eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
1.4هزار دنبال‌کننده
150 عکس
1.3هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 معنای لغوی و جایگاه غرور❗️ 📌بحث ما راجع‌به غرور است. يكی از مباحث اخلاقی، بحث غرور است كه علمای اخلاق مطرح می‌‌فرمايند غرور، از رذایلی است كه در ارتباط با سه نيروی عقل، شهوت و غضب مطرح می‌‌شود. غرور -از نظر لغت- به معنای فريب دادن، فريب خوردن، فريب، یا به تعبیر فارسی بسیار ساده، گول‌زدن و گول‌خوردن و یکی هم خود گول است، ولی از نظر اصطلاحی و حقيقت غرور كه در روابط گوناگون مطرح می‌‌شود، بحثی بسيار دامنه‌دار است. مباحث و موضوعاتی كه در بحث غرور بايد مطرح و صحبت بشود، بسیار زیاد است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 معنای فریب دادن، فریب خوردن❗️ 📌امّا در مورد حقيقت غرور از نظر روانی و نفسانی؛ يعنی روحی، گفته شد: يك گول زدن، يك گول خوردن و يكی خودِ نفسِ گول را داریم؛ به تعبير دیگر، فريب دادن داريم، فريب خوردن داريم و نفسِ فريب را داریم. از نظر روانی، فريب دادن عبارت از عملی است كه انسان شخص ديگری را به امر شرّی سوق دهد و وا دارد، ولی اين طور باشد كه آن امر شرّ را به صورت خیر به او ارائه دهد. شرّ را پیش او نيك و خوب جلوه دهد كه ما از آن تعبير می كنيم به اينكه: گولش زد و فريبش داد. واداشتن دیگری به امر شرّ، سوق دادن غير به امر شرّی که شرّ است، ولی آن را به صورت خیر ارائه دهد. به اين، گول زدن و فريب دادن می گویند؛ در نتيجه، فريب خوردن؛ یعنی پذيرش اين واداشتن؛ يعنی انسان بپذيرد كه اين امر خير است، ملاک پذيرش اوست. از نظر لغوی که استعمال می كنند، به گول زدن، غرور می گویند. می گویند:«غَرَّهُ غَرَّ يَغُرُّ»؛ به معنای اينكه او را فريفت، او را فريب داد و گول زد. می گویند: گول خوردن، تقرير دیگر آن است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 غرور به معنای فریب ❗️ 📌در اينجا، فقط یک معنا می ماند که نفسِ گول و فريب چيست؟ اوّلی، فريب دادن بود و اين، فريب خوردن بود. شخصی ديگری را فريب داد، او هم فريب خورد. بعد از آنكه شخص فريب خورد، يك حالت روانی برای او در نفس پيدا می شود و آن حالت عبارت از اين است که نفس آرامش و سكون پيدا می كند به چيزی كه موافق با خواستۀ او است. می گویند: اين فريب است؛ یعنی آن حالتی كه بعد از فريب خوردگی پيدا می شود. چه بسا نفسِ خودِ غرور را هم همین طور معنا کنند. حالت آرامش روح در ارتباط با چیزی است، که البتّه خطا است. خیال می کند پول است که کارساز است. تا وقتی که پول دارد، روحش آرامشی نسبت به حوادث دارد. خیال می کند که پول است که برای روحش آرامش آورده است، امّا اگر بی پول بود، مثلاً شب تا صبح اضطراب خواهد داشت و به خودش می گوید: اگر این طور بشود، آن وقت چه کار کنم؟ خیال می کند که پول است که کارساز است یا مسبّب الاسباب پول است مقام و جاه، که فرق نمی کند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ بحثی کم نظیری راجع به‌غرور، عوامل و شناخت بهتر آن غرور ترکیبی از سه عامل فریب دادن، فریب خوردن و نفس فریب است. عامل ایجادغرور، حیات دنیایی و شیطان درونی و بیرونی است. ای آدم! ای انسان! چه چیز تو را مغرور کرد به پروردگارت؟ دنیا تو را فریبت نداد، کشکی گردن دنیا ننداز تو مغرور او شدی، فریفتة او شدی. دل دادم حالا این تعبیر شاید رساتر باشد، دل دادم. دنیا مگر به زور تو را کشید بُرد به طرف خودش؟ آره؟ نه، دلت دست خودت بود، اختیارت هم دست خودت بود. دنیا گولت نزد تو گول دنیا را خوردی، دنیا دل تو را نگرفت به زور ببرد، تو دل به دنیا دادی نهج‌البلاغه، خطبۀ 223 @mojtabatehrani_ir
﷽ رُوِيَ عَنِ الصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: «إِذَا قَامَ الْعَبْدُ إِلَى الصَّلَاةِ أَقْبَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَيْهِ بِوَجْهِهِ فَلَا يَزَالُ مُقْبِلًا عَلَيْهِ حَتَّى يَلْتَفِتَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ فَإِذَا الْتَفَتَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ أَعْرَضَ عَنْهُ» ترجمه: آن گاه که بنده به نماز می ایستد، خداوند عزّوجلّ او را مورد نظر خاص خود قرار می دهد و پیوسته مورد توجّه و نظر خاص خداوند است تا این که آن بنده در نماز سه مرتبه به مسایل دیگری توجّه کرده و حضور قلبش از بین برود. آن هنگام که سه مرتبه غافل شدو حضور قلبش از میان رفت، خداوند هم توجّه و نظر خاص خود را از او برمی گرداند. شرح: در یک روایتی است که امام صادق صلوات الله علیه، فرمودند: آن گاه که بنده می ایستد به نماز، «إِذَا قَامَ الْعَبْدُ إِلَى الصَّلَاةِ»؛ خداوند او را مورد نظر خاص خودش می کند، به تعبیری توجّه تام به او می کند، «أَقْبَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَيْهِ بِوَجْهِهِ»؛ که کنایه است. خدا رو می کند به سوی او با چهره اش، «بِوَجْهِهِ»؛ تعبیردارد. «فَلَا يَزَالُ مُقْبِلًا عَلَيْهِ»؛ همین جور خدا، چشم از او برنمی دارد. به تعبیر من، بله، رو ازش برنمی گرداند. همین جور رویش به سمت اوست، خدا رویش به سوی این بنده است، «فَلَا يَزَالُ مُقْبِلًا عَلَيْهِ حَتَّى يَلْتَفِتَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ»؛ خوب دقّت کنید. تا این که توی این نماز، سه بار او، حضور قلبش از بین برود، متوجّه غیر خدا بشود. فهمیدی؟ یک بارش، نه، چشم برنمی دارد ازش. یکهو توی نماز، بیفتد یاد آن مشتری کذایی، می گوید فلانی... امور دنیایی؛ یک دفعه اش اشکال ندارد. دو دفعه می شود، باز هم اشکال ندارد، باز هم رویش را برنمی گرداند خدا. وقتی سه مرتبه تکرار شد، آهان! «فَإِذَا الْتَفَتَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ»؛ وقتی سه مرتبه، گوش می کنی؟! او چهره دلش را از خدا برگرداند، «أَعْرَضَ عَنْهُ»؛ خدا هم، رویش را از او برمی گرداند. این روایت را تقریباً شبه ترجمه کردم. توجّه کنید. آیا این قدر چیز ندارد که انسان، وقتی می ایستد به نمازش، یک مقدار چکار کند؟ خودش را آماده کند که این بساط دنیایی را در این چند دقیقه بگذاردش کنار. چند دقیقه که بیشتر نیستش که، این چند دقیقه، شد؟! برای خاطر این که خدا، رویش را از تو برنگرداند، تو آن موقع که رو به خدا ایستادی، به اصطلاح ما، داری پرستش می کنی، نماز می خوانی، هر تعبیری بکنی، توی این مدّت، همین چند دقیقه، به این مقدار مقیّد باش که حضور قلب، این حضور قلب که می گویند، همین است. توجّه کردید چه عرض کردم؟ یعنی انسان، دلش متوجّه خدا باشد در نماز.توجّه کنید! دل متوجّه خدا باشد. آن حضور قلب های کذایی اولیاء خدا را نمی خواهیم. نه؛ به همین مقدارکه افکارت نرود به سمت امور دنیایی و مادّی. بعد از نماز، هرچه می خواهی بنشینی، بنشین غصّه بخور برای پول هایت. 1- بحارالأنوار، جلد 81،صفحه 241 عَنْ خَضِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع)قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ إِذَا قَامَ الْعَبْدُ إِلَى الصَّلَاةِ أَقْبَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَيْهِ بِوَجْهِهِ فَلَا يَزَالُ مُقْبِلًا عَلَيْهِ حَتَّى يَلْتَفِتَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ فَإِذَا الْتَفَتَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ أَعْرَضَ عَنْهُ. 〰〰〰〰〰 شرح حدیث @mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ رُوِيَ عَنِ الصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: «إِذَا قَامَ الْعَبْدُ إِلَى الصَّلَاةِ أَقْبَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَيْهِ بِوَجْهِهِ فَلَا يَزَالُ مُقْبِلًا عَلَيْهِ حَتَّى يَلْتَفِتَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ فَإِذَا الْتَفَتَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ أَعْرَضَ عَنْهُ» ترجمه: آن گاه که بنده به نماز می ایستد، خداوند عزّوجلّ او را مورد نظر خاص خود قرار می دهد و پیوسته مورد توجّه و نظر خاص خداوند است تا این که آن بنده در نماز سه مرتبه به مسایل دیگری توجّه کرده و حضور قلبش از بین برود. آن هنگام که سه مرتبه غافل شدو حضور قلبش از میان رفت، خداوند هم توجّه و نظر خاص خود را از او برمی گرداند. 〰〰〰〰〰 شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 تولّد پیغمبراکرم(ص)و امام صادق (ع)برای از بین بردن سلطۀ شیطانی ❗️ 📌امشب از بزرگترین اعیاد ماست این را ضمناً بدانید. تولّد پیغمبراکرم(ص)، و تولّد امام صادق (صلوات الله علیه) بنیانگذار مذهب دو تایی با هم آنچه ، سلطۀ شیطانی باید از بین برود. این آثاری را که می گویند کنگره های مادّی شکسته می شود، آتشکده های مادّی خاموش می شود، بت ها باید ، به رو بیفتند چه چه، حتّی من در یک روایتی از امام صادق (صلوات الله علیه) که دارد در شبی را که پیغمبر اکرم(ص) به دنیا آمد نه تنها مسئلۀ برچیده شدن شیاطین، بساطشان در عالم مادّیت از ناحیۀ خداوند مطرح شد، حتّی تنها زمین نیست، قضیه به آسمانها هم رسیده. در یک روایت دارد به اینکه وقتی حضرت عیسی(ع) متولّد شد، شیاطین منع شدند از سه آسمان و وقتی پیغمبر اکرم به دنیا آمد، منع شدند از تمام آسمان ها و دیگر نگذاشتند به بالا برسند. آسمان عبارت از آن به اصطلاح سماوات السّبع به یک معنا؛ پیغمبر بود که آمد که دیگر هیچ نمی تواند شیطان توجّه کردی، راه بیابد به این. همین پایش را آدم بگذارد بیرون از مادّیت بیاید بالا. دیگر شیطان نمی تواند کاری بکند. این ها آمدند برای این. حتّی در این وادیش هم که و چقدر زیباست این ها به ذهن من ما در روایات داریم پیغمبراکرم(ص) شب هفدهم ربیع به دنیا آمد. ولی امام صادق (صلوات الله علیه) روز هفده ربیع به دنیا آمد. آن مبلّغ کار است برنامه ها را. این ها جنبه های مجری کار هستند. این ها آمده اند همین سنّت الهی را همین سنّت الهی یعنی همین حرکت را، توجّه کردید، تحقّق ببخشند در جامعه برای انسان ها. 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 تولّد پیغمبراکرم(ص)و امام صادق (ع)برای از بین بردن سلطۀ شیطانی ❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
💐میلاد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و امام جعفر صادق علیه السلام مبارک باد.💐 🏞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 پیغمبراکرم(ص)و امام صادق (ع) بودند که این فرهنگ الهی و انسانی را به بشریّت عرضه کردند❗️ 📌ما هم هرچه داریم از آن وجودهای مقدّس پیغمبراکرم(ص) که بنیانگذار فرهنگ اسلامی است و بعد از پیغمبراکرم(ص) ، در بین ائمّه طاهرین (صلوات‎الله‎علیهم‏اجمعین) امام‎صادق(صلوات‎الله‎علیه) است که یک فرصتی تقریباً ایشان پیدا کردند که ایشان بتوانند این فرهنگ اسلامی را اشاعه بدهند. شما نگاه کنید فقه ما و مسائل اخلاقی و عبادی ما اکثراً از امام‎صادق(صلوات‎الله‎علیه) است. چه بسا اگر کسی این ادّعا را کند که مجموعه آنچه راکه از معصومین(ع) وارد شده است غیر از امام‎صادق(صلوات‎الله‎علیه) یک طرف و آنچه را که از امام‎صادق(صلوات‎الله‎علیه) به ما رسیده است از نظر فرهنگ اسلامی و معارف یک طرف.حتّی پیغمبراکرم(ص)، نقل هایی که شده است از نظر نقلی. این ها یک طرف و آنچه را که از امام‎صادق(صلوات‎الله‎علیه) وارد شده است . بنابراین در تمام ایّام سال بهترین و با ارزشترین ایاّم .حالا اگر بخواهید که تعبیرات ساده کنید بگویید که پیغمبراکرم(ص) در ارتباط با دین اسلام و امام‎صادق(صلوات‎الله‎علیه) با مذهب که مثلاً مذهب جعفری است.ولی از نظر عمق مطلب اگر بخواهیم که وارد شویم باید بگوییم که این دو موجود البتّه موجودات فرصتی برایشان نبود یعنی نگذاشتند و این دو موجود مقدّس بودند که این فرهنگ الهی و انسانی را به بشریت عرضه کردند در ابعاد گوناگونش. 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 پیغمبراکرم(ص)و امام صادق (ع) بودند که این فرهنگ الهی و انسانی را به بشریّت عرضه کردند❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 تولّد پيغمبراكرم(ص)و بعثتش برای کامل کردن شریعت و انسانیّت است❗️ 📌ايام عيد است، دو عيد داريم يكي تولّد پيغمبراكرم(ص) و يكي تولّد امام صادق (عليه السلام)«بعثت لاتمّم مكارم الاخلاق» در اينجا نمي خواهم وارد شوم دو احتمال راجع به اين روايت است. 1. چون مي خواهد بگويد من مبعوث شدم كه اين ناقص را تمام كنم . يغمبر اكرم(ص) مي خواهد بفرمايد يك سنخ مسائل اخلاقي را اديان گذشته ارائه به بشر كردند و مال آدم كه آن را تمام كنم كما اينكه نسبت به مسائل حقوقي و احكام هم همين جور بود. شرايع گذشته ناقص بودند چون از نوع شريعت شروع شد شرايع گذشته نوح، ابراهيم، موسي و عيسي است تا به پيغمبراكرم(ص) مي رسد همان طور كه احكام وسايل حقوقي را آمدم تكميل كردم مسائل اخلاقي را هم تمام مي كنم 2. احتمال دوّم مسائل اخلاقي براي بشر مسائل عملي كه عقل نظري عقل عملي يا حكمت نظري يا حكمت عملي يك سنخ خوبي ها و بدي ها را خود انسان ادراك مي كند و روشن است در افعال و اعمال (روش ها) اما يك سنخ هستند كه درش به قول ما يك نوع خفا است در اثر خلاف كاري ها آن طور كه بايد عقل عملي ديدش باز باشد و تشخيص بدهد نمي تواند من آمدم تا اين ها را از زير خاكستر در بياورم تعبير اين طور دارد يك انسان كامل بشود ديگر بحث بحث شريعت نيست بحث انسانيّت است آمدم انسانيّت شما را تكميل كنم قهراً اين مي شود يعني يك انسان كامل يعني آن مجموعه اي را كه از اخلاق و صفات انساني است دارا باشد من براي اين آمدم. 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 تولّد پيغمبراكرم(ص)و بعثتش برای کامل کردن شریعت و انسانیّت است❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 با تسخیر قلب برای مقام و ریاست مال هم به‌دست می‌آید❗️ 📌سوّم، مال خود به خود رشد و نمو ندارد. باید بر روی آن کار بشود، انسان زحمت بکشد. ولی اگر انسان بخواهد قلب را تسخیر بکند، این خود به خود رشد دارد؛ به این معنا که اگر انسان دلی را به سوی خود جلب کرد، این صاحب دل زبان به مدح آن کسی می‎گشاید که دلش به گرو او رفته است. این حالت همین‎طور پیش می‎رود و او مرتّب تعریف، مدح و ستایش می‎کند و قلوب دیگر را جذب می‎کند، بدون اینکه انسان خرجی بکند؛ لذا می‌گویند: تملّک قلوب بر تملّک اموال ترجیح دارد، چون تملّک قلوب خود به خود رشد می‌کند، ولی تملّک اموال خود به خود رشد نمی‌کند؛ لذا جاه، مقام و ریاست مطلوبیّتی بیشتر از مطلوبیّت مال دارد و ابناء دنیا مسئلة مقام را بر مال ترجیح می‌دهند. حتّی می‌گویند: وقتی قلب و دلی را به سوی خود جلب کردی، آن‌چه آن شخص از اموال دارد در اختیار انسان قرار می‎دهد و برای انسان پول هم خرج می‎کند. اگر انسان را خیلی دوست داشته باشند، برای او پول هم خرج می‎کنند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه سوم از فصل دوم @mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 با تسخیر قلب برای مقام و ریاست مال هم به‌دست می‌آید❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه سوم از فصل دوم 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 استفاده از نَفْس و فطرت انسان ها برای رسیدن به ریاست باطل ❗️ 📌بحث ما راجع به ریاست‎های باطله است؛ به معنای تسخیر و استیلاء بر قلوب به شکلی که از این طریق انسان بر نفوس هم سلطه پیدا می‎کند. مطالبی را به صورت کلّی بیان کنم. اوّل، کسی که در اصطیاد قلوب برای اشباع هواهای نفسانی خودش و به اصطلاح ریاست باطله وارد میشود، از نیروهای حیوانی افراد برای اصطیاد قلب آن‎ها استفاده می کند؛ یعنی از هواهای نفسانیّة طرف مقابل برای جذب او به سوی خودش استفاده می کند؛ ممکن است مسئلۀ شهوت، وهم و ... مطرح باشد. دوّم، گاهی از فطرت‎هایی که در نهاد طرف مقابل هست سوء استفاده می‎کند. در نتیجه از نیروهای حیوانی و فطرت‎هایی که در او هست استفاده می‎کند؛ یعنی بر محور آن‎ها می‎خواهد قلب طرف مقابل را جلب کند و استیلاء بر آن پیدا کند. استیلاء بر دل که پیدا شد، بی برو برگرد، استیلاء بر نفس هم حاصل می شود. حالا سراغ ابزار کارهایی می روم که انسان می‎خواهد از این نیروهای درونی استفاده کند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه سوم از فصل دوم 🎞 @mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 استفاده از نَفْس و فطرت انسان ها برای رسیدن به ریاست باطل ❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه سوم از فصل دوم 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 