﷽
📍 خصوصیّات منافقین: بیهودهگو و مسخره کننده دین هستند ❗️
📌در ادامه امامصادق(ع) میفرماید:«وَ هُوَ لَاغٍ»؛ «لاغی» کسی است که سخنهای بیهوده میگوید. از خصوصیّات منافقین بیهودهگویی است. «وَ هُوَ لَاغٍ بَاغٍ»؛ او گستاخ است. «لَاهٍ بِالْقَلْبِ عَنْ حَقِّهَا»؛ دلش از حقایق شریعت روگردان است، «مُسْتَهْزِئٌ فِيهَا»؛ در ارتباط با دین اینگونه است که آن را انکار میکند. استهزا، به معنای انکار کردن است، امّا انکاری که همراه با تمسخر باشد. اگه کسی بخواهد مطلب دیگری را منکر بشود، امّا با لحن تمسخرآمیزی باشد، میگویند: استهزایش میکند. «مُسْتَهْزِئٌ فِيهَا»1️⃣؛ آنچه را در شریعت آمده است با لحنی مسخرهآمیز انکار میکند.
1️⃣ مصباح الشریعه، ص 145 - بحار الأنوار ، ج69، ص: 207
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه نوزدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
8.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 خصوصیّات منافقین: بیهودهگو و مسخره کننده دین هستند ❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه نوزدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 منافقین از لحاظ روانی و روحی احساس خواری میکنند❗️
📌لذا وقتی که به تاریخ صدر اسلام مراجعه میکنیم، حرکاتی را آنها انجام میدادند که گویای همین معناست. بارزترین نمونهاش، جریان کربلا و امامحسین(ع) است. بُعد اعتقادی که مسلّم است، از این حرفها خبری نبود و کنارش بگذارید؛ چون خود یزید علناً گفت:
«لَعِبَتْ هَاشِمُ بِالدِّينِ فَلَا
خَبَرٌ جَاءَ وَ لَا وَحْيٌ نَزَلَ»1️⃣
در بُعد عملی او هم خبر دارید که شُرب خَمر بهصورت علنی میکرد و آن را که همۀ شما میدانید. میخواهم آن بُعدی را که برای شما مشخّص نیست بگویم؛ چون دو بُعدش در تاریخ مشخّص است. آن بُعدی که واضح نیست، جنبۀ روانیاوست. یزید با اینکه فرزند معاویه است. معاویه هم به حسب ظاهر بخشی از قلمرو اسلامی را تحت حکومت خودش در آورد. می گفت خلیفه هستم و برای خودش بساطی درست کرد. با وجود این، احساس خواری میکرد. یزید هم از لحاظ روانی همین احساس خواری را داشت. امامحسین(ع) چیست؟ عزیز بود. از همین ناراحت بود و میخواست جبران کند. -به اصطلاح- برای خودش عزّت درست بکند و این ذلّت را از خودش دور بکند. امامحسین(ع) روز عاشورا -تک و تنها- ایستاد و شروع به خطبه خواندن کرد. جملاتی که گفت همین بود؛ فرمود:«...أَلَا إِنَّ الدَّعِيَّ ابْنَ الدَّعِيَّ»؛ حرامزاده، پسر حرامزاده. خوب دقّت کنید! دیگر چه خوارییی بالاتر از این برای یزید وجود دارد؟ مسلّم هم بود دیگر. «... قَدْ رَكَزَ بَيْنَ اثْنَتَيْنِ بَيْنَ السَّلَّةِ وَ الذِّلَّةِ وَ هَيْهَاتَ مِنَّا الذِّلَّةُ...»؛ او میخواهد من را به ذلّت بکشاند، در حالی که کاری از من میخواهد که ذلّت برای من است. عزّت برا ی من این است که بیایم و تا آخر در راه خدا بایستم. اگر چه کشته میشوم، آن را میپذیرم؛ چون این مرگ برای من افتخار آفرین است، امّا آن زندگی ذلّتبار تو را نمیخواهم. یزید میخواست ذلّت و خواری را از خودش دور بکند، که نتوانست.
بعد امامحسین(ع) میفرماید: خدا اِبا دارد از اینکه ما در راه ذلّت قدم بگذاریم. «... حُجُورٌ طَابَتْ وَ طَهُرَتْ...» 2️⃣؛ امامحسین(ع) در دامان حضرت زهرا(س) بزرگ شده است.
1️⃣مناقب ابن شهر آشوب، ج4، ص114
2️⃣لهوف، ص 97
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه نوزدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
14.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 منافقین از لحاظ روانی و روحی احساس خواری میکنند❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه نوزدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 منافقین احساس ذلت می کنند❗️
📌در ادعیّهای که از ائمۀ طاهرین(ع) آمده است، زیاد داریم. به خصوص مراجعه کنید به صحیفۀ سجّادیه امامزینالعابدین(ع) که بالاتر از این حرفهاست. خوب دقّت کنید: راجعبه عزّت، چون احساس ذلّت انسان را به نفاق میکشاند. راجع به خصوص عزّت در ادعیه ما داریم:«و ذَلِّلْنِي فیِ نَفْسِی»؛ از خدا بخواه، پیش خودم خودم را خوار کن؛ امّا پیش مردم من را عزیز کن. اینها همهاش از معارف ماست. در زیارت عرفه امامزین العابدین(ع) دارد: «وَ ذَلِّلْنِي بَيْنَ يَدَيْكَ وَ أَعِزَّنِي عِنْدَ خَلْقِكَ»1️⃣؛ چقدر زیباست. در دعای دیگر دارد: «وَ فِي نَفْسِي فَذَلِّلْنِي وَ فِي أَعْيُنِ النَّاسِ فَعَظِّمْنِي»2️⃣؛ تمام این تعبیرات را ما در ادعیه زیاد داریم. خدایا! هم کمکم کن که مبتلا به نفاق نشوم، و هم تو در بین مردم به من عزت بده. همۀ اینها برای این است که کار ما به جایی نکشد که هیزم جهنّم بشویم. سراسر دل سیاه شود به طوری که هیچ چیز در آن اثر نکند.
1️⃣فراز 118 دعای 47 صحیفۀ سجادیه در روز عرفه
2️⃣دعای امامحسین(ع) در روز عرفه
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه نوزدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
7.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 منافقین احساس ذلت می کنند❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه نوزدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 منافقین دارای عصبیّتِ جاهلیه هستند❗️
📌کسانی که منافق هستند، به این رذایل مبتلا هستند و همین رذایل مبدأ می شود برای یک سنخ افعالی را که نه شرع و نه عقل میپسندد، که بهترین مصداقش در صدر اسلام بود و نگاه کنید که این موارد را به صورت عجیبی در آن زمان داشتیم. میدانید که این عصبیّت جاهلیه از همان زمان پیغمبراکرم(ص) شروع شد. این حمیّت ها، تکبّرها و کبرها، امام علی(ع) را خانه نشین کرد. تمام این فخرها، بساط ها و مسائلی که امام علی(ع) در مورد نفاق و شاخهها و رذایلش میفرماید، از اینجا شروع شد. اگر بروید تاریخ اسلام را ببینید، همین است. کربلا هم همین بود. مسئلۀ چه بود؟ این بود که یک سنخ افرادی بودند که مسخ شده بودند. در جلسات گذشته در مورد نفاق تعبیر کردم که آخرش انسان را مسخ میکند. آن ها مسخ شده بودند. این همه جنایات به چه دلیلی بود؟ آن حالتی که یزید یا عبیدالله داشتند، به خاطر همین موارد بود. غیر کبر، تکبّر، فخر و عصبیّتِ خویشاوندی که نبود. می گفتند: آن ها بنی هاشم هستند و ما بنی امیّه هستیم.
مینویسند: بعد از آنکه یزید دید وضع در شام به خاطر سخنرانی امام زین العابدین(ع) و خطبۀ حضرت زینب(س) به هم خورد و بساط به هم ریخت، مردم داشتند تقریباً علیه او شورش میکردند، صحنه را عوض کرد. آن ها را از خرابه بیرون آورد. در مورد اینکه آن ها را کجا برد، مختلف نوشته اند: بعضی نوشتند که به همان کاخ خودش برد. حتّی موقع غذا خوردن هم دست به غذا دراز نمی کرد و غذا نمی خورد تا امام زین العابدین(ع) بیاید. این در تاریخ خیلی مهمّ است. او انسان خیلی کثیفی بود؛ شما نمیدانید این منافق چه منافقی بود!
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه نوزدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
10.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 منافقین دارای عصبیّتِ جاهلیه هستند❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #ویژگی_های_نفاق_و_منافقین
🏷 جلسه نوزدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir