه من عرض کردم این مسئله در شیعه هست و آن را هیچ کاری نمی شود کرد، ریشه دارد و منحصر به یک زمان خاص نیست. تا این پیوند هست، راه نجات هست. 1️⃣بحارالأنوار، ج14، ص 178 〰〰〰〰〰 📚 منزل پنجم 📕 🏷 جلسه دهم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍می خواهند شما را به لاابالی گری بکشانند !! 🔰 پیوند حقیقی جوانان با امام حسین (ع)حافظ آن‌هاست❗️ 📌این روایت معروف را شنیده اید که «إِنَّ الحُسَینَ مِصبَاحُ هُدیً وَ سَفِینَةُ نَجَاةٍ»1️⃣؛ این روایت را هم عامّه از پیغمبراکرم(ص) نقل کرده اند و هم خاصّه. قابل انکار هم نیست؛ یعنی هر کس با او پیوند بخورد، همان پیوند، حافظ او است. امّا پیوند باید حقیقی باشد نه صوری. 📌 این مسئله نسبت به ما بی بُروبرگرد، به تعبیر امروزی ژنتیکی است و نمی شود آن را کاری کرد. اسمش را هرچه می خواهی بگذاری، بگذار! هر کاری کنی، باز این پابرجا است. شاید بتوانند ما را نعوذ بالله به لاابالی گری بکشانند، امّا این پیوند را نمی توانند پاره کنند. 📌 به جوانان توصیه کنم که مواظب باشید.می خواهند شما را به لاابالی گری بکشانند. این ها دشمنان اسلامند که شما را به لاابالی گری می کشانند. می خواهند روحیۀ تعبّد را از شما بگیرند. اگر این روحیه از دست برود، مسئلۀ اسلام و دینت رفته است. 📌مواظب باشید و این را حفظ کنید! به خصوص این گوهر گران‌بها را حفظ کنید! نکند یک وقت آن طرف، دل هایتان را از حسین جدا کنند. خطر آنجا است. بدانید نجات دهندۀ شما هم همین پیوند با امام حسین(ع) است. 1️⃣بحارالأنوار، ج 91، ص 174 〰〰〰〰〰 📚 منزل پنجم 📕 🏷 جلسه دهم @mojtabatehrani
﷽ 🔰مگر یزید می گفت: خدا دروغ است؟ ! 📍 قیام امام‌حسین(ع) برای عمل به احکام الهی بود ❗️ 📌همان خطبه ای که حضرت خواندند و این تعبیر معروف که دارد: «أَ لَاتَرَوْنَ أَنَّ الْحَقَّ لَایُعْمَلُ بِهِ وَ أَنَّ الْبَاطِلَ لَایُنْتَهَى عَنْهُ»، 📌نگاه کنید، می فهمید که امام حسین (ع) به طور کلّی، جنبه های عملی را پیش می کشد و بحث مسائل اعتقادی مطرح نیست. از این عبارت، «أَنَّ الْحَقَّ لَا یُعْمَلُ بِهِ»؛ معلوم می شود که واجبات، عمل نمی‌شود، «وَ أَنَّ الْبَاطِلَ لَا یُنْتَهَى عَنْهُ»1️⃣؛ 📌محرّمات نیز انجام می پذیرد، یا زمانی که حضرت از مدینه می خواهد حرکت کند، برای برادرش محمّدبن حنفیّه وصیّت نامه می نویسد و آن را به او می دهد. حضرت در آن وصیّت این طور می نویسد: «أُرِیدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْکَرَ»2️⃣؛ 📌 می خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم. واضح است که امر معروف و نهی منکر، مربوط به اعتقادات نیست و برای فروع دین است. گذشته از این، کسی در آن موقع، جنبه های اعتقادی را هدف گیری نکرده بود. 📌مگر یزید می گفت: خدا دروغ است؟ قیامت دروغ است؟ اصلاً و ابداً از این حرف ها نمی زد. حتّی برای ظاهرسازی می رفت و امام جماعت می ایستاد. با اعتقادات، مخالفت نمی کرد. در سطح جامعه، به عنوان منکر خدا، قیامت، مبدأ و معاد شناخته نمی شد. آنچه در آن زمان مطرح بود، جنبه های عملی بود. 📌 هدف و انگیزۀ امام حسین(ع) از قیام هم، بحث عملی بود؛ یعنی حضرت می خواست در مقابل ضربه زدن به روحیۀ تعبّد و تنسّک جامعه اسلامی نسبت به احکام الهی بایستد. هدف قیام به طور کلّی، این بود. نسبت به جميع احکام بود. 1️⃣بحارالأنوار، ج 75، ص 116 2️⃣ بحارالأنوار، ج44، ص 229 〰〰〰〰〰 📚 منزل پنجم 📕 🏷 جلسه یازدهم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 قیام امام‌حسین(ع) برای عمل به احکام الهی بود ❗️ 〰〰〰〰〰 📚 منزل پنجم 📕 🏷 جلسه یازدهم 🎞 ➖ حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 🔰خدا می گوید: آیا واقعاً دین مرا می خواهی؟ 📍 ضدّ استقامت و پایداری تلوّن است؛ یعنی رنگ عوض کردن ❗️ 📌من روایت دیگری را از پیغمبر اکرم(ص) می خوانم که سفیان بن عبدالله ثقفی نقل می کند: «قُلتُ: یَا رَسُولَ اللَّهِ! أخبِرنِی بِأَمرٍ أَعتَصِمُ بِهِ»؛ 📌 می گوید: به پیامبراکرم(ص) عرض کردم: به من چیزی بگویید که من به آن پناه ببرم. «فَقَالَ(ص): قُلْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقِم!» 1️⃣؛ حضرت فرمودند: بگو معبودی جز الله تعالی نیست. سپس بر این مطلب استقامت کن! پیغمبر اکرم(ص) در این روایت، اوّل و آخر همه چیز را به او گفتند. 📌 فرمودند: حق را تشخیص بده و پای آن بایست!اینکه حق را تشخیص دهی و راه رسیدن به آن را هم بشناسی، کافی نیست؛ بلکه خدا تا پایان کار را هم برایت مشخص کرده است. او کتاب الهی را نازل کرده و راه وصول به حق را نیز به تو یاد داده است. 📌 خدا می گوید: آیا واقعاً دین مرا می خواهی؟ دین من در کتاب من است؛ همۀ راه و روش های مورد قبول من، در این کتاب بیان شده است؛ پس در اجرای فرامین آن پایداری کن! در مقابل پایداری، «تلوّن» است؛ تلوّن به معنای گوناگون شدن و رنگ عوض کردن است. 📌 انسانی که در یک مقطع زمانی حق را تشخیص داده، راه آن را نیز فهمیده، حرکت هم کرده ولی استقامت به خرج نداده، گرفتار «تلوّن» شده است. چنین کسی قطعاً به مقصد نمی رسد و هلاکت و نابودی را در پیش رو دارد. 1️⃣شرح نهج البلاغه لابن ابی الحدید، ج 10، ص 27 〰〰〰〰〰 📚 منزل پنجم 📕 🏷 جلسه سوم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 ضدّ استقامت و پایداری تلوّن است؛ یعنی رنگ عوض کردن ❗️ 〰〰〰〰〰 📕 📌حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 قرآن از نظر لغت بر دریچۀ دیدنظرهای مختلف، علما و عموم طبقات مردم قابل انطباق است❗️ 📌«وَ مِن شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ»؛ معانی که بیان شد، معنای لغوی آیه بود. من در بحث هایم مکرّر این مسأله را گفته ام که دو باره آن را تذکّر می دهم. 