مال را فدا می کند که به مقام و ریاست باطل برسد ❗️ 📌یکی از ابزارهایی که در باب مسئلۀ تحصیل ریاست باطله به کار گرفته می‎شود عبارت از مال است. آن ترجیحی که گفتم برای آن بکه این حالت واضح و مشخص بشود؛ چون مقام بر مال ترجیح دارد؛ لذا انسان مال را فدای مقام می کند. گام به گام این مباحث را جلو آمدم؛ انسان برای رسیدن به مقام و ریاست باطله، چون در ریاست حقّه از این نوع مطالب نمی باشد، مشقّت و بدبختی است که اصلاً کِیفی ندارد. یکی از ابزارهایی که انسان برای رسیدن به ریاست باطله به کار می گیرد آن است که مال را فدای مقام می‎کند؛ چون مقام ترجیح دارد. این‎ها مطالب ظریفی است که دارم بیان می کنم. انسان یا مقام را خود به خود دوست دارد، یا آن ‎را می خواهد وسیله برای رسیدن به مال قرار بدهد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه سوم از فصل دوم @mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 مال را فدا می کند که به مقام و ریاست باطل برسد ❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه سوم از فصل دوم 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ رَوَا عَبْدُاللهِ بْنِ عَبَّاسُ عَنْ نَبِّی صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ قَالَ: «اَیُّهَا النّاسُ لایَشغَلَنَّکُم دُنیاکُم عَن آخِرَتِکُم فَلا تُؤثِروا هَوَاكُمْ عَلی طاعَةِ رَبِّکُم وَ لاتَجعَلوا ایمانَکُم ذَریعَة إِلَى مَعاصیکُم» ترجمه: ای مردم! مشغول بودن شما به دنیا شما را از آخرت باز ندارد؛ خواسته های نفسانی خود را بر اطاعت از پروردگارتان مقدم ندارید و ایمان خود را وسیله معصیت هایتان قرار ندهید. شرح: روایت را عبدالله ابن عباس نقل می کند می گوید: پیغمبراکرم(ص) خطبه می خواندند. فرمودند: ای مردم! «أَيُّهَا النَّاسُ لَا يَشْغَلَنَّكُمْ دُنْيَاكُمْ عَنْ آخِرَتِكُمْ»؛ ای مردم! باز ندارد شما را دنیای شما، از این که از آخرتتان غفلت کنید. آدم وقتی وارد مسائل دنیایی می شود، جوری نباشد که آن مسائل دنیوی، باز دارد انسان را از امور اُخروی او. توجّه کنید. آن قدر فرو رفته در دنیا می شود که آخرت را فراموش می کند. ابتدا این جمله را فرمودند. دوّم: «فَلَا تُؤْثِرُوا هَوَاكُمْ عَلَى طَاعَةِ رَبِّكُمْ»؛ مقدّم ندارید خواسته های نفسانی خود را بر اطاعت پروردگارتان. می فهمید یعنی چی؟ تو یک چیزی می خواهی، خدا از تو، یک چیز دیگر می خواهد. تو یک چیزی می خواهی، خدا از تو غیر این را می خواهد؛ شد؟! خواسته خودت را مقدّم ندار بر خواسته پروردگارت «فَلَا تُؤْثِرُوا هَوَاكُمْ عَلَى طَاعَةِ رَبِّكُمْ»؛ این «طَاعَةِ رَبِّكُمْ » یعنی خواسته خدا. «وَ لَا تَجْعَلُوا أيْمَانَكُمْ ذَرِيعَةً إِلَى مَعَاصِيكُم»؛ این جمله، جمله عجیبی است. سوّمی: قرار ندهید ایمانتان را وسیله برای معصیتتان. این یعنی چی هان؟مشکل است این جمله را معنا کردن. ایمانت را وسیله گناه قرار نده. مگر آدم ایمانش را وسیله گناه قرار می دهد؟ چه رابطه ای بین این ها است؟ من فقط یک مثال می زنم؛ که آن چه مورد ابتلا است تقریباً، توی کارهای فرض کنید، کسانی که اهل کاسبی هستند. چهره چی داری؟ مذهبی داری. درست است یا نه؟ می گویند: آدم متدیّنی است، درست است؟! به تو اعتماد می کنند، درست است؟! به تو که اعتماد کردن،ها! تو، این را ازش سوء استفاده می کنی، چه کار می کنی؟ گناه. چه کار می کنی؟ حالا می گویم: غِشّ در معامله، دروغ می فهمی؟! اینجاست که ایمان را وسیله برای گناه قرار دادی. رسیدید شما به عرض بنده یا نه؟ امثال این فراوان داریم،ها! حالا من یک مثال کاسبی تویش زدم؛ توجّه کنید. سوء استفاده کردن از چهره مذهبی برای چی؟ گناه کردن؛ چون غِشّ، حرام است. درست است یا نه؟ مگر غشّ حرام نیست؟ اعتماد می کند... مثال می زنم دیگر! اعتماد می کند، می گویی: جنس خارجی است؛ دروغ هم داری می گویی و به اش می دهی. «وَ لَا تَجْعَلُوا أیْمَانَكُمْ ذَرِيعَةً إِلَى مَعَاصِيكُم»؛ اینجا، این را وسیله قرار دادی برای گناه؛ برای این غشّی که کردی. می گوید: نکنید این کارها را. از اوّل شروع می کند دنیا و آخرت؛ درست است؟! خواست خود و خواست خدا، بعد هم وارد می شود به اینجا؛ توجّه کنید چه عرض کردم که چهره مذهبیت را وسیله برای چی؟ معصیت. بحارالأنوار جلد 74صفحه183 عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) فِي بَعْضِ خُطَبِهِ أَوْ مَوَاعِظِهِ- أَيُّهَا النَّاسُ لَا يَشْغَلَنَّكُمْ دُنْيَاكُمْ عَنْ آخِرَتِكُمْ فَلَا تُؤْثِرُوا هَوَاكُمْ عَلَى طَاعَةِ رَبِّكُمْ وَ لَا تَجْعَلُوا أَيْمَانَكُمْ ذَرِيعَةً إِلَى مَعَاصِيكُم ... 〰〰〰〰〰 شرح حدیث @mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ رَوَا عَبْدُاللهِ بْنِ عَبَّاسُ عَنْ نَبِّی صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ قَالَ: «اَیُّهَا النّاسُ لایَشغَلَنَّکُم دُنیاکُم عَن آخِرَتِکُم فَلا تُؤثِروا هَوَاكُمْ عَلی طاعَةِ رَبِّکُم وَ لاتَجعَلوا ایمانَکُم ذَریعَة إِلَى مَعاصیکُم» ترجمه: ای مردم! مشغول بودن شما به دنیا شما را از آخرت باز ندارد؛ خواسته های نفسانی خود را بر اطاعت از پروردگارتان مقدم ندارید و ایمان خود را وسیله معصیت هایتان قرار ندهید. 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 گرگ هستند ولی در پوست گوسفند مخفی شدند ❗️ 📌امام‎صادق ‎علیه السلام به نقل از پدر بزرگوارشان می فرماید: «أَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَنْزَلَ كِتَاباً مِنْ كُتُبِهِ عَلَى نَبِيٍّ مِنْ أَنْبِيَائِهِ»؛ یعنی: خداوند در یک کتاب که بر یکی از پیغمبران خود نازل فرمود، چنین نوشت:ربطی به اسلام ندارد، «وَ فِيهِ أَنَّهُ سَيَكُونُ خَلْقٌ مِنْ خَلْقِي يَلْحَسُونَ الدُّنْيَا بِالدِّينِ»؛ یعنی این‎ها برای رسیدن به دنیا، که اعمّ از مال و جاه هست و سرآمدش این دو هستند، برای رسیدن به مقام و ریاست، برای بلعیدن دنیا، به دین متمسّک می‎شوند. مفهوم «لَحِس» و «یَلحَسُ» یکی به معنای «لیسیدن» و یکی به معنای «بلعیدن» است. «يَلْبَسُونَ مُسُوكَ الضَّأْنِ عَلَى قُلُوبٍ كَقُلُوبِ الذِّئَابِ»1️⃣؛ این‎ها یک پوشش پوست گوسفند بر روی دل قرار می دهند، که دل‎هایی که مثل گرگ و درّنده هستند را به صورت «میش» دربیاورند؛ یعنی این‎گونه خودشان را جلوه می‎دهند -همان معنایی است که در مورد خصال پسندیدۀ الهی گفتیم-، «أَشَدَّ مَرَارَةً مِنَ الصَّبِرِ»؛ که تلخ‎تر از آن شیرة درخت صبر است. 1️⃣وسائل‏الشیعه، ج15، ص357. بحار الأنوار، ج‏70، ص 371 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه سوم از فصل دوم @mojtabatehrani_ir