﷽
📍 پیغمبراکرم(ص)و امام صادق (ع) بودند که این فرهنگ الهی و انسانی را به بشریّت عرضه کردند❗️
📌ما هم هرچه داریم از آن وجودهای مقدّس پیغمبراکرم(ص) که بنیانگذار فرهنگ اسلامی است و بعد از پیغمبراکرم(ص) ، در بین ائمّه طاهرین (صلواتاللهعلیهماجمعین) امامصادق(صلواتاللهعلیه) است که یک فرصتی تقریباً ایشان پیدا کردند که ایشان بتوانند این فرهنگ اسلامی را اشاعه بدهند. شما نگاه کنید فقه ما و مسائل اخلاقی و عبادی ما اکثراً از امامصادق(صلواتاللهعلیه) است. چه بسا اگر کسی این ادّعا را کند که مجموعه آنچه راکه از معصومین(ع) وارد شده است غیر از امامصادق(صلواتاللهعلیه) یک طرف و آنچه را که از امامصادق(صلواتاللهعلیه) به ما رسیده است از نظر فرهنگ اسلامی و معارف یک طرف.حتّی پیغمبراکرم(ص)، نقل هایی که شده است از نظر نقلی. این ها یک طرف و آنچه را که از امامصادق(صلواتاللهعلیه) وارد شده است . بنابراین در تمام ایّام سال بهترین و با ارزشترین ایاّم .حالا اگر بخواهید که تعبیرات ساده کنید بگویید که پیغمبراکرم(ص) در ارتباط با دین اسلام و امامصادق(صلواتاللهعلیه) با مذهب که مثلاً مذهب جعفری است.ولی از نظر عمق مطلب اگر بخواهیم که وارد شویم باید بگوییم که این دو موجود البتّه موجودات فرصتی برایشان نبود یعنی نگذاشتند و این دو موجود مقدّس بودند که این فرهنگ الهی و انسانی را به بشریت عرضه کردند در ابعاد گوناگونش.
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 پیغمبراکرم(ص)و امام صادق (ع) بودند که این فرهنگ الهی و انسانی را به بشریّت عرضه کردند❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 تولّد پيغمبراكرم(ص)و بعثتش برای کامل کردن شریعت و انسانیّت است❗️
📌ايام عيد است، دو عيد داريم يكي تولّد پيغمبراكرم(ص) و يكي تولّد امام صادق (عليه السلام)«بعثت لاتمّم مكارم الاخلاق» در اينجا نمي خواهم وارد شوم دو احتمال راجع به اين روايت است. 1. چون مي خواهد بگويد من مبعوث شدم كه اين ناقص را تمام كنم . يغمبر اكرم(ص) مي خواهد بفرمايد يك سنخ مسائل اخلاقي را اديان گذشته ارائه به بشر كردند و مال آدم كه آن را تمام كنم كما اينكه نسبت به مسائل حقوقي و احكام هم همين جور بود. شرايع گذشته ناقص بودند چون از نوع شريعت شروع شد شرايع گذشته نوح، ابراهيم، موسي و عيسي است تا به پيغمبراكرم(ص) مي رسد همان طور كه احكام وسايل حقوقي را آمدم تكميل كردم مسائل اخلاقي را هم تمام مي كنم 2. احتمال دوّم مسائل اخلاقي براي بشر مسائل عملي كه عقل نظري عقل عملي يا حكمت نظري يا حكمت عملي يك سنخ خوبي ها و بدي ها را خود انسان ادراك مي كند و روشن است در افعال و اعمال (روش ها) اما يك سنخ هستند كه درش به قول ما يك نوع خفا است در اثر خلاف كاري ها آن طور كه بايد عقل عملي ديدش باز باشد و تشخيص بدهد نمي تواند من آمدم تا اين ها را از زير خاكستر در بياورم تعبير اين طور دارد يك انسان كامل بشود ديگر بحث بحث شريعت نيست بحث انسانيّت است آمدم انسانيّت شما را تكميل كنم قهراً اين مي شود يعني يك انسان كامل يعني آن مجموعه اي را كه از اخلاق و صفات انساني است دارا باشد من براي اين آمدم.
〰️〰️〰️〰️〰️
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 تولّد پيغمبراكرم(ص)و بعثتش برای کامل کردن شریعت و انسانیّت است❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 با تسخیر قلب برای مقام و ریاست مال هم بهدست میآید❗️
📌سوّم، مال خود به خود رشد و نمو ندارد. باید بر روی آن کار بشود، انسان زحمت بکشد. ولی اگر انسان بخواهد قلب را تسخیر بکند، این خود به خود رشد دارد؛ به این معنا که اگر انسان دلی را به سوی خود جلب کرد، این صاحب دل زبان به مدح آن کسی میگشاید که دلش به گرو او رفته است. این حالت همینطور پیش میرود و او مرتّب تعریف، مدح و ستایش میکند و قلوب دیگر را جذب میکند، بدون اینکه انسان خرجی بکند؛ لذا میگویند: تملّک قلوب بر تملّک اموال ترجیح دارد، چون تملّک قلوب خود به خود رشد میکند، ولی تملّک اموال خود به خود رشد نمیکند؛ لذا جاه، مقام و ریاست مطلوبیّتی بیشتر از مطلوبیّت مال دارد و ابناء دنیا مسئلة مقام را بر مال ترجیح میدهند.
حتّی میگویند: وقتی قلب و دلی را به سوی خود جلب کردی، آنچه آن شخص از اموال دارد در اختیار انسان قرار میدهد و برای انسان پول هم خرج میکند. اگر انسان را خیلی دوست داشته باشند، برای او پول هم خرج میکنند.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #حب_جاه
📝 جلسه سوم از فصل دوم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 با تسخیر قلب برای مقام و ریاست مال هم بهدست میآید❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #حب_جاه
📝 جلسه سوم از فصل دوم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 استفاده از نَفْس و فطرت انسان ها برای رسیدن به ریاست باطل ❗️
📌بحث ما راجع به ریاستهای باطله است؛ به معنای تسخیر و استیلاء بر قلوب به شکلی که از این طریق انسان بر نفوس هم سلطه پیدا میکند. مطالبی را به صورت کلّی بیان کنم. اوّل، کسی که در اصطیاد قلوب برای اشباع هواهای نفسانی خودش و به اصطلاح ریاست باطله وارد میشود، از نیروهای حیوانی افراد برای اصطیاد قلب آنها استفاده می کند؛ یعنی از هواهای نفسانیّة طرف مقابل برای جذب او به سوی خودش استفاده می کند؛ ممکن است مسئلۀ شهوت، وهم و ... مطرح باشد.
دوّم، گاهی از فطرتهایی که در نهاد طرف مقابل هست سوء استفاده میکند. در نتیجه از نیروهای حیوانی و فطرتهایی که در او هست استفاده میکند؛ یعنی بر محور آنها میخواهد قلب طرف مقابل را جلب کند و استیلاء بر آن پیدا کند. استیلاء بر دل که پیدا شد، بی برو برگرد، استیلاء بر نفس هم حاصل می شود. حالا سراغ ابزار کارهایی می روم که انسان میخواهد از این نیروهای درونی استفاده کند.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #حب_جاه
📝 جلسه سوم از فصل دوم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 استفاده از نَفْس و فطرت انسان ها برای رسیدن به ریاست باطل ❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #حب_جاه
📝 جلسه سوم از فصل دوم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 مال را فدا می کند که به مقام و ریاست باطل برسد ❗️
📌یکی از ابزارهایی که در باب مسئلۀ تحصیل ریاست باطله به کار گرفته میشود عبارت از مال است. آن ترجیحی که گفتم برای آن بکه این حالت واضح و مشخص بشود؛ چون مقام بر مال ترجیح دارد؛ لذا انسان مال را فدای مقام می کند. گام به گام این مباحث را جلو آمدم؛ انسان برای رسیدن به مقام و ریاست باطله، چون در ریاست حقّه از این نوع مطالب نمی باشد، مشقّت و بدبختی است که اصلاً کِیفی ندارد. یکی از ابزارهایی که انسان برای رسیدن به ریاست باطله به کار می گیرد آن است که مال را فدای مقام میکند؛ چون مقام ترجیح دارد. اینها مطالب ظریفی است که دارم بیان می کنم. انسان یا مقام را خود به خود دوست دارد، یا آن را می خواهد وسیله برای رسیدن به مال قرار بدهد.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #حب_جاه
📝 جلسه سوم از فصل دوم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 مال را فدا می کند که به مقام و ریاست باطل برسد ❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #حب_جاه
📝 جلسه سوم از فصل دوم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
رَوَا عَبْدُاللهِ بْنِ عَبَّاسُ عَنْ نَبِّی صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ قَالَ:
«اَیُّهَا النّاسُ لایَشغَلَنَّکُم دُنیاکُم عَن آخِرَتِکُم فَلا تُؤثِروا هَوَاكُمْ عَلی طاعَةِ رَبِّکُم وَ لاتَجعَلوا ایمانَکُم ذَریعَة إِلَى مَعاصیکُم»
ترجمه: ای مردم! مشغول بودن شما به دنیا شما را از آخرت باز ندارد؛ خواسته های نفسانی خود را بر اطاعت از پروردگارتان مقدم ندارید و ایمان خود را وسیله معصیت هایتان قرار ندهید.
شرح: روایت را عبدالله ابن عباس نقل می کند می گوید: پیغمبراکرم(ص) خطبه می خواندند. فرمودند: ای مردم! «أَيُّهَا النَّاسُ لَا يَشْغَلَنَّكُمْ دُنْيَاكُمْ عَنْ آخِرَتِكُمْ»؛ ای مردم! باز ندارد شما را دنیای شما، از این که از آخرتتان غفلت کنید. آدم وقتی وارد مسائل دنیایی می شود، جوری نباشد که آن مسائل دنیوی، باز دارد انسان را از امور اُخروی او. توجّه کنید. آن قدر فرو رفته در دنیا می شود که آخرت را فراموش می کند. ابتدا این جمله را فرمودند.
دوّم: «فَلَا تُؤْثِرُوا هَوَاكُمْ عَلَى طَاعَةِ رَبِّكُمْ»؛ مقدّم ندارید خواسته های نفسانی خود را بر اطاعت پروردگارتان. می فهمید یعنی چی؟ تو یک چیزی می خواهی، خدا از تو، یک چیز دیگر می خواهد. تو یک چیزی می خواهی، خدا از تو غیر این را می خواهد؛ شد؟! خواسته خودت را مقدّم ندار بر خواسته پروردگارت «فَلَا تُؤْثِرُوا هَوَاكُمْ عَلَى طَاعَةِ رَبِّكُمْ»؛ این «طَاعَةِ رَبِّكُمْ » یعنی خواسته خدا.
«وَ لَا تَجْعَلُوا أيْمَانَكُمْ ذَرِيعَةً إِلَى مَعَاصِيكُم»؛ این جمله، جمله عجیبی است. سوّمی: قرار ندهید ایمانتان را وسیله برای معصیتتان. این یعنی چی هان؟مشکل است این جمله را معنا کردن. ایمانت را وسیله گناه قرار نده. مگر آدم ایمانش را وسیله گناه قرار می دهد؟ چه رابطه ای بین این ها است؟ من فقط یک مثال می زنم؛ که آن چه مورد ابتلا است تقریباً، توی کارهای فرض کنید، کسانی که اهل کاسبی هستند. چهره چی داری؟ مذهبی داری. درست است یا نه؟ می گویند: آدم متدیّنی است، درست است؟! به تو اعتماد می کنند، درست است؟! به تو که اعتماد کردن،ها! تو، این را ازش سوء استفاده می کنی، چه کار می کنی؟ گناه. چه کار می کنی؟ حالا می گویم: غِشّ در معامله، دروغ می فهمی؟! اینجاست که ایمان را وسیله برای گناه قرار دادی. رسیدید شما به عرض بنده یا نه؟ امثال این فراوان داریم،ها! حالا من یک مثال کاسبی تویش زدم؛ توجّه کنید. سوء استفاده کردن از چهره مذهبی برای چی؟ گناه کردن؛ چون غِشّ، حرام است. درست است یا نه؟ مگر غشّ حرام نیست؟ اعتماد می کند... مثال می زنم دیگر! اعتماد می کند، می گویی: جنس خارجی است؛ دروغ هم داری می گویی و به اش می دهی. «وَ لَا تَجْعَلُوا أیْمَانَكُمْ ذَرِيعَةً إِلَى مَعَاصِيكُم»؛ اینجا، این را وسیله قرار دادی برای گناه؛ برای این غشّی که کردی. می گوید: نکنید این کارها را. از اوّل شروع می کند دنیا و آخرت؛ درست است؟! خواست خود و خواست خدا، بعد هم وارد می شود به اینجا؛ توجّه کنید چه عرض کردم که چهره مذهبیت را وسیله برای چی؟ معصیت.
بحارالأنوار جلد 74صفحه183
عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) فِي بَعْضِ خُطَبِهِ أَوْ مَوَاعِظِهِ- أَيُّهَا النَّاسُ لَا يَشْغَلَنَّكُمْ دُنْيَاكُمْ عَنْ آخِرَتِكُمْ فَلَا تُؤْثِرُوا هَوَاكُمْ عَلَى طَاعَةِ رَبِّكُمْ وَ لَا تَجْعَلُوا أَيْمَانَكُمْ ذَرِيعَةً إِلَى مَعَاصِيكُم ...
〰〰〰〰〰
شرح حدیث
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
رَوَا عَبْدُاللهِ بْنِ عَبَّاسُ عَنْ نَبِّی صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ قَالَ:
«اَیُّهَا النّاسُ لایَشغَلَنَّکُم دُنیاکُم عَن آخِرَتِکُم فَلا تُؤثِروا هَوَاكُمْ عَلی طاعَةِ رَبِّکُم وَ لاتَجعَلوا ایمانَکُم ذَریعَة إِلَى مَعاصیکُم»
ترجمه: ای مردم! مشغول بودن شما به دنیا شما را از آخرت باز ندارد؛ خواسته های نفسانی خود را بر اطاعت از پروردگارتان مقدم ندارید و ایمان خود را وسیله معصیت هایتان قرار ندهید.
〰️〰️〰️〰️〰️
شرح حدیث
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 گرگ هستند ولی در پوست گوسفند مخفی شدند ❗️
📌امامصادق علیه السلام به نقل از پدر بزرگوارشان می فرماید: «أَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَنْزَلَ كِتَاباً مِنْ كُتُبِهِ عَلَى نَبِيٍّ مِنْ أَنْبِيَائِهِ»؛ یعنی: خداوند در یک کتاب که بر یکی از پیغمبران خود نازل فرمود، چنین نوشت:ربطی به اسلام ندارد، «وَ فِيهِ أَنَّهُ سَيَكُونُ خَلْقٌ مِنْ خَلْقِي يَلْحَسُونَ الدُّنْيَا بِالدِّينِ»؛ یعنی اینها برای رسیدن به دنیا، که اعمّ از مال و جاه هست و سرآمدش این دو هستند، برای رسیدن به مقام و ریاست، برای بلعیدن دنیا، به دین متمسّک میشوند. مفهوم «لَحِس» و «یَلحَسُ» یکی به معنای «لیسیدن» و یکی به معنای «بلعیدن» است. «يَلْبَسُونَ مُسُوكَ الضَّأْنِ عَلَى قُلُوبٍ كَقُلُوبِ الذِّئَابِ»1️⃣؛ اینها یک پوشش پوست گوسفند بر روی دل قرار می دهند، که دلهایی که مثل گرگ و درّنده هستند را به صورت «میش» دربیاورند؛ یعنی اینگونه خودشان را جلوه میدهند -همان معنایی است که در مورد خصال پسندیدۀ الهی گفتیم-، «أَشَدَّ مَرَارَةً مِنَ الصَّبِرِ»؛ که تلختر از آن شیرة درخت صبر است.