📌همان گونه که در متون اسلامی داریم و بسیار در احادیث وارد شده است، این گونه نیست که یک دید به آیات قرآنی افکنده شود. این آیات اگر به دست حکیمی داده شود، از آن در رشته خودش بهره می گیرد. اگر به دست عارفی داده شود، وی نیز در زمینه خودش بهره می گیرد. اگر به دست یک دانشمند اخلاقی داده شود، باز از آن بهره می گیرد. 📌 اگر به دست یک مؤمن معتقد داده شود، از آن بهره می گیرد و اگر به دست یک موحّد بدهند نیز از آن بهره می گیرد. به دست هر طبقه بدهند، از آیات بهره می گیرد. لذا ما در روایات داریم که قرآن «بطون سبعه» یا «سبعین بطناً» دارد. 📌 یا هفت بطن است یا هفتاد بطن. این معنایی را که من از نظر لغت بیان کردم بر نظرهای مختلفی که از دریچه دید هر انسانی به این آیات افکنده بشود قابل انطباق است و برای عموم طبقات مردم بسیار عالی است و به تعبیر ما همه کس فهم است. 〰〰〰〰〰 📚 📕 🏷 سوره فلق 📌حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🔰 اموال خود را فدای جان های خود نمایید!! 📌رُوِيَ‏ عَنْ‏ عَلِيٍّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ‏عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: «إِذَا حَضَرَتْ بَلِيَّةٌ فَاجْعَلُوا أَمْوَالَكُمْ دُونَ أَنْفُسِكُمْ وَ إِذَا نَزَلَتْ نَازِلَةٌ فَاجْعَلُوا أَنْفُسَكُمْ دُونَ دِينِكُمْ وَ اعْلَمُوا أَنَّ الْهَالِكَ مَنْ‏ هَلَكَ‏ دِينُهُ‏ وَ الْحَرِيبَ مَنْ حُرِبَ دِينُهُ أَلَا وَ إِنَّهُ لَا فَقْرَ بَعْدَ الْجَنَّةِ أَلَا وَ إِنَّهُ لَا غِنَى بَعْدَ النَّارِ» 📌ترجمه: آن گاه که سختی و بلا بر شما وارد شد، اموال خود را فدای جان های خود نمایید، و آن گاه که سختی های شدید نصیب شما شد جان های خود را فدای دین خود کنید و بدانید کسی هلاک و نابود است که دین خود را از بین برده باشد و آن کسی غارت زده است که دینش به غارت برود. آگاه باشید کسی که بهشت را در دست خود دارد هیچ گونه فقر و تهیدستی ندارد و اگر کسی که به آتش و جهنّم برود فقیر و بدبخت است هر چند الان همه دنیا را هم داشته باشد. ➖➖➖➖ اموال خود را فدای جان های خود نمایید!! https://aparat.com/v/brb85yg 〰〰〰〰〰 شرح حدیث 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 نقش اعتراف به ربوبیّت خداوند در استقامت و پایداری❗️ 📌اگر بخواهیم «ربّ» را به فارسی ترجمه ‏کنیم، «پرورش‏دهنده» می‏شود. در اصطلاح به آن کسی که شیئ را پرورش می‏دهد، «ربُّ‏الشّیئ» می‏گویند. 📌حال «پرورش» یعنی چه؟ ما خلاصه‏اش می‏کنیم و می‏گوییم: پرورش دادن یعنی جلب منفعت و دفع ضرر از شیئ. لذا کار مربّی این است که هر چه را که به سود متربّی و تربیت‏شوندۀ او است، برای او جلب کرده و هر چیزی را که مضرّ است، از او دور کند و نگذارد آسیبی به او برسد. 📌 در آیۀ شریفه، این مسئله مطرح شد که(ان الذین قالوا ربنا الله) آنان که به این معنا اعتراف کرده و گفتند: (ربنا الله) ؛ یعنی قبول کردند که پرورش‏دهندۀ‏شان خدا است، می‏توانند استقامت و پایداری کنند. اگر این را گفتند، می‏توانند پایداری کنند،(ثم استقاموا) 1️⃣ 📌نکته این است که پایداری، زمانی برای انسان ممکن می‏شود که او قبول کند و بفهمد که مربّی او؛ یعنی کسی که او را پرورش می‏دهد، همان کسی که برایش جلب منفعت کرده و ضررها را از او دور می‏کند، خدا است. 📌 اگر به این رسید، می‏تواند پایداری کند. باید انسان بفهمد، خدا است که پرورش‏دهنده است. او نافع است. او ضارّ است و او است که دفع ضرر می‏کند. مسئله این است که هرکس به ربوبیّت خدا اعتراف می‏کند، استقامت در رسیدن به حق و اقامۀ حق خواهد داشت. 📌چنین کسی دیگر برای از دست دادن امور مادّی، خوف و حزن پیدا نمی‏کند. من آیات و روایات را می‏آورم، خوب دقّت کنید! مطلب خیلی روشن است. چرا می‏ترسیم و اندوهگین می‏شویم؟ چون «اعتراف به ربوبیّت حق» نداریم. 1️⃣ سورۀ مبارکۀ فصلت، آیۀ 30 〰〰〰〰〰 📚 منزل پنجم 📕 🏷 جلسه ششم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 🔰 تا دل قبول نکرده، ایمان به وجود نیامده !! 📍 اثر ایمان به‌ربوبیّت خداوند بر سر دو راهی مادّیّت و معنویّت❗️ 📌روایت از پیغمبر اکرم(ص) است. «قَالَ رَسولُ اللهِ(ص): ذاقَ طَعمَ الإیمانِ مَن رَضِیَ بِالله رَبّاً»1️⃣؛ کسی طعم ایمان را چشیده است که از «پروردگار بودنِ خدا» خشنود و راضی باشد. می دانید «رضایت» مربوط به قلب است. مثلاً وقتی کسی می گوید: راضی شدی؟ مخاطب به دل خود مراجعه کرده و بعد پاسخ می دهد که آری یا نه. رضایت، از امور مربوط به قلب است. 📌کسی طعم ایمان را چشید که از اینکه خدا پروردگارش باشد، خشنود و راضی شد؛ یعنی هرگاه ربوبیّت حق در دل کسی وارد شد او طعم ایمان را خواهد چشید. اعتراف نسبت به ربوبیّت حق، اعترافی زبانی و حتّی برهانی هم نیست؛ این اعتراف، ایمانی شده است. 📌حتّی در دعاها هم به ما یاد می دهند که بگو: «رَضِیتُ بِاللهِ رَبّاً»؛ راضی هستم که «الله»ربوبیّت دارد و ربِّ من است. «رَضِیتُ بِاللهِ رَبّاً»؛ یعنی دلم قبول کرده است که او پروردگارم باشد. 📌 تا دل قبول نکرده، ایمان به وجود نیامده، آن ترس و آن حزن و اندوه هنوز هست. تعلّقات مادّی در برابر راه حق قرار بگیرند، سر دوراهی که برسی، خدا را رها می کنی و به دنیا می چسبی. ولی اگر در دلت فرو رفت، همان می شود که گفتم؛ دل می کَنی و به خدا می پیوندی. چون هر دو تعلّق وجود دارد. یکی این طرف است و یکی آن طرف. اینجا است که معادله شروع می شود و بعدش هم مبادله می کنی. 📌 یعنی معنویّت را بر مادّیّت ترجیح می دهی. اگر ربوبیّت حق، در دل انسان وارد شود، انسان در راه حق پایداری خواهد کرد و این مسیر را با سلامت به پایان خواهد رساند. 1️⃣کنزالعمّال، ج 1، ص 25 - اصول کافی، ج 2، ص 525 〰〰〰〰〰 📚 منزل پنجم 📕 🏷 جلسه هفتم حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani