11.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 اعمال منافقانه برای چند روز رسیدن به مال یا مقام در دنیا ❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه بیستم و پنجم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir﷽
📍 اعمال منافقانه برای چند روز رسیدن به مال یا مقام در دنیا ❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه بیستم و پنجم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 اعمال منافقانه مبارزه با خدا، پیغمبر(ص) و ائمه هستند❗️
📌آنچه با من میآید، من هستند. اگر انسان –نَعُوذُبِاللَّهِ- مدّتها منافقانه عمل کرده است، هم شکل درونی و هم عمل بیرونی برای خودش ساخته است، آنها همراهش میآید. آیا میارزد؟! چه برای پول و چه برای ریاستش باشد. این را مکرّر گفتم که ریاست، امری موهوم است، مگر اینکه وسیلهای برای رسیدن به همین بطن و فرج باشد. اینکه انسان -به اصطلاح- سرش را زیر لحاف بکند و بگوید: من فرمانروای عالم وجودم! مسخره است. همۀ توانش را برای چهار روز ریاست بگذارد. در چهار روز میخواهی چه کار کنی؟! فرض کنید که شکمات را پُر کنی و از آن طرف خالی بشود. در جلسۀ گذشته روایتش را خواندم که فرمودند:«مَا لِابْنِ آدَمَ وَ الْفَخْرِ»1️⃣؛ چه میبالی به خودت؟ تو کی هستی؟ «أَوَّلُهُ نُطْفَةٌ مَذِرَةٌ آخِرُهُ جِيفَةٌ قَذِرَهٌ وَ هُوَ بَینَ ذَلِکَ یَحمِلُ العَذِرَهَ»؛2️⃣ ای کپسول نجاست! چه حالی داری؟ آن وقت برای خدا هم بیاید سرکشی بکند. خیال نکنید که این گناهان شوخی بردار هستند. آنها مبارزه با خدا، پیغمبر(ص) و ائمه هستند. غیر اینکه نیست؛ فقط اعلانِ رسمی نکردیم. ولی داریم علناً این کار را میکنیم. همۀ این اعمال منافقانه همین است و حکایت از همین دارد، بیش از این نیست.
1️⃣غرر الحكم و درر الكلم، ص 696
2️⃣غرر الحكم و درر الكلم، ص 696
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه بیستم و پنجم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
7.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 اعمال منافقانه مبارزه با خدا، پیغمبر(ص) و ائمه هستند ❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه بیستم و پنجم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 راه علاج نفاق از نظر امام خمینی1️⃣ (ره)❗️
📌 امام(ره) در بحث علاج نفاق میفرماید: "یکی تفکّر در مفاسدی که مترتب بر این رذیله است: چه در این دنیا که اگر انسان به این صفت معرفی شد،" یا صفت دو رو بودن و دو زبان بودن را که همان دوگانگی است، داشته باشد، "از انظار مردم میافتد و رسوای خاصّ و عام میشود." ایشان تعبیر به «بیآبرو» میکند و میفرماید: "و بیآبرو پیش همۀ اقران و امثال میگردد." بعد تعبیرهای خیلی تندی دارد. میفرماید: خوب گوش کنید! این قلم تند ایشان است. "انسان با شرف و وجدان باید خود را از این ننگ شرفسوز پاک کند که گرفتار این ذلّتها و خواریها نگردد." واقعیّتش هم همین است؛ یعنی بالاخره برای انسان رسوایی در دنیا دارد. در گذشته هم گفتم که یک سنخ رذایل اینطور نیست که در درون مخفی بماند و بعد در نشَئات دیگر آثار زشتش بروز و ظهور پیدا کند؛ بلکه در همین دنیا آثاری دارد که یکی از آنها نفاق است. اینکه تعبیر میکند: رسوا میشود؛ یعنی رسوایی دارد و ندیدیم منافقی توانسته باشد نفاقش را تا آخر عمر پنهان کند و کسی نفهمد.
1️⃣ شرح چهل حدیث (اربعین حدیث)، ص 158 و 159
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه بیستم و ششم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
8.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 راه علاج نفاق از نظر امام خمینی1️⃣ (ره)❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه بیستم و ششم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
رُوِيَ عَن رَسُولِ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ الِهِ وَسَلَّم قالَ:
«مَن اَکثَرَ الاِستِغفارَ، جَعَلَ اللهُ لَهُ مِن کُلِّ هَمٍّ فَرَجاً وَ مِن کُلِّ ضیقٍ مَخرَجًا وَ رَزَقَهُ (یَرزُقُهُ)مِن حَیثُ لایَحتَسِبُ»
ترجمه: هر کسی زیاد استغفار و طلب بخشش از خداوند نماید، خداوند برای او سه چیز قرار میدهد: یکی این که هر گونه همّ و گرفتاری و اندوه او را بر طرف کرده و برای او گشایش قرار میدهد. دیگر از این که او را از هر ضیق و تنگنایی رهایی میبخشد و سوم؛ آن که روزی او را از راهی و جایی که فکرش را نکرده و یا نمیتواند بکند قرار می دهد.
شرح: روایت از پیغمبر اکرم (ص) منقول است که حضرت فرمودند: هر کس که زیاد استغفار بکند. خداوند برای او قرار میدهد؛ این سه چیز را که حضرت میفرماید. اول: «مِن کُلِّ هَمٍّ فَرَجاً» از هر اندوهی برای او گشایش قرار میدهد.«وَ مِن کُلِّ ضیقٍ مَخرَجًا» و از هر تنگنایی که دارد؛ رهایی پیدا میکند. رهایی قرار میدهد.َ سوم: «وَیَرزُقُهُ مِن حَیث ُلا یَحتَسِب» خداوند به او روزی عنایت میکند از یک راهی که اصلا فکرش را نمیکرد. به تعبیر من؛ سادهاش کردم. من اوّل یک نکتهای را عرض کنم: ما در باب اذکار و آثار ذکرها، خب، داریم. اذکار زیاد که هست و آثار این ها. یکی از اذکاری را که از نظر اثر، آثار زیادی بر او مترتّب است؛ استغفار است. و ما هم زیاد داریم. روایات بسیار داریم، نسبت به او. آثار بسیاری برش مترتّب است که در این روایت، پیغمبر اکرم (ص) به سه تا اثر اشاره میفرماید:
اوّل: «مِن کُلِّ هَمٍّ» در آن جا، از هر اندوهی چیه؟« فَرَجا» گشایش است.
دو: در هرتنگنایی که قرار گرفته است، رهایی میبخشد او را.
سوّم: نسبت به روزی است. گشایش نسبت به روزی است، آن وقت چی؟! از راهی که هیچ گمانش را نمیکرده است. فهمیدی؟! به خاطرش خطور نمیکرده است. در باب استغفار، من این را بگویم؛ چون« مَن اَکثَرَ الاِستِغفار» اوّلش. زیاد استغفار کنید. هر کسی که زیاد استغفار بکند. حالا من، یک روایت دیگر را عرض بکنم که به ذهنم است. از امام صادق (ع) هست که حضرت فرمودند؛ به این که: هرکس، در هر روز، صد مرتبه استغفار بکند، خداوند هفتصد گناه او را میبخشد. یعنی هر استغفار، هفت تا چی؟! گناه. البته روایت مفصّل است، ذیل هم دارد. حالا من، بخش اوّلش را من بخاطر این، اکثر استغفار خواستم بگویم. کثرت را خواستم بگویم. حتّی ما در روایت داریم؛ پیغمبر اکرم (ص)، ایشان هم استغفار میکردند. از کسانی بودند که در مراحل متعدد در روز، هفتاد تا بوده یا در شبانه روز صدتا بوده؛ روایات مختلف ما داریم. غرضم این است و او این که انسان همه کار میکند. درست است یا نه؟ گرفتاری هم که فراوان است. برای هر کسی هست. درست است یا نه؟! همه جور، صحبت مادّی هم نیست. گرفتاری و گرههای کوری که با پول هم، هان؟! باز نمیشود. تمام عالم را بدهی، آن گره باز نمیشود. گرهگشا یکی دیگر است. این تعبیرات که در روایت بود، من نظرم این بود، خواندم روایت را.
«مِن کُلِّ هَمٍّ فَرَجاً» از هر اندوهی گشایش است. «وَ مِن کُلِّ ضیقٍ مَخرَجاً» هر تنگنایی قرار گرفتیها! شد؟! او رهایی میبخشد. توجه کنید، یعنی در دست اوست. بله؛ رزق یک بحث دیگری است، گوش میدهید. بله، آن جنبههای مادّی پیدا میکند. توجّه کنید چه عرض کردم، ولی آن دو تا قبلی که پیغمبر اکرم (ص)، آن ها را جلو انداخته است. توجّه میکنید چه عرض کردم؟ آن ها است که نعوذ بالله، انسان میرسد به جایی در زندگی به چه کنم، چه کنمها میافتد. میبیند که هیچ راهی هم خودش، از نظر فکری هیچ ندارد و هیچ کس هم نمیتواند، گرهگشایی بکند. گشایش دست اوست، کلید او هم، بر حسب روایات، و آن ذکری که ابعاد مختلف دارد از نظر آثار، عبارت از چی است؟ استغفار، اما اکثار در استغفار،کثرت، توجه میکنید چه میگویم. آن هم هر روز.
________________________________________
1- وسایل الشیعه جلد 7 صفحه 177- بحار جلد 74 صفحه172
وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) مَنْ أَكْثَرَ الِاسْتِغْفَارَ جَعَلَ اللَّهُ لَهُ مِنْ كُلِّ هَمٍّ فَرَجاً وَ مِنْ كُلِ ضِيقٍ مَخْرَجاً وَ رَزَقَهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ.
〰️〰️〰️〰️〰️
📝 شرح حدیث
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 راه علاج نفاق از نظر امام خمینی (ره)❗️
📌امّا راجعبه این راه علمی و تفکّر در باب آثار سوء دنیوی، و حالا آخرت آن میفرماید: "و چه در عالم دیگر که عالم کشف اسرار است، و هر چه را در این عالم از نظر مردم پوشانید" در آنجا پوششی نیست؛ یعنی اگر در این عالم از نظر مردم پوشاندی، امّا "در آنجا نتواند مستور کرد." در باب حشر و نشرش میفرماید، که ما در گذشته هم گفتیم، و در آنجا «مشوّه الخلقة با دو زبان از آتش محشور گردد»، که عین متن روایات است، "و با منافقان و شیاطین معذّب شود." در جلسات گذشته گفتم: اگر نفاق منافق سراسر روحش را احاطه کند، مسخ میشود؛ لذا صورتِ باطنی او صورت شیطانی است و در آن عالم به این صورت محشور میشود.
شرح چهل حدیث (اربعین حدیث)، ص 158 و 159
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه بیستم و ششم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 راه علاج نفاق از نظر امام خمینی (ره)❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه بیستم و ششم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 راه علاج نفاق از نظر امام خمینی(ره)❗️
📌بعد، ایشان وارد مرحلۀ عملی و طریقۀ علاج عملی میشود و میفرماید: "و آن، چنان است که انسان مدتی با کمال دقت مواظبت کند از حرکات و سکَنات خود و کاملاً مداقّه در اعمال خویش کند، و بر خلاف خواهش و آرزوی نفس اقدام کند و مجاهده نماید، و اعمال و اقوال خود را در ظاهر و باطن خوب کند و تظاهرات و تَدلیسات را عملاً کنار گذارد." وارد بشود، مقیّد بشود و جلوی زبانش را بگیرد و از نظر اعمال دنبال این نباشد که خودش را خوب جلوه دهد و حال اینکه باطنش اشکال و نقص دارد.
بنابراین، راه علمی دو مورد است: توجّه به آثار سوء در دنیا و آثار سوء در آخرت. راه عملی مراقبت عملی نسبت به گفتار و کردار است، که دقّت کن در گفتارت منافقانه عمل نکنی و دوگانگی به خرج ندهی و همچنین، نسبت به کردارت.
شرح چهل حدیث (اربعین حدیث)، ص 158 و 159
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه بیستم و ششم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 راه علاج نفاق از نظر امام خمینی(ره)❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه بیستم و ششم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 راه علاج نفاق از نظر امام خمینی(ره)❗️
📌در مطلب بعدی که خودش شاخهای از علاج عملی است، میفرماید: "و از خدای متعال در خلال این احوال توفیق طلب کند که او را بر نفس امّاره و هواهای آن مسلّط کند."؛ یعنی بی مدد الهی نمیشود. فکرهایت را بکن! وقتی فکر کردی، آماده و وارد عمل شدی. وقتی خواستی جلوی زبان و اعمالت را بگیری که منافقانه عمل نکنی، در کنارش بگو: خدا! دستم را بگیر. این، حرفی است که ایشان میزند. "و در این اقدام و علاج با او همراهی فرماید. خداوند تبارک و تعالی فضل و رحمتش بر بندگان بی پایان است، و هر کس به سوی او و اصلاح خود قدمی بردارد، با او مساعدت فرماید و از او دستگیری نماید." میگوید: از خدا کمک بخواه، اعانت و استعانت بجو و دنبال این باش و بگو: خدا! دستم را بگیر. امّا این را هم بدان که خدا دستت را میگیرد. این هم یک نکته است.
شرح چهل حدیث (اربعین حدیث)، ص 158 و 159
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه بیستم و ششم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir