eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
1.8هزار دنبال‌کننده
163 عکس
1.5هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ رُوِيَ‏ عَنْ‏ عَلِيٍّ ‏عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: «...وَ لَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا فَإِنَّ النَّاسَ‏ اثْنَانِ‏ بَرٌّ تَقِيٌّ وَ آخَرُ شَقِيٌّ وَ الدَّارُ دَارَانِ لَا ثَالِثَ لَهُمَا وَ الْكِتَابُ وَاحِدٌ لَا يُغادِرُ صَغِيرَةً وَ لا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا أَلَا وَ إِنَّ حُبَّ الدُّنْيَا رَأْسُ كُلِّ خَطِيئَةٍ...» ترجمه: زندگی دنیا شما را فریب ندهد. به راستی که مردمان در دنیا دو دسته اند: یا این که نیکوکار و اهل تقوا هستند و یا بدبخت و شقی هستند. دو خانه و نشئه داریم که دارد و نشئه سومی ندارد. هر کس یک صحیفه و کتاب همراه دارد که آن در کتاب هیچ عمل کوچک و یا بزرگی نیست مگر آن که در آن نوشته می شده وبه حساب می آید. بدانید که دوست داشتن دنیا سر منشأ هر گناه و خطایی می باشد. شرح: روایت از امیرالمؤمنین صلوات الله علیه، منقول است که حضرت فرمودند: فریب ندهد شما را زندگی دنیا.«وَ لَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا فَإِنَّ النَّاسَ‏ اثْنَانِ»؛ مردم در دنیا دو گروه اند: یک: «بَرٌّ تَقِيٌّ» نیکوکارانی که اهل تقوا هستند. «وَ آخَرُ شَقِيٌّ» گروه دوّم: کسانی هستند که به تعبیری، این ها هلاک می شوند و بدبختند. دو دسته بیشتر نداریم. خوبان متّقی داریم، نعوذبالله، افرادی شقی و بدبختی داریم که این ها به سوی هلاکت می روند. «وَ الدَّارُ دَارَانِ»؛ این را بدانید! ما دو نشئه بیشتر نداریم، «لَا ثَالِثَ لَهُمَا»؛ یک دار، دار دنیاست و دیگری، دار آخرت است. ما دو خانه بیشتر نداریم: یک خانه دنیا، دیگری آخرت است. «وَ الدَّارُ دَارَانِ لَا ثَالِثَ لَهُمَا وَ الْكِتَابُ وَاحِدٌ»؛ این را بدانید! یک صحیفه عمل هر کس با خود دارد. صحیفه عملش این چنین است که «لا يُغادِرُ صَغِيرَةً وَ لا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا»؛ هیچ عمل کوچک و بزرگ و حرکتی نیست مگر این که در آن صحیفه، نگاشته می شود و به شمارش می آید، به حساب می آید. هسته مرکزی برای چی؟ انحراف انسان در اعمالش چیه؟ «أَلَا وَ إِنَّ حُبَّ الدُّنْيَا رَأْسُ كُلِّ خَطِيئَةٍ»؛ آن پیوند درونی، دلی قلبی انسان، به این زندگی دنیاست که سرآمد، برای هر خطا و گناه است؛ منشأ این است. مگر می شود آدم برای خدا معصیت بکند؟ آره، ما که تا حالا نشنیده ایم، آره؟! چون خدا را دوست دارم، معصیت می کنم. فهمیدی؟ چون آخرت را دوست دارم، معصیت می کنم؛ اصلاً این درست است؟ نه؛ چون زندگی دنیا را دوست می دارم، گناه می کنم. «أَلَا وَ إِنَّ حُبَّ الدُّنْيَا رَأْسُ كُلِّ خَطِيئَةٍ»؛ حبّ به دنیا؛ چون این جمله از پیغمبراکرم(ص) هم نقل شده؛ ولی علی (ع)، این جا به کار گرفته است. این خیلی زیباست جملات علی (ع)، هم استخدام از قرآن کرده آیه را، هم استخدام از کلمات پیغمبراکرم (ص) می کند؛ می بینید همین جور دارد می آید این جمله قبلی، «وَ الْكِتَابُ وَاحِدٌ لا يُغادِرُ صَغِيرَةً وَ لا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا»؛ استخدام، به تعبیر ما ادبی، می گوییم از قرآن کرده است. اینجا که می آید، استخدام از کلمات پیغمبراکرم(ص) می کند. این را بدانید! سرآمد گناهان، عبارت از گناه دل است و او پیوند اوست با دنیا. ...وَ لَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا فَإِنَ‏ النَّاسَ‏ اثْنَانِ‏ بَرٌّ تَقِيٌّ وَ آخَرُ شَقِيٌّ وَ الدَّارُ دَارَانِ لَا ثَالِثَ لَهُمَا وَ الْكِتَابُ وَاحِدٌ لَا يُغادِرُ صَغِيرَةً وَ لا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا أَلَا وَ إِنَّ حُبَّ الدُّنْيَا رَأْسُ كُلِّ خَطِيئَةٍ... بحارالأنوار ، جلد 75، صفحه 23 قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) حُبُّ‏ الدُّنْيَا رَأْسُ‏ كُلِّ‏ خَطِيئَة بحارالأنوار ، جلد 67 ، صفحه 315 لَا يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا سوره مبارکه کهف آیه 49 〰〰〰〰〰 شرح حدیث @mojtabatehrani_ir
20.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ رُوِيَ‏ عَنْ‏ عَلِيٍّ ‏عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: «...وَ لَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا فَإِنَّ النَّاسَ‏ اثْنَانِ‏ بَرٌّ تَقِيٌّ وَ آخَرُ شَقِيٌّ وَ الدَّارُ دَارَانِ لَا ثَالِثَ لَهُمَا وَ الْكِتَابُ وَاحِدٌ لَا يُغادِرُ صَغِيرَةً وَ لا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا أَلَا وَ إِنَّ حُبَّ الدُّنْيَا رَأْسُ كُلِّ خَطِيئَةٍ...» ترجمه: زندگی دنیا شما را فریب ندهد. به راستی که مردمان در دنیا دو دسته اند: یا این که نیکوکار و اهل تقوا هستند و یا بدبخت و شقی هستند. دو خانه و نشئه داریم که دارد و نشئه سومی ندارد. هر کس یک صحیفه و کتاب همراه دارد که آن در کتاب هیچ عمل کوچک و یا بزرگی نیست مگر آن که در آن نوشته می شده وبه حساب می آید. بدانید که دوست داشتن دنیا سر منشأ هر گناه و خطایی می باشد. 〰〰〰〰〰 شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 فریب شیطان نسبت به کار خیر؛ مانندساخت مسجد،مدرسه و... ❗️ 📌بالاتر از این حالت را بیان کنم: گاهی شیطان حتّی نفس این عمل را که باطن آن معصیت است و در نظر انسان آن را به عنوان عبادت جلوه داده، باز هم دست برنمی دارد و می خواهد از مسیر دیگری همین عمل خراب را خراب تر هم بکند؛ مثلاً در مورد اموالی که انسان از راه حرام به دست آورده، ترغیبش می کند که در راه خدا مصرف بکند که موجب آمرزش او شود؛ مثلاً انسان را ترغیب نسبت به فعلی می کند که به ظاهر عبادت و فعل قُربیٰ است؛ یعنی موجب قُرب به حق می شود، امّا نه اینکه هر فعلی باشد. توجّه کنید که به آن فعلی ترغیب می کند که –باز- موافق شهواتش است. مثلاً می گوید: مسجد بساز و بالایش بنویس حاج محمد زکی. حسینیه بساز و اسمت را هم بالایش بزن. دار الایتام، مدرسه و... به همین صورت بساز. درآمد حرام را -به ظاهر- می خواهد در راه خوب مصرف بکند که جبران آن حرام را بکند. تازه در اینجا هم شیطان –به اصطلاح- دست از او برنداشته که مثلاً به صورت مخفیانه به تعدادی فقیر کمک کند و این مال حرام را بدهد؛ بلکه شیطان و نفس انسان خیلی خبیث هستند و جهنّم را برای انسان چند آتشه –به اصطلاح- فراهم می کنند. این ها غرور و فریب های شیطان هستند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دهم @mojtabatehrani_ir
9.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 فریب شیطان نسبت به کار خیر؛ مانندساخت مسجد،مدرسه و... ❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دهم 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 فریب شیطان در جلوگیری از انجام امور خیر❗️ 📌گاهی شیطان می بیند که طرف مؤمن است، چشمش باز است و معصیت را می فهمد و می داند که نمی تواند با معصیت بار قیامتی خودش را ببندد، از راه تبعیض در اطاعات وارد می شود؛ یعنی تکیه بر یکی کردن و دیگری را حذف کردن؛ مثلاً در حالت قبلی ترغیب می کرد که مالت را در راه خدا بده؛ چون مال خودش که نبود، آن هم با آن کیفیّتی که گفته شد. امّا در جایی که مال را از راه مشروع به دست آمده برعکس عمل می کند؛ یعنی به او می گوید: چرا مالت را می دهی؟ نماز بخوان، روزه بگیر، کَرم و لطف خدا زیاد است. امید به رحمت و امید به مغفرت داشته باش. تمرکز انسان را روی عبادات بدنی می اندازد؛ یا مثلاً انسان را از نظر مالی به وادی حرص می کشاند. بنابراین، از این راه انسان را گول می زند که آن انفاق مطلب مهمّی نیست، نماز و روزه ات را درست کن. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دهم @mojtabatehrani_ir
7.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 فریب شیطان در جلوگیری از انجام امور خیر❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دهم 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 مراقب باشیم که ولایت ائمّۀ معصومین(ع) ما را به غرور نیندازد❗️ 📌در روایتی امام باقر(ع) به کسانی که از دوستان شان بودند خطاب فرمودند: «وَ اعْلَمُوا يَا شِيعَةَ آلِ مُحَمَّدٍ مَا بَيْنَنَا وَ بَيْنَ اللَّهِ مِنْ قَرَابَةٍ»؛ بین ما و خداوند قوم و خویشی یی نیست، «وَ لَا لَنَا عَلَى اللَّهِ حُجَّةٌ»؛ و اینکه ما نزد خداوند، حجّت و دلیلی داشته باشیم که هر چه بخواهیم را بتوانیم انجام دهیم، «وَ لَا يَقْرُبُ إِلَى اللَّهِ إِلَّا بِالطَّاعَةِ»؛ و راه قُرب به خدا مطیع بودن نسبت به اوست، «مَنْ كَانَ مُطِيعاً نَفَعَتْهُ وَلَايَتُنَا»؛ کسی که مطیع خدا بود، پیوندی که با ما دارد برایش نافع است، «وَ مَنْ كَانَ عَاصِياً»؛ و کسی که گناهکار بود و از فرمان حق سرپیچی می کرد، «لَمْ تَنْفَعْهُ وَلَايَتُنَا»؛ پیوندش با ما برای او فایده ای ندارد. یعنی ولایت آن ها را کنار یک مقدار اطاعت خودمان بگذاریم تا آن کم و کاستی های مان را آن ها با شفاعت جبران کنند. بعد «ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَيْنَا»؛ عمرو بن سعید بن بلال که این روایت را نقل می کند، می گوید که حضرت به ما رو کرد و فرمود: «وَ قَالَ لَا تَغْتَرُّوا»؛ به غرور نیفتید، «وَ لَا تَفْتُرُوا...» 1️⃣؛ اینکه با ما روابط دارید؛ یعنی این روابط، شما را به غرور نیندازد. یک وقت این گونه نشود که بگویی: چون ما از مُوالیان آن ها هستیم، کارمان درست است. بعد، ولایت ما پشتوانۀ معصیت ما بشود. مگر ولایت پشتوانۀ معصیت است؟ برعکس است. 1️⃣ بحار الأنوار، ج‏65، ص 178 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دهم @mojtabatehrani_ir
13.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 مراقب باشیم که ولایت ائمّۀ معصومین(ع) ما را به غرور نیندازد❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دهم 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 شیعۀ واقعی ائمّه(ع) اهل کینه، ناراستی، خیانت، فساد و تباهی نیست❗️ 📌در روایتی آمده است: «وَ قَالَ رَجُلٌ لِلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ(ع)»؛ شخصی به امام حسین(ع) عرض کرد: «يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَنَا مِنْ شِيعَتِكُمْ»؛ من از شیعیان شما هستم، «قَالَ اتَّقِ اللَّهَ»؛ بلافاصله امام حسین(ع) به او فرمود: از خدا بترس و پروا داشته باش. حضرت با او مِثل کسی که حرف زشتی زده باشد، برخورد کرد. «وَ لَا تَدَّعِيَنَّ شَيْئاً يَقُولُ اللَّهُ لَكَ كَذَبْتَ وَ فَجَرْتَ...»؛ و چیزی را ادّعا نکن که خدا بگوید: دروغ گفتی و نافرمانی کردی، «إِنَّ شِيعَتَنَا مَنْ سَلِمَتْ قُلُوبُهُمْ مِنْ كُلِّ غِشٍّ وَ غِلٍّ وَ دَغَلٍ»؛ دل های شیعیان ما از هر کینه، ناراستی، خیانت، فساد و تباهی سلامت است، «غِشٍّ وَ غِلٍّ وَ دَغَلٍ»1️⃣؛ یعنی خیانت، فساد و تباه کاری. مگر همین طوری می توانی ادّعای تشیع واقعی بکنی؟! اگر واقعاً کسی دقّت بکند، می بیند که تمام اولیای خدا این طوری بودند. امام حسین(ع) هم قیامش بر محور همین بود و می خواست افرادی مطیع خدا درست کند. البته بحثی مطرح است که هدف از قیام امام حسین(ع) چه بود؟ درست است که هدف ایشان گرفتن حکومت بود، امّا آیا هدف نهایی بود؟ نه، هدف نهایی نبود. 1️⃣ بحار الأنوار، ج 65، ص 156 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دهم @mojtabatehrani_ir
9.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 شیعۀ واقعی ائمّه(ع) اهل کینه، ناراستی، خیانت، فساد و تباهی نیست❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دهم 🎞 @mojtabatehrani_ir
8.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 غرور باور و یقین انسان را به شک و ترس تبدیل می کند❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دهم 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 غرور باور و یقین انسان را به شک و ترس تبدیل می کند❗️ 📌لذا غرور روی باورهای انسان اثر می گذارد و باور به حق را تبدیل به باور به باطل می کند. در جملۀ امام علی(ع) در نهج‏البلاغه راجع به حضرت آدم(ع) می فرماید: «...ثُمَّ أَسْكَنَ سُبْحَانَهُ آدَمَ دَاراً أَرْغَدَ فِيهَا عَيْشَهُ وَ آمَنَ فِيهَا مَحَلَّتَهُ وَ حَذَّرَهُ إِبْلِيسَ وَ عَدَاوَتَهُ فَاغْتَرَّهُ عَدُوُّهُ»؛ خداوند او را در بهشت قرار داده بود. شیطان آمد و او را مغرور کرد و فریب داد، «نَفَاسَةً عَلَيْهِ بِدَارِ الْمُقَامِ وَ مُرَافَقَةِ الْأَبْرَارِ». بعد دارد:«فَبَاعَ الْيَقِينَ بِشَكِّهِ»؛ نگاه کنید که بازدۀ غرور چیست؛ باور را می فروشد، «باع»؛ یعنی فروخت و رد کرد. به چه فروخت؟ یقین را به شک فروخت. یک باور را داد و جایش شک گرفت. یقین را از دست داد و به شک گرایید. «وَ الْعَزِيمَةَ بِوَهْنِهِ»؛ که این ها از آثار غرور است؛ یعنی آن تصمیم و استواریش را هم رد کرد و به سستی گرایید، «وَ اسْتَبْدَلَ بِالْجَذَلِ وَجَلًا»؛ فرح و شادی رفت و به جایش ترس آمد، «وَ بِالاغْتِرَارِ نَدَماً...»؛ که آخرش هم پشیمانی است و چنین حالتی پیدا می کند. نهج البلاغه، خطبۀ 1 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دهم @mojtabatehrani_ir