1️⃣وسائلالشیعه، ج15، ص357. بحار الأنوار، ج70، ص 371
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #حب_جاه
📝 جلسه سوم از فصل دوم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 گرگ هستند ولی در پوست گوسفند مخفی شدند ❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #حب_جاه
📝 جلسه سوم از فصل دوم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 شیرین تر از عسل صحبت می کنند ولی در دلشان متعفن تر از مردار است❗️
📌«وَ أَلْسِنَتُهُمْ أَحْلَى مِنَ الْعَسَلِ»؛ -حضرت چقدر زیبا تعبیر می کند- حرف که میزند، شیرینتر از عسل صحبت میکند، «وَ أَعْمَالُهُمُ الْبَاطِنَةُ أَنْتَنُ مِنَ الْجِيَفِ»؛ امّا آنکه دارد در دلش میگذرد و به اصطلاح »قند آب می کند» متعفن تر از «جیفه» مردار است. به زبان یک مفهوم و در دل مفهوم دیگری است و دنبال مورد دیگری هستند. «أَ فَبِي يَغْتَرُّونَ أَمْ إِيَّايَ يُخَادِعُونَ أَمْ عَلَيَّ يَجْتَرُونَ...» 1️⃣؛ اینها به سبب منِ خدا اینگونه مغرور شدند، یا میخواهند سر من کلاه بگذارند، با من دارند بازی می کنند و دین من را ملعبه برای رسیدن به دنیا کرده اند. تعبیر سوم این است که جرأت به من پیدا کردند و می خواهند با من بجنگند. این افراد حتّی از راه دین هم وارد میشوند تا به مقصد شیطانی خودشان برسند. چه بسا در شرایط مختلف ابزار مختلفی به کار بگیرند تا به مقصد شیطانیشان برسند و چه بسا مقاطع هم مختلف بشود.
1️⃣ وسائل الشیعه، ج15، ص357. بحار الأنوار، ج 70، ص 371
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #حب_جاه
📝 جلسه سوم از فصل دوم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 شیرین تر از عسل صحبت می کنند ولی در دلشان متعفن تر از مردار است❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #حب_جاه
📝 جلسه سوم از فصل دوم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 حبّ به مقام، ریاست و به مال در درون نفاق را می رویاند ❗️
📌در روایتی پیغمبراکرم (ص) می فرماید: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): حُبُّ الْجَاهِ وَ الْمَالِ يُنْبِتُ النِّفَاقَ فِي الْقَلْبِ كَمَا يُنْبِتُ الْمَاءُ الْبَقْلَ »1️⃣؛ حبّ به مقام و ریاست و حبّ به مال نفاق را در درون انسان میرویاند، همانگونه که آب سبزی را میرویاند. حبّ جاه و ریاستی که در این روایت و روایاتی مانند آن آمده است در مورد ریاست باطله است، در مورد ریاست حقه گفتیم: به آن معنا ریاست نیست، بلکه مسئولیّت است، نه تنها شیرین نیست، بلکه خیلی هم تلخ است؛ چون تکلیف است.
مرحوم نراقی رحمه الله علیه میفرماید: « از فسادهای حبّ به جاه این است که کسی که به خاطر حبّ به مقام و برای اینکه بر قلب دیگران غلبه پیدا کند، تمام همّش این شود که مراعات دل مردم را بکند.» چون استیلاء بر قلوب را میخواهد و بهترین راهش گفتیم این است که ریاستی باشد که از راه رضای مردم بدست بیاید. ریاستی که از روی قهر و قَدَر باشد زیاد کیف ندارد. این ریاست خیلی کیف نفسانی دارد.
1️⃣ مجموعه ورّام، ج 1، ص256
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #حب_جاه
📝 جلسه چهارم از فصل دوم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 حبّ به مقام، ریاست و به مال در درون نفاق را می رویاند ❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #حب_جاه
📝 جلسه چهارم از فصل دوم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 غبطه کسی که به مقام و ریاست رسیده است نخورید ❗️
📌اوّل، هیچوقت غبطه نخور به حال آن کسی که با چنین بازیگری توانست به این مقام برسد. غبطه به حال او نخور که توانست عدهای از مردم را فریب بدهد، رضایت شان را جلب بکند، آن ها را دنبال خودش بکشاند.
روایت از «ابْنِ أَبِي يَعْفُور»؛ که اصحاب امام صادق(ع) است، نقل میکند که حضرت فرمودند: «كَانَ فِيمَا نَاجَى اللَّهُ تَعَالَى بِهِ مُوسَى»؛ در مناجاتهایی که حضرت موسی علیه السلام با خدا داشت و خداوند به او خطاب می کرد، در اول آن آمده بود، «لَا تَرْكَنْ إِلَى الدُّنْيَا رُكُونَ الظَّالِمِينَ...»؛ رکون به دنیا مانند رکون ظالمین نکن... بخشی از روایت. «وَ لَا تَغْبِطَنَّ أَحَداً بِرِضَا النَّاسِ عَنْهُ»؛ هیچوقت غبطة این را نخور که مردم نسبت به کسی اظهار رضایت میکنند، «حَتَّى تَعْلَمَ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ عَنْهُ رَاضٍ»؛ تا آن جایی که برو ببین خدا از او راضی است یا نه. معیار رضایت مردم نیستد، معیار رضایت، رضایت الهی است. اگر خدا از کسی راضی باشد، مردم هم از او راضی هستند و به تعبیری «نعم التفاوق» است. یک چنین انسانی از رضایت مردم کِیف نمیکند. «هُوَ هَلَاكٌ لَهُ وَ لِمَنِ اتَّبَعَهُ»1️⃣؛ اگر ریاستش باطله بود، هم هلاکت برای خودش دارد و هم برای آنهایی که دنبالش میدوند؛ برای هر دو هلاکت دارد.
1️⃣بحار الأنوار، ج 70، ص105
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #حب_جاه
📝 جلسه چهارم از فصل دوم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 غبطه کسی که به مقام و ریاست رسیده است نخورید ❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #حب_جاه
📝 جلسه چهارم از فصل دوم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 سر انجام مقام و ریاست باطل ❗️
📌فرض کن تلاش کردی، مال خرج کردی، ادّعاهای دروغ در بُعد عملی و خصال انسانی و الهی مطرح کردی و -نعوذ بالله- هر نیرنگی زدی، بعد هم به مقامت رسیدی. روش خدا با این افراد چه روشی است و با آنها چگونه عمل میکند. در روایتی امام باقر علیه السلام می فرماید: « قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله وسلم: مَنْ طَلَبَ مَرْضَاةَ النَّاسِ بِمَا يُسْخِطُ اللَّهَ »؛ پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: کسی که دنبال این برود که طلب منزلت در قلوب بکند و از این راه به جاه برسد، « كَانَ حَامِدُهُ مِنَ النَّاسِ ذَامّاً »؛ -این خیلی مهم است- سرانجام خدا کاری می کند که همان کسی که دلش را به سوی خودت جلب کردی، از تو تعریف و ستایش میکرد، تو را نکوهش بکند. همان کسی که میگفت: زنده باد، خدا کاری میکند که میگوبد: مرده باد به تو. این روش خدا است. کارهای خدا به اصطلاح «دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد»، این سنّت الهی است.«وَ مَن آثَرَ طَاعَةَ اللَّهِ بِغَضَبِ النَّاسِ»؛ امّا آن کسی که بیاید طاعت الهی را بر رضای مردم مقدّم بدارد ، « كَفَاهُ اللَّهُ عَدَاوَةَ كُلِّ عَدُوٍّ »؛ خدا دشمنی هر دشمن را از او کفایت میکنه (تعویض نوار)، « وَ حَسَدَ كُلِّ حَاسِدٍ وَ بَغْيَ كُلِّ بَاغٍ »؛ سرکشی هر سرکش نسبت به او و حسد و دشمنی هر کسی را خودش ردّ میکند، « وَ كَانَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ نَاصِراً وَ ظَهِيراً »؛ و خدا او را یاری و پشتیبانی میکند؛ ناصر، یاور، ظهیر و پشتیبان او است. آخرش «حَامِدُهُ مِنَ النَّاسِ ذَامّاً»1️⃣؛ شد. برعکس آن کسانی که رضا و طاعت الهی را بر رضا یا خشم مردم مقدّم داشتند را زیاد دیدید.
1️⃣ الكافي، ج 2، ص 372. بحار الأنوار، ج 70، ص392
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #حب_جاه
📝 جلسه چهارم از فصل دوم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 سر انجام مقام و ریاست باطل ❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #حب_جاه
📝 جلسه چهارم از فصل دوم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 انسان مغرور هر روزش بدتر از روز گذشته اش می شود❗️
📌غروری که از رذایل اخلاقی است، از رذایل سه قوّه و در ارتباط با سه قوّۀ عقل، شهوت و غضب مطرح می شود؛ چون گاهی عقل و شهوت است. گاهی عقل و غضب است. گاهی عقل، شهوت و غضب در آفرینش غرور نقش دارد؛ یعنی فریبی که صدق و تحقّق پیدا می کند. این حالت غرور است که در روایات بسیاری نکوهش شده است.
در روایت دیگری امام علی(ع) می فرماید: «مَنْ جَهِلَ اغْتَرَّ بِنَفْسِهِ وَ كَانَ يَوْمُهُ شَرّاً مَنْ أَمْسِهِ»؛ کسی که دست به گریبان جهل شد، غرورِ به خود پیدا می کند؛ یعنی مبتلا به غرور می شود. ریشه همان مقدّمۀ اوّلش که مسئلۀ جهل مرکّب است. نتیجه اش هم که:«كَانَ يَوْمُهُ شَرّاً مَنْ أَمْسِهِ»1️⃣؛ هر روزش بدتر از روز گذشته اش می شود. انسان های مغرور این گونه هستند. این موضوع در آثار زشت غرور بحث خواهد شد.
1️⃣ غرر الحكم و درر الكلم، ص 635
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه اول
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 انسان مغرور هر روزش بدتر از روز گذشته اش می شود❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #اخلاق_ربانی
📕 #غرور
📝 جلسه اول
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
رَوَا عَبْدُاللهِ بْنِ عَبَّاسُ عَنْ نَبِّی صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ قَالَ:
«أَيُّهَا النَّاسُ لَا يَشْغَلَنَّكُمْ دُنْيَاكُمْ عَنْ آخِرَتِكُمْ فَلَا تُؤْثِرُوا هَوَاكُمْ عَلَى طَاعَةِ رَبِّكُمْ وَ لَا تَجْعَلُوا أیْمَانَكُمْ ذَرِيعَةً إِلَى مَعَاصِيكُم وَ حَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا وَ مَهِّدُوا لَهَا قَبْلَ أَنْ تُعَذَّبُوا وَ تَزَوَّدُوا لِلرَّحِيلِ قَبْلَ أَنْ تُزْعَجُوا فَإِنَّهَا مَوْقِفُ عَدْلٍ»
ترجمه:از خودتان حساب بکشید قبل از آن که از شما حساب بکشند، و خودتان را برای محاسبه آماده کنید، قبل از آن که شما را عذاب کنند، و برای سفر آخرت زاد و توشه تقوا بردارید، قبل از آن که شما را از دنیا بِکَند، و بدانید که موقف و ایستگاه آخرت موقف عدل است.
شرح: روایت را عبدالله ابن عباس نقل می کند می گوید: پیغمبراکرم(ص) خطبه می خواندند. حضرت فرمودند خطاب به مردم: «أَيُّهَا النَّاسُ»؛ دنیای شما، شما را باز ندارد از آخرت و خواسته های نفسانی شما این جور نباشد او را مقدم بدارید برخواسته الهی. من این ها چون گفتم؛ این دو تا. سوم: «وَ لَا تَجْعَلُوا أيْمَانَكُمْ ذَرِيعَةً إِلَى مَعَاصِيكُمْ»؛ در اینجا من این را عرض کردم: ایمانتان را وسیله برای گناه قرار ندهید. حالا من گفتم در یک ارتباطش را گفتم، حالا یک ارتباط دیگرش را هم بگویم: گاهی انسان نعوذبالله، تدیّنش را، ایمانش را برای فریب دیگران به کار می برد. من آن را گفتم. گاهی نه! برای فریب خودش... حالا این می گویم که این خیلی روشن تر از اوست. و او این که ایمان، بله امر قلبی است، دل بستگی است، اصلاً ایمان دل بستگی است. و او این که دل بستگی خودت را به خدایت، درست است؟ به پیغمبرت، به اولیاء خدا، این دل بستگی را یک وقت وسیله قرار ندهی برای معصیت، این یعنی چی؟ حالا می گویم برایتان، این خیلی دیگر روشن تر است. فرض بفرمایید، گاهی است انسان، این شیطان، این کار را می کند. انسان دلبستگی دارد به خدا و ائمّه و خصوصا معصومین صلوات الله علیهم اجمعین، همه این ها؛ این موجب می شود شیطان، انسان را فریب می دهد، این را وسیله قرار می دهد برای گناه، جرأت به گناه پیدا می کند، می گوید: آن ها دستم را می گیرند. های! حواست جمع باشد. خیلی ظریف بود این. من آن دفعه نگفتم؛ چون گفتم من یک بخشش را می گویم، حالا بخشی را امروز می گویم. بسیاری از افراد هستند، حبّشان را به اولیاء خدا مورد اعتماد قرار می دهند، توجّه کنید! و وسیله می شود برای این که جرأت به معصیت پیدا کنند، می گویند: بالاخره آن ها دستمان را می گیرند. رسیدید شما به عرض من یا نه؟ خیلی دیگر این روشن بود، حالا داریم می رویم به بقیّه. «وَ حَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا»؛ از خودتان حساب بکشید در دنیا، قبل از آنی که از شما حساب کشیده شود. ما روایات متعدّد از پیغمبراکرم(ص) داریم، حالا من این خطبه را می گویم. «وَ مَهِّدُوا لَهَا قَبْلَ أَنْ تُعَذَّبُوا»؛خودتان را آماده کنید برای این حساب پس دادن ها، قبل از آنی که کیفر شوید. خودت اینجا...هان چرا؟ حالا می گویم: چون تا در دنیا هستی، می توانی توبه بکنی. درست است یا نه؟ یک خورده صاف و صوفش بکنی دیگر و جبرانش بکنی دیگر، در دنیا می توانم این کار را بکنم. وقتی رفتی دیگر چیه؟ هان تمام شد. «وَ مَهِّدُوا لَهَا قَبْلَ أَنْ تُعَذَّبُوا»؛ خودتان را آماده کنید. «وَ تَزَوَّدُوا لِلرَّحِيلِ قَبْلَ أَنْ تُزْعَجُوا»؛ زاد و توشه برای کوچ کردنتان از دنیا فراهم کنید، قبل از آنی که بِکَنَند شماها را؟ یک وقت خودت آماده می شوی، می روی مسافرت، می فهمی چی می گویم؟ یک وقت می کَنَندَت. فهمیدی هیچ آمادگی هم نداشتی. هرچی بگویی نمی خواهم بیایم،ها! نمی خواهم ندارد که! رسیدی؟! « وَ تَزَوَّدُوا لِلرَّحِيلِ»؛ شما توشه برای کوچ کردن و سفر کردن به آخرتتان را، نشئه برزخ و آخرت فراهم بکنید، قبل از آن که بِکَنَندتان، یکهو ناخودآگاه رفتی و دست خالی. می فهمی چه می گویم؟ هیچ آماده سفر هم نبودی. «فَإِنَّهَا مَوْقِفُ عَدْلٍ»؛ بدانیدها! آن جا یک جایگاه عدل است. فهمیدی؟ خوب بررسی می کنند، مو را از ماست می کشند به تعبیر خود ما؛ حواست را جمع باشد.
بحارالأنوار جلد 74صفحه183
〰〰〰〰〰
شرح حدیث
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir